יתן חן כתב:הוויכוח האמיתי הוא, ויקרא כל אחד את ההודעות באשכול ויראה, שהמצדדים בביטול הקומה הכשרה כותבים להדיא שלא נורא אם יהיו יותר נסיונות לציבור - שהעוילם יתמודד.
ואני ודכוותי צועקים שאין הצר שווה בנזק, שלא יהיה נסיונות כלל.
לעולם יהיה אדם כתב:יתן חן כתב:הוויכוח האמיתי הוא, ויקרא כל אחד את ההודעות באשכול ויראה, שהמצדדים בביטול הקומה הכשרה כותבים להדיא שלא נורא אם יהיו יותר נסיונות לציבור - שהעוילם יתמודד.
ואני ודכוותי צועקים שאין הצר שווה בנזק, שלא יהיה נסיונות כלל.
קראתי את האשכול. אני חושב שאתה טועה.
המצדדים ברפורמה חושבים ששחיתות ציבורית היא חילול השם נורא.
ולכן אסור להשתמש בשחיתות כדי למנוע ניסיונות, אף על פי שגם הם רוצים למנוע ניסיון.
הם גם חושבים שניסיונות תמיד היו ותמיד יהיו, והתורה נותנת כוח לאדם לעמוד בניסיון,
ולכן, אף על פי שחובה עלינו למעט את הניסיונות, לא נכון לומר על ניסיון שהוא "גזירה נוראה".
אדיר במרום כתב:... הנה מצורף פה תמונה של מרן הגר"ח שליט"א...
קו ירוק כתב:לכאורה מחר (יש מחר שהוא לאחר זמן) הם יפרצו.
הרי אנחנו מרוקנים את הועדה ואת האפשרות של קומה כשרה טוטאלית.
ראש כתב:באופן טבעי אני מתקומם מול עוולו הועדה מול כל מה שכתוב כאן באכול. מאוד מתקומם.
אבל. יש לי בנים בגילאי העשרה, ואני מכיר אותם. סקרנים ובודקי גבולות...
לא פורקי עול. לא. לומדים טוב עם עליות וירידות. ושייכים לחיי הישיבה. בחורים סטנדרטיים לישיבעחער'ס המצויים.
ואני כן דואג. ויש ממה.
מי שישאל למה יש להם בכלל טלפונים לא חי כנראה עם הצעירים באותו יקום. ומי שחושב שאם ניקח להם את הסלולרי- נרוויח משהו, אינו מבין כלום. כפשוטו. זה פשוט לא עובד ככה. יהיה להם משהו אחר במקום. ואני לא מדבר רק על בני. ממש ממש לא. אני פוגש במסגרת עבודתי כל כך הרבה בחורי ישיבות סטנדרטיים, דהיינו לא גדולי המתמידים והצדיקים, ולא פורקי עול. וזה כל כך מורכב. ואני כן מודאג מקווים לא חסומים.
אם תטענו שאין כזה דבר וכל מה שצריך להיות חסום ישאר כך, הלוואי. אני לא בקי בנתונים. אבל אם לא, אינני מבין מה הדיון. יש ממה לדאוג.
גם ככה, עם החסימות המספרים האישיים ניצחו את הוועדה. ובגדול.
בחורים יודעים את כל המספרים. וכמו ששיעור הכי מרתק בגמרא לא מתחרה עם סרט, כי השיעור דורש מאמץ וריכוז. כך גם אם פתוח כל תחנות הרדיו וכל ערוצי הטלוויזיה המוכרים, מאוד קשה לתורה להתחרות על ליבו של בחור. הוא יוצא באמצע השיעור לכמה דקות ושוכח את עצמו באיזה תכנית מרתקת. כואב. אני פוגש את זה הרבה. לא נפילות של בחורים לעולם חילוני, אבל איבוד ליבו ושייכותו של בחור לתורה. הוא 'מתמלא בריקנות'.
מי שחושב שיעזור פיקוח הדוק על בחורים ומעקב אחריהם גם טועה. חבל, אבל ככה זה.
אינני מרוצה מהמציאות הזאת, אלא רק מספר לכם עליה.
אולי בגיל 14 עדיין זה עובד. גם לא לגמרי. בחורים צעירים ממש (כיתות ח') שלפו לי כרטיסי זיכרון מהסרט הפנימי של הכובע...מחריץ בחגורה..(!) וכן על זה הדרך. ויש להם איך להעביר קבצים אחד מהשנ ללא צורך במחשב, אלא דרך הנגן.
לצערינו בחורים מגיל 13-14 נזרקים להתמודדות עצמאית לבד ישר למיים העמוקים. מה שלא היה בזמנינו. וודאי לא עד כדי כך. ולכן ההתמודדות צריכה להיות בדיבור ענייני בסעודות שבת וכדומה על התמודדויות ונפילות וכח הבחירה וכדומה.
עקביה כתב:יפה דרשת ר' משוש דורים.
פעם חשבתי שהבעיה בSMS היא קבלת מסר בעייתי שאין אפשרות לחסום אותו. כעת אני מבין שלא זו הנקודה, אלא זהו סתם ערוץ תקשורת נוסף על הדיבור, ואם יש הזדמנות לחסום אפשרות של בני אדם לתקשר זה עם זה חבל להחמיץ אותה, שהרי תקשורת בין בני אדם עלולה להיות מסוכנת.
פלא שעל שימוש בעט לא גזרו, שהרי כמה כתבים מסוכנים ראו אור רק בזכות כלי המשחית הלז - העט...
חבל, חבל שאנשים אלה אינם מבחינים בין כלי סתמי שהתועלת בו רבה, אלא שיתכן שיהיה מי שיינזק על ידו, לבין כלי משחית, שנזקו מרובה אך יתכן שיהיה מי שימצא בו תועלת.
עובר ושב כתב:וסיפור נוסף: באחת הישיבות הגדולות בארץ קיים הסדר מיוחד, שיעורים א-ב רשאים להחזיק טלפון כשר בלבד, שיעור ג' ואילך רשאים להחזיק סמארטפון מסונן בסינון נטספארק מיוחד, עם הרשאת גישה לאדם אחד שהוא בלבד יכול להסיר את הסינון, ומקבל נתונים על שימוש במכשיר כך שאי אפשר לרמותו ולהשתמש במכשיר אחר.
מה שקורה בישיבה זו, הוא מוסר השכל גדול מאוד, ומשקף במדוייק את מה שקורה בציבור החרדי כיום.
שיעורים א-ב רובם מחזיקים סמארטפונים פרוצים לחלוטין בצמוד לטלפון הכשר, מנסים להסתירו ככל יכולתם, מידי פעם נתפס טלפון ומוחרם, והבחור ננזף.
שיעור ג' ואילך כולם מחזיקים סמארטפון מסונן ומאושרים (הסינון הוא סינון טוב מאוד, ברמה גבוהה).
אני יכול להאריך עוד בנתונים מבהילים מישיבות סטנדרטיות ליטאיות, על בחורים רבים המחזיקים סמארטפונים ללא כל סינון. אך המסר מובן כבר מהסיפור הנ"ל.
עובר ושב כתב:וסיפור נוסף: באחת הישיבות הגדולות בארץ קיים הסדר מיוחד, שיעורים א-ב רשאים להחזיק טלפון כשר בלבד, שיעור ג' ואילך רשאים להחזיק סמארטפון מסונן בסינון נטספארק מיוחד, עם הרשאת גישה לאדם אחד שהוא בלבד יכול להסיר את הסינון, ומקבל נתונים על שימוש במכשיר כך שאי אפשר לרמותו ולהשתמש במכשיר אחר.
מה שקורה בישיבה זו, הוא מוסר השכל גדול מאוד, ומשקף במדוייק את מה שקורה בציבור החרדי כיום.
שיעורים א-ב רובם מחזיקים סמארטפונים פרוצים לחלוטין בצמוד לטלפון הכשר, מנסים להסתירו ככל יכולתם, מידי פעם נתפס טלפון ומוחרם, והבחור ננזף.
שיעור ג' ואילך כולם מחזיקים סמארטפון מסונן ומאושרים (הסינון הוא סינון טוב מאוד, ברמה גבוהה).
אני יכול להאריך עוד בנתונים מבהילים מישיבות סטנדרטיות ליטאיות, על בחורים רבים המחזיקים סמארטפונים ללא כל סינון. אך המסר מובן כבר מהסיפור הנ"ל.
לפי פשוטו כתב:תפסיק כבר לבלבל את המח עם סיפורים הזויים המנותקים מהמציאות ,שנועדו לשרת את האג'נדה ההזויה שלך שלכולם יש או יהיה סמארטפון.
אנחנו לא חיים על הירח וכ"א יודע היטב מה המצב ביש"ג המוכרות.
ש. ספראי כתב:כמעט כל המאמר פורסם בשבוע שעבר ביתד. חוץ מהקטע האחרון.
חד ברנש כתב:ש. ספראי כתב:כמעט כל המאמר פורסם בשבוע שעבר ביתד. חוץ מהקטע האחרון.
ב'יתד'?! העיתון הזה עוד יוצא לאור ומטיף לנו מוסר אחרי הבזיון המזוקק עם ולדר?!?!
ש. ספראי כתב:במוצ"ש האחרון ביקשתי מידידי רבי יעקב ישראל קניבסקי שליט"א, נכדו חביבו של מרן הגר"ח שליט"א, לשאול את מרן שליט"א האם בני ישיבות הנצרכים לכך, יכולים ללמוד ענייני אמונה בסיסית, לברר איך נברא העולם, לברר ש'יש אלוקים', מעמד הר סיני וכדומה, עניינים שמלמדים בדרך כלל כאלו שאינם שומרי תורה ומצוות, בסמינרים של 'ערכים' וכדומה. זה היה נוסח השאלה, ומרן שר התורה שליט"א השיב: כן.
מלכיאל גרינוולד כתב:מסתבר שאף במערכת הבזיון המזוקק היה מי שהבין ששאלה זו אין מקומה בעיתון, שהרי רוב הראשונים ז"ל סבורים שזו מצוות עשה מדאורייתא, וגם אלה שאינם סוברים כך, גם הם כתבו ולמדו ספרי אמונה והקדישו זמנם היקר ל"עניינים שמלמדים בדרך כלל כאלו שאינם שומרי תורה ומצוות", ולכן אין טעם לשאול שאלה זו שכל בר בי רב יודע להשיב עליה.
צמא לדעת כתב:מלכיאל גרינוולד כתב:מסתבר שאף במערכת הבזיון המזוקק היה מי שהבין ששאלה זו אין מקומה בעיתון, שהרי רוב הראשונים ז"ל סבורים שזו מצוות עשה מדאורייתא, וגם אלה שאינם סוברים כך, גם הם כתבו ולמדו ספרי אמונה והקדישו זמנם היקר ל"עניינים שמלמדים בדרך כלל כאלו שאינם שומרי תורה ומצוות", ולכן אין טעם לשאול שאלה זו שכל בר בי רב יודע להשיב עליה.
והלואי שזו היתה סיבת ההשמטה...
צמא לדעת כתב:מלכיאל גרינוולד כתב:מסתבר שאף במערכת הבזיון המזוקק היה מי שהבין ששאלה זו אין מקומה בעיתון, שהרי רוב הראשונים ז"ל סבורים שזו מצוות עשה מדאורייתא, וגם אלה שאינם סוברים כך, גם הם כתבו ולמדו ספרי אמונה והקדישו זמנם היקר ל"עניינים שמלמדים בדרך כלל כאלו שאינם שומרי תורה ומצוות", ולכן אין טעם לשאול שאלה זו שכל בר בי רב יודע להשיב עליה.
והלואי שזו היתה סיבת ההשמטה...
חד ברנש כתב:אם הוא לא נשלח לעיתון, משמע שאתה השמטת אותו! וממתי מצנזרים את הגרח"ק?
חד ברנש כתב:אם הוא לא נשלח לעיתון, משמע שאתה השמטת אותו! וממתי מצנזרים את הגרח"ק?
ש. ספראי כתב:במוצ"ש האחרון ביקשתי מידידי רבי יעקב ישראל קניבסקי שליט"א, נכדו חביבו של מרן הגר"ח שליט"א, לשאול את מרן שליט"א האם בני ישיבות הנצרכים לכך, יכולים ללמוד ענייני אמונה בסיסית, לברר איך נברא העולם, לברר ש'יש אלוקים', מעמד הר סיני וכדומה, עניינים שמלמדים בדרך כלל כאלו שאינם שומרי תורה ומצוות, בסמינרים של 'ערכים' וכדומה. זה היה נוסח השאלה, ומרן שר התורה שליט"א השיב: כן.
ש. ספראי כתב:בישיבות לא עוסקים, לפחות רשמית, בשאלות של 'יש אלוקים', מדע ואבולוציה, זמן העולם, אמיתות התורה מול דתות אחרות וכל יתר השאלות הנידונות בסמינרים לחילונים.
הגרח"ק חידש כעת שכן, אפשר.
זאת עמדה שחלק חשוב מגדולי התורה וראשי הישיבות לא מסכימים איתה, כהוראה לרבים (ליחידים כן, חד משמעית).
באלעד נערכו הרצאות כאלו ליד היכלי הישיבות, בבית כנסת רחוק, ללא פרסום . זאת היתה ההוראה מגדולי תורה.
השתתפו בהם מאות בחורים. שמעו את הרב נויגרשל, אסטריכר, אהרן לוי וכו'. הויכוחים עלו עד לב שמים.
זה נושא ארוך ומורכב בקרב תופסי ישיבה.
ש. ספראי כתב:חד ברנש כתב:אם הוא לא נשלח לעיתון, משמע שאתה השמטת אותו! וממתי מצנזרים את הגרח"ק?חד ברנש כתב:אם הוא לא נשלח לעיתון, משמע שאתה השמטת אותו! וממתי מצנזרים את הגרח"ק?
מה הכוונה 'השמטתי אותו'?
לא שלחתי אותו.
השמטתי אותו כמו עוד 1400 פסקים והוראות שיש לי מהגרח"ק, שעדיין לא פירסמתי אותם. אני חייב לפרסם בזה הרגע 1000 מכתבים הוראות שיש לי ממרן שליט"א מגיל 15?....
לגופו של ענין, ניכר שהמגיבים לא מבינים בעולם הישיבות ושיחתו.
בישיבות לא עוסקים, לפחות רשמית, בשאלות של 'יש אלוקים', מדע ואבולוציה, זמן העולם, אמיתות התורה מול דתות אחרות וכל יתר השאלות הנידונות בסמינרים לחילונים.
הגרח"ק חידש כעת שכן, אפשר.
זאת עמדה שחלק חשוב מגדולי התורה וראשי הישיבות לא מסכימים איתה, כהוראה לרבים (ליחידים כן, חד משמעית).
באלעד נערכו הרצאות כאלו ליד היכלי הישיבות, בבית כנסת רחוק, ללא פרסום . זאת היתה ההוראה מגדולי תורה.
השתתפו בהם מאות בחורים. שמעו את הרב נויגרשל, אסטריכר, אהרן לוי וכו'. הויכוחים עלו עד לב שמים.
זה נושא ארוך ומורכב בקרב תופסי ישיבה.
הקישון33 כתב:לאלו שעוד לא הבינו איזה תועלת יש בבחירות לכנסת המינים, הנה התירוץ (לא לאלו שמתנגדים עקרונית) אם כולם היו מצביעים לא היה לנו ממשלה של בנט ולפיד וביטול הקומה הכשרה ועוד ועוד.
צופה_ומביט כתב:ש. ספראי כתב:במוצ"ש האחרון ביקשתי מידידי רבי יעקב ישראל קניבסקי שליט"א, נכדו חביבו של מרן הגר"ח שליט"א, לשאול את מרן שליט"א האם בני ישיבות הנצרכים לכך, יכולים ללמוד ענייני אמונה בסיסית, לברר איך נברא העולם, לברר ש'יש אלוקים', מעמד הר סיני וכדומה, עניינים שמלמדים בדרך כלל כאלו שאינם שומרי תורה ומצוות, בסמינרים של 'ערכים' וכדומה. זה היה נוסח השאלה, ומרן שר התורה שליט"א השיב: כן.ש. ספראי כתב:בישיבות לא עוסקים, לפחות רשמית, בשאלות של 'יש אלוקים', מדע ואבולוציה, זמן העולם, אמיתות התורה מול דתות אחרות וכל יתר השאלות הנידונות בסמינרים לחילונים.
הגרח"ק חידש כעת שכן, אפשר.
זאת עמדה שחלק חשוב מגדולי התורה וראשי הישיבות לא מסכימים איתה, כהוראה לרבים (ליחידים כן, חד משמעית).
באלעד נערכו הרצאות כאלו ליד היכלי הישיבות, בבית כנסת רחוק, ללא פרסום . זאת היתה ההוראה מגדולי תורה.
השתתפו בהם מאות בחורים. שמעו את הרב נויגרשל, אסטריכר, אהרן לוי וכו'. הויכוחים עלו עד לב שמים.
זה נושא ארוך ומורכב בקרב תופסי ישיבה.
יישר כוח. ידיעה חשובה מאד.
[הצדדים לגבי עצם הנושא לכאן ולכאן בימינו ובמקומנו ולבחורינו - ידועים ושגורים ונטחנו עד בלי די, ואין צורך לכפול].
הרב ספראי,
לא הבנתי מדבריך האם הכוונה לעסוק בזה גם ברבים ["מאות בחורים"] ולכתחילה - כלומר בלי לבדוק מיהם "הצריכים לכך". אלא לחדש "עסק התורה" בסוגיות אלה, רק שלא בתוך הישיבות [מדוע? הרי זה באישור הישיבה? זו כבר שאלה אחרת כנ"ל], כלומר: לערוך הרצאות וסימפוזיונים כאלה ליד הישיבות לכל המעונין, וכל מבקש ה' יבוא לשם.
או שהכוונה "רק לצריכים לכך", או רק ליד ישיבות שבחוריהן מוגדרים רובם ככולם "צריכים לכך".
ועל הצד הזה - מי המוגדרים "צריכים לכך"?
ומי מוגדרים "אינם צריכים לכך"?
עוד לא הבנתי:
אמרת שרק כעת חידש הגרח"ק הוראה זו [לרבים], ועד כה חלק חשוב מגדולי התורה וראשי הישיבות לא הסכימו איתה.
מצד שני אמרת שבאלעד נערכו ימי עיון כאלה בהוראת גדולי תורה.
הכיצד?
עוד לא הבנתי:
אותם "יחידים" [על כמה מדובר? ואיך יודעים? ומה ההגדרה של "צריך / לא צריך" כנ"ל?]
אל מי הם פנו/הופנו עד עכשיו?
עוד לא הבנתי:
האם החומר הנצרך לבחורי ישיבות בני תורה שצריכים [או בכל הגדרה אחרת] חיזוק/ידיעה/ליבון/בהירות בעניינים אלו - הוא אותו החומר שמוסרים לחילונים מתקרבים?
היינו הבסיס ממש?
מדוע הביאו להרצות להם רבנים מקרב המחזירים בתשובה, ולא את גדולי המשגיחים ובעלי המחשבה, או ת"ח שידם רב להם בסוגיות אלה?
האם ממש עסקו שם בלבסס ש"יש אלקים" ו"תורה מן השמים", כפשוטו, מה שעושים עם חילונים מתקרבים?
להסיר ספק:
אני שואל בכנות וכדי לדעת היטב, כי הנושא קרוב ללבי וחשוב בעיניי.
למנהלים שליט"א:
הידיעה החשובה הנ"ל ודיונים שהיא עשויה לעורר או תעורר - מקומם אינו באשכול זה. לע"ע הגבתי כאן בלית ברירה.
אשמח/אודה אם תעבירו את ההודעות האחרונות העוסקות בכך - לאשכול ייעודי, או לאשכול מהקיימים כבר בנושאים אלו.
ושם יוכלו לעסוק ולהרחיב בזה.
תודה רבה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים