מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנדות אליו בדורו

הודעהעל ידי משה נטע » א' פברואר 05, 2017 12:40 am

נקדש את שמך בעולם כתב:(בַּמִּדְבָּר י"ד) : וַיּאמֶר י"י סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶיך רָאשֵׁי תֵּבוֹת כּוֹסִי כִּדְבָרֶך דָּבָר רָאשֵׁי תֵּבוֹת דִּשַׁנְתָּ בַּשֶּׁמֶן ראשִׁי כִּי יֵשׁ צַדִּיקִים אֲמִתִּיִם שֶׁיֵּשׁ לָהֶם כּחַ, כְּשֶׁשׁוֹתִין יַיִּן לִפְעָמִים לִמְחֹל עֲווֹנוֹת עַל יְדֵי זֶה כִּי אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (יוֹמָא עו). שֶׁיַּיִן יֵשׁ לוֹ שְׁנֵי בְּחִינוֹת זָכָה נַעֲשֶׂה ראשׁ וּכְשֶׁנַּעֲשֶׂה ראשׁ שֶׁהוּא בְּחִינוֹת מחִין עַל יְדֵי זֶה הוּא יָכוֹל לְכַפֵּר עֲווֹנוֹת כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מִשְׁלֵי ט"ז) : "וְאִישׁ חָכָם יְכַפְּרֶנָּה" וְזֶהוּ: "וַיּאמֶר ה סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶך" כִּי דָּבָר הוּא רָאשֵׁי תֵּבוֹת "דִּשַּׁנְתָּ בַּשֶּׁמֶן ראשִׁי" כַּנַּ"ל שֶׁהִיא בְּחִינַת שְׁלֵמוּת הַמּחִין [שֶׁהֵם בְּחִינַת (שְׁמוֹת ל) : "שֶׁמֶן מִשְׁחַת קדֶשׁ" בְּחִינַת (תְּהִלִּים קל"ג) "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָראשׁ" כַּיָּדוּעַ] וְזֶה: "וַיּאמֶר ה סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶך" שֶׁהוּא רָאשֵׁי תֵּבוֹת "כּוֹסִי" כַּנַּ"ל וְזֶהוּ: "סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶך" שֶׁהַסְּלִיחָה כִּדְּבָרֶך דַּיְקָא כְּפִי בְּחִינַת "דִּשַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן ראשִׁי" שֶׁאַתָּה זוֹכֶה הַיְנוּ כְּפִי הַמּחִין שֶׁזּוֹכֶה הַצַּדִּיק הָאֱמֶת עַל יְדֵי שְׁתִיַּת הַיַּיִן כְּמוֹ כֵן זוֹכֶה לִסְלִיחוֹת עֲווֹנוֹת כִּי עִקַּר הַסְּלִיחָה עַל יְדֵי הַחָכְמָה וְהַמּחִין הַקְּדוֹשִׁים שֶׁמְּקַבֵּל בִּבְחִינַת "וְאִישׁ חָכָם יְכַפְּרֶנָּה" כַּנַּ"ל

מה פגם מצאתם בתורה זו? הצדיק לא יכול לגרום לכיפור עוונות של אחרים בזכות מצוותיו ומעשיו הטובים וכדומה?
הרי לא כתוב בתורה זו להתוודות לפניו כמו באחרים, רק שצדיק יכול למחול עוונות. (רק הערה ספציפית)

אמנם אכן כן, הציטוטים האחרים מזכירים נצרות ממש.
אבל כמובן שיש לדון בעניין, איני בא ח"ו להסיק כמוכם כבר.
נערך לאחרונה על ידי משה נטע ב א' פברואר 05, 2017 2:05 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' פברואר 05, 2017 1:04 am

איש גלילי כתב:האדמו"ר ממכנובקא זצ"ל (מבית טשערנוביל) אמר: אין דער היים (לא שייך לתרגם מילולית, הכונה היא מעין 'אצלנו') ברסלב וחב"ד היו מחוץ לתחום, אבל בתקופות הקשות ברוסיא הם החזיקו את עצמם הכי יפה!

אתה יכול להביא מקור לכך? חב"ד לא הייתה מחוץ לתחום אינדערהיים.

שיבר
הודעות: 856
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי שיבר » א' פברואר 05, 2017 1:49 am

לעומקו של דבר כתב: הם טוענים שר' מאיר שפירא למשל בסוף ימיו כבר היה ברסלבער בשלמות


לא שמעתי טענה כזו. ומאידך, בשנה האחרונה לחייו גברו עליו לחצים של גורמים שונים, ושוב לא התיר לחסידי ברסלב להתפלל בר"ה בהיכל ישיבת 'חכמי לובלין', שאז היה מתפלל איתם, אלא רק בחדר אוכל שבקומה התחתונה. הוא עצמו התפלל אז בהיכל הישיבה עם מנין בחורים (רוב הבחורים נסעו לרבותיהם), ביניהם הר"ר מאיר לאמעט שיחי' לאוי"ש. מתוך הבטאון הברסלבי 'ניצוצות', ער"ה ש.ז. שראיינו בין השאר את הנ"ל.

נעמן
הודעות: 137
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי נעמן » א' פברואר 05, 2017 4:48 am

הדברים שהביא ידי"נ הרב "נקדש", ודאי נכוחים למבין, ואסור לדחותם בקש.
אמנם אפשר להעיר לגבי פירוש האימרות עצמן (אפשר להבין "כאילו היה ווידוי דברים אצל הצדיק" במובן של סגולת הווידוי שם, וכמו שמצאנו מעלת תפילה בא"י ובעוד מקומות, ולא שווידוי מופנה לצדיק עצמו חלילה.
וכן הכפרה ע"י שתיית הצדיקים יין, וודאי תקושר ל"כל הממלא גרונם של ת"ח יין כאילו נסכו ע"ג המזבח")
וכן יש לדון לגבי המקום שאמור להיות ליחסינו כאשר יש אמונות פסולות שאינם נלוות לביטול מצוות מעשיות, (וזה ההבדל מהנצרות, שוודאי עיקר המאבק איתה היה על ביטול התורה והמצווה ע"י, וכבר כתב הראי"ה דברים נכוחים בזה).
אבל מלבד דיונים עיקריים אלו, יש משנה פשוטה "האומר מודים מודים משתקין אותו", ובגמ' - מפני שנראה כשני רשויות.
ובניד"ד וודאי שאמירות אלו נכנסות בגדר הזה, ומצווה לשתק האומרים אותם אפילו אם יימצאו להם הסבר כלשהו,
וק"ו המפרסם דברים כאלו ברבים.
וכמו"כ עוד אמירות המפקפקות בעיקרי האמונה אמורות להתקל בתגובה נחרצת שלנו, ולא להגיב בסלחנות ובפלורליזם לאמירות מפורשות כאלו (ולהבדיל מדיון ענייני ורציני בנושאי אמונה).

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי מעט דבש » א' פברואר 05, 2017 8:52 am

נעמן כתב:אמירות המפקפקות בעיקרי האמונה אמורות להתקל בתגובה נחרצת שלנו, ולא להגיב בסלחנות ובפלורליזם לאמירות מפורשות כאלו.

נעמן כתב:וזה ההבדל מהנצרות, שוודאי עיקר המאבק איתה היה על ביטול התורה והמצווה על ידה

????

פירוש המשנה לרמב"ם עבודה זרה א, א
ודע, שזאת האומה הנוצרית העומדת בטענת המשיח, על חילוף כיתותיה, כולם עובדי עבודה זרה, ואידיהן כולם אסורים, ונוהגים עמהם בכל התורה כמו שנוהגים עם עובדי עבודה זרה

הבינה והברכה
הודעות: 40
הצטרף: א' מאי 08, 2016 1:26 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנדות אליו בדורו

הודעהעל ידי הבינה והברכה » א' פברואר 05, 2017 9:22 am

פשיסחא כתב:
גלעד כתב:סתם כך לידיעה בפולין (בית פרשיסחא והבאים אחריו) היתה ההתנגדות לברסלב פחותה ביותר עד בלתי קיימת, וזאת מפאת הסכמותיהם של רועי החסידות החוזה מלובלין והמגיד מקוז'ניץ על הספר ליקוטי מוהר"ן, עיקר ההתנגדות היתה במחוזות וואהלין ופודוליה מעוזם של חסידי טשערנוביל ורוז'ין, וגם קצת בגליציה, בהונגריה לא נודעה התנגדות לברסלב.


א, לעניין ההסכמות יש אומרים שהם מזוייפות כי בדפו"ר אינם.

ב. בפולין לא הייתה התנגדות כי לא באו עמם במגע, וכשם שלא היה התנגדות לא הייתה כמעט התייחסות.

ג', מסופר שהחידושי הרי"ם אמר פעם שכנגד כל עצה מליקוטי מוהר"ן יש ליצר הרע שני עצות מנגד....

ואני שמעתי מספרים שהבית ישראל זצ"ל מצא פעם את החסיד רבי נחמן אלבוים ז"ל [ממשפחות חסידי ברסלב המובהקים והותיקים, בניו הגיעו לגור ע"י הבית ישראל, הם מנהלים כיום את 'אידיאל טורס'] כשהוא הולך עם הספר 'ליקוטי עיצות' מרנ"ת מברסלב. נענה לעומתו הבית ישראל: מאז שרבך עשה את הספרון [סייפר'ל] הזה [נגד היצה"ר] כבר עשה היצה"ר כזה ספר גדול נגדו...", והחווה בידיו על גודל הספר..

נעמן
הודעות: 137
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי נעמן » א' פברואר 05, 2017 3:23 pm

מעט דבש כתב:
נעמן כתב:אמירות המפקפקות בעיקרי האמונה אמורות להתקל בתגובה נחרצת שלנו, ולא להגיב בסלחנות ובפלורליזם לאמירות מפורשות כאלו.

נעמן כתב:וזה ההבדל מהנצרות, שוודאי עיקר המאבק איתה היה על ביטול התורה והמצווה על ידה

????
ההבדל בין הכרעה כלפי יחידים או קבוצות, האם דינם כעובדי ע"ז גמורים,
לבין החובה המבוארת במשנה, לשתק אמירות שאפילו רק משתמע מהם עירעור על יסודי התורה, הוא ברור ופשוט
.
פירוש המשנה לרמב"ם עבודה זרה א, א
ודע, שזאת האומה הנוצרית העומדת בטענת המשיח, על חילוף כיתותיה, כולם עובדי עבודה זרה, ואידיהן כולם אסורים, ונוהגים עמהם בכל התורה כמו שנוהגים עם עובדי עבודה זרה

אינני יודע אם הרמב"ם כתב "עמידה בטענת המשיח" כסימן או כסיבה,
אבל אכן יש להרחיב בדעת הרמב"ם והמרכזיות היחסית שהוא נותן לדעות ע"פ המעשים, וידועה מחלוקת הראב"ד עמו לגבי הטועה בעניין "אין לו גוף". (וודאי קשור גם למרכזיות הפילוסופיה אצלו).

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי משה נטע » א' פברואר 05, 2017 5:31 pm

ואני עומד ותמה, טוענים כאן על ספרי ברסלב שהם ע"ז או קצת ע"ז או איני יודע מה, ואפילו מגדולי המתנגדים לברסלב לא מצאתי שטענו טענות מעין אלו.
חוץ מרבים מגדולי ישראל שכן אחזו מברסלב.
זה קצת קשה בכל אופן...
היש למישהו מקור מגדול שהעיר על הע"ז בספרי ברסלב לטענתכם?

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי מעט דבש » א' פברואר 05, 2017 8:44 pm

ברסלב - ארחות רבינו ח''ה עמ' קצה.GIF
ברסלב - ארחות רבינו ח''ה עמ' קצה.GIF (42.66 KiB) נצפה 4051 פעמים

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי משה נטע » א' פברואר 05, 2017 9:25 pm

יבנה כתב:עלון שמופץ בבתי כנסיות מידי פעם בענין.

איני יכול להוריד, איזה עלון זה?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי סגי נהור » א' פברואר 05, 2017 9:35 pm

משה נטע כתב:
יבנה כתב:עלון שמופץ בבתי כנסיות מידי פעם בענין.

איני יכול להוריד, איזה עלון זה?

לא הפסדת כלום.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הר"נ מברסלב וההתנגדות אליו בדורו

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 06, 2017 1:41 am

כל אשכול כיוצא בזה על חכם מחכמי ישראל - אף כזה שחלק מדעותיו שנויות במחלוקת - שהיו עולים בו זלזולים ודברי גנאי, כמובן לא היה שורד כאן, העובדה שמוהר"ן נפטר לפני מאתיים שנה ויותר, אינה יכולה להיות סיבה מספקת להותיר אשכול שכזה על כנו, לפיכך בשלב ראשון ינעל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים