בימים אלו אמור להופיע הספר שכ' הר"א מיללער בעצמו בענייני השואה בהוצאת משפחתו.
.ולכן כל ענין השואה זה פלא שאי אפשר להסביר בשכל אנושי כלל, ולכן בדבר שאי אפשר להסביר בשכל אנושי לא כדאי להכנס בחקירות, כי זה למעלה משכלנו וכו', ובוודאי בוא יבוא היום שהאומה הארורה הזו ימחקו מן העולם, יראו עינינו וישמח לבנו ותגל נפשינו בישועתו יתברך, אבינו מלכנו נקום נקמת דם עבדיך השפוך לעינינו, וזה יקרה בעזרתו יתברך שמו בביאת משיח צדקינו, שאז היעוד הראשון שלו למחוק את האומה הזו מן העולם, כי את עמלק יכרות רק בן דוד בעצמו.
ולכן כמו שלא מבינים את כל הענין שחכמינו הקדושים מזכירים הרבה פעמים את עמלק שלוחם נגד הקדוש ברוך הוא וכו', ומה שייך דבר כזה וכו', הלא הקדוש ברוך הוא מוציא ברק אחד וכו', ושורף את כולם וכו', כמו כן אי אפשר לנו בשום שכל אנושי להבין את מה שקרה בהשואה.
ולכן לא כדאי להכנס בחקירות וכו', כי החקירות האלו באים מחלל הפנוי, מה שכן אנחנו יכולים לעשות, להתפלל בכל יום שהקדוש ברוך הוא ינקום את דם עבדיו השפוך, ונזכה לראות במו עינינו במחיית עמלק לגמרי מן העולם.
רק להעיר כתב:לאחרונה יצא ספר חדש מאת הגאון רבי אליהו יהושע געלדציילר זצ"ל בעמ"ח קדשי יהושע ועוד, בשם מועדי יהושע על ירושלמי מועד, ובסוף חלק ד מהספר סי' שיח בקונטרס הואיל יהושע האריך לדחות דברי הקו' עשן הכבשן, עיי"ש שהאריך בטוב טעם ודעת.
אוצר החכמה כתב:מישהו אולי יוכל להסביר לי את משפט הבא המובא לעיל במאמר
ובאמת עניין צדיק ורע לו הוא עניין שהתחבטו בו רק אלה שאין אמונתם שלמה (והא דמצינו בראשונים שהאריכו בזה הוא רק לבאר החילוקים בהנהגת הי"ת בין איש לרעהו ואכמ"ל)
אני מבין שהראשונים שהתכוון אליהם הם משה רבינו וירמיהו הנביא והגמרא בברכות, ושאלתם את הקב"ה היא רק ביאור בעלמא, אבל בעצם לא היה קשה להם מאומה וקושייתם אין לה מקום כי אין כזאת מציאות? ומה התכוון שיש לו להאריך בזה ולא ביאר?
יאה להזכיר על כך את דברי הרמב"ן בשער הגמול, ז"ל -איש_ספר כתב:וזה לעומת זה, קראתי לאחרונה שבאו לספר לס"ק הח"ח על פוגרום שהיה באיזה עיירה ברוסיה, הח"ח ישב על הכסא ופרץ בבכי ובשפת אידיש אמר, אבינו אב הרחמן, אתה בחרתנו מכל העמים, למה בחרתנו? לפוגרמים? לשחיטות? וכך חזר וחזר בבכיות עצומות עד שכוחותיו לא עמדו לו (לדברי המספר 'התעלף'). אלו דברים היוצאים מרועה רחמן, אוהב את המקום ואוהב את ישראל, שאמונתו לא נפלה בכלום מכותב המאמר
בבכות ילדינו בצל גרדומים
את חמת העולם לא שמענו.
כי אתה בחרתנו מכל העמים,
אהבת אותנו ורצית בנו.
שאתה בחרתנו מכל הילדים
להרג מול כסא כבודך.
ואתה את דמנו אוסף בכדים
כי אין לו אוסף מלבדך.
ואתה מריחו כמו ריח פרחים
ואתה מלקטו במטפחת,
ואתה תבקשנו מידי הרוצחים
ומידי השותקים גם יחד.
פלגינן כתב:כאחד שאין לו שום שיג ושיח בהגות של השואה, אשאל:
ספרו של ד"ר אליעזר ברקוביץ, אמונה לאחר השואה, מה טיבו?
בתזמון מפליא, נזדמנו לי ביממה אחת, מצד אחד, יהודי מבוגר שמצהיר על עצמו כאתאיסט מחמת השואה, ומן הצד השני, הספר הנ"ל.
מאחר שיש לי מחויבות קלה כלפי הנ"ל, חשבתי להציע לו את הספר הזה, באשר שהוא רך יותר ומתאים לאדם רחוק; הוא מתרחק מהפרשנות החרדית על צידוק הדין, אך מנסה לסדר את האמונה בצורה רכה יותר גם אחרי השואה [מרפרוף שטחי ביותר].
ושמא, הכיוון הוא לגמרי מרוח אחרת?!
ארי שבחבורה כתב:פלגינן כתב:כאחד שאין לו שום שיג ושיח בהגות של השואה, אשאל:
ספרו של ד"ר אליעזר ברקוביץ, אמונה לאחר השואה, מה טיבו?
בתזמון מפליא, נזדמנו לי ביממה אחת, מצד אחד, יהודי מבוגר שמצהיר על עצמו כאתאיסט מחמת השואה, ומן הצד השני, הספר הנ"ל.
מאחר שיש לי מחויבות קלה כלפי הנ"ל, חשבתי להציע לו את הספר הזה, באשר שהוא רך יותר ומתאים לאדם רחוק; הוא מתרחק מהפרשנות החרדית על צידוק הדין, אך מנסה לסדר את האמונה בצורה רכה יותר גם אחרי השואה [מרפרוף שטחי ביותר].
ושמא, הכיוון הוא לגמרי מרוח אחרת?!
לא הבנתי מה השאלה. האם זה ש'הוא מתרחק מהפרשנות החרדית' הופכת אותו לבעייתי? יש לו גישה מקורית ומענינת, אפשר להסכים איתו ואפשר לא להסכים, אבל איפה בדיוק הבעיה?
אגב, עיקרי הדברים שלו מובאים בספר "משפטיך תהום רבה" שהוזכר כאן קודם.
פלגינן כתב:ארי שבחבורה כתב:פלגינן כתב:כאחד שאין לו שום שיג ושיח בהגות של השואה, אשאל:
ספרו של ד"ר אליעזר ברקוביץ, אמונה לאחר השואה, מה טיבו?
בתזמון מפליא, נזדמנו לי ביממה אחת, מצד אחד, יהודי מבוגר שמצהיר על עצמו כאתאיסט מחמת השואה, ומן הצד השני, הספר הנ"ל.
מאחר שיש לי מחויבות קלה כלפי הנ"ל, חשבתי להציע לו את הספר הזה, באשר שהוא רך יותר ומתאים לאדם רחוק; הוא מתרחק מהפרשנות החרדית על צידוק הדין, אך מנסה לסדר את האמונה בצורה רכה יותר גם אחרי השואה [מרפרוף שטחי ביותר].
ושמא, הכיוון הוא לגמרי מרוח אחרת?!
לא הבנתי מה השאלה. האם זה ש'הוא מתרחק מהפרשנות החרדית' הופכת אותו לבעייתי? יש לו גישה מקורית ומענינת, אפשר להסכים איתו ואפשר לא להסכים, אבל איפה בדיוק הבעיה?
אגב, עיקרי הדברים שלו מובאים בספר "משפטיך תהום רבה" שהוזכר כאן קודם.
אשמח אם תקרא שוב את דבריי ותצביע היכן כתבתי שהוא בעייתי.
גם זה הבל כתב:מש"כ בעמ' 116. יש להעיר, שכיום רוב הפוסקים סוברים שאינם נחשבים כתינוקות שנשבו - ודלא כמו שחוזר ושונה המחבר שם כאילו הוא דבר פשוט, ואף אם הם כן נחשבים תינוקות שנשבו: תינוק שנשבה (כידוע, וכן נפסק ברמב"ם) דינו כשוגג, והשוגג צריך "כפרה". ולא ברור מנין לקח שדינן כאנוס [עיין כריתות ג, ב וברמב"ם הל' שגגות פ"ז ה"ב: "שהכל שגגה אחת היא"].
ומש"כ שם - ועוד וג"ז עיקר, שכיום הרבה חוזרים בתשובה: ממש לא ברורה הטענה. ומכיוון שאינם אנוסים, ברור שצריך כפרה או תיקון על כזה מצב, ומכיוון שגאולה האחרונה הוא בלא חיסרון - א"כ בוודאי שיקרה משהו [או הם ימחקו מעם ישראל, או שהם כבר נמחקו - כמו כל מיליוני היהודים האבודים כיום בין אומות העולם, וכמו עשרת השבטים - שאף עליהם יש מחלו' האם עתידים לחזור, וכמו שיש התבוללות בין הגויים יש התבוללות בין היהודים [?! ל. ב.]]. ומה שהוסיף שם שהוא פחיתות כבוד בקב"ה, [הרי ל.ב.] כל האומר הקב"ה ותרן וכו' - ומה עם חילול כבוד השם בזה?! ובוודאי הקב"ה מחפש רק לשמוח עם בניו (וכמבו' באריכות בשיר השירים), ובוודאי שהקב"ה מלא רחמים - אבל מה ענין זה, לזה שהקב"ה מעניש עוברי רצונו. ובפרט כמו שהאריך אח"כ, שח"ו - שהוא לא נקמה, אלא לטובת האדם, אבל טובתו מחייבת פורענות לפעמים.
עמ' 119. לכאו' אין ענין לימוד זכות לחובת התוכחה, ופרשת הוכח תוכיח את עמיתך יוכיח - שאף שצריך ללמד זכות כשנראה שאדם עבר איסור, לא יאמר שלא נחשב לו לאיסור.
עמ' 120. איני יודע אם מה שאכתוב היא טענה [ואכן אינה טענה... ל. ב.], אבל מקובלני מרבותי - שכשהקב"ה מעניש כוונתו שיתעוררו (כך מובא בשם הח"ח), ואיך נתעורר אם תמיד נאמר גזירה היא מלפני?!
וכפי מה ששמעתי, האומר כן אינו אלא אכזרי - שגורם שהקב"ה יצטרך להעניש את עם ישראל בעוד דברים בשביל שיתעוררו [עי' רמב"ם הל' תעניות שהבאתי בתגובתי ע"ס זה. ל. ב.]. ופר' בחוקותי תוכיח, שאם ח"ו עם ישראל יחטאו הקב"ה יעניש אותם (ויקרא כו, טו-טז), ומובא בהמשך (כו, כב): ואם תלכו עמי בקרי ולא תאבו לשמע לי ויספתי עליכם וגו'. ולכאו' הדברים זועקים כאן להנ"ל, מה אשמים עם ישראל שצריך להוסיף, ומה יעזור?! הרי גזירה היא מלפני.
ועיין עוד דברים (כח, טו) בקללות של משה רבינו. ומדוע לא פחד שלא יפתח אדם פיו לשטן, ומדוע לא פחד שאולי עם ישראל יפחדו בהמשך הדורות [פרשה זו לא נמחקה בדורנו והיא עדיין כתובה בכל ס"ת].
כשאדם נפטר על מיטתו הרי הצער הוא איום, ועל אחת כמה וכמה כשנהרג בצורה אכזרית, אך למרות הכל מי ששואל שאלות ויש לו תביעות להשי"ת הרי זה אינו אלא הוללות וסכלות, כי מי מאתנו יכול להבין את דרכי השי"ת ודעתו, ומשל למה הדבר דומה, לאדם הרכוב על חמור, והחמור רוצה לנטות לצד ימין, בעוד שהרוכב חפץ לרכב לצד שמאל, דוחק הרוכב לחמור ללכת לצד שמאל, וירצה החמור להבין מדוע הרוכב רוצה ללכת לצד זה, ומה מפריע לו שאלך לצד הנגדי, כל זה הוא עדיין אינו משל לזה שהאדם רוצה להבין את דעת הקב"ה, מה עושה ומה כוונתו.
כשהגיעו לארץ השמועות בדבר השואה האיומה שנהרגו ששת המליונים, נסעתי למרן החזון איש זצוק"ל ולא נתתי לו מנוח ושאלתיו, איך קרה אסון נורא כזה לעם ישראל. כעס מרן החזון איש זצוק"ל ואמר לי: מה אתה רוצה, אדם שהראש שלא לא יכול להבין פרק משניות, הרי לא ינסה ללמוד דף גמרא קשה, היות ויודע שהדבר לא לפי שכלו, כך גם אנו לא יכולים להבין את דעת הקב"ה.
בספר תולדות זאב (ח"ג ע' 94), מביא וז"ל: ועל דרך זה תירץ אבא מארי זצ"ל בהיותו פעם בבית שא"ב הגאון ר' איסר זלמן מלצר זצ"ל, ונתעורר התמיה על השואה שעבר על אחב"י הקדושים והטהורים אשר בפולין וליטא ושאר ערי אירופא ע"י הגרמנים הנאצים ימ"ש וזמ"ה ועל מה אבדה הארץ, וכל מה שטיפחתי ורביתי אויבי כלם (איכה ב, כב), ואמאי לא נצלו בזכות הצדיקים, הלא בסדום הסכים הקב"ה לאברהם אבינו ע"ה להציל הרשעים בזכות הצדיקים אשר ימצאו בתוכם, ובאחינו בנ"י שעבר עליהם השואה היו בודאי יותר מעשרה צדיקים.
והשיב אבא מארי זצ"ל, דדוקא בסדום שלא היו מצווים למחות, דאין דין מחאה ואין דין ערבות בעכו"ם, ואם יש בינהם צדיק אף לעצמו חשוב צדיק גמור ויש בכוחו להציל את האחרים, משא"כ בישראל שמוטל עלינו המצוה של תוכחה וקבלנו עלינו ערבות, הרי קאמר הגמרא (שבת נה, א) שכיון שהיה בידם למחות ולא מיחו, הו"ל צדיקים שאינם גמורים, ולא רק שאינם יכולים להגן על אחרים, אלא אף על עצמם לא יכלו להגן, וה' ינקום דמם במהרה", עכ"ל.
ויש להעיר על דבריו, דהראשונים אומרים (רמב"ם פ"ט ממלכים הי"ד, ועיין ברמב"ן בראשית לד, יג), מדוע שמעון ולוי הרגו את אנשי שכם, היות ולא שפטו את אלו שעינו את דינה, הרי רואים שחייבים גם בעכו"ם למחות.
ולי נראה לתרץ, דוד ביקש נפלה נא ביד ה' ואל נפלה ביד אדם (שמואל ב, כד, יד), היות ואדם יש לו בחירה יכול הוא לעשות אפילו מה שלא נגזר בשמים (עיין אוה"ח בראשית לז, כא), ולכן בסדום נענשו ע"י הקב"ה והוא רחום וחנון וסבלן, ולכן אם היו עשרה צדיקים היו מגינים על כולם. אבל השואה היתה ביד אדם שיש לו בחירה, ונגד הבחירה של האדם שהוא אכזר לא מועיל שישנם צדיקים להגן על הכלל, אלא צריכים כולם לעשות תשובה, וכיון שניתנה רשות למשחית להשחית אינו מבחין ולכן נהרגו גם הצדיקים.
בית צדיקים כתב:א. כתב הרה"ק מסאטמער זיע"א שהמלחמה הגיע עבור שנתפשטה הציונות בעולם.
בית צדיקים כתב:ב. הרה"ק בעל שומרי אמונים זיע"א כתב שהגיע עבור שלא התנהגו בקדושה וטהרה.
בית צדיקים כתב:ג. הרה"ק מאשלג אמר שהגיע עבור שלא עסקו בספר הזוה"ק.
בית צדיקים כתב:האם יש עוד מדברי רבוה"ק זיע"א?
חיים שאול כתב:ר׳ גדלי׳ נדל אמר - אני הייתי באירופה לפני השואה, הקב"ה צודק
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 227 אורחים