מקדש מלך כתב:בריה נמוכה כתב:בנושא זה יש חתם סופר מחודש
שמשלב ידע מדעי בביאור הסוגיא ולא עוד אלא שאומר שחז"ל טעו
דברים שהיום האומרם נחשב כאפיקורס שאינו מאמין שכל דברי חז"ל נאמרו ברוח הקודש
הנושא לא התחיל היום, אלא ממה שיצאו כל כל גדולי ישראל בתקופת הבית יוסף נגד המאור עיניים, בדיוק על דברים אלו. וכלשון שכתב המהר"ל בהקדמה לבאר הגולה, גם כן בדיוק על הנושאים הללו :
ואין צריך להזהיר מזה חכמי ישראל בדור הזה, כי כולם מוזהרים ועומדים בתכלית האזהרה, כי דברי הראשונים הם סיני, כל הנוגע בם ירה יירה או סקל יסקלוהרי לנו עדות מפורשת מגדול הדור מה סברו כל גדולי ישראל בדורו. (וראה עוד:
viewtopic.php?f=46&t=42568&p=495328&hilit=%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9A+%D7%90%D7%AA+%D7%97%D7%A8%D7%A4%D7%AA%D7%99#p495431)
כהשקפת זמנינו שאפי' על המשנ"ב יש להאמין שנכתב ברוה"ק
כנפסק בשו"ת משנה הלכות חלק ז סימן קס
ואם הוא אינו מאמין שהמ"ב נכתב ברוה"ק אזי הוא בכלל אפיקורוס וכופר בתורת ה'.
השקפה זו כתובה להדיא ובאריכות גדולה בספרים מזמן החתם סופר, בשו"ת בית שלמה (או"ח סימן קיב) ודברי חיים (חלק ב יו"ד סימן קה) שפסקו שטוב עשו שפיטרו מלמד תינוקות שאמר שספר אור החיים לא נכתב ברוח הקודש, ושם האריכו הרבה בעניין, ותוכן דבריהם שגם בזמנינו כל גברא רבה המופשט מגשמיות ועוסק בתורה דבריו ברוה"ק. ופשיטא שאין לנו מתאים לתיאור זה יותר מהחפץ חיים זי"ע.
שו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן עח
תני דוסתאי וכו' שיטת הרא"ה שבתחלה הי' סבורים דהכל תלוי בחלמון ושוב איפכא תני דהכל תלוי בחלבון אבל החלמון אינו נוצר ממנו כלום ונשאר בתוך מעיו של אפרוח למזונו הנה בשבת פר"ע אחז"ל שלענין יניקת זרעים סמכו חז"ל על חכמי הגוים הקדמונים שניסו והריחו הארץ ודרשו ע"ז אל תסג גבול עולם ע"ש ואחד הקדמה זו ראיתי בס' שער השמים ריש מאמר החמשי שדעת אפיקרט הי' שנוצר מחלמון ושוב בא חנן ומתמה עליו והראה שנוצר מחלבון והחלמון נשאר למזונו כהרא"ה הנ"ל ונר' לע"ד שלעולם הולד נוצר מהחיצוני ונשאר הפנימי למזונו ואפוקרט ניסה בעופות טמאים שחלבן בפנים ומצא שנברא מחלמון ולא נתן על לב לחלק בין עוף לעוף והשריש כך והאמינו חז"ל לנסיונו ע"ד אל תשיג גבול עולם ושוב אחר מאות מהשנים בא זה וניסה בעופות טהורים שהחלמון מבפנים ומצא ההיפוך ואז נודע לחז"ל האמת ששני הנסיונים צודקים ואם כן אנו שעסקינו בטהורים הכל תלוי בחלבון ולא בחלמון וא"ש בעז"הי. משה"ק סופר מפפ"דמ.
באופן כללי אין קשר בין החתם סופר לנושא האשכול, כפי שכבר כתבתי לעיל: כמו שמצינו בחז"ל טעויות בהלכה, ודברים שחזרו בהם, ודברים שלא ידעו (כמו רשב"ג שלא ידע עוקצין) והתאוננו שטועים בסברתם ודברים שבידכם טעות הוא. וגם מצינו מחלוקות במציאות, ודברים שאחד טוען על השני שהוא איננו מכיר את המציאות וכו' וכו'. וברור שאף על פי כן אנו אומרים שאלו ואלו דברי אלקים חיים (ואפילו על גירסאות חלוקות, כמו שכתב החזון אי"ש קו"א ג, ב) כי רוח ה' דיבר בם.
ולכן בכל מקום שמדברים על נושא מסוים אין ממנו שאלה. השאלה היא על
הכלל. האם כשם שהיו חז"ל חכמים מאיתנו בחכמת התורה, כן היו חכמים מאיתנו - בחכמה שלמעלה מדרך הטבע - גם בידע טבעי, במה שנוגע להלכה. ולכן לא נוכל לחלוק על דבריהם גם בטבע, כי לא נדע מתי הבינו בחכמתם שאפשר לסמוך על חכמי הגוים ומתי לא. ומתי הבינו שהתורה מספיק לה באומד ואין צורך לראות בעיניים או למדוד במכשיר ומתי לא, וכו' וכו'. ובאופן כללי תמיד נאמר שידעו את האמת יותר מאיתנו. כשם שבסברא תורנית לעולם לא נוכל לומר שגירסא מוטעית הזדמנה להם, גם אם מצינו רגליים לדבר וכו', אפילו שהם עצמם אומרים לפעמים שטעות היתה בידם.
והטעות הזו חוזרת שוב ושוב.
[
לענ"ד נראה שהח"ס ס"ל כדעת הני חכמים שכן דיברו על הכלל ולא על הפרט
ו. הלא הם שיטת רב שרירא גאון, הרמב"ם, ורבי אברהם בן הרמב"ם
שכתב רב שרירא גאון בתשובה
"צריכין אנן למימר לכון דרבנן לאו אסותא אינון, ומילין בעלמא דחזונין בזמניהון, וכחד חד קצירא אמרונין, ולאו דברי מצוה אינון. הלכך לא תסמכון על אלין אסותא, וליכא דעביד מנהון מידעם אלא בתר דמבדיק וידע בודאי מחמת רופאים בקיאים דההיא מילתא לא מעיקא לה, וליכא דליתי נפשיה לידי סכנה. והכין אגמרו יתנא ואמרו לנא אבות וסבי דילנא דלא למעבד מן אילין אסותא אלא מאי דאיתיה כגון קיבלא דקים ליה לההוא דעביד ליה דלית ביה עקתא."
דברים דומים כתב הרמב"ם במורה נבוכיםבנושא מדעי התכונה:
"ולא תבקש ממני שיסכים כל מה שזכרוהו [חז"ל] מענין התכונה למה שהענין נמצא, כי החכמות הלימודיות היו בזמנים ההם חסרות, ולא דברו בהם על דרך קבלה מן הנביאים, אבל [=אלא] מאשר הם [חז"ל] חכמי הדורות ההם בענינים ההם, או מאשר שמעום מחכמי הדורות ההם".
בדעה זו האריך גם רבי אברהם בן הרמב"ם. בפשטות זו בעצם דעת רבי יהודה הנשיא בפסחים צד, ב. בשאלה האם בלילה השמש נמצאת מתחת לקרקע כדעת חכמי אומות העולם, או שנכנסת בחלון הרקיע וחוזרת אחורנית מעל הרקיע כסברתם של חכמי ישראל, קיבל רבי יהודה הנשיא את דעת חכמי אומות העולם משום שניתן, לדעתו, להוכיח את צדקתם בראיות מדעיות.
וראה מה שכתב בנושא רבי יצחק למפרונטי "דחכמי ישראל דברו גם הם לפעמים מפי השכל והחקירה האנושית ולא מפי הקבלה, דאם לא כן למה להם להודות? היה להם להתחזק בקבלתם ולא לשוב מפני כל ראיות אוה"ע."
ראוי להוסיף כאן את דברי הרמב"ן בפירושו לתורה:
"ואנחנו על כרחנו נאמין לדברי היונים שמלהט השמש באויר הלח יהיה הקשת בתולדה, כי בכלי מים לפני השמש יראה כמראה הקשת."
הרי שבניגוד להסתייגותו של האבן עזרא שם, לדעת הרמב"ן יש הכרח לקבל נתונים מדעיים כשהם מבוססים על הוכחות ברורות.
או כדברי רבי יהודה הלוי "חלילה לא-ל מהיות דבר התורה סותר דבר הנראה עין בעין, או דבר שהוכח במופת שכל"
וכידוע יש עוד חתם סופר בנדה שמכחיש פירוש רש"י ותוספות במבנה הרחם כיון שאין מתאים עם המציאות
אמנם להלכה לא שינה בגלל זה כגון החשש של פולטת ש"ז שהוא חשש רק לפי תוס'
ואכן ר"י הזקן חידש חשש זה משא"כ לפי הרמב"ם לא שייך לחשוש שתפלוט מצוואר הרחם
כי אין פולטים משם כידוע במציאות
וכן כידוע הסכים עם המטפחת ספרים ליעב"ץ כמובא בשו"ת שהזוה"ק לא נאמר ברוה"ק
בנוסף יש לציין שיש עוד שאין תואם השקפת הח"ס את השקפת זמנינו
שבישיבת פרשבורג היו חייבים ללמוד בגרות בידיעתו של הכ"ס והש""ס כמובא בעולמו של אבא
עד שהתבטא הייטב לב שמוטב ללכת לצבא
מאשר ללמוד בפרשבורג