לבי במערב כתב:ב. כי חלפו בינתיים 'קצת' יותר ממאה שנה... הכפתורים חדרו ללבוש החסידי עוד קודם מלחה"ע השני'.
גיוואלד.. וכי אינך יודע שאצל הערליכע יידן לא שינו את המלבוש מעולם והוא ירושה להם כבר מימי אברהם אבינו?...
לבי במערב כתב:ב. כי חלפו בינתיים 'קצת' יותר ממאה שנה... הכפתורים חדרו ללבוש החסידי עוד קודם מלחה"ע השני'.
כלומר?כדכד כתב:נסתר מהמעשה דהרבי רבי בונם
לבי במערב כתב:ומהי הסתירה מכך לנדו"ד?
נחומצ'ה כתב:בספר הזיכרון להר"י מונדשיין, מובא בין השורות, בשם א' החסידים [דומני שזה ר' אידשע דער מתמיד],
שלא אהב את הכובעים החדשים ששוליהם רחבים.. כי זה מסתיר את 'שאו מרום עינכם'...
[נזכרתי בזה, אחר שראיתי בחורים אמריקאים ששוליהם קצרות בדייקא, כפי שינויי הזמנים.. וא"כ יש בזה לימוד זכות.]
לייטנר כתב:הרב סלמן מוצפי היה עיראקי...
תא חזי כתב:לאחרונה (אגב הפולמוס האנטי-ברסלבאי באשכול הסמוך) קיבלתי תמונות מהנעשה בק"ק אומאן שבאוקראינה, ורואים שם כמה וכמה חסידים בני ארץ ישראל, שבארץ הולכים כרגיל עם כובע קטיפה או כובע לבד, ואילו שם באומאן הולכים עם כובע מצחייה (דומה למה שהלך עמו החפץ חיים זיע"א, כמו שרואים בהפיקטשער"ז ובהווידא"ו הידועים).
זאב ערבות כתב:תא חזי כתב:לאחרונה (אגב הפולמוס האנטי-ברסלבאי באשכול הסמוך) קיבלתי תמונות מהנעשה בק"ק אומאן שבאוקראינה, ורואים שם כמה וכמה חסידים בני ארץ ישראל, שבארץ הולכים כרגיל עם כובע קטיפה או כובע לבד, ואילו שם באומאן הולכים עם כובע מצחייה (דומה למה שהלך עמו החפץ חיים זיע"א, כמו שרואים בהפיקטשער"ז ובהווידא"ו הידועים).
היום מעשים שבכל יום שמתקיפים יהודים ברחובות הערים והסממן הכי מובהק הוא הכובע, לכן לובשים הרבה כובע מצחיה, האם צריך למסור נפש עבור הכובע?
הים הגדול כתב:א-אין כוונת הרז"א שלפיכך שונאים, אלא שזהו הסימן לזהות את השנואים.
ב-מאי איריא מתקבצים חסידיים, אפי' ליטוואק'ס נמי.
זאב ערבות כתב:לא התכוונתי ספציפית לאומן, אמש בלונדון הותקפו חרדים ובניו יורק מעשים שבכל יום והכובע בולט מרחוק יותר משאר הסממנים וזקנים היום באופנה, ופרט לחרדים איש לא הולך עם כובע פדורה.
תא חזי כתב:זאב ערבות כתב:תא חזי כתב:לאחרונה (אגב הפולמוס האנטי-ברסלבאי באשכול הסמוך) קיבלתי תמונות מהנעשה בק"ק אומאן שבאוקראינה, ורואים שם כמה וכמה חסידים בני ארץ ישראל, שבארץ הולכים כרגיל עם כובע קטיפה או כובע לבד, ואילו שם באומאן הולכים עם כובע מצחייה (דומה למה שהלך עמו החפץ חיים זיע"א, כמו שרואים בהפיקטשער"ז ובהווידא"ו הידועים).
היום מעשים שבכל יום שמתקיפים יהודים ברחובות הערים והסממן הכי מובהק הוא הכובע, לכן לובשים הרבה כובע מצחיה, האם צריך למסור נפש עבור הכובע?
הייתי מביא הפיקטשער"ז לכאן, אבל יש עליהן זכויות יוצרים. הם הולכים עם כל הסממנים היהודיים, פיאות וזקן, וחליפה ארוכה, ומדברים ביידיש וכו', רק החליפו את הכובע.
לא נראה לי שזה מטעמי אימת הגויים. וכידוע, הגויים (ובעיקר באומאן, כנודע ליודעים...) יודעים לתקוף ולדקור גם יהודים בלי "שמויינה בגָדים"... וכובע מאן דכר שמיה.
אם מאימת הגויים, שיחליפו לBaseball-Hat עם סמל של "נייקי", או אפילו לקוטשמע. הכובע המדובר נראה אפילו יותר ""יהודי"" מאשר כובעיהם הרגילים.
(אינני בקי בתהלוכות הגויים בערבות אוקראיינה, האם גם הם הולכים כיום עם כובע כנ"ל?)
תא חזי כתב:זאב ערבות כתב:לא התכוונתי ספציפית לאומן, אמש בלונדון הותקפו חרדים ובניו יורק מעשים שבכל יום והכובע בולט מרחוק יותר משאר הסממנים וזקנים היום באופנה, ופרט לחרדים איש לא הולך עם כובע פדורה.
בשאר המקומות מלבד אומן - הרי זה ידוע גם בצרפת (זכורני שיש על כך נדון ביבי"א אם מותר או אף אם יש צורך להוריד את הכיפה ולילך בגילוי הראש ממש במקום שחושש מאנטישמיות), וגם בלאנדאן ובאמריקה כמו שציינת. פשוט ספציפית באומן זה נראה שהם שינו בשל ה"אותנטיות" שבדבר, לא מפחד הגויים.
תא חזי כתב:לייטנר כתב:הרב סלמן מוצפי היה עיראקי...
ידוע. עיראק היתה תחת שלטון האימפריה העותמנית. ובכל זאת הלך עם קסקט.
לייטנר כתב:כשהרב מוצפי היה בן כ15, עיראק נכבשה ע"י הבריטים.
תא חזי כתב:ברוך תהיה. אני מבין שעל הרב סלמן מוצפי והיותו נתין עותמאני, קמים ונופלים כל דברי, כן?
כדכד כתב: מעשה בהרבי רבי בונם (אולי נתחלף לי ברבי אחר) שהלך בלבוש חסידי ושאל ותו איזה משכיל אם הוא באמת חושב שזה הלבוש שהלך איתו אברהם אבינו ע"ה. אמר לו הרבי: אני אינני יודע איך הלך אברהם אבינו עליו השלום. אנ יודע רק שאברהם אבינו הסתכל איך הולכים הגויים סביבו והתלבש אחרת
כדכד כתב:לבי במערב כתב:ומהי הסתירה מכך לנדו"ד?
הסתירה אינה לכל הנידון אלא רק למ"ש הרב פר"ת לעיל מהערתי הראשונה שהלבוש החסידי מקובל כבר מימות אאע"ה
זאב ערבות כתב:בעיתון בקהילה פסח תשס"ו נתפרסם מוסף שכותרתו שלא שינו את מלבושם ובו מנהגי לבוש שונים. הנה הוא בקובץ בלי הפרסומות.
[הליטאים נכנעו לגזרה זו, כידוע...].היו יהודים לא מעטים שהתנגדו בכל תוקף לניסיונות השוטרים לגלח את זקנם. בתגובה נכלאו הליטאים בבית מעצר.
לא כל גדולי ישראל היו בדעה זו. הרבי מקוצק זי"ע הי' מראשי הליטאים לכך.
צופה_ומביט כתב:ויחזור לתלמודו...
לבי במערב כתב:אינני יודע על אלו 'חסידים' או 'ליטאים' ירמזון מליו (שכנראה נאמרו בסו"ד מלת"א דבדיחות"א, וד"ל), אך בכל אופן - שמא זו הזדמנות לתקן דברי הראשונים: הבעי' בצווארון היתה, כנראה, בעצם קיומו.
פרנקל תאומים כתב:לאמור: אם כשאתה רואה יהודי חרדי פלוני או אלמוני אתה לא מתבלבל או חוכך בדעתך לרגע שמא הוא אינו יהודי אלא גוי, הרי שלבושו כשר ומהודר, גם אם המצא תמצא בגופו פריט לבוש או כמה פריטי לבוש שישנם בנמצא גם אצל גויי הארץ.
צופה_ומביט כתב:אכן מצחיק. אבל כל מילה עדיפה על "מתנגדים". בזמן שהשם האמיתי היה צריך להיות "שמרנים" (מול חידושי החסידות. וכלשון החפץ חיים שהוא נשאר בדרך הישנה של חכמי המשנה והגמרא. ומבלי להיכנס כעת לדיון האינסופי והטחון לעייפה מה והאם חידשה דרך החסידות). ואילו המילה "מתנגדים" מציגה את דרך החסידות כתלם הקבוע, ומי שלא בדרכה הוא "מתנגד". מתנגד למה? לשינוי. הוי אומר: הוא השמרן והם המחדשים. הכינוי "מתנגדים" למי שאינו הולך בדרך החסידות הוא שקר וצביעות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים