איש_ספר כתב:פרנקל תאומים כתב:משוש דורים כתב:היה כאן ויכוח על הנסיעה למירון על חשבון הלימוד, יש שצידדו לכאן ויש לכאן.
שמעתי ממו"ר הגר"ר שמולאביץ זצ"ל אמירה נכונה ומאוזנת בתחום זה.
וכך אמר: רוב קהילות החסידים נוהגים לומר בליל שבת קודם שמו"ע ושמרו בנ"י ישראל את השבת, בחב"ד נוהגים כמנהג אשכנז שאין אומרים ושמרו, כדי לסמוך גאולה לתפילה.
פעם פגש הרב בעל התניא את רל"י מברדיטשוב, ואמר הקדושת לוי להרב, אילו היית רואה איזה חתונה יש בעולמות העליונים כשאומרים ושמרו, גם אתה היית אומר ושמרו.
השיב לו הרב בעל התניא, אילו היית רואה את החתונה שיש בעולמות העליונים כשסומכים גאולה לתפילה, גם אתה לא היית אומר ושמרו.
וסיים הגר"ר, צריך לדעת שיש חתונה כזאת, ויש חתונה כזאת, אך אי אפשר לרקוד על שתי החתונות.
והיינו שיש הרבה סולמות לעליה, יש מהלך חסידי ויש מהלך ליטאי, וכל אחד מייקר ומחשיב דברים אחרים ועי"ז מתעלה.
וכל אחד יש לו את המהלך שלו והמקום שלו, ואין שום מקום לזלזל ח"ו או לחלק ציונים.
אך אי אפשר ללמוד בישיבה ליטאית עם ההדגשים שלה ודרך החינוך שלה, ולאמץ דרכי עליה חסידיים, וכן להיפך. כי אלו חתונות שונות, וא"א לרקוד בשתיהן.
יש''כ על הבאת הדברים הבהירים. אילולא שהיה בכך משום עזות פנים, הייתי כותב: "ודברי פי חכם חן''.
הערה צדדית:
מנהג אשכנז הוא כמובן להגיד ''ושמרו''. כך היה המנהג וכ''כ גם רבינו המ''ב נבג''מ.
כוונתך מסתמא לומר מנהג הישיבות באר''י עפ''י דעת אור העולם רבינו הגר''א נבג''מ.
הרב פ"ת היקר, תסלח לי על ההערה, ובע"נ כמוך יקבל בודאי בהבנה: מה עניין אור העולם, בדיון על אמירת ושמרו כן או לא?
(אם למשל היה נושא הרה גורל, האם צמצום כפשוטו או לא, שם יש מקום לירות בכל התותחים ומי שחושב שתואר משכנע, כאן המקום, אבל אמירת ושמרו היא דיון הלכתי, שעוסקים בו, אור העולם דרך החיים, עמוד התורה החיי אדם, עמוד ההלכה האליה רבה, יסוד הפסיקה המג"א, ראש המורים הט"ז, וכו' וכו' וכו' מה ענין תארים לכאן? חדל ממנו!).
אם הייתי מעיר לך במקו"א היה מקום לבוא איתי חשבון, אז הנה, כאן, אצל הגר"א.
זה ממש אפדימיה הכתיבה הזו.
תאמר מה אני נטפל לסגנון כתיבה של אחרים, הצדק עמך! ובכ"ז זה מעיק ומכביד, קבל נא בהבנה...
לבי במערב כתב:אכן כן. בקורת על עליית מירון ראוי שתישמע - אם תישמע - מהעולים שָׁמָּה.פרנקל תאומים כתב:ממי שלא קשור לנושא?
הבאתי דוגמא, ומר לא יישב אותה. גם רשויות המדינה יטענו שבפנקסיהם מופיעים מאות הרוגים ל"ע...
בנוגע לענין 'מעשה בלתי־אחראי', יעוי' תענית כ, ב (ויש פנים לדרשו בכאן ובכאן).
כי ההיא אשיתא רעועה דהואי בנהרדעא דלא הוה חליף רב ושמואל תותה אע"ג דקיימא באתרה תליסר שנין יומא חד איקלע רב אדא בר אהבה להתם אמר ליה שמואל לרב ניתי מר נקיף אמר ליה לא צריכנא האידנא דאיכא רב אדא בר אהבה בהדן דנפיש זכותיה ולא מסתפינא רב הונא הוה ליה ההוא חמרא בההוא ביתא רעיעא ובעי לפנוייה עייליה לרב אדא בר אהבה להתם משכי' בשמעתא עד דפנייה בתר דנפק נפל ביתא ארגיש רב אדא בר אהבה איקפד סבר לה כי הא דאמר רבי ינאי לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר עושין לי נס שמא אין עושין לו נס ואם תימצי לומר עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו.
תא חזי כתב:פרנקל תאומים כתב:וגם לדעתי חסרת הערך אין לבטל את העלייה למירון חלילה (לאור חשיבותה בעיניהם של כמה ק''ק גדולות ובעיניהם של חלק מבעלי הסוד), כ''א להגביל את מספר המשתתפים בה ובהדלקות שבה באופן מהותי, ולערוך את כל האירוע באופן שאין בו חשש אמיתי של סכנה.
לו יצוייר כדבריך, איך תגביל? (לי יש רעיון איך דבר כזה יכול לקרות, בשני אופנים לטוב ולמוטב, אך כיון שעצם הצגת הרעיון כרוכה בביקורת נוקבת על כל ה"מחותנים" בסוגיא הזו, ושאני מעריך שלא תערב לשום אוזן בזה הפורום, או אפילו בשיחת חברים - קנצי למילין).
לבי במערב כתב:לחלוק ולסבור אחרת תמיד אפשר. לא אעמיד על דעתי ח"ו.
לגמ' זו כוונתי:כי ההיא אשיתא רעועה דהואי בנהרדעא דלא הוה חליף רב ושמואל תותה אע"ג דקיימא באתרה תליסר שנין יומא חד איקלע רב אדא בר אהבה להתם אמר ליה שמואל לרב ניתי מר נקיף אמר ליה לא צריכנא האידנא דאיכא רב אדא בר אהבה בהדן דנפיש זכותיה ולא מסתפינא רב הונא הוה ליה ההוא חמרא בההוא ביתא רעיעא ובעי לפנוייה עייליה לרב אדא בר אהבה להתם משכי' בשמעתא עד דפנייה בתר דנפק נפל ביתא ארגיש רב אדא בר אהבה איקפד סבר לה כי הא דאמר רבי ינאי לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר עושין לי נס שמא אין עושין לו נס ואם תימצי לומר עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו.
בעל התפארת כתב:זה כמעט לא מעשי משתי סיבות עיקריות.
1. גם כך המשטרה הם ... ו..., תאר לך שהם גם יצטרכו לשמור שרק בעלי כרטיסים יכנסו, לא יצעקו עליהם כך, ואיזה מלחמה תהיה בתוך תולדות אהרן ודומיהם מי יקבל כרטיס ומי לא?
2. בטח ראית שנה שעברה כמה נכנסו בדרכים עקלקלות למרות ההגבלות.
פרנקל תאומים כתב:וכי א''א לקבוע מספר כרטיסים מסויים שימכרו ומעבר לזה לא תורשה הכניסה?
וכן מספר כרטיסים מוגבל להדלקות הגדולות ומעבר לזה לא תותר הכניסה אליהן.
זה לא מעשי?
פרנקל תאומים כתב:תא חזי כתב:פרנקל תאומים כתב:וגם לדעתי חסרת הערך אין לבטל את העלייה למירון חלילה (לאור חשיבותה בעיניהם של כמה ק''ק גדולות ובעיניהם של חלק מבעלי הסוד), כ''א להגביל את מספר המשתתפים בה ובהדלקות שבה באופן מהותי, ולערוך את כל האירוע באופן שאין בו חשש אמיתי של סכנה.
לו יצוייר כדבריך, איך תגביל? (לי יש רעיון איך דבר כזה יכול לקרות, בשני אופנים לטוב ולמוטב, אך כיון שעצם הצגת הרעיון כרוכה בביקורת נוקבת על כל ה"מחותנים" בסוגיא הזו, ושאני מעריך שלא תערב לשום אוזן בזה הפורום, או אפילו בשיחת חברים - קנצי למילין).
וכי א''א לקבוע מספר כרטיסים מסויים שימכרו ומעבר לזה לא תורשה הכניסה?
וכן מספר כרטיסים מוגבל להדלקות הגדולות ומעבר לזה לא תותר הכניסה אליהן.
זה לא מעשי?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אפשר ואפשר להמדינה לבטל או למזער את האירוע.
ב. הם יכולים לעצור כליל את כל החגיגה החדשה שכל אדמו"ר מפגין כוחו בזה שמדליק את המדורה שלו בזמן שלו שמה במתחם. אין יותר מהדלקה אחת, שידליק עשרים וארבע שעות. מי שרוצה להדליק מדורה, שידליק בביתו בירושלים או בני ברק.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לדעתי, כל הדיבורים על טכנולוגיה וצניעות וכדו', כולם הם היסח הדעת מהדבר העיקרי, והוא לשמור על הטבע והמציאות, ולעשות הכל הכל בדרך הטבע למנוע דברים כאלה בעתיד. ככל אשר ידרשו על בין אדם לחבירו ועל פאות, הרי הם מצליחים להעלים עין מהדבר הפשוט. בינתיים אין וועדת חקירה, חברי הכנסת שתקו ושותקים, והכל עובר בשלום. אפשר להיות בטוח שללא התקוממות הציבור, בשנה הבאה יפטירו כדאתמול רח"ל
ג"ז מליקויי ריחוק־המקום, הגורמים לאי־הבנה ולמחשבה מוטעית.זאב ערבות כתב:כל אחד סובר שאם לא ילך לירון יסתכלו עליו בעין פוזלת, כאילו חיסר אחד מעיקרי הדת.
לבי במערב כתב:והילדים מבינים ומרגישים. בד"כ - יותר מהמבוגרים...
ישראליק כתב:כמה כואב על המחיר ששילמו שזה יכול לקרות...
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מעולם אנשים אלו לא רבו. האחדות צריכה להיות במקומות אחרים וד"ל.
יהודי רגיל כתב:חזק!
מזכיר לי את הבדיחה של ר' יענקל מילר שרק בגלל רחמסטריווקא המשיח לא בא
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה הבדיחה?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כמו שרואים שהמוסדות שלא לוקחים מקצבאות המדינה, חסרים המה בהרבה שירותים חיוניים עבור הילדים, תופעה המעוררת בעיות בדברים שונים, כמו"כ אם יאספו כס מהציבור לסדר את ענין מירון, יהיו שמה בעיות.
איך דבר שכתבתי במוקטן - הוגדל עד ל-105 נק'? ולמעה"ש:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אז צריכים לשאול את הילדים על כל נושא
לבי במערב כתב:ג"ז מליקויי ריחוק־המקום, הגורמים לאי־הבנה ולמחשבה מוטעית.זאב ערבות כתב:כל אחד סובר שאם לא ילך לירון יסתכלו עליו בעין פוזלת, כאילו חיסר אחד מעיקרי הדת.
והילדים מבינים ומרגישים. בד"כ - יותר מהמבוגרים...
לבי במערב כתב:כשכת"ר יגיע לשיעור־קומתם של גדולי־ישראל אותם הזכיר - אאזין לדעתו בכובד ראש אף מריחוק־המקום, כי לפני אנשי־קומה כאלה אין המקום מסתיר. עד אז...
בנוגע להבנת הילדים: שוב הוצאו דברי מהקשרם. כתבתי שהם מבינים ומרגישים ברוחניות וטהרה יותר מהמבוגרים, דבר שניתן להבחין בו בחוש. איך זה קשור ללימוד מס' נדה או זה"ק, שהם ענינים התלויים בשכל ומדת ההפשטה מהגשמיות?!
לבי במערב כתב:לא רק גדולי־ישראל מסוגלים להבין בכך. ייחודיותם היא בעובדה כי הם יכולים להבחין בכה"ג גם ממרחק אלפי קילומטרים (שכנו של כת"ר, בסופו של דבר, מתגורר בדלת שלמולו...).
בענין הילדים, איני יודע כיצד לבאר. זאת אומַר: ראיתי זאת בעיני ממש.
ישראליק כתב:כמה כואב על המחיר ששילמו שזה יכול לקרות...
הכתב והמכתב כתב:לא הבנתי
מה מרגש בתמונה. האם האישים האלו רבו פעם אחד עם השני
אשמח לראות רשימה אחרת שתפגש יחד
ביליצר כתב:"מ"ה" בסוכה , ואלמלא יותם בן עוזיהו עמנו מיום שנברא העולם ועד סופו !
ישראליק כתב:לכם ולהרב יוסף חיים אוהב ציון אשיב שהרבה טמון בתמונה זו, ומי שלא תופס שיהא יבורך
ראשית, יש זוגות שלא רבים אחד אם השני, אבל ל"ע לא שורה ביניהם אהבה, אחוה, שלום וריעות; דהיינו זה שלא רבים לא קובע שחיים באחדות
שנית, שישבו רב ממגזר הקנאים סמוך לרב הראשי של הרבנות הראשית, זה מריח מימות המשיח
אני התרגשתי מהתמונה, וכפי ידיעתי עוד הרבה
סוכה מה, ב:מכון חכמי ליטא כתב:מה רצונו לומר? נא לבאר
ואמר חזקיה א"ר ירמיה משום רשב"י: יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה, ואילמלי אליעזר בני עמי - מיום שנברא העולם ועד עכשיו, ואילמלי יותם בן עוזיהו עמנו - מיום שנברא העולם עד סופו.
אמחה שנית על הוצאת דברי מהקשרם, ולא יועילו כל הפלפולים להצדיק דבר זה.ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וע"כ צריכים לשאול אותם שאלות בעניינים כאלה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים