תא חזי כתב:רציני כתב:כמדומה לי ששמעתי בשם הרב בורדיאנסקי משגיח ישיבת קול תורה שהסתפק אם לתת לבחורים טשולנט בליל שבת אחרי הסדר משום שהטשולנט בסעודת הבוקר משום שכבוד יום גדול ואם נותנים בליל שבת לכאורה זה סותר והכריע שכן כי לימוד התורה עדיף.
אז מה אכלו בשבת בבוקר?
רציני כתב:וכבר שדיברתי בזה, יש להדגיש קצת שהטשולנט של שבת בבוקר יש לו משהו מיוחד חוץ מהתבלין ששמו שבת יש בו את העניין שנשאר על האש כל הלילה, ולכן יכול להיות שיהיה היתר לאכול באמצע השבוע טשולנט לא כזה.
איש גבעות כתב:הים הגדול כתב:איש גבעות כתב:אף אני שמעתי ביתר חריפות מהגאון הגדול רבי אברהם יצחק קוק שליט"א ראש ישיבת מאור התלמוד שהאוכל צולנט בליל שישי הרי זה בבחינת חילול שבת...
כבועל ארוסתו בבית חמיו...
מדובר היה בשיחה בישיבה בה לא יכל להתבטאות בנוסח כזה...
אישצפת כתב:אם אינני טועה שם הדמיון לבועל ארוסתו בבית חמיו הוא מחמת שקודם לאכילת מצה יש שבע ברכות וכך בבעילת ארוסה בבית חמיו קודם ברכות הנישואין. משא"כ הכא.
אישצפת כתב:רציני כתב:תא חזי כתב:רציני כתב:כמדומה לי ששמעתי בשם הרב בורדיאנסקי משגיח ישיבת קול תורה שהסתפק אם לתת לבחורים טשולנט בליל שבת אחרי הסדר משום שהטשולנט בסעודת הבוקר משום שכבוד יום גדול ואם נותנים בליל שבת לכאורה זה סותר והכריע שכן כי לימוד התורה עדיף.
אז מה אכלו בשבת בבוקר?
אני לא בטוח אם השאלה ברצינות.
אחרי סעודת ליל שבת, הולכים כל הבחורים ללמוד, בחורף הסעודה נגמרת מוקדם ואז אחרי הסדר עוד פעם רעבים, אז נותנים לבחורים משהו לאכול, וזה גם גורם לעודד בחורים שעייפים מלימוד של כל השבוע ורוצים לקיים את שינה בשבת תענוג, אולם בידיעתם שיש אחרי זה עונג שבת של אוכל, אז נשארים ללמוד. אבל עוגות וכדומה לפעמים לא גורם לעונג שבת או לא מרגיע את הרעב, אז הטשולנט הוא המענה לדבר זה.
בשבת בבוקר עוד פעם מקיימים את מצוות אכילת הטשולנט כתיקנה.
יש עוד דבר מעניין היוצא מכל מנהג זה שבכמה מקומות שהישיבה לא נותנת את זה לבחורים אז הבחורים נכנסים למטבח ונותנים מעצמם לעצמם את הטשולנט ובמקרה כזה יש דיון מאוד מעניין בפוסקים.
וכבר שדיברתי בזה, יש להדגיש קצת שהטשולנט של שבת בבוקר יש לו משהו מיוחד חוץ מהתבלין ששמו שבת יש בו את העניין שנשאר על האש כל הלילה, ולכן יכול להיות שיהיה היתר לאכול באמצע השבוע טשולנט לא כזה.
מטעם זה לכאורה אין מניעה לאכול גם בליל שבת מטעם שכבוד יום צריך שיהיה גדול מכבוד לילה. שלא הרי טשולנט של יום שנשאר על גבי האש כל הלילה כהרי הטשולנט שנאכל בליל שבת שלא שהה אלא מספר שעות.
הים הגדול כתב:איש גבעות כתב:הים הגדול כתב:איש גבעות כתב:אף אני שמעתי ביתר חריפות מהגאון הגדול רבי אברהם יצחק קוק שליט"א ראש ישיבת מאור התלמוד שהאוכל צולנט בליל שישי הרי זה בבחינת חילול שבת...
כבועל ארוסתו בבית חמיו...
מדובר היה בשיחה בישיבה בה לא יכל להתבטאות בנוסח כזה...
את התוס' הזה (פסחים צ"ט ב') לא למדו שם?!
לא יאכל אדם. פירוש אפילו התפלל ומשום מצה כדאמרינן בגמ' דבלא התפלל תפלת מנחה אפילו בשאר ימות השנה אסור כדתנן בפ"ק דשבת (ד' ט:) וא"ת ומה לא יאכל אי מצה אפילו קודם נמי אסור כדאמרינן בירושלמי כל האוכל מצה בערב הפסח כאילו בועל ארוסתו בבית חמיו ואי במיני תרגימא הא אמר בגמרא (ד' קז:) אבל מטבל הוא במיני תרגימא וי"ל דאיירי במצה עשירה דלא אסר בירושלמי אלא במצה הראויה לצאת בה חובתו ואוכלה קודם זמנה אבל מצה עשירה שריא וכן היה נוהג ר"ת:
מקדש מלך כתב:הפירוש של איש צפת נאמר בראשונים. זה אכן לא הפירוש היחיד, אבל מכאן ועד לכתוב "ההבנה הפשוטה", ו"אפשר שכיון לרמוז" יש כברת דרך.
תורת המן כתב:באיזה ישיבה לומדים פסחים דף צט?
אפילו לדף ז' אינם בטוחים להגיע...
נחומצ'ה כתב:כן, זה לא כותרת מתאימה לחינוך נערים, אך הבעיה היא אמיתית.
חשבתי זה רק במחנינו או בירושלים עירנו, ביררתי אצל הורי בחורים,
המגיפה לא פוסחת על בתי חסידים וליטאים, אשכנזים וספרדים.
ועל מה הקצף?
ב"ה זכינו לבחורים עמלים ויגעים התורה כל השבוע, אך כיון ואתא 'ליל שישי', הנפש הבהמית דורשת 'שחרור' [על פי לשונם..].
ועם-ישראל צריך פרנסה, וכך נוצר השידוך בין בעלי 'טשולנטיות' לנערי חמד מישיבה קטנה ואילך.
זה כבר נהפך למשהו מקודש. כביכול מנהג ישראל תורה היא וחלילה מלבטלו.
זה כבר לא ה'טועמיה' אלא מעשה בהמה ממש. שורפים זמן לקול נגן זמירות שבת ונפשם סובאת בכל המעדנים.
זה מזכיר לי, את חטא בעל פעור שמתריזים לפניה. אמרו ע"כ דרשנים, וכי 'חכמה יש כאן', מה העבודה הזאת לכם?
אלא שזה התחיל באמת היו אוכלים ושותים לפניה, אח"כ הדורות התקלקלו, ונשארו רק עם המתריזין לפניה.
והוא הדין בטשולנט דליל שישי...
פעם היו עושים משמר או 'חבורות' בליל זה, ולבסוף לקינוח אולי טעמו או 'גנבו' מהמטבח.. קצת טשולנט
אך היום זה כבר נהפך לעבודה, והמחמירים מוסיפים בלייבער ושאר מיני מאכלין דיהודאין לזכר נשמת כל הצדיקים..
מה קורה כאן?
אומרים לי 'אנשי חינוך מבינים', נו, תשמח שאֵלו תאוות הדור.. שבזה יסתכם ה'טיפשעשרה' שירגיש גדול.
האם זה נכון?
האם אנו כהורים צריכים להשתתף ולממן כל אשר יקראון במוחם וליבם? האם אנו משועבדים לבנינו עד סוף?
איש גבעות כתב:אף אני שמעתי ביתר חריפות מהגאון הגדול רבי אברהם יצחק קוק שליט"א ראש ישיבת מאור התלמוד שהאוכל צולנט בליל שישי הרי זה בבחינת חילול שבת. וביאר טעמו שמראה בכך שאין השבת חשובה אצלו אלא סוף השבוע כשאר האומות העולם.
אותה שעה ששמעתי זאת, נער צעיר הייתי. וזכורני היטב עד כמה נשתוממתי על חריפות הדברים. כמדומה שהיום, על אף שלא חלפו עדיין ארבעים שנה, עומד אני מעט על דעתו.
תורת המן כתב:זאב ערבות כתב:בספר מספרים לדור אחרון הכולל עובדות וענינים מצדיקים ונתחבר ע"י ר' שלמה הערצאג (ברוקלין תשפ"א) מובא שאין לאכול טשולנט אלא רק בשבת...
שמעתי מדודי נ"י שהלך הרבה פעמים להשיעור של ע"ש במתיבתא תפארת ירושלים, שהגאון הרב דוד פיינשטיין זצ"ל ערר ע"ז כמה פעמים, שמכבוד שבת הוא לייחד מאכלים רק לשבת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים