משולש כתב:לי מספיק שהפזמונים נוצרו ע"י ר' יושעה עליו כולם העידו על צדקותו ויושרו, קול התור רק משלים יותר פרטים. וחבל שלא נתנו את זה לאחד מומחה לערוך ולתמצת אותו. אמנם צדיקי ירושלים כהרי"מ חל"פ ועוד העידו באמיתות הכתבים. וחלקם היו בין אלו שעזרו בהוצאתו וביאור הספר כמו הרב לידר משער השמים ועוד.
משולש כתב:מה אתה חושב שעמדו כמה משועממים וניסחו 300 עמודים של חרוזים וגימטראיות שלוקח שעות שלמות לעשות כל גימטריא (פעם לא היה מחשבון גימטריא...) והכל בר"ת של איזה יוסף ריבלין עד שבע דורות, שנפטר 40 שנה קודם? ועוד נתנו את זה לר' שמעון לידר ועוד מקובלים שיפענחו מה שכתוב בו, אתה באמת מאמין כך.
מי המשוגע שעשה את זה מגיע לו פרס נובל.
אז שוב.. כשאין דרך לבחון חיבור, נותר לנו רק להסתמך על הרושם שעושה עלינו המחבר/המו"ל. אבל לאחר שהוכח שהחיבור אינו אמין, לא יועילו כל חוות הדעת על המחבר/המו"ל, וכפי שהארכתי בזה לעיל.משולש כתב:חס ושלום. אי אפשר לשקר על כל רבני וזקני ירושלים שהעידו על כך וחלקם עבדו על החומר. מכל שכן שכל מי שהכירו העיד בפני הרב זילבמן שהיה אדם ישר בהם הרב ש.ז אוירבך. וכן שמעתי מדודי שליט"א. לדבריך היתה כאן תעשייה שלמה של נוכלים. תצטרך לבקש מחילה מהם אם טעית ח"ו.
משולש כתב:ל אמנם צדיקי ירושלים כהרי"מ חל"פ ועוד העידו באמיתות הכתבים.
משוש דורים כתב:משולש כתב:ל אמנם צדיקי ירושלים כהרי"מ חל"פ ועוד העידו באמיתות הכתבים.
ביומני טאלנא מביא דברי אדמו"ר הפ"מ שאחר שביקר הגרימ"ח אצל הא"א, הפטיר הא"א, 'הנך אחד בכל דמיונות'.
ועוד ידוע ששאלו את הגר"ר כץ למה הצביע בבחירות לרה"ר להרב הרצוג שהיה ד"ר מאנגליה, ולא להגרימ"ח שהיה ת"ח ירושלמי, ואמר: הלכתי ליד הגרימ"ח בהלויית הראי"ה, ואמר לי, וכי אינך רואה את העמודא דנהורא? ולמי שרואה עמודא דנהורא, איני מצביע.
ולא באתי ח"ו לפקפק בצדקותו וקדושתו של הגרימ"ח, אך לומר עליו שהוא מקור מוסמך להעיד על קונטרסים בעל אופי משיחי, נראה לי שאינו נכון.
נ.ב. אני סבור שקונטרסי קול התור הם פרי דמיונם של משפ' ריבלין, אך אין ספק כי שורש הרעיון המשיחי כבר היה בדור הראשון של עליית תלמידי הגר"א, ויש לו סימוכין בדברי הגר"א עצמו.
גם תלמידי הבעש"ט עלו לעורר הגאולה, וכאשר יראה כל המעיין באג"ק שבפרי הארץ וביסוד המעלה.
משוש דורים כתב:ביומני טאלנא מביא דברי אדמו"ר הפ"מ שאחר שביקר הגרימ"ח אצל הא"א,
משולש כתב:בקיצור כל אחד בטוח במשהו אחר, אחד טוען שזה רש"ז אחד טוען שזה ר' יצחק צבי אחד טוען שזה ר' יושעה, והצד השווה שכל משפחת ריבלין לדורותיה במשך 90 שנה היו זייפנים ונוכלים, וכן היו "משיחיים" כי העיזו לבנות את ירושלים ולדבר בעד יישוב ארץ ישראל רח"ל. ואני אומר שהכל זה מר' הלל.
ר' יושעה כבר בגיל 30 חיבר הגהות על שער הגלגולים שי"ל משנת תרכ"ח.
וכל המשמיצים את משפחת ריבלין לדורותיה עוד יבואו לבקש סליחה.
משולש כתב:ברור לי כשמש שר' יושעה חס על כבודו של ר' הלל יותר ממך ולא שיקר בשמו ח"ו, אני מקווה שעוד יתגלו בעתיד פרטים חדשים בקשר לר' הלל.
משולש כתב:בא נעשה סדר:
בא נחלק בין הספר חזון ציון ושקלוב, לספר הפזמונים וקול התור.
ספר חזון ציון ושקלוב בהתחלה הם קרו לזה "אוסף ציון ושקלוב" בו הם אספו חומרים מכל הצאצאים של ר' הלל וזה כבר היה 80-100 שנה אחר פטירתו, וכן כתבו מה שהיו במכתבים של ר' זלמן חיים ריבלין שהיה כותב הרבה מכתבים והיו ממנו הרבה ידיעות על המשפחה, וכן מה ששמעו מזקני ירושלים וכו', אם אני הייתי עורך כזה דבר על סבא שלי שחי לפני מאה שנה כמות האי דיוקים שהיו נופלים שם היה פי מאה ממה שהם כתבו, ובכל זאת יצא להם שם חומר רב ומשובח, כמובן ברור מאליו שלא הכל יכול להיות נכון. זה נכתב בזמן הצנע ולא היה להם גישה לאריכונים או לאוצר החכמה לבדוק כל פרט, והוציאו כל פרט שהיה להם. יתכן וגם היו כמה ניפוחים כדי להגדיל את משפחת ריבלין, וכן כמו שאר סיפורים ירושלמיים. בכלל רש"ז היה אדם עסוק ושהה הרבה בחו"ל ועסק בצרכי ציבור ולא היה לו זמן לשבת ולזייף סיפורי סבתא ופזמונים בשם אביו...
משולש כתב:הפזמונים: כמו שהוכחתי הוא ספר קדום מזמן ר' יושעה שהיה ידוע בבעל זיכרון אדיר כמו שרואים בכתביו בעיתונות שמספיד מישהו בשנת תרמ"ו וכותב בדיוק באיזה שנה עלה וכמה זמן ארכה נסיעתו, (והוא עצמו העלה בעיתונות כמה יסודות חשובים שכתובים בקול התור וכו' כמו שכתבתי לעיל) כך שככל שיש סתירות היסטוריות בין מה שכתב לבין מה שמופיע היום, יש לתת משקל גדול למה שכתב, ואני מאמין שעוד יתבררו דברים בעתיד.
משולש כתב:קול התור: כל מה שכתוב בפזמונים אוטנתי לחלוטין. מה שלא מופיע שם אפשר לחקור. רש"ז עצמו כתב שעבר עריכה ותמצות ואין לדעת בדיוק האם הכניס דברים צדדיים או חומרים שקיבל מר' יצחק צבי וכו'.
לענין כתב:ובכן לאחר קריאה עיונית של חלקים מספרו של אריה מורגנשטרן 'דוחקי הקץ', המושתת על השורש מ.ש.ח. פעמים אין ספור (משיחיות, מתח משיחי, התלהבות משיחית), בו הוא מראה ברורות כי האוירה המשיחית שהיתה במרכזה של עליית תלמידי הגר"א בסמוך לשנות הת"ר, שורשה נעוץ כבר בעליית שלש מאות הרבנים בעלי התוספות ('התפרצות של אקטיבים משיחי יהודי'), בעליית רבי יעקב פולק מפולין בעל החילוקים ('ייתכן כי ציפיות משיחיות הניעו'...), ובעליית חכמי צפת ('רבי יוסף קארו... ביקש להטביע את חותמו על רוח התקופה רוויית המתח המשיחי'), השל"ה הקדוש (את עלייתו לארץ ראה השל"ה כצד הכרחי בקידום הגאולה הצפויה'), ועוד ועוד...
לאחר קריאת כל השטויות האלו .....
כעין תפיסה זו אנו מוצאים אצל מורגנשטרן. כל מי שהזכיר פעם את ארץ ישראל בכל הקשר שהוא הריהוא בכלל משיחי גמור, ולכל הפחות מידי קורטוב של משיחיות לא יצא. ומעתה נמצא אפוא כי גם תפיסתם המשיחית המובהקת של תלמידי הגר"א בירושלים לא היתה תופעה חדישה שצצה לה מאן שהוא, אלא היא מהוה המשך אינטגרלי וישיר לכל התורה המשיחית המצויה עתה בידינו, כפי שהועברה בידי התנאים והאמוראים והסבוראים והגאונים והראשונים והאחרונים!
חלמא טבית חזיתו, א סאך נחת!
....
לענין כתב:לאחר קריאת כל השטויות האלו [שהנני מודה ומתודה ומתחרט שבזבזתי עליהם את זמני היקר, בו יכלתי לעסוק בשבע החכמות למען קירוב הגאולה (מקיימים את זה גם בהנדסת תוכנה?), או לחילופין לנסות לשחזר את פרקיו האבודים של קול התור, שנגנזו בעוונותינו כי רבו, אויה לנו!], הגעתי למסקנא ברורה כשמש ובהירה כנכון היום.
לענין כתב:ובכן לאחר קריאה עיונית...
משולש כתב:עיין שם בהרחבה על עניין השיויוניות שהנהיג ר' משה מגיד:
ואצטט קטעים קצרים:
עמוד 235: וב"ה פעם כפעם נחלק יפה כסף הקדשים לכל אנשי כוללינו ק"ק פרושים "נפש כנפש". וחוזר על הביטוי הזה עוד פעמיים בשני מכתבים אחרים."חלילה לנו להכיר פני איש לעשות הבדל לבל יהיו פירוד בין הדבקים לחבר כל האגודה להיות נמנים כאיש אחד שיבוא הכל למקום אחד ומשם יחולק כדת של תורה... הלא ח"ו אין אנשי פולין ופאזנע כנוכרים בכוללינו. וכן מביא שם הפשרה שעשה עם החסידים וכו'. וכן על ציווי ר' משה לתמוך באיזה חסיד זקן.
משולש כתב:שוב פעם אתה תוקף את החולייה החלשה, רש"ז ריבלין, כאילו שהוא היה איזה מושבניק. היה גר כל חייו בירושלים. ולא שמעתי מעולם שפעל בעניין של הסוציאליסטים מאומה.
לענין כתב:לדבריך אין שום הבדל בין מורגנשטרן לאטקס, כל הצדיקים כוונו לעבוד את השם ושלום על ישראל.
אולי תצליח להגדיר על מה הפולמוס בין אחרית כראשית לבין התקופה בסערת אליהו? הרי כולם רוצים להביא את הגאולה, אז כולם משיחיים.
משולש כתב:בפזמוני ר' ישועה כתוב הכל באותו דרך על עניין השיויוניות.
לענין כתב:משולש הצדיק
דרשותיו של רבי משה מגיד יצאו לאור לפני שנים מספר, על ידי צאצאיו (משפחת פרוש דומני) שהעתיקו הדברים יפה אות באות.
עברתי בעיון על כולו (זה לא באוצר, ראיתיו באוצה"ס של ישיבת חברון), הוא מדבר על תורה על תפילה על גן עדן, בקושי של הבקושי על הגאולה, לגמרי לגמרי לא על הגאולה בדרך הגר"א ומב"י וכו' וכו'. כלום על ישוב ארץ ישראל.
הלזה יקרא 'המגיד דורש לציון'??
יצירות המופת והדרשות הנאצלות שתולים בו הריבלינים המאוחרים, לא נולדו.
משולש כתב:המתכתבים שהעליתי לעיל הם גם מר' משה מגיד.
הדרשות שבספר המגיד דורש ציון נמסרו ע"י ר' זלמן חיים ריבלין שהשאיר הרבה כתבים.
איש גלילי כתב:לענין כתב:ובכן לאחר קריאה עיונית...
סלח לי, אבל אני פשוט לא מבין מה אתה רוצה.
אני רואה את הדברים הפוך לגמרי. בעיניהם של כמה חוקרים, כל מי שהראה תפיסה ושאיפה משיחית כלשהי - הופך מיד לשבתאי או שבתאי למחצה; אבל מי שעינים לו בראשו, יודע שתפיסה ושאיפה משיחית היא פשוט נאמנות לדברי ה' ותל"מ.
לכאורה אין ספק שכל הדמויות הנזכרות היו בעלי תפיסות ושאיפות משיחיות מובהקות, וכמותם כל רבותינו.
אם תוכנית להקריב את קרבן התמיד אינה משיחיות בעיניך, מה היא כן משיחיות לדבריך?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 298 אורחים