משולש כתב:כבר היה דיון כאו על המכתב של ר' סעדיה
ממכתב אחד אי אפשר לקבוע כלום. מה אתה רוצה שיכתוב במכתב לנדיבי חו"ל את כל העניינים שקיבלו מהגר"א?
משולש כתב:תעשה חיפוש בתוך הנושא:
אם אתה כבר מזכיר את האגרת:
באגרת המסע של ר' סעדיה הוא פותח את האגרת במלים אלו, "להיות שנאמר ציון היא דורש אין לה מכלל דבעי דרישה".
בהמשך הקדמתו למסע הוא כותב: "ואמרתי אכתוב על ספר סיפור הדברים בקיצור, ועשיתי בטו"ב סימניהם, וכל אחד שיקרא כל המקומות בודאי יוריד דמעות, ובפרט בסימן ד' מקבר רחל אמנו. גם יקיים דרישת ציון וירושלים".
צריך גם לזכור שכל יהודי אשכנזי שהתיישב בירושלים בימים ההם סבל רדיפות עצומות וחי חיי סבל של ממש כמו שמתואר בספר הגאון שנשכח. מי שדחף לעלות לירושלים בכל עוז הוא רמ"מ משקלוב כידוע.
משולש כתב:תעשה חיפוש בתוך הנושא:
.
דרופתקי דאורייתא כתב:לאחרונה נזדמן לידי ומצאתי ב"גבורות ישעיהו" שם זוהה הכותב של האיגרת הנ"ל, הוא הגאון רבי סעדיה בן רבי נתן נטע תלמיד הגר"א, [כמדומה היה עליו אשכול בפורום?], ושם נוספו כמה פסקאות מכת"י,
וכך נוסף שם (סוף עמוד 40)ומה נכספה וגם כלתה נפשנו לקבוע דירתינו שם [בירושלים], ולהתפלל עם הספרדים המבוארים בסיפור י"א [שהעתקתי לעיל]. וכבר דיברתי עם הרב הפקיד דשם, ואמר שאם לא יהיה להאשכנזים מנין בפני עצמן אין שום מורא. אבל ההוצאה של ירושלים מרובה משל צפת. על כן אמרתי אודיעה למתנדבים, אולי יוסיפו זה מעט וזה מעט בכדי שאוכל לקבוע שם דירתי.
למדתי מכאן, שלא עלו במטרה להתיישב דוקא בירושלים.
ודבר נוסף, שאחד הסיבות שגרמו לחשוק דוקא בירושלים הם ק"ק חסידי בית אל הספרדים!
משולש כתב:במחילה מכבודך אתה חוזר שוב על אותה שטות.
משולש כתב:ראיתי מביאים מכתב של החיי אדם שכותב בתקס"ב שרוצה לעלות לארץ ישראל וכותב שר' סעדיה ועוד כמה השיגו כבר "רישון עלייה לרגל" לארץ ישראל.
משולש כתב:פשוט לא יאומן רוב ככל תלמידי הגאון עולים ביחד (בשלושה שיירות),
משולש כתב:ר' חיים מוולוזין מעודד ומממן את העולים,
משולש כתב:פתאום נחה על כולם רוח לעזוב את מקומם ולעלות לארץ ישראל, "כל אחד מסיבותיו הוא",
משולש כתב:השאר קונים שדות בשביל גימיק פרסומי, ולכן מטלטלים עצמם עשרה חודשים בספינות רעועות, סלח לי זה לא רציני.
משולש כתב:כאן מצאתי מכתב משנת תקס"ג של חכמי שקלוב אל יהודי בוכרה בהם הם מבקשים מידע על עשרת השבטים, מכאן רואים שהעניין כבר עלה אצלם עוד לפני בואם לארץ ישראל.
משולש כתב:מסתמא היו שם כמה יהודים משיחיים ומיסטיקנים.
משולש כתב:מעניין שדווקא יהודים משקלוב (אנשים סוחרים ועשירים שלא חסר להם מאומה) מתוך כ-300 בעלי בתים סה"כ שגרו שם חיפשו את עשרת השבטים... ואח"כ ר' ישראל משקלוב מחפש אותם מארץ ישראל.
משולש כתב:וכן כמה עשרות משפחות שעולות משקלוב באותם שנים בהם ראשי הקהילה הליטאית שבמקרה כולם תלמידי הגר"א, כולם עולים לארץ ישראל ואח"כ נפגשים בצפת. "כ"א מסיבותיו הוא".
משולש כתב:במגיפות וברעש נהרגו 80 אחוז מהיהודים. מעיירה קטנטונת של 300 משפחות שעולים כ"כ הרבה יהודים ברור כשמש שזה היה מאורגן כמו שהעידו כל צאצאי תלמידי הגר"א וכל ההיסטוריונים, ורק אתה חושב עצמך לחכם גדול שמי שחולק עליך כבר עובר על המשנה סיג לחכמה שתיקה.
משולש כתב:באותו אתר על שקלוב דווקא כן כתבו שזו היתה עלייה מאורגנת משקלוב.
בשנים 1808-1809 רוב תלמידי הגאון בשקלוב תחת הנהגתו של הרב מנחם מענדל והרב שמואל בן ישראל משקלוב (נפטר ב 1839) עשה עלייה לארץ ישראל ומאורגן ב צפת ו ירושלים הקהילה Prusu - הראשונה מבין הקהילות האשכנזיות.
משולש כתב:עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.
משולש כתב:כאן יש חוקר (כנראה מבלרוס) שאסף את יהודי בלרוס הנודעים שעלו ארצה ומביא שר' הלל עלה בתקס"ט עם 70 איש...
הלל ריבלין - נולד בשקלוב. בשנת 1809, בראש קבוצה של 70 חסידיו של הגר"א, הוא עלה לארץ ישראל. 10 חודשים הם נסעו מארץ מולדתם למולדתם ההיסטורית. בשלוש השנים הראשונות חיו בצפת. שלוש שנים לאחר מכן עברו לירושלים, שם חידשו את הקהילה האשכנזית. נינו של הלל ריבלין - יוסף - מייסד השטח מחוץ לחומות העיר העתיקה נחלת שבעה
משולש כתב:ואתה החוקר היחיד בעולם שטוען שלא היתה מאורגנת של תלמידי הגר"א, סליחה אולי גם השמאלני הזה אטקס.
שמואל שלומוביץ כתב:משולש כתב:עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.
דווקא טענתו של הרב לענין נראית לי סבירה לגמרי וראויה לדיון רציני,
ויש בהודעתו עוד מעט תוכן חוץ מהמילה האחרונה.
וכנ"ל לעיל.
משולש כתב:שמואל שלומוביץ כתב:משולש כתב:עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.
דווקא טענתו של הרב לענין נראית לי סבירה לגמרי וראויה לדיון רציני,
ויש בהודעתו עוד מעט תוכן חוץ מהמילה האחרונה.
וכנ"ל לעיל.
לגבי החסידים, בהרבה חצרות חסידים מסופר שהבעש"ט ביקש לעלות ארצה ולהיפגש עם האור החיים הק' כי שניהם היו מבחי' משיח בן דוד וכו'. כך גם אצל האר"י הק' ותלמידיו, כך גם האור החיים בשנת ת"ק לערך, גם ידוע עלייתו במסירות נפש של ר' משה מלעלוב שהשאיר שם את אשתו לבד לפני מאה חמישים שנה לערך ואמר שאם יזכה להגיע לכותל הוא יפעל להביא את הגאולה, כך גם במלחמת נפוליון בשנת תקע"ב ע"י המגיד מקוזניץ וכו', וכן הסיפור הידוע עם ר' אלימלך ור' זושא, וכן אמרו צדיקי קרלין על ר' שלמה מקרלין שהיה בחי' משיח בן יוסף שנהרג ע"י גוי שקראו לו ארמילס, בכל הדורות היו צדיקים שחשו עת רצון להביא את הגאולה, כך גם עליית התימנים בתרמ"ב שנת אעלה בתמ"ר. אבל אצל תלמידי הגר"א זה לא מתאים רח"ל שהם יתעסקו במיסטיקה ומשיחיות... הרי הגר"א ורמ"מ משקלוב אף פעם לא עסקו בקבלה.
אם המקור היה רק מרש"ז משנת תש"ז הייתי גם מפקפק (הגם שרש"ז אוירבך העיד שהוא לא יכל לשקר), אולם אביו ר' יוסף ריבלין כבר כתב את זה בפזמוניו משנת תרט"ו והוא היה ידוע כאדם צדיק ואמיתי, אז כן לא קרה כלום הגר"א ותלמידיו ביקשו לעורר את הגאולה כמו שרואים למעשה מה שר' ישראל משקלוב ורמ"מ פעלו בארץ ישראל, ורואים שרוב מה שכתוב בקול התור התקיים, ומשנת ת"ר אכן היה מהפך בכל נושא העלייה לארץ ישראל. ואח"כ התעסקו בפועל בבנין ירושלים. קבל את האמת ממי שאמרו.
משולש כתב:שמואל שלומוביץ כתב:משולש כתב:עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.
דווקא טענתו של הרב לענין נראית לי סבירה לגמרי וראויה לדיון רציני,
ויש בהודעתו עוד מעט תוכן חוץ מהמילה האחרונה.
וכנ"ל לעיל.
לגבי החסידים, בהרבה חצרות חסידים מסופר שהבעש"ט ביקש לעלות ארצה ולהיפגש עם האור החיים הק' כי שניהם היו מבחי' משיח בן דוד וכו'. כך גם אצל האר"י הק' ותלמידיו, כך גם האור החיים בשנת ת"ק לערך, גם ידוע עלייתו במסירות נפש של ר' משה מלעלוב שהשאיר שם את אשתו לבד לפני מאה חמישים שנה לערך ואמר שאם יזכה להגיע לכותל הוא יפעל להביא את הגאולה, כך גם במלחמת נפוליון בשנת תקע"ב ע"י המגיד מקוזניץ וכו', וכן הסיפור הידוע עם ר' אלימלך ור' זושא, וכן אמרו צדיקי קרלין על ר' שלמה מקרלין שהיה בחי' משיח בן יוסף שנהרג ע"י גוי שקראו לו ארמילס, בכל הדורות היו צדיקים שחשו עת רצון להביא את הגאולה, כך גם עליית התימנים בתרמ"ב שנת אעלה בתמ"ר. אבל אצל תלמידי הגר"א זה לא מתאים רח"ל שהם יתעסקו במיסטיקה ומשיחיות... הרי הגר"א ורמ"מ משקלוב אף פעם לא עסקו בקבלה.
אם המקור היה רק מרש"ז משנת תש"ז הייתי גם מפקפק (הגם שרש"ז אוירבך העיד שהוא לא יכל לשקר), אולם אביו ר' יוסף ריבלין כבר כתב את זה בפזמוניו משנת תרט"ו והוא היה ידוע כאדם צדיק ואמיתי, אז כן לא קרה כלום הגר"א ותלמידיו ביקשו לעורר את הגאולה כמו שרואים למעשה מה שר' ישראל משקלוב ורמ"מ פעלו בארץ ישראל, ורואים שרוב מה שכתוב בקול התור התקיים, ומשנת ת"ר אכן היה מהפך בכל נושא העלייה לארץ ישראל. ואח"כ התעסקו בפועל בבנין ירושלים. קבל את האמת ממי שאמרו.
משולש כתב:לא חלוציות ולא לאומיות.
אכן העניינים של המדעים שגם אני לא מתחבר לזה אצל יהודי שקלוב תפס עניין גדול כעדותו של ר' ברוך משקלוב.
זקני ירושלים העידו לפני הרב זילברמן שהיסודות של קול התור ומשיח בן יוסף וכו' הם קיבלו מאבותיהם וח"ו לומר הם שיקרו.
ויהודי כמו ר' ישעיה חשין שכבר נולד בערך בתר"ל-תר"מ כותב שכך קיבל מזקניו זאת אומרת שכך קיבלו אין פה שקרים ולא לאומיות ולא המצאות. וכן ר' יעקב משה חרל"פ שעל אף שלא קיבלנו השקפותיו אבל מ"מ כולם מודים שהיה איש קדוש מורם מעם ולא יוציא בדל של שקר מפיו וגם הוא מעיד שכך קיבל מזקניו.
ואם הרב אלישיב והרב אוירבך שהיו ירושלמם אדוקים מעידים שקול התור היה מקובל בירושלים כספר קדוש אז כך זה היה לא חלוציות ולא לאומיות.
דרישת ציון בטהרתה וקיבלו את דברי הגר"א כמו שהם שעליהם מוטל להתחיל לבנות את ירושלים וכך עשו וכל גדולי הדור ההוא כמו ר' שמואל מסלנט ור' מאיר אוירבך ור' יוסף חיים זוננפלד חיזקו ידיהם.
לא מתאים לך, לא נורא.
משולש כתב:אני שמעתי מאחד ששמע מפי הרב אלישיב שמעולם לא שמענו פקפוק על קול התור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים