שאלת ממשלת בריטניה לרבנים - האם מותר לכהן להשתתף במלחמה .[במלחה"ע ה 1.]
יהודהא כתב:בנו של האופה מראדין.
ב.
"הרמב"ם במשנה תורה אסף את הלכות הצבא ב"הלכות מלכים ומלחמותיהם" פרקים ה-ח והוא ככל הנראה היחיד בתקופה זו שריכז הלכות אלו בצורה מסודרת. עדות לכך שהדיון ההלכתי בנושאים אלו היה דל אנחנו יכולים למצוא בכך שלפעמים מקורותיו של הרמב"ם הם לא התלמוד, אלא מקורות תנאיים כגון הספרא ואפילו המקרא עצמו". [המכלול]
.
-----------------
כנל - לאחר חורבן בית שני, התמעט העיסוק בהלכות הצבא, ובשל כך היקף הדיונים ההלכתיים בשאלות הצבא הוא מצומצם ביותר, ואף אין מסכת על כך במשנה. גם בתלמוד הדיונים מצומצמים, ומפוזרים במקומות שונים.
אולם קיים מאמר ארוך הסוקר את נושא המלחמה ומציב מבט גם על המצוות המעשיות וגם על ההשקפה מזוית תורנית
על המלחמה ושלל תופעותיה ובעיותיה , וזה בספרו של הרב זוין ז"ל 'לאור ההלכה'.
גם הרב אליעזר ולדנברג ז"ל, בספרו הלכות מדינה דן בנושאים אלו.
[ושוב - אנא, אל תִּגְרְרוּ כאן לאומיות גיוס וכדומה, יש לכך מספיק אשכולות אחרים].
א.במהלך מלחמת העולם הראשונה פנתה ממשלת בריטניה לרב הראשי של הממלכה המאוחדת הרב יוסף צבי הירץ (1872-1946) וביקשה את דעתו בנוגע לגיוס כהנים לצבא הבריטי. מאחר שיצטרך
להיטמא למתים.
הרב הירץ התיר את הגיוס, ומציע כמה סיבות מדוע איסורי טומאה לכהן אינם חלים בשעת מלחמה:
מנגד, החולקים סוברים כי דין 'מת מצווה' חל רק בנסיבות ייחודיות מאוד. הלכך, לא ניתן ליישם זאת על כל מוות במלחמה.
הרב ש, מ, אדלר (1869-1959), תלמיד חכם בולט שהיגר מפולין לאנגליה, חלק בחריפות על ראיותיו,
אולם גם הוא התיר אך מסיבות אחרות ושונות.
הרב אדלר אף תקף את
הגרי"א הרצוג, אז רבה של בלפסט שאסר לגייס כהנים.
ומה עם "
ברכת כוהנים" שהרי הורג את הנפש אסור בדבר ?
הרב שמעון סופר (1850-1944), נכדו של החת"ם סופר והרב הראשי של העיר ערלוי בהונגריה, דן בשאלה האם לחיילים החוזרים ממלחמת העולם הראשונה מותר לברך ברכת כהנים. למסקנה הוא מתיר משתי סיבות:
בזמן המלחמה חייל איננו יודע בוודאות אם הוא הרג.
בזמן המלחמה ההריגה נעשית באונס, כך שלא ניתן להגדיר את הפעולה כמזיד או כשוגג.
ואלו רק דוגמאות ממאמרו המיוחד של הר זוין זצל על "המלחמה" בספרו לאור ההלכה.
ב.רצח של איש באחיו מבנ"י - במלחמה מה דינו ?. אחת הצרות הגדולות שנפלו על עמנו במלחמת העולם הראשונה היה הכורח להשתתף בלחימה עצמה. כאשר כמיליון וחצי יהודים נלחמו בצבאות השונים שהיו מעורבים במלחמת העולם הראשונה, משני צידי המתרס, כשבצבא
הרוסי שירתו כחצי מיליון יהודים.
בצבא
האוסטרו-הונגרי כ–350,000, בצבא
ארצות הברית שירתו אז כ–250,000 יהודים,
בצבא
גרמניה כ–100,000,
בצבא
צרפת כ–55,000 יהודים ובצבאות האימפריה
הבריטית כ–50,000 נוספים.
אומדן
ההרוגים מבין החיילים מתקרב לכמאתים אלף יהודים (כ-13%).
"מלחמה של גוים עם גוים מעוררת שאלה יסודית, אם מותר לישראל להשתתף בפועל במלחמה זו
במקרה שאינה נוגעת באופן ישר לישראל?"
והר זוין מוסיף "שלמעשה נתעוררה השאלה בספרות ההלכתית המאוחרת,
עד אז לא הייתה כנראה השאלה אקטואלית כל כך - או שהמלכות הייתה מכריחה את אזרחיה להשתתף בפועל במלחמה זו,
או להיפך - שלא הייתה מקבלת יהודים לצבא, בין כך ובין כך אין מקום לשאלה. על כל פנים לא מצינו שהמתנדבים יפנו בשו"ת על כך לחכמי התורה".
ג. הוה עובדא. 1. "כך התוודה אביו, הרבני יוסף פרקש, לפני מותו. סתיו תרע"ה. בשדה הקרב הייתי. להתקפה יצאנו. מתנפלים בתעלה על החיילים שמולנו. תקעתי בחיל שמולי את הכידון הארור.
הכידון שלי פילח את ליבו של החייל שמולי. החייל שמט את חרבו, נפל למרגלותיי וצווח באימה
– 'שמע ישראל'! 'אוי', זעק בנופלו, 'אוי לשבעת ילדיי, אבוי למשפחתי'. בהלה אחזה בי. ואז צעקתי: 'אחי המתוק, מחל לי, לא ידעתי שאתה יהודי'... נפלתי על צוואריו. כוסיתי דם. שמעתי קול בכי:
'מחלתי לך אחי... לא ידעת, לא ידעת. אנא מלא את בקשתי האחרונה ואמחול לך, קבור אותי כדת וכדין ישראל".2. דוגמא אופיינית נוספת פגשתי בבלוג "סיפורי ארץ ישראל - מצבות מדברות", שם מתוארת
התקפה בריטית מהאוויר על באר שבע בטבת תרע"ז, ובה נהרגו 16 יהודים. בהמשך נכתב:לאירוע ההפצצה היה המשך מפתיע. בטרם חלף חודש ימים הופל מטוס אנגלי. הטייס ניצל, וכשמצאו אותו
התברר כי היה זה לורד ששון, יהודי מלונדון. הוא שאל: "איזה נזק גרמתי לתורכים לפני כחודש, כאשר הפצצתי את מסילת הברזל בבאר שבע"? הוא סבר שאם בצד המסילה עומד קרון, בוודאי יש בו תחמושת. משנתברר לו שהרג 16 יהודים, לא ידע הטייס את נפשו מרוב צער.
מובא בהמעיין כאן -
https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=35&id=1107ד. גיטי מלחמה.ומה דינם של החיילים במלחהע ה 1 בהם היו רבים שהשתמשו באמירה לפני שני עדים
"כתבו ותנו" במצב שהבעלים נעדרים, ואז האשה
מותרת ממה נפשך ע"י מיתת הבעל או ע"י הגט....
ומה בחיילים הנמצאים ביפן או במנצוריה - במלחמת רוסיה יפן- ששם אין בנמצא
לא רב ולא סופר , האם ניתן לבעל שימנה ע"פ כתבו סופר ועדים ושליח [שו"ת משיב דבר אבהע"ז נא].
ומה דינו של
כהן שיצא למלחמה [תרל"ט רוסיה נגד טורקיה] ונתן גט על תנאי: אם לא באתי וכו..
לעיר הנקרא
אבעל..יהא הגט משעה שתימסר לידיה.
והאיש הגיע למוסקבה בתוך הזמן ורוצה לבטל הגט ומנוע לשוב לעירו ע"י הצבא.
"והאשה צווחת שרוצית לבטל הגט ולראות בחיים עם בעלה כהן הנ"ל..
ובאם היא גרושה - הרי נאסרה לכהן ..וגיטין דומים לגבי
וויטבסק והבעל אינו יכול להגיע ונסעה היא אליו ..
כל הנל הם מעט מזעיר מהמאמר הארוך והמפורט בנושא המלחמה הנל.
ה. יד ויתד.וְיָתֵד תִּהְיֶה לְךָ עַל אֲזֵנֶךָ וְהָיָה בְּשִׁבְתְּךָ חוּץ וְחָפַרְתָּה בָהּ וְשַׁבְתָּ וְכִסִּיתָ אֶת צֵאָתֶךָ.
ואסור להיפנות בתוך המחנה, או על פני השדה בכל מקום; אלא
מצות עשה לתקן דרך שם מיוחדת להיפנות בה, שנאמר "ויד תהיה לך, מחוץ למחנה" (דברים כג,יג).
וכן מצות
עשה להיות יתד לכל אחד ואחד תלויה עם כלי מלחמתו--ייצא באותה הדרך, ויחפור בה, וייפנה, ויכסה: ... ובין שיש עימהן ארון, בין שאין עימהן--כך הם עושים תמיד, שנאמר "והיה מחנך, קדוש" (דברים כג,טו)
רמבם מלכים ו, יח. ולסמג זה רק כאשר הארון במחנה.
המצווה של
"יד" = מקום מיוחד להתפנות אכן נעשה בכל מחנה צבאי, וכיסוי בעפר או בשאר דברים מתקיים.
אולם באפשרות שבציוד החייל יהיה גם
יתד וכדומה - לא ראיתי שמישהוא דן בכך.
[ לרמבם אלו שתי מצוות נפרדות].
ואולי הכידון / פגיון של החייל עונה על דרישת ההלכה הזו ?
ו. בתורה.בתורה מנויות מספר מצוות ייחודיות לתחום הצבאי. רובן מרוכזות בפרשות
שופטים וכי תצא, כחלק מנאום המצוות לקראת הכניסה לארץ.
מצוות כלליות במלחמה -לרמבם. [מעבר למצוות במלחמות עמלק וה 7 עמים]
(יב)
לשלוח שלום ליושבי העיר כשצרים עליה, ולדון בה כאשר מפורש בתורה, אם תשלים ואם לא תשלים.
(יג)
שלא לדרוש שלום מעמון ומואב בלבד כשצרים עליהם.
(יד)
שלא להשחית אילני מאכל במצור.
(טו)
להתקין יד שיצאו בו בעלי המחנה להפנות בו. (טז)
להתקין יתד לחפור בו.
(יז)
למשוח כהן לדבר באזני אנשי הצבא בשעת המלחמה.
(יח) להיות מארס, ובונה בנין, ונוטע כרם, שמחים בקנינם שנה תמימה,
ומחזירין אותן מן המלחמה. (יט) שלא יעבור עליהן דבר, ולא יצאו אפילו לצרכי העיר וצרכי הגדוד ודומה להם.
(כ)
שלא לערוץ ולחזור לאחור בשעת מלחמה. (כא) דין
יפת תואר.
רמבם מלכים. וסה"מ.