אום אני חומה כתב:בני קטורה שולחו קדמה אל ארץ קדם. אולי זה בכלל לארצות המזרח הודו כו'?
דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...
דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...
מכון חכמי ספרד כתב:דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...
קראתי לפני שנים מחקר גינאולוגי הטוען שרוב המוסלמים בעולם אינם מזרע ישמעאל.
קו ירוק כתב:ידוע שרבותינו הראשונים והאחרונים מתייחסים לעמי ערב כאל עם 'פראי אדם', שאלו תכונות נפשם כפי שניתנו ע"י הבורא. (וא"ז סתירה שהם היו בעלי חכמה מרובה בתקופת תור הזהב של יהדות ספרד).
גם מצאנו שהשוו לשפלות (י' קבין של זימה ירדו לעולם - ט' נטלו ערביא).
אמנם בתורה נאמר והוא יהיה 'פרא אדם' על ישמעאל בלבד, האם יש מקור שכל בני קטורה נכללים בהגדרה זו?
ואולי אפשר שרובא דרובא של ערביא הם דוקא בני ישמעאל, ובני קטורה לא רבו כ"כ, וכמו שהובטח לאברהם על ישמעאל 'ועל פני כל אחיו ישכון' (אחיו מסתמא אלו שאר בני קטורה).
ראב"ע (בראשית לז כח) כתב:כי המדינים יקראו ישמעאלים, וכן אמר על מלכי מדין "כי ישמעאלים הם" (שופטים ח כד)
רשב"ם (שם פסוק לו) כתב:והמדנים מכרו אותו אל מצרים. מדן ומדיין וישמעאלים אחים היו, ומדן וישמעאלים אחד הם לפי הפשט, לכך הוא אומר כי מדנים מכרוהו וישמעאלים הורידוהו שמה, כי שניהם אחד הם לפי הפשט.
סגי נהור כתב:מכון חכמי ספרד כתב:דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...
קראתי לפני שנים מחקר גינאולוגי הטוען שרוב המוסלמים בעולם אינם מזרע ישמעאל.
לא צריך שום מחקר כדי לדעת שמאתיים חמישים מיליוני אינדונזים, פלוס מאתיים מיליוני פקיסטנים, פלוס שמונים מיליוני פרסים ועוד שמונים מיליוני טורקים - אינם מזרע ישמעאל... וזאת רשימה חלקית ביותר כמובן.
שו"ת שאילת יעבץ חלק א סימן מו
התפ"ה לפ"ק. על דבר הגר שבא מארץ איטליא /איטליה/, נסתפקתי אם מותר בישראלית.
כי צ"ע אולי יש לחוש בזמן הזה שלא לקבל גרים מרומיים ומארצות שסביבות רומי שידוע שנתיישבו מאדומיים, ועל כן אנו קוראין אותן מלכות אדום, לפי שבאים מזרע אדום וגזעם ושרשם מבני עשו, כנודע וזה מוסכם גם באומות. וכן היא מפורסמת בשם אדום בדברי חז"ל, (וע"ס משמיע ישועה) ומצא הספק מקום לחול שלא יבוא להם בקהל ה' אלא דור שלישי. על פי מ"ש אני בס"ד במשנה דסוף ידים, שזו היתה מחלוקת ר"נ ור"י דמאן דאסר דייק מדכתיב עמוני ומואבי ביוד היחס ולא כתיב עמון ומואב, לומר שכל הנקרא בשמם נאסר, שידוע שאין אומה ולשון שלא נתערבו בה מאומות אחרות. ואעפ"כ נקראין כולן בשם האומה שנטמעו ביניהם, והכתוב אסרן לכל הדרים בארץ עמון ומואב אליבא דר"ג, ואף ר"י דשרי היינו מטעמא דמפרש קרא להדיא על אשר לא קדמו, מכלל שלא אסר אלא הבאין מאותן כפויי טובה (ועמ"ש בעז"ה בדרוש שדרשתי ופירשתי במאמר ת"ע רשות או חובה) משא"כ באדומי שלא נתנה תורה טעם לאיסורו, אלא להיתרו אחר ג' דורות, ועוד אף דמפרש קרא כי אחיך הוא, הרי הם מוחזקים בבני עשו, כדאמרינן או בטולך או בטולא דבר עשו והיינו רומיים, וכן בדוכתי טובא משמע הכי בדרז"ל, וגם הם עצמם מודים באחוה. ותו בר מן כל דין אפי' לא היו קרויים אדום, ניחוש להו למיעוטא בדוכתייהו היכי דקביעי, הני נמי חשיבי קביעי התם, ואפי' ר"י אפשר דמודה. אפי' בעמון ומואב במקומן, היכי דהוו קביעי, כמו שהוכחתי שם בראיה ברורה מספ"ק דיבמות, דאפי' לא אזלינן בתר שמא חיישינן להו.
ואי משום שגם הרומיים הללו (אף שהיו ידועים בשמותם למשפחותם על בית אבותם לבני אדום בזמן חכמי המשנה) בדורותינו כבר עברו עליהם גלגולים ובלבולים מאומות שונות ומלחמות רבות ועצומות, משו"ה לא בטיל להו קביעותם לענ"ד. ותדע מדפסיק הרא"ש ז"ל גבי מצרי שאסורו נוהג גם בזמננו. עם שגם עליהם עבר כוס המלחמות מגוים רבים ועצומים הרבה פעמים, ולא עוד שנעקרה מלכותם ושמם לגמרי, שהרי ארץ מצרים לישמעאלים תחשב היום. והגרים בה ישמעאלים יקראו בשמם. ואעפ"כ באסורם הם עומדים לדעת הרא"ש והעומדים בשטתו, לפי שלא מצינו להם גלות שלמה שתבטל קביעותם לגמרי. כמו בלבול וחורבן דסנחריב ונ"נ =ונבודכנצר= שהגלו גלות שלמה, מה שלא נמצא כמוהם במלכים שאחריהם הנלחמים באויביהם שאם היו מתגברים עליהם ומנצחים אותם, לא היו מגרשים התושבים מארץ מגורתם להגלותם. אף אם העבירום על דתם. ולכן שוב לא בטלה חזקת קביעותם, ואדומים דרומי נמי דכוותייהו ודו"ק.
על כן נ"ל שראוי לצאת ידי ספק של תורה. ולמנוע מהשיאו ישראלית. אלא יחזר אחר גיורת, הלא כה דברי הטרוד יעב"ץ ס"ט בחפזי כות"ב מבלי עיון.
וישנים שלא הקיצו משנת האולת יחשבו, כי אנחנו בגלות אדום, ולא כן הדבר, רק אדום היה תחת יד יהודה, וכן כתוב ויפשע אדום מתחת יד יהודה (מ"ב ח, כב). גם יואב הכרית כל זכר באדום (מ"א יא, טז). ובעבור שהי' תחת יד יהודה שמחו ביום אידינו והי' אומרים לבבליים ערו ערו עד היסוד בה (תה' קלז, ז). ויותר היה קשה על ישראל החרפה שהיה אדום מחרף אותם, מרעתם. וכן טעם שישי ושמחי בת אדום (איכה ד, כא), ג"כ אל תשמח לבני יהודה (עובדיה א, יב), גם בימי הורקנס הזקן שמם שומרי ירושלים, והכניסם בברית מילה. גם בימי אגריפס כאשר נלכדה ירושלים באו גדודי אדום לעזור ליהודה, ואומה שהגלתנו הוא מזרע כתים וכן אמר המתרגם וצים מיד כתים (במד' כד, כד), והיא מלכות יון בעצמה כאשר פי' בס' דניאל. והי' אנשים מתי מספר, שהאמינו באמונה חדשה, וכאשר האמינו בימי קוסטנטין שחדש כל הדת ולא הי' בעולם שישמרו התורה החדשה חוץ מאדומיים. ג"כ יקראו היום אנשי מצרים ושבא וארץ עילם ישמעאלים, ואין בהם מי שהוא, מזרע ישמעאלים כי אם מתי מעט:
אבל מה שאמרו בפרקי רבי אליעזר (לח) בשכר שפינה את כליו מפני יעקב אחיו נתן לו מאה מדינות משעיר ועד מגדיאל, ומגדיאל זו רומי שנאמר אלוף מגדיאל אלוף עירם. כוונתם בזה מה שהודעתיך כמה פעמים, כי היו המקרים בראשונים רמז לזרעם. והנה אלה האלופים האחרונים עשרה עם מגדיאל, רמז שיהיו מלכי אדום בממשלתם במלכות הרביעית עשרה, ימלכו על ארץ אדום, והעשירי מהם ימלוך על רומי, ומשם תתפשט אחרי כן מלכותם על כל העולם:
איתן כתב:כמובן שחידושו שאדומיים היה נוצרים הראשונים זה דבר... בלי בסיס.
נ.ב.ב.ב.ב. פעם מישהו אמר לי שראה באחד מספרי מחקר שחז"ל קראו לרומי אדום. משום שהורדוס היה אדומי וחיילי רומי היו אלו שהבטיחו את מלכותו. לכן גם להם התחילו לקרוא אדומיים.
קו ירוק כתב:אדום התפשט באירופה, ולכן אנו מוצאים בגמ' מגילה 'גרמניה של אדום'.
(ו) כה אמר - על הגלותם גלות שלמה להסגיר לאדום, אמרו כי זאת הנבואה ניבא על חורבן בית שני כי היו פלטי' מגלות טיטוס והיו בורחים דרך ארץ פלשתים שהיא סמוכה לא"י הפלשתים היו לוקחים אותם ומסגירים אותם ביד אדום כי טיטוס ומחנהו אדומים היו רובם, וזהו גלות שלמה שלא נשארה פלטה להם שלא גלו כי בחרבן בית ראשון לא ראינו זה, וזכר עזה ואשדוד ואשקלון ועקרון ולא זכר גת כי למלכי יהודה היתה כמו שכתוב, ואמר כי רובם שבו לדת ישראל, ואשר לא שבו עליהם נאמר ואבדו שארי' פלשתי':
ישנו כתב:קו ירוק כתב:אדום התפשט באירופה, ולכן אנו מוצאים בגמ' מגילה 'גרמניה של אדום'.
כבר נכב"ב שגרמניא של אדום הכוונה גרמניה שהיא המחסום של אדום דהיינו רומי, ובמדרש רבה איתא גרמניא וברבריא של אדום.
העם האיטלקי לא היה קיים וידוע עד התקופה הפרסית, וסימניו האנתרופולוגיים יותר שמיים מאשר יפתיים.
2) באנציקלופדיה ערך איטליה מצאתי כתוב כי היוצרים את העם האיטלקי הם שלשה: כנענים דוברי עברית שהגיעו לאיטליה, אטרוסקים, יוונים. אין לי מושג מה המקור של הידיעה הזו, אבל אני מניח שלא הסתמכו שם על אגדת חז"ל. בכל אופן היוונים והאטרוסקים היו יחידה נפרדת בתקופה הרומית. והכנענים לא דברו עברית. אמנם המואבים דברו עברית כפי שמלמדת כתובת מישע.
3) שבט אדום, הוגלה מעל אדמתו כנראה החל מימי סנחריב ובעיקר בכיבוש הבבלי ולא חזר אליה לעולם. ראה איכה (ד כא) "שישי ושמחי בת אדום יושבת בארץ עוץ גם עלייך תעבור כוס", העובדה שאדום התנכלו לישראל בשעת חרבן בית ראשון מוזכרת גם בתהלים קלז' ויחזקאל כה יב' (ומאושרת מן הארכיאולוגיה, ראה אטלס כרטא לתקופת המקרא מפה 163. י"א שזו כוונת עובדיה א יא. מוזכר גם בעזרא החיצוני ד מה). אדום ישבו בארץ עוץ שאינה ארצם (בלוח העמים עוץ היא מארצות יפת) ועדיין זוהו כאדום. ועל כל זה מעיד גם מלאכי (א): הלא אח עשיו ליעקב נאם ה' ואהב את יעקב ואת עשיו שנאתי ואשים את הריו שממה ואת נחלתו לתנות מדבר כי תאמר אדום רששנו ונשוב ונבנה חרבות כה אמר ה' צבאות המה יבנו ואני אהרוס". וכאן מפורש כי בתקופה הפרסית היתה ארץ אדום שוממה, אבל העם האדומי היה קיים, ומלאכי מתנבא כי אין לאדום לנסות לשוב לבנות חרבות כמו ישראל כי ה' שונאם וגזר עליהם גלות. (סוף מר זה של ממלכת אדום כבר נובא ע"י הנביאים יואל ד יט, יחזקאל לה טו, עובדיה, ועמוס).
4) האגדה היהודית היחידה המביאה פרט מוחשי המקשר את אדום לעשיו היא ביוסיפון שנתחבר בימי הביניים. האברבנאל טוען כי לשמות שמביא יוסיפון יש הקבלה להיסטוריה הרומאית בו מוזכר אחד האבות המיסדים שבא מן המזרח, וכן לגבי תאריך ביאתו.
5) בקשר לדעתם של הרומאים עצמם, מצטט אברבנאל אחד מאבות הכנסיה ("ניקולאב המפרש הגדול שלהם") שזיהה את איטליה עם אדום. במסכת ע"ז י: מסופר כי אנטונינוס בשיחתו עם רבי החשיב עצמו לצאצא אדום.
6) מקור נוסף על הקשר בין עמי האיזור לאברהם, מוזכר בספר חשמונאים (א יב), כאשר כרתו ברית עם ספרטה שלחו להם החשמונאים כי נמצא בדברי הימים שהם בני אברהם, (קדמוניות היהודים יד' י', כג'. שם יג' ה',ח). גם עם הרומאים כרתו החשמונאים ברית כמוזכר בחשמונאים שם, וכן בע"ז ח:. והשלכה מעשית לכך: יסון הכהן הגדול נמלט לספרטה "יען אשר הם קרובים אל עמו".
7) מענינים גם הממצאים על אבות האיטלקים: "תושבי טרמרה עסקו בחקלאות.. בין הממצאים בולטות חרב פיפיות ארוכה וסיכה סגורה. השיטתיות וההנדסיות שבתכניותיהם של ישובי טרמרה יש בהן כדי להעיד על כך שבהם ישבו אבות האיטלקים (הרומאים), מוצאה של אוכלוסיה זו שנוי עדיין במחלוקת החוקרים", (אנצ"ע ערך טרמרה). אבותיהם של האיטלקים, היו קבוצה שמוצאה לא ידוע, והצטיינה בסדר ושיטתיות, בצד חרב פיפיות ארוכה.
הרואה כתב:ישנו כתב:קו ירוק כתב:אדום התפשט באירופה, ולכן אנו מוצאים בגמ' מגילה 'גרמניה של אדום'.
כבר נכב"ב שגרמניא של אדום הכוונה גרמניה שהיא המחסום של אדום דהיינו רומי, ובמדרש רבה איתא גרמניא וברבריא של אדום.
מה התכוונת "המחסום של אדום"?
הגרמנים מייחסים עצמם לברברים הקדמונים. היטלר ימ"ש היה מדבר על כך הרבה.
הגרמנים גם מייחסים את עצמם כהמשך של "הקיסרות הרומית הקדושה".
אפרקסתא דעניא כתב:כתב יהושע ענבל:
2) באנציקלופדיה ערך איטליה מצאתי כתוב כי היוצרים את העם האיטלקי הם שלשה: כנענים דוברי עברית שהגיעו לאיטליה, אטרוסקים, יוונים. אין לי מושג מה המקור של הידיעה הזו, אבל אני מניח שלא הסתמכו שם על אגדת חז"ל. בכל אופן היוונים והאטרוסקים היו יחידה נפרדת בתקופה הרומית. והכנענים לא דברו עברית. אמנם המואבים דברו עברית כפי שמלמדת כתובת מישע.
קו ירוק כתב:גם לפי החכמים דשם, רומי שלטה גם בגרמניה וללא ספק התרחבו מאוד. (ואגב, ה'אדומים' בדרום יהודה היו ערבים. ואדום שסנחריב בלבל, הגיעה לאירופה
איתן כתב:סגי נהור כתב:מכון חכמי ספרד כתב:דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...
קראתי לפני שנים מחקר גינאולוגי הטוען שרוב המוסלמים בעולם אינם מזרע ישמעאל.
לא צריך שום מחקר כדי לדעת שמאתיים חמישים מיליוני אינדונזים, פלוס מאתיים מיליוני פקיסטנים, פלוס שמונים מיליוני פרסים ועוד שמונים מיליוני טורקים - אינם מזרע ישמעאל... וזאת רשימה חלקית ביותר כמובן.
מסתמא הוא התכוון לערבים ולא למוסלמים. על כל פנים איני יודע איך אפשר לעשות מחקר מי מזרע ישמעאל ומי לא. אולי הוא התכוון שרוב אלו שמכונים ערבים בימינו אינם מצאצי תושבי חצי האי ערב ,אלו מאומות הכבושות שהתבללו בערביים כובשיהם.
'.
יהודהא כתב:
כיון שעלה ..
א.
השבוע שאלו על רשי בוירא: וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם – כַּסָּבוּר שֶׁהֵם עַרְבִיִּים שֶׁמִּשְׁתַּחֲוִים לַאֲבַק רַגְלֵיהֶם, וְהִקְפִּיד שֶׁלֹּא לְהַכְנִיס עֲבוֹדָה זָרָה לְבֵיתוֹ...
ובמדרש : וישא עיניו וירא שלושה מלאכים ...ואחד בדמות ערבי..
והרי בתורה "ערבי" כלל אינו מוזכר ! יותר מכך - רש"י מדבר על כך כשישמעאל עדיין לא נולד ! ?
נכון אין כאן קושיא , שכן צאצאי ישמעאל שגרו בערב המכונים בתורה ישמעאלים [בראשית לז:כה וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד ]- מכונים בהמשך השנים ערביים ,וגם רשי נקט לשון זו.
אבל בנך הערבים מוכרים 14\ 13 פעמים: 5\6 בנביאים - ולראשונה [במלכים] בישעיהו ואחכ בירמיה וביחזקאל.
ועוד בכתובים 3 בנחמיה ,ו 5 בדברי הימים כדלהלן.
ב.
בנביאים
מלכים י,טו.
לְבַד֙ מֵאַנְשֵׁ֣י הַתָּרִ֔ים וּמִסְחַ֖ר הָרֹֽכְלִ֑ים וְכׇל־מַלְכֵ֥י הָעֶ֖רֶב וּפַח֥וֹת הָאָֽרֶץ..
למצודות הָעֶ֖רֶב הם הערבים. ויש חולקים . מעניינת זהותם של "מֵאַנְשֵׁ֣י הַתָּרִ֔ים" שלפי האברבנאל הם הטטרים.
ועל הטטרים והיהודים בהמשך בעזהי.
ישעיהו יג, כ
לֹֽא־תֵשֵׁ֣ב לָנֶ֔צַח וְלֹ֥א תִשְׁכֹּ֖ן עַד־דּ֣וֹר וָד֑וֹר וְלֹֽא־יַהֵ֥ל שָׁם֙ עֲרָבִ֔י וְרֹעִ֖ים לֹא־יַרְבִּ֥צוּ שָֽׁם׃
ישעיהו כא, יג
מַשָּׂ֖א בַּעְרָ֑ב בַּיַּ֤עַר בַּעְרַב֙ תָּלִ֔ינוּ אֹֽרְח֖וֹת דְּדָנִֽים׃
ירמיהו ג, ב
שְׂאִֽי־עֵינַ֨יִךְ עַל־שְׁפָיִ֜ם וּרְאִ֗י אֵיפֹה֙ .. עַל־דְּרָכִים֙ יָשַׁ֣בְתְּ לָהֶ֔ם כַּעֲרָבִ֖י בַּמִּדְבָּ֑ר וַתַּחֲנִ֣יפִי אֶ֔רֶץ בִּזְנוּתַ֖יִךְ וּבְרָעָתֵֽךְ׃
ירמיהו כה, כד
וְאֵ֖ת כׇּל־מַלְכֵ֣י עֲרָ֑ב וְאֵת֙ כׇּל־מַלְכֵ֣י הָעֶ֔רֶב הַשֹּׁכְנִ֖ים בַּמִּדְבָּֽר׃ [לרדק- נראה שהיו שניים גם עֲרָ֑ב וגם עֶ֔רֶב..]
יחזקאל כז, כא
עֲרַב֙ וְכׇל־נְשִׂיאֵ֣י קֵדָ֔ר הֵ֖מָּה סֹחֲרֵ֣י יָדֵ֑ךְ בְּכָרִ֤ים וְאֵילִים֙ וְעַתּוּדִ֔ים בָּ֖ם סֹחֲרָֽיִךְ׃
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים