מחולת המחנים כתב:לפי דברי הארכיאולוג שטען שמדובר במערות קבורה, טוען הרב קורן שמערות מסוג זה - לפי דבריו - כבר נמצאו במקומות אחרים, ושם הוכח בבירור שמדובר בקברי נכרים, והכל בא על מקומו בשלום.
חובב_ספרים כתב:האם יש מקור לזה שאם נמצא קברי גוים בצורה מסויימת אפשר לקבוע שכל הקברים בצורה זו הם של גוים? לא ראיתי הבדל משמעותי בין קברי הערבים סמוך להר הבית וקברי היהודים בהר הזיתים. גם בחו"ל קברי יהודים וגוים דומים מאוד, וחוץ מהכתב על המצבות א"א להבחין ביניהם.
כתיבת "לפי דברי הארכיאולוג" נראה כנסיון לטשטש העובדות. יש יהודים ירא שמים המעידים שראו קברים בעיניהם. אין לי שום ידע מי אומר האמת כאן ויתכן בהחלט שאחד מהצדדים טועה או אפילו משקר ביודעים, ואין לי דרך אישית לעמוד על זה. אך תליית כל הטענה שיש קברים על "הארכיאולוג" ולהתעלם לחלוטין מעדות יהודים כשרים נראה לי כנסיון לסלף העובדות. [אין כוונתי לפגוע בשום אחד, רק לכתוב ההתרשמות שלי. אני לא יודע מי הוציא הסילוף הזה ואם כל אלו שחוזרים עליו יודעים שזה לא רק דברי הארכיאולוג או שהם לא יודעים שיש יהודים כשרים הטוענים שראו קברים, אבל בלי ספק הוא סילוף.]
חובב_ספרים כתב:גם תמוה ההסתמכות להלכה על דברי הארכיאולגיים. ממתי סוכמים על זה להלכה במחנינו.
מחולת המחנים כתב:שאלת מאימתי סומכים על ארכיאולוגים להלכה במחננו, הנה לפניך המכתב של הארכיאולוג דן בהט, שהוצג בפני הבד"צ ע"י אלו שרצו לאסור את המקום.
מחולת המחנים כתב:מעיון במכתב תבין גם את דבריו של הרב קורן שנסובים על דברי המכתב, כי הארכיאולוג בעצמו אומר שהמקום דומה למערות קבורה שנמצאו ביריחו, ועל זה כותב הרב קורן שבמקומות אלו הוכח שמדובר בקברי נכרים.
מחולת המחנים כתב:זאת ועוד לפי דברי הארכיאולוג שמתארך את הקברים לתקופת הברזונה התיכונה א', הכוונה היא לפני 4,000 שנה, האם מוכרים לך יהודים מתקופה זו, לפני אברהם אבינו.
חובב_ספרים כתב:האם יש מקור לזה שאם נמצא קברי גוים בצורה מסויימת אפשר לקבוע שכל הקברים בצורה זו הם של גוים? לא ראיתי הבדל משמעותי בין קברי הערבים סמוך להר הבית וקברי היהודים בהר הזיתים. גם בחו"ל קברי יהודים וגוים דומים מאוד, וחוץ מהכתב על המצבות א"א להבחין ביניהם.
איש רגיל כתב:חובב_ספרים כתב:האם יש מקור לזה שאם נמצא קברי גוים בצורה מסויימת אפשר לקבוע שכל הקברים בצורה זו הם של גוים? לא ראיתי הבדל משמעותי בין קברי הערבים סמוך להר הבית וקברי היהודים בהר הזיתים. גם בחו"ל קברי יהודים וגוים דומים מאוד, וחוץ מהכתב על המצבות א"א להבחין ביניהם.
פתחת את הקברים וראית שאין הבדל, או שכוונתך ללוחות השיש? אם כן תוכל גם לצרף את זה שהשער של שני בתי הקברות עשוי מברזל...
חובב_ספרים כתב:דבר פשוט שסתם קברים הנמצאים בא"י בחזקת קברי יהודים. בחז"ל ובפוסקים דנו הרבה בקברים הנמצא ואף פעם לא כתבו שיש מקום להסתפק אולי הם קברי גוים.
חובב_ספרים כתב:גם מבואר בהלכה שיש דברים מסויימים שנמסור שע"פ יש לקבוע שזה קברי גוים, כגון ראשו בין ברכיו, ומשמע שבלי זה נוקטים שהוי קברי יהודים.
חובב_ספרים כתב:לאחרונה באו אנשים וחידשו מדעתם הרחבה שבידם לקבוע שקברים הם קברי גוים ע"פ סימנים שלא נמסר לנו ע"י חז"ל או הפוסקים. כפי הנראה עיקר טענתם הוא שמצאו קברים בצורה זו במקום אחר והוכח שהם קברי גוים וממילא יש לקבוע שכל קבר הנמצא בצורה זו הוא של גוים. כנגד טענה זו הערתי שבד"כ אין הבדל ניכר בין קברי יהודים לקברי גוים מאותו מקום ותקופה, וממילא אין שום מקום לקביעה זו.
חובב_ספרים כתב:בנתיים לא קבלתי שום פרכא על טענתו זולת דברי ליצנות על שערי ברזל או אנשים שלא הבינו אותם אבל לא שום תשובה ענייני.
מחולת המחנים כתב:חובב_ספרים כתב:דבר פשוט שסתם קברים הנמצאים בא"י בחזקת קברי יהודים. בחז"ל ובפוסקים דנו הרבה בקברים הנמצא ואף פעם לא כתבו שיש מקום להסתפק אולי הם קברי גוים.
דבר פשוט?
החזון איש בכותבו על תשובת הגרד"א לגבי ספק קברי עכו"ם ספק קברי ישראל סיים דבא"י קשה להקל בכך, אך הרואה בדבריו יראה שלא הכריע בדבר.
מחולת המחנים כתב:חובב_ספרים כתב:גם מבואר בהלכה שיש דברים מסויימים שנמסור שע"פ יש לקבוע שזה קברי גוים, כגון ראשו בין ברכיו, ומשמע שבלי זה נוקטים שהוי קברי יהודים.
נכון, הדין של ראשו בין ברכיו מפורש יוצא בגמ' נזיר דף ס"ה ע"א וכן ברמב"ם פ"ט מהלכות טומאת מת.
אמנם בהלכה עצמה יש גם עוד סימנים להיוודע אם זו קבורה יהודית, וכגון אם יש בקבר או בכוך אורך ד' אמות ורוחב ו' טפחים וגובה ז' טפחים, וכן מידות חצר המערה, הכל כנפסק ברמב"ם פכ"א מהלכות מכירה.
מחולת המחנים כתב:חובב_ספרים כתב:לאחרונה באו אנשים וחידשו מדעתם הרחבה שבידם לקבוע שקברים הם קברי גוים ע"פ סימנים שלא נמסר לנו ע"י חז"ל או הפוסקים. כפי הנראה עיקר טענתם הוא שמצאו קברים בצורה זו במקום אחר והוכח שהם קברי גוים וממילא יש לקבוע שכל קבר הנמצא בצורה זו הוא של גוים. כנגד טענה זו הערתי שבד"כ אין הבדל ניכר בין קברי יהודים לקברי גוים מאותו מקום ותקופה, וממילא אין שום מקום לקביעה זו.
עיין בתשובת הראב"ד שהובאה כאן למעלה, האם הוא מסיק את דבריו מתוך דברי הארכיאולוגים או מתוך ההלכה הצרופה, ואדרבה האוסרים בלא טעם הם שהשתמשו בדברי הארכיאולוגים, וכגון במודעות שפרסמו לאחרונה "הארכיאולוגים מה הם אומרים", אגב סילוף דברי הארכיאולוגים עצמם.
מחולת המחנים כתב:חובב_ספרים כתב:בנתיים לא קבלתי שום פרכא על טענתו זולת דברי ליצנות על שערי ברזל או אנשים שלא הבינו אותם אבל לא שום תשובה ענייני.
כהוגן השיבוך,
צורת קבר יהודי אינה נקבעת עפ"י ההלכה לפי צורת הקבר מבחוץ או מאותיות המצבה, אלא מצורת הקבר עצמו, כגון אם יש בו את המידות הנצרכות עפ"י הלכה, ועוד כמה ענינים הקיימים בקבורה יהודית, וכדוגמא שבקבורה יהודית מונח הראש כלפי ירושלים.
מחולת המחנים כתב:אמנם יתכן שאין אלו דברים שבהכרח בכל מקום, וכל מקרה צריך לדון לגופו, אך מקום הדיון צריך להיות בבית המדרש, ולא בהפגנות ופשקווילים יעוותו את ההלכה הברורה, וד"ב.
שפה ברורה כתב:זה מה שקבלתי במייל:
....
כל הרואה הסרטים יראה כי לא מדובר כאן ממערות רגילות כמו אלפי המערות קברי ישראל מסביב הארץ
רק אופן משונה של ציר עגול ההולך למטה ואין בו כדי להכניס מת עם ארון בלי להתעקם והמערה בעצמה היא קטנה מדאי כמו שכתב כל זה הראבד שליטא בתשובתו
מה שהם מראים שיש כמה מערות אשר בדוחק יכולים לשכוב בהם כדרכו
רק ראה הסרט שלהם וכל מילה מיותרת!
חובב_ספרים כתב:גם לדבריך החז"א לא רצה להקל בא"י ולא הכירע הדבר, ומנין לקחו המתירין הכתפיים רחבות להקל יותר.
חובב_ספרים כתב:ראיתי דברי הגרמ"ש שליט"א וכל דבריו סובבים על זה שהוכח שהם קברי גוים ולולי זה נפל כל הבנין
חובב_ספרים כתב:רק לדוגמא בעלמא עד כמהו הוטעה הגרמ"ש שליט"א הוא כתב בד"ה ועוד, שמצורת המערה גופא מוכח שלא שימש לקבורת ישראל, דהנה צורת המערות שבנד"ד שיש בור צר ("פיר") שבתחתיתו יש פתח למערה, וא"כ כשמכניסים מת למערה צריך להורידו מעומד ולעקם רגליו ולגוררו לתוך חלל המערה, וזהו בזיון למת, ולכן ודאי מסתבר שמערות אלו אינם קברי ישראל עכ"ל ובד"ה והנה במחכ"ת מסתבר שישראל לא קברו במערות אלו, דזהו בזיון למת לשלשלו לבור מעומד ולעקם רגליו ולגוררו לתוך חלל המערה וכנ"ל עכ"ל, וזה אינו נכון כלל, ויש לי תח"י בקלטת וידיאו שרואים בבירור איך שאפשר להכניס מת באופן מכובד.
חובב_ספרים כתב:וכן בד"ה ונתברר כ' - כל העצמות שמצאו במערות הניחום בשקים ("בלות") יחד עם שאר העפר שבמערה והעבירום לקבורה במקום אחר עכ"ל, והשבוע שמעתי מאדם נאמרן שאינו חשוד לשקר ששמע אדם נאמן לו הגר בבית שמש [ואמר לי השם] שאינו מעורב בהפולמוס, שנכנס לאחרונה למתחם וראה בעיניו דיש עמצות מפוזרים על הקרקע.
חובב_ספרים כתב:לא ראיתי שום תשובה.מחולת המחנים כתב:כהוגן השיבוך,
צורת קבר יהודי אינה נקבעת עפ"י ההלכה לפי צורת הקבר מבחוץ או מאותיות המצבה, אלא מצורת הקבר עצמו.
חובב_ספרים כתב:זה מזכיר לי מה שהחילונים עושים לפסול החרדים ע"י מה שעושים עסק על מה שעשו איזה יחידים פעורים כדי לפסול כל ציבור החרדי לגמרי.
איש רגיל כתב:א. ר' משה שטרנבוך היה במקום וקשה לומר שהטעוהו במה שראה בעיניו. ב. הסרטון שאתה טוען שיש לך הוסרט אחרי שפתחו את הפירים כדי לבדוק את המערות, ובודאי שכעת אפשר להכניס מת בצורה מכובדת, הרי נכנסים לשם פועלים עם כלי עבודה. הנידון הוא הצורה הגולמית של המערות קודם שנחפרו. ומכאן תלמד שאסור לסמוך על שום דבר בנושא שאינך מבין בו, ואפילו סרט שראית בעינך אינו ראיה.
איש רגיל כתב:הרי דברינו כתובים לעיני כל, אני העליתי תשובה של ר' משה שטרנבוך המאריך להורות היתר בזה, ומסתמא אתה תעלה תשובה של הגאב"ד, של ר' יהושע רוזנברג, של ר' סנדר ארלנגר, של ר' משה זאב זארגער או של כל רב אחר מהאוסרים. ויראה הרואה ויבחר הבוחר.
קשה להאמין שזקן בגילו של רמ"ט הסתובב שם הרבה והתכוכף כמה פעמים להסתכל טוב בדברים קטנים המלוכלכים בעפר. אם הוא היה שם לכל היותר הם לקחו אותו למקום אחד או שתים, וקל מאד להם לדאוג שזה יהיה מקום נקי. בלי ספק עיקר עדותו הוא משום שהסתמך על אלו שאומרים לו שאין שום עצמות. יתכן שזה אמת, אבל א"א לומר שזה עדותו של ר' משה שטרנבוך אלא שהוא מאמין להמעידים כך.איש רגיל כתב:ר' משה שטרנבוך היה במקום וקשה לומר שהטעוהו במה שראה בעיניו.
איש רגיל כתב:כתבתי את זה על גודל פתח המערה, וזה לא שייך למה שכתבת.
חובב_ספרים כתב:איש רגיל כתב:הרי דברינו כתובים לעיני כל, אני העליתי תשובה של ר' משה שטרנבוך המאריך להורות היתר בזה, ומסתמא אתה תעלה תשובה של הגאב"ד, של ר' יהושע רוזנברג, של ר' סנדר ארלנגר, של ר' משה זאב זארגער או של כל רב אחר מהאוסרים. ויראה הרואה ויבחר הבוחר.
איני מבין למה א"א לדון על הדברים לגופם בלי להעלות תושבה של אחר דוקא. [ואם משום שא"א לאדם שאינו פוסק לחלוק על פוסק, הרי מבואר בדבריך שאתה יודע בעצמך מהפוסקים החולקים.] אבל אם אתה רוצה דוקא העליתי.
לא היה לי זמן לעבור עליהם כראוי, וממילא אין לי אחריות עליהם.
הקונטרס בירור דברים נכתב ע"י בחור בן י"ז, שהוא ממשפחת הגר"מ שטרנבוך שליט"א. [הוא גם דיבר איתו פה על פה על זה, ויש התייחסות לדבריו בתושבת הגרמ"ש.] באמת רמת התשובה משפקף גילו בדרגא מסויימת, אבל ע"פ רובו הדברים אינם שלו אלא ממה ששמע מת"ח שעסקו בזה, ויש בו דברים טובים.
חובב_ספרים כתב:אם בגודל המערות עסקינן גם בזה יש עדות של כמה ת"ח על זה, מלמד ממה שיש קלטות וידיאו עבור כל מי שרוצה לראות בעצמו בלי לטרוח לצאת לבית שמש.
לא הבנתי מה מראים בזה שאמר להרים הראש. כל המדידית הם בתוך המערה בלבד. אפשר לראות בבירור שקרקע המערה נמוך יותר מהפתח, ואם הם הוצרכו להרים חלק מהבובה כדי להשכיבו בקרקע המערה עכ"פ כלי המדידה נשאר ישר כמו שאפשר לראות וזה מראה מידת המערה.קולמוס הסופר כתב:מערה 415 כשהוא בתוך המערה המידה 1.8 (הם עשו עוד מדידה כשהראש עולה לתוך הפיר... ושומעים את המודד אומר באידיש 'תרים לו את הראש').
עברתי על הסרט עוד פעם ואיני מבין מה ראית. אפשר לראות בבירור גם בשניות האחרונות של הסרט שפתח הפיר גבוה יותר מקעקע המערה וכל המדידות הוא בתוך המערה ממש ולא בחוץ כלל.קולמוס הסופר כתב:מערה 405 המדידה שקרית הם התחילו למדוד רחוק מקצה המת באמצע הפיר כפי אשר נראה בבירור בשניות האחרונות של הסרט.
לא מובן דעתך. האם אתה מערער על הרבנים האוסרים דמאחר שהם לא מפרסמים תשובה באוצר החכמה זה ראיה שאין להם מה לדבר וכל דבריהם אין בהם כלום. עכ"פ אני לא הטוען או יחצ"ן של אף אחד ולא באתי אלא לדון בדברים לגופם של ענין. אם יש לכבודו טענות על הרבנים האוסרים שאינם מפסרמים תשובה במקום הראוי לדעתך אפשר להפנות הטענות ישיר אליהם.מחולת המחנים כתב:אחר המחילה, הלא צחוק עשית לנו, הרב איש רגיל ביקש ממך באם תוכל להציג בפנינו תשובות ערוכות מהרבנים האוסרים, כדרכה של תורה, וכפי שמצאנו וראינו בכל הדורות בכל ויכוח ופולמוס בהלכה שהיו כותבים תשובות ומבארים דעתם בהרחבה על פי ש"ס ופוסקים, ומעולם לא שמענו שאמרו "קבלו דעתי" בלי טעם וביאור, ובמקום זה הינך מביא לנו קונטרס שנכתב ע"י הבחור י"ס.
ומדוע הרבנים האוסרים בעצמם לא יכלו לבאר את דעתם?
חובב_ספרים כתב:לא הבנתי מה מראים בזה שאמר להרים הראש. כל המדידית הם בתוך המערה בלבד. אפשר לראות בבירור שקרקע הערה נמוך יותר מהפתח, ואם הם הוצרכו להרים חלק מהבובה כדי להשכיבו בקרקע המערה עכ"פ כלי המדידה נשאר ישר כמו שאפשר לראות וזה מראה מידת המערה.קולמוס הסופר כתב:מערה 415 כשהוא בתוך המערה המידה 1.8 (הם עשו עוד מדידה כשהראש עולה לתוך הפיר... ושומעים את המודד אומר באידיש 'תרים לו את הראש').
חובב_ספרים כתב:עברתי על הסרט עוד פעם ואיני מבין מה ראית. אפשר לראות בבירור גם בשניות האחרונות של הסרט שפתח הפיר גבוה יותר מקעקע המערה וכל המדידות הוא בתוך המערה ממש ולא בחוץ כלל.קולמוס הסופר כתב:מערה 405 המדידה שקרית הם התחילו למדוד רחוק מקצה המת באמצע הפיר כפי אשר נראה בבירור בשניות האחרונות של הסרט.
איש רגיל כתב:דיברתי עם אברך שהיה יחד עם הרב הלר בבדיקת הפירים, וסיפר לי שהרבה מערות קטנות לא נכללו בבדיקה, כיון שהיה איזה שבר בגג המערה וכד', ואמר הרב הלר שאלו אינם נחשבים למערה.
מלבד שאמר שהיה נראה ששאלוהו עם מותר לקבור פה יהודי, וחיפש איזו שהיא פינה ואופן שיוכלו להניח שם מת, ואם אפשר לעגל קצת את המת ולחשב איזה שקע בקיר ולאלכסן את המידה, כבר החשיב את המערה לגדולה.
שפה ברורה כתב:אבל לא לשכוח: חובב הוא איש מן הצד...
חובב_ספרים כתב:אחר עדותו הברורה של ר' מאיר הלר [עם הרב חנון] שכתבו - "ובדקנו את המערות אחד לאחד ובחלקם אף נכנסנו בעצמינו לתוך הפירים והמערות, וראינו במו עינינו כי רובם המכריע של המערות הם גדולות שאפשר לקבור בם מת מושכב כדרכו" אתה לא מבייש להביא בלי להזדהות עדותו של אברך שאיננו יודעים מי הוא שאומר פחות ויותר שר' מאיר הלר שקרן. [מעולם לא כתבתי כזה על הגרמ"ש גם ברמז. לדעתי נראים הדברים שהוא הוטעה ומעולם לא כתבתי אחרת.] למי להאמין עכשיו?
איש רגיל כתב:מעניין באמת למה רוב הקוראים פה מאמינים לאברך שאני ציטטתי יותר מאשר לאברך שאתה ציטטת...
זה לא משנה הרבה אם זה "מו"צ סטנדרטי" או הגרמ"ש, העקרון אותו דבר.קולמוס הסופר כתב:חובב_ספרים כתב:אחר עדותו הברורה של ר' מאיר הלר [עם הרב חנון] שכתבו - "ובדקנו את המערות אחד לאחד ובחלקם אף נכנסנו בעצמינו לתוך הפירים והמערות, וראינו במו עינינו כי רובם המכריע של המערות הם גדולות שאפשר לקבור בם מת מושכב כדרכו" אתה לא מבייש להביא בלי להזדהות עדותו של אברך שאיננו יודעים מי הוא שאומר פחות ויותר שר' מאיר הלר שקרן. [מעולם לא כתבתי כזה על הגרמ"ש גם ברמז. לדעתי נראים הדברים שהוא הוטעה ומעולם לא כתבתי אחרת.] למי להאמין עכשיו?
בס"ד
דבר ראשון יש הבדל 'מסוים' בין הרב מאיר הלר - מו"צ סטנדרטי בהעה"ח, לבין הגרמ"ש שהוא פוסק מקובל ונחשב בכל עולם התורה. (תעשה סקר כאן בפורום כמה שמעו עד החודש מהרב הלר וכמה מהגרמ"ש...)
יש עוד אפשרות. שהמעיד על סתירות בעדותו של רמ"ה הוא זה ששיקר.קולמוס הסופר כתב:ב. הרב מאיר הלר פרסם 'גביית עדות' ושבוע אח"כ פרסם ברור דברים. יש סתירות בין שתי ה'עדויות', עכשיו יש 3 אפשרויות, או שבתחילה שיקר ולבסוף אמר אמת, או שבתחילה אמר אמת ולבסוף שיקר, או שבשניהם לא אמר אמת ולא שיקר אלא היה עיוור לראות חומרות יתירות. וצע"ג.
את מי אתם מנסים לרמות? רמ"ש הדפיס תשובתו על שערות מהודו בספרו דת והלכה. באוצר יש מהדורה הנדפס בתש"ל וזה לא היתה הדפסה ראשונה. אני ראיתי התשובה תחילה בעותק באוצר הספרים של ישיבת סלונים בירושלים, ואאל"ט זה נדפס בשנת תשכ"ג. התשובה נדפס עוד פעם בתשובות והנהגות ח"ב, מהדורה שנ' נדפסה בתשנ"ד וכנראה זה נדפס גם במהדורה ראשונה. הפולמס על זה לא נעשה עד תשס"ד. איפו היו כל שחששו לדברי רמ"ש עד אז, ולמה הם לא התעוררו לדבריו על יותר משלושים שנה מאז שפירסם אותם. בשעתו דברתי עם הרבה אנשים, והגם שאף אחד לא חשש לדבריו כלל היו הרבה אנשים שידעו שהוא אסר.מחולת המחנים כתב:ואגב, כל הסערה הגדולה שהתעוררה לפני כעשור על אודות הפאות הבאות מהודו, התעוררה כזכור לפי דבריו והתעוררותו הגדולה של הראב"ד שליט"א בענין, וכידוע הגרי"ש אלישיב זצ"ל סמך את ידו על הפסק של הגרמ"ש באותו ענין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 318 אורחים