מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השכמה לפני אור הבוקר

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' אוקטובר 14, 2020 11:36 am

חגי פאהן כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
חגי פאהן כתב:לענייננו, הגרח"ק שיהיה בריא כותב בפשיטות בארחות יושר "שיטת הרי"ף והרמב"ם שהוא חיוב גמור והעובר ע"ז ואין מתפלל כותיקין נקרא עובר על דברי חכמים".
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49046&st=&pgnum=97

ישנן ישיבות שפועלות כ"בתי חרושת לגמרא" ואי אפשר ללמוד מהן על סדר יום מאוזן. וגם במקומי יש בתי כנסת רבים המלאים מפה לפה בותיקין, ביניהם אברכים רבים.

חבל שלינקקת, כך היינו יכולים לתפוס את השקר שבדבריך. רח"ק לא כתב שהעובר ע"ז נקרא עובר על דברי חכמים, אלא שכן הוא דעת הרי"ף והרמב"ם, ואינו להלכה, שמדינא אינו חייב להתפלל כוותיקין ואינו אלא הנהגה טובה, שצריכים לשקול כפי הענין והאפשריות. אני הייתי רואה איש אחד שהיה נרדם עם התפילין שלו, בהקפידו להתפלל כוותיקין כל יום. ואם זה דבר נדיר, מאיפוא תדע מה קורה בבית כשהאבא מעוצבן כל היום מחוסר שינה וכדו'.
פלס במעגל דרכיך וגו' (אני לא יודע הרבה תנ"ך, למדתי בישיבות אמנם אולי אינני למדן כראוי ולא הספקתי להגיע לכל)

אף פעם לא חבל, תמיד צריך להביא את מקור הדברים. אין שום שקר בדבריי, בעצמי הבאתי שזו שיטת הרי"ף והרמב"ם. זה שאינו להלכה הרי תלוי בפוסקים, והגרח"ק הרי הוא ג"כ פוסק לא פחות ממך, ובכוונה כתב את הדברים בצורה זו. ואני שמח שעיינת בפנים וראית שהוא האריך בציון מקורות בגודל תפילת הנץ החמה.

ודאי שאם ותיקין גורם לאדם לעבור על דת אז שלא יעשה. ובכלל אם תפילת שחרית גורמת לאדם בהכרח לעבור על דת אז אסור לו להתפלל. ודרשו הדרשנים למה הרמ"א מביא בסימן א' "ובשכבו על משכבו ידע לפני מי הוא שוכב", והרי הל' ק"ש שעל המטה הן בסימן רלט! וענו, שאם אדם לא הולך לישון כמו שצריך אז הוא גם לא יוכל לקיים "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו, שיהא הוא מעורר השחר". גם הקפדה על זמני שינה היא חלק מעבודת ה'.

את סוגיית חוסר לימוד תנ"ך בבקשה שמרו לאשכול אחר.

ואותו הגרח"ק מספר שכשהיה לחזו"א 9 לנץ הוא לא הסכים שיעירו את הגרח"ק כי הוא צריך להתפלל בישיבה..

יצחק אייזיק
הודעות: 32
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 9:24 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי יצחק אייזיק » ד' אוקטובר 14, 2020 1:10 pm

האשכול הזכיר לי את המסופר בקובץ המצ"ב מתוך הספר "ההר הטוב הזה" - תולדות חייו של הרב שלמה מן ההר (ברגמן)
קבצים מצורפים
ההר הטוב הזה.pdf
(320.86 KiB) הורד 176 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 14, 2020 2:35 pm

יצחק אייזיק כתב:האשכול הזכיר לי את המסופר בקובץ המצ"ב מתוך הספר "ההר הטוב הזה" - תולדות חייו של הרב שלמה מן ההר (ברגמן)

יישר כח.

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' אוקטובר 14, 2020 11:19 pm

שמעתי מהגר"ש אויערבאך זצ"ל ששמע מאביו מרן הגרש"ז זצ"ל, שבשעה שנישא אמר לו הגה"צ רבי דוד בהר"ן זצוק"ל (שבעצמו היה ממשכימי קום קודם הנה"ח), כהאי לישנא, שלמה זלמן אל תקום להתפלל בהנץ, די לך להתפלל קודם זמן ק"ש הראשון. וכשתמה ע"ז השיב לו, אם תקפיד על כך הרי שפעמים לא תשב לעיין בלילה בסוגיא, שמא תאחר בבוקר את זמן הנץ, ויצא שכרך בהפסדך.
ודפח"ח.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי אור עולם » ד' אוקטובר 14, 2020 11:36 pm

משוש דורים כתב:שמעתי מהגר"ש אויערבאך זצ"ל ששמע מאביו מרן הגרש"ז זצ"ל, שבשעה שנישא אמר לו הגה"צ רבי דוד בהר"ן זצוק"ל (שבעצמו היה ממשכימי קום קודם הנה"ח), כהאי לישנא, שלמה זלמן אל תקום להתפלל בהנץ, די לך להתפלל קודם זמן ק"ש הראשון. וכשתמה ע"ז השיב לו, אם תקפיד על כך הרי שפעמים לא תשב לעיין בלילה בסוגיא, שמא תאחר בבוקר את זמן הנץ, ויצא שכרך בהפסדך.
ודפח"ח.

ואני שמעתי מאחד מתלמידיו ששמע ממנו שמייד לאחר נישואיו היה נוהג הגר"ש להשכים לתפילה כוותיקין, ובאחד הימים פגש את דודו ר' בערל שאמר לו שעיקר הגישמעק לקום כוותיקין היא ההרגשה הטובה שיש לחזור מהתפילה ולראות אנשים שרק הולכים לתפילה ויש כזו תחושה טובה בלב. ולאחר שהגר"ש חשב ע"ז ומצא שדודו צדק, הוא פסק מלקום אז.
ופעם אחרת אמר קצת בבוז או לעג שיש אנשים שהם "טיפוסי נץ" והם דייקנים כאלה, והם בד"כ המתפללים ג"כ מנחה גדולה, שהם רוצים לעשות כל דבר ברגע שאפשר שיהיה להם אח"כ זמן רגוע.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 15, 2020 9:29 am

אור עולם כתב:
משוש דורים כתב:שמעתי מהגר"ש אויערבאך זצ"ל ששמע מאביו מרן הגרש"ז זצ"ל, שבשעה שנישא אמר לו הגה"צ רבי דוד בהר"ן זצוק"ל (שבעצמו היה ממשכימי קום קודם הנה"ח), כהאי לישנא, שלמה זלמן אל תקום להתפלל בהנץ, די לך להתפלל קודם זמן ק"ש הראשון. וכשתמה ע"ז השיב לו, אם תקפיד על כך הרי שפעמים לא תשב לעיין בלילה בסוגיא, שמא תאחר בבוקר את זמן הנץ, ויצא שכרך בהפסדך.
ודפח"ח.

ואני שמעתי מאחד מתלמידיו ששמע ממנו שמייד לאחר נישואיו היה נוהג הגר"ש להשכים לתפילה כוותיקין, ובאחד הימים פגש את דודו ר' בערל שאמר לו שעיקר הגישמעק לקום כוותיקין היא ההרגשה הטובה שיש לחזור מהתפילה ולראות אנשים שרק הולכים לתפילה ויש כזו תחושה טובה בלב. ולאחר שהגר"ש חשב ע"ז ומצא שדודו צדק, הוא פסק מלקום אז.
ופעם אחרת אמר קצת בבוז או לעג שיש אנשים שהם "טיפוסי נץ" והם דייקנים כאלה, והם בד"כ המתפללים ג"כ מנחה גדולה, שהם רוצים לעשות כל דבר ברגע שאפשר שיהיה להם אח"כ זמן רגוע.

יישר כח.

כמה הערות.

א. גם בשנים מאוחרות יותר מ'מיד לאחר נישואיו' היו תקופות שהתפלל עם הנץ, כפי ששמעתי מאבי מורי שליט"א, וגם מהגר"ש עצמו.
ראה בספרי בלבת אש
סיפר אאמו"ר שליט"א בהספדו בהיכל ישיבת מעלות התורה: "אולי אפשר לספר כאן. כשלמדנו אז בישיבה, החברותא שלי היה קשה לו ללמוד בבוקר, היו לו טירדות, ולכן בתקופה מסויימת למדנו בלילות. באותו זמן התפללנו ותיקין, רבינו היה יודע להלך לפי דרכו של כאו"א, ולפעמים נתן היתר לא לבוא לתפילה בישיבה, אלא להתפלל 'ותיקין' ביחידות. תקופה מסויימת למדנו בצורה זו, אחר כך הלכנו לישון, ורבינו זצוק"ל היה מגיע מאוחר יותר לסדר א', ופעם לימד איתנו הלכות תפילה של ותיקין, כמה וכמה פרטים, ומהם, שאפשר להתפלל ביחידות אפילו שאין זה באורח קבע ממש.
שאלנו אותו אז, לפי איזה זמן 'נץ' להתפלל לפי הרב טיקוצינסקי או לפי הרב שפירא, אז עוד לא היה נץ הנראה, שני הזמנים היו בהפרש של כחמש דקות, הוא אמר שהוא איננו יודע להכריע, והוסיף, אבל אני יכול לתת לכם עצה מה שאני נוהג. את השמע ישראל עד גאל ישראל אני גומר בנץ של הרב טיקוצינסקי, אחר כך אני מתחיל "ה' שפתי תפתח" וממשיך לכוון בזה עד שכבר עובר הזמן, ומגיע הזמן של הלוח של הרב שפירא.
היו דברים שיכולים היינו ללכת בדרכיו, אבל דבר זה לא היה שייך בכלל. מי יכול לכוון ארבע דקות ב"ד' שפתי תפתח", רק מי שהתפילה שלו זה דביקות בהקב"ה יכול לעשות הכנה ולהידבק בהקב"ה בד' שפתי תפתח במשך ארבע דקות, ולא להסיח דעת".


ב. אכן הגר"ש לא סבל את ה'נצניקים', ואמר לפני כמה שנים לתלמידו ששאלו אם לקום לנץ, שזה התנאי שמרשה לו, שיקום בנץ, אבל שלא יהיה נצניק.

ג. התופעה שעליה צוטט בשם ר' בערל אויערבאך ניכרת לעין כל, וכפי שהגדיר חכ"א, הם לא קמים להתפלל מוקדם אלא לגמור מוקדם, ודפח"ח.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוקטובר 15, 2020 9:41 am

מה שכתב כתר"ה באות ג' מפליא בעיניי, וכנראה גם בזה מקומות מקומות יש.
כי רוב מתפללי הנץ שאני מכיר הם מהמאריכים יותר בתפילה, ולא ממי שמחפש לברוח.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 15, 2020 9:45 am

בברכה המשולשת כתב:מה שכתב כתר"ה באות ג' מפליא בעיניי, וכנראה גם בזה מקומות מקומות יש.
כי רוב מתפללי הנץ שאני מכיר הם מהמאריכים יותר בתפילה, ולא ממי שמחפש לברוח.

אכן יש ויש, מקומות ואנשים.
יש את האוירה הכללית בכל מקום, וזה מאוד משפיע על האנשים.
מבחינה חיצונית יש לזה כמה מדדים, א' ההגעה בזמן לתפילה. ב' איטיות התפילה. ג' פחות לחץ עם הזמנים והשעון.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי אור עולם » ה' אוקטובר 15, 2020 10:25 am

בימי הסליחות ועשי"ת העוברים עלינו לטובה זכיתי לומר הסליחות מידי יום באשמורת, ואח"כ תפילה כוותיקין במניין קטן (כ15 אברכים), לא דילגו על שום סליחה/שלמונית וכו', והתפילה לאט ובמתינות.
לעומ"ז, אני מכיר כמה מנייני נץ המבוססים על אנשים הממהרים לעמל יומם, שם הקצב לחוץ ומהיר יותר.
גם בחוהמ"ס התפללתי במניין נץ איטי, וביו"ט וש"ת התפללתי במניין המרכזי שהיה מהיר ולחוץ מאד (הא-ל 3 דקות לפני הזמן, בלי שירים בהלל וכו').
נהרא נהרא ופשטיה.

אחד השיחים
הודעות: 27
הצטרף: ו' מאי 24, 2019 11:00 am
שם מלא: אחד השיחים

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי אחד השיחים » ה' אוקטובר 15, 2020 10:54 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכן היה נוהג מרן הרב עובדיה זצ"ל ע"פ גמ' זו.

אחה"מ מידידי היקר, ממשמעות הגמרא היא שעדיף לקום מוקדם מאשר לישון מאוחר, ולכן כתבו הפוסקים שאמירת סליחות בעה"ש עדיף מחצות (הובא בשם הגריש"א ע"י הגר"י זילברשטיין) משום שעדיף למיכף נפשיה,אמנם מרן הגרע"י סבור היה שעדיף ללמוד יותר שעות בלילה מאשר 'לישון כמו תרנגולת' (כלשונו) ולקום יותר מוקדם. ובוודאי שכל אחד לפום עניינו והטוב לו בעבודת השם, ובזה מיושבים הנהגותיהם החלוקות של כל גדול"י באשר הם.

אחד השיחים
הודעות: 27
הצטרף: ו' מאי 24, 2019 11:00 am
שם מלא: אחד השיחים

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי אחד השיחים » ה' אוקטובר 15, 2020 10:59 am

נוטר הכרמים כתב:
אור עולם כתב:
משוש דורים כתב:שמעתי מהגר"ש אויערבאך זצ"ל ששמע מאביו מרן הגרש"ז זצ"ל, שבשעה שנישא אמר לו הגה"צ רבי דוד בהר"ן זצוק"ל (שבעצמו היה ממשכימי קום קודם הנה"ח), כהאי לישנא, שלמה זלמן אל תקום להתפלל בהנץ, די לך להתפלל קודם זמן ק"ש הראשון. וכשתמה ע"ז השיב לו, אם תקפיד על כך הרי שפעמים לא תשב לעיין בלילה בסוגיא, שמא תאחר בבוקר את זמן הנץ, ויצא שכרך בהפסדך.
ודפח"ח.

ואני שמעתי מאחד מתלמידיו ששמע ממנו שמייד לאחר נישואיו היה נוהג הגר"ש להשכים לתפילה כוותיקין, ובאחד הימים פגש את דודו ר' בערל שאמר לו שעיקר הגישמעק לקום כוותיקין היא ההרגשה הטובה שיש לחזור מהתפילה ולראות אנשים שרק הולכים לתפילה ויש כזו תחושה טובה בלב. ולאחר שהגר"ש חשב ע"ז ומצא שדודו צדק, הוא פסק מלקום אז.
ופעם אחרת אמר קצת בבוז או לעג שיש אנשים שהם "טיפוסי נץ" והם דייקנים כאלה, והם בד"כ המתפללים ג"כ מנחה גדולה, שהם רוצים לעשות כל דבר ברגע שאפשר שיהיה להם אח"כ זמן רגוע.

יישר כח.

כמה הערות.

א. גם בשנים מאוחרות יותר מ'מיד לאחר נישואיו' היו תקופות שהתפלל עם הנץ, כפי ששמעתי מאבי מורי שליט"א, וגם מהגר"ש עצמו.
ראה בספרי בלבת אש
סיפר אאמו"ר שליט"א בהספדו בהיכל ישיבת מעלות התורה: "אולי אפשר לספר כאן. כשלמדנו אז בישיבה, החברותא שלי היה קשה לו ללמוד בבוקר, היו לו טירדות, ולכן בתקופה מסויימת למדנו בלילות. באותו זמן התפללנו ותיקין, רבינו היה יודע להלך לפי דרכו של כאו"א, ולפעמים נתן היתר לא לבוא לתפילה בישיבה, אלא להתפלל 'ותיקין' ביחידות. תקופה מסויימת למדנו בצורה זו, אחר כך הלכנו לישון, ורבינו זצוק"ל היה מגיע מאוחר יותר לסדר א', ופעם לימד איתנו הלכות תפילה של ותיקין, כמה וכמה פרטים, ומהם, שאפשר להתפלל ביחידות אפילו שאין זה באורח קבע ממש.
שאלנו אותו אז, לפי איזה זמן 'נץ' להתפלל לפי הרב טיקוצינסקי או לפי הרב שפירא, אז עוד לא היה נץ הנראה, שני הזמנים היו בהפרש של כחמש דקות, הוא אמר שהוא איננו יודע להכריע, והוסיף, אבל אני יכול לתת לכם עצה מה שאני נוהג. את השמע ישראל עד גאל ישראל אני גומר בנץ של הרב טיקוצינסקי, אחר כך אני מתחיל "ה' שפתי תפתח" וממשיך לכוון בזה עד שכבר עובר הזמן, ומגיע הזמן של הלוח של הרב שפירא.
היו דברים שיכולים היינו ללכת בדרכיו, אבל דבר זה לא היה שייך בכלל. מי יכול לכוון ארבע דקות ב"ד' שפתי תפתח", רק מי שהתפילה שלו זה דביקות בהקב"ה יכול לעשות הכנה ולהידבק בהקב"ה בד' שפתי תפתח במשך ארבע דקות, ולא להסיח דעת".


ב. אכן הגר"ש לא סבל את ה'נצניקים', ואמר לפני כמה שנים לתלמידו ששאלו אם לקום לנץ, שזה התנאי שמרשה לו, שיקום בנץ, אבל שלא יהיה נצניק.

ג. התופעה שעליה צוטט בשם ר' בערל אויערבאך ניכרת לעין כל, וכפי שהגדיר חכ"א, הם לא קמים להתפלל מוקדם אלא לגמור מוקדם, ודפח"ח.


עיין הליכו"ש פ"א הערה 56 (כמדומני) בענין נץ לבני ישיבות ובהנהגותיו של הגרשז"א בזה.
ופ"א אמר לי יהודי צדיק מיקירי קרתא דשופריא זצ"ל, (שהיה מקפיד על נץ) כי אותם שמסתכלים בכל עת על השעון בכדי לדייק בנץ, הרי הם בבחי' חטא העגל, כי גם שם עם ישראל הסתכלו על השעון... (כי בא שש). וידוע ש'שעון' אותיות 'עונש'....
ולא לחינם התפארו ברבי ברונא (ברכות ט ע"ב) שפ"א סמך גאולה לתפילה (כותיקין, עי' תוס') ולא פסק חוכא מפומיה, הרי שלא היו מדקדקים בדבר (למרות שבוודאי יכלו לראות את שעת הזריחה במדויק כידוע לכל מתפלל נץ), וככל הנראה פעם אחת איתרע לו שיצא בדיוק בשעת הנץ..

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ה' אוקטובר 15, 2020 11:43 am

אחד השיחים כתב:ופ"א אמר לי יהודי צדיק מיקירי קרתא דשופריא זצ"ל, (שהיה מקפיד על נץ) כי אותם שמסתכלים בכל עת על השעון בכדי לדייק בנץ, הרי הם בבחי' חטא העגל, כי גם שם עם ישראל הסתכלו על השעון... (כי בא שש). וידוע ש'שעון' אותיות 'עונש'....

וכן המקפידים על זמן קרי"ש ותפילה, ומנחה לפני השקיעה, ומעריב אחר פלג המנחה, ולא לצום עד חצות בשבת, ולא לעשות מלאכה בשבת מיד אחרי השקיעה, ולשבת בסוכה בין ט"ו לכ"א תשרי ולא בכסליו.

אחד השיחים
הודעות: 27
הצטרף: ו' מאי 24, 2019 11:00 am
שם מלא: אחד השיחים

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי אחד השיחים » ה' אוקטובר 15, 2020 12:44 pm

לארץ ולדרים כתב:
אחד השיחים כתב:ופ"א אמר לי יהודי צדיק מיקירי קרתא דשופריא זצ"ל, (שהיה מקפיד על נץ) כי אותם שמסתכלים בכל עת על השעון בכדי לדייק בנץ, הרי הם בבחי' חטא העגל, כי גם שם עם ישראל הסתכלו על השעון... (כי בא שש). וידוע ש'שעון' אותיות 'עונש'....

וכן המקפידים על זמן קרי"ש ותפילה, ומנחה לפני השקיעה, ומעריב אחר פלג המנחה, ולא לצום עד חצות בשבת, ולא לעשות מלאכה בשבת מיד אחרי השקיעה, ולשבת בסוכה בין ט"ו לכ"א תשרי ולא בכסליו.

דמגוגיה זולה. אחהמ"ר.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ה' אוקטובר 15, 2020 12:48 pm

אחד השיחים כתב:
לארץ ולדרים כתב:
אחד השיחים כתב:ופ"א אמר לי יהודי צדיק מיקירי קרתא דשופריא זצ"ל, (שהיה מקפיד על נץ) כי אותם שמסתכלים בכל עת על השעון בכדי לדייק בנץ, הרי הם בבחי' חטא העגל, כי גם שם עם ישראל הסתכלו על השעון... (כי בא שש). וידוע ש'שעון' אותיות 'עונש'....

וכן המקפידים על זמן קרי"ש ותפילה, ומנחה לפני השקיעה, ומעריב אחר פלג המנחה, ולא לצום עד חצות בשבת, ולא לעשות מלאכה בשבת מיד אחרי השקיעה, ולשבת בסוכה בין ט"ו לכ"א תשרי ולא בכסליו.

דמגוגיה זולה. אחהמ"ר.

מה שאני אמרתי או מה שאותו צדיק ומחית על שלא הבנתי 'ענה וכו''

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אוקטובר 15, 2020 1:35 pm

אחד השיחים כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכן היה נוהג מרן הרב עובדיה זצ"ל ע"פ גמ' זו.

אחה"מ מידידי היקר, ממשמעות הגמרא היא שעדיף לקום מוקדם מאשר לישון מאוחר, ולכן כתבו הפוסקים שאמירת סליחות בעה"ש עדיף מחצות (הובא בשם הגריש"א ע"י הגר"י זילברשטיין) משום שעדיף למיכף נפשיה,אמנם מרן הגרע"י סבור היה שעדיף ללמוד יותר שעות בלילה מאשר 'לישון כמו תרנגולת' (כלשונו) ולקום יותר מוקדם. ובוודאי שכל אחד לפום עניינו והטוב לו בעבודת השם, ובזה מיושבים הנהגותיהם החלוקות של כל גדול"י באשר הם.

ידיד עיין הליכות עולם ח"ח מש"כ בזה מדברי הגמ' הנ"ל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' אוקטובר 15, 2020 2:19 pm

נוטר הכרמים כתב:
אור עולם כתב:ואני שמעתי מאחד מתלמידיו ששמע ממנו שמייד לאחר נישואיו היה נוהג הגר"ש להשכים לתפילה כוותיקין, ובאחד הימים פגש את דודו ר' בערל שאמר לו שעיקר הגישמעק לקום כוותיקין היא ההרגשה הטובה שיש לחזור מהתפילה ולראות אנשים שרק הולכים לתפילה ויש כזו תחושה טובה בלב. ולאחר שהגר"ש חשב ע"ז ומצא שדודו צדק, הוא פסק מלקום אז.
ופעם אחרת אמר קצת בבוז או לעג שיש אנשים שהם "טיפוסי נץ" והם דייקנים כאלה, והם בד"כ המתפללים ג"כ מנחה גדולה, שהם רוצים לעשות כל דבר ברגע שאפשר שיהיה להם אח"כ זמן רגוע.

ב. אכן הגר"ש לא סבל את ה'נצניקים', ואמר לפני כמה שנים לתלמידו ששאלו אם לקום לנץ, שזה התנאי שמרשה לו, שיקום בנץ, אבל שלא יהיה נצניק.
ג. התופעה שעליה צוטט בשם ר' בערל אויערבאך ניכרת לעין כל, וכפי שהגדיר חכ"א, הם לא קמים להתפלל מוקדם אלא לגמור מוקדם, ודפח"ח.

יתכן שיש הצדקה לכך שלא קמים נץ, אבל ברור שאין הצדקה לכך שבמקום להסביר למה אנו לא נוהגים בהנהגה ראויה מסויימת נפצח בהשמצות על מי שכן נוהג כך. [זה גם לא מועיל לך כלום, גם אם נאמר שכל מתפללי הנץ עושים זאת כדי להרגיש טוב ביחס לכולם, וכדי לגמור מוקדם את התפילה, ומסתמא יש עוד השמצות בקנה, מ"מ תקום אתה נץ בכוונה טהורה, מי מונע ממך?]
המציאות בשטח היא שרוב מנייני הנץ מתנהלים בנחת הרבה יותר משאר המנינים, וכמו כן במתפללי נץ מצוי הרבה פחות איחורים לתפילה. זה מוכיח נגד ההשמצה כאילו הם "קמים כדי לגמור מוקדם". וגם ההאשמה הראשונה מופרכת.
כמובן שוליים יש בכל מקום, אבל חבל לראות רק אותם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 15, 2020 2:22 pm

שש ושמח כתב:
נוטר הכרמים כתב:
אור עולם כתב:ואני שמעתי מאחד מתלמידיו ששמע ממנו שמייד לאחר נישואיו היה נוהג הגר"ש להשכים לתפילה כוותיקין, ובאחד הימים פגש את דודו ר' בערל שאמר לו שעיקר הגישמעק לקום כוותיקין היא ההרגשה הטובה שיש לחזור מהתפילה ולראות אנשים שרק הולכים לתפילה ויש כזו תחושה טובה בלב. ולאחר שהגר"ש חשב ע"ז ומצא שדודו צדק, הוא פסק מלקום אז.
ופעם אחרת אמר קצת בבוז או לעג שיש אנשים שהם "טיפוסי נץ" והם דייקנים כאלה, והם בד"כ המתפללים ג"כ מנחה גדולה, שהם רוצים לעשות כל דבר ברגע שאפשר שיהיה להם אח"כ זמן רגוע.

ב. אכן הגר"ש לא סבל את ה'נצניקים', ואמר לפני כמה שנים לתלמידו ששאלו אם לקום לנץ, שזה התנאי שמרשה לו, שיקום בנץ, אבל שלא יהיה נצניק.
ג. התופעה שעליה צוטט בשם ר' בערל אויערבאך ניכרת לעין כל, וכפי שהגדיר חכ"א, הם לא קמים להתפלל מוקדם אלא לגמור מוקדם, ודפח"ח.

יתכן שיש הצדקה לכך שלא קמים נץ, אבל ברור שאין הצדקה לכך שבמקום להסביר למה אנו לא נוהגים בהנהגה ראויה מסויימת נפצח בהשמצות על מי שכן נוהג כך. [זה גם לא מועיל לך כלום, גם אם נאמר שכל מתפללי הנץ עושים זאת כדי להרגיש טוב ביחס לכולם, וכדי לגמור מוקדם את התפילה, ומסתמא יש עוד השמצות בקנה, מ"מ תקום אתה נץ בכוונה טהורה, מי מונע ממך?]
המציאות בשטח היא שרוב מנייני הנץ מתנהלים בנחת הרבה יותר משאר המנינים, וכמו כן במתפללי נץ מצוי הרבה פחות איחורים לתפילה. זה מוכיח נגד ההשמצה כאילו הם "קמים כדי לגמור מוקדם". וגם ההאשמה הראשונה מופרכת.

בחלק של האיחורים אתה צודק. בחלק של המהירות - ביחס למנינים הישיבתיים הרגילים של זמן מג"א, בודאי שלא.
המטרה היא לא להשמיץ, אלא להשיב על טענת פותח האשכול למה אנחנו נמנעים מלקום באשמורת.
אם אני מסייג את הדברים שיש ויש, אני בודאי לא משמיץ אף אחד.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי אור עולם » ה' אוקטובר 15, 2020 2:22 pm

שש ושמח כתב:
נוטר הכרמים כתב:
אור עולם כתב:ואני שמעתי מאחד מתלמידיו ששמע ממנו שמייד לאחר נישואיו היה נוהג הגר"ש להשכים לתפילה כוותיקין, ובאחד הימים פגש את דודו ר' בערל שאמר לו שעיקר הגישמעק לקום כוותיקין היא ההרגשה הטובה שיש לחזור מהתפילה ולראות אנשים שרק הולכים לתפילה ויש כזו תחושה טובה בלב. ולאחר שהגר"ש חשב ע"ז ומצא שדודו צדק, הוא פסק מלקום אז.
ופעם אחרת אמר קצת בבוז או לעג שיש אנשים שהם "טיפוסי נץ" והם דייקנים כאלה, והם בד"כ המתפללים ג"כ מנחה גדולה, שהם רוצים לעשות כל דבר ברגע שאפשר שיהיה להם אח"כ זמן רגוע.

ב. אכן הגר"ש לא סבל את ה'נצניקים', ואמר לפני כמה שנים לתלמידו ששאלו אם לקום לנץ, שזה התנאי שמרשה לו, שיקום בנץ, אבל שלא יהיה נצניק.
ג. התופעה שעליה צוטט בשם ר' בערל אויערבאך ניכרת לעין כל, וכפי שהגדיר חכ"א, הם לא קמים להתפלל מוקדם אלא לגמור מוקדם, ודפח"ח.

יתכן שיש הצדקה לכך שלא קמים נץ, אבל ברור שאין הצדקה לכך שבמקום להסביר למה אנו לא נוהגים בהנהגה ראויה מסויימת נפצח בהשמצות על מי שכן נוהג כך. [זה גם לא מועיל לך כלום, גם אם נאמר שכל מתפללי הנץ עושים זאת כדי להרגיש טוב ביחס לכולם, וכדי לגמור מוקדם את התפילה, ומסתמא יש עוד השמצות בקנה, מ"מ תקום אתה נץ בכוונה טהורה, מי מונע ממך?]
המציאות בשטח היא שרוב מנייני הנץ מתנהלים בנחת הרבה יותר משאר המנינים, וכמו כן במתפללי נץ מצוי הרבה פחות איחורים לתפילה. זה מוכיח נגד ההשמצה כאילו הם "קמים כדי לגמור מוקדם". וגם ההאשמה הראשונה מופרכת.
כמובן שוליים יש בכל מקום, אבל חבל לראות רק אותם.

א. איני יודע האם כתבת עלי או על הרב הנוטר. באם כוונת אלי - כנראה שלא קראת את דברי לעיל על מנהגי לקום נץ.
ב. הכל רק דברים בשם הגר"ש זצוק"ל, וקצת קשה לכתוב ע"ז "מופרך".

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' אוקטובר 15, 2020 2:40 pm

נוטר הכרמים כתב:בחלק של האיחורים אתה צודק. בחלק של המהירות - ביחס למנינים הישיבתיים הרגילים של זמן מג"א, בודאי שלא.

ברור. אם האברכים הישיביתיים לא קמים לנץ והמנין מורכב בעיקר מבעה"ב זקנים המהירות בהתאם. אבל אם תשווה את האברכים של הנץ לאברכים של המנין השני, או את הבעה"ב של הנץ לבע"ב של המנין השני, התוצאות יהיו כפי שכתבתי.

אור עולם, אני כתבתי על הדברים ולא על הדובר, מ"מ גם אם תדון לגופם של דוברים יש להניח שהגר"ש בטל במיעוט ביחסו השלילי לנץ.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 15, 2020 2:44 pm

אני מתנצל אם הבעתי קצת בהקצנה את הביקורת על אנשי הנץ.
מסתבר שגם התיאור על הגר"ש ש'לא סבל' אותם הוא מוגזם מאוד.

יש משהו שפל גם בנו, שנתקלים בהם בחזירתם מדושני עונג, שלא 'מפרגן' להם את זה,
כשאנחנו לא מצליחים לקום מוקדם וגם לתפקד נורמלי.

א"א להתעלם גם מהמעלה העצומה של העקביות וכח היישום שניתן ללמוד מהם.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ה' אוקטובר 15, 2020 5:18 pm

לא יודע אם כבר ציינו אך רוב התחי"ם מחוג החזו"א ורוב אנשי המעלה שבירושלים מנהגם להתפלל כותיקין

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 16, 2020 11:57 am

מצו"ב דרשה מאת הרב שניאור אשכנזי שעוסקת גם בשאלה זו של ציפורי הלילה לעומת אנשי הבוקר.
קבצים מצורפים
בראשית פא.docx
(25.77 KiB) הורד 175 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 16, 2020 12:18 pm

עזריאל ברגר כתב:מצו"ב דרשה מאת הרב שניאור אשכנזי שעוסקת גם בשאלה זו של ציפורי הלילה לעומת אנשי הבוקר.

נשמט הקובץ, והוחזר.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » א' אוקטובר 18, 2020 5:22 pm

בעניין המהירות שהזכירו אצל אנשי הנץ צריך לשים לב שפעמים הרבה מדובר באנשים שמוכרחים לצאת לעבודה או שאר דברים בשעה מוקדמת וחייבים לסיים מוקדם אבל לא מגיע מתוך תפילה לא בכבוד הראוי כי מה שלא מפריע להם לסיים מוקדם דהיינו החלק שלפני שמו"ע מתפללים מאוד בניחותא

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי שומר הגחלת » ב' אוקטובר 19, 2020 2:53 am

המבחן האמתי הוא מה קורה במנייני הנץ השבתיים. אין מה למהר: העבודה לא מחכה, המטפלת לא רלוונטית והמתפללים לא רעבים. בכל מקום ששמו או הגדרתו הם "חניכי/בני הישיבות", וקיימים מספר מניינים לתפלת שחרית בשבת, מניין הנץ מהיר בהרבה ביחס למניין של זמן ק"ש. בדידי הווה עובדה (כותב השורות מקפיד על תפילה בנץ בימות החול, ועל ק"ש מג"א בשבתות – כשי' הרמ"א או"ח רפ"א, ודלא כרש"י במגילה) שהתארחתי במקום מסוים ומשיקולים מסוימים נאלצתי להתפלל בנץ בשב"ק והחזן דשחרית האריך מעט בחזרת הש"ץ, וההפטרה הייתה ארוכה. כשניגש החזן למוסף, הסבירו לו המתפללים שיזדרז בתפלתו, כי כבר מאוחר... ואידך זיל גמור.


לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי לענין » ב' אוקטובר 19, 2020 3:19 am

שומר הגחלת כתב:כשניגש החזן למוסף, הסבירו לו המתפללים שיזדרז בתפלתו, כי כבר מאוחר... ואידך זיל גמור.


ישנו מנין נפלא בביהכנ"ס המרכזי בגבעת מרדכי, שמתחיל בשעה 6, ומי שמגיע בשש ודקה, כבר לא יצליח לעלות על הרכבת. בראש חדש למשל, מסיימים בשש וחצי, במקום בשש ועשרים.
מספרים שפעם החזן משך מעט (כפשוטו), והרב עמיטל העביר לו פתק. אחרי התפילה עיינו בפתק וראו שהזהיר את הש"ץ להזדרז, 'כדי שלא נגמור בשבע בצהרים'...

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי שומר הגחלת » ב' אוקטובר 19, 2020 3:26 am

לענין כתב:
ישנו מנין נפלא בביהכנ"ס המרכזי בגבעת מרדכי, שמתחיל בשעה 6, ומי שמגיע בשש ודקה, כבר לא יצליח לעלות על הרכבת.


למיטב זכרוני הוא מתחיל ב־6:05. בשני וחמישי הוא אכן מתחיל ב־6:00, וב־6:21 כבר מסתיים.

אבל זה לא קשור לנץ: הזמנים הנ"ל בתוקפם גם אם הנץ ב־6:47...

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי אישצפת » ב' אוקטובר 19, 2020 3:26 am

שומר הגחלת כתב:המבחן האמתי הוא מה קורה במנייני הנץ השבתיים. אין מה למהר: העבודה לא מחכה, המטפלת לא רלוונטית והמתפללים לא רעבים. בכל מקום ששמו או הגדרתו הם "חניכי/בני הישיבות", וקיימים מספר מניינים לתפלת שחרית בשבת, מניין הנץ מהיר בהרבה ביחס למניין של זמן ק"ש. בדידי הווה עובדה (כותב השורות מקפיד על תפילה בנץ בימות החול, ועל ק"ש מג"א בשבתות – כשי' הרמ"א או"ח רפ"א, ודלא כרש"י במגילה) שהתארחתי במקום מסוים ומשיקולים מסוימים נאלצתי להתפלל בנץ בשב"ק והחזן דשחרית האריך מעט בחזרת הש"ץ, וההפטרה הייתה ארוכה. כשניגש החזן למוסף, הסבירו לו המתפללים שיזדרז בתפלתו, כי כבר מאוחר... ואידך זיל גמור.

אפשר שקיים מנין אחריו מיד וכדי שלא יתקלו זה בזה ויצטרכו באי המנין השני להמתין או לישב בין מתפללי מנין הנץ ולהתבלבל בקשו ממנו להזדרז.
תצטרך לבדוק אם זה קיים בחורף שאז יש הפרש זמן מספיק בין סיום התפילה בנץ למנין שאחריו האם גם אז מזדרזים או לא.

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי שומר הגחלת » ב' אוקטובר 19, 2020 3:29 am

אישצפת כתב:
שומר הגחלת כתב:המבחן האמתי הוא מה קורה במנייני הנץ השבתיים. אין מה למהר: העבודה לא מחכה, המטפלת לא רלוונטית והמתפללים לא רעבים. בכל מקום ששמו או הגדרתו הם "חניכי/בני הישיבות", וקיימים מספר מניינים לתפלת שחרית בשבת, מניין הנץ מהיר בהרבה ביחס למניין של זמן ק"ש. בדידי הווה עובדה (כותב השורות מקפיד על תפילה בנץ בימות החול, ועל ק"ש מג"א בשבתות – כשי' הרמ"א או"ח רפ"א, ודלא כרש"י במגילה) שהתארחתי במקום מסוים ומשיקולים מסוימים נאלצתי להתפלל בנץ בשב"ק והחזן דשחרית האריך מעט בחזרת הש"ץ, וההפטרה הייתה ארוכה. כשניגש החזן למוסף, הסבירו לו המתפללים שיזדרז בתפלתו, כי כבר מאוחר... ואידך זיל גמור.

אפשר שקיים מנין אחריו מיד וכדי שלא יתקלו זה בזה ויצטרכו באי המנין השני להמתין או לישב בין מתפללי מנין הנץ ולהתבלבל בקשו ממנו להזדרז.
תצטרך לבדוק אם זה קיים בחורף שאז יש הפרש זמן מספיק בין סיום התפילה בנץ למנין שאחריו האם גם אז מזדרזים או לא.


ראשית, לא היה חשש כזה; שנית, אינני יודע מתי בפעם האחרונה התפללת נץ, אבל דווקא בקיץ יש הפרש גדול. בחורף אין סיכוי לגמור מניין נץ בלי להתנגש עם מניין ק"ש מג"א.

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי אישצפת » ב' אוקטובר 19, 2020 3:40 am

שומר הגחלת כתב:
אישצפת כתב:
שומר הגחלת כתב:המבחן האמתי הוא מה קורה במנייני הנץ השבתיים. אין מה למהר: העבודה לא מחכה, המטפלת לא רלוונטית והמתפללים לא רעבים. בכל מקום ששמו או הגדרתו הם "חניכי/בני הישיבות", וקיימים מספר מניינים לתפלת שחרית בשבת, מניין הנץ מהיר בהרבה ביחס למניין של זמן ק"ש. בדידי הווה עובדה (כותב השורות מקפיד על תפילה בנץ בימות החול, ועל ק"ש מג"א בשבתות – כשי' הרמ"א או"ח רפ"א, ודלא כרש"י במגילה) שהתארחתי במקום מסוים ומשיקולים מסוימים נאלצתי להתפלל בנץ בשב"ק והחזן דשחרית האריך מעט בחזרת הש"ץ, וההפטרה הייתה ארוכה. כשניגש החזן למוסף, הסבירו לו המתפללים שיזדרז בתפלתו, כי כבר מאוחר... ואידך זיל גמור.

אפשר שקיים מנין אחריו מיד וכדי שלא יתקלו זה בזה ויצטרכו באי המנין השני להמתין או לישב בין מתפללי מנין הנץ ולהתבלבל בקשו ממנו להזדרז.
תצטרך לבדוק אם זה קיים בחורף שאז יש הפרש זמן מספיק בין סיום התפילה בנץ למנין שאחריו האם גם אז מזדרזים או לא.


ראשית, לא היה חשש כזה; שנית, אינני יודע מתי בפעם האחרונה התפללת נץ, אבל דווקא בקיץ יש הפרש גדול. בחורף אין סיכוי לגמור מניין נץ בלי להתנגש עם מניין ק"ש מג"א.

הפעם האחרונה שהתפללתי נץ דוקא היה אתמול... ובסייעתא דשמיא כבר מעל 14 שנה.
כוונתי היתה לזמן בו הנץ מוקדם ומסיימים התפילה באופן שלא נפגשים זה בזה. (בשעון קיץ זמן הנץ המאוחר ביותר מגיע לשעה 6:48 לעומת שעון חורף בו הזמן המאוחר ביותר הוא 6:41 למיטב זכרוני) במקום בו אני מתפלל יש בימות החול מנין קבוע לאחר מנין הנץ בימות החול בשעה שבע ובשבת בשעה שמונה. כך שפעמים רבות מסיימים בהפרש מאותו מנין ופעמים צריכים השתדלות כדי לא להתערבב עמו. שמא אצלכם הדבר שונה ואתם מתחילים את המנין השני בשעות משתנות לפי זמן קריאת שמע מידי יום?

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי שומר הגחלת » ב' אוקטובר 19, 2020 3:58 am

אישצפת כתב:
שומר הגחלת כתב:
אישצפת כתב:
שומר הגחלת כתב:המבחן האמתי הוא מה קורה במנייני הנץ השבתיים. אין מה למהר: העבודה לא מחכה, המטפלת לא רלוונטית והמתפללים לא רעבים. בכל מקום ששמו או הגדרתו הם "חניכי/בני הישיבות", וקיימים מספר מניינים לתפלת שחרית בשבת, מניין הנץ מהיר בהרבה ביחס למניין של זמן ק"ש. בדידי הווה עובדה (כותב השורות מקפיד על תפילה בנץ בימות החול, ועל ק"ש מג"א בשבתות – כשי' הרמ"א או"ח רפ"א, ודלא כרש"י במגילה) שהתארחתי במקום מסוים ומשיקולים מסוימים נאלצתי להתפלל בנץ בשב"ק והחזן דשחרית האריך מעט בחזרת הש"ץ, וההפטרה הייתה ארוכה. כשניגש החזן למוסף, הסבירו לו המתפללים שיזדרז בתפלתו, כי כבר מאוחר... ואידך זיל גמור.

אפשר שקיים מנין אחריו מיד וכדי שלא יתקלו זה בזה ויצטרכו באי המנין השני להמתין או לישב בין מתפללי מנין הנץ ולהתבלבל בקשו ממנו להזדרז.
תצטרך לבדוק אם זה קיים בחורף שאז יש הפרש זמן מספיק בין סיום התפילה בנץ למנין שאחריו האם גם אז מזדרזים או לא.


ראשית, לא היה חשש כזה; שנית, אינני יודע מתי בפעם האחרונה התפללת נץ, אבל דווקא בקיץ יש הפרש גדול. בחורף אין סיכוי לגמור מניין נץ בלי להתנגש עם מניין ק"ש מג"א.

הפעם האחרונה שהתפללתי נץ דוקא היה אתמול... ובסייעתא דשמיא כבר מעל 14 שנה.
כוונתי היתה לזמן בו הנץ מוקדם ומסיימים התפילה באופן שלא נפגשים זה בזה. במקום בו אני מתפלל יש בימות החול מנין קבוע לאחר מנין הנץ בימות החול בשעה שבע ובשבת בשעה שמונה. כך שפעמים רבות מסיימים בהפרש מאותו מנין ופעמים צריכים השתדלות כדי לא להתערבב עמו. שמא אצלכם הדבר שונה ואתם מתחילים את המנין השני בשעות משתנות לפי זמן קריאת שמע מידי יום?


מה שקורה אצלנו לא רלבנטי, כי ציינתי שבאותה השבת _התארחתי_. באותו בית הכנסת יש שלושה מניינים, אך מניין המג"א בחדר הקטן. המניין המרכזי מתחיל את תפילתו (ברוך שאמר) 45 דקות לפני סוף זמן קריאת גר"א, שזה – בתרחיש הקצר ביותר – שעה וארבעים אחרי הזריחה. אז אין לאן למהר.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי הרואה » ב' אוקטובר 19, 2020 7:09 am

בברכה המשולשת כתב:מה שכתב כתר"ה באות ג' מפליא בעיניי, וכנראה גם בזה מקומות מקומות יש.
כי רוב מתפללי הנץ שאני מכיר הם מהמאריכים יותר בתפילה, ולא ממי שמחפש לברוח.

בדקתי בשלשה בתי כנסת ליטאיים שאני מכיר, ו'אנשי הנץ' הרבה יותר מאריכים בתפילתם (שמו"ע) מבמניינים האחרים.
יש בעלי בתים מזן ירושלמי - יקה קפדני מסוים שאכן מקצרים בתפילתם כוותיקין, קשה להסביר למי שלא מכיר, מן הסתם אליהם התכוונו הגרש"א והגרי"י פישר, אבל ברור שאין זה מאפיין של כלל מתפללי הנץ.

שמעתי מר' אליהו זילברמן (שבעצמו מתפלל לעיתים בנץ ולעיתי מאוחר) שאחרי המניינים המוקדמים ה'נייעס' בחוץ הם לרוב על שמחות ודברים חיוביים, ובמניינים המאוחרים על פוליטיקה ודברים שליליים יותר.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' אוקטובר 19, 2020 11:22 am

לענין כתב:
ישנו מנין נפלא בביהכנ"ס המרכזי בגבעת מרדכי, שמתחיל בשעה 6, ומי שמגיע בשש ודקה, כבר לא יצליח לעלות על הרכבת. בראש חדש למשל, מסיימים בשש וחצי, במקום בשש ועשרים.
מספרים שפעם החזן משך מעט (כפשוטו), והרב עמיטל העביר לו פתק. אחרי התפילה עיינו בפתק וראו שהזהיר את הש"ץ להזדרז, 'כדי שלא נגמור בשבע בצהרים'...

יש שם גם לפני התפילה שיעור דף היומי שלוקח תמיד רבע שעה [כמדומני], לא משנה אם זה ברכות דף ה' או נדה דף ג.

יצחק אייזיק
הודעות: 32
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 9:24 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי יצחק אייזיק » ב' אוקטובר 19, 2020 5:51 pm

לארץ ולדרים כתב:
אחד השיחים כתב:ופ"א אמר לי יהודי צדיק מיקירי קרתא דשופריא זצ"ל, (שהיה מקפיד על נץ) כי אותם שמסתכלים בכל עת על השעון בכדי לדייק בנץ, הרי הם בבחי' חטא העגל, כי גם שם עם ישראל הסתכלו על השעון... (כי בא שש). וידוע ש'שעון' אותיות 'עונש'....

וכן המקפידים על זמן קרי"ש ותפילה, ומנחה לפני השקיעה, ומעריב אחר פלג המנחה, ולא לצום עד חצות בשבת, ולא לעשות מלאכה בשבת מיד אחרי השקיעה, ולשבת בסוכה בין ט"ו לכ"א תשרי ולא בכסליו.


החילוק פשוט. בכל הזמנים שהוזכרו אין צורך להסתכל כל הזמן על השעון ומספיק לקחת מרווח ביטחון סביר משא"כ בנץ וק"ל.
ואף אותו יהודי שצוטט לא דיבר על מתפללי הנץ אלא על מי שמסתכל כל הזמן על השעון, ובזה דומני שרבים יסכימו שיצא שכרו בהפסדו.

שלמה112
הודעות: 123
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 9:56 am

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי שלמה112 » ב' אוקטובר 19, 2020 6:24 pm

על עצם השאלה ידוע קושית הפוסקים (מובא במשנה ברורה עוז והדר המבוארת) שלכאור יש סתירה, שכתוב ישכים אדם "בבקר", שתהא מעורר השחר. הרי בבקר כבר יום, ולא לפני יום. ומעורר השחר משמע לפני יום.

ובכל מקרה עיין בפתחי תשובה, סי' א שאלו שמאחרין לימודם בלילה אין קפידא. וכן בשו"ת משנת שכיר, שו"ת ערוגת הבשם, שו"ת שבט הלוי, ועוד.

ותדייק היטב ותראה בסעי' ב כתוב "המשכים", ולא בחיוב. וכמוש"כ הט"ז שבדווקא השמיט המחבר המשך הירושלמי, וכונתו סם שהוא בעצמו תעשה פעולות לעורר את עצמו.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי פולסברג » ב' אוקטובר 19, 2020 9:06 pm

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:הפוסקים (בסימן הראשון של השו"ע) כתבו (איש איש בסגנונו) שכל יהודי "נורמלי" (או מי שהוא ב"מדה בינונית") צריך כל יום להשכים לפני אור הבוקר, כמ"ש "אעירה שחר".

כמה אנשים מקיימים את זה? כמה יחידי סגולה???

מדוע זמני השינה וההשכמה בישיבות הקדושות אינם מתאימים לזה?

מאז שהמציאו את האור החשמלי, הרגלי השינה השתנו מאד ובפרט אצל הנוער. כשהולכים לישון כשעה אחרי השקיעה, מתעוררים לבד באשמורת השלישית של הלילה ואין שום בעיה לקום אז, וצריך מידה גדושה של עצלות להשאר במיטה עד שלש שעות.


לא הבנתי. אם יש חושך ל12 שעות וכמובן לא ישינים כל הזמן, למה שילכו לישן בשקיעה ולקום כמה שעות קודם נץ, ולא להישאר ער כמה שעות אחר שתחשך?

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי פולסברג » ג' אוקטובר 20, 2020 11:53 pm

לבי במערב כתב:לפענ"ד:
א) מ'מנהג הישיבות' ליכא ראי' לשום דבר וענין. ודבר זה יש לשננו היטב לבחורים צעירים, שפעמים רבות נבוכים במנהגים משונים שבישיבתם, והאמת היא שלא ע"פ חכמים וגדולי תורה נעשו, אלא כאשר עלה בלבם של נערים כמותם.
ב) מי מקיים הלכה פשוטה זו? 'יהודים פשוטים' (הנאלצים בד"כ להשכים, מחמת עבודתם וכיוצא), שלצערנו - נדירים במחוזותינו.
ומענין הפתיחה: מוכר לי 'יהודי פשוט' אחד, הקם בכל שחר בשעה 3.00 לפנות־בוקר, ומסיים את כל ספר התהלים עד לשעת התפילה. כך אף חינך את בניו, עד לעת ...כניסתם ל'ישיבות הקדושות'... ואכמ"ל.



קראתי על 'יהודי פשוט' אחד, שהיה הולך בכל ערב לחברת חיי אדם ועין יעקב בביהמ''ד, כך אף חינך את בניו עד שהלכו ל'ישיבות הקדושות'... רק אני לא מבין הבעיא?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 21, 2020 12:26 am

[כפי שהבהרתי כבר:] הבעי' אינה, ח"ו, בשקידתם על התורה בהיותם בישיבתם; ה'צרה' היא, שבשובם לביתם - אפי' כאביהם אינם נוהגים. וד"ל.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: השכמה לפני אור הבוקר

הודעהעל ידי חגי פאהן » ד' אוקטובר 21, 2020 11:40 am

פולסברג כתב:
יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:הפוסקים (בסימן הראשון של השו"ע) כתבו (איש איש בסגנונו) שכל יהודי "נורמלי" (או מי שהוא ב"מדה בינונית") צריך כל יום להשכים לפני אור הבוקר, כמ"ש "אעירה שחר".

כמה אנשים מקיימים את זה? כמה יחידי סגולה???

מדוע זמני השינה וההשכמה בישיבות הקדושות אינם מתאימים לזה?

מאז שהמציאו את האור החשמלי, הרגלי השינה השתנו מאד ובפרט אצל הנוער. כשהולכים לישון כשעה אחרי השקיעה, מתעוררים לבד באשמורת השלישית של הלילה ואין שום בעיה לקום אז, וצריך מידה גדושה של עצלות להשאר במיטה עד שלש שעות.


לא הבנתי. אם יש חושך ל12 שעות וכמובן לא ישינים כל הזמן, למה שילכו לישן בשקיעה ולקום כמה שעות קודם נץ, ולא להישאר ער כמה שעות אחר שתחשך?

על מי שאלתך?

יבנה הסביר למה פעם היה קל ונפוץ יותר לקום מוקדם מאד, ורמז שהסיבה שהיום לא עושים זאת היא משום שזה לא קל, דהיינו תהליך טבעי הנובע ממדת עצלות מסויימת.

עזריאל שאל למה היום, לאחר המצאת האור החשמלי, נשארים ערים כמה שעות אחר שתחשך, ולא הולכים לישן בשקיעה וקמים כמה שעות קודם נץ, שהרי חלק מהראשונים כתבו שזה חיוב, ואף השאר הסכימו שזו מדה טובה מאד.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים