- WhatsApp Image 2021-12-31 at 09.41.58.jpeg (126.88 KiB) נצפה 5343 פעמים
גימפעל כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי שהתפרסם בשם הרב סילמן שלפני כמה שנים כשהגיע אליו מידע בעניינו, הוא קרה לו והציע לו "עסקת טיעון" לפיו הוא ינטוש את כל עיסוקיו הציבוריים הכל כולל הכל, ובתמורה לכך הסיפורים יושתקו. לדבריו האיש סירב. גם בהודעתו של הר"ש אליהו היה רמז לכך אולי הוא מתכוון לזה. יש כאן אנשים שקרובים אל הרב סילמן וסייעתו ויכולים לאמת או לשלול את הדברים.
לא לשמור בתוך הלב | הרב שמואל ברוך גנוט
יידע כל צעיר וכל צעירה, בכל שכבת גיל שהיא, שכל תופעה ומעשה הנראה להם לא רגיל, לא נורמלי ולא בריא, שווה דיווח מיידי • מאמר מאת הרב הגאון רבי שמואל ברוך גנוט
מערכת המחדש
כ״ו בטבת תשפ״ב
הרב שמואל ברוך גנוט
מספר תובנות בעקבות הפרשייה העגומה והטראגית, שכולנו שוחחנו עליה השבוע, מקטן ועד גדול, בכאב, בצער ובעיקר בבילבול ואין אונים:
מבלי להיכנס לגופו של אדם ומעשה ספציפי, הרי ששומה עלינו לשנן, לזכור ולחנך את בנינו וילדינו, שאין כל חולק, בכל הפוסקים ש”המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעולם הבא”. אין לכך מקור ממש מפורש בחז”ל, אך הפוסקים הביאו מספר מקורות וראיות שכך היא ההלכה.
ראו גיטין נז, ב. בבא קמא צא, ב. מסכת שמחות פ”ג ה”ה. שו”ת רב פעלים ח”ג יו”ד סימן ל. תורה תמימה בראשית פ”ט הערה ח. פני יהושע ב”מ נט, א. שו”ת שבות יעקב ח”א סימן טז. שו”ת האלף לך שלמה יו”ד סי’ שכ”א. שו”ת מהרש”ם ח”ו סימן קכג. שו”ת אפרקסתא דעניא ח”ד סימן ש”ע. שו”ת יביע אומר יו”ד סימן לו, שו”ת משנה הלכות חי”ז סימן קפד, ובעוד פוסקים רבים וחשובים.
נפסק ברמב”ם, בטור ובשולחן ערוך, כאשר המקור לכך הוא במסכת שמחות, ש”המאבד עצמו לדעת אין מתעסקין עמו לכל דבר ואין מתאבלין עליו ואין מספידין אותו, אבל עומדין עליו בשורה ואומרין עליו ברכת אבלים וכל דבר שהוא כבוד לחיים”.
זאת ההלכה, זאת האמת. נקודה. המאבד את חייו בדעה צלולה, אין לו חלק לעולם הבא. אין דבר גרוע מזה ליהודי, לאבד את חלקו לעולם הבא.
יידעו כל צעיר וכל צעירה, בכל שכבת גיל שהיא, שכל תופעה ומעשה הנראה להם לא רגיל, לא נורמלי ולא בריא, שווה דיווח מיידי
כַּאֲשֶׁר יֶלֶד אוֹ יַלְדָּה, בַּחוּר יְשִׁיבָה אוֹ בַּת סמינר, נִפְגְּעוּ מֵאָדָם כָּלְשֶׁהוּ, לֹא מְשַׁנֶּה מִיהוּ, אֲפִילּוּ אָדָם שֶׁנֶּחְשָׁב לְיָרֵא שָׁמַיִם, אֲפִלּוּ בַּעַל סַמְכוּת תּוֹרָנִית, חִנּוּכִית אוֹ מִישֶׁהוּ שֶׁנִּרְאָה שֶׁיּוֹדֵעַ הֵיטֵב מַה הוּא עוֹשֶׂה- עֲלֵיהֶם לְדַוֵּחַ, לְסַפֵּר מִיָּד לְהוֹרֵיהֶם, לְאִישׁ צֶוֶת שֶׁהֵם סוֹמְכִים עָלָיו אוֹ לְרַב הַשְּׁכוּנָה אוֹ רַב הַקְּהִלָּה. עָדִיף לְסַפֵּר, לְהִפָּתַח וּלְדַוֵּחַ, לִשְׁנֵי אֲנָשִׁים שׁוֹנִים, כְּדֵי שֶׁחָלִילָה הַתְּלוּנָה לֹא תֵּעָלֵם אוֹ תַּעֲבֹר “טִיּוּחַ”.
מָה הַכַּוָּנָה “פְּגִיעָה”?
כָּל דָּבָר שֶׁנִּרְאֶה לָכֶם שֶׁאוֹתוֹ אָדָם לֹא יַעֲשֶׂה מַעֲשֶׂה שֶׁכַּזֶּה בְּמָקוֹם פֻּמְבִּי, לְמָשָׁל: בְּתוֹךְ כִּתָּה לִפְנֵי תַּלְמִידִים, בְּתוֹךְ אוּלָם יְשִׁיבָה אוֹ בְּתוֹךְ בֵּית הַכְּנֶסֶת לִפְנֵי כֻּלָּם- זֶהוּ דָּבָר שֶׁצָּרִיךְ לְהַדְלִיק אֶצְלְכֶם נוּרָה אֲדֻמָּה וַעֲלֵיכֶם, יְלָדִים יְקָרִים, בַּחוּרִים אוֹ נְעָרוֹת, לְסַפֵּר, לְדַוֵּחַ, לְגַלּוֹת לַאֲחֵרִים.
אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁאַתֶּם אֲשֵׁמִים וְאוּלַי זֶה בִּגְלַלְכֶם. אַל תַּחְשְׁבוּ לְעַצְמְכֶם שֶׁלֹּא קָרָה כְּלוּם וְשֶׁזֶּה יַעֲבֹר. תִּתְיַעֲצוּ עִם הוֹרֵיכֶם אוֹ מְחַנְּכֵיהֶם. הֵם יֵדְעוּ כְּבָר כֵּיצַד לְהָגִיב וְלִפְעֹל, בְּעֶזְרַת ה’.
חז”ל אומרים ש”מוטב יפיל אדם עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים”.
כותב על כך הפני יהושע (בבא מציעא נט, א) שמכאן שלמרות שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעולם הבא, אך מדברי חז”ל אלו אנו למדים שמותר לאדם לאבד את עצמו לדעת, להפיל את עצמו לכבשן האש, ובלבד שלא ילבין פני חבירו ברבים!
נקודה למחשבה, כשאנו מפטפטים עצמנו לדעת ללא תועלת. גם כשמדברים על ענייני היום המאד בוערים, צריך שיהיה בכך תועלת מעשית.
ותודה מקרב לב לכל החיילים האלמונים, העוסקים בשמירה ומוגנות ילדינו ונערינו, בנינו ובנותינו, בצנעה ובדיסקרטיות. תודה לאלו הבודדים שאזרו אומץ וטיפלו בפרשה הכאובה הזאת ובעוד פרשיות אחרות. אמנם בין הטיפות, ברגישות ואחריות, אך טיפלו ועסקו, ללא משוא פנים.
ונתנו ידידים כתב:דבר אחר אני לא מבין, גם לשיטת אלו שמסתירים או מכחישים את כל הסיפור, מהו פשר ההשתמשות בהמילים זצ"ל פעם היו משתמשים עם זה על גדול בישראל ולא על כל עסקן ציבורי חשוב ככל שיהיה. ולדעתי היה ראוי לכתוב ע"ה ולא ז"ל וכ"ש לא זצ"ל.
[ואם בכך עסקינן עוד שאלה שמנקרת במוחי לאחרונה: למה על משה רבינו אנחנו אומרים עליו השלום ולא ז"ל או זצ"ל.]
אש משמים כתב:אתמול נערה אומללה ושבורה שמה קץ לסבלה ושלחה ידה בנפשה בצר לה אחר שעברה מסכת קשה של התעללות מ'הרב זצ"ל'
יושב סתר כתב:הבאת מקודם תמונה מהלויה שלה. זה אמיתי???
אני בהלם!
צופה_ומביט כתב:אני לא יודע אם היא עברה התעללות מח"ו, או רק ממנו, ראיתי ויכוח עז על כך, בין אנשים קרובים אליה.
אבל ממה ששמעתי, בשורה התחתונה היא התאבדה [או הקש ששבר] בגלל התגובות המקוממות/ מגוננות / מאשימות / משתיקות וכו', כל מה שעסקתי בו בהרחבה גדולה לעיל.
עם זאת, להבנתי היא כבר עזבה את הציבור החרדי עוד קודם, כך שהמתרחש בתוכו ותגובת הממסד החרדי לא נגעו לה/לעתידה ישירות.
איש_ספר כתב:לפני כמה שנים הופיע ספר שנכתב במשותף, ע"י אשתו המנוחה של ד"ו, יחד עם הסופר, תוכן הספר רשימות שכתבה המנוחה אשה צעירה שהיתה אז חולה סופנית ל"ע על מיטת חוליה כשהיא צופה פני מוות. מובן מאליו שמדובר בספר שכולו ביטוי של עולם רגשותיה הפנימי והקרוב של אותה אשה. במקביל הופיעו רשימותיה בעיתון חרדי המיועד לנשים. כאמור הספר הופיע במשותף ע"י הסופר והמנוחה. אני זוכר שעם הופעת הספר, תמהו רבים איך אדם חרדי מרשה לעצמו לקיים ולהציג קשר קרוב כזה עם אשה, ואיך הדבר עובר בשתיקה ע"י הממסד.יתן חן כתב:דובי וינרוט היה חברו הטוב והוציאו ספרים יחד. הוא הספידו בלויה ומחה במעלילים כביכול.
גימפעל כתב:
אראל כתב:צופה_ומביט כתב:אני לא יודע אם היא עברה התעללות מח"ו, או רק ממנו, ראיתי ויכוח עז על כך, בין אנשים קרובים אליה.
אבל ממה ששמעתי, בשורה התחתונה היא התאבדה [או הקש ששבר] בגלל התגובות המקוממות/ מגוננות / מאשימות / משתיקות וכו', כל מה שעסקתי בו בהרחבה גדולה לעיל.
עם זאת, להבנתי היא כבר עזבה את הציבור החרדי עוד קודם, כך שהמתרחש בתוכו ותגובת הממסד החרדי לא נגעו לה/לעתידה ישירות.
באנגלית אומרים:
too good to be true....
איני יודע לע"ע להגדיר משפט דומה בעברית
ונתנו ידידים כתב:
[ואם בכך עסקינן עוד שאלה שמנקרת במוחי לאחרונה: למה על משה רבינו אנחנו אומרים עליו השלום ולא ז"ל או זצ"ל.]
תורת המן כתב:ונתנו ידידים כתב:
[ואם בכך עסקינן עוד שאלה שמנקרת במוחי לאחרונה: למה על משה רבינו אנחנו אומרים עליו השלום ולא ז"ל או זצ"ל.]
י"א דבעצם מה שאיתא על משה ואברהם במדרשים וכדומה 'ע"ה', הכוונה היה 'עבד השם', ולאחמ"כ הובן ופוענחה בטעות ל'עליו השלים'.
ראייתו כי במדרש איתא שאנשים מסוימים נקראים עבדי השם, ורק אותן מצינו שנכתב עליהם ע"ה.
צופה_ומביט כתב:תא חזי כתב:וכיצד הנתקפים/ות (והבעלים השבורים והרצוצים, במקרים אחרים) אמורים לקבל את זה שהוא שיסע את החיים שלהם לגזרים? זה לא בבת אחת? זה לא על מנת שתעלה לירח?
לא הבנתי את הטענה.
צופה_ומביט כתב:עם זאת, להבנתי היא כבר עזבה את הציבור החרדי עוד קודם, כך שהמתרחש בתוכו ותגובת הממסד החרדי לא נגעו לה/לעתידה ישירות.
תלמיד-חכמים כתב:אבל דבר אחד אני חייב להבין אחת ולתמיד: יכול להיות שבאמת הבנאדם פשוט לא התאבד, וזה רק "סיפורים ושמועות"? אולי באמת הוא "נלקח בחטף על קבר בנו"?
נחומצ'ה כתב:שמעתי אז הורים מזהירים את הקטנים, "גם אם הוא נראה עם זקן גדול, עם חליפה ארוכה, עם מראה שמיימי, תיזהרו".
כאילו אומרים להם, מן ה'שומר' החילוני בחיידר, מהמשלוחם עם הג'ינס, הכל בסדר...
רק שכחו להזהיר, "גם עם מדבר יפה, גם עם בלורית, גם אם נראה הכי מבין, 'ראש פתוח', תיזהרו".
פנת יקרת כתב:גימפעל כתב:
משהו פה קצת לא מובן:
האיש בא להרב שמעון, מבקש בית דין, מבטיחים לו, אחר כך זה כאלו 'נתקע' בינו לבין הרב אליהו.. הוא בינתיים לא מגיע לבית דין, אלא לוקח אקדח ויורה בעצמו... מה קורה פה, תחכה עוד קצת וייטהר שמך ויהיה לך עולם הזה וגם עולם הבא!! מה בער לו כל כך להתאבד 'קודם' הבית דין?? לא שווה לחכות עוד קצת?? מה בער לו?!!
התשובה לכל בר דעת היא: הכול היה מתוכנן אצלו מראש עד הפרטים הקטנים... יבוא כאלו לבית דין, יבקש כנ"ל (מה שידע שאין סיכוי שתהא על כך הסכמה..) ובינתיים 'תיטרף לו השעה' והוא יעלה בסערה השמימה (כדי לתבוע את הרבנים שפסקו לו כפי שפסקו...) ושלום על ישראל!!
הרואה כתב:עוד הערה קטנה, משיטוט ברשת נראה כי שפרה יוכבד הורוביץ שהתאבדה אינה נפגעת מחיים ולדר אלא ממישהו אחר, והסיפור 'הציף לה טריגר'.
הרואה כתב:כמה נקודות קריטיות בעיני שלא הודגשו כאן מספיק.
א. צריך להדגיש שהסיבה שהוא וימ"ז בחרו להתאבד ועשרות מפורסמים חילוניים וגוים שהתפרסמו עליהם דברים דומים לא - היא בגלל שבציבור החרדי דברים כאלו חמורים הרבה יותר!! בניגוד קיצוני למה שנטען בתקשורת הכללית.
ב. מדברים על הנזק שנעשה לנפגעים כשרואים את ההשתקה. אני מסכים. אבל בכל זאת כל הנפגעים הם אולי אלפים בודדים, מתוך מאות אלפים שאם יתפרסם שאדם נערץ עליהם עשה דברים כאלו = פירושו נתינת לגיטימציה לפגיעות כאלו. שאם פלוני שאני שנים מעריך עשה כך = הדברים לא כל כך חמורים וחריגים כמו שחשבתי עד היום. כנ"ל גם התאבדות. מה שאין כן במגזר 'הכללי' שם באמת צריך לפרסם, כי במילא שומעים מספיק על דברים כאלו, לכן נשאר רק הצדק לנפגעות והקטנת הסיכון לפגיעות הבאות.
ג. הסיבה שהרבנים מדברים נגד הוצאת שם רע ולא מדגישים את מעשיו החמורים, לדעתי לא נובעת רק מקיבעון מחשבה חרדי כמו שנראה שמוסכם פה על רוב הכותבים, אלא בגלל עצם העניין. ראו ערך הרבנים צבי טאו ושלמה אבינר, שגם כתבו בסגנון הזה, והם קרובים יותר לר' שמואל אליהו מלרבני בני ברק. קטונתי מלדון בנושא ולא מפיהם אני חי, אבל עצם העובדה מלמדת על הכלל.
שעת הכושר כתב:ולמרות שנכון לעכשיו אין שום צורה אחרת לעצור פגיעות ע"י פניה אל "הממונים לכך", וכידוע,
עדיין יש לטעון שהנזקים בחשיפה עיתונאית גדולים בהרבה מהנזק הנעשה בהמשך הטיוח.
האם זו טענה נכונה? איני יודע. קטונתי. זו שאלה של "דעת תורה" ממש.
היושב בגנים כתב:נקודה למחשבה [אני לא מכריח כלום להנ''ל!]
יעוי' בברכות כג. ומעשה בתלמיד אחד שהניח וכו' עלה לראש הגג נפל ומת ומשום זה תקנו חז''לתקנה לדורות
שבושות מזן זה עשויים להביא תוצאות שכאלו גם בלא שיהיו אמיתיים
יושב סתר כתב:אש משמים כתב:אתמול נערה אומללה ושבורה שמה קץ לסבלה ושלחה ידה בנפשה בצר לה אחר שעברה מסכת קשה של התעללות מ'הרב זצ"ל'
הבאת מקודם תמונה מהלויה שלה. זה אמיתי???
אני בהלם!
עקביה כתב:היושב בגנים כתב:נקודה למחשבה [אני לא מכריח כלום להנ''ל!]
יעוי' בברכות כג. ומעשה בתלמיד אחד שהניח וכו' עלה לראש הגג נפל ומת ומשום זה תקנו חז''לתקנה לדורות
שבושות מזן זה עשויים להביא תוצאות שכאלו גם בלא שיהיו אמיתיים
הרבה הרהרתי האם ההתאבדות מלמדת שההאשמות נגדו נכונות.
סברתי שאדם שמצפונו נקי לא היה מתאבד אלא נלחם על חפותו.
אמנם בגמ' שהבאת רואים לא כך. אותו תלמיד כמובן שמצפונו היה נקי, ובכל זאת הוא לא מצא לעצמו מקום בעולם מחמת הבושה והתאבד.
ובכל זאת, לבי אומר לי שיש הבדל. אותו בחור היה רווק. ואם חבריו יאמינו למנוולת ההיא אין לו מה לחפש כאן. אבל אדם נשוי, שיש לו אשה טובה ואוהבת שמאמינה שהוא חף מפשע, אני לא יודע, אבל נשמע לי קצת רחוק שהוא ייטול את נשמתו.
לפי ההלוויה הגדולה שנערכה לו, ולפי מה שסופר לעיל על היחס של ילדיו לסיפור, אני מבין שבמעגל הקרוב אליו הוא לא איבד את מקומו. אז למה בכל זאת הוא התאבד?
איש_ספר כתב:יושב סתר כתב:אש משמים כתב:אתמול נערה אומללה ושבורה שמה קץ לסבלה ושלחה ידה בנפשה בצר לה אחר שעברה מסכת קשה של התעללות מ'הרב זצ"ל'
הבאת מקודם תמונה מהלויה שלה. זה אמיתי???
אני בהלם!
הכל זיוף של שטופי טומאה. שאל את החבר המופלג שלך שליט"א, ההוא שמתפאר בכך שהוא ואשתו היו באשכבתיה דרבי זצ"ל.
עקביה כתב:היושב בגנים כתב:נקודה למחשבה [אני לא מכריח כלום להנ''ל!]
יעוי' בברכות כג. ומעשה בתלמיד אחד שהניח וכו' עלה לראש הגג נפל ומת ומשום זה תקנו חז''לתקנה לדורות
שבושות מזן זה עשויים להביא תוצאות שכאלו גם בלא שיהיו אמיתיים
הרבה הרהרתי האם ההתאבדות מלמדת שההאשמות נגדו נכונות.
סברתי שאדם שמצפונו נקי לא היה מתאבד אלא נלחם על חפותו.
אמנם בגמ' שהבאת רואים לא כך. אותו תלמיד כמובן שמצפונו היה נקי, ובכל זאת הוא לא מצא לעצמו מקום בעולם מחמת הבושה והתאבד.
ובכל זאת, לבי אומר לי שיש הבדל. אותו בחור היה רווק. ואם חבריו יאמינו למנוולת ההיא אין לו מה לחפש כאן. אבל אדם נשוי, שיש לו אשה טובה ואוהבת שמאמינה שהוא חף מפשע, אני לא יודע, אבל נשמע לי קצת רחוק שהוא ייטול את נשמתו.
לפי ההלוויה הגדולה שנערכה לו, ולפי מה שסופר לעיל על היחס של ילדיו לסיפור, אני מבין שבמעגל הקרוב אליו הוא לא איבד את מקומו. אז למה בכל זאת הוא התאבד?
יהושפט כתב:לא "זכיתי" לקרוא את המכתב שהובא כאן, אבל אם הבנתי נכון הוא בא לזלזל בחומרת הפגיעות, ואם טעיתי סליחה מראש
עכ"פ בכל מקרה חשתי צורך לשתף בשתי סיפורים מכלי ראשון ממש [משני אנשים שונים ששניהם מעורבים בסיפורים דלהלן] ששמעתי השבוע עקב המאורעות, ותורפם זהה, אשה שנפגעה בעודה ילדה/נערה וכנהוג הדחיקה וכו', ובבואה בברית הנישואין, כל הענין התפרץ, ואין היא מסוגלת וכו', במקרה אחד ששמעתי הענין נסחב כעת חצי שנה עם טיפול רגשי/פסיכולוגי כשהבעל הצדיק עומד ותומך בכל כוחו. ובמקרה השני ששמעתי זוג משני משפחות חשובות שבישראל, שהענין נסחב כבר 3 שנים!, במהלכם היה איזו חצי שנה של שיפור בענין, ושוב נסיגה, והבית כעת עומד לפני פירוק בלית ברירה, משכשל כח הבעל - שהשתדל בכל כוחו - להיות נשוי שאיננו נשוי. אותו אחד גם סיפר לי שדיבר עם מדריך חתנים ידוע שאמר לו שזו בעיה מצויה לצערנו אצל גברים או נשים שנפגעו שלא מצליחים לתפקד כנשואים, ויש לו הרבה מעשים קשים בענין.
לדאבוננו אלו רק דוגמאות מהנזקים האיומים והנוראים שנגרמים מהפגיעות, וכידוע לכל יש עוד הרבה מאד נזקים שונים ומגוונים, אבל ניתן להמשיך לפלפל - כפי שראיתי במק"א - האם יש בזה איסור מפורש מה"ת או לא וכו', והאם חומרת הפגיעה היא בהשפעת מה שהחילונים אומרים, ושאר ירקות מהמין הזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים