אור עולם כתב:תפוס איזו נקודה שבא לך ותפתח אותה,
יהושפט כתב:לא נעים לכתוב
אבל כמדומה שר"ד לייבל פשוט פתח את העיתון ביום שלישי [הוא לא חשוד להיות מנוי חלילה], וראה כותרת גדולה עם הכינוי "מרן הגרד"ל", ופשוט פתח את הר"ת לא נכון, ודי בהערה זו.
.
איש_ספר כתב:
הרב בן אליהו מבקש התייחסות עניינית, אבל אין כאן כלום.
החלק הראשון של המכתב מיועד למי שהעמיד את אי השירות על טענת 'תורה מגנא ומצלא', וטענות המשיג (מצלא לעצמו, אינו פוטר מהשתדלות ונשיאה בעול). רק שלע"ע לא ידעתי מי הוא. (כלומר מבין גדולינו, ולא דרשנים לבלבלרים וסנגורים או מי שעיטר איזה מכתב במליצה כזו או אחרת).
דרומי כתב:הרב בן אליהו היקר, עצה קטנה:
גם אם אתה צודק בוודאות, כשאתה בא לשכנע - תתאמץ למצוא דרך יצירתית ומתוחכמת לעשות זאת, ואל תעשה זאת בדרך של 'כופין אותו עד שיאמר רוצה אני'... כי זה לא ילך.
בן אליהו כתב:איש_ספר כתב:
הרב בן אליהו מבקש התייחסות עניינית, אבל אין כאן כלום.
החלק הראשון של המכתב מיועד למי שהעמיד את אי השירות על טענת 'תורה מגנא ומצלא', וטענות המשיג (מצלא לעצמו, אינו פוטר מהשתדלות ונשיאה בעול). רק שלע"ע לא ידעתי מי הוא. (כלומר מבין גדולינו, ולא דרשנים לבלבלרים וסנגורים או מי שעיטר איזה מכתב במליצה כזו או אחרת).
מצויין. אז מה כן הצידוק האמיתי שעליו עומד אי השירות?
אהרן חן כתב:יהושפט כתב:לא נעים לכתוב
אבל כמדומה שר"ד לייבל פשוט פתח את העיתון ביום שלישי [הוא לא חשוד להיות מנוי חלילה], וראה כותרת גדולה עם הכינוי "מרן הגרד"ל", ופשוט פתח את הר"ת לא נכון, ודי בהערה זו.
.
לא נעים לכתוב
אבל כמדומה שהקשר בין מרן הגרד"ל לעולם הישיבות בכלל, וליתד נאמן בפרט, הוא בעל שרשים עמוקים כמו הקשר בין עולם הישיבות ויתד נאמן לרד"ל, ואולי שורשיו של רד"ל עמוקים יותר.
עקביה כתב:אור עולם כתב:תפוס איזו נקודה שבא לך ותפתח אותה,
אבל מי יתקע לידי שזה מה שהקב"ה רוצה, כלומר שעל כך הביא את כל הדברים הקשים בשנים האחרונות?
אור עולם כתב:אבל הדעת נותנת שלעשות אותו דבר שוב ושוב ושוב זה לא הפיתרון, וכהפתגם הידוע...
אור עולם כתב:באמת אי אפשר לדעת,
אותתנו לא ראינו וגו'
רק לנסות
אבל הדעת נותנת שלעשות אותו דבר שוב ושוב ושוב זה לא הפיתרון, וכהפתגם הידוע...
אור עולם כתב:ומי יתקע לידך שלהתחזק בלימוד וכו' זה כן מה שהוא רוצה?
הרואה כתב:גם כיום לב יודע מרת נפשו איפה באמת צריך להתחזק
אולי מה שהקב"ה רוצה ממך זה שתלך וכו'
זאב ערבות כתב:אתה שואל שאלה שרק לנביא יש עליה תשובה.
זאב ערבות כתב:אז שאלת שאלה ואני נותן השערה, מה לא בסדר בדוגמא שנתתי?
עקביה כתב:זה מאד לא בסדר!
כי אחרי שהסכמת שאין לך אפשרות לענות על השאלה, לתת השערה זה לבלבל את המוח.
כאן דרושה תשובה מדויקת וברורה, ואם אין לך אפשרות לתת כזו (ואין לך, כאמור לעיל), השערה היא בזבוז זמן גרידא.
זאב ערבות כתב:עקביה כתב:זה מאד לא בסדר!
כי אחרי שהסכמת שאין לך אפשרות לענות על השאלה, לתת השערה זה לבלבל את המוח.
כאן דרושה תשובה מדויקת וברורה, ואם אין לך אפשרות לתת כזו (ואין לך, כאמור לעיל), השערה היא בזבוז זמן גרידא.
.... תצטרך לחכות שיבנה בית המקדש והאורים ותומים והחשן יחזרו לתפקד, עד אז נגשש באפילה ויש פשוט לחיות את החיים ולא לשאול שאלות מדוע זה קורה.
זאב ערבות כתב:הרב פ"ת, עקביה לא הוביל אותי לשום מקום, פשוט נתתי לו את התשובה שהוא רוצה לשמוע, את מה שבאמת יש לי לומר איני סבור שהוא או אתה מעונינים לשמוע, כפי שכבר הוכחת בכמה חילופי דעות שהיו לי עמך...
פרנקל תאומים כתב:זאב ערבות כתב:הרב פ"ת, עקביה לא הוביל אותי לשום מקום, פשוט נתתי לו את התשובה שהוא רוצה לשמוע, את מה שבאמת יש לי לומר איני סבור שהוא או אתה מעונינים לשמוע, כפי שכבר הוכחת בכמה חילופי דעות שהיו לי עמך...
לא לא חביבי. מי שלא מעוניין לשמוע זה כב'. כפי שאכן הוכח וכו'.
מה שאני או ר' עקביה וכיו"ב מעוניינים זה בדו שיח הגיוני ועקבי (וכזה שגם יודע להסתיים בנקודה בה הוא צריך להסתיים).
זאב ערבות כתב: הרב פ"ת היקר, האם קראת את חילופי הדברים ביננו או שסתם נכנסת באמצע להתנגח בי? עקביה הוא זה שלא מקשיב ושואל שוב ושוב מה ה' רוצה ממנו והוא רוצה תשובה מדויקת, אז כבר הרב אור עולם ענה לו שאין תשובה ואני הבאתי כמה הצעות לסבר את האוזן וכתבתי שעד שיהיו אורים ותומים לא נדע, אז האם עלי להאמין שהרב עקביה לא יודע שאין תשובה אמיתית ומדויקת ושאין מהלך על שתים בעולם הזה שיכול לתת תשובה מדויקת? אז מה הוא מטרלל שוב ושוב עם השאלה? מה בדיוק המטרה שלו? אם זה בא מתמימות, שאני מסופק בדבר, אז הסברנו לו שאין תשובה, או שהוא איזה חכמולוג שמנסה להכשיל בשאלתו, בקיצור, המטרלל כאן זה עקביה בכך שהוא חוזר ושואל אז מה לך כי תלין עלי. אולי תסביר מה בדיוק לא שמעתי בדברי עקביה, וכפי שכבר הוכח?
בקיצור, עקביה שאל ועניתי לו ברצינות, מה בדיוק לא הגיוני בתשובות שנתתי לשאלתו?
איש_ספר כתב:האשכול הזה מחזיק כמה דיונים שכ"א מהם ראוי לדיון מסודר בפנ"ע. הסוגיא הבוערת היא כמובן בני הישיבות והצבא, ניסתי לחזור אחורה כדי לקרוא הכל, כדי להחכים, וכדי להכיר טובה למי שטרח לברר ולכתוב (ועל צבאם הרב צופה ומביט) אבל לא הצלחתי. אולי בהמשך אנסה לפצל. אני מתנצל אם אחזור על דברים שאחרים כתבו.
אבקש ברשותכם לכתוב נקודה וחצי.
תחילת הדיון...
השאלה כבדת המשקל הזו, ונמשיך הלאה.
האם הצבא, הוא מקום שתלמיד ישיבה יכול לשרת בו? הבעיות המדוברות הן בעיקר שתיים, הווי (וזה כולל בחינות רבות חמורות וקלות), הסמכות (החלטות הרות גורל שאינן בהכרח מקובלות ע"פ תורה וכו' וכו').
נניח, שהצבא אינו מקום התואם את ערכיו של בן ישיבה (ולא מעצם היותו צבא ולא ישיבה אלא בשל אותם הקובעים את אופיו).
כאן, בנקודה הזו, מתוך אמונה שאכן הצבא על שלל ערכיו אינו מקום מתאים, רבים מרגישים שהדיון הסתיים.
ולענ"ד יש כאן כשל.
לענ"ד, העובדה שאדם חרדי הוא משולל יכולת להשתתף בהווי הצבאי הנוכחי, גם בהנתן שהיא נכונה לגמרי, אינה מייתרת את השאלה המוסרית...
ועוד נקודה קטנה שנוגעת לשורש הענין, וראיתי שנגע בה הרב הרואה.
הישיבות הקדושות, אין להם שום קיום ככל שיהיו קשורות לאיזה הסדר צבאי. אני לא מאמין שישיבות הסדר יכולות להצמיח ת"ח בסדר גודל של ר' איתמר גרבוז או ר' אשר דויטש או ר' יחיאל דזימטרובסקי או ר' בונם שרייבר. בנתיים אין, וככל הנראה גם לא יהיו. כלומר במאקרו אין שום שאלה. הישיבות וצה"ל לא ילכו יחדיו!
הרואה כתב:אישית התחברתי כמעט לכל מילה שכתב לעיל הרב איש ספר, רק שאלה אחת מדוע ברשימת החכמים שהזכיר מופיעים דווקא חכמים מזן מאד ספציפי? כלומר ת"ח בסגנונות אחרים יכולים לצאת כן יכולים לצאת מישיבות הסדר?
אליסף כתב:הרואה כתב:אישית התחברתי כמעט לכל מילה שכתב לעיל הרב איש ספר, רק שאלה אחת מדוע ברשימת החכמים שהזכיר מופיעים דווקא חכמים מזן מאד ספציפי? כלומר ת"ח בסגנונות אחרים יכולים לצאת כן יכולים לצאת מישיבות הסדר?
תן דוגמה ל'ת"ח בסגנון אחר'
ר' גרונם יקום פורקן כתב:רבי עזריאל אויערבאך.
רבי מרדכי גרוס.
רבי צבי ובר.
רבי יצחק זילברשטיין.
רבי מנחם מנדל לובין.
רבי אביגדור נבנצאל.
רבי יהודה סילמן.
רבי צבי פרידמן.
רבי שבח צבי רוזנבלט.
רבי משה שטרנבוך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים