עמוד 1 מתוך 1

"לא יֵאָמֵן כי יסֻפּר" עד מסירת נפש?

פורסם: ה' מאי 25, 2017 1:57 pm
על ידי אבא יודן
בעקבות הסערה שקרה פה לאחרונה ושהוביל האשכול עד כדי נעילה,
אמרתי אעלה את הנושא בכללית הענין, הבה נדון בענין זה, אנשים באים בימים – כמונו, נקוה- שכבר חיו סיפורים שאין שום סיכוי להתרחש אבל למרבית הפלא קרה, למה זה כששומעים מאיש זר מעשה אשר רחוק מן השכל תמיד נשמע מן חכמים גדולים "לא יתכן שקרה כך.."
אמנם כתוב ש"פתי יאמין לכל דבר" אבל לא מן השם הוא זה כלומר לא משום שלא יתכן ורק משום שרחוק מן השכל, החכם לא מאמין, עובדא הוא שמתרחשים בכל יום סיפורים שנראים כבדאים, ובכן לא קרו?
[פשוט ש"מעשיות" אשר נוגדים את ההלכה או הנימוס מצוה להכחיש, וכן "הסברים" אשר מסביב לכל מעשה כמו כן אין הכרח שהם נכונים].
דוגמא יפה

Re: "לא יֵאָמֵן כי יסֻפּר" עד מסירת נפש?

פורסם: ה' מאי 25, 2017 2:25 pm
על ידי דרומי
ההסבר הוא פשוט, יש חכמים בעיניהם אשר בטוחים שהקב"ה מתייעץ עמם לפני כל דבר שהוא עושה, ולכן כשהם שומעים משהו שקרה בלי שיתייעצו עמהם הדבר נראה להם משונה ובלתי אפשרי, והם פשוט מחליטים שזה לא קרה.

ובפרט שהחכם עוקר את הנדר מתחילתו, למפרע כאילו לא היה, וממילא סבורים החכמים שביכולתם לעקור גם סיפורים שכבר היו ולהפכם למציאות בטלה ומבוטלת.

אך דא עקא שיש בעיה קטנה, והיא שהמציאות חזקה מכל הסברות, והיא לא תמיד מתחשבת בדעת החכמים ולא מתייעצת עמהם, אך זו בעיה קלה בלבד, והיא כמו אותו חלמאי שתירץ את תופעת הרכבת בזה שכל קרון דוחף את הקרון שלפניו, וכששאלוהו אז איך נדחף הקרון האחרון, השיב זה באמת צריך עיון, אבל לפחות את רוב הקרונות כבר תירצתי...

ואם פגעתי באי מי מן החכמים, יוכל בחכמתו לעקור דבריי כאילו לא היו מעולם, ואם לא יצליח לעשות זאת לבד, יקרא לעוד כמה חכמים והם יסייעו בידו לבטל את הדברים ולהפכם לאין ואפס ממש

Re: "לא יֵאָמֵן כי יסֻפּר" עד מסירת נפש?

פורסם: ה' מאי 25, 2017 4:35 pm
על ידי קראקובער
יש גם חלומות שהם אמיתיים....וגם שקרנים לפעמים דוברי אמת, אם אתה רוצה להאמין לכל חלום ולסמוך על מילה של שקרן אז בבקשה.

החוקר מונדשיין בזמנו פרסם מאמרים שלמים (וקפץ עליו רוגזם של הרבה מאנשי שלומו) להפריך כל מיני סיפורים פנטסטיים "ידועים", לציבור הרחב פשוט אין חוש ביקורת.

Re: "לא יֵאָמֵן כי יסֻפּר" עד מסירת נפש?

פורסם: ה' מאי 25, 2017 4:44 pm
על ידי אבא יודן
קראקובער כתב:יש גם חלומות שהם אמיתיים....וגם שקרנים לפעמים דוברי אמת, אם אתה רוצה להאמין לכל חלום ולסמוך על מילה של שקרן אז בבקשה.

לך ראה מה שכתבתי בהודעה הראשונה.

Re: "לא יֵאָמֵן כי יסֻפּר" עד מסירת נפש?

פורסם: ה' מאי 25, 2017 6:39 pm
על ידי סגי נהור
זה פשוט מאוד:

1. ההיגיון אומר שככל שהסיפור יוצא דופן יותר, יש צורך בעדות יותר חזקה כדי לקיימו. אם יאמר לך אדם מן השורה שראה תפוח נופל מן העץ, תאמין לו. אך אם אותו אדם יאמר לך שראה תפוח עולה מן העץ השמימה, לא תאמין (אף שבוודאי הנך מאמין באמונה שלימה שהקב"ה יכול לחולל נס כזה!).

2. המציאות מוכיחה שסיפורים לובשים גוזמאות וניפוחים במהירות רבה. רוב האנשים אינם זוכרים היטב ואינם מדייקים בפרטים, חלק מהאנשים נוטים לגוזמאות וחלק לשקרים ממש, ובדרך כלל סיפור 'מתפתח' לבלי הכר לאחר שהורק מכלי לכלי כמה פעמים. ולכן כל סיפור דורש ראיות או לפחות עדות נאמנה (ראה 1), ובהעדרם של אלו קשה לקבלו.

Re: "לא יֵאָמֵן כי יסֻפּר" עד מסירת נפש?

פורסם: ו' מאי 26, 2017 12:13 am
על ידי עמקן
יש לי בעיה עם כל הסיפורים שהם קשים להאמין. באופן עקרוני אני מוכן לקבל שיש אפשרות לכמה מהם להיות אמיתיים. אבל למעשה לא חסרים מעשים כאלו שאינם אמת, לעיתים הופרכו ממש. ודוקא אלו שממהרים להאמין כל מיני סיפורים מפיצים בדויות ע"ג בדויות. עכשיו כשמספרים סיפור שאינו מובן מאליו, איך אני אמור לדעת שזה אחרת משאר הסיפורים הבדוים?

Re: "לא יֵאָמֵן כי יסֻפּר" עד מסירת נפש?

פורסם: ו' מאי 26, 2017 2:46 am
על ידי איש גלילי
באיזשהו שלב בבחרותי הגעתי למסקנא, שכל סיפור הוא בחזקת שקר עד שיוכח אחרת. מה נעשה, זיל בתר רובא.

Re: "לא יֵאָמֵן כי יסֻפּר" עד מסירת נפש?

פורסם: א' יוני 04, 2017 5:52 pm
על ידי יעקב_ב.
הרמב"ם כותב [הובא בסוף ספר אגרות הרמב"ם מהדורת הרב קוק/קאפח] שכל מי מי שמספר מעשה שבא להצדיק בו את שיטתו, אף אם אומר שהוא בעצמו ראה מעשה זה, אין להאמין לו.