עקביה כתב:תלמיד-חכמים כתב:לגבי ד' יסודות אציין מקור מעניין שמצאתי פעם:
שו"ת מפענח נעלמים סימן ח
ביאור הארבע יסודות שבהן נברא העולם
שלומים מרובים, כטל וכרביבים, כבוד אהובי, תלמידי חביבי, אוצר בלום, ספיר ויהלום, מו"ה יוסף ספיר הלוי נ"י:
אשר שאלו לך המשכילים, במה דאיתא בספר יצירה, ארבע יסודות אש רוח מים עפר, והרי חכמי ההרכבה מצאו יסודות הרבה שקורין להם אטאמען, ולא אלה:
תשובה. שאלה בורית היא זו, וזה לא ישאל רק מי שאינו מבין דברי חכמים. הנה חז"ל אמרו שכל דבר נתייסד והורכב מן אלה הדברים, ואלו הן, נוזליים, גושיים, אוויריים, אשיים. את הנוזלי יכנו בשם מים, ואת הגושיי יכנו בשם עפר, ואת האווירי בשם רוח, ומה להן לחז"ל עם האטאמים של חכמי הרכבה, ולא קרב זה אל זה, כי גם בהאטאמין עצמם יש מהן גושיים ויש מהן נוזליים, ויש מהן אוויריים, וזה פשוט:
1. כל דבר בעולמינו מורכב ממוצק נוזל וגז?
2. יש אטמים מוצקים, יש נוזליים ויש גזיים?
מדברי הרב זמיר כהן בתשובה לשאלה זו
אבל לכאו' י'ל באופן הרבה יותר פשוט שהרי [כפי הבנתי ואינני בקי כ'כ בענינים אלו] לדעת החוקרים כל אטום אכן מורכב מד' יסודות והם
אש= אלקטרון [שממנו האנרגיה והחום והאור]
רוח= שטח ריק [בין האלקטרון ובין הגרעין] [וכמבואר בקדמונים שהרוח מפסיק בין גלגל האש שלמעלה להמים שמתחתיו שלא יפגשו זב'ז]
מים= פרוטון [כח המנגד לכח האלקטרון ומבטלו כשנוגע בו- וכן להיפך]
עפר= ניטרון [הנותן עיקר המשקל של האטום- בין מצד היותו כבד יותר משאר החלקים, ובעיקר שברוב דברים חומריים וגסים (משא'כ 'מים' יש בהם יותר מהפרוטון) הוא החלק העיקרי של הגרעין] [לדעת הקדמונים העפר הוא יותר פנימי מהמים, אבל ראיתי שהחוקרים כותבים שקשה לעמוד ע'ז ויתכן ששניהם באמצע ממש, (ואולי שהקדמונים כתבו רק בנוגע לכללות העולם שהמים מעל לעפר אבל בנוגע ליסודות שבתוך כל דבר אולי הדבר שונה)]