אש משמים כתב:ישיבה היא מקום לימוד ולא "מכון טיפול" כך שהוא לא צריך להתפטר אם הוא לא יודע לתת מענה פסיכולוגי.
חוקרנוביץ כתב:ידוע בשם גדולי ישראל ובראשם הרב שך שאסור לזרוק בחור מישיבה אלא אם מזיק לישיבה או לבחורים אחורים ברוחניות,לאחרונה התוועדתי על המון ישיבות מכל המגזרים שפשוט זורקים בחורים ללא פחד ומורא בגין "חוסר התאמה" דהיינו הישיבה החליטה שהיא ישיבה "למצויינים" בלבד וכל אחד שאינו עונה להגדרה זו כגון שאינו מספיק מתמיד או שלא מצא חן בעיני המשגיח או שהרמה שלו נמוכה נזרק לכל הרוחות ופעמים גם לא מסדרים לו ישיבה ופעמים זה אפילו באמצע הזמן ואני שואל מהיכן ההיתר הזה? האם אין יראת אלוקים?
ושמעתי פעם למה הקב"ה שולח את הראש הישיבה לגלות לאסוף כסף ואת המשגיח לא,כי הראש ישיבה זורק והורג בגדר שוגג והמשגיח זה בגדר מזיד שאין לו כפרה בגלות.
מכון חכמי ספרד כתב:'דיני נפשות' בהקשר זה, הם מליצה מטאפורית שלא עוברת דין תורה יבש.
מכון חכמי ספרד כתב:'דיני נפשות' בהקשר זה, הם מליצה מטאפורית שלא עוברת דין תורה יבש.
משוש דורים כתב:מכון חכמי ספרד כתב:'דיני נפשות' בהקשר זה, הם מליצה מטאפורית שלא עוברת דין תורה יבש.
האם חובת ה'דיני נפשות' מוטלת רק על הראש ישיבה ולא על הבחור, יש לו גם אחריות כלפי חייו, אם הוא לא מוכן לעמוד בכללים מינימאליים, (ואלו בדר"כ הבחורים שנזרקים)זו בעיה שלו בלבד.
אבןטובה כתב:כבר כתבתי הדעת תורה בבירור הלכה מש"ס ופוסקים ראשונים ואחרונים ואין אחר זה כלום
אבןטובה כתב:הרי הבאתי הפסק מגדול האחרונים אדמו"ר הזקן שנחשב כמו ראשון
חוקר ודורש כתב:אבןטובה כתב:הרי הבאתי הפסק מגדול האחרונים אדמו"ר הזקן שנחשב כמו ראשון
נשמח לדעת מקור לדברים,מחוץ לגבולות של חב"ד
חוקר ודורש כתב:חוקר ודורש כתב:אבןטובה כתב:הרי הבאתי הפסק מגדול האחרונים אדמו"ר הזקן שנחשב כמו ראשון
נשמח לדעת מקור לדברים,מחוץ לגבולות של חב"ד
שאלתי היתה מנין לך שבעל התניא חשיב כראשון.
חוקר ודורש כתב:שאלתי היתה מנין לך שבעל התניא חשיב כראשון.
בערל כתב:חוקר ודורש כתב:שאלתי היתה מנין לך שבעל התניא חשיב כראשון.
סברא היא, אם ראשונים כמלאכים ודאי מלאכים כראשונים.
איש גלילי כתב:חוקר ודורש כתב:שאלתי היתה מנין לך שבעל התניא חשיב כראשון.
מאותו סוג מקור שהגר"א חשיב כראשון...
דהיינו, כל אחד והרבי שלו. אצל תלמידי הגר"א ז"ל רבם חשוב כראשון לגבי פסק, ואצל החסידים (חלק גדול מהם, וממש לאו דוקא חב"ד, וכמדומני שגם הרב אבןטובה אינו מחזיק את עצמו ל'חבדניק') הרב ז"ל חשוב כראשון לגבי פסק.
שש ושמח כתב:איש גלילי כתב:חוקר ודורש כתב:שאלתי היתה מנין לך שבעל התניא חשיב כראשון.
מאותו סוג מקור שהגר"א חשיב כראשון...
דהיינו, כל אחד והרבי שלו. אצל תלמידי הגר"א ז"ל רבם חשוב כראשון לגבי פסק, ואצל החסידים (חלק גדול מהם, וממש לאו דוקא חב"ד, וכמדומני שגם הרב אבןטובה אינו מחזיק את עצמו ל'חבדניק') הרב ז"ל חשוב כראשון לגבי פסק.
אצל תלמידי הגר"א מצאנו שכתבו עליו כך, האם גם אצל החסידים מצאנו שכתבו כך על הגר"ז?
אבןטובה כתב:ויש תשובה בכ"ס שכ' שאין לזרוק תלמיד מהישיבה על אף שהוריו עושים עבירות חמורות... ובת' מנחת יצחק ח"ג סימן צח לא ציין לא לח"ס ולא לכ"ס ולא למהרש"ג
עכ"פ סך הכל זה דבר ברור שעפ"י תורה והלכה אין לזרוק תלמיד או תלמידה מחמת חטאי ההורים כמו טלפון לא כשר וכדומה... וכל התירוצים לא יועילו בזה וכל כל המנהלים והרבנים והאדמוריים המה אחראים לדבר זה והם יבואו בחוץ ויאמרו בקול גדול "ידינו שפכו את הדם הזה"
אבןטובה כתב:ואם יאמרו שזה בעיה להחזיק תלמיד שיש להוריו טלפון לא כשר עם שאר תלמידים יש עצה פשוטה לזה: יעשו כיתה בהמוסד לכל אלו שההורים יש להם טלפון לא כשר
ואחר איזה שנים נראה מה יהיו הפירות אם זה גרם להתדרדרות במצב התלמידים או לא
ואז נוכחה לכולם אם כצעקתם או סתם תולין קלקלה באחרים
אבןטובה כתב:שמעתי מאיש נאמן שכל בחור חרדי שנכנס או הכניסו בצבא בא"י היה קדום לזה זריקתו מישיבה.
והמה בוכים כקקראקדייל..
קודם זורקים ואח"כ משמיצים
והוא המשל הידוע בסיגוט-סטמר עם המצילי אש [הפייערלשעשער] קודם מדליקים אש ואח"כ צועקים לישע
אורח כתב:בחור שנמצא בישיבה ולא עושה מאומה ממש, אין שמירת סדרים כלל, בתפילות לא נמצא אף פעם, נוסף על כך לומד נהיגה, המשגיח וראש הישיבה דברו אתו הרבה פעמים רכות וקשות והזהירו אותו שהסוף יהיה שיצטרך לצאת מישיבה ואין אצלו שיפור כלל ומצפצף על כולם.
האם מותר להוציאו או בעינן סנהדרין דכ"ג?
אברך כתב:בתוך הדברים שנכתבו כאן ראיתי שהמושג "מקלקל" אחרים מתפרש שהוא מוריד אותם ברוחניות וכדו', כגון בעניני חילול שבת וכדו'.
לצערי מנסיון רב עם בחורים, בחור שאינו מתאים לישיבה מבחינת כשרונותיו, ואין לו חשק ללמוד כלל, בפועל הוא מקלקל את כל השיעור שלו.
בחור כזה באופן אטומטי כל סדר יוצא החוצה לפטפט ואחריו יוצאים בחורים נוספים.
גם אם אינו יוצא, מתאספים סביבו כל השוליים של השיעור, והבטלה מתרבה.
בחור כזה מאחר לשיעורים ולתפילות ומכניס נורמות בעייתיות למסוכמות פשוטות.
בחור כזה יפריע בשיעורים בפיטפוטים ובאכילות, ויפריע לכל מהלך השיעור, כי אינו מסוגל להתרכז, או כאינו ברמה.
בחור כזה יכניס נורמות של קניית ממתקים וכדומה במקום שרוב הבחורים אינם רגילים לכך.
אין כזה דבר בחור שלא לומד שאינו מקלקל ומזיק לישיבה. אפילו שברוחניות אין לו בעיה, והוא משתדל לקיים מצוות ואינו מקולקל מבחינת צניעות.
נדיר למצוא בחור בטלו וחלש שהוא גם שקט ואינו גורם לכל סביבתו בטלה עצומה.
לאחר נסיונות רבים של ימין מקרבת ושיחות רבות לנסות להשפיע על הבחור להשתנות, ועדיין לא הצליח, אין מנוס מלמצוא לו מקום חילופי מתאים יותר, ופחות לוחץ.
כמובן בחור בעל כשרון שיש לו מרץ רב מדאי, והוא גם בטלן מחמת יצרו הרע, יש מה לעבוד עמו לאתגר אותו וכדומה, אבל בחור שאכן לא מתאים מבחינת כשרונות, ואין לו חברותא מתאימה, כיון שאין לו חשק עצמי ללמוד ולהתאמץ, אין מנוס מלמצוא לו מקום אחר, כמובן שלא להעיף אותו אלא לעזור לו למצוא מקום אחר מתאים יותר, בדרך כבוד ואהבה.
וכמו שאמרו כאן, פותח האשכול שאל שאלות קשות, אבל באמת שהראשי ישיבות והמשגיחים לא ישנים לילות עד שמחליטים החלטות כאלו, ובדר"כ מתייעצים עם שאר אנשי הצוות, וזה לא בא ברגל, אלא לאחר נסיונות קירוב רבים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים