מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנא לפני 200 שנה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 19, 2024 10:41 am

HaimL כתב:
דרומי כתב:לא קל להיות יהודי מאוזן...

לא בכדי אמר רבי אלעזר בן ערך שהדרך הישרה היא לב טוב, וקלסיה ריב"ז, שהכול מתחיל ועובר ונגמר ביושר לבו של אדם.

מצטרף לדבריך.
וכלשון חז"ל "הלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות".

וה"ה לגבי העוסקים כאן בהידור-רב במצוות "וביערת הרע מקרבך", שהלב יודע וכו'.

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' יוני 19, 2024 10:48 am

לעשות רצונך כתב:יש כאן אחרים שגם סוברים מהשיטה של סאטמאר ורואים עליהם גם בויכוחים שמלאים ביראת שמים. לא כן הוא. לצערינו.

כדי שלא להוציא לעז על עדה קדושה, האם לא רוב מניין ורוב בניין של החרדים התומכים באויבי המדינה, לפחות בחו"ל, הם מחסידי סאטמאר?

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' יוני 19, 2024 11:10 am

צופה_ומביט כתב:אם כבר:
הטעות מתחילה כבר בביטוי ’החסידים שלו’.[/size]

כבודו צודק וטועה. מצד הלשון, וּלְלֵוִ֣י אָמַ֔ר תֻּמֶּ֥יךָ וְאוּרֶ֖יךָ לְאִ֣ישׁ חֲסִידֶ֑ךָ וגו', הפירוש איש ההולך אחריך ונוהג בחסידות, ואין כלום בין זה לבין חסידים של רבי. אבל בלשון המושאל, חסידים של רבי, הם ההולכים אחריו, כי כן עמא דבר מאז ימי הבעש"ט ותלמידיו הקדושים זצ"ל. וראיתי פעם, כמדומני בשם אדמו"ר הצ"צ זצ"ל, ושרא לי מארי אם אמרתי דבר בשם אומרו שאינו נכון, שביאר שחסידים הם הנוטים לפנים משורת הדין, כגון לאחר מעט את זמן התפילה וכד', ומתנגדים הם ההולכים נגד, היינו בשווה, כלומר בשורת הדין, כגון להתפלל עם הנץ וכיו"ב. ואע"פ שידוע שמתנגדים הוא באמת מלשון המתנגדים לדרך החסידים, מ"מ יש בזה לימוד זכות גדול ואהבת השלום. ושוב, שרא לי מארי אם טעיתי בדברים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 19, 2024 11:34 am

ונתנו ידידים כתב:אז זה יהיה בתחילת דרכם ואף אחד לא יוכל להיחשב מורד.

לכאורה - רק אם לא ישלפו ציטוטים וכתובים מהמנהיג הנוכחי שממנה מישהו. שאז אמורים להיות כל האחרים מורדים ואחת דינם. וגם אם כל אחד ישלוף מה שישלוף - בקרב אוהדיו [על משקל אוהדי ספורט] אמורים כל האחרים להיחשב כאלה.
אבל במציאות כנראה אתה צודק - והסיבה כי כלפי חבורת הכלומניקים החדשים עוד לא הספיקו לטמטם את הצעירים [והצעירות, אלה כאלה הוסרטו תולשים מודעות אבל על הרבנית] בגודל "מלאכות סגל חבורה" זו, ואת העיסוק התמידי שלהם בפוליטיקה פנימית וחיצונית אי אפשר עדיין למכור לשטופי המוח בתור "הימעלדיגע זאכן" ו"נישט אין מיין נאמען". [גם אם כבר מכתירים אותם אוטומטית בתור "מורנו הרב הצדיק"]. ממילא שום דבר לא יחזיק מים.
מה שמראה גם כלפי ההנהגה הנוכחית על מה עומדים הדברים. ועל מה לא.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' יוני 19, 2024 3:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' יוני 19, 2024 11:43 am

מחשבה אחת כתב:
חרסון כתב:כך?


אמרו זאת על חב"ד לפני 30 שנה, על שיק לפני עשור, ועל ברלנד עדיין אומרים. והיושב בשמים ישחק למו.

למה שמישהו יחשוב, או ח"ו ירצה בכך, שחב"ד תתפרק. עצם העובדה שככה"נ לא יימצא, בצדק או שלא בצדק, מי שיחליף את הרבי מליובאוויטש זצ"ל, ואעפ"כ עולם כמנהגו נוהג, בלימוד התורה והחסידות, זה גופא מלמד שחב"ד היא לאו דווקא שיטה של התבטלות לצדיק, אלא תורה שלמה של יראת שמיים ועבודת השם.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 19, 2024 12:16 pm

גביר כתב:
אור עולם כתב:הגר"י קלופט כתב שביטלו יצרא דע"ז אבל השאירו קצת בשביל האמונת חכמים


אזכיר שוב שדברים דומים שמעתי בזמנו בשמו מתלמידו הרב אלימלך רטמן, שאמר בשמו [וככל הזכור לי הבנתי מדבריו אז ששמע את הדברים ממנו בעל פה] שאם כי בטלו את היצר הרע של ע"ז לא בטלו את היצר הרע של פולחן האישיות.

הרבה מחברים כתבו [ספר החיים לאחי המהר"ל פרק חמישי, הגר"ש קלוגר, נועם אלימלך, ומטו בה משמיה דהבעש"ט, ועוד, מכל קצוות הקשת] שכשביטלו יצרא דע"ז התחדש והתגבר יצרא דתאות ממון [וביארו שהוא מלתא דע"ז בכמה אופנים].

ומפליא לראות איך שבאמת שלושת היצרים האלה הולכים תמיד ביחד.

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי גביר » ד' יוני 19, 2024 12:19 pm

דומה שיש להבחין בין כח לבין השפעה.

נראה שלגור, כקבוצה גדולה ומאורגנת יש, אמנם, כח רב, המתבטא בנציגות בכנסת וכיו"ב, אך מעט מאד השפעה בחוגים שמחוצה לה. מעטים, אם בכלל, שאינם משתייכים לגור, מאמצים הנהגות גוראיות או משתתפים באירועים גוראיים.

כוחן של חב"ד וברסלב, למשל, כנראה קטן יותר, אך ישנה להן השפעה גדולה בהרבה, המתבטאת, בין השאר, באימוץ הנהגות וביטויים שלהן בקרב קבוצות אחרות ובהשתתפותם של אנשים, שאינם משתייכים אליהן, באירועים שאותם הן מקיימות [התוועדויות, תהלוכות, נסיעות לאומן וכיו"ב].
נערך לאחרונה על ידי גביר ב ד' יוני 19, 2024 12:48 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לעשות רצונך
הודעות: 269
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ד' יוני 19, 2024 12:37 pm

HaimL כתב:
לעשות רצונך כתב:יש כאן אחרים שגם סוברים מהשיטה של סאטמאר ורואים עליהם גם בויכוחים שמלאים ביראת שמים. לא כן הוא. לצערינו.

כדי שלא להוציא לעז על עדה קדושה, האם לא רוב מניין ורוב בניין של החרדים התומכים באויבי המדינה, לפחות בחו"ל, הם מחסידי סאטמאר?


לא צריך להקצין. סאטמאר ח''ו לא תומכת באויבי המדינה, ולא תמכה בהם אף פעם.
יש לה שיטה, אולי מוזרה, אבל היא שאם אויבי המדינה היו שולטים מלכתחילה במדינה, אז ליהודים כאן [או ליהדות כאן] היה יותר טוב.
ואלו בחו''ל שרצים לאיראן וכו', הם אולי אוחזים באותה שיטה כמו סאטמאר, אבל הם לא 'חסידי' ו'שיטת' סאטמאר, אלא קיצוניים שחושבים שהם יודעים הכי טוב.
זה אולי בהשפעת סאטמאר אבל לא 'חסידי סאטמאר'.

וסליחה שיצאתי מגדרי להגן על סאטמאר... אבל ציטטת אותי אז הוצרכתי להגיב, כי אנו משתדלים להיצמד לאמת.

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' יוני 19, 2024 12:48 pm

לעשות רצונך כתב:וסליחה שיצאתי מגדרי להגן על סאטמאר... אבל ציטטת אותי אז הוצרכתי להגיב, כי אנו משתדלים להיצמד לאמת.

לכן בדיוק כתבתי שאני לא רוצה לדבר סרה על עדה שלימה מישראל כי זה עוון חמור. ולכן שאלתי. סה"כ, אני לא מצוי בדברים עצמם, אלא ניזון משמועות, שבחלקן מגיעות מתקשורת רעילה. א"כ כבודו טוען שתומכי הנאצים שבחו"ל הם גידולי פרא עצמאיים, שאינם מחסידי סאטמאר, אך מתבססים, כדי להצדיק את שטותם ורשעותם, על פירוש מוטעה של הרה"ק מסאטמאר זצ"ל. האם אכן הבנתי במדויק את דברי כבודו.
נערך לאחרונה על ידי HaimL ב ד' יוני 19, 2024 12:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 19, 2024 12:50 pm

גביר כתב:דומה שיש להבחין בין כח לבין השפעה.

נראה שלגור, כקבוצה גדולה ומאורגנת יש, אמנם, כח רב, המתבטא בנציגות בכנסת וכיו"ב, אך מעט מאד השפעה בחוגים שמחוצה לה. מעטים, אם בכלל, שאינם משתייכים לגור, מאמצים הנהגות גוראיות או משתתפים באירועים גוראיים.

כוחן של חב"ד וברסלב, למשל, כנראה קטן יותר, אך ישנה להן השפעה גדולה בהרבה, המתבטאת, בין השאר, באימוץ הנהגות וביטויים שלהן בקרב קבוצות אחרות ובהשתתפותם של אנשים, שאינם משתייכים אליהן, באירועים שאותם הן מקיימות [התוועדויות, תהלוכות, נסיעות לאומן וכיו"ב].

יפה דרשת!

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 19, 2024 2:25 pm

קיבלתי באישי בבקשה לפרסם:


מה שכתבו כאן שזה לשון הרע, ואנשים טובים ותמימים התחילו לדון בזה – אם הוא לשון הרע או לא,
מזכיר את מה שהתרחש בתקופת הסיפור המזעזע על איש החינוך הידוע בבני ברק שסרח בחמורות שבחמורות ולבסוף נטל נפשו באקדחו (מנין היה לאותו מגלומן רשע אקדח?!)
תחילה כל מיני אנשים שכוונתם אולי טובה, התחילו לומר שאסור לדבר לשה"ר.

ובכן: כל הכתות, גם כל הפוגעים והרשעים 'הרגילים', אחד מכלי הנשק הכי אפקטיביים שלהם והכי מצויים הוא נשק ההסתרה והפחד מחשיפת הדברים מחוץ לכת או להורים ובני משפחה שאינם בעניין.
כשזה מגיע לציבור היקר שלנו, שומרי המצוות המדקדקים - הכל נהיה הרבה יותר קל. המילה 'לשון הרע' וההימנעות המובנית אצלנו מעוון זה - זו הכותרת, זה היסוד להסתרה, השתקה והמשך הפגיעה, השליטה והרשעות האינסופיים.
מתחת לזה, זה מתחלק קטגורית: אם זאת שליטה של ממסד ואנשים רעים, שאין להם עניין דווקא בשליטה גופנית וגרוע מכך, אז צועקים על מי שמעז לשאול שאלות: 'אמונת חכמים' 'חולק על ישיבתו של רבו' 'מורדים' 'צ'יפסים' 'ממורמרים' 'שמאלנים' ועוד ועוד.

אם זה כאלו שמחפשים ל"ע שליטה של עברות ולפגוע בילדים רכים או פחות רכים, זה הופך ועובר ל: 'חוסר צניעות' 'יזיק לך בשידוכים' 'רגשות אשמה' 'אתה הבעיה' 'דמיונות' 'מחפש לנקום' 'המצאות' עד מתן בכוח או באונס של 'כדורים פסיכאטריים'.

הרבה מאוד פעמים, הרצון לשליטה והרצון לחטאים, מגיע מאותן חולשות נפש, יצר הרע או חינוך לקוי או כל מיני דברים, איני קרימינולוג, אבל הדברים ידועים. ואז יש את כל הקוקטייל: גם איומים אם תספר, כפשוטו, גם חשש מזויף מחטא לשון הרע, וגם כל הסיסמאות של 'מרידה' 'חולי נפש' ממורמרים וכו'.

ולגבי הדיון על מידת ההשפעה של גור מול ויז'ניץ מרכז –
חשוב לברר אחת ולתמיד את העניין הבא.
מה יותר קשה ממה.
דברים חמורים שנעשים בסתר ומכחישים אותם בגלוי – דבר שלפחות כלפי החינוך וההשפעה על אחרים – יותר טוב.
או אם מודים בגלוי בדברים, הרבי אומר זאת בקולו ואינו מסתתר – ואז אמנם זה נורא, אבל קל יותר לדון בזה, להתבדל, למחות, לשכנע אנשים דוגמת החוברת למעלה של סטאלין, וכו'.
חמורים יותר מאלו וגם מאלו,
אלו שיודעים את הבעיות ואינם תמימים כלל וכלל, ומכחישים רק מהשפה ולחוץ. הם הגורמים לתמימים רבים רבים ליפול בבורות הללו.
אני זוכר במקרה על מנהיג קהילה גדולה שנודע שסרח בחמורות ביותר עם רבות מבנות הקהילה, ל"ע.
הקהילה התחלקה לאלו שהכינו חוברות כמה מותר לו וכמה הוא מעלה נשמות וניצוצות מהיכל רחל להיכל לאה,
ולאלו שפרסמו חוברות כמה הכל שקרים והמצאות ועלילות מאלף ואחת סיבות.
מי יותר מסוכן? בהנחה שרוב כותבי החוברות המכחישות – יודעים את האמת המרה? שאלה קשה.
כך אפשר להציג את השאלה מי גרוע ממי? מי שחוטף ילדים בלילה עם סולם גנבים, ומספר לאחרים שזה לא באמת ככה, והמקרה הוא מקרה רווחה ידוע וכו', או מי שחוטף ילדים כפשוטו בהינף החלטה באמצע מה שנקרא 'טיש' ומורה להורים מסויימים קבל עם ועדה להעביר את ילדיהם למשפחה אחרת.
המעשים של שניהם אותו דבר חמורים ואני בוכה בכתיבתי אותם, אבל ממי צריך יותר להיזהר ומי משפיע ומנרמל יותר תועבות כאלו שלא האמנו שקיימות במתוקנות כביכול שבחצרות???
זאת שאלה גדולה.

אני אגב, לא מקבל את ההנחה שויז'ניץ מרכז לא משפיעה כמעט אם בכלל.
היא חסידות גדולה למדיי ואנחנו בכפר גלובלי קטן. היום באירועים של הרב בניהו שמואלי יש מוזיקה חסידית, נגן סאטמערער, קלידן ליטאי ומקהלת ויז'ניץ, והדרשה המרכזית היא מר' מיילעך בידרמן...
כולם לומדים מכולם הכל ומהר. יש מספיק פסיכופטים ונרקסיסטים שהגיעו ויגיעו לעמדות הנהגה וילמדו ממנו ובכלל, השפעה היא גם עקיפה ברוב הפעמים.
כולנו כאן באשכול, כבר פחות נחרדים מעבודה זרה ומחטיפת נפשות, בגלל היחשפותינו לזה כאן, ולכן לא מפרסמים התאבדויות ברוב המקרים, גם לא אצל עיתוני החילוניים.
עצם החשיפה, מעמעמת את הרגש.

מה שמישהו כתב כאן שאנשים כבר עם דעות קדומות ולא מוכנים לקשיב, כלימוד זכות על חצר מרכז. ממש לא נכון.
אולי לגבי גור, אתה יכול לומר, שלאנשים יש הרבה דעות קדומות שליליות וסטיגמות, הן בשל השפעתם, הן בשל התנהגותם שהכעיסה אנשים רבים,
אבל ויז'ניץ, תמיד הייתה אבן חן, אהובה ומתוקה, לבבית וטובה, מעולם לא התערבה במחלוקות, איש לא שנא אותם - כקולקטיב בוודאי שלא, ובגדול, לאף אחד לא היה טענות עליהם.

אסיים בשני סיפורים מזעזעים שקרו אתמול.
לאחד אני עד מכלי ראשון, לאחד אני עד משמיעה מכלי ראשון - מזועזע ונחרד התקשר אליי באישון לילה:

1. אתמול התקיימה שמחת החתונה בגור לנכד האדמו"ר.
לשמחת החתונה הגיע, איך לא, האדמור ממרכז מלווה בשיירת זנבותיו. הרכב האחרון בשיירה, פגע בטעות, באמת בטעות, ברגלו של ילד ששיחק בחוץ. האנשים מסביב צעקו על הנהג
והוא שהתעצבן, המשיך לנסוע עם הגלגל האחורי - אחרי שכבר עצר לפני כן, זה לא היה בשוגג וכהמשך - ופגע בברכו של הילד וריסקה נוראות.
מצב הילד בינוני.
(האנשים שהיו שם החלו להפליא מכותיהם ברכב והתפתחה תגרה וכו' עד שיצאו העסקנים גולדקנופף ובבצ'יק להרגיע את הרוחות הסוערות, אבל זה כבר עניין אחר וטבעי. אפשר לומר שמדובר בפרא אדם אחד, אבל זה שהיה שם ויש לו מבט בוחן והבנה רחבה וראה הדברים בעיניו, אמר לי שכל השיג והשיח ועצם המעשה, אירעו עם אווירת הטירוף וההפקרות שסובבת את מנהיגם ההוא. גם אצל ברלנד הבעיה הראשונה שהתעוררה היתה השיירות המטורפות בכביש הערבה..)

סיפור מזעזע מאוד נוסף, באותו הקשר:

2. אתמול גם התקיימה שמחת שבע ברכות בירושלים.
שמחת שבע ברכות לבנו של הרב ש. ג.
הרב ש. וזוגתו פרשו לפני ארבע שנים מקהילת גור ועברו לקהילת פני מנחם.
הבן בחסות הגורמים החזקים בקהילת גור, ניתק קשר עם אביו ועם אמו יולדתו, ניתק קשר וברח לבית הסב שנותר נאמן לגור תוך הליכה לתקשורת ולכל מיני מקומות פומביים נגד בתו וחתנו. הדבר נמשך כמה שנים, עד שבהתערבות מישהו - איני יודע מי - חזר הבן לבית ההורים - אבל ניתק מהם כל קשר רגשי. (וחזרנו לשאלה ההיא, מה גרוע ממה) היה יושב בבית כזומבי ולא עונה ולא מדבר עמהם.
לחתונה, שהאב שילם ועשה וטרח, נאסר על האב להזמין אף אחד מחבריו ובטיעון ובלשון המאפיות בכל העולם 'אם אתה לא רוצה להרוס לבן שלך את החתונה'...
למותר לציין שהשידוך נעשה ללא עירובו של האב עד ענייני הכספים - וזה לא המקרה היחיד. רק הבן הזה היה הבן הראשון שעל דמו ודם הוריו הקימו את ארגון 'יאספני' הידוע לשמצה בכל העולם.

אתמול ערכו חברי האב שיחיה שבע ברכות לחברם, בלי החתן ובלי הכלה שהשתתפו כמובן בשמחת החתונה מהסיפור הקודם, וזאת הייתה שמחת שבע ברכות, ללא חתן, ללא כלה, ללא שבע ברכות וללא שום שמחה - רק עצב עמוק. (מלבד האבא שהוא חדור אמונה ושמחה אבל אינו העניין כאן)

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' יוני 19, 2024 2:31 pm

אין מילים. רק דמעות.

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' יוני 19, 2024 2:49 pm

אני מזועזע מעומק הטירוף, האלימות, המחלוקת, ההכפשות, השנאה וכל מרעין בישין שתוארו כאן, ואני עדיין יחסית בתחילת האשכול. הזאת נעמי, התורה הקדושה שנאמר בה דרכיה דרכי נועם. זה מה שניתן למשה מסיני, לעם שנאמר בו תומת ישרים תנחם. ועוד אחר כך מבזים אותנו, הציונים. באמת, כל בעל מצפון צריך להתבייש בזה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 19, 2024 3:06 pm

לאחרונה נפטר יהודי יקר וחשוב שעמד בפועל בראש אחד המפעלים חובקי זרועות עולם לקירוב יהודים לתורה ומצוות. קראתי כתבה עליו באחד מהעיתונים, ספרתי כמה פעמים מוזכר הקב"ה וכמה פעמים מוזכר רבו, תנחשו לבד. המשפט שהיה אמור להיות הכי דרמטי בכתבה, שאותו יהודי אמר, שכשיבוא לשמים, דבר אחד יהיה מה להגיד, הוא יגיד לרבי עשיתי את שליחותך! למי שלא רגיל לנוסחאות הללו, זה מזעזע. ומי שרגיל, יכול להבין איך אחרים הגשימו את זה יותר ויותר.

טפח
הודעות: 200
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי טפח » ד' יוני 19, 2024 3:14 pm

חזרנו שוב, בפעם המאה, לטענת "לשון הרע!!" - מפלטם של מי שדורסים כל מצווה אחרת.
viewtopic.php?p=821145&sid=03d9d17c9abae46d119ad88cfbacbbcf#p821145

כמה גדולים דברי חכמים שקבעו 'והכל בלשון הרע', כדי שלא נאמין בטוהר כוונותיהם של אלה שיודעים מתי לצעוק לשון הרע.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יוני 19, 2024 4:05 pm

משהו מוזר בעיני במכתבו של הרב קלופט. מילא שהוא מתנגד לרבי מליובאוויטש בגלל סוגיית הצמצום או המשיחית. אבל הטענה הראשונה שלו היא שהוא עובר על איסור חז"ל לתת לצדקה יותר מחומש. וכי הוא עבר על תדפיסי הבנק שלו?!

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' יוני 19, 2024 4:27 pm

פלוריש כתב:משהו מוזר בעיני במכתבו של הרב קלופט. מילא שהוא מתנגד לרבי מליובאוויטש בגלל סוגיית הצמצום או המשיחית. אבל הטענה הראשונה שלו היא שהוא עובר על איסור חז"ל לתת לצדקה יותר מחומש. וכי הוא עבר על תדפיסי הבנק שלו?!

אם ברבי מליובאוויטש זצ"ל עסקינן, הרי כבר הורה זקן, הרה"ק הגאון בעל התניא זצ"ל, באיגרת התשובה שלו,
וְאַף שֶׁיַּעֲלֶה לְסַךְ מְסֻיָּם, אֵין לָחֹשׁ מִשּׁוּם "אַל יְבַזְבֵּז יוֹתֵר מֵחֹמֶשׁ"; דְּלָא מִקְרֵי בִּזְבּוּז בִּכְהַאי גַּוָּונָא, מֵאַחַר שֶׁעוֹשֶׂה לִפְדּוֹת נַפְשׁוֹ מִתַּעֲנִיּוֹת וְסִגּוּפִים. וְלָא גָּרְעָא מֵרְפוּאַת הַגּוּף וּשְׁאָר צְרָכָיו.
ושמא אתהפיכא לרבי זצ"ל רצועה דתפילין, ולא מצי לצעורי נפשיה בתעניות.

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי חרסון » ד' יוני 19, 2024 4:44 pm

איש_ספר כתב:לאחרונה נפטר יהודי יקר וחשוב שעמד בפועל בראש אחד המפעלים חובקי זרועות עולם לקירוב יהודים לתורה ומצוות. קראתי כתבה עליו באחד מהעיתונים, ספרתי כמה פעמים מוזכר הקב"ה וכמה פעמים מוזכר רבו, תנחשו לבד. המשפט שהיה אמור להיות הכי דרמטי בכתבה, שאותו יהודי אמר, שכשיבוא לשמים, דבר אחד יהיה מה להגיד, הוא יגיד לרבי עשיתי את שליחותך! למי שלא רגיל לנוסחאות הללו, זה מזעזע. ומי שרגיל, יכול להבין איך אחרים הגשימו את זה יותר ויותר.


לא מתחשק לי להיכנס לסוגיית ההתנסחויות החב"דיות ומשמעותן ( בטח לא של העסקן הנכבד ומלא הרגש הנ"ל), אבל בכל זאת, אציין שה'קונטרה' הכי גדולה לבעיות שעלולות לצוץ היא שהרבי עצמו לא הוציא שני משפטים מפיו בלי להזכיר את קודשא בריך הוא ואורייתא, ובתוך עמי אנכי יושבת - זה נמצא 'עמוק בדם' אצל רבבות תלמידיו, יתנסחו איך שיתנסחו, רק לזאת כוונתם. הלוואי וראיתי עשירית מכך במקומות אחרים.
נערך לאחרונה על ידי חרסון ב ד' יוני 19, 2024 4:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי חרסון » ד' יוני 19, 2024 4:45 pm

HaimL כתב:
פלוריש כתב:משהו מוזר בעיני במכתבו של הרב קלופט. מילא שהוא מתנגד לרבי מליובאוויטש בגלל סוגיית הצמצום או המשיחית. אבל הטענה הראשונה שלו היא שהוא עובר על איסור חז"ל לתת לצדקה יותר מחומש. וכי הוא עבר על תדפיסי הבנק שלו?!

אם ברבי מליובאוויטש זצ"ל עסקינן, הרי כבר הורה זקן, הרה"ק הגאון בעל התניא זצ"ל, באיגרת התשובה שלו,
וְאַף שֶׁיַּעֲלֶה לְסַךְ מְסֻיָּם, אֵין לָחֹשׁ מִשּׁוּם "אַל יְבַזְבֵּז יוֹתֵר מֵחֹמֶשׁ"; דְּלָא מִקְרֵי בִּזְבּוּז בִּכְהַאי גַּוָּונָא, מֵאַחַר שֶׁעוֹשֶׂה לִפְדּוֹת נַפְשׁוֹ מִתַּעֲנִיּוֹת וְסִגּוּפִים. וְלָא גָּרְעָא מֵרְפוּאַת הַגּוּף וּשְׁאָר צְרָכָיו.
ושמא אתהפיכא לרבי זצ"ל רצועה דתפילין, ולא מצי לצעורי נפשיה בתעניות.


שיטת הרבי בעניין זה ידועה וכבר נתבארה על ידו בכמה דוכתי, ויסודה הוא בדברי אדה"ז בכ"מ, וגם במ"ש בברכ"י ועוד שבעומד לפניך לא תקנו. אין לי מושג על איזה מכתב מדובר.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 19, 2024 4:56 pm

באמת לא מובן על מה מדובר במכתב שציטטו כאן.

על צדיקים רבים מסופרים סיפורי נפלאות על כך שהיו נותנים לצדקה בשפע גדול וכו'. דוקא אצל הרבי מליובאוויטש לא מתועדת ולא ידועה תופעה כזאת של נתינת סכומים גדולים במיוחד (באופן אישי. בוודאי היה הרבי מעורב בענינים של צדקה לאין שיעור, אבל אין שום ידיעה על מה שנתן מתוך חשבונו הפרטי וכיצד בדיוק).

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 19, 2024 4:58 pm

כל זה לא קשור כלל לנושא האשכול, וחבל מאד שמסיטים את הנושא האמיתי והחשוב ממסלולו.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יוני 19, 2024 9:23 pm

צופה_ומביט כתב:כל זה לא קשור כלל לנושא האשכול, וחבל מאד שמסיטים את הנושא האמיתי והחשוב ממסלולו.

לענ"ד זה קשור. כי כשיוצאים נגד מישהו צריך לדעת איך לעשות זאת, אחרת זה לא מצליח.
תאר לך למשל שהגר"מ שטרנבוך יחליט לצאת נגד הקוה"ט מויזניץ הנ"ל, ויפרסם מכתב חריף בו הוא מונה שיבושים באמונה, פולחן אישיות, אלימות וקשירת טלית קטן באופן שהגדיל לא נוטף מהצד אלא יורד ישר למטה.
הקטע על הציצית יפגום בכל הטענות האמיתיות וכבדות המשקל, ועוצמתו של המכתב תתפוגג

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » ה' יוני 20, 2024 1:39 am

איש_ספר כתב:לאחרונה נפטר יהודי יקר וחשוב שעמד בפועל בראש אחד המפעלים חובקי זרועות עולם לקירוב יהודים לתורה ומצוות. קראתי כתבה עליו באחד מהעיתונים, ספרתי כמה פעמים מוזכר הקב"ה וכמה פעמים מוזכר רבו, תנחשו לבד. המשפט שהיה אמור להיות הכי דרמטי בכתבה, שאותו יהודי אמר, שכשיבוא לשמים, דבר אחד יהיה מה להגיד, הוא יגיד לרבי עשיתי את שליחותך! למי שלא רגיל לנוסחאות הללו, זה מזעזע. ומי שרגיל, יכול להבין איך אחרים הגשימו את זה יותר ויותר.

כוונתי לדעתך. גם לי זה צרם מאוד

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' יוני 20, 2024 8:27 am

צופה_ומביט כתב:מצטער, אבל קשה לי לשתוק, ולא יתכן לשתוק, ואסור לשתוק.
מדברים פה כל כך הרבה על עלונים פנימיים של קבוצה קטנה בלי הרבה השפעה [אם בכלל], ואף מילה על עמוד-טור ביזיוני ומביש בעיתון הרשמי של המפלגה החסידית הגדולה בארץ, שיש לה ח"כים והשפעה רבתי בכל מקום ומקום, שמחקה במחי יד כמה בנים ת"ח עצומים של נפטרת כאילו לא נולדו מעולם [לנפטרת היו רק בן ובת, כי רק אלו יישרו איכשהו קו עם המערכת], ושעשתה מהנפטרת המיוחסת הדגולה והצדקת אשת המנהיג הקודם זצ"ל שמסרה נפשה על התורה של בעלה וילדיה ועל חינוך בנות ישראל, כאילו עיקר מעלתה בעולמה היתה ההתבטלות [המומצאת] שלה לאחיין שלה, ושבאותה נשימה מזערה את מעלת והשפעת בעלה זצ"ל למינימום האפשרי.

רוב דבריך אמיתיים ונכונים, אבל על קטע הזה אני לא יכול להסכים, שמעתי וראיתי טענה זו מכמה אנשים וחיכיתי להגיב עד שאראה את הכתבה בפנים.
אני לא חושב שמצופה מהם לכתוב העמידה בנים גאונים צדיקים על אנשים שמרדו ברבם, אני לא חושב שיהיה חסידות אחרת שהיה כותב כך וגם לא אצל מפלגות הליטאים.
ואם לכתוב את שמם בלי כבוד היה כרוך בזה זלזול ובזיון והיה מעלה עליהם חמת העם פי אלף.
הדבר הטוב לעשות הוא פשוט לא לכתוב את צאצאיה כלל, וזה מה שהם עשו. הם לא כתבו שהיה לה בן ובת כי זה היה מוזר ושקר אלא לא כתבו בכלל על צאצאיה.
את הבן ובת הם כתבו בהבלעה בצורה שאינה פוגעת בשאר האחים, כל מה שכתבו הוא שהיא היתה גרה אצל בנה ובתה בבני ברק, וזה הרי נכון.
אני יודע שמצוה לדון את הרשעים לכף חובה בכל צורה אפשרית, אבל מה לעשות שבמקרה הזה לדעתי עשו את הדבר הנכון כפי שכל אחד אחר היה עושה.
גם מה שכתבת שכתבו על ההתבטלות לאחיין שלה, אני לא מצאתי כלל מן הדברים הללו בכתבה. אולי פספסתי איזה קטע.
מה שכאב לי היתה האריכות היתירה ביחוסה שהיה נראה שזה רק למרוח את הכתבה במקום להאריך יותר על בעלה הגדול, אבל גם בזה אי אפשר לומר שלא כתבו עליו.
לדעתי הכתבה לא כיבד אותה ואותם אבל את החסרונות שכתבת לא מצאתי.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי יהושפט » ה' יוני 20, 2024 8:39 am

ונתנו ידידים כתב:רוב דבריך אמיתיים ונכונים, אבל על קטע הזה אני לא יכול להסכים, שמעתי וראיתי טענה זו מכמה אנשים וחיכיתי להגיב עד שאראה את הכתבה בפנים.
אני לא חושב שמצופה מהם לכתוב העמידה בנים גאונים צדיקים על אנשים שמרדו ברבם, אני לא חושב שיהיה חסידות אחרת שהיה כותב כך וגם לא אצל מפלגות הליטאים.
ואם לכתוב את שמם בלי כבוד היה כרוך בזה זלזול ובזיון והיה מעלה עליהם חמת העם פי אלף.
הדבר הטוב לעשות הוא פשוט לא לכתוב את צאצאיה כלל, וזה מה שהם עשו. הם לא כתבו שהיה לה בן ובת כי זה היה מוזר ושקר אלא לא כתבו בכלל על צאצאיה.
את הבן ובת הם כתבו בהבלעה בצורה שאינה פוגעת בשאר האחים, כל מה שכתבו הוא שהיא היתה גרה אצל בנה ובתה בבני ברק, וזה הרי נכון.
אני יודע שמצוה לדון את הרשעים לכף חובה בכל צורה אפשרית, אבל מה לעשות שבמקרה הזה לדעתי עשו את הדבר הנכון כפי שכל אחד אחר היה עושה.
גם מה שכתבת שכתבו על ההתבטלות לאחיין שלה, אני לא מצאתי כלל מן הדברים הללו בכתבה. אולי פספסתי איזה קטע.
מה שכאב לי היתה האריכות היתירה ביחוסה שהיה נראה שזה רק למרוח את הכתבה במקום להאריך יותר על בעלה הגדול, אבל גם בזה אי אפשר לומר שלא כתבו עליו.
לדעתי הכתבה לא כיבד אותה ואותם אבל את החסרונות שכתבת לא מצאתי.

הנה הכתבה
767b6963-c558-4748-bdda-4ed1739e6930.jpg
767b6963-c558-4748-bdda-4ed1739e6930.jpg (524.06 KiB) נצפה 1861 פעמים

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' יוני 20, 2024 8:52 am

קבצים על גור
קבצים מצורפים
ניתוק קשר מההורים.pdf
(584.22 KiB) הורד 157 פעמים
ויכוחא רבה (1).pdf
(248.36 KiB) הורד 274 פעמים
הכנה דרבה לויכוחא רבה.pdf
(182.95 KiB) הורד 187 פעמים

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' יוני 20, 2024 8:55 am

הרי כתבתי שלא הגבתי עד שקראתי הכתבה, ומה בדיוק אתה מראה לי, האם כתוב משהו אחר ממה שכתבתי.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' יוני 20, 2024 10:28 am

יש ענין שלא דברו עליו על המאמר בהמודיע.

אחרי שהרחיבו בייחוסו וגדולתו של אביה ר' מוטל אלתר (בכוונה תחילה וכפי שכבר הזכירו)
והאריכו כמה הוא היה גדול ומפורסם בתורה, עבד במערכת הקונקרדנציה והאנציקלופדיה התלמודית ושמעו יצא עד הרב מבריסק שהעיד עליו כי הוא תלמיד חכם מופלג ביותר'

מופיעות השורות הבאות:
'ואולם, כדרכם של חסידי פולין, ובמיוחד בית רבותינו הקדושים מגור, שאצלם ההצנעה וההצפנה היו לחם-חוק ומשנת חסידים ראשונה שלא זזה ממקומה, היה שפל ברך, פשטן ומצניע לכת ביותר וברוחב חכמתו, כך עומק הסתרתו'.

כעת תבינו למה זה משפטים חשובים, שנכתבו בכוונת מכוון ולא סתם ככה בשליפה, מכמה בחינות.

אחת ההשמצות הכי אהובות בגור הרשמית על מרן הגר"ש אלתר שליט"א - שאצלנו לא רצו להתפרסם בתורה. היו ענווים. הוא לומד על מנת להתפרסם, על מנת להתייהר וכו' אצלנו למדו בצניעות, לא רצו להתפרסם.
גם היה כאן ניק חשוב אחד שחיבר אשכול שלם שהרבה ממנו עסק בצניעות הזאת.

נכון שזה מופרך מכל כך הרבה בחינות פומביות שוב ושוב ורבבות התמונות והמאמצים לפרסמן,
אבל האבסורד, גם אחרי מבחנים ומעמדי ראווה, ובתוכם עצמם גופא, אתה יכול לשמוע את המשפט 'אצלנו לא אהבו לפרסם כמה יודעים ללמוד...' והדברים מרפסין איגרא.

משפט כזה, על משפחת בית רבותינו הקדושים שאהבו את הצניעות וההסתרה, נועד בשביל שתי מטרות בו זמנית.
1. כאמור, להוציא מחוץ ללגיטימיות את מי שהתפרסם בלימוד התורה שלו, בגאונותו העצומה, עד כדי כך שאביו התבטא : אם יש בדורינו גדר של תלמיד חכם, בטוחני שבני הרב שאול עומד בה, ולרבי מליובאוויטש הוא כתב לפני נישואיו: בני זה גמר את הש"ס כמה פעמים ובר"ח סיון הוא עתיד לסיימו שוב.

2. וגם ככה מסבירים מדוע אנשים אחרים במשפחת בית גור, בני אדמורי"ם אפילו, אין מהם ולו תיעוד אחד שהם לומדים, נבחנים או 'עושים מזימונים' כז'רגון המתפתח.

לכן, כשהפני מנחם הוציא - בימי הנהגתו שלו - גמרא מסכת נדרים ובסופה חידושי תורה מרבוה"ק מגור ומבנו המופלג רבי אריה זצ"ל שנפטר, הורה האדמו"ר שליט"א - בימי הנהגת הפני מנחם - לאסוף את כל הגמרות האלו, כי אצלנו לא התפארו בלימוד התורה..
ומה עם ספרי שפת אמת, חידושי הרי"ם, המוני קבצי התורה מהאמרי אמת ורבבות חידושי תורה שנשרפו בשואה??
נו. לא שואלים שאלות על רביס'. לא כל מה שהחידושי הרי"מ עשה, אנחנו מבינים.

אבל בתוך מאמר שמסביר כמה היה ר' מוטל ידוע בגדלותו בתורה עד כדי שהרב מבריסק, שאמנם היה מקורב עם בית גור אבל עכ"כ להכיר כל אחד שהצטנע, (אולי ברוח הקודש) אבל כמה הצניע את זה - כדרך משפחת רבותינו - זה כבר דרגא אחת מעל.

מה האמת? האמת בדיוק כמו שכתב המודיע, אבל בלי המסגור המזוייף של הדברים.

במשפחת בית גור היו כמה וכמה גדולי תורה ואדיריה, וכולם ידעו מזה, העריכו אותם והוקירו אותם רבות על גדלותם התורנית.
נקח לדוגמא את בנו בכורו של האמרי אמת, שנספה בשואה, רבי מאיר אלתר הי"ד, שהאור שמח העריץ אותו ממש. ושלא לדבר על רבי יעקב מאיר בידרמן, על הרב מבנדין ועל הרב מפאבניץ.

בדור האחרון, אנקוט יהודי יקר שביקרים, רבי שמואל היינה מבני ברק, נינו של האמרי אמת, בנו של הליקוטי יהודה (שהיה ת"ח בפני עצמו) שהיה רב בית החסידים ברחוב יהושע-רבי טרפון. תלמיד חכם מופלג, לא פסיק פומיה מגירסא, צנוע ומעלי, עניו ושפל ברך.

והיכן היא הצניעות ואי הכבוד? הצניעות התבטאה באנשים עצמם. בתלמידי החכמים עצמם.
שלמרות גאונותם וגדלותם, כולל משרות רמות שנשאו,
הם המשיכו ללכת למכולת כמקדם, לא חלמו על משמשים בביתם ועל נהגים בחינם, פתחו את הדלת בבגד ביתי פשוט, ובמקרה רבי שמואל היינה, הוא עמד בחנותו שלו 'באזר היינה' ברחוב רבי עקיבא, שירת לקוחות כמה שעות ביום ורץ למסור שיעורים מלפנות בוקר עד הערב מאוחר בבית החסידים שבו הוא כיהן כרב.

עד כדי כך הגיעו הדברים, שכשנפטר הרב יחיאל מאיר ויינגורט, רבם של חסידי גור בבני ברק, ניסה הבית ישראל זצוק"ל, לראות שימנו את רבי שמואל לרב חסי"ג בב"ב.
אבל רבי שמואל - שלא ידע חכמות - ביקש מהגבאים והעסקנים שפנו אליו, שירשו לו למרות התפקיד החשוב, להמשיך לעמוד בחנות כל יום...והמינוי ירד.
קבצים מצורפים
רבי מוטל אלתר - ידוע בתורתו ובהצטנעותו.png
רבי מוטל אלתר - ידוע בתורתו ובהצטנעותו.png (30.16 KiB) נצפה 1788 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 20, 2024 10:45 am

וזו התשובה לשאלת הרב ונתנו ידידים.
יש לקרוא, ויש לשים לב לנימה ולדקויות, ובכלל זה למה שלא נאמר.
בפרט במקום שהפך [במיוחד בכמה נושאים] את הנימה והדקויות לשפה שלימה, ולעיקר השפה.
ובפרט בכתבה בעיתון שאין להם הרבה ברירות מפני "כבודם" שלהם אלא להתנסח כך. להשחיל את הארס השקרים והעיוותים בנימה, ברמיזות, בהשמטות, בעקיצות.
ואידך זיל גמור.

ולמי שבכ"ז רוצה מראית עיניים:
ייקח את הכתבה בהמבשר ואת הכתבה בהמודיע וישווה ביניהן, זו לצד זו.
מקריאת קטעים שלמים זהים בהמבשר ובהמודיע - נראה ששני העיתונים קיבלו את אותו מאמר פחות או יותר. אלא שהמודיע הוסיף עוד.
למשל "וכך הייתה דרכם של צדיקי עולם בכל הדורות להתבטל בפני הרבי הקדוש מגור".
שזו המטרה של התוספת: להראות שהעיקר הוא הביטול לאדמור הנוכחי מגור.
הורידו המון קטעים שכן הופיעו בהמבשר על גדלות הפני מנחם ועל ימי הנהגתו.
כל שכן שמחקו את בניו הגאונים המפורסמים בכל העולם כאילו לא נולדו מעולם.

שמחו
הודעות: 287
הצטרף: ו' נובמבר 13, 2015 12:37 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי שמחו » ה' יוני 20, 2024 10:49 am

אשמח לחדד שתי נקודות:
א. האם בחסידות גור [המרכזית] מצניעים/מטשטשים את היותו של הפנ"מ כאחד משושלת אדמור"י גור? ומה הסיבה לכך?
ב. האם הגר"ש אלתר רואה עצמו כממשיך דרך בית גור לדורותיה, או שרשמית הוא בונה במה לעצמו?

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' יוני 20, 2024 10:53 am

ואני רוצה להוסיף על דבריי בהדגשה:
רבים מתושבי העיר בני ברק, זוכרים היטב את האדמו"ר מגור שליט"א, בחיי אביו הלב שמחה, בהיותו בנו היחיד ומועמד וודאי לאדמורו"ת, נוסע לבד בקו 400, קונה במכולת לפעמים ומסדר עניניו.
כל מי שדפק שם בבית יודע שהוא לבד פתח את הדלת, הרבה פעמים בבגד ביתי פשוט.

גם אליו התכוונתי.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי יהושפט » ה' יוני 20, 2024 1:50 pm

ונתנו ידידים כתב:הרי כתבתי שלא הגבתי עד שקראתי הכתבה, ומה בדיוק אתה מראה לי, האם כתוב משהו אחר ממה שכתבתי.

הפוך, באתי להראות כדבריך
פשוט הנחתי את הכתבה שכל אחד יראה בעצמו

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 20, 2024 2:16 pm

מישהו יודע מהם "הדברים הסתומים" שאמר הפני מנחם לרבנית לאחר הטיש בלילה שבו נפטר?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי דרומי » ה' יוני 20, 2024 5:20 pm

לענ"ד לא חכם להיטפל לפרטים קטנוניים בדוגמת אלו שהעלה ר' ישעיהו לוריא, ולהתחיל לעשות השוואות בין 'המודיע' ו'המבשר' וכיו"ב.

כך דרכם של הכותבים בישראל מאז ומקדם, וזה לא חידוש של 'המודיע', להדגיש צדדים מסויימים, להסתיר פרטים שלא כ"כ משרתים את ההשקפה, וכו'.

לאחר שה'ההשקפה' עצמה כבר קיימת, מכל סיבה שהיא, אין לצפות שיהיה כתוב אחרת.

כל עוד זה לא שקר ממשי, אני חושב שאי אפשר לתבוע לבית דין על כזה סוג של התנהלות.

וכשנכנסים לדקויות כאלה זה מעמעם את העוצמה בטענות היותר רציניות.

[לדוגמא בענינננו, הטענה על תלישת מודעות על ידי נערים ונערות היא טענה קצת יותר 'כבדה' מאשר אי אזכור פרט פלוני במקום פלוני].

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 20, 2024 5:45 pm

מה שכתבתי בענין לשון הרע:
א. ודאי שיש היתר לה"ר לתועלת ויש היתר לה"ר על אנשים שיצאו מכלל "עמיתך".
אני רק תוהה אם תיבה חוזרת של דברים על אותם אנשים בפורום אוצר החכמה מועילה או לא.
כי אם לא אז יש רק את ההיתר של יצאו מכלל עמיתך וזה נכון רק לדעת הכותב שסובר שאותו אדם הוא עובד ע"ז אבל האדם עצמו יש לו תירוץ למעשיו ואינו חושב שזו ע"ז ומשכך גם אם הוא טועה אין היתר לדבר עליו לה"ר.

ב. אני רוצה שיסבירו לי למה לא נכון שלה"ר חמור מג' עבירות אם חז"ל אמרו שהוא שקול כשלשתן.
הדיון בענין זה הועבר לכאן

ג. מה שכתבו על אותו סופר - וכי אילו היו כותבים עליו השמצות בפורום אוצר החכמה זה היה מועיל?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 20, 2024 5:50 pm

כדכד כתב:אני רק תוהה אם כתיבה חוזרת של דברים על אותם אנשים בפורום אוצר החכמה מועילה או לא.

מה שכתבו על אותו סופר - אילו היו כותבים עליו השמצות הזהרות מבוססות בפורום אוצר החכמה זה היה מועיל.

מהתרשמותי כמ"פ יש הדים רחבים למה שנכתב כאן, בכמה וכמה מעגלים ודרכים. קל וחומר למה שלא מניחים לו לרדת מסדר היום ועושים ממנו עסק גדול.
ואם לא כאן אז היכן.
לפורום התורני - והמפוקח בקפדנות - דנן יש חותם ומוניטין של אמינות, איכות ורצינות, בשונה מכל מיני במות להג חברתיות.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 20, 2024 6:07 pm

זאב ערבות כתב:
עקביה כתב:
כדכד כתב:חוץ מזה אם כתוב שמשהו הוא כנגד משהו אחר ועוד כמה דברים אז זה די אומר שהוא יותר חמור.

אוי ואבוי!
סלח לי, אבל מי שחושב שלה"ר חמור יותר מע"ז או מג"ע או משפ"ד, נפל בפח "האגדות המשבשות את הדעות" (כלשון הראב"ד בהל' תשובה).

זה נועד לאפשר לבעלי עבירה לצאת נקיים שכן אסור לדבר עליהם לשון הרע ולחשוף את מעשיהם למען יתרחקו מהם.

לא
זה נועד לעזור ליהודים תמימים להשאר בחזקת כשרות
אם ידוע על בעלי עבירה שחשיפת מעשיהם תועיל שיתרחקו מהם - זה מותר ברוב המקרים
אבל לא על זה מדובר כאן.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 20, 2024 6:08 pm

צופה_ומביט כתב:
כדכד כתב:אני רק תוהה אם כתיבה חוזרת של דברים על אותם אנשים בפורום אוצר החכמה מועילה או לא.

מה שכתבו על אותו סופר - אילו היו כותבים עליו השמצות הזהרות מבוססות בפורום אוצר החכמה זה היה מועיל.

מהתרשמותי כמ"פ יש הדים רחבים למה שנכתב כאן, בכמה וכמה מעגלים ודרכים. קל וחומר למה שלא מניחים לו לרדת מסדר היום ועושים ממנו עסק גדול.
ואם לא כאן אז היכן.
לפורום התורני - והמפוקח בקפדנות - דנן יש חותם ומוניטין של אמינות, איכות ורצינות, בשונה מכל מיני במות להג חברתיות.

אם לא כאן אז היכן
זו לא קושייה
להשקפתי, לא כאן ולא בשום מקום
אבל מהדברים האחרים כותב מר נראה כי הוא סבור שזה כן יועיל ואם כך אז הוא צודק

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' יוני 20, 2024 6:54 pm

כדכד כתב:
זאב ערבות כתב:
עקביה כתב:
כדכד כתב:חוץ מזה אם כתוב שמשהו הוא כנגד משהו אחר ועוד כמה דברים אז זה די אומר שהוא יותר חמור.

אוי ואבוי!
סלח לי, אבל מי שחושב שלה"ר חמור יותר מע"ז או מג"ע או משפ"ד, נפל בפח "האגדות המשבשות את הדעות" (כלשון הראב"ד בהל' תשובה).

זה נועד לאפשר לבעלי עבירה לצאת נקיים שכן אסור לדבר עליהם לשון הרע ולחשוף את מעשיהם למען יתרחקו מהם.

לא
זה נועד לעזור ליהודים תמימים להשאר בחזקת כשרות
אם ידוע על בעלי עבירה שחשיפת מעשיהם תועיל שיתרחקו מהם - זה מותר ברוב המקרים
אבל לא על זה מדובר כאן.

אל תתמם. כמובן שלכתחילה זה נועד לעזור ליהודים תמימים... אך יש הרבה שאינם תמימים ועוברים עבירות חמורות שמנצלים את הדבר לכסות על פשעיהם ומעשים שבכל יום ואין כאן המקום להביא פרטים ועובדות, ואם אינך מכיר אשריך וטוב לך.
אני מאתגר אותך אם ידוע לך על עובר עבירה לפרסם את מעשיו למען יתרחקו ממנו, מובטח לך שינסו להשתיק אותך בכל מיני דרכים

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יוני 21, 2024 12:13 am

עקביה כתב:
כדכד כתב:אני רוצה שיסבירו לי למה לא נכון שלה"ר חמור מג' עבירות אם חז"ל אמרו שהוא שקול כשלשתן.

הגע עצמך, מה יותר חמור - לדבר לה"ר על ראובן, כך שעלול להגיע לו נזק, או לרצוח אותו נפש?

כלל זה יהא נקוט בידינו, לעולם אין להשליך את השכל לפח האשפה.
אם אנו לומדים דבר אגדה הנראה לכאורה מתנגש חזיתית עם השכל הישר ועם הסברא הפשוטה (כמקרה זה), על כרחינו שצריך להיות לו פירוש ויישוב, אבל חס לנו מלהשליך את שכלנו אחרי גוונו.

כנראה יש בלה"ר פגם מסוים הקיים בג' עבירות, ולכן אמרו שהוא שקול כשלשתן.

לכדכד יש אגנדה בענין לשון הרע. ראו כאן וכאן
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' יוני 23, 2024 5:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 151 אורחים