אבני גזית כתב:אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
אבני גזית כתב:אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
אוהב ציון כתב:בס"ד
קצת בלבלת אותי... יש גם לצערנו בני נוער שמחללים שבת גם דתלשי"ם, אולי אפשר למצוא להם 'היתר', הרי אם תאמר להם שזה אסור זה לא יתיישב על ליבם.
נכון, שנראה שיש כאלו מהנושרים שמגדירים את עצמם עדיין כדתיים, ונראה שאינם יודעים שהדבר אסור. אולי תודיע להם ושכרך רב מהשמים.
אבני גזית כתב:אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
בוצינא כתב:החפץ חיים (בה"ל רנ"א ד"ה אפילו מספר ישראל) כתב: "ובעונותינו הרבים מצוי שמעבירין את הפאות עד סמוך לבשרן ממש ואין משיירין כלל, ויש בזה חשש דאורייתא, והיה להם לשייר עכ"פ קצת מן המקצת",
מדבריו נראה שאם על כל פנים משיירים קצת מן המקצת, יש צד שאין בכך איסור כלל.
בין פוסקי זמנינו יש מספר שיטות עד כמה ניתן להקל, יש אומרים 5 מ"מ, י"א 4 מ"מ, י"א 3.5 מ"מ, י"א 3 מ"מ (וראיתי מי שאומר 2.5 מ"מ), וידוע שהגרי"ש אלישיב זצ"ל הורה להקל במקום הצורך כשיטה של 3 מ"מ. ולכן אף שנכון להחמיר ולהזהר מאד באיסור בל תקיף, מכל מקום במקום צורך יש להקל כשיטה זו.
אז אולי אפשר לומר להם את הקולא הזו, שמא יספיק להם זיפים של 3 מ"מ.
שלמה112 כתב:האם אפשר להזכיר מי הם הסוברים מה (5 מ"מ, 4 מ"מ וכו'), והמקור. תודה מראש
בוצינא כתב:שלמה112 כתב:האם אפשר להזכיר מי הם הסוברים מה (5 מ"מ, 4 מ"מ וכו'), והמקור. תודה מראש
ראה בספר לשכנו תדרשו ח"א עמ' שא שכתב ששיעור כדי לכוף הוא 5 מ"מ
וראה בספר קדושת ישראל - מחפוד, (פ"ד ה"ח) שהביא שיטות המקילות יותר עד 3 מ"מ
אבני גזית כתב:במסרק של מכונת תספורת, האם מידה 3 מורה 3 מ"מ?
אבני גזית כתב:במסרק של מכונת תספורת, האם מידה 3 מורה 3 מ"מ?
אבני גזית כתב:בוצינא כתב:שלמה112 כתב:האם אפשר להזכיר מי הם הסוברים מה (5 מ"מ, 4 מ"מ וכו'), והמקור. תודה מראש
ראה בספר לשכנו תדרשו ח"א עמ' שא שכתב ששיעור כדי לכוף הוא 5 מ"מ
וראה בספר קדושת ישראל - מחפוד, (פ"ד ה"ח) שהביא שיטות המקילות יותר עד 3 מ"מ
במסרק של מכונת תספורת, האם מידה 3 מורה 3 מ"מ?
אבני גזית כתב:אופנת העולם היום לגלח את כל פיאות הראש לחלוטין ולהותיר את שערות הראש למעלה.
המבוגרים יותר, במיוחד אלה שסובלים מקרחת, מגלחים את כל הראש, מכל קצוות הכדור כגלגל של חרסינה.
האופנה הזו נמצאת גם אצל יהודים שמתפללים שלוש תפילות ביום. ונפוצה בקרב פשוטי ה'עמך' מאוד. כיתות תיכון שלמות, כולם מגלחים פיאות לחלוטין כל כמה ימים. אתה מדבר איתם שזה איסור תורה והדברים לא מתיישבים על לבם.
האם יש מקום למצוא להם פתח להיתר כל שהוא, כאשר מגלחים את כל הראש כולו כמו הלויים?
יואל שילה באשכול 'מכונות גילוח בהלכה' כתב:תמיהה רבתי שנתקלתי בה כעת
תוס' בשבועות ב' כתבו שיש לאסור מספרים כעין תער בגילוח פאות הראש.
נראה שרעק"א הבין מדבריהם שהגדרת הדברים היא שכל מספרים שמותירות פחות מכדי לכוף ראשו לעיקרו - נחשב שמשחיתות, והן אסורות בגילוח פאות הראש [ומסתבר שזה המקור המרכזי למה שפשט בציבור להשאיר שיעור זה].
ואני לא מצא ידי ורגלי, הרי בתוספתא כתוב שבפאות הראש אסור תער, וממילא מספרים מותרות, וכ"פ הרמב"ם והשו"ע.
תוס' מכריחים בחשבון סוגייתי שגם מספרים כעין תער הם בכלל, וכן הביא השו"ע שיש מחמירים.
אבל הני מילי כשהם מספרים כעין תער, ולא במספרים שמשאירות שארית של חצי סנטימטר.
הרי אם פחות מכדי לכוף ראשו לעיקרו נחשב השחתה - הרי לא מצאנו ידינו ורגלינו, שהרי לאחר הגזיזה במספרים הרי אין בשיער שיעור 'כדי נטילת הזוג'.
ושיעור זה הרי הוא קטן יותר מכדי לכוף ראשו לעיקרו [רמב"ם, ובכוונת רש"י שכתב ששיעור כדי נטילת הזוג הוא שיעור גדול יותר - ביארו שהוא גדול רק מקריצת הצפורן, או שכוונתו למספרים שלא חותכות היטב ויש להשאיר בשיער גם שיעור כדי אחיזתן באצבעות - כדי שיוכלו לחתוך במספרים הלא חדות אלו].
והרי הגדרת מספרים בגמ' היא שאינן משחיתות.
ונמצא שמספרים שמקצרות את השיער לפחות מהשיעור הקטן יותר עדיין לא משחיתות, וכיצד ניתן לדון את השיעור הגדול יותר כמושחת?
לדברי נמצא שבגילוח פאות הראש מותר לקצר את השערות, ובלבד שיהא שיעור שניכרות השערות, וכ"כ הבה"ל ועוד פוסקים, ולא זכיתי להבין את המצריכים שיעור כדי לכוף ראשו לעיקרו.
אך כאן מיירי במי שאינם משיירים שערות כלל, אף לא 'זֵכֶר לפאה'.יוֹסֵפֶר כתב:אם נכונים הדברים יש בכך לימוד זכות על אותם המגלחים פיאותיהם צמוד ביותר.
לבי במערב כתב:אך כאן מיירי במי שאינם משיירים שערות כלל, אף לא 'זֵכֶר לפאה'.יוֹסֵפֶר כתב:אם נכונים הדברים יש בכך לימוד זכות על אותם המגלחים פיאותיהם צמוד ביותר.
ואס איז דאס 'קרחת זיפית'? לכא' לא מקפידים ב0 כמו לחי של תינוק, לא?אבני גזית כתב:מגלחי הפיאות בכלל לא מודעים לאיסור. אתה יכול לראות סבא אבא ונכד באים לתפילה, שלוש תפילות, ולכולם קרחת זיפית. הם מניחים תפילין ושומרים שבת, כהבנתם בכל אופן.
זה הנורמל ברוב תרבות העולם המערבי, ואין להם בעיה להידמות להם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים