מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי מוישי » ו' מרץ 10, 2017 3:15 pm

האם גדולי ישראל עיצבו את אישיותם על פי מה שהבינו בתורה או שהבינו בתורה על פי אישיותם.
לדוגמא, הגרי"ז דקדק והחמיר (נערווי"ם בלע"ז), כי כך היתה בנןיה אישיותו, והחזו"א היה אגם רגוע יותר או שנהג כן משום שסבר שכך צריך לנהוג והחזו"א סבר אחרת
איני מתכוין למה שכתב בספר חקירות ודרישות

מנשה123
הודעות: 51
הצטרף: ה' דצמבר 29, 2016 5:37 am

Re: גדולי ישראל

הודעהעל ידי מנשה123 » ו' מרץ 10, 2017 10:23 pm

הוי זהיר בגחלתן

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גדולי ישראל

הודעהעל ידי הרואה » ב' מרץ 13, 2017 12:54 am

אדם לא יכול להיות נקי מכל רבב של דעה קדומה/נטיית אישיות/נגיעות לחלוטין אלא מצווה עליו לעשות כל מה שביכלתו כדי להטהר כמה שיותר מזה. הדרך היחידה להטהר זה אדם שמגיע לדרגת "קדושה" שאז הקב"ה משפיע עליו שלא כדרך הטבע ומטהר אותו. אך עדיין יש דברים שהם תלויים בשורש הנשמה של כל אדם, וגם בעלי רוה"ק יראו את הדברים אחרת לפי מבנה אישיותם ונשמתם ותפקידם בעולם (למשל בית שמאי ובית הלל).
וודאי שכל אדם רואה את הדברים לפי תפיסת האישיות שלו, וככל שמטהר את עצמו מלמטה כך מטהרים אותו מלמעלה. אך ודאי שכל עוד לא הגיע לחלוטין לדרגת קדושה (שאין הרבה שזכו להגיע לשם), הוא רואה את הדברים ע"פ אישיותו, וע"פ כך מבין את התורה, ואח"כ מעצב את אישיותו בהתאם לתורה שהבין על פי אישיותו וחוזר חלילה. וככל שאינו מטהר את עצמו כל הזמן, המעגל הזה יותר ויותר סוחף אותו עד שניכרים הדברים אצל ת"ח בעלי מידות שאינם מתוקנות שלמדו לבד הרבה שנים, שהם עושים בתורה כרצונם ממש. ואצל ת"ח שמטהרים את עצמם ומבררים כל הזמן אם נכונה דרכם או לא, שגם אם התחילו בנישה מסויימת שבה גדלו, הרבה פעמים דעותיהם מתיישרות מאד עם השנים על פי התורה, ולמשל בנושאים רבים הת"ח האמיתיים בחסידים ליטאים חרד"לי ספרדי וכו', הרבה יותר קרובים איש לרעהו בדעותיהם מאשר אותו ת"ח והיהודי הפשוט שהוא בן מגזרו של אותו ת"ח, ופשוט.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: גדולי ישראל

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 13, 2017 1:35 am

מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' מרץ 13, 2017 7:31 am

מוישי כתב:האם גדולי ישראל עיצבו את אישיותם על פי מה שהבינו בתורה או שהבינו בתורה על פי אישיותם.
לדוגמא, הגרי"ז דקדק והחמיר (נערווי"ם בלע"ז), כי כך היתה בנןיה אישיותו, והחזו"א היה אגם רגוע יותר או שנהג כן משום שסבר שכך צריך לנהוג והחזו"א סבר אחרת
איני מתכוין למה שכתב בספר חקירות ודרישות

האם המשתתפים בפורום עיצבו את דעותיהם [ובכללם את התשובה לשאלתך] על פי מה שהבינו בתורה או שהבינו בתורה על פי אישיותם ונגיעותיהם?
[מה זה ספר חקירות ודרישות?]

מאיר נפתלי
הודעות: 232
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 11:20 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי מאיר נפתלי » ב' מרץ 13, 2017 10:17 am

מנשה123 כתב:הוי זהיר בגחלתן


וכל דבריהם כגחלי אש !

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי מוישי » ב' מרץ 13, 2017 3:19 pm

מאיר נפתלי כתב:
מנשה123 כתב:הוי זהיר בגחלתן


וכל דבריהם כגחלי אש !

אינני רואה בדברי שום זלזול

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ג' מרץ 14, 2017 1:58 am

שש ושמח כתב:[מה זה ספר חקירות ודרישות?]

כנראה הכונה לזה.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי הגרח » ג' מרץ 14, 2017 3:01 am

יש חיוב על כל יהודי להדבק במידתיו של ה', זה ברור שכדי שנגדיר התנהגות מסוימת כדבקות בה', ישנו קריטריון בסיסי והוא להיות ת"ח, ע"ד מש"חזל אין בור ירא חטא....וד"וק,
מכיון שה' לא רצה אותנו רובוטים שמבצעים פקודות אלא רצה אותנו כיצורים תבוניים ולא עוד אלא ששינוי הדעות בין אדם לרעהו מבורך הוא אצל חזל ובא ע"ז מאמרם כשם שפרצופיהן שונים כך דיעותיהן שונות...ולשם כך תיקנו את ברכת חכם הרזים כידוע...
כיון שכך נמצא שישנו מרחב התהנהגותי תורני לכל גדול בישראל צא ולמד שעל משה ואהרן איתא שאהרן היה שורשו בחסד ואילו משה היה שורשו בגבורות ולכן אהרן היה אוהב שלום ורודף שלום.....הדברים מפורסמים אצל כל יודעי דת ודין .... ניסוח שאלתך אינו מראה ....על חשיבה מעמיקה .. אך מכלל לא הביישן למד לא יצאת .....

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ג' מרץ 14, 2017 9:04 am

מוישי כתב:האם גדולי ישראל עיצבו את אישיותם על פי מה שהבינו בתורה או שהבינו בתורה על פי אישיותם.
לדוגמא, הגרי"ז דקדק והחמיר (נערווי"ם בלע"ז), כי כך היתה בנןיה אישיותו, והחזו"א היה אגם רגוע יותר או שנהג כן משום שסבר שכך צריך לנהוג והחזו"א סבר אחרת
איני מתכוין למה שכתב בספר חקירות ודרישות

ראה בהקדמת ים של שלמה לחולין ולב"ק, שהפנים בתורה נמסרים לכ"א לפי שורש נשמתו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: גדולי ישראל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מרץ 14, 2017 10:54 pm

סגי נהור כתב:מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.


הכי איתא בשל"ה, וכמדומה שהזכיר בהקשר זה את מח' הרמ"א והמהרש"ל.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: גדולי ישראל

הודעהעל ידי מוישי » ג' מרץ 14, 2017 11:00 pm

פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.


הכי איתא בשל"ה, וכמדומה שהזכיר בהקשר זה את מח' הרמ"א והמהרש"ל.

יש"כ, איפה בשל"ה? ןעל איזה מחלוקת כוונתך??

פלגינן
הודעות: 3251
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מרץ 14, 2017 11:20 pm

ראה גם פירוש החסיד יעבץ על אבות, פ"ב סביבות משניות י-יא. אולי קצת קשור.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: גדולי ישראל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מרץ 15, 2017 12:01 am

מוישי כתב:
פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.


הכי איתא בשל"ה, וכמדומה שהזכיר בהקשר זה את מח' הרמ"א והמהרש"ל.

יש"כ, איפה בשל"ה? ןעל איזה מחלוקת כוונתך??

ב'תולדות אדם', 'בית חכמה' תליתאה, אות י"ב (נמצא בכרך הראשון של השל"ה). וכמדומה דאי' כן בשל"ה במקומות נוספים (בחידושיו ל'שבועות' ואולי בעוד דוכתי). השל"ה מבאר את כל העניין של מחלוקות והכרעה כצד אחד (ומה נאמר על בעל הפלוגתא עצמו שנהג כשיטתו ולא כפי השיטה שבהמשך הדורות הוכרעה להלכה), ובפרט את הנושא של 'אלו ואלו דברי אלוקים חיים'. כדאי לראות ולמצוא נחת (לא שחלילה זקוק האי קדוש עליון להמלצותינו).

רמ"א ומהרש"ל היו בעלי פלוגתא בהלכה בני אותו דור, המהרש"ל היה מחמיר. אומנם לע"ע לא מצאתי היכן הזכירם (אם בכלל).

אבנר
הודעות: 18
הצטרף: ה' מרץ 02, 2017 1:10 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי אבנר » ד' מרץ 15, 2017 12:10 am

מסתבר לומר שהשקפת כל אדם בשבילי החיים תלוי בתכונת נפשו ובאישיותיו, אבל יש לדון אם הצדיקים וקדושים נכללים בתואר ׳אדם׳.

סלקא דעתך
הודעות: 121
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ד' מרץ 15, 2017 12:24 am

אפי' נביא תלוי באישיותו!! כמבואר בשו"ת מהרי"ל דיסקין במאמר לסיום התורה שהנביא מתנבא בנפשו וכפי שנפשו זכה ובהירה מבין הנבואה עיי"ש.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי הרואה » ד' מרץ 15, 2017 12:32 am

יש חלוקה פשוטה וברורה בין נטיות אישיות שהאדם צריך ליישר אותם על פי התורה (כמו מידות רעות), לבין נטיות שהם ממבנה האישיות של האדם. ומסתמא זו כוונת השואל, ועניתי על כך בתגובתי הקודמת.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ד' מרץ 15, 2017 1:53 am

סלקא דעתך כתב:אפי' נביא תלוי באישיותו!! כמבואר בשו"ת מהרי"ל דיסקין במאמר לסיום התורה שהנביא מתנבא בנפשו וכפי שנפשו זכה ובהירה מבין הנבואה עיי"ש.

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יד עמוד ב:

חולדה - דכתיב וילך חלקיהו הכהן ואחיקם ועכבור וגו'. ובמקום דקאי ירמיה היכי מתנביא איהי? - אמרי בי רב משמיה דרב: חולדה קרובת ירמיה היתה, ולא הוה מקפיד עליה. ויאשיה גופיה, היכי שביק ירמיה ומשדר לגבה? אמרי דבי רבי שילא: מפני שהנשים רחמניות הן

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' מרץ 15, 2017 5:26 pm

הכתב והמכתב כתב:
סלקא דעתך כתב:אפי' נביא תלוי באישיותו!! כמבואר בשו"ת מהרי"ל דיסקין במאמר לסיום התורה שהנביא מתנבא בנפשו וכפי שנפשו זכה ובהירה מבין הנבואה עיי"ש.

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יד עמוד ב:

חולדה - דכתיב וילך חלקיהו הכהן ואחיקם ועכבור וגו'. ובמקום דקאי ירמיה היכי מתנביא איהי? - אמרי בי רב משמיה דרב: חולדה קרובת ירמיה היתה, ולא הוה מקפיד עליה. ויאשיה גופיה, היכי שביק ירמיה ומשדר לגבה? אמרי דבי רבי שילא: מפני שהנשים רחמניות הן

יש במפרשים שמכיוון שהיא רחמנית היא תתפלל. אמנם אפשר שאי"ז הפשט הפשוט.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: גדולי ישראל

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 16, 2017 6:43 pm

פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:מבואר שבית שמאי נטו להחמיר מצד שורש נשמתם במדת הדין, ובית הלל נטו להקל מצד שורש נשמתם במדת החסד. והכוונה פשוטה, שבתורה עצמה יש מקום הן לזה והן לזה, והכל בכלל שבעים פנים לתורה, וכל אחד נוטל חלקו בתורה לפי תכונותיו ושורש נשמתו.


הכי איתא בשל"ה


וכן כתב בעל התניא זי"ע באגרת הקודש פרק י"ג (וכבר עמד בזה הגרש"י זוין זצ"ל בל'אור ההלכה' שלו).

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 16, 2017 6:58 pm

וכן בהקדמה לתניא.
יעו"ע באגרות הר"ש וולבה.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 16, 2017 7:00 pm

בעבר התפרסם בקובץ 'אור ישראל' מאמר אודות המקור לכך שלעתיד-לבוא ההלכה תהיה כבית שמאי. ושם הביא עוד מקורות שונים לכך שמחלוקת בית שמאי ובית הלל נבעו משורש נשמתם (כמדומה שהביא גם מהספר 'שארית ישראל' ו'ערבי נחל').

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' מרץ 19, 2017 8:38 am

וודאי שכל תנא או אמורא וכו ראה את התורה לפי חלקו בתורה ושורש נשמתו, וזה לא עניין של אופי
אלא יותר עניין שמימי רוחני של זכויות לראות לפי חלקו בתורה.

פלגינן
הודעות: 3251
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי פלגינן » א' מרץ 19, 2017 9:14 am

פלגינן כתב:ראה גם פירוש החסיד יעבץ על אבות, פ"ב סביבות משניות י-יא. אולי קצת קשור.

עי' בעיקר בקטעים המוזרחים, אך לא רק. [כמובן שיש לחלק, ואעפ"כ.]
קבצים מצורפים
החסיד יעבץ אבות ב י.PDF
(3.38 MiB) הורד 340 פעמים

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי הרואה » א' מרץ 19, 2017 9:15 am

אפשר לשאול 4 שאלות אחרות:
א. האם המחלוקות בתנאים ואמוראים נבעו משורש נשמה שונה (ככתוב בכמה מקומות), או מתלמידי בית שמאי ובית הלל שלא שימשו כל צרכם?
ב. מדוע עד אנשי כנסת הגדולה לא היה שום מחלוקת, כי לכולם היתה אותה נשמה? או כי דקדקו יותר? או כי תמיד הסנהדרין הכריעה?
ג. מה ה' נתן למשה בסיני. כמו דעה אחת מתוך 2 הדעות במחלוקת? או כמו 2 הדעות? או שנתן אפשרות לפרשנות של כל אדם לפי שורש נשמתו?
ד. במידה והתשובה על א' - משורש נשמה, זה דבר ששייך עד חתימת התלמוד? גם בימינו? כל מחלוקת בין חברותא, או רק בין ת"ח מרמה כלשהי?
התשובות תלויות אחת בשניה.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי מוישי » א' מרץ 19, 2017 12:34 pm

חוקרנוביץ כתב:וודאי שכל תנא או אמורא וכו ראה את התורה לפי חלקו בתורה ושורש נשמתו, וזה לא עניין של אופי
אלא יותר עניין שמימי רוחני של זכויות לראות לפי חלקו בתורה.

אכן. צדקן דבריך. אבל עדיין יש מקום לןמר שמלבד זאת, יש גם חילוקי אופי שמהם נובעים חילוקי דעות, ומבט שונה על הד"ת בעצמם.
כמובן שאפשר לומר שעצם חילוקי האופי נובעים משורש נשמה, אכן, אבל זה רק מקרב את הדברים אלינו.
ולכן, לא בושה לומר על גדולי ישראל שבדור האחרון, אלו שראינו, שיש להם אופי שונה כמו למשל החזו"א והגרי"ז, שמזה נובע תפיסות שונות בד"ת.

דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי דודי צח » ב' מרץ 20, 2017 10:56 am

הרואה כתב:אפשר לשאול 4 שאלות אחרות:
א. האם המחלוקות בתנאים ואמוראים נבעו משורש נשמה שונה (ככתוב בכמה מקומות), או מתלמידי בית שמאי ובית הלל שלא שימשו כל צרכם?
ב. מדוע עד אנשי כנסת הגדולה לא היה שום מחלוקת, כי לכולם היתה אותה נשמה? או כי דקדקו יותר? או כי תמיד הסנהדרין הכריעה?
ג. מה ה' נתן למשה בסיני. כמו דעה אחת מתוך 2 הדעות במחלוקת? או כמו 2 הדעות? או שנתן אפשרות לפרשנות של כל אדם לפי שורש נשמתו?
ד. במידה והתשובה על א' - משורש נשמה, זה דבר ששייך עד חתימת התלמוד? גם בימינו? כל מחלוקת בין חברותא, או רק בין ת"ח מרמה כלשהי?
התשובות תלויות אחת בשניה.

כאן אתה נוגע בנושא אחר - וחשוב לגמרי - בהבנת המושג "מחלוקת", ואיך זה מתיישב עם נתינת תושבע"פ והמסורת בתורה. ועל כך מרחיב הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשנה, ועוד ספרים.
האשכול הזה נוגע בסעיף אחר - אחר שכבר נבין מהו סוד ופשר המחלוקות בין חכמי ישראל בהלכה, מעתה האם המחלוקת נובעת מהבנה אובייקטיבית בתורה, או שהחכם הנוקט סברא לכאן או לכאן עושה זאת מתוך מבט אישי בשורש נשמתו (או בתרגום חופשי: בתכונת נפשו ובאופיו).
לבעלי הזכרון דמתא, זכורנו הציטוטים הרבים מפי הרב עדין שטיינזלץ, בתקופת המערכה על ספריו (קיץ תשמ"ט) - הוא עשה מתוך כך הרבה תורות שלימות.
-
מצד שני, מי מאיתנו לא יוכל לנחש כשנניח 'שאלת הלכה' על שולחן החזו"א והגרי"ז, האם לא נוכל לצפות מלכתחילה מה תהיה תשובת זה כנגד זה?

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי הרואה » ב' מרץ 20, 2017 11:07 am

דודי צח כתב:
הרואה כתב:אפשר לשאול 4 שאלות אחרות:
א. האם המחלוקות בתנאים ואמוראים נבעו משורש נשמה שונה (ככתוב בכמה מקומות), או מתלמידי בית שמאי ובית הלל שלא שימשו כל צרכם?
ב. מדוע עד אנשי כנסת הגדולה לא היה שום מחלוקת, כי לכולם היתה אותה נשמה? או כי דקדקו יותר? או כי תמיד הסנהדרין הכריעה?
ג. מה ה' נתן למשה בסיני. כמו דעה אחת מתוך 2 הדעות במחלוקת? או כמו 2 הדעות? או שנתן אפשרות לפרשנות של כל אדם לפי שורש נשמתו?
ד. במידה והתשובה על א' - משורש נשמה, זה דבר ששייך עד חתימת התלמוד? גם בימינו? כל מחלוקת בין חברותא, או רק בין ת"ח מרמה כלשהי?
התשובות תלויות אחת בשניה.

האשכול הזה נוגע בסעיף אחר - אחר שכבר נבין מהו סוד ופשר המחלוקות בין חכמי ישראל בהלכה, מעתה האם המחלוקת נובעת מהבנה אובייקטיבית בתורה, או שהחכם הנוקט סברא לכאן או לכאן עושה זאת מתוך מבט אישי בשורש נשמתו (או בתרגום חופשי: בתכונת נפשו ובאופיו).

מה שכתבת זה בדיוק שאלה א' ששאלתי (אני יוצא מנקודת הנחה שהמתאמץ להבין את התורה אובייקטיבית יצליח), שתלויה בשאלה ב' ושאלה ב' תלויה בה, תלויות בשאלה ג'.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 20, 2017 11:12 am

ראה בארוכה במאמרו של ר' יואל כהן שליט"א המתפרסם בראש גליון זה:
http://www.toratchabad.com/files/or6.pdf

קמנו ונתעודד
הודעות: 244
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ב' מרץ 20, 2017 11:54 am

אפשר לדמות את זה לשנים המנסים להגיע אל אותו מקום, כל אחד מכיוון אחר. אם לא יצליחו, הרי כל אחד נמצא במקום ע"פ הכיוון שבו היה בהתחלה. אם יצליחו, כבר לא תהיה מחלוקת.
ולגבי פסיקת הלכה - ודאי שהתורה ניתנה ע"מ שנפסוק בה עד כמה שקוצר דעתנו משיגה, לא בשמים היא.

שלמה ליס
הודעות: 3
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:29 am

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי שלמה ליס » ו' מאי 12, 2017 12:41 am

שלום.
יעויין בדברי הראי"ה קוק:
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A2%D ... 7%9B%D7%96

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי חלמישצור » א' פברואר 10, 2019 3:55 pm

מידות החכם ואישיותו כגורמים להכרעה הלכתית כמותו / הרב שלמה רוזנפלד, צהר מג, תשע"ט
http://asif.co.il/wpfb-file/13_2-pdf-33/

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם גדולי ישראל הבינו בתורה על פי אישיותם

הודעהעל ידי תוכן » ב' פברואר 11, 2019 9:43 am

כך כותב ר' ישראל סלנטר באור ישראל, בהערה הארוכה שבמכתב ל' (נדמה לי).


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים