איש_ספר כתב:רבותינו לא רואים עצמם אחראים לשאלות מדיניות/בטחוניות הרות גורל התלויות בין ימין לשמאל, וכל עיסוקם הוא בנושאים הקשורים לאפשרות קיום החברה החרדית, ומן הצד גם בצביון היהודי הכללי. וכו' כאשר אין להם אמון באותם חכי"ם בכל הנוגע לנושאים שהם הם ציפור נפשם, כאן השאלה היא אחרת.
האם הכוונה שהוראתם לא להצביע - היינו לא להצביע למפלגות החרדיות [ג/שס], אבל לא אמרו שלא להצביע כלל?
וכלומר שאת השאלה האם להצביע לגוש הימין או השמאל מסיבות שנוגעות לחיי יהודים בא"י וכו' - מה שהרבנים הנ"ל לא רואים עצמם אחראים לזה - הניחו לשיקול דעתו של כל אחד, להחליט האם אסור / מותר / חובה?
יתירה מזו:
האם הכוונה שגם את ההצבעה למפלגה חרדית הניחו לשיקול דעתו של כל אחד,
ורק נמנעו מלהורות בחיוב להצביע, משום שמפלגות אלה הפקיעו עצמן - לדעתם - מהאמון בנוגע לנושאים שהם ציפור נפשם,
וממילא גם הן בכלל מה שלא רואים עצמם הרבנים הנ"ל אחראים, ולכן אינם מורים בחיוב להצביע להן.
אבל מאידך גם לא הורו שלא להצביע להן, כי כאמור מרגע זה והלאה הם אינם אחראים לענין,
והשאלות כבר אחרות לגמרי, והם אינם עוסקים בהן לא לכאן ולא לכאן?
היה מקום לומר צד שלישי:
שבודאי שיש לרבנים הנ"ל דעה מגובשת שאסור להצביע כלל לכנסת המינים וכו', ולמועמד ציוני או חילוני, פשיטא,
וכל מה שהיה היתר להצביע הוא רק כאשר באותם נושאים שאנחנו רואים עצמנו אחראים להם - יכולנו להשפיע כנכון,
אבל ברגע שבנושאים אלו איננו יכולים להשפיע כנכון -
על כה"ג פשיטא ומאן דכר שמיה שחזר האיסור מעיקרא, ואין שום היתר להצביע כלל.
כי יש איסור להצביע לכנסת המינים / מועמד ציוני / חילוני / חרדי מצד אותם נושאים שאיננו רואים עצמנו אחראים להם.
אמנם אפשרות זו קצת קשה לי משום דברי מר:
כמובן שדברי אינם מענה למי שיטען שיש איסור להצביע למועמד חילוני או למועמד שמקדם ערכים חילונים, אם מדובר באיסור, אין לי פתחון פה. הניסוח דלעיל, הוא רק לשאלתו הטובה של חברא, מה מקום יש לחלק בין זה לזה