עמוד 1 מתוך 1

גילוי פנים שלא כהלכה בעלונים לפרשת פנחס!

פורסם: ב' יולי 17, 2017 12:24 am
על ידי חיים ושלו'
מדי שנה אנו נפגשים שוב באותו תופעה מוזרה, עלונים שלכותביהם אינו מתיישב בבירור ענייני הקנאות בתורה, אנשים אשר רוצים לייפות את התורה יותר מאשר הוא נראה לעיניהם (ר"ל), מסלפים את הפירוש הפשוט, ומכניסים פירושים עקומים בפסוקי התורה, ה"י.

ברור שלקנאות יש גדרים, וקנאים פוגעים בו צריך שיהא בקנאה למען ה', אבל מי נתן את ההיתר לגלות פנים בתורה שלא כהלכה, לחרף מערכות ה'? האם אין זה גובל בכפירה?

וכאן הוא מה שנכתב בעלון עם השם פניני בית הלוי.
בקנאו את קינאתי בתוכם"
הנהגת הקנאות אינה קבועה בכל מקום ובכל זמן,
אלא תמיד צריכה היא להישקל לגופו של ענין
עפ"י הסכמת דעת התורה.
הנה דברים מאלפים שכתב הגאון רבי יוסף שלום
אלישיב זצ"ל במחברתו האישית: הכתוב מעיד
על פנחס בן אלעזר שעשה את מעשהו לא מתוך
מידות רעות אלא מתוך אהבת ישראל, שהרי
הוא מייחסו אל אהרן, האוהב שלום ורודף שלום.
בקנאות זו זכה פנחס להסכמה משמים - "הנני נותן
לו את בריתי שלום".
אבל הייתה קנאות שלא זכתה להסכמה: חז"ל
אמרו "פנחס זה אליהו". אליהו גם קינא לאלוקיו.
תפס את נביאי הבעל ויורידם אל נחל קישון
וישחטם. בהמשך נשאל אליהו: מה לנביא במדבר
הלא מתפקידו לשבת בתוך העם ולהוכיחם?
והשיב אליהו הנביא: "קנא קנאתי לה' - ויבקשו
את נפשי לקחתה"... "ויאמר, צא ועמוד בהר והנה
ה' עובר ורוח גדול וחזק מפרק הרים, לא ברוח ה'.
אחר הרוח רעש, לא ברעש ה'. ואחר הרעש אש,
ואחר האש קול דממה דקה"
נשאלת השאלה: מה הקשר בין מה שאמר אליהו
שביקשו לקחת את נפשו בגין קנאותו, לבין מה
שהראה לו הקב"ה במראה הרוח, הרעש, האש
וקול דממה דקה?
התשובה היא: שהקב"ה הראה לאליהו שהדרך של
קנאות איננה דרך קבועה, אלא תלויה לפי העניין
ולפי המצב באותו הדור. שכן בדור כזה של אחאב
ואיזבל ונביאי הבעל, יותר יש לנו לנהוג בקול דממה
דקה מאשר ברעש ובאש, שבהן יש יותר חילול ה'
מאשר קידוש ה', כי אף שאליהו פעל הרבה בביעור
הרע, הייתה זו רק הוראת שעה ולא דרך של הנהגה
תמידית.
במעמד הר סיני, הקב"ה בחר שהתורה תינתן
דווקא על הר סיני ולא על הרי כרמל ותבור, כי אילו
ניתנה על הר הכרמל היה מקום לחשוב שהנהגת
התורה היא רק על הדרך של הקנאות, ברוח, ברעש,
ובאש. שכן הכרמל הוא המקום שבו ניצחה קנאותו
של אליהו את עובדי הבעל. אך האמת שהקנאות
מועילה רק לפרקים. אבל דרך התורה דרכיה דרכי
נועם. קול ה' בקול דממה דקה.
ופשוט שאין קיום התורה תלוי בניצחון הכוח
)זכריה ד-ו(: "כי לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי
אמר ה' צ-באות".



איננו יודע אם מה שנכתב שם הגרי"ש אלישיב הכוונה גם להקשקושים בסוף, אבל ברור שלא יצאו מלים כאלו מפיו.

האם אין זה סילוף גמור לומר שמה שאליהו עשה עם נביאי הבעל היה נגד רצון ה'? האם לדחוק פירוש הטיפשי הזאת בפסוק אינו בכלל מגלה פנים בתורה שלא כהלכה? האם לומר שמה שחז"ל אמרו הבועל ארמית קנאים פוגען בו, אינו נוהגת תמיד, אינו דברי מינות? וכי אין גבול לסלף פירושים להיראות יותר יפה בעיני האנשים אשר ממילא אינם מכבדים את התורה.

Re: גילוי פנים שלא כהלכה בעלונים לפרשת פנחס!

פורסם: ב' יולי 17, 2017 12:39 am
על ידי חיים ושלו'
והואיל ואתי לידן אכתוב גם מה שנתפרסם בעלון כאיל תערוג השתא פרשת כי תשא, כביכול בשם מרן הגרח"ק שליט"א.

ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו ושב אל
המחנה ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל. )כי תשא לג ,יא(
מרן הגרח"ק סיפר ששמע לפני שנים רבות מהרב ריף זלל"ה על הפסוק
בפרשת כי תשא "ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל", דלכאו'
מה נכנס פסוק זה בפרשת חטא המרגלים? אלא ללמדנו שאף שיהושע היה
תלמידו של משה רבינו לא עשה מחאות והפגנות, אלא ישב ולמד! ללמדינו
שתפקידם של הת"ח לשבת וללמוד, ולא לעשות מחאות


ממאמר זה משמע שדעת הגרח"ק שמצות הוכח תוכיח לא נאמר על ת"ח, והדברים פשוטים שהדברים לא הובנו ונכתבו כראוי, ואיני יודע מה הכוונה האמיתית שלו, אבל כל מי שנכנס לביתו של הגרח"ק לשיט"א זוכה לראות איך שמקיים מצות הוכח תוכיח ומוכיח לכל מי שנראה בעיניו שחייבים למחות לו על איזה דבר, לזה על השעון יד, לזה על השם, ולזה על הזקן.

Re: גילוי פנים שלא כהלכה בעלונים לפרשת פנחס!

פורסם: ב' יולי 17, 2017 1:20 am
על ידי החושב
קנאות זה דבר נפלא. אבל אם היא לא מחוברת לשכל זה דבר נורא ואיום. רוב הקנאות שאנחנו עדים לה איננה מחוברת לשכל. אלא היא פורקן למידות רעות באצטלא דרבנן.
במחילה מכת"ר, אבל אולי הודעותיך כאן הן דוגמא לזה.
אתה מאשים כאן את בעל העלון ב'מגלה פנים בתורה שלא כהלכה', 'מחרף מערכות ה'', 'כפירה'.
על מה? על כך שהוא פירש את הפסוקים בעניין אליהו כפירוש המלבי"ם
הראה לו כי במחנה רוח ורעש ואש אין ה' בם, רק בקול דממה, וממנו ילמדו שלוחיו ונביאיו בל יסערו סער בל ירעשו רעש ובל יבעירו אש כמו שעשה אליהו בקנאתו לה' צבאות שעצר את השמים ושחט את נביאי הבעל, כי ה' ישלח את נביאיו שיבואו אליהם בקול דממה, וימשכו את העם בעבותות אהבה ובדברים רכים:

(ועוד מפרשים)
ולא כפי שהיה נראה לך לנכון.

יקירי, חזור בך.
תמחק את הודעותיך ואמחק גם אני את שלי.

Re: גילוי פנים שלא כהלכה בעלונים לפרשת פנחס!

פורסם: ב' יולי 17, 2017 2:12 am
על ידי עקביה
חיים ושלו' כתב:והואיל ואתי לידן אכתוב גם מה שנתפרסם בעלון כאיל תערוג השתא פרשת כי תשא, כביכול בשם מרן הגרח"ק שליט"א.
ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו ושב אל
המחנה ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל. )כי תשא לג ,יא(
מרן הגרח"ק סיפר ששמע לפני שנים רבות מהרב ריף זלל"ה על הפסוק
בפרשת כי תשא "ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל", דלכאו'
מה נכנס פסוק זה בפרשת חטא המרגלים? אלא ללמדנו שאף שיהושע היה
תלמידו של משה רבינו לא עשה מחאות והפגנות, אלא ישב ולמד! ללמדינו
שתפקידם של הת"ח לשבת וללמוד, ולא לעשות מחאות

ממאמר זה משמע שדעת הגרח"ק שמצות הוכח תוכיח לא נאמר על ת"ח, והדברים פשוטים שהדברים לא הובנו ונכתבו כראוי, ואיני יודע מה הכוונה האמיתית שלו, אבל כל מי שנכנס לביתו של הגרח"ק לשיט"א זוכה לראות איך שמקיים מצות הוכח תוכיח ומוכיח לכל מי שנראה בעיניו שחייבים למחות לו על איזה דבר, לזה על השעון יד, לזה על השם, ולזה על הזקן.

לא ברור לי על מה יצא הקצף.
במה שנכתב שם בשם הרח"ק לא נאמר אלא שלא לצאת מחוץ לאוהל ולעסוק במחאות והפגנות, לא שלא להוכיח במה שנדרש את מי שנכנס פנימה אל היושב באוהל.
(פשיטא שמי שנכנס אל יהושע כשהוא ענוד שעון יד, העיר לו יהושע משום לא ילבש, ומי שנכנס אליו כשכפתור החולצה העליון פתוח וכו'...).

Re: גילוי פנים שלא כהלכה בעלונים לפרשת פנחס!

פורסם: ב' יולי 17, 2017 6:32 am
על ידי רון
חיים ושלו' כתב:והואיל ואתי לידן אכתוב גם מה שנתפרסם בעלון כאיל תערוג השתא פרשת כי תשא, כביכול בשם מרן הגרח"ק שליט"א.

ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו ושב אל
המחנה ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל. )כי תשא לג ,יא(
מרן הגרח"ק סיפר ששמע לפני שנים רבות מהרב ריף זלל"ה על הפסוק
בפרשת כי תשא "ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל", דלכאו'
מה נכנס פסוק זה בפרשת חטא המרגלים? אלא ללמדנו שאף שיהושע היה
תלמידו של משה רבינו לא עשה מחאות והפגנות, אלא ישב ולמד! ללמדינו
שתפקידם של הת"ח לשבת וללמוד, ולא לעשות מחאות


ממאמר זה משמע שדעת הגרח"ק שמצות הוכח תוכיח לא נאמר על ת"ח, והדברים פשוטים שהדברים לא הובנו ונכתבו כראוי, ואיני יודע מה הכוונה האמיתית שלו, אבל כל מי שנכנס לביתו של הגרח"ק לשיט"א זוכה לראות איך שמקיים מצות הוכח תוכיח ומוכיח לכל מי שנראה בעיניו שחייבים למחות לו על איזה דבר, לזה על השעון יד, לזה על השם, ולזה על הזקן.


הדברים מפורשים בנצי"ב שם בהעמק דבר ואין זה פירוש של הרב ריף ואין זה נוגע לתוכחה כלל, שכל זמן שיש מי שילחם מלחמות ד' דהיינו שמשה רבינו נמצא, אין זה מתפקידו של ה"תלמיד" להילחם כל זמן שאין רבו קורא לו. רק התפקיד של התלמיד הוא להמשיך ולגדול ולגדול ולגדול, וזה הדגש בפסוק לפי הנצי"ב שכל זמן ש"יהושע נער" דהיינו שהוא עדיין בבחינת "מקבל" ולא הוטלה עליו אדרת ההנהגה, הרי ש"לא ימיש מתוך האהל".

וזו הדרך בה נהגו כל ראשי הישיבות מאז ומעולם שגדלו על ברכיו של מרן האבי עזרי זלה"ה, ומאז ומעולם לא היה שייך לבני ישיבות להפגין על שום דבר, רק העיקר לבני הישיבות הוא להיות שקועים בלימוד ותו לא מידי