הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 29, 2020 6:36 am
בוקר טוב.
כמדומני שאיני מחויב להזדקק למנהגים של אדמורי"ם או אנשים שלא הכרתי. בדבריי אתייחס למה שהובא כאן על מה שזכיתי להכיר, בס"ד,
מו"ר זצוק"ל.
מחמת שאין לי כח לסגנן כעת, אכתוב בשפת 'כדבר איש אל רעהו'.
אז ככה, זה נכון, שר' שמואל היה מרבה לשוחח עם נשים כשהיה צורך בכך, לאו דווקא משפחה. היו אלמנות, ונשי תלמידים עם בעיות בשלו"ב, וגיטין וחליצות וכל מיני מקרים חדשים לבקרים, אולם תחילה יש להקדים שאדרבה, ככל שמרחוק היה נראה כאילו הוא מרשה לעצמו, הרי שמי שנכח מקרוב ושמע ידע שסגנון הדיבור היה מחושב בצורה שאין דומה לה.
אני שאלתי את ר' שמואל בין האירוסין לחתונה, כמה פעמים להתקשר לכלה בשבוע, וכמה זמן לדבר, משהו כזה. רציתי לשמוע כיוון. הוא אמר לי אז, לא חשוב כמה מדברים, חשוב באיזה צורה מדברים, (ואז הוסיף עוד כמה דברים אישיים שאיני יכול לפרט כאן).
ובהקשר לזה תחילה אצטט מתוך ספרי 'בלבת אש'.
טהרת ונקיות הלשון של רבינו זצוק"ל היתה מפליאה. בעדינות ובאצילות נפשו היה בורר את מילותיו. בקדושתו הקפיד תמיד במימרא דרבי יוסי בשבת (קיח, ב), מימי לא קריתי לאשתי אשתי... אלא לאשתי ביתי.
שמעתי מעד ראיה, לפני עשרות בשנים רבינו זצוק"ל נכנס לחנות לממכר שעונים ברחוב אשתורי הפרחי בירושלים וביקש מהמוכר 'שעון לבית', כאשר כוונתו היתה לשעון יד לרבנית ע"ה. בעל החנות שהיה איש פשוט לא הבין והחווה על שעוני הקיר המיועדים לתליה על קירות הבית. רבינו התעקש והראה לו על פס ידו. הלה איבד את סבלנותו ואמר, מה אתה מבלבל אותי, תגיד מה אתה רוצה, שעון לבית או שעון יד. אותו תלמיד נחלץ לעזרתו של רבינו לחלצו מן המבוכה.
מצטרפת לכך עדותו של הגרי"ח פוס שליט"א: "מעשה שהיה בדידי, שפעם אחת בהיותי בחור חליתי ונעדרתי כמה ימים מהישיבה, וכשבס"ד החלמתי וחזרתי לישיבה, הגעתי בהזדמנות הראשונה לבית מורינו זצ"ל, והוא אמר לי שהוא כבר יודע שחזרתי כי "מהבית ראו אותך". התחלתי חוכך במוחי היאך ראו אותי מהבית שלו, ואף שאמנם האוטובוס אל הישיבה היה עובר ברח' יפו, וממרפסת בית רבינו (ברח' גשר החיים) אפשר היה לראות במרחק של כמאתיים מטר את רח' יפו, אך בודאי שלא היה שייך שיראו משם את מי שיושב בתוך האוטובוס. ועל כן שאלתי "מה", בתמיה. אך רבינו חזר על דבריו באותו לשון ובאותה נעימה (מבלי לחייך על שאיני מבין את כוונתו), "כן, מהבית ראו אותך". וכך חזר הדבר פעמיים שלש, עד שהבנתי את כוונתו, שהרבנית ראתה אותי.
כעת אוסיף עוד קצת, לא הכל אפשר לכתוב.
בדידי הוה עובדא כ"פ, שרבינו דיבר עם נוו"ב שתחי', גם בביתו, וגם בביקורו בביתי. הסגנון היה בערך כזה, אני תופס סתם משפט שהיה: "שמחים כאן שר' מנחם מגיע, כדאי מאוד שירשו לו לבוא הרבה".
נדיר היה לשמוע מר' שמואל איזה אזכור על הרבנית ע"ה. פעמים בודדות יצא לי. אחת מהן. נתגלגלה השיחה, והוא שאל אותי על דוד שלי, ר' שלמה אריאלי, ושיבחו מאוד מאוד, וסיפר שתחילת היכרותו עמו היה כשנסע בקו ארבע מאות מבני ברק לירושלים וישב ליד הרבנית. ולפתע עלה דודי שהיה אז 'שנה ראשונה' עם דודתי, וזרק לו שאלה חזקה מאוד במס' נזיר. הרבנית ראתה שיש כאן עסק רציני והציעה שיחליפו מקומות, ר' שמואל ישב עם דודי והרבנית תשב עם דודתי. כל הדרך דברנו על נזיר היה לי עונג מיוחד. ככה אברך צעיר ושולט בנזיר. את הסיפור הזה לקח לר' שמואל להסביר לי המון המון זמן עם הרבה תנועות ידים...
הרב משוש, רמזת לרבנית נ"ו שתחי', ובכן אני הייתי שם לא מעט פעמים עם רבינו, ומי שיודע שלא רק שלא שמעו מרבינו את השם הפרטי, אלא אפילו את שם המשפחה לא, היה אומר הולכים עכשיו לקדושת אהרן (הרחוב בקרית בעלזא בו הוא מתגורר). יצא לי לשמוע גם מהרבנית וולס וגם ממי שמע ממנה יותר עוד בחייו על גינוני הקדושה והזהירות היתירה בדיבור.
הייתי נוכח פעמים רבות בסעודות שבת ויו"ט שהסתובבו שם נשים, מהמשפחה, או מאלו שבאו לעזור בשנים האחרונות, ועוד אלמנות וכו',
וראיתי מקרוב איך אין זה סתירה, לא היה שום אוירה של פתיחות וקלות ראש. גם לא היה מדבר כל כך. היה בעיקר מקשיב למצוקות.