ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ר' אליה בער ווכטפויגל טוען שכאשר הוא נסע לארץ ישראל, לא היו שם הרבה לומדים שידעו באמת ללמוד. היו לומדים בצורה 'ישראלית', ללא הגבולות של מסורת הלימוד וללא ההבנה של גדולי ראשי הישיבות מאירופה. רק כאשר באו מארה"ב ללמוד בישיבת בריסק, אז הוחדר לתוך התודעות הישראלית שיש לדעת איך ללמוד בישרות. כך שפריחת התורה בארץ ישראל יש לזקוף לחשבון האמריקאים, ישיבת מיר שהיגר לשם, הרב שרגא פייביל מנדלוויץ, והרב אהרן קוטלר ופעולותיו.
לא הבנתי בכלל.
א. יש כאן טיעון שמפרנס את עצמו, בישראל לא לא יודעים ללמוד שהרי לומדים שם 'ישראלית'.
ב. אמריקאים שהגיעו ללמוד בבריסק הכניסו משהו לתודעת הישראלים? כמדומני שאינך מכיר את עולם התורה בישראל [כמו שאני לא מכיר את ארה"ב ולכן אינני מדבר] מסורת הלמדנות כאן מבוססת היטב וידועה לכל צורב בשמות ראשי הישיבות ותלמידיהם. ואין בה שום תודעה שהגיעה מאמריקאים שהגיעו ללמוד בבריסק שמסופקני כמה יודעים מתי התחילו אמריקאים להגיע לבריסק ומה שמותם.
ג. על פי מה שאני כן רואה אצל האמריקאים המגיעים לארץ אכן שיטת בריסק כנראה מתאימה לאמריקאים. ומבחינת בריסק כידוע רק הם יודעים ללמוד, אבל אצל רוב העולם מסתכלים על זה שבבריסק יש מעלות גדולות, אבל חיים שם למעשה בעולם מצומצם מבחינה תורנית. והרבה מהישראלים בבריסק מסתכלים בבדיחותא על האמריקאים שלוקחים את העסק קשה מדי.
נ.ב. קשה לי מלהימנע מלהעיר שבד"כ אתה מדבר בישרות הדעת, אבל באשכול זה אתה מסנגר על אנשים שההגדרה התורנית והאוניברסלית והעמוקה והפשוטה ביותר להם היא 'פסיכיים בריבוע' לא יודע איך מתרגמים את זה לאנגלית. ועכשיו התחלת לדבר דברים מוזרים על התפתחות עולם התורה בישראל, בניגוד לדרכך לדבר דברים מבוססים ועובדתיים. וחוששני שיש קצת קשר בין הדברים.
נ.ב.ב ומעניין לעניין הקטע הזה של הצמדות לקנאות [הלגיטימית] גם כנגד עובדות פשוטות פושה גם אל הנורמלים שבקנאים. לדוגמא ביום העצמאות האחרון פרסמה העדה את המודעה המסורתית. ובין הדברים נכתב ש'אדרבה מדינת ישראל היא כיום המקום היחיד בעולם שבו יש גזירות על שבת והחינוך' מלבד גזירת הגיוס.
???????????? לא מצאתי אפילו גזירה אחת על החינוך או השבת שאיננה קיימת בארה"ב או בכל מקום אחר בעולם. ואינני מדבר על פרשנות אלא על עובדות פשוטות. ועל מכתב זה חתמו גדולי תורה מכובדים, ממש הרגשתי בושה נוראית על איך שאנשים גדולים מדברים כמו ילדים קטנים.