מוישי כתב:האם גדולי ישראל עיצבו את אישיותם על פי מה שהבינו בתורה או שהבינו בתורה על פי אישיותם.
לדוגמא, הגרי"ז דקדק והחמיר (נערווי"ם בלע"ז), כי כך היתה בנןיה אישיותו, והחזו"א היה אגם רגוע יותר או שנהג כן משום שסבר שכך צריך לנהוג והחזו"א סבר אחרת
איני מתכוין למה שכתב בספר חקירות ודרישות
מנשה123 כתב:הוי זהיר בגחלתן
מאיר נפתלי כתב:מנשה123 כתב:הוי זהיר בגחלתן
וכל דבריהם כגחלי אש !
מוישי כתב:האם גדולי ישראל עיצבו את אישיותם על פי מה שהבינו בתורה או שהבינו בתורה על פי אישיותם.
לדוגמא, הגרי"ז דקדק והחמיר (נערווי"ם בלע"ז), כי כך היתה בנןיה אישיותו, והחזו"א היה אגם רגוע יותר או שנהג כן משום שסבר שכך צריך לנהוג והחזו"א סבר אחרת
איני מתכוין למה שכתב בספר חקירות ודרישות
סגי נהור כתב:מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.
פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.
הכי איתא בשל"ה, וכמדומה שהזכיר בהקשר זה את מח' הרמ"א והמהרש"ל.
מוישי כתב:פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.
הכי איתא בשל"ה, וכמדומה שהזכיר בהקשר זה את מח' הרמ"א והמהרש"ל.
יש"כ, איפה בשל"ה? ןעל איזה מחלוקת כוונתך??
סלקא דעתך כתב:אפי' נביא תלוי באישיותו!! כמבואר בשו"ת מהרי"ל דיסקין במאמר לסיום התורה שהנביא מתנבא בנפשו וכפי שנפשו זכה ובהירה מבין הנבואה עיי"ש.
הכתב והמכתב כתב:סלקא דעתך כתב:אפי' נביא תלוי באישיותו!! כמבואר בשו"ת מהרי"ל דיסקין במאמר לסיום התורה שהנביא מתנבא בנפשו וכפי שנפשו זכה ובהירה מבין הנבואה עיי"ש.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יד עמוד ב:
חולדה - דכתיב וילך חלקיהו הכהן ואחיקם ועכבור וגו'. ובמקום דקאי ירמיה היכי מתנביא איהי? - אמרי בי רב משמיה דרב: חולדה קרובת ירמיה היתה, ולא הוה מקפיד עליה. ויאשיה גופיה, היכי שביק ירמיה ומשדר לגבה? אמרי דבי רבי שילא: מפני שהנשים רחמניות הן
פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.
הכי איתא בשל"ה
פלגינן כתב:ראה גם פירוש החסיד יעבץ על אבות, פ"ב סביבות משניות י-יא. אולי קצת קשור.
חוקרנוביץ כתב:וודאי שכל תנא או אמורא וכו ראה את התורה לפי חלקו בתורה ושורש נשמתו, וזה לא עניין של אופי
אלא יותר עניין שמימי רוחני של זכויות לראות לפי חלקו בתורה.
הרואה כתב:אפשר לשאול 4 שאלות אחרות:
א. האם המחלוקות בתנאים ואמוראים נבעו משורש נשמה שונה (ככתוב בכמה מקומות), או מתלמידי בית שמאי ובית הלל שלא שימשו כל צרכם?
ב. מדוע עד אנשי כנסת הגדולה לא היה שום מחלוקת, כי לכולם היתה אותה נשמה? או כי דקדקו יותר? או כי תמיד הסנהדרין הכריעה?
ג. מה ה' נתן למשה בסיני. כמו דעה אחת מתוך 2 הדעות במחלוקת? או כמו 2 הדעות? או שנתן אפשרות לפרשנות של כל אדם לפי שורש נשמתו?
ד. במידה והתשובה על א' - משורש נשמה, זה דבר ששייך עד חתימת התלמוד? גם בימינו? כל מחלוקת בין חברותא, או רק בין ת"ח מרמה כלשהי?
התשובות תלויות אחת בשניה.
דודי צח כתב:הרואה כתב:אפשר לשאול 4 שאלות אחרות:
א. האם המחלוקות בתנאים ואמוראים נבעו משורש נשמה שונה (ככתוב בכמה מקומות), או מתלמידי בית שמאי ובית הלל שלא שימשו כל צרכם?
ב. מדוע עד אנשי כנסת הגדולה לא היה שום מחלוקת, כי לכולם היתה אותה נשמה? או כי דקדקו יותר? או כי תמיד הסנהדרין הכריעה?
ג. מה ה' נתן למשה בסיני. כמו דעה אחת מתוך 2 הדעות במחלוקת? או כמו 2 הדעות? או שנתן אפשרות לפרשנות של כל אדם לפי שורש נשמתו?
ד. במידה והתשובה על א' - משורש נשמה, זה דבר ששייך עד חתימת התלמוד? גם בימינו? כל מחלוקת בין חברותא, או רק בין ת"ח מרמה כלשהי?
התשובות תלויות אחת בשניה.
האשכול הזה נוגע בסעיף אחר - אחר שכבר נבין מהו סוד ופשר המחלוקות בין חכמי ישראל בהלכה, מעתה האם המחלוקת נובעת מהבנה אובייקטיבית בתורה, או שהחכם הנוקט סברא לכאן או לכאן עושה זאת מתוך מבט אישי בשורש נשמתו (או בתרגום חופשי: בתכונת נפשו ובאופיו).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים