כאןקרית מלך כתב:לפני תקופה ארוכה היה כאן אשכול בו הרב השוחט שליט"א כתב זכרונות מופלאים על הרה"ק הבית ישראל זי"ע.
האשכול מלא בתובנות על דרכה של גור.
כאןקרית מלך כתב:לפני תקופה ארוכה היה כאן אשכול בו הרב השוחט שליט"א כתב זכרונות מופלאים על הרה"ק הבית ישראל זי"ע.
האשכול מלא בתובנות על דרכה של גור.
.השוחט כתב:אולי לאחר שידידנו היקר הרב מקדש מלך לקח פסק זמן.
זמן להתבונן קצת מה קורה כאן.
הכל מודים שהנושא בו פתח הרב מקד"מ את האשכול הוא נושא מעניין וחשוב שלא נכתב עליו מספיק.
והיינו הנושא של הכרת דמויות הוד מחס"ג המעטירה בדור האחרון.
מכיון שהרב מקד"מ אינו ביוגרף יבש, מטבע הדברים יבואו בין בתרי דבריו השקפות מסויימות.
מטבע הדברים ההשקפות תהיינה ההשקפות שלו.
מטבע הדברים לא כולם יסכימו להשקפותיו, ואולי ימצאו בהם מניעים נסתרים ונוראים של לימוד זכות, נכונים או לא נכונים, בכוונה או שלא בכוונה.
מטבע הדברים, במיוחד בתקופה סוערת, קשה לאנשים להימנע מלהניח את האצבע בכל השקפה שעולה ולדון בה לפעמים לא בלשון חכמים שבנחת היא נשמעת.
מטבע הדברים זה מלאה את הרב הכותב, טכנית לקרוא ולהגיב, ורגשית כמובן.
התוצאה היא הפסקת כתיבתו החשובה.
במחילה מהרב מקד"מ, קצת הוא אשם. ולא בעירוב השקפותיו. זה כאמור טבע הדברים.
וגם קשה לדרוש מהעולם לשתוק. למרות שזה היה מאד אצילי מבחינתנו לעשות זאת, ולפתוח אשכול נפרד לדיון בהשקפות חסידות גור. למעוניין.
האשמה היא בכך שגם הרב מקד"מ מערבב בעצמו בין ערך כתיבתו החשובה בנושא שהוא הגדיר כה יפה בפתיח שלו, לבין היסחפות והרגשת חובה להתייחס להערות.
יש מקום לכבודו לשקול לנהוג כמאמר הפתגם "האריות שואגים והשיירה נמשכת".
להחליט לא לקרוא הערות ובוודאי לא להגיב עליהם.
יתמקד נא כבודו בעבודתו החשובה והנצרכת.
וישאיר לאחרים לדון בכל מה שהם רוצים.
בעוד חצי שנה, כשהפרוייקט המרכזי ייגמר.
אם ירצה יקרא אז את כל התגובות, ואם יישאר מה להוסיף, יכתוב מאמר תשובה מהזוית שלו, למחרפים.
ולוואי ישקול ידידנו את הצעת כותב השורות, שלענ"ד משקפת רצון של עוד הרבה מקוראיו הנאמנים, שלא רוצים להפסיד את העיקר - שלו ושלהם - מפני מה שעיקר אצל אחרים.
קראתי פעם, איני זוכר בשם מי, שרמוז בפסוק "...יַעֲקֹ֔ב אֲשֶׁ֥ר פָּדָ֖ה אֶת־אַבְרָהָ֑ם" שהאמרי אמת זצ"ל ניצל בזכות נכדו האדמו"ר מגור שליט"א.דרומי כתב:[אגב, אני מתרשם שהאדמו"ר הנוכחי שליט"א רואה עצמו כהמשך ישיר של הב"י, ואולי טעיתי. עכ"פ זה מזכיר לי שפעם שמעתי מישהו שמספר שמיד לאחר פטירת הב"י רצו להכתיר את האדמו"ר שליט"א ולדלג על אביו ודודו! והיו מגדולי ישראל (שלא מעדת גור) שהתערבו בזה ופעלו שלא יהיה כן. האמנם? אני משער שזה לא בדיוק נכון, אבל האם יש איזה בסיס קל שבקלים שעליו היתה יכולה לצמוח שמועה שכזו?]
עץ הזית כתב:קראתי פעם, איני זוכר בשם מי, שרמוז בפסוק "...יַעֲקֹ֔ב אֲשֶׁ֥ר פָּדָ֖ה אֶת־אַבְרָהָ֑ם" שהאמרי אמת זצ"ל ניצל בזכות נכדו האדמו"ר מגור שליט"א.
ישעיהו לוריא כתב:ואם כבר מזכירים את הפסוק, מדובר בשיבוש חמור של הפסוק ומשמעותו.
בפסוק כתוב כה אמר ה' אל בית יעקב - אשר פדה את אברהם - לא עתה יבוש יעקב ולא עתה פניו יחורו.
שהקב"ה אומר לבית יעקב, שאני ה', אשר פדה את אברהם אומר גם שיעקב לא יבוש ולא יחורו פניו.
רבי שמואל בר רב יצחק אמר: אברהם לא ניצל מכבשן האש אלא בזכות של יעקב. משל לאחד שהיה לו דין לפני השלטון ויצא דינו מלפני השלטון לישרף, וצפה אותו השלטון באסטרולוגיאה שלו שהוא עתיד להוליד בת והיא נשאת למלך, אמר כדאי הוא להנצל בזכות בתו שהוא עתיד להוליד והיא נשאת למלך. כך אברהם יצא דינו מלפני נמרוד לישרף, וצפה הקדוש ברוך הוא שיעקב עתיד לעמוד ממנו, אמר כדאי הוא אברהם להנצל בזכותו של יעקב. הה"ד לכן כה אמר ה' אל בית יעקב אשר פדה את אברהם, יעקב פדה את אברהם.
סגי נהור כתב:מקור "השיבוש החמור" במדרש חז"ל ידוע (ב"ר פס"ג ועוד).רבי שמואל בר רב יצחק אמר: אברהם לא ניצל מכבשן האש אלא בזכות של יעקב. משל לאחד שהיה לו דין לפני השלטון ויצא דינו מלפני השלטון לישרף, וצפה אותו השלטון באסטרולוגיאה שלו שהוא עתיד להוליד בת והיא נשאת למלך, אמר כדאי הוא להנצל בזכות בתו שהוא עתיד להוליד והיא נשאת למלך. כך אברהם יצא דינו מלפני נמרוד לישרף, וצפה הקדוש ברוך הוא שיעקב עתיד לעמוד ממנו, אמר כדאי הוא אברהם להנצל בזכותו של יעקב. הה"ד לכן כה אמר ה' אל בית יעקב אשר פדה את אברהם, יעקב פדה את אברהם.
וראה גם סנהדרין יט, ב.
ישעיהו לוריא כתב:
זאת כמובן חוצפה לומר שהאמרי אמת ניצל בזכות נכדו, גדול ככל שיהיה, ובורות מביכה.
איש_ספר כתב:ובכן אשאלה:
האם ישנם ערכים מיוחדים ואופיינים המייחדים את חסידות גור, או שכל אדמו"ר מטביע את ערכיו הוא, כך שבכל פרק של הנהגה, סולם הערכים משתנה.
אם סולם הערכים משתנה באופן מובהק הרי שאין ערכים מאפיינים, כי הערכים עצמם הם כאלה המקובלים בכל ישראל פחות או יותר, והחידוש היה שימת הדגש על ערך אחד והעלאתו לראש העבודה.
בית הגנזים כתב:אליסף כתב:הוא מספר על זקני החסידים בת"א שעוד הלכו לשפ"א, שהם היו אומרים 'ער' ולא יותר מזה כשדברו עליו
"עהר פון גער"
ס' מראה הדשא
ונתנו ידידים כתב:ישעיהו לוריא כתב:
זאת כמובן חוצפה לומר שהאמרי אמת ניצל בזכות נכדו, גדול ככל שיהיה, ובורות מביכה.
אני לא חושב שזה חוצפה כלל, גם אילו היה האדמו"ר מגור אדם פשוט היה אפשר להגיד את הדרש הזה שאדם גדול ככל שיהיה יתכן שינצל רק בזכות המשך הדורות, וכ"ש שהאדמו"ר הוא המשך החסידות ואפשר להגיד על האמרי אמת שניצל בזכות שיהיה להחסידות המשך וזה ע"י נכדו, ואין זה בכלל מורה דוקא על גדלות הנכד, אלא על דרך הקרא וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה המה יבואו וגו'
ונתנו ידידים כתב:ישעיהו לוריא כתב:
זאת כמובן חוצפה לומר שהאמרי אמת ניצל בזכות נכדו, גדול ככל שיהיה, ובורות מביכה.
אני לא חושב שזה חוצפה כלל, גם אילו היה האדמו"ר מגור אדם פשוט היה אפשר להגיד את הדרש הזה שאדם גדול ככל שיהיה יתכן שינצל רק בזכות המשך הדורות, וכ"ש שהאדמו"ר הוא המשך החסידות ואפשר להגיד על האמרי אמת שניצל בזכות שיהיה להחסידות המשך וזה ע"י נכדו, ואין זה בכלל מורה דוקא על גדלות הנכד, אלא על דרך הקרא וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה המה יבואו וגו'
ישעיהו לוריא כתב:לא מישהו ולא מקור. הברקה ספרותית.
זאת כמובן חוצפה לומר שהאמרי אמת ניצל בזכות נכדו, גדול ככל שיהיה, ובורות מביכה.
לכן הבאתי זאת עם טעמים ועם שלוש נקודות לפני המילה יעקב, כדי שיהיה ברור שרמז זה אינו קשור לפשט.ישעיהו לוריא כתב:ואם כבר מזכירים את הפסוק, מדובר בשיבוש חמור של הפסוק ומשמעותו.
עץ הזית כתב:ישעיהו לוריא כתב:לא מישהו ולא מקור. הברקה ספרותית.
זאת כמובן חוצפה לומר שהאמרי אמת ניצל בזכות נכדו, גדול ככל שיהיה, ובורות מביכה.
במקום שבו קראתי זאת (לפני כ13 שנים) זה הובא כראיה לגדלות האדמו"ר שליט"א (כמדומני שזה הובא שם בשם האמרי אמת עצמו או בשם אחד מבניו האדמו"רים - אם כי כמובן לא מופקע בכלל שהכותב ההוא טעה לייחס זאת למי שלא אמר זאת).לכן הבאתי זאת עם טעמים ועם שלוש נקודות לפני המילה יעקב, כדי שיהיה ברור שרמז זה אינו קשור לפשט.ישעיהו לוריא כתב:ואם כבר מזכירים את הפסוק, מדובר בשיבוש חמור של הפסוק ומשמעותו.
בדברים שכתב חסיד גור בעקבות הזעם בציבור על חסידות גור בפרשת הבחירות של ברקת מול פרוש.ישעיהו לוריא כתב:איפה קראת זאת?
עץ הזית כתב:בדברים שכתב חסיד גור בעקבות הזעם בציבור על חסידות גור בפרשת הבחירות של ברקת מול פרוש.ישעיהו לוריא כתב:איפה קראת זאת?
ישעיהו לוריא כתב:שמעתי מכ"ק אדמו"ר מגור שליט"א לפני 19 שנה:
שמע מאביו הלב שמחה, כי אם האיזביצער לא היה פורש באמצע ימי קאצק, אזי החידושי הרי"מ בעצמו היה נעשה לחסידו של הרה"ק רבי מרדכי יוסף אחרי הרבי מקאצק.
הרבי הוסיף, כי הוא היה ילד בן עשר כשאביו סיפר לו את זה, ולא כל כך הבין הכוונה, האם הכוונה שהחידושי הרי"מ לא היה מסכים להנהיג את העדה כשרבי מרדכי יוסף נמצא, או שרבי מרדכי יוסף היה סוחף את כולם או סיבה אחרת.
הוא זוכר היטב היכן עמד עם אביו זי"ע בעיר חיפה, והיה זה באחד מימי היארצייט של רבותינו הק' או הרבי מקאצק או הרבי מאיזביצע.
אחר כך במהלך השנים, בירר או הבין שזה בגלל שהרבי מאיזביצע היה מבוגר יותר מהחידושי הרי"מ וכן היותו בעל השפעה רבה יותר.
ישעיהו לוריא כתב:אני רואה שאני לא מספיק לכתוב את מה שרציתי והבטחתי.
אכתוב רק כמה גרגרים.
שמעתי מכ"ק אדמו"ר מגור שליט"א לפני 19 שנה:
שמע מאביו הלב שמחה, כי אם האיזביצער לא היה פורש באמצע ימי קאצק, אזי החידושי הרי"מ בעצמו היה נעשה לחסידו של הרה"ק רבי מרדכי יוסף אחרי הרבי מקאצק.
הרבי הוסיף, כי הוא היה ילד בן עשר כשאביו סיפר לו את זה, ולא כל כך הבין הכוונה, האם הכוונה שהחידושי הרי"מ לא היה מסכים להנהיג את העדה כשרבי מרדכי יוסף נמצא, או שרבי מרדכי יוסף היה סוחף את כולם או סיבה אחרת.
הוא זוכר היטב היכן עמד עם אביו זי"ע בעיר חיפה, והיה זה באחד מימי היארצייט של רבותינו הק' או הרבי מקאצק או הרבי מאיזביצע.
אחר כך במהלך השנים, בירר או הבין שזה בגלל שהרבי מאיזביצע היה מבוגר יותר מהחידושי הרי"מ וכן היותו בעל השפעה רבה יותר.
-------------------------------
עוד סיפר: כי הרה"ק הרבי רבי העניך מאלכסנדר היה יהודי חכם ובכל תקופת הגראצ'קע לא בא לקאצק בכלל. כך בערך שנה שלימה. רק אחר פרישת רבי מרדכי יוסף, הגיע שוב.
--------------------------------
בכל אותה תקופה היה הרר"ה מאלכסנדר בקשר מכתבים עם בית קאצק.
--------------------------------
סיפר שהרבי מאלכסנדר היה ידידו הטוב ביותר של הרבי מאיזביצא, ואחר הפילוג היה נחשב מאלו שהכי רחקו ממנו.
אבל לדודו של הרבי מגור שליט"א, הרבי יחיאל מאיר מלאמאז' בבני ברק, היו מכתבים שהתכתב הרבי רבי העניך מאלכסנדר עם הרבי מאיזביצא, ורצה דודו הרבי מבני ברק להראות לו את המכתבים אבל הרבי מגור שליט"א לא אבה לראותם.
(איך הגיעו המכתבים לרבי מלומאז' בבני ברק שהיה נכד לבית קאצק. אולי הכוונה למכתבים ששלח לקאצק כדלעיל. אולי מישהו יכול לברר את הסיפור)
------------------------------
סיפר שהיה פעם בחיפה במחיצת הבית ישראל, והבית ישראל שם לב שיש שם ספר 'פרי צדיק' והיה כתוב על זה את שמו מתנוסס בדף השער. אחרי כמה שעות פגשו הבית ישראל ושאלו 'דו לערנסט דעם ספרים?!' בפליאה כזאת, אבל אחר כך עודדו להמשיך בכך (ונדמה לי שהפטיר שאף שהבית ישראל עצמו לא כ"כ אהב את זה, מכ"מ עודדו בזה)
-----------------------------
סיפר שפעם הראה לו מישהו ספר מאיזביצא או מרבי צדוק, ועליו חתום בדף השער 'דן אלטער מגור', וזה היה נכדו של האמרי אמת, בנו של הרה"צ רבי יצחק מאיר אלתר חדב"נ האמרי אמת, והיה מהנכדים המופלגים ביותר והחשובים, וכנראה כבר בפולין היו לומדים בזה גם אחדים מבני המשפחה של השפת אמת והאמרי אמת.
----------------------------
אשתדל להביא עוד מאלו הגרגרים וכן עובדות והנהגות מחסידים זצ"ל שהיו ואינם, המלמדות על הלוך מחשבתם של חסידי גור ומורשתה המפוארת.
בינתיים אצטרף למבקשים ממקדש מלך שימשיך ויביא אף הוא את סקירותיו המרתקות, למרות שנישאר חלוקים הרבה פעמים, נברך על העיקר ונפטור את הטפילה ונברר בין טפל לעיקר....
לגבי העובדות ממי השילוח.
מה ששמע מהל"ש שאלמלא פרש המי השילוח היה החידושי הרי"מ נוסע אליו אחר פטירת הרבי מקוצק, הדבר תמוה שהרי הרבי מאיזביצא נפטר לפני הרבי מקוצק, הוא נפטר בשנת תרי"ד והרבי מקוצק נפטר בתרי"ט. אז איך היה נוסע אליו לאחר פטירתו??
אבל הדבר נכון, שהרבי מאיזביצא בשנות ההנהגה הראשונות בקוצק תפס עמדה בכירה אצל חבורת הרבי מקוצק ואצל הרבי עצמו יותר בהרבי מגור, זאת משום שהוא היה בן עירו ובן בריתו של הרבי מקוצק עוד מימי טומשוב, והיו יחד כל השנים ונסעו יחד להרבי ר' בונם מפשיסחה. הרבי מקוצק סמך עליו מאוד ושלח אליו את צעירי הצאן שילמדו מפיו את תורת החסידות מבית פשיסחה, לאחר שהיה ידוע בכוח ההעמקה וההסברה שלו, מה שלא היה אצל הרבי מקוצק, וזה עוד קודם שהפריש עצמו מהעדה. וזה היה עוד בהתחלה כשהחבורה הייתה חבורה סגורה יחסית בנוסח פשיסחה, ורוב התלמידים היו מבני פשיסחה שעברו יחד לקוצק.
אכן אחר כך החלו להתחולל שינויים, כאשר הרבי מקוצק החל להסתגר יותר [היה זה בשנת תקצ"ה בערך], ובפרט לאחר פטירת הרבנית מקוצק מזיווג ראשון. אחר כך החלו חסידים לרוב על פני קוצק [זה גם אחד הסיבות שהניאו את הרבי להסתגרות], הללו ראו בעין רעה את הרבי מאיזביצה שלא היו רגילים לשיחו ושיגו [הוא היה לרבי מקוצק מלכתחילה מעין 'תלמד חבר', ויש לציין בהזדמנות זו כי אף הרבי מגור בעצם לא היה אצל הרבי מקוצק חסיד ככל החסידים במובן הרגיל של המילה, שכן אז זה התנהל בסגנון חבורה כשהחי' הרי"מ מראשי החבורה ומעמודי התווך שבה, אבל אצל האיזביצר זה בכל זאת היה אחרת שהיה נחשב המקורב הראשון והיה לו מעמד בפני עצמו בסגל החבורה כאמור]. אלה החדשים מקרוב באו החלו להציק לרבי מאיזביצה ולהצר צעדיו על כל צעד ושעל שראו בו מעין רשות נוספת מחוץ לרבי, ובפרט שהרב היה כבר סגור למחצה ואז היה הרבי מאיזביצה יותר דומיננטי בהסברת החסידות כי לא היה למבקשי הדעת לאן לפנות [בניגוד לחסידים אחרים שהיו שייכים לאסכולה אחרת לגמרי שבאו רק בשביל עצם הזכות להימצא במחיצת הרבי קוצק לראות את הרבי ולשמוע את הקולות וברקים שבקעו מאחורי המחיצות כפעם בפעם], בקיצור כך נתהוו חילוקי הדעות עד לב השמים, המי השילוח לא היה בנוי לחסידות בסגנון זה כי היה עצם מעצמה של פשיסחה שהייתה אכסניה למבקשי דעת ויראת ה', והוא היה מרחיב ומסביר ומדבר חסידות, זה היה כל מעיינו וחיותו ויעודו ואלה ניסו למנוע ממנו זאת, ומכיוון שהרבי שלח אליו אברכים לפיכך נכנסו לרבי והסיתו כנגדו שהוא מנהיג מעצמו וכו' ומזה התחיל להיות פירוד בין הדבקים שהרבי חשד בתלמידו שיוצא כנגדו. [יש לציין כי האמורים אף הלשינו לפעמים על החי' הרי"מ בעניין דומה כמסופר במעה"ג, אך החי' הרי"מ לא התמיד בהנ"ל וגם ידע תמיד איך לפייס את הרבי ודבריו נתקבלו אצלו].
מצב הדברים הללו קיבל משנה תוקף לעת שהחידושי הרי"מ שידך לרבי את אחות אשתו בזיווג שני, שאז נעשה הרבי לגיסו ומקורבו, מאז בעצם תפס בעל חידושי הרי"מ לגמרי את מקום האיזביצר שנתרחק עוד יותר ויצא ממעגל ההשפעה בחוג הפנימי הקרוב של הרבי והחסידים, וכך הלך האיזביצר ונדחק לפינה יותר ויותר, עד שבשלב מסוים הרגיש שאין לו יותר מה לחפש בקוצק החדשה. מכאן ועד לפרישה, שאף היא לא באה כדבר מתוכנן כפי שאחרים מנסים לטעון, הייתה הדרך קצרה, ואכן הדרכים נפרדו בשמחת תורה בשנת ת"ר. הדברים ארוכים ואין כאן המקום. אני כותב כל זאת, משום שלדעתי ולפי ידיעתי כל אלה שכתבו על הפרשה ועל קוצק בכלל, איני מדבר על המסכילים אלא דווקא על החסידים, החטיאו את המטרה, ואכמ"ל.
לאור דברים אלו מובן, כי החידושי הרי"מ לא פסל מעיקרא את המי השילוח, אלא מאחר שהוא היה מי שהחזיק את העדה וליכד אותם בימי המשבר שנגרם, ואף שיש בזה גם כן סיפורי גוזמאות על תגובת החי' הרי"מ החריפה על רדיפות כביכול מצד חסידי איזביצא שלדעתי מוגזמים ורחוק מלהאמין להם ולא כל מה שנכתב בספר מאיר עיני הגולה הוא קדוש קדוש. הרבי מקוצק היה מבוגר מהרבי מגור בשתים עשרה שנים, הוא נולד בתקמ"ז והרבי מגור בתקנ"ט בערך, המי השילוח לדעתי היה בערך בגיל הרבי מגור ונולד בשנת תקנ"ח או תקנ"ט. כך שגם מה שכתוב פה שהיה מבוגר מהרי"מ אין על מה שיסמוך. מה שכן נכון, שאם לא הייתה הפרישה מתרחשת והרבי מאיזביצה היה נשאר בחיים לאחר הרבי מקוצק, יתכן שהוא היה מוכתר כאחד הממשיכים הראשיים לקוצק ולא רק הרבי מגור. אולם כל זאת לא קרה כי הוא נפטר מקודם כאמור, ומכל מקום אין היתכנות שזה היה קורה לאור כל המצב שתיארנו לעיל.
איש_ספר כתב:
קבלתי מג"א שליט"א דברים מלאי ענין בהקשר מה שהעלה כאן ר' ישעיהו שיח'לגבי העובדות ממי השילוח.
ונתנו ידידים כתב:ממש נראה שבימינו הדברים חוזרים על עצמם.
ובאמת רואים המושג שאע"פ שהיה נחשב גדול מאד בחסידות קאצק מ"מ מאז שעזב את הרבי נפסל בעיני חבריו הטובים.
איש_ספר כתב:לגבי העובדות ממי השילוח.
....................................
ישעיהו לוריא כתב:מה שכתב שאין צריך לראות מה שכתוב במאיר עיני הגולה כקדוש קדוש, זה נכון לגבי רוב ככל הספרים, אמנם לגבי 'מאיר עיני הגולה' יש עדות חשובה ביותר על אמינותו,
כפי הסיפור הידוע למדי, שאכתבנו בקצרה:
כאשר היה האמרי אמת בעיר קראקא בשנת תרצ"ג, לרגל נישואי נכדו רבי אהרן נוח יוסקוביץ עם בת הרבי מזאלושיץ רבי שם קלינבערג,
נפגש עם הרבי רבי משהנ'יו מבאיאן בביתו.
שאלו רבי משהניו' - האם העובדות הכתובות בספר מאיר עיני הגולה, נכונות.
האמרי אמת השיב: זה נעשה על פי אנשים נאמנים.
אולי בהזדמנות אכתוב הסיפור באריכות, אבל האמרי אמת שהיה חוקר דקדקן אישר למעשה את אמינותו של הספר.
אז אולי לא 'קדוש קדוש' אבל בהחלט מאוד אמין.
פנת יקרת כתב:ישעיהו לוריא כתב:מה שכתב שאין צריך לראות מה שכתוב במאיר עיני הגולה כקדוש קדוש, זה נכון לגבי רוב ככל הספרים, אמנם לגבי 'מאיר עיני הגולה' יש עדות חשובה ביותר על אמינותו,
כפי הסיפור הידוע למדי, שאכתבנו בקצרה:
כאשר היה האמרי אמת בעיר קראקא בשנת תרצ"ג, לרגל נישואי נכדו רבי אהרן נוח יוסקוביץ עם בת הרבי מזאלושיץ רבי שם קלינבערג,
נפגש עם הרבי רבי משהנ'יו מבאיאן בביתו.
שאלו רבי משהניו' - האם העובדות הכתובות בספר מאיר עיני הגולה, נכונות.
האמרי אמת השיב: זה נעשה על פי אנשים נאמנים.
אולי בהזדמנות אכתוב הסיפור באריכות, אבל האמרי אמת שהיה חוקר דקדקן אישר למעשה את אמינותו של הספר.
אז אולי לא 'קדוש קדוש' אבל בהחלט מאוד אמין.
דוק בדברי קדוש, שאמר 'נעשה על פי אנשים נאמנים'. וזה בהחלט הרבה כפי שנכתב בלשון זה ממש במכתב אבי המו"ל הרב מפאביאניץ זצ"ל אחי הא"א בראש הספר, אבל אין זה אומר שעל כל סיפור יש חותמת של כהן גדול שחקר ובדק בעצמו כל סיפור וסיפור, שאחרת באין ספק היו מציינים זאת, אלא רק זאת שנעשה על פי ברי סמכא ונאמני רוח.
ישעיהו לוריא כתב:אני רואה שאני לא מספיק לכתוב את מה שרציתי והבטחתי.
אכתוב רק כמה גרגרים.
שמע מאביו הלב שמחה, כי אם האיזביצער לא היה פורש באמצע ימי קאצק, אזי החידושי הרי"מ בעצמו היה נעשה לחסידו של הרה"ק רבי מרדכי יוסף אחרי הרבי מקאצק.
איש_ספר כתב:קבלתי מג"א שליט"א דברים מלאי ענין בהקשר מה שהעלה כאן ר' ישעיהו שיח'
לאור דברים אלו מובן, כי החידושי הרי"מ לא פסל מעיקרא את המי השילוח, אלא מאחר שהוא היה מי שהחזיק את העדה וליכד אותם בימי המשבר שנגרם, ואף שיש בזה גם כן סיפורי גוזמאות על תגובת החי' הרי"מ החריפה על רדיפות כביכול מצד חסידי איזביצא שלדעתי מוגזמים ורחוק מלהאמין להם ולא כל מה שנכתב בספר מאיר עיני הגולה הוא קדוש קדוש.
מקדש מלך כתב:שכן בעוד שהפילוסופים הקדומים תרו אחר מחקר אלוקות והבנת התורה והאמונה על פי השכל, הרי שחסידי רחקו מאוד מההבנה השכלית כפי שהיא נתפסה אצל הקדמונים.
עתניאל בן קנז כתב:איש_ספר כתב:קבלתי מג"א שליט"א דברים מלאי ענין בהקשר מה שהעלה כאן ר' ישעיהו שיח'
לאור דברים אלו מובן, כי החידושי הרי"מ לא פסל מעיקרא את המי השילוח, אלא מאחר שהוא היה מי שהחזיק את העדה וליכד אותם בימי המשבר שנגרם, ואף שיש בזה גם כן סיפורי גוזמאות על תגובת החי' הרי"מ החריפה על רדיפות כביכול מצד חסידי איזביצא שלדעתי מוגזמים ורחוק מלהאמין להם ולא כל מה שנכתב בספר מאיר עיני הגולה הוא קדוש קדוש.
אוסיף את חלקי בהבנת הפרשיה הכאובה דאז - על פי חקירת מקורות שונים, ובכך יתורצו הרבה מהתמיהות הקודמות.
ה'רדיפות' מצד חסידי איז'בצא, אין הכוונה שהם רדפו בפועל את חסידי קוצק! חסידי קוצק היו מרובים מהם כמה מונים, ואף יותר תקיפים וחזקים כציבור.
חסידי קוצק הם אלו שרדפו את פורשי איז'בצא, ובאמצעים לא קלים.
מה חסידי איז'בצא יכלו לעשות? הם היו נחותים מספרית ולא חזקים. הם יכלו לפגוע בחסידי קוצק ב'בטן הרכה'. בעולם הרחב התפזרו כל מיני שמועות ו'הסברים' על סגירתו של הרבי מקוצק זי"ע, שלא נצטט אותם כאן, והיודעים יודעים. ולכן במריבות של חסידי קוצק ואיז'בצא, האיז'בצאים השיבו בהתייחסות מאוד לא מכובדת על האדמו"ר מקוצק.
כך דרכם של רבים - במיוחד אז - שאינם בוחלים במילים.
כמובן שאי אפשר לספר זאת. ולכן יצא הסיפור שהיו 'רודפים' מחסידי איז'בצא.
התגובה החריפה (ולטעמי האמינה) של החי' הרי"ם נגד ה'רודפים' - היתה כנגד אלו שפערו פיהם בזלזול רב על הקוצקער זי"ע.
להבנתי, לא רק המחאה על כבוד רבו, אלא כפי הכרת העובדות אז, הבעיה לא היתה בזלזול ברבי, אלא בעצם העובדא שהשמועות השונות מצאו להם מקום להתאזרח אצל רבים. ולכן כל בטוי נגד הקוצקר, זה לא רק זלזול וביוש, אלא ממש הוצאת שם רע, והעמדת הרבי באור מאד לא מחמיא.
ועל כזה דבר אי אפשר למחול.
גם מה שהחי' הרי"ם סחב את נכדיו הקטנים לקוצקער - למרות גדלות הענין, זה מאוד 'לא קוצקאי'. אלא נועד בעיקר להזים את השמועות. ודי בהערה זו.
ולאור האמור יובהרו כמה מהתמיהות דלעיל.
החי' הרי"ם, לא היה לו דבר אישית נגד האיז'בצער זצ"ל. ואדרבה הכיר בגדלותו, והבין את פרישתו. [ולכן לולי שהיה כאן בעיה עם הקוצקער, יתכן שהיה מצטרף אליו - וזהו כוונת הבטוי שלאחר פטירת הרבי מקוצק היה מצטרף אליו].
עצם הפרישה בחיי הרבי היה מוכר. החוזה בחיי הנוע"א. (בגלל שנוע"א התעלה והתקשה לרדת לציבור), היהודי בחיי החוזה (בגלל שהחוזה היה תרוד עם העם, והיה נחוץ ראש חבורה למעולים יותר).
הוא כן כאב מאוד, שהפרישה נתנה בעצם אישור, שיש בעיה בקוצקער, ובמילא זה כבר זלזול ברבי. מה גם שכאמור חלק מחסידי האיז'בצער נהגו כך. [כמובן שלא הרבי עצמו, ולא התלמידים המבוחרים. ר' לייבלע אייגר ור' צדוק שקלו ללכת לקוצק לאחר פטירת האיזבצער, ונמנעו רק בגלל שישמעו שם גנאי על רבם. אבל היו גם חסידים אחרים].
ועל כך הוא לא יכול לסלוח, ולכן ניתק את הקשר עם האיז'בצער. ואף הגיב בחומרא נגד ה'רודפים'.
זה מסביר, שלאחר דורות, שהשיקולים כבר לא קיימים, האיסור אל ספרי תלמידי האיז'בצער פג. [ולדעתי חלק גדול מההסתייגות של לכתחילה, הוא בגלל השיטה, ופחות בגלל המחלוקת. אם כי גם שיקול זה נשאר במיעוטו].
מקדש מלך כתב:
"וקורח שפיקח היה, מה ראה לשטות זו – להיות פיקח"
"תמים תהיה עם ה' אלוקיך – אך כמה חכמה צריך האדם כדי שיוכל להגיע לתמימות"
.
בית הגנזים כתב:מקדש מלך כתב:שכן בעוד שהפילוסופים הקדומים תרו אחר מחקר אלוקות והבנת התורה והאמונה על פי השכל, הרי שחסידי רחקו מאוד מההבנה השכלית כפי שהיא נתפסה אצל הקדמונים.
צ"ל שחסידי פשיסחא?
דרומי כתב:האם כיום יש איזה המשך של איזביצא?
מקדש מלך כתב:השפת אמת הורה לחסידיו ללמוד ספרי מוסר מידי יום. לחלק מהחסידים ציווה ללמוד חובות הלבבות, ולחלקם ציווה ללמוד אורחות צדיקים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 141 אורחים