יושב סתר כתב:לאור דבריו החמורים של רבי חיימשה שעושה רושם שיודע מה שהוא מדבר זרקנו הרבה דברים. כעת נשארו 15 קופסאות שימורים של אננס בעלז, מה דינם?
אננס צריך הכשר בכלל?
יושב סתר כתב:לאור דבריו החמורים של רבי חיימשה שעושה רושם שיודע מה שהוא מדבר זרקנו הרבה דברים. כעת נשארו 15 קופסאות שימורים של אננס בעלז, מה דינם?
חיים שאול כתב:לייבעדיג יענקל כתב:חיים שאול כתב:גם הוא מסכים שיש 9 סוגים המשווקים,
לא קראתי אלא את ההתחלה
חבל שלא קראת גם מ"ש שם בעמ' צב
כבודו במקומן מונח אבל ממומחי כשרות אחרים שמעתי שדבריו אינם נכונים
נוצר תאנה כתב:יושב סתר כתב:לאור דבריו החמורים של רבי חיימשה שעושה רושם שיודע מה שהוא מדבר זרקנו הרבה דברים. כעת נשארו 15 קופסאות שימורים של אננס בעלז, מה דינם?
אננס צריך הכשר בכלל?
חיימשה כתב:נוצר תאנה כתב:יושב סתר כתב:לאור דבריו החמורים של רבי חיימשה שעושה רושם שיודע מה שהוא מדבר זרקנו הרבה דברים. כעת נשארו 15 קופסאות שימורים של אננס בעלז, מה דינם?
אננס צריך הכשר בכלל?
גא''מ,
תרו''מ אין מחו''ל, והוא נאכל חי ואין בישולי עכו''ם.
תמיד יכול להיות חשש, אבל הוא בחזקת כשרות לכאורא. בודאי לא לזרוק.
בברכה המשולשת כתב:חיימשה כתב:נוצר תאנה כתב:יושב סתר כתב:לאור דבריו החמורים של רבי חיימשה שעושה רושם שיודע מה שהוא מדבר זרקנו הרבה דברים. כעת נשארו 15 קופסאות שימורים של אננס בעלז, מה דינם?
אננס צריך הכשר בכלל?
גא''מ,
תרו''מ אין מחו''ל, והוא נאכל חי ואין בישולי עכו''ם.
תמיד יכול להיות חשש, אבל הוא בחזקת כשרות לכאורא. בודאי לא לזרוק.
אין בעיה בחומרים המשמרים?
לייבעדיג יענקל כתב:חיים שאול כתב:לייבעדיג יענקל כתב:חיים שאול כתב:גם הוא מסכים שיש 9 סוגים המשווקים,
לא קראתי אלא את ההתחלה
חבל שלא קראת גם מ"ש שם בעמ' צב
כבודו במקומן מונח אבל ממומחי כשרות אחרים שמעתי שדבריו אינם נכונים
כותב המאמר הוא משגיח מוכר בשמו, בר אוריין ובר אבהן, העוסק שנים רבות בכשרות הדגים, והוא הקדיש מס' שנים לחקור את כשרות הטונה וכל השאלות הכרוכות בה (עיון במסמכים, שיחות עם מומחים, ביקור באוניות דיג, ועוד, וכמובן בירור הצדדים ההלכתיים).
מי שרוצה לחלוק ימחל קודם להציג עצמו, ואח"כ להציג תימוכין לשיטתו ולסתור את יסודות ומסקנות המאמר. בלא כל זה אין שום ערך לקביעותיו הסתמיות.
בברכה המשולשת כתב:חיימשה כתב:נוצר תאנה כתב:יושב סתר כתב:לאור דבריו החמורים של רבי חיימשה שעושה רושם שיודע מה שהוא מדבר זרקנו הרבה דברים. כעת נשארו 15 קופסאות שימורים של אננס בעלז, מה דינם?
אננס צריך הכשר בכלל?
גא''מ,
תרו''מ אין מחו''ל, והוא נאכל חי ואין בישולי עכו''ם.
תמיד יכול להיות חשש, אבל הוא בחזקת כשרות לכאורא. בודאי לא לזרוק.
אין בעיה בחומרים המשמרים?
אננס מיובש | דרוש הכשר; בד"כ נקי, אולם כדאי להסתכל שלא נדבק דבר מבחוץ.
אננס מסוכר | כשהפרי אינו בצבעים שונים או בתוספת טעם - לא דרוש הכשר; בד"כ נקי, אולם כדאי להסתכל שלא נדבק דבר מבחוץ.
חיים שאול כתב:לייבעדיג יענקל כתב:חיים שאול כתב:לייבעדיג יענקל כתב:חיים שאול כתב:גם הוא מסכים שיש 9 סוגים המשווקים,
לא קראתי אלא את ההתחלה
חבל שלא קראת גם מ"ש שם בעמ' צב
כבודו במקומן מונח אבל ממומחי כשרות אחרים שמעתי שדבריו אינם נכונים
כותב המאמר הוא משגיח מוכר בשמו, בר אוריין ובר אבהן, העוסק שנים רבות בכשרות הדגים, והוא הקדיש מס' שנים לחקור את כשרות הטונה וכל השאלות הכרוכות בה (עיון במסמכים, שיחות עם מומחים, ביקור באוניות דיג, ועוד, וכמובן בירור הצדדים ההלכתיים).
מי שרוצה לחלוק ימחל קודם להציג עצמו, ואח"כ להציג תימוכין לשיטתו ולסתור את יסודות ומסקנות המאמר. בלא כל זה אין שום ערך לקביעותיו הסתמיות.
לא הכרחתי אף אחד להאמין דוקא לי אבל כתבתי מה שאני יודע מפי מומחי כשרות, אתה גם מוזמן לשאול כל משגיח של העדה החרדית אם הם בודקים את הטונה ולמה (לא שאני אוכל טונה ולו מלבד מהסיבה שכל משגיח מספר על צורה אחרת של בדיקה ולפי חלקם הם בודקים את הטונה לפני כניסתו לתנור כשהוא חתוך ואין ראש ושדרה וודאי שלא סימנים ממש )
שלום וברכה לך ולכל אשר לך
בעקרון אני לא מתווכח בפורומים, זה גוזל זמן רב, ואתה מתווכח עם אנשים עלומי שם, שיכולים לכתוב מה שהם רוצים מבלי לעמוד מאחורי המילים.
בכל זאת רפרפתי שם, ולא ראיתי שום טענה קונקרטית על מה שכתבתי, מעבר לטענה שיש 50 סוגי דגים המשווקים כטונה, וזאת בטענה שדיבר עם משגיחים של העדה החרדית, טענה מאד מצחיקה.
ובכן, בשעתו כאשר כתבתי את המאמר (כאשר האינטרנט עדיין היה בחיתוליו, והרבה לפני עידן ויקיפדיה) הייתי הראשון שנכנסתי בזה, וחקרתי את הנושא. שלא כמו לבלרי המאמרים של היום, שיושבים על "שולחן העבודה" של המחשב, ומטריחים עצמם לחפש בגוגל או בויקיפדיה, במאמר שלי יש מאות שעות עבודה!!!
כאשר גמרתי את המאמר, לפני שזה פורסם בחוברת כלשהיא, שלחתיו לכמה אנשים ורבנים שהייתי בקשר איתם, וקיבלתי אז טלפונים מהרבה ראשי וועדי כשרות שרצו לדעת ולברר פרטים, ממה שהיה חדש להם.
בין השאר שלחתי את זה לש"ב הרה"צ רבי נפתלי הלברשטאם שליט"א, שהיה אז מראשי כשרות העדה"ח. קצת אח"ז נסעתי לחו"ל לצורך כשרות, ובאותה עת הרב הלברשטאם הנ"ל חיתן נכד, וכאשר חזרתי הזמין אותי לשבע ברכות שהוא עשה לנכד. כאשר הגעתי (קצת באיחור) הוא הזמין אותי לשולחן המזרח, והציג אותי להרה"ג רבי יעקב בלוי זצ"ל, ואמר לו שאני בעל המאמר של הטונה. הרב בלוי שמח לראות אותי והודה לי מאד, תוך שהוא מוסיף, לא 'קראתי' את המאמר, 'למדתי' אותו! הוא הוסיף לי שכבר הרבה זמן הוא לא רגוע לגבי מקור הטונה, והמאמר הסיר לו אבן מהלב.
לעומתו, אותו כותב בפורום, כלל לא קרא את המאמר, כי לא כתבתי שם שלא צריך לבדוק את הדגים, רק התייחסתי לבעיית הבליעה *עד שהדגים מגיעים למפעל*. במפעל בודקים את כל הדגים לפני הכנסתם לתנור, ואת זה עשיתי למשך שנים רבות.
אגב, יש נוכלים שמשווקים דגים אחרים בתור טונה, למשל מישהו ששיווק דג מרלין-כחול בתור טונה בעברית, אבל באנגלית כתב את שם המדעי האמיתי של הדג.
בכבוד רב וכטו"ס
אברהם דוד מוסקוביץ
לגבי בליעה, מספיק בירור שאין דגים טמאים מעבר לשיעור אחד משישים (כולל המים). אבל לגבי אכילת הדג, זו מחלוקת הפוסקים, ולפי חלק גדול מהם (כולל הגר"מ פיינשטיין) אין לסמוך על הגוי.
חיים שאול כתב:ישנם 7 סוגי טונה אמיתיים (מבחינה מדעית) אך מבחינה מסחרית ישנם למעלה מ50! וכל אלו משווקים תחת המותג טונה וזה חוקי למהדרין, וחלקם הגדול אם לא רובם טמאים!
אישצפת כתב:בהמשך הנידון האם יש למישהו מושג לפשר שינויי הכשרות בתמונה דלהלן.
האם מדובר בשני פסי ייצור או בהחלפת גוף כשרות?
חיים שאול כתב:ולפני 15-20 שנה התברר שלא בודקים את הטונה וקמה סערה והעדה הודיעו שהם בודקים, למה צריך בכלל לבדוק אם אין דגים טמאים?
חיים סגל כתב:אישצפת כתב:בהמשך הנידון האם יש למישהו מושג לפשר שינויי הכשרות בתמונה דלהלן.
האם מדובר בשני פסי ייצור או בהחלפת גוף כשרות?
מציע לך להתקשר לועד הכשרות של העדה, הם עונים שם באדיבות רבה
לבי במערב כתב:נכב"ב, כולל תשובת העדה"ח.
אכן, כך נטען אף שם:חיימשה כתב:שמעתי פעם ממומחה שיש בהחלט הבדל, ועכ''פ בענין של מי המבשל. [אולי יש סוברים שנחשב כעולה על שולחן מלכים]
דרומי כתב: . . התקשרתי לעדה החרדית ואומרים שאכן אין להם אחריות על מה שאינו בחותמת שלהם, למרות שזה נראה יייצור זהה לגמרי.
חיימשה כתב:לבי במערב כתב:נכב"ב, כולל תשובת העדה"ח.
שמעתי פעם ממומחה שיש בהחלט הבדל, ועכ''פ בענין של מי המבשל. [אולי יש סוברים שנחשב כעולה על שולחן מלכים]
עמקן כתב:בנוסף, יש שאלה אם שולחן מלכים הוי סעודה ממלכתי, או גם מה שמלך אוכל בסעודה פרטי שלו. לצד השני מסתמא נחשב עולה על שולחן מלכים בכל אופן.
לעולם לא ישבו עם המלכה ובנם, יורש העצר, לבדם?שומע ומשמיע כתב:מלכים כפשוטו אינם אוכלים סעודות פרטיות.
יושב סתר כתב:נראה שמי שיענה על השאלה הבאה יוכל לעזור לאנשים רבים:
פיקוד העורף חילק בב"ב בערב החג למשפחות רבות ארגזים עם המוני מוצרים שחלק גדול עם הכשרים שאינם מקובלים על ציבור המדקדקים, שלא לומר בפסח, אני למשל מחזיק בארון בערך 20 רביעיות טונה בהכשר בעלז, 10 זיתים וחמוצים חת"ס פ"ת וכו'. רגע לפני שאני משליך את הכל לאשפה [את הבית יוסף כבר השלכתי] אולי מישהו כאן יוכל לומר שיש מה לעשות עם זה?
נ.ב. הכל מיוצר בישראל.
יראה- שלם כתב:כל אחד מבין שזה לא בהכשר העה"ח ולא הרב לנדא אלא שהמוצרים הם בכשרותם, (כך היה אמור להיות בכל אופן)
אגב כתוב שם שהאוכל בהכשר רבני 'ברק'
חיימשה כתב:בפשטות הכוונה שהמוצרים נרכשו בהכשרים הנ''ל, ובהחלט תיאורטית יש כאן תביעה על הונאה.
עמקן כתב:חיימשה כתב:לבי במערב כתב:נכב"ב, כולל תשובת העדה"ח.
שמעתי פעם ממומחה שיש בהחלט הבדל, ועכ''פ בענין של מי המבשל. [אולי יש סוברים שנחשב כעולה על שולחן מלכים]
מין הטונה עולה על שולחן מלכים בלי ספק. אבל סוג הזול הנמכר בקופסות מסתמא אינו עולה על שולחן מלכים. כשלמדתי ע"ז יצא לי שיש מחלוקית הפוסקים אם עולה על שולחן מלכם תלוי בהמין או באוכל המסויים שנתבשל. ולכאורה אם טונה בקופסות אסור בבישול עכו"ם תלוי בזה.
בנוסף, יש שאלה אם שולחן מלכים הוי סעודה ממלכתי, או גם מה שמלך אוכל בסעודה פרטי שלו. לצד השני מסתמא נחשב עולה על שולחן מלכים בכל אופן.
והנה בכדי שיהא אסור משום בישול עכו"ם צריך שיהא המאכל ראוי לעלות על שלחן מלכים. ויש להסתפק בהגדרת דין זה ד"עולה על שלחן מלכים", אם הכוונה היא שיהא מאכל הראוי לסעודת מלך בכל תפארתו, בבחינת "סעודת שלמה בשעתו", דהיינו סעודה מפוארת בכל התכליות הראוי למלכות; או דהכוונה היא רק שלא יהא מאכל גרוע.
ושמעתי מהרה"ג ר' שמעון שוואב שליט"א, שפעם שאל מהחזו"א מה דעתו על דבר אכילת הסרדינים, אם אסורים משום בישול עכו"ם או לא. והשיב לו החזו"א שאסור. ושוב שאלו עוד הגר"ש, שהלא כמה ראשי ישיבה מאירופה נהגו בזה היתר, והיו אוכלים סדינים, וכנראה דסבורים היו דאינו עולה על שלחן מלכים. והשיבו החזו"א דאף סרדינים ראויים לעלות על שלחן מלכים, שהרי גם מלכת אנגליה אוכלת סרדינים בעד ארוחת הבוקר שלה.
ונראה דהמחלוקת שבין החזו"א ושאר גדולי ראשי הישיבה שבאירופה תלויה בהגדרת דין זה ד"עולה על שלחן מלכים", דאם הכוונה שלא יהא מאכל גרוע – אז יהיו הסרדינים אסורים, כיון שאינם מאכל גרוע. ואף מלך היה אוכלו. אבל אם הכוונה שיהא ראוי ל"סעודה של מלכות", הרי בסעודה של מלכות אין מגישים סרדינים.
והנה שמעתי פעם ממו"ר הגרי"ד סולוביצ'יק שליט"א, דמה דאוכלים כל המאכלים שקונים בקופסאות, ואין חוששין לבישול עכו"ם, דאחד הטעמים הוא משום דאין נחשבים ראוים לעלות על שלחן מלכים.
בן ראובן כתב:חיים שאול כתב:ישנם 7 סוגי טונה אמיתיים (מבחינה מדעית) אך מבחינה מסחרית ישנם למעלה מ50! וכל אלו משווקים תחת המותג טונה וזה חוקי למהדרין, וחלקם הגדול אם לא רובם טמאים!
הואל נא לציין שם של מין דג אחד, אחד בלבד, שהוא דג טמא הנמכר תחת השם "טונה". אם יש כל כך הרבה כאלה, בוודאי תוכל למצוא לנו שם אחד, הלא כן?
חיים שאול כתב:בן ראובן כתב:חיים שאול כתב:ישנם 7 סוגי טונה אמיתיים (מבחינה מדעית) אך מבחינה מסחרית ישנם למעלה מ50! וכל אלו משווקים תחת המותג טונה וזה חוקי למהדרין, וחלקם הגדול אם לא רובם טמאים!
הואל נא לציין שם של מין דג אחד, אחד בלבד, שהוא דג טמא הנמכר תחת השם "טונה". אם יש כל כך הרבה כאלה, בוודאי תוכל למצוא לנו שם אחד, הלא כן?
טונה לבנה (מרלין?)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים