איזמרגד כתב:אם נצא מנקודת הנחה שיש כאן מחלוקת אמיתית. מה על האדם לעשות כדי לצאת מן הספק?
(אני שואל למי שאין לו מה שנקרא "רבותיו").
סורגים כתב:
המצדדים לא אמרו מצוה קדושה.
והמתנגדים לא טענו אביזרייהו.
חכם באשי כתב:פשוט ביותר,
למסור את תעודת הזהות שלו לשליח, שהוא יצביע עבורו.
אם זו מצווה - הרי שהמשלח זכה בה, ואם היא עבירה - אין שליח לדבר עבירה...
תוכן כתב:אני מניח שאתה שייך לקהילה כל שהוא מבחינת מקום תפילה ומוסדות חינוך. ואם כך, עליך לנהוג לפי מה שנוהגים רוב חברי אותו הקהילה משני טעמים א' מדין אל תפרוש מן הציבור וב' שהרי הקהילה בנויה על בסיס מסוים, ועל הבסיס הזה יש גם זכויות וגם חובות. אי אפשר להנות ממה שהקהילה מציעה לך, ואז כשלא נוח לך עם משהו אחד, אתה פוטר את עצמך מהחובות. זה נקרא ניצול ואנוכיות. אם אתה שייך לאן שהוא, לא משנה אם זה מקום ציבורי או מקום פרטי, אז תטול חלק שוה גם במה שנוח וגם במה שלא נוח.
בית שביעי כתב:יהדות החרדית בזמן הגה"ק ר' יוסף חיים זוננפלד זי"ע קיבל מכה נחרצה באי נתינת הצבעה. ובועדת פיל קבע נחרצות הגה"ק הגריץ דושינסקי זצ"ל כי באונגארן למד אותנו רבותינו זצ"ל כי מצביעים אפי' במדיניות פסולה, ובכל זאת לא למדו לקח.
איזמרגד כתב:אם יש חילול ה' בדבר, אז מה שייך לומר אל תפרוש מהציבור, וחובות וזכויות.
עם_הארץ כתב:בית שביעי כתב:יהדות החרדית בזמן הגה"ק ר' יוסף חיים זוננפלד זי"ע קיבל מכה נחרצה באי נתינת הצבעה. ובועדת פיל קבע נחרצות הגה"ק הגריץ דושינסקי זצ"ל כי באונגארן למד אותנו רבותינו זצ"ל כי מצביעים אפי' במדיניות פסולה, ובכל זאת לא למדו לקח.
בית הכסא.
אנא, אל תשפוך את אשפתך כאן בפורום.
צמא לדעת כתב:לענ"ד איני מבין כלל טעמיך, וכש"כ שאין בזה להכריע. א) פשוט דבמקום איסור לא אמרי' אל תפרוש מן הציבור, אדרבא יפרוש ויפרוש. ב) אם לא יבחור אכן אין לו להנות מזכויות הקהילה, אך אין זה טעם לבחור (כדי שיוכל להנות). וגם אם יכשל ב'ניצול ואנוכיות' אין לו להיכשל באביזרייהו דמינות והדומה, וזה פשוט מאוד.
צמא לדעת כתב:לעצם השאלה שבפתיחת האשכול, עלה בלבי רעיון פשוט. הרי כל הטעם שיהא מצוה וחיוב לבחור הוא כדי שיהא אחוז ניכר ליהדות הנאמנה בממשלה, וא"כ כך לי אם יבחר א' יותר ליהדות הנאמנה או א' פחות מהחילונים. וא"כ הרוצה לצאת שני הצדדים, ישתדל להשפיע על חילוני שלא יבחור (ולא יבחור גם הוא).
צמא לדעת כתב:אך לענ"ד פשוט ביותר שאין בשיקולים צדדיים (ובאלעבאטיים, הייתי אומר) שכאלו להכריע בספיקא דאיסורא. משל מגוחך: כשיש ספק על עם א', שמא הם מבני ישראל ומצוה להחיותם, או שמא הם מבני עמלק ומצוה למחותם ולאבדם. ונחלקו בזה רבותינו בתקיפות, זה אומר להלכה ולמעשה כצד זה וזה כצד זה. האם שייך בזה אל תפרוש מן הציבור?
צמא לדעת כתב:ובנוגע לטענה שני': להסובר שמותר להנות מהמדינה (בעצם, שהוא מעורב בטו"ר), מ"מ אין זה לא מצוה ולא חיוב, עד שנימא דממילא כבר הוכרח לבחור ו'אסור לו לבוא עם חששות כלפי מהות המדינה ועי"ז לפתור את עצמו מלקיים חובותיו' (דרך אגב, היכן כתוב איסור זה בתורה? האם איסור זה דוחה ספק מינות?). אמנם אין זה אנושי, ומשו"ה אין לו להנות מתחילה, אך אם כבר נהנה אין זה מכריע כלל.
צמא לדעת כתב:ושוב אבוא במשל: שמרל הגביר נדבן ופילנטרופ גדול, אלא שיש לו חולשה אחת, מגלומניה. כשבא השד"ר ר' ירוחם, קיבל ממנו נדבה גדולה ביותר להחזקת המוסדות הקדושים, אלא שבשעת פרידה ביקש ממנו תגמול בחזרה, שיכרע לפניו ויכריז אלי אתה. נרעש ונפחד ר' ירוחם והתקשר לרבותינו שבא"י, ונמצא הללו אוסרים בתוקף, הרי זו ע"ז ממש, והללו מתירים ואף מחייבים, אי"ז אלא הצגה בעלמא ובגדר מצות צדקה, ואם לא יעשה כן הרי כל המוסדות בסכנה, וכו'. האם שייך להכריע בזה שהרי שמרל קיבלו בסבר פנים יפות כ"כ, ואסור להיות נצלן?
שפה ברורה כתב:אנא פתח את 'המבשר' ואת 'המודיע' ושאר שמות הנרדפים, ותוודע מה נקרא 'שקר במילתא דעבידי לגלויי'
וכמה סילופים ושקרים נעשו בשם התורה
מי אינו זוכר את הסילוף של דעת הגרי''ז מבריסק [איני מדבר מעצם דעתו] רק מגוף סילוף המכתב
צמא לדעת כתב:אולי תואיל בטובך להסביר לי האיך עוברים על ג' חמורות ועל מינות בהמנעות מלהצביע לדעת המחייבים? הנני ע"ה בסוגיא זו, וזה לי פעם ראשונה שאני שומע טענה כזו.
ציבור כתב:צמא לדעת כתב:אולי תואיל בטובך להסביר לי האיך עוברים על ג' חמורות ועל מינות בהמנעות מלהצביע לדעת המחייבים? הנני ע"ה בסוגיא זו, וזה לי פעם ראשונה שאני שומע טענה כזו.
אכן, אין דרך המחייבים להשתמש בביטויים גועליים נגד הצד השני ונגד רבני הצד השני, אולם אם תרצה דווקא הרי שזו בדיוק אותה סברא
מי שלא מצביע נותן את האפשרות לשונאי הדת להרים ראש ולגרום לרבבות אלפי ישראל להיכשל בכל העבירות החמורות, ומי שאינו מצביע נתפס עמהם וערב עליהם
היימישער כתב:לא מצינו שום אדם נאמן ששמע מפיו לאסור ההשתתפות
תוכן כתב:דבר אחד אני לא מצליח להבין אם מדינת ישראל היא אבי אבות הטומאה וממש אין עבירה חמורה יותר מלהצביע לבחירות וכו' וכו', אז למה כשיש ויכוחים בין הפלגים השונים של המתנגדים למדינה הם מעצמם מוצאים היתר מרבותיהם ודייניהם לפנות לערכאות של מדינה זו. הרי לשיטתם דבר זה ביהרג ואל יעבור ממש.
תוכן כתב:ועוד דבר, אם הציונים חשודים על ג' חמורות ללא גוזמא כלל, הרי למה כששלשה מבניהם היו אסורים בבית סוהר בארץ נכר, עמלו כל כך קשה בהוצאת ממון רב מאד, להעבירם לבית כלא במדינה הציונית. הרי בזה שהעבירו אותם לפה, הכניסו את בניהם לפיקוח נפש ממש, ולמה לא השאירו אותם בבדידות בארץ נכר?
צמא לדעת כתב:תוכן כתב:דבר אחד אני לא מצליח להבין אם מדינת ישראל היא אבי אבות הטומאה וממש אין עבירה חמורה יותר מלהצביע לבחירות וכו' וכו', אז למה כשיש ויכוחים בין הפלגים השונים של המתנגדים למדינה הם מעצמם מוצאים היתר מרבותיהם ודייניהם לפנות לערכאות של מדינה זו. הרי לשיטתם דבר זה ביהרג ואל יעבור ממש.
אכן, תמיה עצומה על אותם רבנים ודיינים. אולי יש להם הסבר לחלק בין בחירות לערכאות, איני יודע. (ומ"מ אין זה מעלה ומוריד לענין הנידון, נכון?)
צמא לדעת כתב:תוכן כתב:ועוד דבר, אם הציונים חשודים על ג' חמורות ללא גוזמא כלל, הרי למה כששלשה מבניהם היו אסורים בבית סוהר בארץ נכר, עמלו כל כך קשה בהוצאת ממון רב מאד, להעבירם לבית כלא במדינה הציונית. הרי בזה שהעבירו אותם לפה, הכניסו את בניהם לפיקוח נפש ממש, ולמה לא השאירו אותם בבדידות בארץ נכר?
דבר זה, שהציונים חשודים על שפי"ד, הגר"ח מבריסק ז"ל אמרו, לא האדמו"ר מסטמר ז"ל (עד כמה שידוע לי), ואני מניח שהכוונה כשמתנגדים להם, לא כשהואשמו בחטא נגד מדינה אחרת. ועוד, גם הישיבה ביפאן היתה בבחינת פיקו"נ ממש, ושוב טוב יותר לשבת בא"י ששם מנכים שליש מזמן הישיבה. (ובכל אופן אין עלי אחריות דברי הגר"ח זצ"ל ולא אחריות מעשה העסקנים שליט"א).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים