בן פקועה כתב:לפני הרבה שנים הסתובבה שמועה שרמ"ש אמר לרב שך שהוא עושה בדיוק את מה שעשה הרב דסלר, ואמר לו הרב שך אה"נ, אילו היתה ידו תקיפה באותה תקופה היה מוחה נגדו.
צופה_ומביט כתב:ועונים [איני זוכר כרגע מי] שלפי הגמרא (ב"ק קג, ב) "כל היכא דאמרינן מעשה בחסיד אחד או רבי יהודה בן בבא או רבי יהודה ברבי אילעאי" מובן, כי החסיד הזה היה רבי יהודה בעצמו, והראו לו בשמים כפי שיטתו, וכלומר שרבי יהודה רואה ממש בשמים את שיטתו שלו, ואין זו הכרעה שהמציאות המוחלטת היא כך. ואם בזה כך - כל שכן וכל שכן לעניין דעת תורה, שנוגעת להנהגת יושבי הארץ.
צופה_ומביט כתב:מצינו כעי"ז ב"מגידים", שהוא גילוי משמים, ועכ"ז אמר הגר"א שהמגיד מעורב מהתוכן של האדם בעצמו, והמגיד של הבית יוסף התבטא "אני המשנה הדוברת אליך", כי הב"י היה עוסק הרבה במשניות והמגיד שלו היה מבחינת המשניות דוקא, וכן עזה"ד.
משפטים אלו מעניקים לנו "מושג כלשהו" בהגדרת "דעת
תורה"...
רק נזכיר מה שפעם התבטא רבנו, כי גם הוראה של החזון איש,
בעניני העולם , איז אויך אשטיקל חזון איש.. [ביאור הדברים,
שגם זה כמו חידוש דין בספר חזון איש]...
צופה_ומביט כתב:
הבאתי לך לעיל תוספות הרא"ש במסכת ר"ה [דף טז, א]
סעדיה כתב:צופה_ומביט כתב:
הבאתי לך לעיל תוספות הרא"ש במסכת ר"ה [דף טז, א]
אי נמי כר' יהודה דאמר בסמוך הכל נידונים בראש השנה וגזר דינם נחתם כל אחד בזמנו בפסח על התבואה ואותו חסיד היה ר' יהודה ב"ר אלעאי כדאמרינן בהגוזל קמא ק"ג ב' כל היכא דאיכא מעשה בחסיד אחד או ר' יהודה בבא או ר' יהודה בר' אלעאי
צופה_ומביט כתב:כשהקב"ה אומר פלוני בני כך אומר פלוני בני כך אומר, זה "כל אחד והאמת שלו" הפוסטמודרני?
ואשכחיה ר' אביתר לאליהו, א"ל: מאי קא עביד הקדוש ברוך הוא? א"ל: עסיק בפילגש בגבעה, ומאי קאמר? אמר ליה: אביתר בני כך הוא אומר, יונתן בני כך הוא אומר, א"ל: ח"ו, ומי איכא ספיקא קמי שמיא? א"ל: אלו ואלו דברי אלהים חיים הן זבוב מצא ולא הקפיד, נימא מצא והקפיד.
צופה_ומביט כתב:גם ההלכה היא מה רוצה הקב"ה למעשה מעם ישראל, וגם ההנהגה בדרכי החיים. אין שום חילוק ביניהן בנקודה הזו. ואם בהלכה יש כמה שיטות, וכל אחד במקומו פסק אחרת ונהגו כמותו, והכל אמת אלוקית דברי אלוקים חיים, לא מבין מה כ"כ קשה להבין שגם בהנהגה הרצויה בענייני החיים כך.
ההבדל הוא רק בצורת הבירור והידיעה של הדברים, אבל לא במהותם.
עקביה כתב:[quote
הסוגיא הכללית של או"א דא"ח גדולה היא ולא אעסוק בה כרגע, ....
כדכד כתב:עקביה כתב:[quote
הסוגיא הכללית של או"א דא"ח גדולה היא ולא אעסוק בה כרגע, ....
כעין היהודי שלמד כל מסכת שבת והבען הכל חוץמראשי התיבות רה"י ורה"ר
הוספה:
אקוה כי בעקבות הדברים הנ"ל לא יטענו נגדם טענות ידועות ברוח המוסכמות והמפורסמות. כגון: כבר הורה זקו. או, למשל: כך דעת תורה. או, אסור להתנגד אפי' בכי הוא זה לדעת גדולי הדור. או כל מיני חידושי הלכות שנתחדשו לאחרונה, וגם לא לאחרונה, בסוגית ימין שהוא שמאל ושמאל שהוא ימין וכיוצ"ב. ואם בכ"ז יטענוך, אומר רק זאת בלבד: כל אותם דברים טובים ונחמדים מוכרים לנו היטב ומאז ומתמיד. במחילה, לא היום נולדנו, ואיננו נערים וקטנים, לא מבחינת הגיל ולא מבחינת הכרתינו את הנושאים הללו לא מהיום ולא מאתמול. ובודאי ובודאי שלא עתה יאלפונו דעת ובינה בהם במה שבוננו אותנו היטב היטב רבותינו הקדושים מצוקי ארץ אשר את מימיהם הנאמנים שתינו בצמאון, וממקור תורתם הנשגבה ותבונתם העמוקה והגות ליבם הטהור זכינו לשאוב כל חד לפום שיעורא דילי'. ודמותם הקדושה ואמרותיהם הנשגבות וקדושת הנהגתם הנפלאה, עוד גם כעת וכיום עומדים וניצבים כחיים לנגד עינינו,מלהיבים את רוחינו, תוססים ושוקקים בקרבינו, ומנווטים את דרך חיינו בתורה, באמונה, בקיום מצות, ובהשקפה תורנית בריאה ומלאה בהירה ויסודית. יבינו זאת כל אלה שלא זכו לכל זאת!
מצ"ב.הגר"ג אדלשטיין לנציגי 'דגל': "א"א שאדם יסמוך על דעתו; צריך דעת תורה"... כ"ח בתמוז | 27.07.22
נציגי 'דגל התורה' ועסקניה מכל רחבי הארץ, התכנסו אתמול (שלישי) לוועידה מיוחדת במלאות עשור לפטירתו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב, ראש הישיבה שהשתחרר מבית החולים רק ביום שני, נשא דברים בשידור חי למשתתפי הכנס מביתו ברחוב ראב"ד בבני ברק...
הנאום המלא
עכשיו יש עשר שנים לפטירת מרן רבי יוסף שלום אלישיב זכר צדיק לברכה, עשר שנים, לכבודו צריך לעשות איזה פעילות ציבורית חשובה, לכן נציגי 'דגל התורה' בכל מקום שהם צריכים לדעת, שבכל הפעולות שהם עוסקים בתור נציגי דגל התורה ברשויות ובכל מקום שהם הנציגים של דגל התורה צריכים לדעת, שאי אפשר שכל אחד יסמוך על דעתו מה הדרך".
מה דרך התורה בכל ענין וענין, שכל אחד יסמוך על דעתו אי אפשר, צריך לברר מה דעת התורה, מה דעת גדולי התורה שבדור, מה דעתם בנוגע איך להכריע איך להתנהג בענייני הציבור...
באמונתו כתב:עד כאן דברי יצר הרע!
היום לפני שנה בדיוק:מצ"ב.הגר"ג אדלשטיין לנציגי 'דגל': "א"א שאדם יסמוך על דעתו; צריך דעת תורה"... כ"ח בתמוז | 27.07.22
נציגי 'דגל התורה' ועסקניה מכל רחבי הארץ, התכנסו אתמול (שלישי) לוועידה מיוחדת במלאות עשור לפטירתו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב, ראש הישיבה שהשתחרר מבית החולים רק ביום שני, נשא דברים בשידור חי למשתתפי הכנס מביתו ברחוב ראב"ד בבני ברק...
הנאום המלא
עכשיו יש עשר שנים לפטירת מרן רבי יוסף שלום אלישיב זכר צדיק לברכה, עשר שנים, לכבודו צריך לעשות איזה פעילות ציבורית חשובה, לכן נציגי 'דגל התורה' בכל מקום שהם צריכים לדעת, שבכל הפעולות שהם עוסקים בתור נציגי דגל התורה ברשויות ובכל מקום שהם הנציגים של דגל התורה צריכים לדעת, שאי אפשר שכל אחד יסמוך על דעתו מה הדרך".
מה דרך התורה בכל ענין וענין, שכל אחד יסמוך על דעתו אי אפשר, צריך לברר מה דעת התורה, מה דעת גדולי התורה שבדור, מה דעתם בנוגע איך להכריע איך להתנהג בענייני הציבור...
גם אין לסמוך על מ"ט, אשר שרבב דעותיו האישיות, כאילו בשם רבי משה פיינשטיין זצ"ל. לי ידוע דעת מרן, היפך גמור בדבר זה.
יבנה כתב:באמונתו כתב:עד כאן דברי יצר הרע!
היום לפני שנה בדיוק:מצ"ב.הגר"ג אדלשטיין לנציגי 'דגל': "א"א שאדם יסמוך על דעתו; צריך דעת תורה"... כ"ח בתמוז | 27.07.22
נציגי 'דגל התורה' ועסקניה מכל רחבי הארץ, התכנסו אתמול (שלישי) לוועידה מיוחדת במלאות עשור לפטירתו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב, ראש הישיבה שהשתחרר מבית החולים רק ביום שני, נשא דברים בשידור חי למשתתפי הכנס מביתו ברחוב ראב"ד בבני ברק...
הנאום המלא
עכשיו יש עשר שנים לפטירת מרן רבי יוסף שלום אלישיב זכר צדיק לברכה, עשר שנים, לכבודו צריך לעשות איזה פעילות ציבורית חשובה, לכן נציגי 'דגל התורה' בכל מקום שהם צריכים לדעת, שבכל הפעולות שהם עוסקים בתור נציגי דגל התורה ברשויות ובכל מקום שהם הנציגים של דגל התורה צריכים לדעת, שאי אפשר שכל אחד יסמוך על דעתו מה הדרך".
מה דרך התורה בכל ענין וענין, שכל אחד יסמוך על דעתו אי אפשר, צריך לברר מה דעת התורה, מה דעת גדולי התורה שבדור, מה דעתם בנוגע איך להכריע איך להתנהג בענייני הציבור...
גם אין לסמוך על מ"ט, אשר שרבב דעותיו האישיות, כאילו בשם רבי משה פיינשטיין זצ"ל. לי ידוע דעת מרן, היפך גמור בדבר זה.
אז נכון שר׳ דב לנדו הוא גדול הדור, אבל כשאתה לא מסכים איתו, דבריו דברי היצר הרע! [אני משער שלא הספקת לשאול דעת תורה על תגובתך.]
אין שום קושיא מדברי ר׳ גרשון, הציבור בוחר את הנציגים ע״ד שהם יעשו ככל שיורו להם הגדולים, וזה גם מה שהתחייבו הנציגים לפני הבחירות, לכן פשוט לכו״ע שהם צריכים לקיים את זה. אבל אין מזה ראיה שהציבור צריכים לבחור נציגי הגדולים, או שאין לגדולים אחרים זכות לחלוק על גדולים הראשונים, או שיש מושג ביהדות של דעת תורה, או שיש לגדולים רוה״ק וכו׳.
היכן מצאת לראשונה את המושגים של דעת תורה הנ״ל?
מה ידוע לך בענין דעת ר׳ משה בהיפך עדות טנדלר?
כדכד כתב:אני רוצה לחזור לענין של אלו ואלו דברי אלקים חייים
לפי מה שמבאר הריטב"א בעירובין י"ג הכוונה היא שכל הסברות נאמרו למשה בסיני ולפעמים יש צד לכאן וצד לכאן וההכרעה תהיה עפ חכמי ישראל
למה א"א לומר אותו דבר בדיונים שאינם הלכתיים גרידא אלא בהנהגת הציבור?
מה שהביא הרב עקביה מהדיון שבגיטין ששם היה ששני הדברים היו נאבל הקפיד ק על השני אינו קושייא כי שם נחלקו על העובדא היכי הווה ולכן חייב להיות שהפתרון הוא ששתיהן היו אבל כשהויכוח הוא לא מה היה אלא מה צריך לעשות עדיין אפשרי שהסברות לכאן ולכאן הם דברי אלקים חיים
באמונתו כתב:יבנה כתב:באמונתו כתב:עד כאן דברי יצר הרע!
היום לפני שנה בדיוק:מצ"ב.הגר"ג אדלשטיין לנציגי 'דגל': "א"א שאדם יסמוך על דעתו; צריך דעת תורה"... כ"ח בתמוז | 27.07.22
נציגי 'דגל התורה' ועסקניה מכל רחבי הארץ, התכנסו אתמול (שלישי) לוועידה מיוחדת במלאות עשור לפטירתו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב, ראש הישיבה שהשתחרר מבית החולים רק ביום שני, נשא דברים בשידור חי למשתתפי הכנס מביתו ברחוב ראב"ד בבני ברק...
הנאום המלא
עכשיו יש עשר שנים לפטירת מרן רבי יוסף שלום אלישיב זכר צדיק לברכה, עשר שנים, לכבודו צריך לעשות איזה פעילות ציבורית חשובה, לכן נציגי 'דגל התורה' בכל מקום שהם צריכים לדעת, שבכל הפעולות שהם עוסקים בתור נציגי דגל התורה ברשויות ובכל מקום שהם הנציגים של דגל התורה צריכים לדעת, שאי אפשר שכל אחד יסמוך על דעתו מה הדרך".
מה דרך התורה בכל ענין וענין, שכל אחד יסמוך על דעתו אי אפשר, צריך לברר מה דעת התורה, מה דעת גדולי התורה שבדור, מה דעתם בנוגע איך להכריע איך להתנהג בענייני הציבור...
גם אין לסמוך על מ"ט, אשר שרבב דעותיו האישיות, כאילו בשם רבי משה פיינשטיין זצ"ל. לי ידוע דעת מרן, היפך גמור בדבר זה.
אז נכון שר׳ דב לנדו הוא גדול הדור, אבל כשאתה לא מסכים איתו, דבריו דברי היצר הרע! [אני משער שלא הספקת לשאול דעת תורה על תגובתך.]
אין שום קושיא מדברי ר׳ גרשון, הציבור בוחר את הנציגים ע״ד שהם יעשו ככל שיורו להם הגדולים, וזה גם מה שהתחייבו הנציגים לפני הבחירות, לכן פשוט לכו״ע שהם צריכים לקיים את זה. אבל אין מזה ראיה שהציבור צריכים לבחור נציגי הגדולים, או שאין לגדולים אחרים זכות לחלוק על גדולים הראשונים, או שיש מושג ביהדות של דעת תורה, או שיש לגדולים רוה״ק וכו׳.
היכן מצאת לראשונה את המושגים של דעת תורה הנ״ל?
מה ידוע לך בענין דעת ר׳ משה בהיפך עדות טנדלר?
כשמרן ר"ד לנדו שליט"א, לפני עשרות שנים, מחה נגד הרב שך, כמובן הדבר, שאפילו התינוקות של בית רבם יודעים אותו: "דברי הרב ודברי התלמיד - דברי מי שומעים?"
רד"ל גדול הדור כיום. מה הוא אומר כעת?
אל תביא מכתב פרטי מלפני עשרות שנים, ותצעק: "גדול הדור"...
רבי משה היה אומר תמיד (גדלתי אצלו) על כל שאלה ציבורית שבא"י, שצריך לשאול גדולי א"י, כשהרב שך בראשם.
לדוגמא בעלמא, עיין המצורף פה:
כדכד כתב:אבל כשהויכוח הוא לא מה היה אלא מה צריך לעשות עדיין אפשרי שהסברות לכאן ולכאן הם דברי אלקים חיים
באמונתו כתב:צופה_ומביט כתב:אה"נ, והוא אשר אמרתי, יש להשאיר זאת לויכוח אך ורק בין גדולי ישראל, שרק להם יאות בכלל הדיון בזה, שלא לומר הבאת ראיות בעניינו. לא לנו הפיצפונים להכניס ראשנו שלנו בראיות וסברות בעניין "דעת תורה כן או לא".
אפשר בהחלט להגיב: "הוא זצ"ל היה דעת יחיד/מיעוט בזה בין שאר גדולי ישראל", וכיו"ב, ולכל היותר יתפתח דיון היסטורי בשאלה האם אכן כך. אבל להביא ראיות מדעתנו לגופו של נושא נגד דעתו - חלילה. בוודאי לא בנוסח "במחילת כבוד תורתו לא כן הדבר" - ועוד מגמרא ו/או סברא וכו'.
לא מדובר בנושא שנוי ב"וויכוח בין גדולי ישראל", אלא בנושא מוסכם ומוכרע - עפ"י כל גדולי ישראל שלאורם חיים אנחנו (וכגון החזו"א, הסטייפלר, רב שך, ר"ח קניבסקי וכו'). פשיטא שמצווה להסביר טעמם ונימוקם.
דברי הגאון רבי שלמה הנ"ל, מנוגדים בהחלט אפוא לעניין עקרוני אצלינו, מיסודי "אמונת חכמים" שלנו.
אגב, רבי שלמה השאיר צוואה, ובהלווייתו פרסמוה, האוסרת למסור שום אמונות ודעות חריגות משמו (בגלל שמועות אלו וכיו"ב בדיוק). נדמה לי שאתה עובר על צוואתו המפורשת.
באמונתו כתב:הרב שך דרש מהרב אלפנט לא פחות מלפטר אותו ממשרתו בישיבה, והפסיק.
אם אישית, שינה מחשבתו ודעתו עליו או לא - אין לדעת.
ודאי שדברי הסטייפלר מרשימים (נדמה לי שכתב אותו דבר בערך, גם על רבי מנשה קליין, רבי בנימן זילבר, ורבי משה שטרנבוך להבחל"ח).
אני אישית, אכן לא קיבלתי כדעת רב שך בזה, וכבר ציינתי מפורש לעיל, באחת מן הודעותיי הראשונות, שגדולי ישראל אחרים חשבו אחרת.
אבל הנקודה העיקרית שלמענה הזכרתיו, היא אשר רב שך זצ"ל, התבסס על משהו, ובדגש על עמדות מנוגדות ל"דעת תורה".
עקביה כתב:כדכד כתב:אבל כשהויכוח הוא לא מה היה אלא מה צריך לעשות עדיין אפשרי שהסברות לכאן ולכאן הם דברי אלקים חיים
כשלא מדובר בדיון על סוגיא בתורה, לא עוסקים בסברות שנאמרו למשה מסיני, וא"א להחשיב ולתת מקום לשתי דעות הפוכות.
אליסף כתב:האשכול מידרדר.. אם הבנתי נכון 'יבנה' מותיר לרבנים רק את הסמכות לפסוק בענייני הלכה נטו. והנהגת הצבור לא קשורה להם.
מזרחניקיות למהדרין!
כדכד כתב:עקביה כתב:כדכד כתב:אבל כשהויכוח הוא לא מה היה אלא מה צריך לעשות עדיין אפשרי שהסברות לכאן ולכאן הם דברי אלקים חיים
כשלא מדובר בדיון על סוגיא בתורה, לא עוסקים בסברות שנאמרו למשה מסיני, וא"א להחשיב ולתת מקום לשתי דעות הפוכות.
כשתלמידי חכמים דנים בדיון מתוך תורה בעניני הנהגת הציבור שצריכה להיות מעל פי תורה ודאי שהסברות הם תורה ואי אפשר לומר שלא נאמרו מסיני ויש לתת להם מקום בסברה. כמובן שהכרעה צריכה להיות כאחת.
כדכד כתב:יתרה מזאת, כיוון שהמחלוקת בבירור המציאות אינה מחלוקת מדעית אלא היא מחלוקת איך המציאות קיימת בעיניים הלכתיות תורניות הרי שגם על המחלוקת בבירור המציאות יש לומר ששרשי הסברות נאמרו למשה מסיני.
יבנה כתב:דברי ר׳ דב לנדו משנת תשמ״ט, לקוח מכאן https://rotter.name/kolot/prime/51191.php#6הוספה:
אקוה כי בעקבות הדברים הנ"ל לא יטענו נגדם טענות ידועות ברוח המוסכמות והמפורסמות. כגון: כבר הורה זקו. או, למשל: כך דעת תורה. או, אסור להתנגד אפי' בכי הוא זה לדעת גדולי הדור. או כל מיני חידושי הלכות שנתחדשו לאחרונה, וגם לא לאחרונה, בסוגית ימין שהוא שמאל ושמאל שהוא ימין וכיוצ"ב. ואם בכ"ז יטענוך, אומר רק זאת בלבד: כל אותם דברים טובים ונחמדים מוכרים לנו היטב ומאז ומתמיד. במחילה, לא היום נולדנו, ואיננו נערים וקטנים, לא מבחינת הגיל ולא מבחינת הכרתינו את הנושאים הללו לא מהיום ולא מאתמול. ובודאי ובודאי שלא עתה יאלפונו דעת ובינה בהם במה שבוננו אותנו היטב היטב רבותינו הקדושים מצוקי ארץ אשר את מימיהם הנאמנים שתינו בצמאון, וממקור תורתם הנשגבה ותבונתם העמוקה והגות ליבם הטהור זכינו לשאוב כל חד לפום שיעורא דילי'. ודמותם הקדושה ואמרותיהם הנשגבות וקדושת הנהגתם הנפלאה, עוד גם כעת וכיום עומדים וניצבים כחיים לנגד עינינו,מלהיבים את רוחינו, תוססים ושוקקים בקרבינו, ומנווטים את דרך חיינו בתורה, באמונה, בקיום מצות, ובהשקפה תורנית בריאה ומלאה בהירה ויסודית. יבינו זאת כל אלה שלא זכו לכל זאת!
נכתב לפני 35 שנה כנגד דעת רבני דגל התורה ור׳ שך בעניין הבחירות.
יבנה כתב:ומפורסמת מכתבו של התניא נגד הרעיון של רוה״ק של אדמורי״ם או שיגידו לציבור מה לעשות בעניינים גשמיים.
עקביה כתב:כששני פוסקים נחלקים האם מותר להשתמש בממחטות לחות בשבת, או לנסוע בקלנועית מסוימת בשבת, וכל כיוצא בזה, האם אנו תולים את המחלוקת בכך שע' פנים לתורה, או מ"ט פנים או ארבעה פנים, ואו"א דא"ח, וודאי שדברי שניהם נאמרו למשה מסיני?
או שיותר נראה לנו שאחד מהם קצת טועה, אם בבירור המציאות אם בבירור ההלכה?
עקביה כתב:כדכד כתב:יתרה מזאת, כיוון שהמחלוקת בבירור המציאות אינה מחלוקת מדעית אלא היא מחלוקת איך המציאות קיימת בעיניים הלכתיות תורניות הרי שגם על המחלוקת בבירור המציאות יש לומר ששרשי הסברות נאמרו למשה מסיני.
מה פשר הדברים האלה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 372 אורחים