מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה שהיה בעיירת נופש

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עובדיה חן
הודעות: 1903
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' אוגוסט 15, 2018 10:15 pm

עזריאל ברגר כתב:נראה לי שבאשכול זה יש בעיה גדולה:
אנו שומעים צד אחד ודנים בדבריו בלי לשמוע את הצד השני!

אדרבא אני מעוניין לשמוע צד זכות,אני גם לאחר התאמצות לא הצלחתי לצערי.

עובדיה חן
הודעות: 1903
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' אוגוסט 15, 2018 10:17 pm

זאב ערבות כתב:
נוטר הכרמים כתב:
יבנה כתב:קשה להאמין שהם אמרו זאת בלי סיבה. כנראה שחושבים שהוא יגנוב מהם או יטריד אותם בקיבוץ נדבות או שיטריד אותם בדברים אחרים. או שמא רוצים שישתתף בהוצאות. או שמא באמת יש אפשרות לאסוף מנין אחר.
ועי' שו"ע או"ח נ"ה כ"א, וחוות יאיר סי' קפו.

וכנראה שגם בסדום היה להם המון תירוצים והסברים שונים, ולדאבוני הגדול, וסליחה ממי שזה מרגיז אותו, מעשים כאלו קורים לא רק בעיירות נופש אלא בבני ברק תובב"א ובעיירת הרכסים שהיתה לבקעת השפלות, וכנודע.

האין זה לשון הרע? בסדום לא היה מנינים ומדוע לבודד את ב"ב ורכסים? אכן זו אחת הנקודות הכואבות במגזר החרדי בפרט בא"י מה שנקרא "מחוגים שלנו" או אנ"ש שכאשר נכנס מישהוא למנין מסוג "חוג שלנו", מסתכלים עליו כאל נטע זר, איש אינו ניגש אליו לקדמו בברכת שלום ולתהות על קנקנו אלא עוברים על פניו ככלב בשוק. חוויתי זאת פעמים רבות בבחקורי בארץ עד שחדלתי להתרגש מכך, והתירוץ שניתן לי בין השאר זה שאנשים טרודים ובהולים ללימודם ועסקיהם (מענין שזה קורה גם בשבת), או שכל יום נכנסים אנשים זרים ואף אחד לא שם לב (בעיירות באירופא היה נהוג שכאשר אדם זר נכנס לבית המדרש ניגשו אליו ושאלו אותו אם זקוק למזון או אכסניה או דבר מה אחר. מנהגי כשאני נכנס לבית כנסת או בית מדרש חדש לעמוד מאחרי הספסל האחרון ומחכה לראות אם מישהוא יגש ויציע מקום לשבת. עד כמה שזכור לי זה קרה אולי פעמיים שלש ובקרתי בעשרות מקומות תפילה. בחו"ל המצב קצת יותר טוב אולי בגלל שגרים בין גויים ומרגישים איזו קרבה כשיהודי לא מוכר נכנס לבית המדרש.

בבתי כנסת ספרדים גם בארץ המנהג בד"כ ,שהגבאי מיד נגש אל האורח ומסמן לו היכן ניתן לשבת.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 15, 2018 10:39 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' אוגוסט 16, 2018 7:35 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

מענה איש
הודעות: 1036
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי מענה איש » ד' אוגוסט 15, 2018 10:39 pm

וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.

עובדיה חן
הודעות: 1903
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' אוגוסט 15, 2018 10:49 pm

מענה איש כתב:וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.

ולמה אתה חושב שזה הגון להתיישב במקום קבוע של מתפלל שקבע תפלתובמקום זה,מן הראוי יותר שיסדר לו מקום חילופי.

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי נריה אור » ד' אוגוסט 15, 2018 11:11 pm

זאב ערבות כתב:
עובדיה חן כתב:סיפר לי היום יהודי יקר על מעשה שהיה איתו ואמרתי להציג בפניכם.האיש הלז נסע עם בני משפחתו כמו אצל בע"ב חשובים לאוסטריה שם שבת ונפש כמה שבועות,בעיירה שאין בה יהודים כלל,רק בימות הקייץ מגיעים מאנגליה ,בלגיה וכו,

נריה אור כתב:שאותם אנשים הנוסעים לנפוש בחו"ל בלאו הכי עוברים ל איסור מפורש של יציאה מהארץ
נריה אור כתב:
נריה אור כתב:כבודו כנראה לא הבין את דבריי לאשורם.
אף שיש היתרים מסוימים ודחוקים וכד' הרב וואזנר שלפלאי הבריאה למי שמתחזק בכך מותר לצאת מהארץ (אף לנופש) ודאי לי אותם אנשים לא בדיוק עניין אותם מהי ההלכה וכדו'..ולא בדיוק מתחזקים מפלאי הבריאה.ואחזור שוב ומפני שהתנהגותם הסוררת העידה על פנימיותם.
וד.א. כל הדוגמאות שהבאת להיוצאים מהארץ "מי לשמחות, מי לעסקים, מי לצרכי בריאות ורפואה, מי לאסוף צדקות" הם מקרים המותרים לכתחילה עפ"י ההלכה ולא כאותם היוצאים לנופש!!
ולגבי האדמורים והרבנים שכן עושים כך כנראה מסתמכים על הרב וואזנר [ולהם אני מאמים שהם מתחזקים מפלאי הבריאה וזוהי כל מטרתם.]וחוץ מזה שעצם נוכחותם במקומות אלו מחזקות את הקהילות היהודיות ועל"כ להם וודאי שהדבר מותר.
כך שלהשוות את אותם ריקים ופוחזים לאדמורים זה הדבר הכי מגוחך ששמעתי.

נריה אור היקר, דבריך משוללי הבנה והגיון ואתה מנסה לצאת מפלונתר שנכנסת אליו. אז אנסה להראות לך מה הבעיות בדבריך, ויתכןן שכתבת אותם בלי לתת את הדעת על מה שאתה כותב אז תערוך את דבריך מחדש.
עובדיה חן מביא סיפור על "יהודי יקר"... ואתה משמיץ את היהודי היקר הזה בכל מיני השמצות שקשה לאוזן לשמוע וחבל לחזור עליהם.
הרב עובדיה ממשיך שהוא נסע (אני משער מהארץ) לאוסטריה. הוא אינו מפרט מה מטרת נסיעתו אך אתה כבר החלטת שיצא שלא כדין... שלא כמו האדמורי"ם שעליהם אתה מלמד זכות. ומדוע שלא תלמד זכות גם על אותו יהודי יקר? אולי תברר אצל הרב חן עובדיה מדוע נסע לחול? אולי יש לו שם עסקים? אולי יש לו שם משפחה? אולי נוסע לקברי אבות? ואתה קובע בהחלטיות שהתנהגותו סוררת ומעידה על פנימיותו? ומי אתה שתחליט שאסור לצאת לנופש? אולי שאל מורה הלכה והורה לו להיתר מאיזו סיבה שלא תהיה? האם מישהו שמך לשר ושופט על הארץ שתדון אנשים על מעשיהם בלי שתדרוש ותחקור תחילה?
אך הנה אני רואה שאתה כן יודע ללמד זכות על האדמורי"ם ולהם אתה מאמין שמתחזקים בפלאי הבריאה וזוהי כל מטרתם... אניח להשערות שלך אך מנין לך שאותו יהודי יקר לא סומך על אותם היתרים של רב ווזנער (שבעצמו היה נוסע לנפוש בחו"ל), רק לאדמורים מותר?
האם בדקת את המקומות היכן שנמצאים אדמורים אלו לראות אם יש שם קהילות שצריכות חיזוק? אני מציע לך לחקור ולדרוש בדבר רק אני חושש שמתוצאות הבדיקה שלך תקבל חלישות הדעת כשתגלה אלו קהילות אלו שצריכות חיזוק או שברוב המקומות אין בכלל יהודי אחד ורק האדמור עם הפמליא שלו הם הקהילה, ואיני רוצה אף להוסיף את בזבוז הכסף העצום הכרוך בכל הבילויים האלו בכדי להתחזק מפלאי הבריאה, ובא"י לא ניתן להתחזק מפלאי הבריאה? היית פעם ברמות נפתלי והבטת על עמק החולה והחרמון? אני ממליץ לך ומבטיח שתתחזק מאוד מפלאי הבריאה כשתראה את המחזה המרהיב הזה ושם גם תוכל ללמוד את פרשיות הנביאים המדברות במקום ולחיות אותם. אני מדבר מנסיון, הייתי בהרבה מקומות בחו"ל (כשלושים מדינות) וזה אחד המקומות המרהיבים ביותר ועוד שואפים אוויר צח של א"י שמחכים!

וואי וואי אני באמת לא מבין מה הבנת מדבריי!!!
אני לא השמצתי שום יהודי..אני פשוט אמרתי [b][b]שאותם אנשים שזרקו את היהודי[/b][/b] [היקר!!] מביה"כ במעשה זה העידו בעצמם שאין בהם אף ריח יר"ש.
ואדגיש שוב אני דיברתי נגד אותם מתפללים שזרקו את היהודי היקר מביה"כ. ועליהם כתבתי שהתנהגותם הייתה סוררת..
ניסיתי לקרוא את דבריי שוב ולראות איפה הבנת שדיברתי נגד אותו יהודי..אני עדיין מחפש!!![כתבתי בלשון רבים איך הבנת שאני מדבר עליו..ה' יודע]
ולגבי דברייך על האדמורי"ם ..אני באמת לא יודע מה ההיתר שלהם אני רק בטוח שהם לא ירקו אדםצ מביה"כ כך שאם הוא יאמר לי שהוא מתפעל מפלאי הבריאה יש לי צד להאמין לו..
וחוץ מה שכתבת שיש פלאי הבריאה גם בארץ..יסלח לכ כבודו אך דברייך חסרי שחר האם יש מי שחולק שיש מקומות בחו"ל (וכדו' שוויץ) שיש שם נופים מרהיבי עין שא"א להשוותם למה שיש בארץ..(ואל תפרש מזה ח"ו היתר מסויים רק באתי לענות ע"ד).
אקווה שעתה דבריי יובנו לאשורם..
בהצלחה

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 15, 2018 11:46 pm

מענה איש כתב:וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.

וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז שמגיע אורח ומיד עם בואו סתם כך מתישב על מקום לא לו בלי לשאול את הגבאי או מישהו אחר עם המקום פנוי! ואם אין את מי לשאול, עומדים בפינה עד ברכו ואז מתישבים ואם בעל המקום מגיע כל כך מאוחר איהו דאפסיד וכך מקובל בבית הכנסת של הרב ישראל דוד שלזינגר לידינו.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' אוגוסט 15, 2018 11:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 15, 2018 11:56 pm

נריה אור כתב:
זאב ערבות כתב:
עובדיה חן כתב:סיפר לי היום יהודי יקר על מעשה שהיה איתו ואמרתי להציג בפניכם.האיש הלז נסע עם בני משפחתו כמו אצל בע"ב חשובים לאוסטריה שם שבת ונפש כמה שבועות,בעיירה שאין בה יהודים כלל,רק בימות הקייץ מגיעים מאנגליה ,בלגיה וכו,

נריה אור כתב:שאותם אנשים הנוסעים לנפוש בחו"ל בלאו הכי עוברים ל איסור מפורש של יציאה מהארץ
נריה אור כתב:
נריה אור כתב:כבודו כנראה לא הבין את דבריי לאשורם.
אף שיש היתרים מסוימים ודחוקים וכד' הרב וואזנר שלפלאי הבריאה למי שמתחזק בכך מותר לצאת מהארץ (אף לנופש) ודאי לי אותם אנשים לא בדיוק עניין אותם מהי ההלכה וכדו'..ולא בדיוק מתחזקים מפלאי הבריאה.ואחזור שוב ומפני שהתנהגותם הסוררת העידה על פנימיותם.
וד.א. כל הדוגמאות שהבאת להיוצאים מהארץ "מי לשמחות, מי לעסקים, מי לצרכי בריאות ורפואה, מי לאסוף צדקות" הם מקרים המותרים לכתחילה עפ"י ההלכה ולא כאותם היוצאים לנופש!!
ולגבי האדמורים והרבנים שכן עושים כך כנראה מסתמכים על הרב וואזנר [ולהם אני מאמים שהם מתחזקים מפלאי הבריאה וזוהי כל מטרתם.]וחוץ מזה שעצם נוכחותם במקומות אלו מחזקות את הקהילות היהודיות ועל"כ להם וודאי שהדבר מותר.
כך שלהשוות את אותם ריקים ופוחזים לאדמורים זה הדבר הכי מגוחך ששמעתי.

נריה אור היקר, דבריך משוללי הבנה והגיון ואתה מנסה לצאת מפלונתר שנכנסת אליו. אז אנסה להראות לך מה הבעיות בדבריך, ויתכןן שכתבת אותם בלי לתת את הדעת על מה שאתה כותב אז תערוך את דבריך מחדש.
עובדיה חן מביא סיפור על "יהודי יקר"... ואתה משמיץ את היהודי היקר הזה בכל מיני השמצות שקשה לאוזן לשמוע וחבל לחזור עליהם.
הרב עובדיה ממשיך שהוא נסע (אני משער מהארץ) לאוסטריה. הוא אינו מפרט מה מטרת נסיעתו אך אתה כבר החלטת שיצא שלא כדין... שלא כמו האדמורי"ם שעליהם אתה מלמד זכות. ומדוע שלא תלמד זכות גם על אותו יהודי יקר? אולי תברר אצל הרב חן עובדיה מדוע נסע לחול? אולי יש לו שם עסקים? אולי יש לו שם משפחה? אולי נוסע לקברי אבות? ואתה קובע בהחלטיות שהתנהגותו סוררת ומעידה על פנימיותו? ומי אתה שתחליט שאסור לצאת לנופש? אולי שאל מורה הלכה והורה לו להיתר מאיזו סיבה שלא תהיה? האם מישהו שמך לשר ושופט על הארץ שתדון אנשים על מעשיהם בלי שתדרוש ותחקור תחילה?
אך הנה אני רואה שאתה כן יודע ללמד זכות על האדמורי"ם ולהם אתה מאמין שמתחזקים בפלאי הבריאה וזוהי כל מטרתם... אניח להשערות שלך אך מנין לך שאותו יהודי יקר לא סומך על אותם היתרים של רב ווזנער (שבעצמו היה נוסע לנפוש בחו"ל), רק לאדמורים מותר?
האם בדקת את המקומות היכן שנמצאים אדמורים אלו לראות אם יש שם קהילות שצריכות חיזוק? אני מציע לך לחקור ולדרוש בדבר רק אני חושש שמתוצאות הבדיקה שלך תקבל חלישות הדעת כשתגלה אלו קהילות אלו שצריכות חיזוק או שברוב המקומות אין בכלל יהודי אחד ורק האדמור עם הפמליא שלו הם הקהילה, ואיני רוצה אף להוסיף את בזבוז הכסף העצום הכרוך בכל הבילויים האלו בכדי להתחזק מפלאי הבריאה, ובא"י לא ניתן להתחזק מפלאי הבריאה? היית פעם ברמות נפתלי והבטת על עמק החולה והחרמון? אני ממליץ לך ומבטיח שתתחזק מאוד מפלאי הבריאה כשתראה את המחזה המרהיב הזה ושם גם תוכל ללמוד את פרשיות הנביאים המדברות במקום ולחיות אותם. אני מדבר מנסיון, הייתי בהרבה מקומות בחו"ל (כשלושים מדינות) וזה אחד המקומות המרהיבים ביותר ועוד שואפים אוויר צח של א"י שמחכים!

וואי וואי אני באמת לא מבין מה הבנת מדבריי!!!
אני לא השמצתי שום יהודי..אני פשוט אמרתי [b][b]שאותם אנשים שזרקו את היהודי[/b][/b] [היקר!!] מביה"כ במעשה זה העידו בעצמם שאין בהם אף ריח יר"ש.
ואדגיש שוב אני דיברתי נגד אותם מתפללים שזרקו את היהודי היקר מביה"כ. ועליהם כתבתי שהתנהגותם הייתה סוררת..
ניסיתי לקרוא את דבריי שוב ולראות איפה הבנת שדיברתי נגד אותו יהודי..אני עדיין מחפש!!![כתבתי בלשון רבים איך הבנת שאני מדבר עליו..ה' יודע]
ולגבי דברייך על האדמורי"ם ..אני באמת לא יודע מה ההיתר שלהם אני רק בטוח שהם לא ירקו אדםצ מביה"כ כך שאם הוא יאמר לי שהוא מתפעל מפלאי הבריאה יש לי צד להאמין לו..
וחוץ מה שכתבת שיש פלאי הבריאה גם בארץ..יסלח לכ כבודו אך דברייך חסרי שחר האם יש מי שחולק שיש מקומות בחו"ל (וכדו' שוויץ) שיש שם נופים מרהיבי עין שא"א להשוותם למה שיש בארץ..(ואל תפרש מזה ח"ו היתר מסויים רק באתי לענות ע"ד).
אקווה שעתה דבריי יובנו לאשורם..
בהצלחה

אני חייב להודות על האמת שאכן לא הבנתי את דברך ומה שהטעה אותי מה שכתבת אלו היוצאים מהארץ, שכן רק אותו יהודי יקר יצא מהארץ, האחרים באו ממדינות אחרות.
לגבי מה שאתה כותב שיש מקומות יפים בחו"ל, וודאי וודאי וראיתי רבים מהם, אך חסר להם קדושת א"י, אך כשהייתי בשוויץ וראיתי את הנופים המרהיבים נחמץ לבבי בקרבי כאשר אני חושב על רשעת תושבי המקום שלא נתנו ליהודים מחסה במלחמה ובכלל כל גויי אירופא שידיהם מלאה דם יהודי שטבחו והרגו עשרות מליונים מבני עמינו מבלי חמלה וכעת נוסעים למדינותיהם (אני הייתי שם בצעירותי כשדברים אלו לא עלו המחשבתי) ומעודדים את כלכלתם ע"י הנסיעות הללו ובכיוון שהם הולכים היום כגון אנגליה ואיטליה וספרד אם ח"ו תהיה להם הזדמנות לא יהססו לרגע לפגוע ביהודים למרות כןל הבטחותיהם החלולות, ולכן מבחינתי זה חילול השם שהאדמורים נוסעים לשם. אם הם כבר חייבים לצאת מן הארץ, ש מספיק מקומות יפים אחרים בעולם. שוב, אני מבקש את מחילתך שלא הבנתי את דבריך.

יבנה
הודעות: 3941
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוגוסט 16, 2018 12:02 am

מענה איש כתב:וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.

אם אין מספיק מקומות, אין זכות לאורח להתיישב ולגרום שבעל המקום יצטרך לעמוד, הרי בעל המקום שילם עליו [ואף כשיש מספיק מקומות גזל הוא בידו]. ואם יש מספיק מקומות מה איכפת לו לעבור. ואדרבה אם ידע שיקימו אותו יוכל לשבת בשופי על דעת שיקימו אותו, משא"כ אם ידע שלא יעירו לו אין ראוי לו לשבת בלי בירור מדגוזל המקום לבעליו.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אוגוסט 16, 2018 12:12 am

יבנה כתב:
מענה איש כתב:וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.

אם אין מספיק מקומות, אין זכות לאורח להתיישב ולגרום שבעל המקום יצטרך לעמוד, הרי בעל המקום שילם עליו [ואף כשיש מספיק מקומות גזל הוא בידו]. ואם יש מספיק מקומות מה איכפת לו לעבור. ואדרבה אם ידע שיקימו אותו יוכל לשבת בשופי על דעת שיקימו אותו, משא"כ אם ידע שלא יעירו לו אין ראוי לו לשבת בלי בירור מדגוזל המקום לבעליו.

חכם עיניו בראשו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 16, 2018 11:29 am

עובדיה חן כתב:
עזריאל ברגר כתב:נראה לי שבאשכול זה יש בעיה גדולה:
אנו שומעים צד אחד ודנים בדבריו בלי לשמוע את הצד השני!

אדרבא אני מעוניין לשמוע צד זכות,אני גם לאחר התאמצות לא הצלחתי לצערי.

לא צריך לשמוע "צד זכות".
צריך לפנות ל"נאשם" ולשאול אותו בלשון הגמרא "אימא לי איזי (=חביבי (רש"י), דהיינו באהבה ולא בתקיפות): גופא דעובדא היכי הוה"? ואולי ממנו נשמע זמירות אחרות והכחשות בעובדות ופרטים שלא שמענו וכו' וכו'.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יוני 21, 2019 4:55 pm

אוצר החכמה כתב:
זאב ערבות כתב:
אוצר החכמה כתב:
זאב ערבות כתב:
אוצר החכמה כתב:ידוע המעשה ברובינזון קרוזו היהודי שנפל על אי בודד והקים שם שני בתי כנסיות אחד שהוא מתפלל בו ואחד שאינו נכנס אליו לעולם. ולאור המעשה כאן יש לתמוה שהיה די לו להקים אחד ולגרש את עצמו משם ויוצא ידי חובת כל הדינים.

כידוע נזכר בפירוש אזניים לתורה (בקובץ המצורף עמ' קנה ד"ה בדד) וצ"ע אם לא החלפת רוביזון קרוזו עם קולומבוס שאומרים שהיה יהודי אנוס :)
אמנם לקרוזו הנ"ל היה עבד בשם ששת וצ"ע אם היה לו את אותו הדין של "טבי".


יפה!
לא עלה בדעתי שתמצא אותו בספר על התורה.
בכל מקרה אני לא דיברתי עליו שהרי לא היה יהודי כידוע אלא על הרוביזון קרוזו היהודי המפורסם מספרי דרויאנוב וחבריו. ומה עניין קולומבוס לנושא? עליו נדבר שיפתחו אשכול על ביצים בעיירת נופש.

ואני לא ידעתי שיש רוביזון קרוזו יהודי וסיפורי דרויאנוב הם סתם סיפורים וכנראה לקח את הרובינזון שלו מהרובינזון של דניאל דפוט (מחבר הספר) שיש אומרים שזה סיפור אמיתי ואף יש האומרים שהיה יהודי! אשמח לדעת אם מישהו יכול לתקן אותי.
דרך אגב שמעתי שמועה שיש מהדורה של אזניים לתורה שהשמיטו ממנה את הנ"ל אך לא הצלחתי למצוא. אולי בתרגום לאנגלית.


גם רובינזון קרוזו לא היה ולא נברא. הסיפור של דניאל דפו מושתת על מאורע שאירע במלח ששרד שנים באי ותו לא.
בכל מקרה חשבתי שמובן לכולם שאני מתייחס לבדיחה יהודית ידועה שפעם נפל יהודי על אי בודד וכשמצאוהו ראו שבנה שני בתי כנסת והסביר אחד שאני מתפלל בו ואחד שהרגל שלי לא דורכת בו אף פעם. ולא לשום סיפור.

כיוון שהזכררתי ענין זה באשכול על הספר עשייתו של גדול, לפני כמה חדשים מלאו 400 שנה להופעת הספר והנה בוויקיפדיה מובא שהסיפור מבוסס על סיפור אמיתי.
הסיפור הוא יומן דמיוני של ימאי בריטי בשם רובינזון קרוזו, שספינתו נטרפה והוא נקלע לאי בודד, שם שרד עם ידיד שפגש באי במשך שנים, עד להצלתו.
מתוך וויקיפדיה:
את ההשראה לרומן קיבל דפו מסיפור אמיתי שפורסם באותה תקופה על ידי ווד רוג'רס – רב חובל בריטי, ותיאר את קורותיו של ימאי בשם אלכסנדר סלקירק. סלקירק עזב את הספינה שבה הפליג, נותר לבדו על אי בודד, כ-640 ק"מ מצ'ילה, ושרד שם במשך חמש שנים, עד 1709. אי זה, הנמצא כיום בשטחה הגאופוליטי של מדינת צ'ילה, נקרא היום בשם "אי רובינזון קרוזו".

במקור, שמו המלא של הספר היה: "חייו והרפתקאותיו המופלאות והמפתיעות של רובינזון קרוזו מיורק, מלח: שחי 28 שנים לבדו על אי בודד לחופי יבשת אמריקה, סמוך לשפך הנהר הגדול אורינוקו; לאחר שאונייה טרופה, שכל אנשיה מלבדו נספו, פלטה אותו אל החוף. בצירוף תיאור כיצד חילצו אותו לבסוף שודדי ים. נכתב במו ידיו".

"רובינזון קרוזו" הוא אחד הרומנים שהתוו את יסודות ז'אנר הריאליזם בספרות. בניגוד לסגנונות הספרות עד לאותה תקופה, הדמויות בספרו של דפו הם בני אדם רגילים, לא בני מעמדות גבוהים ולא בעלי כוחות על-טבעיים. גם האירועים המתוארים בפירוט הם מציאותיים, כאלה שיכולים להתרחש בחייהם של הקוראים. בספר העתיק דפו את האי ממקומו המרוחק מהיבשת אל מיקום הקרוב לחופי ברזיל, וכך התאפשר לדפו להוסיף הגעת אנשים בסירות מהיבשת אל האי וזו ההצדקה להצטרפותו של "ששת" אל רובינזון קרוזו בסיפור. שינוי מהותי נוסף הוא משך הזמן בו שהה הגיבור באי, סלקירק שהה באי קצת פחות מ-5 שנים ואילו רובינזון קרוזו שהה באי 28 שנים.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי יואל שילה » א' יוני 23, 2019 9:48 am

זאב ערבות כתב:...אך כשהייתי בשוויץ וראיתי את הנופים המרהיבים נחמץ לבבי בקרבי כאשר אני חושב על רשעת תושבי המקום שלא נתנו ליהודים מחסה במלחמה ובכלל כל גויי אירופא שידיהם מלאה דם יהודי שטבחו והרגו עשרות מליונים מבני עמינו מבלי חמלה וכעת נוסעים למדינותיהם (אני הייתי שם בצעירותי כשדברים אלו לא עלו המחשבתי) ומעודדים את כלכלתם ע"י הנסיעות הללו ובכיוון שהם הולכים היום כגון אנגליה ואיטליה וספרד אם ח"ו תהיה להם הזדמנות לא יהססו לרגע לפגוע ביהודים למרות כל הבטחותיהם החלולות...

ק"ו בן בנו של ק"ו במבקרים בקברי הצדיקים באוקראינה, ואומן בראשן, ובמחנות ההשמדה בפולין הארורה - שתורמים רבות לכלכלת אותן מרצחים שפלים.
מעניין, דוקא זכור לי שכשהרב זאב ערבות התפלל בביהכ"נ שלנו ברכסים - רב ביהכ"נ פנה אליו והתעניין בו, והוא לא היה היחיד.
ויש לדעת את מנהגו של הרב זאב לעמוד מאחור, צמוד לארון הספרים, ולעיין בספרים החדשים כמוצא שלל רב, ומנין למתפללים הקבועים שאורח זה מחפש מקום?
ומה שהרב נוטר הכרמים הזכיר את רכסים, לא ידעי מאי קאמרי רבנן, במקרה של התימנים שרצו להקים ביכ"נ חדש - הבלאגן היחיד שעשו להם היה רק כי ישבו על קרקע ציבורית ללא רשות, ולאחר שזה הוסדר - הכל שקט, וכן הוא בביכ"נ דרכי דב האברכי-ליטאי שבתחילת עלייתו - לא ראו בעין יפה את מה שעלו על קרקע ציבורית, וגם לביהכ"נ של ברסלב לא עשו שום בעיות כשנכנסו לביכנ"ס קיים ברשות הגבאים, ומה שלבני הפלג יש תחושה כזו לגבי המניין הנפרד שלהם - לא הפריעו לאיש מהם להתפלל במניין שהורגל בו, אך הם בחרו להקים מנין נפרד, שבו יוכלו להעמיד חזן ודרשן כרצונם, ויש מקום לדון אם רבני הקהילה יפה עשו במלחמה זו [ודעתי האישית ידועה בזה] - אך מ"מ לא הפריעו להם להקים מניין נפרד, ככל הידוע לי [ואם אני טועה - תקן אותי].

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי יואל שילה » א' יוני 23, 2019 9:49 am

.
נערך לאחרונה על ידי יואל שילה ב א' יוני 23, 2019 4:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' יוני 23, 2019 10:47 am

יואל שילה כתב:מעניין, דוקא זכור לי שכשהרב זאב ערבות התפלל בביהכ"נ שלנו ברכסים - רב ביהכ"נ פנה אליו והתעניין בו, והוא לא היה היחיד. ויש לדעת את מנהגו של הרב זאב לעמוד מאחור, צמוד לארון הספרים, ולעיין בספרים החדשים כמוצא שלל רב, ומנין למתפללים הקבועים שאורח זה מחפש מקום?

מה זה משנה אם האורח יושב במזרח או מאחור? תיקון קטן לדבריך: הרב הוא לא זה שניגש אלי, אלא ישבתי ליד הרב שילה בשורה הראשונה ממש ממולו ולאחר התפילה נגשתי כשאר המתפללים לברכו בברכת שבת שלום ותהה על קנקני.

עובדיה חן
הודעות: 1903
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש.

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' יוני 13, 2024 4:15 pm

לאחרונה מתפרסים בעיתונות חרדית תמונות מרהיבות ליציאה לנופש בחו"ל, - קצת צורם שבאותו עמוד מתפרסם הודעה על חיילים נהרגים,על צפון ודרום בוער מלחמה קשה האם זה לא סותר אחד את השני.

גיזונטע קאפ
הודעות: 927
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: מעשה שהיה בעיירת נופש

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ה' יוני 13, 2024 6:46 pm

אני נקטן הייתי פעפ בצפת, וחיפשתי בערב מנין, ומישהו אמר לי שהאדמו"ר מגור נמצא שם (בבית של רש"פ ז"ל), והוא מתפלל בשעה 8.3 בערב, דפקתי ובקשתי להתפלל, אמרו לי שאי אפשר, אמרתי להם יהודי צריך מנין, אי אפשר לא לתת לו להכנס, לשבחם יאמר שנתנו לי להכנס והתפללתי איתו במנין מצומצם


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים