איש_ספר כתב:
ג. הסיפור של ההתאבדות, גם זה יכול להוציא את האיש הפשוט מדעתו. יקום כאן מישהו ויספר על מאבל"ד שזכה ללויה כזו שחנוהו פני העיר. הפוסקים דוחקים עצמם לאפשר לו קבורה ואבילות, אבל לוויה כזו והספדים כאלה מי ראה ומי שמע. ואח"כ הביטויים על אונס וכו', לא נשמע מעולם יחס סלחני שכזה לאמבעל"ד, אולי בבשמים ראש הנאור והמשכיל. וכאן אתה מוצא ת"ח, המקבלים בסלחנות כזו כמעט בשווין נפש. מדהים ממש. אני מכיר לפחות שני משפחות שאירע להם אסון כזה. שם המאבד/ת היה אדם שחייו היו חושך מתחילה ועד סוף, מחלת נפש מייסרת, בדידות מצמיתה, החיים היו להם למקום של סבל בלתי פוסק, והם האומללים האלה, נקברו בצנעה ובבושה, והנבל הזה, שהקב"ה חנן אותו בכל טוב מכל טוב, עד שמת ממנת יתר, הוא הזוכה ללויה כזו. בושה!
למיטב ידיעתי אין זה נכון. גם אותו הקב''ה ניסה בהרבה נסיונות אישיים קשים. לא הכל היה דבש. אתה יודע מה זה לגדל ילדה עם תסמונת דאון? לולדר יש תבל''ח ילדה שהיא תסמונת דאון.
אתה יודע מה זה להיות אב שכול שאיבד את בנו בכורו לאחר שנים של מאבק וטלטולים בארץ ובחו''ל? כן היה אצל ולדר. הוא לא ליקק רק דבש. וכתבתי פה רק שתי עובדות אובייקטיביות ידועות.
ואולי הסיבה שהיתה לוויה גדולה (יחסית למצופה) נעוצה בכך שהאיש הזה אכן סייע לרבים רבים הן במישרין והן בעקיפין, ואנשים הרגישו צורך להגיע (ומן הסתם רובם לא היו עדיין מודעים לכל המידע ולהקלטה וכיו''ב. כ''א רק לכך שהיה תחקיר בעיתון חילוני)?
שלח לי כאן באישי אחד החברים:
שמעתי מאחד ששמע בעצמו מבנו של הרב פינקוס זצ"ל - משווק ספריו.
היה זה בתקופה שרשת יפה נוף עמדה לפני פשיטת רגל - אז התמזגה היא עם פלדהיים שהיתה במצב דומה.
פינקוס דיבר אז עם ולדר וטען בוא נוציא אנו לפחות את הספרים שלנו, טרם פשיטת הרגל כשאז כבר יבואו כונסי נכסים ושאר מרעין בישין, ומי יודע כמה מהקרן נקבל בחזרה, ואנו את נפשינו הצלנו.
אמר לו ולדר אם אנחנו נוציא את הספרים זה יפרסם מאוד את הדבר ויזרז את ההתמוטטות, אני מעדיף להפסיד מאה אלף ש"ח מאשר לגרום נזק בעקיפין למישהו אחר.
כאמור שמעתי בעצמי מכלי שני למעשה, השמות והעובדות ידועות וניתן בקלות להוכיח את אמיתותם.
(לא לצטט בשמי בשום אופן).
חבר נוסף כאן כתב לי שולדר סייע לו באופן אישי בעין טובה כאשר לקח סיכון ונתן לו עבודה בהגהה אצלו אף שעוד לא היה כל ניסיון, כדי לעזור לו להיכנס לשוק. וזה אכן עזר לו. והוא הוסיף שבאמת הוא הרגיש בגלל זה חובה ללכת ללוויה ואף לבוא לנחם, ובניחום האבלים זה מה שהוא סיפר לבניו.
צריך להיזהר שבמסגרת הרצון להוקיע, לא לסלף את ההסטוריה, ולא לקחת מהבן אדם את המעשים הטובים הרבים שהוא כן עשה. וגם להבין את רגשות הציבור. א''א למחוק את כל העבר בבת אחת. זה לא עובד כך.
אפשר להחליט שלאור מה שאירע אזי לע''ע לא נכון לדבר על הדברים הטובים, כיוון שיש בכך מסר פוגע ומחליש כלפי הנפגעים. אבל אין טעם לצפות מהציבור שנהנה מטובותיו רבות לאורך שנים שימחק את הכל במחי יד ובשוויון נפש.
איש_ספר כתב: [השיח משתנה כל הזמן, מכתבים חוזרים נשנים מסרים שבים ומשתנים, עד שא"א לעקוב כאן כבר מה משנה ראשונה ומה זזה ממקומה. הקהל כידוע פגוע וסוער מהיחס הסלחני לכל שלושת התועבות גם יחד. לאחרונה אנו עדים להחרפת הנוסח כלפי מעשה ההתאבדות וחומרתו (את חרפת הלוויה וההספדים איש לא ימחה). אולי אני רגיש מידי, אבל יש לי תחושה שזה לא מקרי. הכי קל ונוח להתייחס לזה. העיסוק בשני הנושאים הראשונים, מטיל צל כבד על רבים מבין החיים, מה ידעו, למה שתקו, איך אפשרו וכו'. משא"כ ההתאבדות, אפשר להטיל את כל הקלון על ראשו של המת, זה לא דורש מאתנו דבר ולא מחייב אותנו להשיב על שום שאלה. וה' הוא היודע].
צריך להיזהר מאד עם השערות וכיו''ב, שלא להטיל דופי על ימין ועל שמאל. לא כך היא דרכו של תיקון.
אני חושב שבימים הראשונים אחרי האירוע, בוודאי ביום הראשון, רבים וטובים עוד לא היו מודעים לכל הפרטים והפרסומים. ישנם רבים שגם עתה עוד לא ממש מודעים. לאט לאט אנשים התוודעו ומתוודעים יותר ויותר, ומעכלים את העניין בהתאמה. זה לא יכל להתרחש במכה אחת. זה תהליך איטי והדרגתי.
הכל אצלנו באיחור, היות שאנחנו לא מחוברים לתקשורת הנון סטופ של החפשיים. (מלבד מה שגם איננו רוחשים להם אמון).
אני לא רואה סיבה לייצר כאן קונספירציות מעבר לזה.