מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי עובדיה חן » ו' מרץ 22, 2024 10:44 am

איש_ספר כתב:עוד ראיתי להעיר על מנהג של שגעון

כולנו מכירים את זה, מתפללים בשטיבלך, הקדישים שאחרי התפילה נאמרים ע"י בני עדה"מ, חובבי קדישים, ואז ביהא שלמא רבא, אחד מהמתפללים, אומר בקו"ר כקריאת ביניים, כשהוא מלווה את אומר הקדיש, וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֶוַח וְהַצָּלָה, את כל הפסקה, או חלקים ממנה, ועל פניו מרוח חיוך מאוס של פטרונות. כאילו מדובר כאן בקוריוז, כאילו אומר הקדיש הוא אלדד הדני או דוד הראובני, שמקריא משהו מספר היובלים.

אבל זה עוד כלום, כי לרוב אומרי הקדיש הם לא ה'משוכנזים', חכו חכו לשמחת תורה, אז באמצע ההקפות הגבאי או מישהו נמרץ אחר מהמתפללים, צד בעיניו מישהו בעל חזות מזרחית, והוא ניגש אליו, דוחף לו מחזור ליד, נותן לו מרפק וקורא לו, אין אדיר אין אדיר! לאמור, גש אל הבימה ותן בקולך בהיגוי מזרחי, אין אדיר!

לא יעזור לאברך כלום, קונטרסים ע"ג קונטרסים בעניני חזקה ושעבודים ותורת הספיקות, עשרות שנים בישיבות ובכוללים אשכנזיים. שום כלום, פרנעק איז א פרענק. הוא נדחף אל הבימה חיש מהר. האברך ניגש בלי להבין איזה פונקציה הוא הולך למלאות, ונותן בקולו, אין אדיר, כל הקהל חוזר אחריו בקריאות קצובות אין אין אין! ועל פני כולם אותו חיוך דוחה, שכולו פטרונות, לאמור אנחנו אדוני הארץ, ההיגוי שבפינו הוא איש מפי איש עד אברהם אבינו (מק"ק ארם נהריים שבתוגרמה..) וכו' וכו', ראו הביאו לנו איש ספרדי לצחק בו.

למותר לציין שכוונת כולם טובה, ואיש לא מבקש להתקלס בו או לבזותו, וגם הוא לא מפקיר עצמו לבזיונות, ולפעמים עוד רואה בכך איזה כיבוד, אבל בשורש לענ"ד זה מה שמתרחש. פטרונות דוחה וילדותית.

כל מילה בסלע, מעניין שהיה לך את הרגישות להבין את הפטרונות הזו.
מאידך יש לומר שהיום יש עירוב תרבויות וכמו להבדיל, באוכל לכולם יש עירוב טעמים, כך בניגוני שבת, כך בתפילות, וכך בשמחת תורה. ולא תמיד זה פטרונות אלא חשק לטעום טעם וסגנון אחר..

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 22, 2024 4:14 pm

לענ"ד במקרה דנן יש כאן רגישות מופרזת. בימי שמחה נהוג להרבות השמחה על ידי מינים ממינים שונים, ובכלל זה לערב הגיות ומנהגי עדות. באותה מדה ייתפסו בבית כנסת פולני ל'ליטאי' האורח ויתנו לו לומר איזה שטיקל משם, ובאותה מדה ייתפסו בבית כנסת של מרוקאים על בוכרי או גרוזיני ויתנו לו להנעים בקולו במשהו מבית אבא. וכן על זה הדרך.

[בבית הכנסת שבו התפללתי הרבה שנים בשמחת תורה היו רבים מאוד מעדות המזרח, והבדיחה הקבועה היתה שאחרי התפלה כולם מוזמנים לאשכנזי לאכול געפילטע פיש].

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' מרץ 22, 2024 9:41 pm

בגייטסהעד יש אחד ממוצא מורוקאי, והוא מכובד כל שנה לשיר 'אשורר שירה לכבוד התורה' בשמחת תורה.
לא נראה לי שזה מפריע לו.
אנחנו האשכנזים פשוט לא יכולים.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי פלוריש » א' מרץ 24, 2024 1:23 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בגייטסהעד יש אחד ממוצא מורוקאי, והוא מכובד כל שנה לשיר 'אשורר שירה לכבוד התורה' בשמחת תורה.
לא נראה לי שזה מפריע לו.
אנחנו האשכנזים פשוט לא יכולים.

לא תתני "לא יכולים" דאיכא אנא...
אם אנשים כל כך אוהבים את הפיוט "מפי אל", מה הבעיה ללמוד לשיר אותו בעצמם?
כמו שפולני ומרוקאי יכולים ללמוד להכין פיצה ושניצל, למרות שמאכלים אלו לא נוצרו בגלות ממנה הסבא שלהם עלה, כך הם יכולים ללמוד את נוסח התפילה והפיוטים של העדות האחרות

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי גביר » ב' מרץ 25, 2024 8:31 am

דומה שיש בזה חילוק בין חוגים שבהם ישנה משמעות רבה, לפעמים רבה מאד, לעדתיות, וכל אחד ואחד מתהדר במקום הולדת זקניו [ דומה שדור ההורים, ברובו, כבר הורתו ולידתו בקדושה בא"י] לבין מקומות שבהם העדתיות היא עניין שולי למדי, וכמעט שאין לך אדם שאין לו זיקה לכמה וכמה עדות, ממזרח וממערב, מצפון ומדרום, אם מצד הוריו וזקניו אם מצד חותניו אם מצד גיסיו.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' מרץ 25, 2024 11:34 am

לאחרונה אני רואה תופעה שבאמצע תפילה שבלחש, הרבה משתמשים עם הידיים ומניפים הנה והנה, האם זה עוזר לכוונה או שזה מטעם סיבה אחרת.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 25, 2024 11:55 am

בפשטות זה נובע מתוך הכוונה, מתוך עצם הדיבור.
כל אדם שמדבר עם חברו משתמש עם הידיים, בלי לשים לב אפילו [אם רוצים אפשר לחקור על התופעה והסיבה, אבל בהקשר של כל דיבור ושיחה].
אם התפילה היא דיבור עם ה' [באמת, ולא דיקלום טקסט] אך טבעי הוא שתהיינה תנועות ידיים.
בהלכה כתוב שהידיים תהיינה כפותות על לבו, כעמידה של כניעה לפני מלך, ולפני מלך מקפידים ושמים לב לא לדבר כדבר איש אל רעהו, ובכלל זה הכל מאד טקסי ונכנע ובלי ידיים.
ויש בגמרא ברכות לד בבברייתא שני סוגי תפילה, שניהם לפני מלך: שר לפני מלך, עבד לפני מלך. ועבד מתחטא יותר לפני המלך - אולי לא בתנועות אבל כן בתוכן הוא יכול יותר להטריח ולדבר גם בצורה שלא כ"כ ראויה, וכך גם בן, כבן המתחטא לפני אביו ועושה לו רצונו.
עכ"פ אולי כיום מצויה יותר תפילה של דיבור עם ה' בפחות מורא מלכות [ויש לחקור לסיבת הדבר], וממילא התנועות משוחררות ג"כ כמו בשיחה של אדם עם חברו.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 25, 2024 7:56 pm

בענין מה שהזכיר הרב אי"ס מקודם בקשר לאשכנזים וספרדים המתפללים בבית כנסת אחד -

ראיתי להעיר:

לפעמים ב'שטיבלאך' שרוב המתפללים הם אשכנזים, ניגש לעמוד מישהו מעדות המזרח, ולפעמים מדובר בבחור צעיר ממש.

והנה הבחור הורגל בבית הכנסת שהוא מתפלל שהחזן אומר את כל התפלה ממש בקול רם (ומנמיך את קולו רק בפסוק הידוע בפרשת והיה אם שמוע...), וכך הוא נוהג בקולו הזמיר.

אולם למתפללים (האשכנזים) שלא הורגלו בכך הדבר מאוד קשה (בפרט כשמדובר בחדר קטן שבו אין לאן לברוח), שכן גם ככה לא תמיד אוחזים בדיוק עם החזן וזה מאוד מפריע כשקולו חודר לעצמות ואי אפשר להתפלל בקצב שלך במנוחה.

ולא באתי אלא להאיר.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' מרץ 25, 2024 9:13 pm

בעיני מוזר מנהג הספרדים, המתפללים בבית כנסת אשכנזי, שכולם עומדים בקדיש, כפסק רבותינו האשכנזים, ואילו הם מקפידים על מנהגם לישב בקדיש, כאילו ויש בזה איסור לעמוד.
ומה עם 'לא ישב בין העומדים'? הבדלי הגזענות פוטרים גם את זה?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 25, 2024 11:02 pm

המקור לשבת בקדיש הוא מהאריז"ל, וכמדומה שגם האשכנזים לא כולם עומדים בקדיש.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' מרץ 25, 2024 11:17 pm

האם זה אמור להיות תירוץ? אם זה מהאריז"ל אז אין ענין של 'יושב בין העומדים'? מה מעליותא של מנהג האריז"ל מעל שאר מנהגי ישראל? בכולם יש ערך על של לא לשבת בין העומדים.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 25, 2024 11:22 pm

כוונתי לומר שלכן גם אצל האשכנזים יש הנוהגים כן, ע"פ האריז"ל, ואי אפשר להכליל שכל האשכנזים עומדים.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי אראל » ג' מרץ 26, 2024 6:30 am

עובדיה חן כתב:לאחרונה אני רואה תופעה שבאמצע תפילה שבלחש, הרבה משתמשים עם הידיים ומניפים הנה והנה, האם זה עוזר לכוונה או שזה מטעם סיבה אחרת.

.... הסבא רבה שלנו, אברהם אבינו, נהג ככה...
בראשית יד פסוק כב, הרימתי ידי, ובתרגום אונקלוס, ארימית ידי בצלוי

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' מרץ 26, 2024 7:44 am

להרים ידיים זה דבר אחד זה צורה של הכנעה, ולהניפם אנה ואנה זה דבר שני זה נראית כמו משוגע.
אמנם איני מדבר לגופו של ענין שבזה נהרה נהרה ופשטיה

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי אור עולם » ג' מרץ 26, 2024 8:23 am

מו"ר הגר"ש כץ שליט"א מרבה לומר שאם "וירא העם וינועו" הרי זה כי "ויעמדו מרחוק"
והביא בשם ? שעבודה היא תפילה שבלב, ואם יוצא החוצה, כנראה שיש עוד משהו בלב ואז אין לתפילה מקום והיא גולשת
ויש לו גם סיפור ע"ז שאיני זוכרו כעת

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי גביר » ג' מרץ 26, 2024 8:44 am

יהודה בן יעקב כתב:בעיני מוזר מנהג הספרדים, המתפללים בבית כנסת אשכנזי, שכולם עומדים בקדיש, כפסק רבותינו האשכנזים, ואילו הם מקפידים על מנהגם לישב בקדיש, כאילו ויש בזה איסור לעמוד.
ומה עם 'לא ישב בין העומדים'? הבדלי הגזענות פוטרים גם את זה?


בזמנו שאלתי מורה הוראה חשוב, הואיל ולא פעם אני מתפלל אצל הספרדים [ובוודאי במקום שבו אני גר היום, שבימות החול כל המניינים בו ספרדיים] ואמר לי שאדם אינו צריך להיות יוצא דופן ויש לנהוג כפי שכל הציבור נוהג - לשבת בשעה שהציבור יושב ולעמוד בשעה שהציבור עומד.

[בעבר אף נמנעתי מנפילת אפיים במניין ספרדי, עד שראיתי רב אשכנזי חשוב שנפל על אפיו בבית כנסת ספרדי, כנראה שזה פחות בולט ואין בזה משום יושב בין העומדים].

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' מרץ 26, 2024 10:21 am

גביר כתב:בזמנו שאלתי מורה הוראה חשוב, הואיל ולא פעם אני מתפלל אצל הספרדים [ובוודאי במקום שבו אני גר היום, שבימות החול כל המניינים בו ספרדיים] ואמר לי שאדם אינו צריך להיות יוצא דופן ויש לנהוג כפי שכל הציבור נוהג - לשבת בשעה שהציבור יושב ולעמוד בשעה שהציבור עומד.

[בעבר אף נמנעתי מנפילת אפיים במניין ספרדי, עד שראיתי רב אשכנזי חשוב שנפל על אפיו בבית כנסת ספרדי, כנראה שזה פחות בולט ואין בזה משום יושב בין העומדים].


בנפילת אפים בב' וה' חלוק מנהג אשכנז ממנהג ספרד אם אומרים מיד אחר חזרת הש"ץ או לאחר התחנונים, ושאלתי את מרנא הגרשז"א זצללה"ה אם המתפלל בנוסח ספרד בבית כנסת שמתפללים בנוסח אשכנז יכול לנהוג כמנהגו כנגד מנהג המקום, והשיב לי דמאחר שכו"ע ידעי שיש בזה מנהגים שונים אין בכך חשש של לא תגודדו וכל אחד יכול לנהוג כמנהגו.

מענה איש
הודעות: 1037
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי מענה איש » ג' מרץ 26, 2024 10:32 pm

יהודה בן יעקב כתב:בעיני מוזר מנהג הספרדים, המתפללים בבית כנסת אשכנזי, שכולם עומדים בקדיש, כפסק רבותינו האשכנזים, ואילו הם מקפידים על מנהגם לישב בקדיש, כאילו ויש בזה איסור לעמוד.
ומה עם 'לא ישב בין העומדים'? הבדלי הגזענות פוטרים גם את זה?

אכן, יש מכתב מהגר''ע יוסף שבו הוא מורה שספרדים המתפללים בבית כנסת אשכנזי הם צריכים לעמוד בקדיש.

מענה איש
הודעות: 1037
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי מענה איש » ג' מרץ 26, 2024 10:36 pm

דרומי כתב:בענין מה שהזכיר הרב אי"ס מקודם בקשר לאשכנזים וספרדים המתפללים בבית כנסת אחד -

ראיתי להעיר:
לפעמים ב'שטיבלאך' שרוב המתפללים הם אשכנזים, ניגש לעמוד מישהו מעדות המזרח, ולפעמים מדובר בבחור צעיר ממש.
והנה הבחור הורגל בבית הכנסת שהוא מתפלל שהחזן אומר את כל התפלה ממש בקול רם (ומנמיך את קולו רק בפסוק הידוע בפרשת והיה אם שמוע...), וכך הוא נוהג בקולו הזמיר.
אולם למתפללים (האשכנזים) שלא הורגלו בכך הדבר מאוד קשה (בפרט כשמדובר בחדר קטן שבו אין לאן לברוח), שכן גם ככה לא תמיד אוחזים בדיוק עם החזן וזה מאוד מפריע כשקולו חודר לעצמות ואי אפשר להתפלל בקצב שלך במנוחה.

ואני מכיר הפוך שלפעמים מגיע אברך אשכנזי לבית כנסת ספרדי בעלי בתים ומתחיל לומר בקול את קטעי התפילה (וייבוסך אל תוסיר) למרות שהנוהג שרק החזן אומר בקול וכל העם בלחש ויש המהדרין לשוטט במרכז בית הכנסת קדימה אחורה למרות שתופעת השוטטות כמעט ולא קיימת אצל הספרדים בע''ב.

מענה איש
הודעות: 1037
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי מענה איש » ג' מרץ 26, 2024 10:51 pm

איש_ספר כתב:עוד ראיתי להעיר על מנהג של שגעון

כולנו מכירים את זה, מתפללים בשטיבלך, הקדישים שאחרי התפילה נאמרים ע"י בני עדה"מ, חובבי קדישים, ואז ביהא שלמא רבא, אחד מהמתפללים, אומר בקו"ר כקריאת ביניים, כשהוא מלווה את אומר הקדיש, וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֶוַח וְהַצָּלָה, את כל הפסקה, או חלקים ממנה, ועל פניו מרוח חיוך מאוס של פטרונות. כאילו מדובר כאן בקוריוז, כאילו אומר הקדיש הוא אלדד הדני או דוד הראובני, שמקריא משהו מספר היובלים.

אבל זה עוד כלום, כי לרוב אומרי הקדיש הם לא ה'משוכנזים', חכו חכו לשמחת תורה, אז באמצע ההקפות הגבאי או מישהו נמרץ אחר מהמתפללים, צד בעיניו מישהו בעל חזות מזרחית, והוא ניגש אליו, דוחף לו מחזור ליד, נותן לו מרפק וקורא לו, אין אדיר אין אדיר! לאמור, גש אל הבימה ותן בקולך בהיגוי מזרחי, אין אדיר!

לא יעזור לאברך כלום, קונטרסים ע"ג קונטרסים בעניני חזקה ושעבודים ותורת הספיקות, עשרות שנים בישיבות ובכוללים אשכנזיים. שום כלום, פרנעק איז א פרענק. הוא נדחף אל הבימה חיש מהר. האברך ניגש בלי להבין איזה פונקציה הוא הולך למלאות, ונותן בקולו, אין אדיר, כל הקהל חוזר אחריו בקריאות קצובות אין אין אין! ועל פני כולם אותו חיוך דוחה, שכולו פטרונות, לאמור אנחנו אדוני הארץ, ההיגוי שבפינו הוא איש מפי איש עד אברהם אבינו (מק"ק ארם נהריים שבתוגרמה..) וכו' וכו', ראו הביאו לנו איש ספרדי לצחק בו.

למותר לציין שכוונת כולם טובה, ואיש לא מבקש להתקלס בו או לבזותו, וגם הוא לא מפקיר עצמו לבזיונות, ולפעמים עוד רואה בכך איזה כיבוד, אבל בשורש לענ"ד זה מה שמתרחש. פטרונות דוחה וילדותית.

לא חסר תופעות והוכחות לפטרונות כך שלא צריך להרחיק לכת (ואם ספרדי לועג למבטא חסידי אז הוא פטרון)
כיום אנשים גם מאופקים צריכים איזה זרימה כלשהי וזה בא להם בטוב להגיד ושיזבה ורפואה וכו' ובכלל מנהג הספרדים שכל הציבור עונה וריוח והצלה אז הוא לקח איזה משם (כמובן כשזה לא נאמר בטון מזלזל)
כך גם בנוגע למפי אל הכל בסדר, לא רואה בעייה בלכבד ספרדי לשורר מפי אל למרות שכל אשכנזי יכול לשורר את הזה בשופי ולפעמים יותר יפה ממחבר הקונטרס הנז'
אגב, השיר בנעימה המסורתית יש בו רבעים והוא עבר איזה תהליך של השתכנזות ורבעי הטונים עברו לחצאי טונים (מראסט לעג'אם)

כולי האי
הודעות: 42
הצטרף: ג' מרץ 29, 2016 5:37 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי כולי האי » ד' מרץ 27, 2024 1:15 pm

מענה איש כתב:ואני מכיר הפוך שלפעמים מגיע אברך אשכנזי לבית כנסת ספרדי בעלי בתים ומתחיל לומר בקול את קטעי התפילה (וייבוסך אל תוסיר) למרות שהנוהג שרק החזן אומר בקול וכל העם בלחש ויש המהדרין לשוטט במרכז בית הכנסת קדימה אחורה למרות שתופעת השוטטות כמעט ולא קיימת אצל הספרדים בע''ב.


אולי זה עניין לאשכול חדש באספקלריא. אבל לגוף הטענה כמה אשכנזים מתפללים אצל ספרדים וכמה להיפך, כך שטענתך היא על קומץ מאוד קטן.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2171
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מרץ 27, 2024 3:48 pm

מנהג שגעון של הרבה מהמדפיסים הוא להדפיס את המגילות בסוף החומש בכתב קטן. מילא ההפטרות, אולי צריך שיהיה איזה היכר בין הפרשה להפטרה שבין הפרשיות, אבל המגילות שבסוף החומש למה שלא ידפיסו באותיות גדולות.
(אולי זה קשור גם למנהג להדפיס את שמונ"ע של שחרית באותיות גדולות, ושל מנחה ומעריב באותיות מוקטנות, ושל שבת עוד יותר קטן...)
ויבורכו אותם הגבאים בכמה מקומות שהביאו לציבור חוברות של מגילת אסתר באותיות גדולות ומאירות עינים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 27, 2024 5:18 pm

כולי האי כתב:
מענה איש כתב:ואני מכיר הפוך שלפעמים מגיע אברך אשכנזי לבית כנסת ספרדי בעלי בתים ומתחיל לומר בקול את קטעי התפילה (וייבוסך אל תוסיר) למרות שהנוהג שרק החזן אומר בקול וכל העם בלחש ויש המהדרין לשוטט במרכז בית הכנסת קדימה אחורה למרות שתופעת השוטטות כמעט ולא קיימת אצל הספרדים בע''ב.


אולי זה עניין לאשכול חדש באספקלריא. אבל לגוף הטענה כמה אשכנזים מתפללים אצל ספרדים וכמה להיפך, כך שטענתך היא על קומץ מאוד קטן.

כל אחד חושב שמה שאצלו זה ככה אצל כולם...
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' מרץ 31, 2024 5:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי עובדיה חן » ש' מרץ 30, 2024 11:29 pm

יצא פרסומת מועצת חכמים -,בחורי ישיבה יושבים ומעיינים באיזה נעליים לקנות. ומפרסמים את זה בחוצות בני ברק,פשוט בושה.

צורב מתחיל
הודעות: 819
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צורב מתחיל » א' מרץ 31, 2024 2:02 pm

עובדיה חן כתב:יצא פרסומת מועצת חכמים -,בחורי ישיבה יושבים ומעיינים באיזה נעליים לקנות. ומפרסמים את זה בחוצות בני ברק,פשוט בושה.

נכון.
ניגשתי לאיזה מו"צ ושאלתי אותו אם צירפו אותו למועצת, והראיתי לו את התמונה, והוא מאד נפגע...

אבל על פסח מצה ומבצע, מחלנו.
על כנגד ארבעה ממרחים, מחלנו.
על דרך חירות עם ספות..., מחלנו.
על "ועל ידי זה יושפע שפע" כפרסומת לשפע מים חמים, מחלנו.

רק המועצת קדושה לנו?

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' מרץ 31, 2024 7:19 pm

וכן מחלנו גם על
אלול
התעוררו

עם קפה אסם

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' מרץ 31, 2024 7:27 pm

אולי כדאי שנארגן חרם חמור על המוצרים האלו שמבזים את הדת

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 31, 2024 7:40 pm

היה אשכול על "גולדיס" - viewtopic.php?f=51&t=61029

לכשיבקע
הודעות: 574
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' מרץ 31, 2024 11:13 pm

ונתנו ידידים כתב:וכן מחלנו גם על
אלול
התעוררו

עם קפה אסם


וגם על 'אושפיזין, צילא דמהימנותא, מקיפין דבינה, בירה'

צורב מתחיל
הודעות: 819
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ב' אפריל 01, 2024 2:45 pm

הפצת המעיינות כתב:אולי כדאי שנארגן חרם חמור על המוצרים האלו שמבזים את הדת

המוצרים ויוצריהם לא יודעים שום דבר מהחיים שלהם.
הם פונים אל הפרסומאים, מהמגזר, שתיצור את הפרסומת המתאימה.
אם היה ברור אצל הפרסומאים שהפרסומת אלול תתעורר על קפה תגרום לתחושת דחיה מהקפה הזה, לא היו פרסומות כאלו.
אנחנו הבעייתיים.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' אפריל 01, 2024 9:03 pm

אחד מגדולי רבני וחשובי הפורום שאל אותי, כמה אפשר להשאר בהוה אמינא, כמה שנים לוקח להגיע למסקנה?
ואני שואל אותך: כמה שנים אפשר להשאר צורב מתחיל, עברו כבר שנים. אולי כבר תהיה צורב באמצע? אם לא צורב מסיים?

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' אפריל 02, 2024 2:31 pm

עוד רעה חולה הגובלת בשיגעון,לוקחים זמר חסידי מתחיל שיש עדיין חלב על השפתיים,לא ברור בכלל שהבחור יודע או למד מוזיקה,משלמים לו 6000-10000 לשעה וחצי של שירה בחתונה,עדיין לא ראיתי שום בעל מקצוע[אולי מנהל מחלקה בהדסה] שמקבל לשעה 5000 ש"ח.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הרואה » ג' אפריל 02, 2024 10:04 pm

עובדיה חן כתב:עוד רעה חולה הגובלת בשיגעון,לוקחים זמר חסידי מתחיל שיש עדיין חלב על השפתיים,לא ברור בכלל שהבחור יודע או למד מוזיקה,משלמים לו 6000-10000 לשעה וחצי של שירה בחתונה,עדיין לא ראיתי שום בעל מקצוע[אולי מנהל מחלקה בהדסה] שמקבל לשעה 5000 ש"ח.

למיטב ידיעתי המתחילים לוקחים מקסימום 2000 בדרך כלל פחות וזה ל5 שעות בערך כולל הפסקות. מי שלוקח את הסכומים שכתבת זה ה'מותגים' ואולי השגעון הוא לא שלהם אלא של מי שמשלם להם...

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 02, 2024 11:21 pm

אם הגענו לשגעונות מסוג זה יש לדאבונננו הרבה דוגמאות, אחת הזכורה לי כרגע היא מחיר הפאות.

בעל התפארת
הודעות: 277
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי בעל התפארת » ג' אפריל 02, 2024 11:32 pm

דומה למחיר השטריימל

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אפריל 03, 2024 12:15 am

בעל התפארת כתב:דומה למחיר השטריימל

לא נכון.
עד כמה שאני יודע, שטריימל סביר לחתן הוא בסביבות 8-10 אלף, פאות זה יותר (במיוחד אם נחשב, שתי פאות לימות החול ופאה לשבתות).
גם במספר השנים ששני חפצים אלו מחזיקים מעמד, יש עדיפות לשטריימל.
אבל האמת, זה וזה שגעון, זה גדול וזה גדול מאוד...

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אפריל 03, 2024 12:43 am

באמת, כאשר נחשוב קצת, אף הפאה ההכי זולה, היא לוקסוס נוראה.

פאה זולה מאד, היא כמעט אלף דולר.

כאשר אשה הולכת למשרד ההרווחה ויושבת שם עם משפחת מהגרים ממכסיקו, האם היא חושבת אי פעם שהאשה לידה לעולם לא תלבש בגד השווה יותר ממאה דולר? אנחנו מפונקים כ"כ, ואין אנו מודעים לזה.

כ"ה לענין הכובעים שלנו ג"כ, לא רק השטריימל. כל דבר חייב להיות לכתחילה שבלכתחילה, אין שום חשבון ש'אין לי את הכסף לזה'.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הרואה » ד' אפריל 03, 2024 12:52 am

פאה זה הידור מצווה
סתם, אם כבר עבירה...
ראיתי תוצאות של סקר כמה שווה כל הלבוש שעליך ביחד כולל שעון ותכשיטים
לפי פילוח של מגזרים וגילאים וכו'
רוב האנשים לא הגיעו ל1000 ₪
נשים חרדיות הגיעו לעשרות אלפים...
נאר תיירה

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אפריל 03, 2024 1:45 am

דרומי כתב:אם הגענו לשגעונות מסוג זה יש לדאבונננו הרבה דוגמאות, אחת הזכורה לי כרגע היא מחיר הפאות.

הזוי לגמרי. למה אנחנו מסכימים לזה? למה?
הסוחרים/סוחרות מצאו דרך לפגוע בבטן הרכה, לך תתווכח עם נשים בענייני הפאות שלהן...
טירוף הדעת. צריך לתקן בזה תקנות השוק (ויועיל ממילא גם לכשרותן וצניעותן של הפאות).

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אפריל 03, 2024 1:51 am

חד ברנש כתב:
בעל התפארת כתב:דומה למחיר השטריימל

לא נכון.
עד כמה שאני יודע, שטריימל סביר לחתן הוא בסביבות 8-10 אלף, פאות זה יותר (במיוחד אם נחשב, שתי פאות לימות החול ופאה לשבתות).
גם במספר השנים ששני חפצים אלו מחזיקים מעמד, יש עדיפות לשטריימל.
אבל האמת, זה וזה שגעון, זה גדול וזה גדול מאוד...

שתי פאות ליום חול ואחת לשבת?? לא הגזמנו? אולי גם עוד אחת ליו"ט ועוד אחת לחוה"מ?
בלעה"ר.. גבירים גדולים אתם...

(וגם לגבי המחירים של הפאות, 8 אלף זה כבר מחיר מטורף ומופרך לחלוטין בעיניי, אני לא הסכמתי לשלם יותר מזה, וכאמור אפילו הכי אני מקטר..)


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 334 אורחים

cron