הודעהעל ידי שמש » ו' נובמבר 08, 2019 2:10 pm
ציטוט מרבינו יוסף חיים מבגדד גם טוב?
ספר אמרי בינה, דרוש ב': "ועוד נראה לי בס"ד בכוונת הכתוב שאמר 'חנוך לנער על פי דרכו' (משלי כב, ו), שבא שלמה המלך עליו השלום ללמדנו בזה, שאין לו לאדם לפסול כל מיני לימוד הצריך לתיקון העולם ולשלמות האדם, אע"פ שנראה שהוא מדברים הגשמיים... אל תאמר בשעה זו שאני לומד כתיבה וחשבון, יותר טוב שאלמוד בה בדברי תורה, ולמה אאבד הזמן בלימוד כתיבה וחשבון. ולכן קרא (הרמב"ם) לימוד זה בשם 'מותר', כלומר מותר לך לעסוק באיזה שעות מן היום בלימוד זה, מפני כי למודים אלו הם ישובו של עולם, ואמרו חז"ל על דברי תורה 'הנהג בהם מנהג דרך ארץ', ולכך אלו נחשבים ענפים לתורה".
"והנה לכאורה יחשוב האדם דחלק זה הנקרא מותר בו, אינו אלא כתיבה וחשבונות בלבד, ואינו כן, אלא יש עוד מיני לימוד הצריך לאדם הרבה, דהיינו, יש צורך לידע האדם קצת מן חכמת הטבע, והיינו שידע מה עניין הברקים ומה עניין הרעמים, ומה עניין הקשת ומה עניין הרעש ומה עניין העננים והמטר, וכיוצא בזה מן הבריאה שברא הבורא יתברך בעולם".
"ועוד יש צורך גדול לאדם בלימוד ידיעת גיאוגרפיה, כי הלא מצינו בדברי רז"ל בגמרא דחגיגה דף יב, 'תניא רבי יוסי אומר אוי להם לבריות שרואות ואינן יודעין מה הן רואות, עומדות ואינן יודעין על מה הן עומדות'. נמצא גם ידיעה של תכונת הארץ חייב האדם לידע ולהבין בה, ועל המושללים מידיעה זו קרי עלייהו רבי יוסי אוי... נמצינו למדין מזה שידיעות האלה וכיוצא בהן צריך האדם לשום לבו עליהם לידע אותם".
"ובאמת בלאו הכי השכל יחייב בזה, דאיך ישמע קול רעמים וקול ברקים ואינו יודע מה הם, ואיך יראה רעשים ועננים הולכים ובאים ומטר ניתך ארצה ואינו יודע עניינם מהו ואיך נעשים. גם איך הוא עומד בעיר בגדאד ואינו יודע ארץ ישראל היכן היא, ואינדיא היכן היא, ואירופא היכן היא אם מלפניו או לאחוריו, אם לימינו או לשמאלו, ובודאי אדם שהוא חסר מידיעות אלו ניכר גנותו וחסרונו גם בעיני עצמו, ואם יהיו כל אישי ישראל שלמים בידיעות אלו, יגדל כבודם בעיני כל בריה, והכל יאמרו עליהם עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה... על כן ודאי גם השכל מחייב שיש צורך בלימוד ידיעות אלו כאשר דברנו".
"ולזה אמר 'חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה' (משלי כב, ו), כלומר אל תאמר אעמיס משא כבד על הנער ללמדו תורה בלבד ימים ולילות, ולא אלמדנו כתיבה ולשון הקודש ודקדוק וחשבון וידיעות הטבע וענייני העולם כמו גיאוגרפיה וכיוצא בה כדי שלא יתאבד הזמן בלימודים אלו, ולא ילמד אלא תורה גמורה ושלימה בלבד. לא כן תעשה! אלא חנוך לנער גם על פי דרכו, דהיינו עניינים השייכים לעולם הזה שנקרא בשם דרך, כי אף על פי שעיקר החינוך צריך להיות בלימוד התורה, הנה תאחוז בזה וגם מזה אל תנח ידיך".