ד. וכן, האם ידוע מהגאון הנ"ל עוד פסיקה הלכתית כלשהיא, או שזהו הפסיקה ההלכתית היחידה שנשתמרה לדורנו?
אוצר החכמה כתב:ד. וכן, האם ידוע מהגאון הנ"ל עוד פסיקה הלכתית כלשהיא, או שזהו הפסיקה ההלכתית היחידה שנשתמרה לדורנו?
אם כדברי ישא ברכה שכוונתך לאדמו"ר מסאטמאר יש לו ספר תשובות דברי יואל שני חלקים על ד"ח שו"ע. נמצא באוצר.
תוכן כתב:מכיון שהנושא המדובר לא היה הלכתי אלא הגותי, על כן אפשר להשען בזה על האגדה.
געצל כתב:א. קשה לדחות גמ' מפורשת רק מפני שלא הובאה ברי"ף וברמב"ם, ואדרבה יש למצוא טעם למה לא הובאה ברי"ף וברמב"ם, וכמו שעשה המחבר.
ב.הובאה בשו"ת הריב"ש וברשב"ש ובפסקי הריא"ז ובמגילת אסתר, והרמב"ם עצמו מביא השבועה של שה"ש באגרת תימן בנוגע משיחי שקר.
שלמה המלך הזהיר שלא לעשות כן מפני שהוא מסוכן ולא הזהיר שצריכים לדון בזה.אפשר לפרש את הגמ' כמו שפירש הרמב"ם בעצמו באיגרת שהזכרת, ששלמה המלך הזהיר את ישראל שלא יסתכנו בנפשם בשביל לחזור לארץ וכו', וממילא נקודת הדיון היא אם זה מסוכן או לא.
ואפשר לפרש בדרך אחרת שהוזכרה באחרונים, שהענין הוא השבעת מלאכים שלא יוכלו לעשות כן, וממילא אם הצליחו - ראייה שכבר חלף זמן השבועה שהיה רק "עד שתחפץ".
מהיכי תיתי. ואי אפשר לומר כן שהרי מבואר במדרש שעברו על זה בשעת השמד. ועיי"ש מה שעשו להם בשעת השמד.ואפשר לפרש שהשבועות לישראל תלויים בשבועות לאומות, וכשעברו האומות על השבועה - שוב איננו חייבים לשבועתנו.
הרי הביאוהו להלכה כנ"ל ועיין באבני נזר הנ"ל שאף שהם דברי אגדה למידין מהם להלכה.מ"מ, כל זמן שלא הביאוהו הפוסקים להלכה, לא שייך לחייב בזה מצד הלכה, ונדון בזה בדרך של אגדה. ותשובות הגאון הנזכר על הטעם שלא הזכירוהו - דחוקות מאד לכל מעיין.
גם לסטמר יש במונרו יישוב עם אוטונומיה יהודית שקוראים קרית יואל תחת ממשלת ארה"ב. ובווילימסבורג יש להם חברת שומרים ללחום עם הגנבים.ובעל השו"ע - לא זו בלבד שלא הביאו להלכה - אלא אף תמך בהקמת יישוב יהודי מחודש בארץ עם אוטונומיה יהודית, בראשותו של סולטן תורכיה, לפי רעיונו של דון יוסף נשיא. והר"י מפריז בקש להקריב את התמיד כדברי הרדב"ז בפירושו על הרמב"ם. ותלמידי הגר"א הקימו צבא ללחום בבדואים. ולא חששו כל אלה לשבועות.
נבון כתב:תוכן כתב:מכיון שהנושא המדובר לא היה הלכתי אלא הגותי, על כן אפשר להשען בזה על האגדה.
למה לא הלכתי, בכל הספר הוא מדגיש שהכל הלכה ממש!!!
געצל כתב:גם לסטמר יש במונרו יישוב עם אוטונומיה יהודית שקוראים קרית יואל תחת ממשלת ארה"ב. ובווילימסבורג יש להם חברת שומרים ללחום עם הגנבים.ובעל השו"ע - לא זו בלבד שלא הביאו להלכה - אלא אף תמך בהקמת יישוב יהודי מחודש בארץ עם אוטונומיה יהודית, בראשותו של סולטן תורכיה, לפי רעיונו של דון יוסף נשיא. והר"י מפריז בקש להקריב את התמיד כדברי הרדב"ז בפירושו על הרמב"ם. ותלמידי הגר"א הקימו צבא ללחום בבדואים. ולא חששו כל אלה לשבועות.
מרנא ורבנא כתב:לגבי מה שהזכירו סכנה ופחד מהשבועות, כשסוברים שהשבועות אינן תקפות, כדעת רבים מגדולי ישראל, אז אין מה לפחד מהשבועות ואין סכנה בהן וחוזרת מצוות יישוב הארץ למקומה ללא כל פחד מהשבועות.
יאיר כתב:הבנת ר' געצל?..
הרמב"ן, השו"ע וה'פתחי תשובה' סוברים שהשבועות אינן תקיפות...
איש גלילי כתב:מלבד כל הדיון סביב שלשת השבועות אם הם תקפות להלכה או לא - הוסיף הגאון הנזכר חידושים גדולים בתחום שמעולם לא נשמעו.
לדוגמא:
א. שכשעולים בכנופיא אפילו ברשות האומות, זה נקרא לעבור על השבועה שלא יעלו בחומה (ראייתו מוזרה ביותר שכן הוא מביא את הראייה מגמ' שמרשיעה את ישראל על שלא עלו כחומה בימי עזרא ומפני זה חרב הבית, ואם אכן אסור לעשות זאת הרי טוב עשו והחוטאים הם אלה שעלו).
וירטואלי כתב:איש גלילי כתב:מלבד כל הדיון סביב שלשת השבועות אם הם תקפות להלכה או לא - הוסיף הגאון הנזכר חידושים גדולים בתחום שמעולם לא נשמעו.
לדוגמא:
א. שכשעולים בכנופיא אפילו ברשות האומות, זה נקרא לעבור על השבועה שלא יעלו בחומה (ראייתו מוזרה ביותר שכן הוא מביא את הראייה מגמ' שמרשיעה את ישראל על שלא עלו כחומה בימי עזרא ומפני זה חרב הבית, ואם אכן אסור לעשות זאת הרי טוב עשו והחוטאים הם אלה שעלו).
היכן המקור לדברי כת"ר המחודשים, שגם בעליית עזרא בזמן עומדו (?) של בית שני חלו איסורי ג' שבועות?
איש גלילי כתב:מלבד כל הדיון סביב שלשת השבועות אם הם תקפות להלכה או לא - הוסיף הגאון הנזכר חידושים גדולים בתחום שמעולם לא נשמעו.
לדוגמא:
א. שכשעולים בכנופיא אפילו ברשות האומות, זה נקרא לעבור על השבועה שלא יעלו בחומה (ראייתו מוזרה ביותר שכן הוא מביא את הראייה מגמ' שמרשיעה את ישראל על שלא עלו כחומה בימי עזרא ומפני זה חרב הבית, ואם אכן אסור לעשות זאת הרי טוב עשו והחוטאים הם אלה שעלו).
ב. שמרידה באומות זה גם אם יש אומה כלשהי שאינה חפצה במעשה זה, אף אם האומה/ות השולטות עלינו חפצות בזה (לפי זה, כל מי שסייע בגלות למלך ארצו במלחמתו מול אומה אחרת - עבר על השבועות).
לולא חידושיו, איננו צריכים להתיר את השבועות כדי להתיר את יישוב הארץ בימינו, שכן אין כאן סתירה כלפי אף אחת מהשבועות.
מבחר גדולים?מרנא ורבנא כתב:במקורות שהבאתי ישנם מבחר גדולים שדעתם שהשבועות אינן תקפות
וירטואלי כתב:שלמה המלך מדבר על שבועה שלא למרוד באומות בשעת גלות לא בשעת פקידה
איש גלילי כתב:וירטואלי כתב:שלמה המלך מדבר על שבועה שלא למרוד באומות בשעת גלות לא בשעת פקידה
כשרואים את השגחת ה' להשיב את ישראל על אדמתם זאת שעת פקידה.
איש גלילי כתב:וירטואלי כתב:שלמה המלך מדבר על שבועה שלא למרוד באומות בשעת גלות לא בשעת פקידה
כשרואים את השגחת ה' להשיב את ישראל על אדמתם זאת שעת פקידה.
וירטואלי כתב:אין לי בעיה שתתוכח ע"ז עם הגאון מסאטמאר רק אל תעשה אותו כקטלא קניא.
געצל כתב:איש גלילי כתב:וירטואלי כתב:שלמה המלך מדבר על שבועה שלא למרוד באומות בשעת גלות לא בשעת פקידה
כשרואים את השגחת ה' להשיב את ישראל על אדמתם זאת שעת פקידה.
אם קבלה היא נקבל.
אב בבינה כתב:הרב נבון,
בתחילה כתבת " א. דבר הלכה שלא הרמב"ם, ולא השו"ע, ולא שאר הפוסקים הראשונים והאחרונים".
נו, כבר הביאו לפניך את דברי הריב"ש, וברשב"ש, ובפסקי הריא"ז, הרמב"ם באגרת תימן, הכפתור ופרח. ממילא יסוד דבריך אינם נכונים כלל.
נבון כתב:הוא אשר דיברתי, לא הרמב"ם ביד, לא השו"ע, ולא שאר הפוסקים [אכן, לבד מפסקי הראי"ז] הביאו לגמ' זו להלכה.
נבון כתב:וירטואלי כתב:אין לי בעיה שתתוכח ע"ז עם הגאון מסאטמאר רק אל תעשה אותו כקטלא קניא.
ח"ו אף אחד לא מתווכח אישית עם האדמו"ר מסאטמר, רק מצדדים בעמדת רוב מנין ובנין של גדולי ישראל פוסקי הלכות.
געצל כתב:מי דן בזה בכלל????
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 326 אורחים