עובר ושב כתב:בברכה המשולשת כתב:זה שהם הכירו בשואל זה יסוד בכל אחד מגדול"י שמשיבים לאדם פרטי כלשהו ולא אוקימתא
על תשובה בכן ולא, אפשר לומר בדוחק גדול את מה שכתבת, אבל לא על תשובה מנומקת וברורה.
כמו כן, הוא גם מביא ראיה מאחד האמוראים, שהוא לכל הדעות פי כמה וכמה מכל גדולי הדורות האחרונים, ובכוחו להחיות מתים, ולדרגתו וקדושתו אין חקר, ועם כל זאת לא "חיפש חומרות" וגם לא נקט בחומרא למעשה, ואע"פ שכך נהג אביו, וזאת מפני שהרגיש שיש הבדל בינו לבין אביו שנהג בזה.
יואל שילה כתב:נכון שיש עדות שממישהו [אולי הגר"ד לנדא, לא זוכר כעת ממי] שהחזו"א אמר לו שזה איסור תער,
ומה שכ' בשיטת החזון איש זצללה"ה, היות הי' לי מו"מ בהלכה עם החזון איש עוררתי אותו פעם על המכשלה הזאת והי' פשוט בעיניו לאיסור מאותם טעמים שהזכרתי למעלה דהיינו שיטת הריב"ן ושאר הראשונים סוף מכות, ולא מחומרא בעלמא אלא מעיקר הדין, והדבר ידוע מאד בכל הסביבה שלו, ומה שלא פרסם כן בספרו לא ידעתי הטעם, אבל וכי זה מה שפוסק לא העלה הכל על הכתב הוא סבה לחלוק עליו ביודענו שהי' דעתו נוטה לאיסור גמור ועד סוף ימיו החזיק כן, והירא את דבר ה' ירחיק עצמו מכל הנ"ל כמו מן התער
ש. ספראי כתב:הגרב"ש דויטש אמר לי פעם: "היה בישיבה מופת. בחור היה חולה שבועיים- וכשחזר, אחזו באותו קטע בגמרא בו הוא עזב לפני שבועיים"...
אנסה לשוב בבקשה לדיון הראשוני של האשכול:
א) סוטה דף ז עמוד א: וכהן אוחז בבגדיה, אם נקרעו נקרעו ואם נפרמו נפרמו, עד שהוא מגלה את לבה וסותר את שערה; רבי יהודה אומר: אם היה לבה נאה לא היה מגלהו, ואם היה שערה נאה לא היה סותר.
ש. ספראי כתב:הגרב"ש דויטש אמר לי פעם: "היה בישיבה מופת. בחור היה חולה שבועיים- וכשחזר, אחזו באותו קטע בגמרא בו הוא עזב לפני שבועיים"...
אנסה לשוב בבקשה לדיון הראשוני של האשכול:
א) סוטה דף ז עמוד א: וכהן אוחז בבגדיה, אם נקרעו נקרעו ואם נפרמו נפרמו, עד שהוא מגלה את לבה וסותר את שערה; רבי יהודה אומר: אם היה לבה נאה לא היה מגלהו, ואם היה שערה נאה לא היה סותר.
ב) שאלתי אמש את הגרח"ק והשיב: מסברא אשה יפה יותר, צריכה להקפיד יותר על צניעות.
ביקשתי מקור וענה: זאת סברא פשוטה.
ש. ספראי כתב: ב) שאלתי אמש את הגרח"ק והשיב: מסברא אשה יפה יותר, צריכה להקפיד יותר על צניעות.
ביקשתי מקור וענה: זאת סברא פשוטה.
עובר ושב כתב:הבנת הנקרא... להקפיד יותר על צניעות = לצאת רק כפי הצורך, ולא להסתובב כל היום ברחובות, או לעבוד בחברת גברים. היא צריכה להיות מודעת ליופייה, ולהקפיד על הלכות צניעות, כגון שיחה עם גבר זר, וכו'.
הוא לא הורה לה להקפיד על לבוש מכוער. אין הלכה כזאת.
עובר ושב כתב:הבנת הנקרא... להקפיד יותר על צניעות = לצאת רק כפי הצורך, ולא להסתובב כל היום ברחובות, או לעבוד בחברת גברים. היא צריכה להיות מודעת ליופייה, ולהקפיד על הלכות צניעות, כגון שיחה עם גבר זר, וכו'.
הוא לא הורה לה להקפיד על לבוש מכוער. אין הלכה כזאת.
משה דוויק כתב:לכן הגר"ח אמר שזו סברא.בשו"ע לא כתוב שאסור להיכנס עם חתולה לבהכ"נ אבל זו סברא פשוטה.
בברכה המשולשת כתב:עובר ושב כתב:הבנת הנקרא... להקפיד יותר על צניעות = לצאת רק כפי הצורך, ולא להסתובב כל היום ברחובות, או לעבוד בחברת גברים. היא צריכה להיות מודעת ליופייה, ולהקפיד על הלכות צניעות, כגון שיחה עם גבר זר, וכו'.
הוא לא הורה לה להקפיד על לבוש מכוער. אין הלכה כזאת.
ואני הקטן כתבתי משהו על לבוש מכוער? דברתי על הצטנעות בהליכותיה.
(וכהערה, אינני בקיא בלבוש נשים כלל, ומה נחשב יפה או מכוער, ופשיטא לי שגם כת"ר וכל חו"ר אתרא קדישא הדין לא בקיאים בזה. ממילא פשיטא שלא עלה על הדעת לומר משהו על נושא זה)
בברכה המשולשת כתב:ואני הקטן כתבתי משהו על לבוש מכוער? דברתי על הצטנעות בהליכותיה
עובר ושב כתב:בברכה המשולשת כתב:ואני הקטן כתבתי משהו על לבוש מכוער? דברתי על הצטנעות בהליכותיה
כבודו מיתמם, ושוכח שבתחילת האשכול הביא ראיה מסיפורי מעשיות של אותה אשה שכביכול הקפידו עליה משמים שלא הלכה עם מטפחת אלא עם פאה, וזוהי ה"הוספה בצניעות" שלך.
יואל שילה כתב:1. שלשת הרבנים המנחת יצחק שבט הלוי והלהורות נתן זצ"ל - כתבו בדיוק אותו דבר, ואינני יודע אם כל אחד למד עצמאית או שהעתיקו זה מזה, אך כולם לא התמודדו בכלל עם הסוגיא באמת, אלא רק כתבו עקרון פשוט, אם אסור גילוח, שהוא מעשה חיתוך רגיל, עם השחתה שהיא השארת השער חתוך לגמרי - הרי שאין נפ"מ כיצד זה נעשה, וממילא כל המכונות אסורות, פרט לאלו שמשאירות שארית ניכרת.
2 משום מה, בהגדרת השארית, בחרו להם את השיעור שכתב החת"ם סופר - שהשער נרגש בצפורן כמו פגימה בסכין שחיטה, שהיא הביאור הפרטי שלו ל'קריצת הצפורן', אלא שהרבנים לא נתנו דעתם שדברי החת"ם סופר נאמרו בדיוק על המקרה ההפוך, שהוא מי שגזז את השער במספרים ומעוניין לגלח בתער את השארית, וע"ז כתב החת"ם סופר שאם יש בו את השיעור המינימאלי, שהוא כשהשער נרגש - אזי יש לו שם שער, ואסור לגלחו בתער.
3. דברי החת"ם סופר הם בהתאם להוראה הגמ' 'הלכה כדברי כולם להחמיר', אך ברור שבמקרה ההפוך, של שימוש ב'תער' [המכונה מכונת גילוח] תוך הסתמכות על כך שהשארית עדיין נחשבת כשער - שם ההלכה כשיעור החמור היתה צריכה לומר שצריך שארית כפי השיעור הארוך ביותר, שהוא כדי לכוף ראשו לעיקרו, ונמצא שהרבנים לקחו לקולא את השיעור שנאמר לחומרא [וביאור זה של החת"ם סופר סותר להדיא את דברי רש"י והאו"ז המפורשים, שכדי קריצת הצפורן הוא שיעור שניתן לאחוז שער בצפורניים - שהוא שיעור הרבה יותר ארוך], ועל זאת הערתי שאם ביאור הסוגיא היה כדבריהם, שכל המכונות אסורות אא"כ נשארת שארית - הרי שאסור היה להם להתיר מכונה שנותרת בה שארית שער כדי לכוף ראשו לעיקרו. בקיצור, הסתבכו וכלל לא הרגישו בזה.
4. כמו כן, לא התמודדו עם מה שכתוב בפסקי תוס', ונפסק להלכה ברמ"א - שמותר לגלח במספריים העשויות משני תערים, אלא שיזהר שהחלק הנוגע בבשר לא ינוע, במילים אחרות - מספרים שלא מותירות שום שארית. חפשו התמודדות - ולא תמצאו.
עקביה כתב:
ב. מש"כ החת"ס (שו"ת, או"ח קנד): ואני אוסיף, אי אין קבלה על השיעור א"כ הסברא נוטה דחייב עליו, דהרי תער לא כתיב בקרא אלא לא תשחית, וחז"ל אמרו [מכות כ"א ע"א] אין גילוח שיש בו השחתה אלא בתער ולא במספרים, וא"כ ממה נפשך, אי נימא דשערות הנשארים אחר גילוח הזוג הוי כמאן דליתי', הרי השחית, והיינו בתער, ולא במספרים כעין תער אלא תער ממש, שהרי גילח והשחית, אע"כ צ"ל מה שנשאר אח"כ שם שער עליו והוי גילוח בלי השחתה, א"כ המשחית אחריו חייב.
כל דבריו אלה הם על הצד שהשיעורים האמורים בנדה אינם עניין לנד"ד, כפי שפתח "אי אין קבלה על השיעור".
כעת אומר החת"ס, הסברא נוטה שלעולם יהיה חייב על תער הבא אחרי מספריים כל זמן שגם לתער נשארה עבודה, ולא משנה איזה אורך שער השאירו המספריים, שכן אין שיעור שפחות ממנו אינו נחשב שער.
וא"כ ממה נפשך, אם נאמר שהשערות שנשארו לאחר הגילוח במספריים כבר אינן נחשבות שער [ולא מצד שיעורי המשנה בנדה, שהרי כל דברינו כאן הם על הצד ששיעורים אלה אינם שייכים לסוגיא דידן, אלא מסברא נאמר שהן קצרות כ"כ עד שלא ציוותה התורה עליהן כלום], אם כן, בעצם העובדא שהביא את שערו למצב כזה עבר על איסור השחתת שער, ולא יעזור לו מה שעשה זאת במספריים ולא בתער, אלא הרי הוא כמי שעשה זאת בתער ממש, שהרי התורה לא כתבה תער, אלא אסרה גילוח שיש בו השחתה, ואין זה משנה אם עשה אותו בתער או במספריים.
אע"כ צ"ל, מכך שמפורש בגמ' שמותר להתגלח במספריים, שהשער שמותירות המספריים שם שער עליו, וא"כ אסור לעבור על שער זה בתער ולהשחיתו.
מדברי החת"ס עולה באופן ברור שאילו ישנן מספריים הגוזרות שער בצד עיקר בדיוק כמו תער, השימוש בהן אסור מדאורייתא בדיוק כמו בתער. ולכן ודאי שהוא לא יסכים לחידושו של הרב יואל שילה, הזוקק תגובה נפרדת, שכוונת התורה לומר שרק תער אסור, ולא מספריים, גם אם הן ממש כתער.
מקדש מלך כתב:לא הבנתי את ההוכחה שהחתם סופר לא יסכים להרב יואל. הרב יואל טוען שחז"ל הניחו שרק צורת השחתה מסוימת נאסרת, וגילוח שיש בו השחתה הוא 'סימן' ולא 'סיבה'. החתם סופר מדבר על הכרעת חז"ל כיצד גילוח שיש בו השחתה יכול היה לשמש כסימן על תער, והרי סימן זה קיים גם במספריים. אלא על כרחך שהשיעור שמספריים מותירות עדיין שם 'שיער' עליו ואסור להשחיתו.
אמנם לאחר שחז"ל קבעו על סמך הסימן שנתנה התורה שצורת האיסור היא רק בתער, גם אם יתחדש גילוח שיש בו השחתה במספריים, שוב לא איכפת לן, כי התורה דיברה על הכלים שבזמנם. בזמנם לא היה דבר כזה, וממילא ברור שהסימן שנתנה התורה כוון לתער ותל"מ.
אי אין קבלה על השיעור א"כ הסברא נוטה דחייב עליו [=על גילוח בתער אחרי גילוח במספריים], דהרי תער לא כתיב בקרא אלא לא תשחית וחז"ל אמרו (מכות כ"א ע"א) אין גילוח שיש בו השחתה אלא בתער ולא במספרים, וא"כ ממה נפשך: אי נימא דשערות הנשארים אחר גילוח הזוג הוי כמאן דליתי', הרי השחית והיינו בתער ולא במספרים כעין תער אלא תער ממש שהרי גילח והשחית [=וא"כ איך הגדירו חז"ל את פעולת המספריים כגילוח שאין בו השחתה], אלא על כרחך צ"ל מה שנשאר אח"כ שֵׁם שער עליו והוי גילוח בלי השחתה [=ולכן מספריים נחשבות כגילוח שאין בו השחתה], א"כ המשחית אחריו חייב [=שהרי שֵׁם שיער עליו].
ואפילו להסמ"ג דס"ל דבעי ב' שערות... מ"מ י"ל אין למדין מן הכללות במקום שלא נאמר בהן חוץ [=ולכן שיעור השחתה אינו בכלל שיעור המשנה], כי סברא הנ"ל נכונה [=שעל כרחך גם אחרי גילוח במספריים שֵׁם שיער עליו, שאם לא כן גם מספריים היו מוגדרות כתער], וסמ"ג דעת יחיד ומי יסמוך עליו במלקות דאורייתא [=זו טענה נוספת, שגם אם נאמר דלא כטענה הנ"ל, אלא שלפי הסמ"ג שיעור השחתה כן נכלל במשנה, ואם יגלח שיער פחות משיעור המשנה אינו עובר, מ"מ אי אפשר לסמוך על דעת הסמ"ג בזה]:
יואל שילה כתב:בודאי
אלא שזו רק ההוה אמינא, ומיד הוא דוחה 'אע"כ י"ל...'.
כלומר, שאם זה היה נכון הרי היו צריכים לאסור מספרים שמשחיתות, אך לא אסרו מספרים, ולכן יש לומר שכל האיסור [בפעולה המשולבת של גזיזה במספרים ולאחר מכן גילוח השארית בתער] - הוא רק על החלק השני ולא על החלק הראשון.
יואל שילה כתב:
הוראתו של האג"מ מפורסמת, אך כשכתבתי שגם הוא הבין פשט כזה, לא התכוונתי למאמר שציינו לעיל 'מגד גבעות עולם', אלא למאמר באנגלית שכתבו הג"ר ראובן פינשטיין, והגר"ד פיינשטיין, והרב בעלסקי - שבו מבארים את הנושא, ובין היתר מבארים את הסוגיא בקידושין בדיוק כפי שכתבתי, שזה ההסבר השונה מהסברו של המנחת יצחק, צירפתי את המאמר לחובבי האנגלית.
גם זו לטובה כתב:יואל שילה כתב:
הוראתו של האג"מ מפורסמת, אך כשכתבתי שגם הוא הבין פשט כזה, לא התכוונתי למאמר שציינו לעיל 'מגד גבעות עולם', אלא למאמר באנגלית שכתבו הג"ר ראובן פינשטיין, והגר"ד פיינשטיין, והרב בעלסקי - שבו מבארים את הנושא, ובין היתר מבארים את הסוגיא בקידושין בדיוק כפי שכתבתי, שזה ההסבר השונה מהסברו של המנחת יצחק, צירפתי את המאמר לחובבי האנגלית.
האם הרבנים הנ"ל לא כתבו על האי סוגיא גם בלה"ק?
יואל שילה כתב:גם זו לטובה כתב:יואל שילה כתב:
הוראתו של האג"מ מפורסמת, אך כשכתבתי שגם הוא הבין פשט כזה, לא התכוונתי למאמר שציינו לעיל 'מגד גבעות עולם', אלא למאמר באנגלית שכתבו הג"ר ראובן פינשטיין, והגר"ד פיינשטיין, והרב בעלסקי - שבו מבארים את הנושא, ובין היתר מבארים את הסוגיא בקידושין בדיוק כפי שכתבתי, שזה ההסבר השונה מהסברו של המנחת יצחק, צירפתי את המאמר לחובבי האנגלית.
האם הרבנים הנ"ל לא כתבו על האי סוגיא גם בלה"ק?
אני לא מצאתי
אילו למדתי אנגלית רק עבור מאמר זה - כבר היה שווה [למדתי כמה שנים בבית ספר אמריקאי]...
עובר ושב כתב:לענין כתב:כפי זכרוני הדל, החתם סופר אומר שהסיבה שמותר לאשה ללכת ברחוב זה בגלל שלא חשידי ישראל להסתכל עליה ח''ו [ובחיפוש מקופיא אינני מוצא כעת מקור דבריו]
כדברי החת"ס כתב גם הגאון רבי בנימין זילבר זצ"ל בשו"ת אז נדברו (חלק י"ד סי' מ"ז), וזה לשונו: "אשה מותרת לצאת בבגדי צבעונין, אף שמדינא אסור להסתכל בבגדי צבעונין של אשה, אפי' בתלויות בכותל... וכן ביו"ט משמחה בבגדי צבעונין, ולא אמרו שצריכה להתלבש בחוץ בבגדים שחורים. וכל הפרק במה אשה יוצאת המדובר באיסור יציאה בשבת בתכשיטין, משמע דבחול שרי ולא חוששין להסתכלות, דלאו ברשיעי עסקינן שמסתכלים בכוונה על נשים".
ושם בסי' מ"ח כתב עוד: "ומה שמעכ"ק שליט"א כותב פשיטא שגורם הרהורים רעים שאסור מן התורה "ולא תתורו" וכו', הלוא גם בגדי צבעונין של אשה גורם הרהורים ואסור להסתכל גם כשתולין בחוץ, והלא אין לך דבר שגורם הרהורים יותר מיופי האשה שע"ז נאמר בעיקר ולא תתורו, וגם אסור משום "ונשמרת" כמבואר בע"ז (דף כ') באשת איש אפי' מכוערת, ואפי' הכי נשים יוצאות בגילוי פנים". עד כאן לשונו.לענין כתב:ולפ"ז עולה ברור לכאורה דהיכא שהיא יודעת בנפשה שמביטים בה ביחוד, הדר דינא לאוסרה
החת"ס כותב שלא חשידי ישראל להסתכל. מהבנתך התמוהה ניתן להסיק שלא חשידי ישראל להסתכל על מכוערת, אבל חשידי להסתכל על יפה... (וצ"ע איך הגיעו בכלל להסתכל ולהחליט מי יפה ומי לא).
לפי מסקנתך, עולה שגם האמהות הקדושות לא נהגו כהוגן (ח"ו). שהרי במגילה (יד.) אמרו על שרה "שהכל סוכין ביופיה". ובתורה תמימה (בראשית י"א) כתב "רצונו לומר – מסתכלין ביופיה". ובשו"ת "נודע ביהודה" (מהדורא קמא או"ח סי' כ"ד) כתב: "מה שחשב שרה הוא להודיע כמה צנוע וקדוש היה אברהם אבינו, שבודאי כיון שהיתה יפה ביותר היתה מפורסמת בדורה לרוב יופיה, ועם כל זה מעולם לא נסתכל בה וכמו שפירש"י בפסוק הנה נא ידעתי בפרשת לך לך".
לפי דבריך לא ברור איך הכל היו מסתכלים ביופיה, הרי מעולם לא יצאה מביתה, כי אסור לה, כדינה המיוחד של אשה יפה (לפי השו"ע הרפורמי המעודכן לשנת 2019).
וכן מצינו ברבקה "ותקח הצעיף ותתכס" (בראשית כ"ד) שכסתה פניה רק לאחר שראתה את יצחק, ועד אז היו פניה מגולים. וראה בפירוש הגאון רש"ר הירש זצ"ל: "רק עכשו הרעילה את פניה... אף זו הוכחה נוספת, עד מה עלינו להישמר מפני כל אותן תורות, בהן מלעיטים אותנו בביטחון כה מוחלט בשטח זה".
לפי דבריך לא ברור כיצד רבקה (שהתורה מעידה עליה "וְהַֽנַּעֲרָ֗ה טֹבַ֤ת מַרְאֶה֙ מְאֹ֔ד") יצאה מביתה.
וברחל כתיב "וירא יעקב את רחל" (בראשית כ"ט), ואם היו פניה מכוסות לא היה יכול לראותה, וצ"ע לפי דבריך כיצד יצאה כשפניה אינן מכוסות, והרי יכולה להכשיל את הרבים ביופיה.
ובפס' "ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה (שם), פירש אור החיים "שהיה לה חן שיתאוה לה כל רואה".
ורש"י בתהילים (פרק קמ"ד), "בנותינו כזויות מחוטבות תבנית היכל", ביאר שהיו הרואים מהללים את יופי בנות ישראל. וצ"ע איך הותר להן לצאת מהבית, באופן שכל רואה יכול להסתכל.
והמאירי בקידושין (ל:) כתב, "כשם שהוא חייב להשתדל להשיא את בנו כך הוא חייב להשתדל בנשואי בתו ר"ל שילבישנה ויעדנה במיני עדיים ויתן לה מממונו עד שיהיו קופצים מצויים לה וישאנה הראוי שבהם". וצ"ע כיצד יהיו קופצים עליה אם אסורה לצאת לרשות הרבים. ויש ליישב בדוחק שמדובר במכוערת.
לענין כתב:זה עתה ראיתי בספרו של מהר"ש קלוגר 'מי נדה' (סי' קצ"ה סט"ז)-
'ועוד אני מסופק די"ל דודאי לפי תומה בדרך מקרה, אם מסתכל במקומות המכוסין שבה אין האיסור עליה רק עליו, אבל אם היא ממצאת עצמה לו ומגלה בשרה בכוונה כדי שיסתכל בה זה הוי איסור גם לה, דלא גרע ממה שאסורה לצעת מטתו ושאר דברים, ואף קרקע עולם לא שייך בזה כיון שהיא ממצאת עצמה'.
ותרתי למדנו מדבריו, היכא שהיא עושה פעולה כדי שיסתכלו בה, הרי זה אסור כיון שהיא ממציאה את עצמה לעבירה, ואינה יכולה להצטדק שזו בעיה של האנשים.
והיכא שהיא מהלכת או עושה ענייניה לפי תומה, אזי אף אם מתגלה פה ושם, וכמו למשל בעליה לאוטובוס וכל כיו"ב אין זה אחריות עליה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 251 אורחים