ידידנו מק"מ, תודה על הרעיון המבורך, ובעז"ה יהיה לתועלת ברוחניות לכל הקוראים.מקדש מלך כתב:ואכתוב דברים אודות חסידי מעלה ואורחותם, והחינוך שזכינו באופן אישי לקבל מהם, ואתאר אפיזודות מחייהם של חבריי וקרובי, אנשים פשוטים, שאני הייתי עד להם.
יבנה כתב:למה אין שום דבר מוקלט ממנו בקול הלשון?
איש_ספר כתב:כיון שהתפתח פה פולמוס זוטא על תפיסת החסידות והצדיק בחסד"ג, אעלה כאן מה שכתב לי באישי אחד המיוחד מחכמי הפורום הנמנה על קהילה קדושה זו.בגור אין "משנה רעיונית" סדירה וברורה. החסידים הגדולים מצטיינים יותר ב"אינטלגנציה רגשית חסידית" מאשר בהגדרות שכליות.
עקרונית רוב החסידים הגדולים בכלל לא יסכימו לדון על המושג הזה שנקרא "רבי". הם יתמקדו בעיקר בתחושת הביטול שצריך להיות לחסיד מול רבו, ובכך שאין לנו השגה מה זה רבי. וכמו כן בציות וביטול הדעת וכו', דברים ששייכים יותר ל"אישיות" - לתודעה ולרגש, ולא לשכל המגדיר.
אחרי שזה אוחז כאן, כל חסיד רשאי לראות בכל מאמר בספר חסידי, או אפילו בכל מעשייה חסידית, בבואה לרבי הנוכחי, או לקשר שבינו לרבו, ואין מכלים. כי למאי נפקא מינה. הרי הוא מתעורר מזה, והרי הכל בהשגחה פרטית, ואם הוא מרגיש ככה וזה מעורר אותו ודאי שיש בזה משהו וכו'.
יתכן שהרבה תמיהות "מתנגדיות" יוסרו, כשיכירו את הנפשות הפועלות ופעולתן מבפנים.
עושה חדשות כתב:ידידנו מק"מ, תודה על הרעיון המבורך, ובעז"ה יהיה לתועלת ברוחניות לכל הקוראים.מקדש מלך כתב:ואכתוב דברים אודות חסידי מעלה ואורחותם, והחינוך שזכינו באופן אישי לקבל מהם, ואתאר אפיזודות מחייהם של חבריי וקרובי, אנשים פשוטים, שאני הייתי עד להם.
חרסון כתב:בעניין אחר שהוזכר כאן: שמעתי פעם הקלטת נאום ישנה מהרבי הלב שמחה, וניתן לשמוע שהוא בהחלט התברך בכושר הדיבור.
מקדש מלך כתב:ידוע מכתב המחאה ששלח הרב חרל"פ לרבי ר' בונם, בה הוא מלין על הנהגות חסידי פשיסחא. ובתגובה, הרבי ר' בונם פשוט מתנצל ואומר לו שעליו לשפר את דרכי עדתו, והלוואי .
והנה עד שנת תשמ"ט, הצליח אותו אדם לרקוד על שתי החתונות כאחד, אולם באותה שנה, לא יכול היה לסבול את הדיבורים החריפים ששמע בגור (מי שמכיר את הניב הפולני גוראי יבין. ולדבריו, המקום שבו היה שרוי היה מה"שפיצים"...), ופשוט עזב עם ילדיו ועקר לחלוטין. עד ש... ביום פורים אחד הוא הביא משלוח מנות למרן הרב שך. הרב שך קיבל את מנחתו ובירר אצלו היכן הוא מתפלל. הוא השיב כמובן שבאחד ממניני בני הישיבות. אולם הרב בירר איפוא הוא היה מתפלל מקודם לכן, עד שהוכרח לומר שהתפלל בשטיבל גוראי ועקר ממנו.
והגרא"מ אומר לו שלא עשה יפה, ועליו לחזור לשם עם ילדיו. אבל הוא התווכח וטען שהדיבורים שהילדים שומעים שם מזיקים לחינוכם. הרי מדברים שם על כל הקדוש והיקר. אולם הרב שך לא קיבל את הטיעון והשיב "וכי זה כן חינוך?! לנטוש מורשת אבות?! תדע לך שלא הכל אצלינו טוב ולא הכל אצלם רע, והגיע הזמן שתתבגר ותבין זאת!". וסוף דבר, הורה לו לשוב, ולהגיד לילדים לשתוק ולהתעלם מכל דיבור של מחלוקת.
דרומי כתב:יישר כח הרב מק"מ על רשימותיך. למרות שהן אינן מסודרות מספיק, זה בהחלט מעניין מאוד.
כהתרשמות כללית נראה לכאורה (ואני לא כותב זאת כהתרסה או כהשגה, אלא כנקודה שראויה לפיתוח) - שבימי ה'אמרי אמת' חל שינוי בשיטת 'פשיסחא' המקורית, וההדגשה אצלו היתה יותר על צדדים מעשיים ו'התמסדות'. ויש להאריך בזה, אבל כדוגמא בעלמא 'דף היומי' הוא לימוד מאוד 'מקובע' ו'ארצי' שאינו צומח מתוך רעיונות מעומעמים של המהר"ל...
דרומי כתב:בודאי יש קשר, שניהם היו יהודים, יוצאי אירופה, ועוד.
פרנקל תאומים כתב:מקדש מלך כתב:ידוע מכתב המחאה ששלח הרב חרל"פ לרבי ר' בונם, בה הוא מלין על הנהגות חסידי פשיסחא. ובתגובה, הרבי ר' בונם פשוט מתנצל ואומר לו שעליו לשפר את דרכי עדתו, והלוואי .
????
מקדש מלך כתב:תעיין בישורון קובץ כ"ו.
(דברי ר"ד קמינצקי מביא המכתב שהוא כוון רק ל"קבוצה שולית" מחסידי פשיסחא אינם מדויקים. המכתב הוא למעשה טענות על דרכה של החסידות, והרר"ב קיבל אותו ברצינות, וגם עשה ממנו "עסק" - ואכמ"ל).
תוכן כתב:(במאמר המוסגר, הנכון היה כמובן, לא להגיע למצב שר' שאול חש שהוא חייב לעזוב. למשל, ר' אברהם יהושע סולובייצ'יק כשראה שאחיו ר' משה צובר כוח והשפעה, מיד נתן לו לומר שיעור משלו בישיבה. הוא הבין שאם לא יעשה כך, השווער של ר' משה יש לו מספיק כסף לפתוח בשבילו ישיבה, וכך יצור תחרות לישיבת בריסק. על כן, במקום לנסות לצמצם את השפעתו של ר' משה ולדחוק אותו לפינה, הוא הרחיב את האפשרויות וכך הציל את הישיבה ובנה לעצמו אימפריה.)
(המכתב נכתב בתרס"א, עוד בחיי השפת אמת זי"ע)."ואין להביא ראייה מגור, כי הקיבוץ שלהם גדול ורב הוא, וביניהם הרבה גבירים (יוסיף ה' עליהם), והגבירים המה רובם ככולם כאופני המרכבה, המסבבים לרוח הרוכב בלי שום בחירה ורצון, ומה שעולה ברצון הרב ובניו המה עושים בתוקף ועוז, אינם מביטים על שום דבר"
מקדש מלך כתב:כעת אני רואה שבתחילת ביאורים והערות על כתובות הוסיפו בניו פרקים על קורות חייו. לא ראיתי אותם עד כעת, ועוד לא קראתי אותם. כנראה שיש תוספות רבות ומעניינות. צירפתי אותם להודעה כקובץ.
מקדש מלך כתב: (והרי גם הוא הדפיס בשער ספריו העיוניים שכל שיטת לימודו היא על פי מה "שהורהו איש האלקים רבינו הבית הישראל")
מקדש מלך כתב:ועוד אגב, כעת אני רואה שבתחילת ביאורים והערות על כתובות הוסיפו בניו פרקים על קורות חייו. לא ראיתי אותם עד כעת, ועוד לא קראתי אותם. כנראה שיש תוספות רבות ומעניינות. צירפתי אותם להודעה כקובץ..
מקדש מלך כתב:ד) אבל אחרי כל הנ"ל, בבירור, החסיד רואה בחוש את ההתעלות שלו במקום מסויים, וגם את ההתעלות של בני המקום כולו, וזה מבחינתו וודאות גמורה...
ואכן אותו יהודי הלך והתקרב, עד שנעשה כיום לחסיד נלהב של הרבי שליט"א מגור. וסיפר אותו יהודי ששאלו אותו בני ליטא, אולי כל ההתעלות שלך היא דמיון בעלמא? והשיב אותו יהודי ואמר: משל לחרש שנכנס לחתונה, והוא רואה את כולם מקפצים כגדיים. תמה החרש על מעשה השטות, אך הסבירו לו שיש כאן מוזיקה, וכולם מרקדים לצליליה. אך החרש התקשה לקבל את הטענה וטען: אולי הכל דמיון בעלמא?, ענו לו השומעים: קודם כל תפסיק להיות חרש, ואז נדון האם יתכן שמדובר בדמיון בעלמא.
מקדש מלך כתב:והיות וכך, הרבי הוא מורה הדור בעניני "יהדות" (לא בעניני הלכה), והיות והנושאים הללו הם החשובים ביותר, הן מצד שציפור הנפש של היהדות "הציבורית" תלויה בהם, והן מצד שהדברים הללו צריכים להיות ברורים, ואי אפשר לתת את תורת כל אחד בידו, לכן הוא נחשב כרב מובהק לכל דבר ועניין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים