מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ס' עשייתו של גדול

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' יוני 27, 2019 11:51 pm

לענין כתב:בנוגע לבית גור, ידוע מנהגם החשוב להקפיד על השינה ב'ציינע' [השעה 10 בלילה].
אבל - חשוב גם לא להסחף...
מיעוט שינה הוא אחד מקנייני תורה, וגדולינו לא היו שרועים על ערסותם ח' שעות ביממה [למעט אולי חלושים במיוחד]. גדולי הדורות צמחו מתוך מאמץ יומיומי. ופשוט.

מרבית האברכים שסביבי ג"כ לא ישנים ח' שעות ביממה [למעט אולי חלושים במיוחד].
ואצל רובם יועיל אם ישנו מעט יותר ממה שישנים כעת.
ואכן מיעוט שינה הוא אחד מקניני תורה. אבל לעיתים יכול להיות גם אחד ממפסידיה.
ובכל מקרה התיאורים הקיצונייים המסופרים על הגר"א ז"ל לא מעודדים אף אחד ללכת בדרכיו, רק אולי להיות נרעש מגודל מעלתו אשר רוחו הגדולה נשאה אותו מעבר לכח אנושי.
וכמו שכבר כתבו כאן.

ובטח אין כל ענין להציג את השינה ההגיונית והסבירה 5-7 שעות בלילה, כדבר שלילי שמוטב לא להזכירו מפני כבודם של הנוגעים בדבר.
רק אם אנחנו חושבים שנחוץ לעודד מלאכיות.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי חיימשה » ו' יוני 28, 2019 2:09 am

גאב''ד ערלוי זצ"ל היה ישן שינת צהריים בריאה, לקראת מנחה היה מתחיל סדרי לימודו עד אחרי חצות הלילה, רוב הזמן בעמידה, ובעלות השחר כבר היה ניצב על משמרתו.
כבר שנים רבות שמתי לבי לדבר הזה, שרבים מאד מהגדולים ישנים שנת צהריים.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי לענין » ו' יוני 28, 2019 2:25 am

ממש לאחרונה נתתי לבי לעובדא בהרב מטשעבין שפעם דפק אצלו ילד בשבת אחה''צ וביקש להבחן, וכששמע את תשובת הרב שהוא צריך לישון קימעא, נתפלא הילד הרבה, האם גם הרב ישן כמו כולם? מאז קיבל עליו הרב שלא יישן יותר בשבת אחה"צ אלא ישאר ער ויעסוק בתורה. עד כאן בערך המעשה הידוע.
ובאמת תמהתי, הרי אין שום צד בעולם שהיה ישן להנאתו ולעינוגו על חשבון תלמוד תורה, וע"כ שזה היה מחזיק לו את המשך הלימוד בלילה וכל כיו"ב, וא"כ מה ראה לוותר על זה מפני הנ"ל?
אשמח ליישוב המתקבל על הלב

הא מיהת שמעינן דמעולם זה היה בגדר 'פאסט נישט', וניחא הערת אברהם מפני מה רגילים לכסות הדבר.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' יוני 28, 2019 6:37 am

לענין כתב:מאז קיבל עליו הרב שלא יישן יותר בשבת אחה"צ אלא ישאר ער ויעסוק בתורה. עד כאן בערך המעשה הידוע.

ההוספה אינה אמת.
המעשה נדפס (בין השאר) בשר התורה עמ' 404
הילד היה ר' אברהם יוסף לייזרזון

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי דרומי » ו' יוני 28, 2019 10:18 am

תמיהתו של הרב 'לענין' הועלתה כאן בפורום פעם (ע"י), וכמדומה שלא נפתרה עדיין...

בכללות הענין נזכרתי, שפעם היה איש אחד שהיה עסוק באמת בהרבה ענינים טובים וכו', ולא מצא זמן מתאים לבקר את אביו ואמו. ופעם באו להוכיחו על כך, וסיפרו לו שאפילו הרבי מליובאוויטש, עם כל טירדותיו העצומות, היה מוצא זמן לבקר את אמו מידי יום ביומו!

אמר אותו אחד ברצינות: היא הנותנת. לרבי היו כחות מיוחדים ועל טבעיים, ומכוחם לעסוק בהרבה ענינים שונים ומשונים, ומצד כחותיו המיוחדים הצליח 'לדחוס' גם את הביקור אצל אמו. אמנם לי יש כחות רגילים ופשוטים, ובקושי אני מסתדר עם המטלות החשובות שיש לי, ואיך תדרשו ממני למצוא זמן למטלה נוספת?...

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יוני 28, 2019 10:25 am

אחד מגדולי דורנו מקפיד לישון כשבע שעות בלילה. עכ"פ, כך פורסם בסביבתו (דומני שבעידודו ועדותו).
פעם נצרכתי להגיע אליו בעניין ציבורי בשעה מאוחרת מאוד, וכשהגעתי לחדרו שמעתי מאחורי הדלת צעקות של גבר ואשה, שכמובן לא היו אותו גדול ורעייתו. לאחר שדפקתי על הדלת, שמעתי צעדים מתקרבים אליה, ובמקום שהדלת תיפתח מישהו סובב את המפתח במנעול.
לאחר תקופה אמר לי בהקשר אחר שאת רוב זמנו - כנראה התכוון, מעבר לזמני הלימוד וענייני ציבור - הוא מקדיש ל'שלום בית'.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' יוני 28, 2019 11:03 am

דרומי כתב:תמיהתו של הרב 'לענין' הועלתה כאן בפורום פעם (ע"י), וכמדומה שלא נפתרה עדיין...

כאן

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי חיים סגל » ו' יוני 28, 2019 12:32 pm

כרמי שלי כתב:
דרומי כתב:תמיהתו של הרב 'לענין' הועלתה כאן בפורום פעם (ע"י), וכמדומה שלא נפתרה עדיין...

כאן

אין כאן שום תמיהה שצריך לפתור, שהרי כבר נתבאר שההוספה כביכול קיבל ע"ע לא לישון אינה נכונה, וכל הסיפור הוא שנהנה מהילד שכביכול 'נצחו'
מה הרעש?
הוא מעולם לא התחרט על מה שנח בצהרים, רק נהנה ממחשבתו של הילד - והחמיא לזקנו על כך, זה הכל!
כל שאר הפלפולים ב'מעשהל'ה' מיותרים

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' יוני 30, 2019 12:52 pm

אברהם כתב:אולי קשור לכאן:

אם נשאר משהו מכל הספר הגנוז, הרי הוא ההסכמה הקולקטיבית, גם של רבותינו המתנגדים, לעצם הרעיון – לא להפוך את גדולי ישראל למלאכים בעלי כוחות וסגולות על-אנושיים. גם כדי לספר את האמת, אבל בעיקר כדי שלא לייאש את כל 'השאר', אנו האנושיים, מ'להיעשות גדול'.

והנה, יש נקודה אחת החוזרת הרבה פעמים בדברי ההערצה על גדולי ישראל, שמאד מאד פוגעת ברעיון הנ"ל:
ההסתרה של שינת הצהריים.

כולם כותבים על מרנא הגריש"א זי"ע שהלך לישון בעשר בלילה וקם בשתיים, רענן ונמרץ לעבודתו. ומשום מה מחליטים הכל שאסור להוסיף ולומר, שחריצות זו לא נבעה מהיותו יליד-ענק אלא מצדקותו לכלכל את צעדיו בשום שכל, והחלטתו שעדיף לישון היטב בצהריים, כדי שיוכל לקצר בשנת הלילה ולקום בשתיים ללימוד קדוש ופנוי מכל טרדות ומפריעים.

כך גם על רבינו הגר"ש אויערבאך, שקיצר מאד בשנת הלילה, אבל בסדר שני כמעט לא היה בישיבה, גם מפני המנוחה. ועוד ועוד.

רק לאחרונה ראיתי קבלה טובה של השרף רבי שריה דבילצקי 'להקפיד לישון בצהריים', לא זוכר את הלשון בדיוק.

הנפקא מינה היא עצומה – ברגע שמתברר שהלימוד המענג והנכסף של הגריש"א בלילותיו, לא היה תוצאה של כוחות על-אנושיים אלא של תכנון מושכל של סדר יומו, הרי מיד מתעוררת המחשבה אצל כל אחד מהקוראים: אולי גם אני אעשה זאת? אולי גם אני אלך לישון כמו בן אדם בשעת ערב סבירה, יחד עם אשתי העייפה, ואקום רענן לאחר חצות ללימוד תורה בביתי, אזכה לקיים 'בית שקול תורה נשמע בו בלילה', ילדי המתעוררים יראו את אבא שלהם מנגן את הגמרא המתוקה בחלל הבית השקט, מוחי יהיה רגוע וצלול, גם עפ"י נסתר זהו זמן גבוה מאד כידוע, ואילו את שעות השינה החסרות אשלים בשעות הצהריים.

גם אתה יכול להיות הגריש"א. כמה פשוט. רק תבחר.

את כל זה רוצים לקחת מאתנו.


מיעוט שינה לרוב אינו מעיד על כוחות על אנושיים, אלא על מאמץ מקסימלי ומיצוי כוחות הגוף. יש אנשים שמסוגלים בארבע שעות שינה, ויש שדי להם בחמש, ויש שצריכים שש, ויש שבע. ניתן לשער שחיילים במלחמה ישנים מספר מועט של שעות ובכל זאת מתפקדים נפלא.
הדוגמאות מגדולי ישראל נועדו בדרך כלל להראות עד כמה היה חשוב הדבר בעיניהם, ועד כמה התאמצו בו. ברור שכל אדם צריך להתנהג כפי כוחותיו, וכפי צרכיו. בדרך כלל למעט חריגים אנו לא ממלאים את תפקדינו נאמנה, לא מחוסר שינה אלא מעודף בטלה.(אגב, מסקרן לדעת כמה שעות ישן הרב אלישיב בסה"כ?)

השורה שהדגשתי תמוהה בעיני, נראה לך שזה כל כך פשוט?

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי אברהם » א' יוני 30, 2019 1:02 pm

כן. רק תבחר.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' יוני 30, 2019 1:07 pm

אברהם כתב:כן. רק תבחר.


מן הסתם אתה כותב מנסיון

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי אברהם » א' יוני 30, 2019 1:44 pm

מן הסתם ניסית ולא עלתה בידך.

שיבר
הודעות: 856
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי שיבר » א' יוני 30, 2019 8:34 pm

כנראה כוונת רבי אברהם, שתהיה הגריש"א לפי הכלים שלך.

שהרי, לדוגמה, לא כל א' זוכה בעזר מקודש כאשת הגריש"א, מורשת אביה הדגול.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יוני 30, 2019 8:39 pm

שיבר כתב:כנראה כוונת רבי אברהם, שתהיה הגריש"א לפי הכלים שלך.

שהרי, לדוגמה, לא כל א' זוכה בעזר מקודש כאשת הגריש"א, מורשת אביה הדגול.

דווקא רבי אברהם זכה ג''כ באשת חבר עם אותה המורשת... אמנם לא בת.. כ''א נינה...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 01, 2019 8:29 am

ווארט נפלא ששמעתי, וקשור לכל נושא האשכול.

איתא בשבת (קה, ב):
אמר רב יהודה אמר רב: כל המתעצל בהספדו של חכם ראוי לקוברו בחייו, שנאמר ויקברו אותו בגבול נחלתו בתמנת סרח אשר בהר אפרים מצפון להר געש מלמד שרגש עליהן הר להורגן.

ופירש"י,
ויקברו אותו - ביהושע כתיב. שרגש עליהן הר להורגן - שלא הספידו כראוי.

והנה על פסוק זה ביהושע (כד, ל) וַיִּקְבְּר֤וּ אֹתוֹ֙ בִּגְב֣וּל נַחֲלָת֔וֹ בְּתִמְנַת־סֶ֖רַח אֲשֶׁ֣ר בְּהַר־אֶפְרָ֑יִם מִצְּפ֖וֹן לְהַר־גָּֽעַשׁ, פירש"י,
בתמנת סרח - כך שמה ובמקום אחר הוא קורא אותה תמנת חרס על שם שהעמידו תמונת החמה על קברו לומר זה הוא שהעמיד החמה וכל העובר עליה אומר חבל על זה שעשה דבר גדול כזה ומת.

וקשה טובא, וכי יש לך הספד גדול מזה שהעמידו זכרון של תמונת החמה על קברו לזכרון מעשה 'שמש בגבעון דום', וכל העובר עליה מספידו ואומר חבל על הסתלקותו.

ומטו בשם בעל מגלה עמוקות לבאר, שמה שהנציחו והזכירו את העמדת החמה זה אינו הספד כראוי, כי לא ניתן ללמוד מזה מאומה, וכי מישהו יוכל להעמיד את החמה, והיה להם להזכיר את 'ויהושע נער לא ימיש מתוך האוהל'...

היה מעניין לראות את דבריו במקור. נודה למי שימצא.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ב' יולי 01, 2019 7:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי דמשק » ב' יולי 01, 2019 10:08 am

נוטר הכרמים כתב:ווארט נפלא ששמתי, וקשור לכל נושא האשכול.

קצת קרוב לזה הביא בילקוט סופר פר' וזאת הברכה בשם ס' תבואות השדה ח"ג בהקדמה (עמ' 16 באוצר).

הולשטיין
הודעות: 110
הצטרף: ה' דצמבר 23, 2010 12:30 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי הולשטיין » ד' יולי 03, 2019 9:46 pm

ברויאר תרגם: גידולו של גדול

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' יולי 03, 2019 10:54 pm

מישהו ביקש ממני איפה יש להשיג את הקלטות מהספדים על רבי נתן זצ"ל?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יולי 22, 2019 11:28 pm

קריתי עכשיו חלק של הספר, וממעט הידיעות שיש בידי בעניינים, אני רואה שהוא החסיר הרבה דברים שהיה יכול להכניס.

למשל, בעמ' 138 מביא את הסיפור של הגרי"ס והקיטל בתפלת גשם, שהורה לחכות עד שיביאו את הקיטל, משום "מה נשאר לנו מכל תפלת גשם חוץ מהקיטל?" הוא תרגם את הדברים שהמנהגים הם שומרים את התורה. מי שמבין את הדברים יבין שכוונת הגרי"ס היתה להתלונן על מצב הדור, שאין לנו התעוררות בתפלת גשם, ולא נשאר לנו שום דבר מהרצינות שלה אלא הקיטל, ולכן א"א לוותר עליה.

כמו"כ בדף ההיא מביא סיפור בשם כ"ץ (והיינו ספר תנועת המוסר) שהיתה אסיפת גדולים והגרי"ס עמד להתפלל מנחה, ואמר לו הגר"א שיק שהם דנים בדברים העומדים ברומו של עולם שיש בה משום פיקוח נפש, ואסור לו להתפלל. וענה לו הגרי"ס שאם כן לעולם לא נתפלל, ועמד להתפלל. כאשר יענקל ליפשיץ מביא סיפור זו, הוא הרבה יותר עסיסי, והיה לו להרב נתן להביאו. הוא טען שהגרי"ס עמד להתפלל בפינה, וכל זמן תפלתו היה ר' אלי' לידר צועק עליו 'תפלתו תועבה! תפלתו תועבה!'. כאשר גמר הגרי"ס להתפלל, אמר מה שהביא ממנו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יולי 23, 2019 2:26 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:קריתי עכשיו חלק של הספר, וממעט הידיעות שיש בידי בעניינים, אני רואה שהוא החסיר הרבה דברים שהיה יכול להכניס.

למשל, בעמ' 138 מביא את הסיפור של הגרי"ס והקיטל בתפלת גשם, שהורה לחכות עד שיביאו את הקיטל, משום "מה נשאר לנו מכל תפלת גשם חוץ מהקיטל?" הוא תרגם את הדברים שהמנהגים הם שומרים את התורה. מי שמבין את הדברים יבין שכוונת הגרי"ס היתה להתלונן על מצב הדור, שאין לנו התעוררות בתפלת גשם, ולא נשאר לנו שום דבר מהרצינות שלה אלא הקיטל, ולכן א"א לוותר עליה.

כמו"כ בדף ההיא מביא סיפור בשם כ"ץ (והיינו ספר תנועת המוסר) שהיתה אסיפת גדולים והגרי"ס עמד להתפלל מנחה, ואמר לו הגר"א שיק שהם דנים בדברים העומדים ברומו של עולם שיש בה משום פיקוח נפש, ואסור לו להתפלל. וענה לו הגרי"ס שאם כן לעולם לא נתפלל, ועמד להתפלל. כאשר יענקל ליפשיץ מביא סיפור זו, הוא הרבה יותר עסיסי, והיה לו להרב נתן להביאו. הוא טען שהגרי"ס עמד להתפלל בפינה, וכל זמן תפלתו היה ר' אלי' לידר צועק עליו 'תפלתו תועבה! תפלתו תועבה!'. כאשר גמר הגרי"ס להתפלל, אמר מה שהביא ממנו.

הרב ליטוואק, מקום הניח לך ר' נתן זצ''ל להתגדר בו אף אתה...
כתוב גם אתה ספר ותשלים את כל מה שר' נתן השמיט... אלא שבהיותך יושב על אדמת לייקווד יצ''ו, ראה שלא להתחיל איתם...

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ברוז » ד' אוגוסט 07, 2019 6:04 pm


עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 12, 2020 9:57 pm

ראיתי חידוש הלכתי מאד מענין של אביו הגר"י זצ"ל, אשר סופר ע"י ר' נתן ב'בוך', והועתק באסופותיו.

הרב נתן קמינצקי.png
הרב נתן קמינצקי.png (162.55 KiB) נצפה 9357 פעמים

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי עקביה » ד' אוגוסט 12, 2020 10:13 pm

עושה חדשות כתב:ראיתי חידוש הלכתי מאד מענין של אביו הגר"י זצ"ל, אשר סופר ע"י ר' נתן ב'בוך', והועתק באסופותיו.

הרב נתן קמינצקי.png

viewtopic.php?f=46&t=49412#p630686

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' אוגוסט 12, 2020 11:13 pm

מה הכוונה שבימי החשמונאים התקשו לקבל את ההלכה של וחי בהם?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 12, 2020 11:27 pm

עושה חדשות כתב:ראיתי חידוש הלכתי מאד מענין של אביו הגר"י זצ"ל, אשר סופר ע"י ר' נתן ב'בוך', והועתק באסופותיו.

הרב נתן קמינצקי.png


התכוונתי לציין בעיקר את החידוש של ר' יעקב זצ"ל, לא לפרסם את זמן סיום הצום כדי לא לגרום לחולים להאריך את הצום ולהסתכן.

ורק אגב אורחא כבר צורף הרעיון של ר' נתן, שהוא משונה קצת וכפי שכבר העירו באותו אשכול.

בהערת שוליים יש הפנייה ל'אמת-ליעקב' על יחזקאל פרק כ, אודה למי שימציא את הדברים.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 13, 2020 2:20 am

עושה חדשות כתב:התכוונתי לציין בעיקר את החידוש של ר' יעקב זצ"ל, לא לפרסם את זמן סיום הצום כדי לא לגרום לחולים להאריך את הצום ולהסתכן.

יש להעיר שהטענה "אם אחד במצב של פקו"נ מסרב לאכול... כל המנין יצטרכו לאכול יחד אתו" אינה מוסכמת כלל. וידוע המעשה מחכמי אמשטרדם בענין זה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי צביב » ה' אוגוסט 13, 2020 8:05 am

תם מה הוא אומר כתב:מה הכוונה שבימי החשמונאים התקשו לקבל את ההלכה של וחי בהם?


פרשתי פעם שלא למדו כ''כ הלכות של דיעבד,
לא היה מצוי כ''כ ענייני אונס וקושי לקיים מצוות, בזמן בית המקדש, שהיתה השראת השכינה בעם ישראל,
והלכות אלו - להקל במקום סכנה דכתיב וחי בהם - לא היו ידועות כ''כ

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 13, 2020 9:00 am

צביב כתב:
תם מה הוא אומר כתב:מה הכוונה שבימי החשמונאים התקשו לקבל את ההלכה של וחי בהם?


פרשתי פעם שלא למדו כ''כ הלכות של דיעבד,
לא היה מצוי כ''כ ענייני אונס וקושי לקיים מצוות, בזמן בית המקדש, שהיתה השראת השכינה בעם ישראל,
והלכות אלו - להקל במקום סכנה דכתיב וחי בהם - לא היו ידועות כ''כ


כוונת הדברים למלחמה בשבת.
ולגבי מה שפרש כתר"ה מדיליה, הם חיו במציאות של אונס ודיעבד החל מימי גלות בבל, המשך בימי שיבת ציון (די לעיין בספר עזרא ובדברי הנביאים חגי זכריה ומלאכי), המשך בימי שלטון יוון בדורות שלפני גזירות השמד.
וכבר העיר הגריא"ה בדוה"ר שמה שהיה קשה להם היה לעבור מגדרי שעת השמד לגדרי מלחמה
ויעויין בספרו של הגרמ"צ נריה מלחמה בשבת

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 13, 2020 6:19 pm

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:התכוונתי לציין בעיקר את החידוש של ר' יעקב זצ"ל, לא לפרסם את זמן סיום הצום כדי לא לגרום לחולים להאריך את הצום ולהסתכן.

יש להעיר שהטענה "אם אחד במצב של פקו"נ מסרב לאכול... כל המנין יצטרכו לאכול יחד אתו" אינה מוסכמת כלל. וידוע המעשה מחכמי אמשטרדם בענין זה.


תודה על ההפנייה, וכאן התשובה המדוברת.

גם על הגרי"ז מבריסק סיפרו שלא רצה לחתום על המברק ליפן לנהוג ביוה"כ כהכרעת החזו"א אף שהסכים עמו,
משום שחשש שיהיו אנשים שלא ישמעו עד אחרי שקיעה ויצומו פעמיים ויבוא לידי סכנה. (האם הסיפור מוסמך?)

ומאידך, וכי תעלה על דעתנו לבטל את צום יוהכ"פ מעתה ועד עולם מכל ישראל עבור אותם הצמים ובאים לידי סכנה?

ובשלמא לגבי המעשה בהגרי"ז, זה היה באופן חד-פעמי, וגם אולי זה בגדר שהיה להם על מי לסמוך,

אבל בהוראת הגרי"ק, הרי בדיוק מאותה סיבה אפשר לבטל את יוהכ"פ ח"ו לעולם ועד.

וצ"ע.

וע"ע https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=25487#p257358

לגבי תשובת מהר"י סרוק המובאת לעיל, ראה בס' משנת פיקו"נ (לורינץ) סימן לב.
ושם סי' סט על מעשה דהגרי"ס שהתיר את האכילה ביוהכ"פ גם לבריאים.

ובתוס' בסנהדרין כו. שהתירו לזרוע בשביעית (דאו') משום פיקו"נ שהוצרכו לשלם מס המלך,
וכ' מהרי"ל דיסקין (קו"א סעיפים לד, ס) שהתירו אף לעשירים משום כיסופא דעניים.
וע"ע תשובות והנהגות ג,קה וכן ה,קצב.

וצ"ע בכ"ז.

גיזונטע קאפ
הודעות: 927
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ו' אוגוסט 14, 2020 6:28 pm

הוא לא ביטל את צום יוה"כ, המצב היה שבקשו ממנו לפרסם מודעה, כדי שאנשים לא ישברו את הצום מוקדם, ובמצב כזה הוא נקט בשוא"ת, בכדי לא להחמיר את מצבם של אלו שלא צריכים לצום

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' אוגוסט 15, 2020 9:38 pm

כל מה שנכתב שם זר לשכל הישר.
שלא לדבר על ה"פשט" המוזר בנחמיה.
אבל גם פרסום מועד סיום הצום המדויק יכול להיות חיוב של פיקו"נ עם סברא פחות עקומה, שהרי מאידך יהיו רבים (או לכה"פ אחד) שמחמת הספק יחמירו על עצמם יותר מן הדין, ואם כן גם אם יש פיקוח נפש לאידך גיסא, מכל מקום עדיף כבר ללכת ישר ולומר את האמת.
אני מעדיף לחשוב שיש עוד פרטים במעשה שהיו מעמידים אותו באור יותר הגיוני ולא נכתבו שם (לדוגמא, אותם רבנים רצו לכתוב שהצום מסתיים לחומרא 72 דקות אחרי השקיעה, בו בשעה שמעיקר ההלכה אפשר לאכול קודם, או משהו דומה).

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' אוגוסט 15, 2020 10:19 pm

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:התכוונתי לציין בעיקר את החידוש של ר' יעקב זצ"ל, לא לפרסם את זמן סיום הצום כדי לא לגרום לחולים להאריך את הצום ולהסתכן.

יש להעיר שהטענה "אם אחד במצב של פקו"נ מסרב לאכול... כל המנין יצטרכו לאכול יחד אתו" אינה מוסכמת כלל. וידוע המעשה מחכמי אמשטרדם בענין זה.


תודה על ההפנייה, וכאן התשובה המדוברת.

גם על הגרי"ז מבריסק סיפרו שלא רצה לחתום על המברק ליפן לנהוג ביוה"כ כהכרעת החזו"א אף שהסכים עמו,
משום שחשש שיהיו אנשים שלא ישמעו עד אחרי שקיעה ויצומו פעמיים ויבוא לידי סכנה. (האם הסיפור מוסמך?)

כמדומני שמעשה זו הובאה בספר תאריך ישראל להרב ישראל טאפלין שליט"א.

אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: רבי יעקב קמנצקי זצ"ל

הודעהעל ידי אליעזר ג » ו' אוגוסט 21, 2020 2:34 pm

מעט דבש כתב:מכתב הרב וולבה

מכתב הרב וולבה - עשייתו של גדול.PNG



הרב וולבה אמר דברים ברורים:

א. שסיפורים כאלו גם אם הם אמת הם פגיעה בגדולים בבחינת להודיע מעשיו הראשונים.
ב. זו לא הייתה הדרך לאורך כל הדורות לתאר גדולים אלא בראי שלמותם הסופית.
ג. מבחינה חינוכית בדרך זו יש נזק רב.

אם מהלך הספר הוא כזה שכל הסיפורים המופיעים בו משמשים ככלי עזר להבנת מהלך עבודתו של הגדול ויציאתו מקלקולי נערותו הספציפיים הללו ,כלומר שהקורא ידע אחרי הספר איך עבד אותו גדול על הקלקולים הללו כולם ויצא מהם , יש אכן מקום להתווכח ויכוח עקרוני מה עדיף . אבל אם ישנם סיפורים שהם סתם אמיתות אותם ברר המחבר ויוצרות רק תמונה כוללת של האדם לפני עבודתו בכדי לומר שתיקן אותם , צריך משנה זהירות לומר את המנמום הנצרך לצורך התמונה גם לשיטה זו וכל המוסיף פוגע וגורע. ואם היריעה מורחבת בעניין זה כדי לספר את כל האמת ,מלבד העובדה שבנושאים כאלו האמת חמקמקה, הרי הוזהרנו בהלכות לשון הרע ורכילות שלא לומר גם אמת פוגעת וגזרו חז"ל גם על המתים ובפרט גדולי ישראל ופגיעה בכבודם כבוד התורה והנזק החינוכי הנגזר מכך.

לכן אשמח אם מי שקרא את הספר יבהיר את השאלות הללו ובאיזה גישה כתב המחבר? האם רק לצורך פרטי או כללי , או שיש להבנתו מצווה נוספת הלקוחה ממחוזות אחרים, שבביוגרפיה צריכים לכתוב את האמת וכל האמת כפי שהגיע בקוצר ידו אליה?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' אוגוסט 21, 2020 9:44 pm

לא נתנו לו לגמור את הספר, כך שא"א לדעת מה היה בסופו, רק שהרב אהרן קוטלר והרב יעקב קמנצקי היו גדולי הדור, וזה אנו יודעים מעצמינו.

שני הצדדים שלך אינם נוגעים להספר הזה. הספר הזה חוקרת את ההיסטוריה, ויש שמה המון סיפורים מסיפורים שונים וידיעות מידיעות שונות, והסיפורים שהוציא את בלע הקנאים מפיהם הם מובלעים בתוך הספר. אין סקירה של כל החולשות של איש זה או אחר, אלא סיפורים רבים שקרו פה ושם. הקורא ספר זה בשלימותו, לא יצא עם 'תמונה' של ר' אהרן קוטלר בראש, כפי אשר כתב המחבר, וכמו רוב ספרי 'תולדות הצדיקים', אלא המון סיפורים שיתיישבו לו בלבו עפ"י הבנתו, דעתו, ושאר ידיעותיו על האיש. ז.א. כאשר ילמד במשנת רבי אהרן אח"כ, יהיה לו קצת תמונה של בעל השמועה. אלו הצריכים את עבודת סורסקי ודעימיה, לא ימצא כן בספר זה, ואינו היעד לספר זה.

אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי אליעזר ג » ש' אוגוסט 22, 2020 11:50 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא נתנו לו לגמור את הספר, כך שא"א לדעת מה היה בסופו, רק שהרב אהרן קוטלר והרב יעקב קמנצקי היו גדולי הדור, וזה אנו יודעים מעצמינו.

שני הצדדים שלך אינם נוגעים להספר הזה. הספר הזה חוקרת את ההיסטוריה, ויש שמה המון סיפורים מסיפורים שונים וידיעות מידיעות שונות, והסיפורים שהוציא את בלע הקנאים מפיהם הם מובלעים בתוך הספר. אין סקירה של כל החולשות של איש זה או אחר, אלא סיפורים רבים שקרו פה ושם. הקורא ספר זה בשלימותו, לא יצא עם 'תמונה' של ר' אהרן קוטלר בראש, כפי אשר כתב המחבר, וכמו רוב ספרי 'תולדות הצדיקים', אלא המון סיפורים שיתיישבו לו בלבו עפ"י הבנתו, דעתו, ושאר ידיעותיו על האיש. ז.א. כאשר ילמד במשנת רבי אהרן אח"כ, יהיה לו קצת תמונה של בעל השמועה. אלו הצריכים את עבודת סורסקי ודעימיה, לא ימצא כן בספר זה, ואינו היעד לספר זה.



למה שני הצדדים אינם נוגעים?אם לדבריך זה מחקר היסטורי והסיפורים הובאו למטרת ציון אמת היסטורית ולא כהכשר לניתוח ההתפתחות של הגדול שאמור לתרום לקורא דרכים בעבודת השם ממילא פשטת כאפשרות השנייה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' אוגוסט 23, 2020 5:29 am

זה לא ספר מוסר וגם לא 'תמונה כללית' של החולשות של הגדולים. זה הסיפורים שסיפר הרב יעקב קמנצקי והסיפורים שמסביב חייו, המעניינים את כל מי שרוצה לדעת ולהבין את תהלוכות חייו, שיטתו, חביריו והרקע שלהם.

אפשר להרגע, אין כאן בעיא ולא שיטה ולא סוגיא.

אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי אליעזר ג » א' אוגוסט 23, 2020 10:59 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:זה לא ספר מוסר וגם לא 'תמונה כללית' של החולשות של הגדולים. זה הסיפורים שסיפר הרב יעקב קמנצקי והסיפורים שמסביב חייו, המעניינים את כל מי שרוצה לדעת ולהבין את תהלוכות חייו, שיטתו, חביריו והרקע שלהם.

אפשר להרגע, אין כאן בעיא ולא שיטה ולא סוגיא.



וזו בדיוק השאלה, מה מתיר להפיץ ברבים את חטאיהם הראשונים של הגדולים?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' אוגוסט 23, 2020 3:29 pm

אין שם חטאים, הקנאים עיוותו את התמונה.

אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי אליעזר ג » א' אוגוסט 23, 2020 4:28 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין שם חטאים, הקנאים עיוותו את התמונה.



לא צריך חטאים מספיק דברים שהם משום פגיעה בהם לגדלותם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ס' עשייתו של גדול

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אוגוסט 25, 2020 11:12 pm

לכאורה המדד הוא פשוט,
בואו נעזוב לרגע בני משפחה או 'קנאים',
דברים שפרסומם גורם צער ועגמ"נ לתלמידים ומעריצים מן השורה,
אות הוא שאין זה כבוד הנפטר, ולא לרצון יהיה לכם.

כעת נותר לנו רק לערוך סקר בקרב תלמידי ר' אהרן...


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 141 אורחים