יושב סתר כתב:
ש. ספראי כתב:בפרשיית האדמו"ר שהתפוצצה השבוע, בד"ץ העדה"ח פעל נמרצות בשעתו להורידו מאדמורות"ו, להגלותו לעיר אחרת. אלא מאי? משם גלה גולה אחר גולה, כשבכל מקום המשיך במעשיו, עד שנעצר.
והנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.
ש. ספראי כתב:uהנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.
ש. ספראי כתב:בפרשיית האדמו"ר שהתפוצצה השבוע, בד"ץ העדה"ח פעל נמרצות בשעתו להורידו מאדמורות"ו, להגלותו לעיר אחרת. אלא מאי? משם גלה גולה אחר גולה, כשבכל מקום המשיך במעשיו, עד שנעצר.
והנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.
תוכן כתב:ש. ספראי כתב:uהנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.
אם הבנתי נכון, מדובר באדם זקן שהפסיק תועבותיו לפני שנים רבות.
בריה נמוכה כתב:תוכן כתב:ש. ספראי כתב:uהנה המשטרה היא זאת שעצרה את הסיפור המתגלגל. נקווה שסיימנו.
אם הבנתי נכון, מדובר באדם זקן שהפסיק תועבותיו לפני שנים רבות.
אם כך יש חוק ההתיישנות
ש. ספראי כתב:מחקתי כל מה שיכולתי למחוק מהודעותי באשכול זה.
ובדרך הוורט:
אם קי"ל דאסתר מטמא את הידים, אף שנעשה באונס ולא ברצון.
כ"ש הבחישה והעיסוק הלוך ילך בפרשה דא, מטמא את כל הנשמה.
והוא רחום וגו'.
קו ירוק כתב:מה מפתיע, מה חידוש פה?
דרש-משה כתב:יש נושא אחד שכתוב שם שחשוב לדון בו (ואולי צריך אשכול מיוחד לזה), והוא מה שהוא אומר שצריך שהילדים לא יקראו בשום ספרים אלא לכל היותר מעשי גדולים. ולפי דבריו אין לתת לילדיו לקרוא שום קומיקס או סיפורי מתח וכדומה.
דהנה אף שזה דבר ראוי בעיקרון, צריך לדעת אם הוא למעשה הנהגה טובה בדור שלנו שיש כ"כ הרבה סוגי בילויים פסולים בעולם הרחב, וא"א להסתיר הכל מהילדים, ובפרט שכל הילדים סביבתם קוראים בספרים אלו.
ואם כן לי היה נראה שלכאורה עדיף שלא לפסול הכל ולאסור עליהם מלקרוא בספרים אלו, ובד בבד לחנך אותם בעדינות שספרים אלו לא הכי ראויים, ושישאפו למדרגה יותר גדולה שבעצמם ירצו למעט ולהפסיק בזה.
מה דעת החכמים דכאן בנושא זה?
שעת הכושר כתב:קו ירוק כתב:מה מפתיע, מה חידוש פה?
שר' אברהם יהושע מאמין(?) בגרפולוגיה
צופה_ומביט כתב:רק להעיר: הוא לא מזכיר "גרפולוג". אלא "פסיכולוג".
צופה_ומביט כתב:והכוונה כנראה לתוכן ולא לכתב.
צופה_ומביט כתב:רק להעיר: הוא לא מזכיר "גרפולוג". אלא "פסיכולוג". והכוונה כנראה לתוכן ולא לכתב.
זה שהוא מסתמך על פסיכולוג גוי לענייני אמונה, היינו להבחין בין טקסט של מאמין לטקסט של כופר, חידוש. [הגוי ההוא מאמין?].
ועוד ועוד "חידושים", שאולי אליבא דאמת אינם "חידושים", אבל אין לי שום ענין לעסוק בזה.
משוש דורים כתב:הספרות החרדית (וזה כולל את ספריו של נשוא אשכול זה) עם כל הביקורת שתהיה עליה, הצילה כמה דורות מרדת שחת, לא כל אחד הוא בנש"ק דוגמת הראי"ס שיש לו כמה הגנות, מצד משפחתו ומעמדו וכו', הנוער הפשוט אם לא תהיה לו אלטרנטיבה כשרה יקרא בספרות החילונית, כך היתה המציאות בעבר יש מאיתנו שזוכרים זאת, ומי שלא זוכר שישאל את הוריו. ולכן כל הביקורת הזאת היא מנותקת ממציאות החיים, ואם יקבלו את דבריו למעשה, הקלקול יהיה עצום ונורא.
גביר כתב:שיעור הלכתי הדן בשאלת ההתר / איסור לקרוא בספריו -
https://www.youtube.com/watch?v=6DEUouZN4pE
מלכיאל גרינוולד כתב:משוש דורים כתב:הספרות החרדית (וזה כולל את ספריו של נשוא אשכול זה) עם כל הביקורת שתהיה עליה, הצילה כמה דורות מרדת שחת, לא כל אחד הוא בנש"ק דוגמת הראי"ס שיש לו כמה הגנות, מצד משפחתו ומעמדו וכו', הנוער הפשוט אם לא תהיה לו אלטרנטיבה כשרה יקרא בספרות החילונית, כך היתה המציאות בעבר יש מאיתנו שזוכרים זאת, ומי שלא זוכר שישאל את הוריו. ולכן כל הביקורת הזאת היא מנותקת ממציאות החיים, ואם יקבלו את דבריו למעשה, הקלקול יהיה עצום ונורא.
קשיא רישא אסיפא.
קו ירוק כתב:יש מעט צדק בדבריך, אבל מעט מאוד. עירבת אמוציות ונושאים שונים שאינם שייכים לנשוא השיחה כלל.
אין חולק שגם ללא הספרים הנ"ל יש ספרות נרחבת ביותר של ספרי איכות לנוער החרדי. וממילא כל הפלפול לא רלוונטי.
אדרבה, בבתים שאינם ממש של תורה, תרבות הספרות הזו הורידה את הרמה שהיתה לפני כן - בדיוק כמו הקייטנות המבוקרות בחריפות.
זה שונה מאותם מפעלים שהיו חדשניים אך לא שליליים, שלקח זמן עד שנכנסו לציבור.
הפצת המעיינות כתב:רגע רגע, הרב מבריסק בנו של הגר"ח לא היה מנוי על עיתון חרדי רא"י אינו מנוי על עיתון חרדי?!
אליסף כתב:ר' אברהם יהושע אינו מנוי על על עיתון.. פעם היה קורא את העיתון אצל המאמע, היום איני יודע היכן
הפצת המעיינות כתב:אצל המאמע? כלומר הרב מבריסק היה מנוי
מנוי או קורא, היינו הך
נמצא דברי הגר"ח הם להלכה ולא למעשה
הפצת המעיינות כתב:אצל המאמע? כלומר הרב מבריסק היה מנוי
מנוי או קורא, היינו הך
נמצא דברי הגר"ח הם להלכה ולא למעשה
משוש דורים כתב:מלכיאל גרינוולד כתב:משוש דורים כתב:הספרות החרדית (וזה כולל את ספריו של נשוא אשכול זה) עם כל הביקורת שתהיה עליה, הצילה כמה דורות מרדת שחת, לא כל אחד הוא בנש"ק דוגמת הראי"ס שיש לו כמה הגנות, מצד משפחתו ומעמדו וכו', הנוער הפשוט אם לא תהיה לו אלטרנטיבה כשרה יקרא בספרות החילונית, כך היתה המציאות בעבר יש מאיתנו שזוכרים זאת, ומי שלא זוכר שישאל את הוריו. ולכן כל הביקורת הזאת היא מנותקת ממציאות החיים, ואם יקבלו את דבריו למעשה, הקלקול יהיה עצום ונורא.
קשיא רישא אסיפא.
אין שום סתירה, היו הורים (וכן ספריות) שהיו מבקרים ספרים מסויימים (חילוניים) ומוחקים מהם קטעים, וכמובן שהיו ספרים שהיו דיעבד שבדיעבד שנכנסו לבתים החרדיים, וב"ה שעתה יש ספרות חרדית ללא דברים שבכיעור ותכנים בעייתיים.
ולכן על אף שיש ביקורת מוצדקת על סופרים מסויימים (וגם על נשוא אשכול זה בלי קשר ועוד קודם לכל הפרשיה האחרונה), האלטרנטיבה גרועה יותר.
והדיבור של הראי"ס ששואף לספרות מזוקקת בנפה בריסקאית, שרק הגר"ח מבריסק או הגרא"ח מייזל יכולים לבקר, הוא חלום באספמיא, והתוצאה מכך היא נזק נורא ואיום.קו ירוק כתב:יש מעט צדק בדבריך, אבל מעט מאוד. עירבת אמוציות ונושאים שונים שאינם שייכים לנשוא השיחה כלל.
אין חולק שגם ללא הספרים הנ"ל יש ספרות נרחבת ביותר של ספרי איכות לנוער החרדי. וממילא כל הפלפול לא רלוונטי.
אדרבה, בבתים שאינם ממש של תורה, תרבות הספרות הזו הורידה את הרמה שהיתה לפני כן - בדיוק כמו הקייטנות המבוקרות בחריפות.
זה שונה מאותם מפעלים שהיו חדשניים אך לא שליליים, שלקח זמן עד שנכנסו לציבור.
יש כמובן הרבה רמות בספרות החרדית, (הראי"ס מבקר בשיחתו את כולם, למעט סיפורי צדיקים), וכל הורה יבחר מה הוא נותן לקרוא לילדיו, (וכנ"ל לגבי קייטנות) אך ההתייחסות כאילו אפשר לוותר על זה כל זמן שאין זה מושלם, היא התייחסות הרסנית שתואמת קו מחשבה שמרן מאד.
אני נתתי עוד דוגמאות (וכלשונך אמוציות ונושאים שונים שאינם שייכים לנשוא השיחה כלל), שאלו שהובילו את הקו הזה בדורות הקודמים נתנו יד (בשב ואל תעשה שלפעמים הוא חמור מקום ועשה) להרס וחורבן של היהדות הנאמנה.
משוש דורים כתב:ואוסיף עוד, הגישה הבריסקאית אותה מייצג הראי"ס, היא שמה שאינו מושלם אי אפשר להסכים עליו.
מסיבה זו התנגד להדפיס את שיעורי אביו הגרי"ד במשך קרוב ל40 שנה, והתוצאה היתה ששמו של אביו שקע בתהום הנשיה, ואחיו הגרמ"ד ירש אותו בתור היורש של תורת בריסק (תורה שבכתב), בשבועות האחרונים ראיתי שהראי"ס הפנים זאת באיחור, ומפרסם את חידושי תורתו בעלון מילי דטהרות, היינו הבין שהכללים השתנו, ולא מה שהיה נכון ללפני מאה שנה נכון גם היום.
וכן הדבר בענייני הציבור, שכל הזמן צריך לבחור בין אלטרנטיבה גרועה מאד, לגרועה פחות, או עכ"פ לאפשרות בלתי מושלמת, וזה הדרך שנצטרך להתנהל בה עד ביאת משיח צדקנו, מי שלא מבין זאת, אינו יכול לחוות דעה כלשהי בענייני ציבור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 184 אורחים