בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:גם אני התפלאתי על הדבר הזר הזה שכתב דרומי.
.
אני מדבר במה שנקרא מ'פוזיציה' - כי הורגלתי לדילוגים וצינזורים, ובכל זאת:
מצינו בחז"ל רשימה ארוכה של דברים שלא נקראין ולא מתרגמין, או שאף שנקראין עכ"פ לא מתרגמים, וכמו שמצינו שיש שלא למדו מו"נ. ככל הנראה דברי הגר"ח מבריסק כי תורה אינה יכולה להזיק, נכונים עד גבול מסויים...
נ. ב. שמעתי ששאלו אותו למה הוא אוסר ללמוד מו"נ, בזמן שעל ענייני נדה וכו' הוא אומר כי תורה אינה יכולה להזיק, ושתק.
מקדש מלך כתב:לימוד התנ"ך בילדות גרם לי נזק.
בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:גם אני התפלאתי על הדבר הזר הזה שכתב דרומי.
.
אני מדבר במה שנקרא מ'פוזיציה' - כי הורגלתי לדילוגים וצינזורים, ובכל זאת:
מצינו בחז"ל רשימה ארוכה של דברים שלא נקראין ולא מתרגמין, או שאף שנקראין עכ"פ לא מתרגמים, וכמו שמצינו שיש שלא למדו מו"נ. ככל הנראה דברי הגר"ח מבריסק כי תורה אינה יכולה להזיק, נכונים עד גבול מסויים...
נ. ב. שמעתי ששאלו אותו למה הוא אוסר ללמוד מו"נ, בזמן שעל ענייני נדה וכו' הוא אומר כי תורה אינה יכולה להזיק, ושתק.
אוצר החכמה כתב:בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:גם אני התפלאתי על הדבר הזר הזה שכתב דרומי.
.
אני מדבר במה שנקרא מ'פוזיציה' - כי הורגלתי לדילוגים וצינזורים, ובכל זאת:
מצינו בחז"ל רשימה ארוכה של דברים שלא נקראין ולא מתרגמין, או שאף שנקראין עכ"פ לא מתרגמים, וכמו שמצינו שיש שלא למדו מו"נ. ככל הנראה דברי הגר"ח מבריסק כי תורה אינה יכולה להזיק, נכונים עד גבול מסויים...
נ. ב. שמעתי ששאלו אותו למה הוא אוסר ללמוד מו"נ, בזמן שעל ענייני נדה וכו' הוא אומר כי תורה אינה יכולה להזיק, ושתק.
זה בדיוק מה שמפריע לי ובדבריך כל שכן. מה שחז"ל אסרו כי לא רצו לדרוש בציבור על חטאים אבל כאן הלא דוד המלך היה צדיק ואין נפתול ועיקש במעשה זה ואם ריק הוא מכם.
ועל מה שהבאת מהגר"ח איני מאמין כי כל אחד מבין את ההבדל.
יקים כתב:החושב כתב:לא כ"כ הבנתי מדוע הוצרכת להאריך כ"כ... הרי לא הוספת לא נימוק ולא הסבר מעבר לטענתך הגורפת ששום דבר ממה ששואלים לא רלוונטי.
לפי גישה זו, גם אם היו טוענים שבזמן הנביאים כבר היו מחשבים וטלפונים ניידים, לא היה בכך תימה כלל. כי אולי אכן היו וגם היו [אלא אחר כך נשכחו סודות הטכנולוגיה] אלא שלא הוזכר במקרא מחוסר עניין לציבור.
נראה לי שיכלת למצוא עוד כמה דברים במה שכתבתי.
סיכום הודעתי:
1) מצוות פרטיות יומיומית רגילות, אינן רלוונטיות, אם מצד שאין בהן כל חידוש לקורא (ציצית ותפילין וכד'), ואם מצד שאינן נוגעות כלל לסיפורים עצמן, או מצד לא תפסו מקום מרכזי ומשמעותי בחיים.
...
לחפש את רמת הדתיות בתה"ך במובנים שלנו (מנהגים ומצוות יומיום וחגים) הוא שגוי מיסודו, ולכן אין לבנות כלום מהעידר תוצאות.
אוצר החכמה כתב:אני לא יודע מה מופרך נוגע לעניין. חז"ל וכל ישראל לא רואים בזה כל בעייה אז אין בזה בעייה אתה לא יכול לגזור גזירות לבד. לכן מה שמפריע כאן שהתחושה היא שלא מדובר בסוגית סנדל המסומר היינו שהשואל אומר יש מקום לגזור אלא שהשואל מרגיש לא נוח עם הפסוקים האלה וזה מה שמטריד.
מדוע שדיני התורה שניתנו לכל ישראל יזיקו ולמי יזיקו.
לעומת זאת מורה נבוכים הוא ספר קשה שבא לבאר עניינים קשים ועלול אולי (לדעת הגר"ח) להזיק. אפילו בין הנכנסים לפרדס שזה וודאי דברי תורה המסורים מסיני ולא סברות של גברא רבא כהרמב"ם היה שהציץ ונפגע. לא מובן לי בכלל הקשר בין שני העניינים.
בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא יודע מה מופרך נוגע לעניין. חז"ל וכל ישראל לא רואים בזה כל בעייה אז אין בזה בעייה אתה לא יכול לגזור גזירות לבד. לכן מה שמפריע כאן שהתחושה היא שלא מדובר בסוגית סנדל המסומר היינו שהשואל אומר יש מקום לגזור אלא שהשואל מרגיש לא נוח עם הפסוקים האלה וזה מה שמטריד.
מדוע שדיני התורה שניתנו לכל ישראל יזיקו ולמי יזיקו.
לעומת זאת מורה נבוכים הוא ספר קשה שבא לבאר עניינים קשים ועלול אולי (לדעת הגר"ח) להזיק. אפילו בין הנכנסים לפרדס שזה וודאי דברי תורה המסורים מסיני ולא סברות של גברא רבא כהרמב"ם היה שהציץ ונפגע. לא מובן לי בכלל הקשר בין שני העניינים.
ומדוע שתשובת אהרן שנכתבה בתורה שניתנה לכל ישראל תזיק?
הקשר הוא, האם יש קדושה-סגולה מיוחדים בלימוד התורה, שאף שבדרך הטבע הדבר יכול לגרום הרהור עבירה/הרהור כפירה, זה יגן על הלומד מכך.
אם אתה נוקט יסוד שלא ניתן לגזור גזירות לבד, אזי יש לקצץ את ארון הספרים היהודי באחוזים ניכרים, בפרט האשכנזי המלא בגזירות ובחששות.
תחושת אי נוחות ספונטנית על מעשה זה בפשט היא טבעית ונראה לי לגיטימית, כמובן שאין להישאר בה, אלא לעיין בספרים שהאריכו רבות בעניין זה (היו למשל שהוכיחו מכאן את דברי הגמרא שפסק ממנו יצר הרע, אחרת לא היה עושה כן), אבל בהחלט מובן שיאמר אדם, לבן שלי שלא יכול להבין את ההסברים העמוקים, אעדיף ללמוד איתו את ספר התהילם מאותו בעל המעשה שם אינני זקוק להסברים כלשהם...
שיעור נוסף שמסר רבינו בעת לומדו ביח"ל, היה בספרי ה'כתובים' בשבת אחר הצהריים. מי שעודד זאת, היה המשגיח הגה"ק רבי שימעו'לי, שהיה אומר כי "מי שאינו בקי בתנ"ך, סופו שנעשה ככלי ריק".
דרומי כתב:אני לא מדבר על המעשה עצמו, אני מדבר על הפרסום שניתן לו ועל ה'הכרזה' שבדבר.
החינוך החרדי כיום מצניע - ובצדק - ענינים הרבה יותר עדינים בתחום זה, וכאן זה נעשה 'הפטרה' פומבית ורשמית, ללא שמץ של הצנעה ו'התנצלות'.
האם לדעתך יהיו מחנכים שימליצו להוסיף ציור מדוד ואבישג לתועלת התלמידים הצעירים?
יש כאן ביטוי מודגש לפער שדיברו עליו בין מהלך החיים הטבעי כיום בין היראים, לבין הסגנון של הנ"ך.
שמואל שלומוביץ כתב:בספר אבי ההוראה שי"ל לאחרונה על מרן הרב וואזנר זצ"ל נכתב כך :שיעור נוסף שמסר רבינו בעת לומדו ביח"ל, היה בספרי ה'כתובים' בשבת אחר הצהריים. מי שעודד זאת, היה המשגיח הגה"ק רבי שימעו'לי, שהיה אומר כי "מי שאינו בקי בתנ"ך, סופו שנעשה ככלי ריק".
ישנם עוד עובדות על עידודו של שמעו'לי זעליחובער את לימוד התנ"ך וחובת הידיעה בכל פרטיו. איני זוכר בבירור אבל יבואו היודעים ויספרו.
דרומי כתב:חלילה, לא התכוונתי לצנזר כלל, ואיני מהדוגלים בכיוון זה...
רק אני שואל בתמימות, מה אמור יהודי להסביר לבנו בן ה-9 שתמה כיצד אפשר לומר שדוד המלך 'התחמם' בצורה שכזאת, ומה זה בא ללמדנו?
שמואל שלומוביץ כתב:כ"ז כמובן אינה קביעת עמדה רק התרשמות מחוויה אישית. הנחוצה לתמונה המאוזנת בשעה שיש המתארים:מקדש מלך כתב:לימוד התנ"ך בילדות גרם לי נזק.
מענין אם יש עוד הזוכרים נזקים שארעו ממה שהוא תקוות התיקון של המציאות כולה. מאז ועד עתה.
דרומי כתב:אני לא מדבר על המעשה עצמו, אני מדבר על הפרסום שניתן לו ועל ה'הכרזה' שבדבר.
החינוך החרדי כיום מצניע - ובצדק - ענינים הרבה יותר עדינים בתחום זה, וכאן זה נעשה 'הפטרה' פומבית ורשמית, ללא שמץ של הצנעה ו'התנצלות'.
האם לדעתך יהיו מחנכים שימליצו להוסיף ציור מדוד ואבישג לתועלת התלמידים הצעירים?
יש כאן ביטוי מודגש לפער שדיברו עליו בין מהלך החיים הטבעי כיום בין היראים, לבין הסגנון של הנ"ך.
אוצר החכמה כתב:בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא יודע מה מופרך נוגע לעניין. חז"ל וכל ישראל לא רואים בזה כל בעייה אז אין בזה בעייה אתה לא יכול לגזור גזירות לבד. לכן מה שמפריע כאן שהתחושה היא שלא מדובר בסוגית סנדל המסומר היינו שהשואל אומר יש מקום לגזור אלא שהשואל מרגיש לא נוח עם הפסוקים האלה וזה מה שמטריד.
מדוע שדיני התורה שניתנו לכל ישראל יזיקו ולמי יזיקו.
לעומת זאת מורה נבוכים הוא ספר קשה שבא לבאר עניינים קשים ועלול אולי (לדעת הגר"ח) להזיק. אפילו בין הנכנסים לפרדס שזה וודאי דברי תורה המסורים מסיני ולא סברות של גברא רבא כהרמב"ם היה שהציץ ונפגע. לא מובן לי בכלל הקשר בין שני העניינים.
ומדוע שתשובת אהרן שנכתבה בתורה שניתנה לכל ישראל תזיק?
הקשר הוא, האם יש קדושה-סגולה מיוחדים בלימוד התורה, שאף שבדרך הטבע הדבר יכול לגרום הרהור עבירה/הרהור כפירה, זה יגן על הלומד מכך.
אם אתה נוקט יסוד שלא ניתן לגזור גזירות לבד, אזי יש לקצץ את ארון הספרים היהודי באחוזים ניכרים, בפרט האשכנזי המלא בגזירות ובחששות.
תחושת אי נוחות ספונטנית על מעשה זה בפשט היא טבעית ונראה לי לגיטימית, כמובן שאין להישאר בה, אלא לעיין בספרים שהאריכו רבות בעניין זה (היו למשל שהוכיחו מכאן את דברי הגמרא שפסק ממנו יצר הרע, אחרת לא היה עושה כן), אבל בהחלט מובן שיאמר אדם, לבן שלי שלא יכול להבין את ההסברים העמוקים, אעדיף ללמוד איתו את ספר התהילם מאותו בעל המעשה שם אינני זקוק להסברים כלשהם...
לא נראה לי שאנחנו נמצאים באותו צד של הסתכלות.
בעיני הרעיון שאתה תמציא חשש מסוג זה בטענה שהנה גם חז"ל אמרו את זה בעניין אחר הוא חוסר הבנה בכלל של מקומינו ומקום חז"ל. וגם אם אתה היית גוזר גזירת קטניות הייתי אומר את אותו דבר.
ולעניין תחושה האי נוחות. דוד המלך הוא צדיק ואין לנו אי נוחות במעשיו. אפשר לא להבינם אבל לדעת שהם כולם ישרים ואין אי נוחות במעשיו. אם מישהו יציין דבר תמוה במעשי אחד מרבותיך, תחנך את הילד שלך שוודאי הוא יודע מה הוא עושה וכל מעשיו בצדק. ובדוד המלך אתה נתקע? מדוע? השאלה הזאת צריכה לגרום לאי נוחות.
אוצר החכמה כתב:ומה קשור כאן עניין הפרסום? וודאי שהתורה הקדושה שכל מילה בה מהבורא יתברך רק מלמדת אותנו טוב וצדק והיא מספרת לנו את זה כי זה מעשה שראוי שייעשה, על ידי דוד המלך, כמובן.
ובכלל לא מדובר כאן בפער בין הסגנון של התנ"ך לסגנון שלנו. מדובר כאן בהבדל בין תורת ה' שכל מילה ממנה היא קודש קדשים ועוסקת באנשים שהם קודש קדשים לבין דיבורי אנשים.
בכל מקרה אם היית מסיק מזה שצריך לשנות את הסגנון שלנו הייתי אומר שאינך צודק בגלל ההבדל הזה. אבל להוציא מזה מסקנה שאנחנו בסדר והתנ"ך לא בסדר?? או להרגיש אי נוחות ממעשיו של דוד המלך או מהעובדה שהקב"ה סיפר עליהם???
מקדש מלך כתב:שמואל שלומוביץ כתב:כ"ז כמובן אינה קביעת עמדה רק התרשמות מחוויה אישית. הנחוצה לתמונה המאוזנת בשעה שיש המתארים:מקדש מלך כתב:לימוד התנ"ך בילדות גרם לי נזק.
מענין אם יש עוד הזוכרים נזקים שארעו ממה שהוא תקוות התיקון של המציאות כולה. מאז ועד עתה.
אכן יש צורך לאזן ויישר כוחך. ואגב, הביטוי 'גרם לי נזק' נראה לי חריף יותר מאירע במציאות. התכוונתי שזה עורר תמיהות (וב"ה הרב מעט דבש הביא תנא דמסייע לי, הוא הרב מבריסק ז"ל).
אבל הטיעון המרומז שתקוות תיקון המציאות לא יכול לגרום נזק, נשמע קצת תמוה.
מה עם העוסק בתורה שלא לשמה שנעשית לו סם המות?
מה עם העוסק בתורה לפני ברכת התורה, או בתשעה באב? האם גם אז זה לא מזיק?
מה עם העוסקים בסודות התורה כשאינם ראויים להם, שהזהירו על כך רבות, האם גם אז זה לא מזיק?
שמעתי בשם חסיד זקן ופיקח (גאון עצום גם כן) שאם תראה אברך צעיר יושב קמוט מצח מול נודע ביהודה אה"ע, אל תחשוד אותו בלמדנות יתירה. הוא פשוט 'אדם מאוס'.
בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:ומה קשור כאן עניין הפרסום? וודאי שהתורה הקדושה שכל מילה בה מהבורא יתברך רק מלמדת אותנו טוב וצדק והיא מספרת לנו את זה כי זה מעשה שראוי שייעשה, על ידי דוד המלך, כמובן.
ובכלל לא מדובר כאן בפער בין הסגנון של התנ"ך לסגנון שלנו. מדובר כאן בהבדל בין תורת ה' שכל מילה ממנה היא קודש קדשים ועוסקת באנשים שהם קודש קדשים לבין דיבורי אנשים.
בכל מקרה אם היית מסיק מזה שצריך לשנות את הסגנון שלנו הייתי אומר שאינך צודק בגלל ההבדל הזה. אבל להוציא מזה מסקנה שאנחנו בסדר והתנ"ך לא בסדר?? או להרגיש אי נוחות ממעשיו של דוד המלך או מהעובדה שהקב"ה סיפר עליהם???
שוב אתה טוען את אותה הטענה, אבל הגמרא במגילה הבינה שיש דברים שנכתבו, ובכל זאת אין מצוה לפרסמם. אלא מאי, אתה טוען שאין בכוחינו לגזור גזירות שלא מצאנום בתלמוד ובפוסקים, מקובל עלי לחלוטין. אבל בהחלט מקובל עלי אדמו"ר שכן יגזור, וכפי שהורו אדמו"רי גור, וכפי שהובא לעיל מהאדמו"ר מסקוור זצ"ל, וכפי שנהוג בהרבה מקהילות החסידים.
נ. ב. הטענה שדילוגים כאלה באים לפקפק בערכם, לא ישרה, ויש בה אפולוגטיקה שאומרת כי מי שבוחר לצנזר זה אומר שהוא לא מאמין בקדושתו. כמובן שגדולי החסידות שגדרו בכך, לא האמינו פחות.
שמעתי בשם חסיד זקן ופיקח (גאון עצום גם כן) שאם תראה אברך צעיר יושב קמוט מצח מול נודע ביהודה אה"ע, אל תחשוד אותו בלמדנות יתירה. הוא פשוט 'אדם מאוס'.
אוצר החכמה כתב:בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:ומה קשור כאן עניין הפרסום? וודאי שהתורה הקדושה שכל מילה בה מהבורא יתברך רק מלמדת אותנו טוב וצדק והיא מספרת לנו את זה כי זה מעשה שראוי שייעשה, על ידי דוד המלך, כמובן.
ובכלל לא מדובר כאן בפער בין הסגנון של התנ"ך לסגנון שלנו. מדובר כאן בהבדל בין תורת ה' שכל מילה ממנה היא קודש קדשים ועוסקת באנשים שהם קודש קדשים לבין דיבורי אנשים.
בכל מקרה אם היית מסיק מזה שצריך לשנות את הסגנון שלנו הייתי אומר שאינך צודק בגלל ההבדל הזה. אבל להוציא מזה מסקנה שאנחנו בסדר והתנ"ך לא בסדר?? או להרגיש אי נוחות ממעשיו של דוד המלך או מהעובדה שהקב"ה סיפר עליהם???
שוב אתה טוען את אותה הטענה, אבל הגמרא במגילה הבינה שיש דברים שנכתבו, ובכל זאת אין מצוה לפרסמם. אלא מאי, אתה טוען שאין בכוחינו לגזור גזירות שלא מצאנום בתלמוד ובפוסקים, מקובל עלי לחלוטין. אבל בהחלט מקובל עלי אדמו"ר שכן יגזור, וכפי שהורו אדמו"רי גור, וכפי שהובא לעיל מהאדמו"ר מסקוור זצ"ל, וכפי שנהוג בהרבה מקהילות החסידים.
נ. ב. הטענה שדילוגים כאלה באים לפקפק בערכם, לא ישרה, ויש בה אפולוגטיקה שאומרת כי מי שבוחר לצנזר זה אומר שהוא לא מאמין בקדושתו. כמובן שגדולי החסידות שגדרו בכך, לא האמינו פחות.
אכן ההסתכלות שלנו על חז"ל שונה מאד.
ושלא תהיה טעות אע"פ שיתכן שההסתכלות שלנו על אדמורי"ם רחוקה אחד מהשני. לא בזה מדובר כאן אלא בהסתכלות על חזל. כנלענ"ד.
אוצר החכמה כתב:שמעתי בשם חסיד זקן ופיקח (גאון עצום גם כן) שאם תראה אברך צעיר יושב קמוט מצח מול נודע ביהודה אה"ע, אל תחשוד אותו בלמדנות יתירה. הוא פשוט 'אדם מאוס'.
מה זה הדבר הזה???
בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:ומה קשור כאן עניין הפרסום? וודאי שהתורה הקדושה שכל מילה בה מהבורא יתברך רק מלמדת אותנו טוב וצדק והיא מספרת לנו את זה כי זה מעשה שראוי שייעשה, על ידי דוד המלך, כמובן.
ובכלל לא מדובר כאן בפער בין הסגנון של התנ"ך לסגנון שלנו. מדובר כאן בהבדל בין תורת ה' שכל מילה ממנה היא קודש קדשים ועוסקת באנשים שהם קודש קדשים לבין דיבורי אנשים.
בכל מקרה אם היית מסיק מזה שצריך לשנות את הסגנון שלנו הייתי אומר שאינך צודק בגלל ההבדל הזה. אבל להוציא מזה מסקנה שאנחנו בסדר והתנ"ך לא בסדר?? או להרגיש אי נוחות ממעשיו של דוד המלך או מהעובדה שהקב"ה סיפר עליהם???
שוב אתה טוען את אותה הטענה, אבל הגמרא במגילה הבינה שיש דברים שנכתבו, ובכל זאת אין מצוה לפרסמם. אלא מאי, אתה טוען שאין בכוחינו לגזור גזירות שלא מצאנום בתלמוד ובפוסקים, מקובל עלי לחלוטין. אבל בהחלט מקובל עלי אדמו"ר שכן יגזור, וכפי שהורו אדמו"רי גור, וכפי שהובא לעיל מהאדמו"ר מסקוור זצ"ל, וכפי שנהוג בהרבה מקהילות החסידים.
נ. ב. הטענה שדילוגים כאלה באים לפקפק בערכם, לא ישרה, ויש בה אפולוגטיקה שאומרת כי מי שבוחר לצנזר זה אומר שהוא לא מאמין בקדושתו. כמובן שגדולי החסידות שגדרו בכך, לא האמינו פחות.
אכן ההסתכלות שלנו על חז"ל שונה מאד.
ושלא תהיה טעות אע"פ שיתכן שההסתכלות שלנו על אדמורי"ם רחוקה אחד מהשני. לא בזה מדובר כאן אלא בהסתכלות על חזל. כנלענ"ד.
אומר שוב, אני חושב שמדובר בהאשמה לא ישרה, שאינה קשורה לענין, ולפיכך מדובר באפולוגטיקה במיטבה (אני רק מקוה שעל גדולי החסידות שהנהיגו זאת, אתה לא סובר שזה הגיע מהשוואת עצמם לחז"ל).
נ. ב. מקודם האשמת בחוסר אמונה בדוד המלך, עכשיו זה עבר לחז"ל, להיכן יהיה בהמשך...
מקדש מלך כתב:דעת לנבון נקל שאין לחשוד באף אחד, אלא כל אחד צריך לחשוד רק בעצמו בלבד!
אותו חסיד זקן פשוט דיבר כנגד יצר הרע, שלפעמים מושך את האדם לעיין דווקא בקטעים מסוימים, ולב יודע מרת נפשו.
מי שבאמת לא מבין, אשריו.
ומי ש'עובד על עצמו בעיניים', הרי דרך החיים פתוחה בפניו לקחת מוסר.
אגב, קראתי פעם מאמר של משפיע חסידי חשוב, שאחד מטכסיסי היצר בנושא, הוא להרהר על 'ההרהורים הרעים' שפלוני אלמוני מהרהר...
בן מיכאל כתב:בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:ומה קשור כאן עניין הפרסום? וודאי שהתורה הקדושה שכל מילה בה מהבורא יתברך רק מלמדת אותנו טוב וצדק והיא מספרת לנו את זה כי זה מעשה שראוי שייעשה, על ידי דוד המלך, כמובן.
ובכלל לא מדובר כאן בפער בין הסגנון של התנ"ך לסגנון שלנו. מדובר כאן בהבדל בין תורת ה' שכל מילה ממנה היא קודש קדשים ועוסקת באנשים שהם קודש קדשים לבין דיבורי אנשים.
בכל מקרה אם היית מסיק מזה שצריך לשנות את הסגנון שלנו הייתי אומר שאינך צודק בגלל ההבדל הזה. אבל להוציא מזה מסקנה שאנחנו בסדר והתנ"ך לא בסדר?? או להרגיש אי נוחות ממעשיו של דוד המלך או מהעובדה שהקב"ה סיפר עליהם???
שוב אתה טוען את אותה הטענה, אבל הגמרא במגילה הבינה שיש דברים שנכתבו, ובכל זאת אין מצוה לפרסמם. אלא מאי, אתה טוען שאין בכוחינו לגזור גזירות שלא מצאנום בתלמוד ובפוסקים, מקובל עלי לחלוטין. אבל בהחלט מקובל עלי אדמו"ר שכן יגזור, וכפי שהורו אדמו"רי גור, וכפי שהובא לעיל מהאדמו"ר מסקוור זצ"ל, וכפי שנהוג בהרבה מקהילות החסידים.
נ. ב. הטענה שדילוגים כאלה באים לפקפק בערכם, לא ישרה, ויש בה אפולוגטיקה שאומרת כי מי שבוחר לצנזר זה אומר שהוא לא מאמין בקדושתו. כמובן שגדולי החסידות שגדרו בכך, לא האמינו פחות.
אכן ההסתכלות שלנו על חז"ל שונה מאד.
ושלא תהיה טעות אע"פ שיתכן שההסתכלות שלנו על אדמורי"ם רחוקה אחד מהשני. לא בזה מדובר כאן אלא בהסתכלות על חזל. כנלענ"ד.
אומר שוב, אני חושב שמדובר בהאשמה לא ישרה, שאינה קשורה לענין, ולפיכך מדובר באפולוגטיקה במיטבה (אני רק מקוה שעל גדולי החסידות שהנהיגו זאת, אתה לא סובר שזה הגיע מהשוואת עצמם לחז"ל).
נ. ב. מקודם האשמת בחוסר אמונה בדוד המלך, עכשיו זה עבר לחז"ל, להיכן יהיה בהמשך...
שוב ראיתי כי בהודעתי הקודמת אכן הנחתי מקום לטעות בדבריי, אני מבקש את סליחתך.
אכן, לא באתי להשוות בין חז"ל לאדמו"רים בני דורינו/בני הדורות האחרונים.
זכותם לגזור גזירה בדבר שכמותו מצאנו בחז"ל, אבל באמת חלילה מלהשוות.
אוצר החכמה כתב:מה שכתבתי היו שני דברים ולא האשמות אלא הערות.
1. ביחס למה שהזכיר דרומי על תמונה העליתי הרגשה שהיתה לי גם בויכוחים קודמים כאן בפורום בנושאים כאלה. שהיום יש נטייה לצייר את הדברים בצורה פלסטית ומעשית. (אני מאשים בזה את העולם הויזואלי שיש לנו, תמונות קומיקס וסרטים, לעומת העולם הישן שהיה הרבה יותר מבוסס על מילים ורעיונות אבל אין לי באמת ידיעה אם זה קשור לזה). כך שהושכבה בחיקך וחם לאדוני המלך מפעיל את הדמיון של האנשים הרבה יותר מאשר מה שראוי להיות. מה שראוי להיות הוא החשיבה וההבנה מה זה בחיקך. וכמובן בדרכים שונות כל אחד לפי עניינו אם זה דיון הלכתי על מצבה ההלכתי של אבישג וההיתר לעניין, אם זה דיון על התיקון שזה עושה כשדוד המלך הוא מרגלי המרכבה מה שורש אבישג בעניין (כמו בדיון על אביגיל ונבואתה) או אפילו דיון (שאינו לטעמי האישי אבל אפשרי) על הסיבות מדוע דווקא למלך ישראל ראוי לעשות כן שהוא כבוד המלכות וסברות מסוג זה או כל דבר אחר.
2. ביחס לדוד המלך לא מדובר על אמונה בו. בעיני מדובר דבר שפעם היה פשוט לכולי עלמא. שהתורה והנ"ך והצדיקים שמסופר עליהם שם מעשיהם אינם נתונים לביקורת שלנו. רק לביקורת של התורה עצמה או של חז"ל שכל דבריהם תורה. וראוי היה בעיני לחדד את הנקודה הזאת.
זה נכון גם בדברים נוספים. היום יכול להיות ח"ו דיון ביקורתי אם מגילת אסתר כתובה באופן ספרותי נאה (שמעתי כזה דיון לא בין חובשי בית המדרש כמובן). אבל האמת היא הרי הפוכה אנחנו לא שואלים אודות המזמורים של דוד המלך אם הם כתובים יפה. עצם ההגדרה של מזמורים משובחים וראויים הוא כעין ספר תהלים. וממגילת אסתר שנאמרה ברוח הקודש אפשר ללמוד איך דרך נכונה לכתוב.
כמובן שאפשר לשאול שאלות ועשו את זה בכל הדורות. אבל זה מנקודת מבט של ברור לי שדוד המלך עשה הכל בצדקותו ואין משהו שלא נוח לי בזה. השאלה היא רק איך אני מסביר אם יש הסבר, או שיש להניחו כדבר שאיני מבין אבל לא מפקפק בו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים