עובר ושב כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כאשר הברירות הם - או ללמוד או שלא ללמוד, זה דבר אחר לגמרי
בכל מקרה, הברירה היא ללמוד או לא ללמוד. כי בכל השעות שבזבזת כדי להבין מה כתוב, יכולת ללמוד הרבה יותר.
מענין שאתה קורא לזה 'בזבוז'. אני לא יודע האיך להגיב.
עובר ושב כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דיברתי עם כמה וכמה כאלה. לייקוואוד מלא אנשים שלמדו בעיון בבחרותם ויצאו לעבוד. התרו אותי לפני הגעתי לאמריקה שזו תופעה עם תופעות לוואי שונים. אבל אחד מהם רואים שאחרי כמה שנים קצרות של לימוד דף יומי וכדו', נאבד להם החשק והטעם בניתוח דבר, ואני לא מדבר על לומדות דוקא, אלא בפירוק התוספות לפרטיה
הדוגמא לא מתאימה, כאשר מדובר בכאלה שעזבו את ספסלי ביהמ"ד והלכו לעבוד.
מכל מקום, אתה מדבר על כאלה שמלכתחילה לא השקיעו גרם אחד של מאמץ ב"לדעת ללמוד" אלא העבירו איכשהו את הזמן בישיבה.
כשאני לומד בשוטנשטיין מצטברות אצלי קושיות כרימון, על כל משפט שאני מתקדם בגמ'. אני רואה את ביאור השוטנשטיין לנגד עיני (הביאור בחצי העליון של הדף), "מה כתוב" אני מבין היטב אבל יש לי הרבה שאלות למה זה כתוב. וכמעט הכל אני מוצא בביאורים, או שהגמ' שואלת את זה לקמן, או שהראשונים שואלים, או שהאחרונים. נדיר שאני נשאר בקושיה.
לא, כמו שכתבתי, דיברתי על אלו שלמדו בבחרותם בעיון, ועשו חיל בלימודם. ואחרי הליכתם לעבוד ניסו להמשיך בזה קצת, ולא היתה להם הדרכה או מהלך האיך לעשות את זה.
יפה מאד שאתה לא נשאר בקושיא. אני מקוה ששוה המחיר. המחיר שלא לומדים רשב"א ורמב"ן בפנים, מחיר שמתנכרים למהרש"א ופני יהושע. בשבילי המחיר כבד מדי.