חגי פאהן כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:חגי פאהן כתב:לענייננו, הגרח"ק שיהיה בריא כותב בפשיטות בארחות יושר "שיטת הרי"ף והרמב"ם שהוא חיוב גמור והעובר ע"ז ואין מתפלל כותיקין נקרא עובר על דברי חכמים".
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49046&st=&pgnum=97
ישנן ישיבות שפועלות כ"בתי חרושת לגמרא" ואי אפשר ללמוד מהן על סדר יום מאוזן. וגם במקומי יש בתי כנסת רבים המלאים מפה לפה בותיקין, ביניהם אברכים רבים.
חבל שלינקקת, כך היינו יכולים לתפוס את השקר שבדבריך. רח"ק לא כתב שהעובר ע"ז נקרא עובר על דברי חכמים, אלא שכן הוא דעת הרי"ף והרמב"ם, ואינו להלכה, שמדינא אינו חייב להתפלל כוותיקין ואינו אלא הנהגה טובה, שצריכים לשקול כפי הענין והאפשריות. אני הייתי רואה איש אחד שהיה נרדם עם התפילין שלו, בהקפידו להתפלל כוותיקין כל יום. ואם זה דבר נדיר, מאיפוא תדע מה קורה בבית כשהאבא מעוצבן כל היום מחוסר שינה וכדו'.
פלס במעגל דרכיך וגו' (אני לא יודע הרבה תנ"ך, למדתי בישיבות אמנם אולי אינני למדן כראוי ולא הספקתי להגיע לכל)
אף פעם לא חבל, תמיד צריך להביא את מקור הדברים. אין שום שקר בדבריי, בעצמי הבאתי שזו שיטת הרי"ף והרמב"ם. זה שאינו להלכה הרי תלוי בפוסקים, והגרח"ק הרי הוא ג"כ פוסק לא פחות ממך, ובכוונה כתב את הדברים בצורה זו. ואני שמח שעיינת בפנים וראית שהוא האריך בציון מקורות בגודל תפילת הנץ החמה.
ודאי שאם ותיקין גורם לאדם לעבור על דת אז שלא יעשה. ובכלל אם תפילת שחרית גורמת לאדם בהכרח לעבור על דת אז אסור לו להתפלל. ודרשו הדרשנים למה הרמ"א מביא בסימן א' "ובשכבו על משכבו ידע לפני מי הוא שוכב", והרי הל' ק"ש שעל המטה הן בסימן רלט! וענו, שאם אדם לא הולך לישון כמו שצריך אז הוא גם לא יוכל לקיים "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו, שיהא הוא מעורר השחר". גם הקפדה על זמני שינה היא חלק מעבודת ה'.
את סוגיית חוסר לימוד תנ"ך בבקשה שמרו לאשכול אחר.
ואותו הגרח"ק מספר שכשהיה לחזו"א 9 לנץ הוא לא הסכים שיעירו את הגרח"ק כי הוא צריך להתפלל בישיבה..