מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית מדרש הגר"א

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ה' מרץ 12, 2020 8:55 pm

קו ירוק כתב:
איש קריות כתב:בחור שמתקשה באמירת " המשלם גמול לכל אויבי נפשנו", הוא לחלוטין לא בחור נושר. הוא בחור אמיתי וכנה שמעונין שלא לומר שקרים לפני המקום.
הוא בחור שרוצה להיות שלם את מה שיוצא משפתיו ולא לומר את מילות התפילה כציפצוף הזרזיר

אני מקווה שלא כוונתך מדוע הביא הקב"ה אסונות גדולים על אומתנו.

זו שאלה נפלאה ונכונה, שחשוב מאד לשאול אותה.
הרב שך שאל אותה, וענה מה שענה, והרבי מליובאוויטש נחלק עליו, והדברים ידועים. עכ"פ גדולי הדור האחרון עסקו בשאלה זו בלי לחשוש.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מרץ 12, 2020 9:03 pm

זו לא היתה שאלה! זה היה מוסר. הרב שך לא שאל, אלא הזהיר שזה מה שקורה כשלא עושים רצון ה'.
ובמחילה, ממך לא הייתי מצפה ממך לשמוע שמישהו 'חלק' על הרב שך בנושא זה.. שמא זה קשור לחינוך של נשוא אשכול זה??
לא חונכת לתבוע בתביעה מחוצפת עד מתי.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 12, 2020 9:09 pm

עוד הערה על החוברת של הרב פאליי,
לענ"ד יש משהו לא הגון בלכרוך את את בית מדרש הגר"א והרב פייבלזון
עם 'שקוף'.

למרות שאין לי דעה מגובשת לגמרי בנושא שקוף, ויש כאלו שהם הצילו,
מה ההשוואה מבחינת האינטלגנציה והרובד התורני?
שקוף לא מגיעה ממקום תורני, גם אם היא מסתייעת בו,
ראשיה אינם תלמידי חכמים, ומן הסתם רחוקים מכך,
האוירה שם מטשטשת את ההבדל (היסודי מאוד, לטעמי) בין הת"ח לאיש ההמוני
(והיה כעם ככהן, בגילוי לב, חשיפת רגשות והתערטלות האישיות, דוק ותשכח),
ואיך זה מתקשר להצעת נוסחאות חדשות בלמידה, העמקה, הבנה, השכלה של סוגיות ונושאים?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 12, 2020 9:23 pm

אם אכן יש בעיה - אז דוקא הסוג השני (השכלי) חמור יותר, כמובן, בבחינת 'הגם לכבוש את המלכה עמי בבית' (ועיין לקו"א תניא סוף פ"ח).

ואיני בא לקבוע חלילה שיש בעיה בזה או בזה, אלא רק לחדד את הדמיון וההבדל.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 12, 2020 10:03 pm

שש ושמח כתב:
תוכן כתב:או שהוא בחור אמיתי וכנה, או שהוא לא למד היסטוריה. מעל לשבעה מיליון גרמנים מתו במלחמת עולם השניה, אכן מספר זה מתגמד לעומת מספר האנשים בסך הכל שמתו, אבל עדיין מדובר במספר משמעותי מאד. חלקם מתו תוך מיתות משונות ביותר, אלו למשל שנפלו לידי הרוסים, או שמתו בהפצצה של דרזדן. הקב"ה שילם גמול, אולי לא כמה שהיינו רוצים, אבל תשלום גמול יש כאן. וכנ"ל לגבי הקוזקים של ת"ח ת"ט שרבים מאד מהם נהרגו בכל מיני מיתות משונות ואכזריות. להעלות שאלה שכזו מבלי לקחת בחשבון נתונים אלו, הוא צעד חסר אחריות וחסר כבוד להקב"ה ולמסדרי התפילה.

לפי הידוע לי אחוז הגרמנים שמתו במלחמה הוא פחות בהרבה מאחוז הרוסים שמתו במלחמה, ובודאי שהוא פחות בהרבה מהאחוז מאחינו בנ"י שנרצחו על ידם. קשה מאד להבין שדבר כזה נקרא תשלום גמול. בפרט שלא היה כאן עונש ניכר אלא כביכול כתוצאה טבעית של המלחמה וההפסד בה שלא היה בו חריגה מדרך הטבע.
משל למה"ד לנכרי שהתנפל על יהודי ורצחו נפש אלא שתוך כדי המאבק גם נפצע הנכרי קלות, האם מובן לשבח את הקב"ה על "תשלום הגמול" לנכרי?

היסטורית, גרמניה הפסידה במלחמה הפסד מוחץ, נכבשה על ידי הרוסים מזה והאמריקאים מזה, איבדה את גאוותה הלאומית ולמדה לקח צורב. רוב מוחלט של הגרמנים לאחר המלחמה חשו, או לפחות ביטאו, בושה וחרטה. הלוואי שסוף כל מעשי הרשע בכל הדורות היה כסופה של מלחמת העולם השנייה, שהסתיימה בנצחונם המוחלט של "הטובים" (הכל יחסי כמובן) ובאובדן לגיטימציה מוחלט של צד שכנגד.

יושב הארץ
הודעות: 798
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' מרץ 12, 2020 10:06 pm

היטלר התאבד.

משפטי נירנברג.

משפט אייכמן.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' מרץ 12, 2020 10:34 pm

סגי נהור כתב:
שש ושמח כתב:
תוכן כתב:או שהוא בחור אמיתי וכנה, או שהוא לא למד היסטוריה. מעל לשבעה מיליון גרמנים מתו במלחמת עולם השניה, אכן מספר זה מתגמד לעומת מספר האנשים בסך הכל שמתו, אבל עדיין מדובר במספר משמעותי מאד. חלקם מתו תוך מיתות משונות ביותר, אלו למשל שנפלו לידי הרוסים, או שמתו בהפצצה של דרזדן. הקב"ה שילם גמול, אולי לא כמה שהיינו רוצים, אבל תשלום גמול יש כאן. וכנ"ל לגבי הקוזקים של ת"ח ת"ט שרבים מאד מהם נהרגו בכל מיני מיתות משונות ואכזריות. להעלות שאלה שכזו מבלי לקחת בחשבון נתונים אלו, הוא צעד חסר אחריות וחסר כבוד להקב"ה ולמסדרי התפילה.

לפי הידוע לי אחוז הגרמנים שמתו במלחמה הוא פחות בהרבה מאחוז הרוסים שמתו במלחמה, ובודאי שהוא פחות בהרבה מהאחוז מאחינו בנ"י שנרצחו על ידם. קשה מאד להבין שדבר כזה נקרא תשלום גמול. בפרט שלא היה כאן עונש ניכר אלא כביכול כתוצאה טבעית של המלחמה וההפסד בה שלא היה בו חריגה מדרך הטבע.
משל למה"ד לנכרי שהתנפל על יהודי ורצחו נפש אלא שתוך כדי המאבק גם נפצע הנכרי קלות, האם מובן לשבח את הקב"ה על "תשלום הגמול" לנכרי?

היסטורית, גרמניה הפסידה במלחמה הפסד מוחץ, נכבשה על ידי הרוסים מזה והאמריקאים מזה, איבדה את גאוותה הלאומית ולמדה לקח צורב. רוב מוחלט של הגרמנים לאחר המלחמה חשו, או לפחות ביטאו, בושה וחרטה. הלוואי שסוף כל מעשי הרשע בכל הדורות היה כסופה של מלחמת העולם השנייה, שהסתיימה בנצחונם המוחלט של "הטובים" (הכל יחסי כמובן) ובאובדן לגיטימציה מוחלט של צד שכנגד.

כל זה הוא עונש מספיק על ארועי ליל הבדולח וכיו"ב. על שחיטת מליוני אחינו אנשים נשים וטף זה לא מתחיל להספיק. אני בטוח שרוצחי אבות משפחתי חיים הם וצאצאיהם [למעט אחוז קטן מהם שיש לשער שנהרג במלחמה] החל משנים ספורות לאחר המלחמה חיים מאושרים למדי במדינה פורחת ומשגשגת מהמובילות באירופה, אין להם שום רגשות אשמה כלפי העם היהודי [כלומר הם מאשימים את הנאצים שהכריחו אותם וכו' אבל על מעשי רוב הגרמנים אינם מתביישים כ"כ], והם מעיזים לבקר אותנו על כל פגיעה קטנה בזכויות הערבים. זאת בעוד שניצולי השואה נושאים על גבם את מוראות השואה למשך כל חייהם.
זאת מלבד מה שכבר כתבתי, הפסד גרמניה במלחמה הוא תוצאה טבעית של פתיחת חזית נגד כל אירופה וארה"ב שהיה צפוי מראש שיסתיים בתבוסה משפילה, וקשה לראות בזה עונש.- וגם אבדן הלגיטמיות של הנאציזם אין בו שום חידוש, מלכתחילה אין זו אידיאולוגיה אלא אנוכיות גרידא וממילא ברור שברגע שינוצחו יתפוגג הרעיון.
לענ"ד צ"ל שגם מ"ש המשלם גמול לכל אויבי נפשינו אינו מתקיים בתקופות של הסתר פנים כבזמנינו.
נערך לאחרונה על ידי שש ושמח ב ה' מרץ 12, 2020 10:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 817
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ה' מרץ 12, 2020 10:35 pm

השאלה שהביא הרב פאליי כדוגמה, היא שאלה מתבקשת, שאלה שאנחנו חוזרים ושואלים את עצמנו שוב ושוב בניסוחים כאלה ואחרים, שאלת רשע וטוב לו, ששאלה משה רבינו, ושאלה ירמיהו, ועוסקת בה הגמ' ומפרשיה.
וכל עוד נמשכת עלינו הגלות הנוראה והסתר הפנים, שאלה זו תמשיך להציק בחדרי ליבו של כל איש מאמין.
האם ר' ליב חסמן היה מזלזל כך בשאלה כזו של בחור הנשאלת בכנות?

עולם הישיבות ותנועת המוסר בפרט עסקו תמיד בשאלות שכאלו, ויש כמובן את הכלים להתמודד עם זה, אין צורך לחדש הבנה חדשה או סגנון חדש.
הבעיה מתחילה כאשר נבהלים משאלות, ומצהירים שיש שאלות שאינן לגיטימיות.
בעולמה של תורה, עולם של אמת נוקבת, אין שאלה כנה שאינה לגיטימית!

וגם אם השאלה היא טיפשית, או שהיא מחוסר ידיעת היסטוריה (אולי צריך לחדש בית מדרש להיסטוריה) או שהיא מקריאה בספרי מינות ח"ו, סוף סוף זו שאלה שמציקה ומפריעה בעבודת ה', ואסור שרב יחמוק מלענות עליה בכנות.

עוד משהו שקראתי במאמר:
"פניתי גם להרב שבשמו הובאו הדברים, והנני לצטט את לשון מכתבו אלי "יש כאן אי הבנה בדברי וקישור הדברים עם כל סוגי הגישות השנויות כיום במחלוקת הינו בחזקת טעות. כשדברתי עם הרב שטיינמן ושאלתי שאולי כדאי ללמד אמונה שאלני מה ללמד? אמרתי לו כוזרי, ספר העיקרים וכד' וע"ז אמר צריך לנסות, ולזה היתה כל כוונתי. מה שספרתי בעניין העו"ד מת"א לא היתה הכוונה שבאופן זה יש לדבר בישיבות, כי בישיבות יש לדבר בסגנון שמתאים לישיבות וזו משנה שאינה צריכה". עוד הוסיף "אין צורך לשנות מאומה מעולם הישיבות אלא לחדד את הידיעות".

נדמה לי שאם בישיבות היו מאמצים את ההוראה הזו של מרן הגראי"ל, ומייסדים ועדים בספרי אמונה אלו, עם אוירה טובה ופתוחה, בלי להיבהל משאלות, היו הרבה פחות בחורים נוהרים לבית מדרש הגר"א.

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש קריות » ה' מרץ 12, 2020 11:16 pm

כפי שסיכם הרב "יותם", זה שיש תשובה לשאלת "המשלם גמול" וכו', לא אומר שהשאלה לא אמורה להישאל,
ודאי שאין צורך להזדעזע מהשאלה,
ודאי וודאי שאין בשאלה זו סממן של נשירה כפי שרמזו כאן.
התחושה בחלקו הלא קטן של עולם הישיבות שזו שאלה שלא אמורה להישאל, וכפי שמעיד קונטרסו של הגר"ש פלאי שליט"א.
בשל כך מתחדד הצורך בבתי מדרש מעין אלו הנותנים מענה כן ואמיתי לעדי העידית הנבוכים בשאלות מעין אלו

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' מרץ 12, 2020 11:43 pm

ומי אמר שהמענה שנותנים בבית מדרש הגר"א לשאלות אלו הוא המענה האמיתי? ושזהו באמת החשבון של הקב"ה? כלומר סה"כ אנו מנסים להבין מה הן חשבונות שמים ונניח יסבירו לאותו בחור בצורה משכנעת, האם זה יעזור לו לעבור את נסיונות החיים? הלא ידועים מאוד דברי היעב"ץ מספרד שרק אלו בעלי אמונה פשוטה שרדו את האינקויזיציה (שהיתה מבחינות מסויימות לא פחותה באכזריותה מהשואה). כך שבסופו של ספק גדול אם כל "ההשקפה" של בית מדרש הגר"א תעזור בעת צרה.

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אTKH » ה' מרץ 12, 2020 11:50 pm

"המשלם גמול" בחשבונו של הקב"ה אינו חשבון בנ"א, ואינו מתחייב לקיימו תוך מספר שנים מסוים.
אנו מנסים ממבט בנ"א, שמבחינתנו גמול הוא מיד או תוך זמן קצוב, לדון כיצד הקב"ה משלם את הגמול.
אין חשבונו של הקב"ה כחשבוננו. (לדוג', כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול, גם אם ישלם אחר 900 שנה זה עדיין באותו יום).

לעולם יהיה אדם
הודעות: 817
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ה' מרץ 12, 2020 11:58 pm

מעניין לקרוא כמה מחברי הפורום רואים לנכון לענות תשובות על השאלה הזו.
אז אולי זה לא כל כך מזעזע שנער צעיר מוטרד משאלה כזו.

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש קריות » ו' מרץ 13, 2020 12:43 am

בא נניח לשאלת "המשלם גמול" ופתרונה ונעבור לשאלה מציקה הרבה יותר. שאלה ששמעתי מכמה בחורים ואברכים צעירים שתורתם אומנותם במלוא המובן, אך יחד עם זאת ואולי דווקא בשל כך, טרדה השאלה הבאה את מנוחתם.
אנחנו מאמינים בני מאמינים בכוחה של תפילה.
כל דרדק/נער/ צורב צעיר שמע אין ספור סיפורים על כוחה של תפילה להביא ישועה.
בואו ונבחן לרגע את הדברים בצורה "אובייקטיבית".
ניקח שתי מחלקות לחולי סרטן בשני בתי חולים. האחת מצויה בעיר של יראים ושלמים והשניה בעיר של כופרים ומכעיסים.
מיותר לציין כי בעיר היראים, החולים ומכריהם שופכים כל העת שיח לפני שוכן מרומים, ואילו בעיר הסמוכה משתדלים החולים לטפל במחלתם בעיקר על פי דרך הטבע וחכמת הרפואה.
מהם אחוזי ההחלמה בשתי המחלקות?
לכאורה אנו צריכים להיות עדים לפער ניכר בין המחלקות שהרי תפילה פועלת ישועה, אולם למעשה כנראה לא כך הם פני הדברים.
כשמגיע חולה לבית חולים ומגלה, לא עלינו, כי הצטרף גם הוא למועדון החולים, נפגש הוא עם רופא או מנהל המחלקה המציג בפניו את הנתונים הסטטיסטיים בנוגע לסיכויי החלמתו. מעולם לא שמענו כי הנתונים המוצגים בפני החולים בעיר היראים שונים מהנתונים בעיר הכופרים.
רגע לפני שאני חוטף בליסטראות מחברי הפורום על השאלה "הכפרנית" הזו שאגב, אותי אישית כלל לא מטרידה.
רגע לפני שכל אחד מציג את תשובתו לענין, ותרשו לי לשער, ידידיי הוירטואליים, שתשובתו של כל אחד מכם תהיה שונה מחברתה, משמע אין תשובה חד משמעית לדבר,
רגע לפני כן תרשו לי לשאול:
מה ייעשה בחור עובד השם שתורתו אומנתו ששאלה זו מקננת בתוכו?
ייגש לרבי דוד כהן שליט"א? לגר"ש פלאי?
וכי אין צורך במקום בו ידונו בשאלות מעין אלו תוך חתירה לתשובה אמיתית וכנה המתיישבת על לב השואל?
אינני יודע מהו המענה הניתן בבית המדרש הגר"א על שאלות מעין אלו, אך ברי לי שהם אינם דוחים או מתקיפים את השואל, אלא אדרבה, משבחים אותו על כנותו, ומשתדלים ככל האפשר להעניק לו תשובה המתיישבת על ליבו

לעולם יהיה אדם
הודעות: 817
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ו' מרץ 13, 2020 12:49 am

למה אתה חושב שר' דוד כהן לא יכול להתמודד עם שאלות כאלה?
הוא לא תירץ בחייו קושיות גדולות יותר? הוא לא יודע מה מהותה של תפילה?

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עושה חיל » ו' מרץ 13, 2020 12:53 am

איש קריות כתב:לכאורה אנו צריכים להיות עדים לפער ניכר בין המחלקות שהרי תפילה פועלת ישועה, אולם למעשה כנראה לא כך הם פני הדברים.

מי אמר לך? בדקת?
המציאות היא שדתיים מאריכים ימים יותר. אולי מעיד משהו על ההנחה שהצגת.

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש קריות » ו' מרץ 13, 2020 12:56 am

לעולם יהיה אדם כתב:
איש קריות כתב:בא נניח לשאלת "המשלם גמול" ופתרונה ונעבור לשאלה מציקה הרבה יותר. שאלה ששמעתי מכמה בחורים ואברכים צעירים שתורתם אומנותם במלוא המובן, אך יחד עם זאת ואולי דווקא בשל כך, טרדה השאלה הבאה את מנוחתם.
אנחנו מאמינים בני מאמינים בכוחה של תפילה.
כל דרדק/נער/ צורב צעיר שמע אין ספור סיפורים על כוחה של תפילה להביא ישועה.
בואו ונבחן לרגע את הדברים בצורה "אובייקטיבית".
ניקח שתי מחלקות לחולי סרטן בשני בתי חולים. האחת מצויה בעיר של יראים ושלמים והשניה בעיר של כופרים ומכעיסים.
מיותר לציין כי בעיר היראים, החולים ומכריהם שופכים כל העת שיח לפני שוכן מרומים, ואילו בעיר הסמוכה משתדלים החולים לטפל במחלתם בעיקר על פי דרך הטבע וחכמת הרפואה.
מהם אחוזי ההחלמה בשתי המחלקות?
לכאורה אנו צריכים להיות עדים לפער ניכר בין המחלקות שהרי תפילה פועלת ישועה, אולם למעשה כנראה לא כך הם פני הדברים.
כשמגיע חולה לבית חולים ומגלה, לא עלינו, כי הצטרף גם הוא למועדון החולים, נפגש הוא עם רופא או מנהל המחלקה המציג בפניו את הנתונים הסטטיסטיים בנוגע לסיכויי החלמתו. מעולם לא שמענו כי הנתונים המוצגים בפני החולים בעיר היראים שונים מהנתונים בעיר הכופרים.
רגע לפני שאני חוטף בליסטראות מחברי הפורום על השאלה "הכפרנית" הזו שאגב, אותי אישית כלל לא מטרידה.
רגע לפני שכל אחד מציג את תשובתו לענין, ותרשו לי לשער, ידידיי הוירטואליים, שתשובתו של כל אחד מכם תהיה שונה מחברתה, משמע אין תשובה חד משמעית לדבר,
רגע לפני כן תרשו לי לשאול:
מה ייעשה בחור עובד השם שתורתו אומנתו ששאלה זו מקננת בתוכו?
ייגש לרבי דוד כהן שליט"א? לגר"ש פלאי?
וכי אין צורך במקום בו ידונו בשאלות מעין אלו תוך חתירה לתשובה אמיתית וכנה המתיישבת על לב השואל?
אינני יודע מהו המענה הניתן בבית המדרש הגר"א על שאלות מעין אלו, אך ברי לי שהם אינם דוחים או מתקיפים את השואל, אלא אדרבה, משבחים אותו על כנותו, ומשתדלים ככל האפשר להעניק לו תשובה המתיישבת על ליבו

למה אתה חושב שר' דוד כהן לא יכול להתמודד עם שאלות כאלה?
הוא לא תירץ בחייו קושיות גדולות יותר? הוא לא יודע מה מהותה של תפילה?

אני לא חושב לרגע שלרד"כ אין תשובות לשאלות מעין אלו, אבל במטותא, נסה להציע לכל חברונר מצוי לגשת לרד"כ עם שאלה מעין זו...
ספר לנו אחר כך מה היתה תגובתו...

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש קריות » ו' מרץ 13, 2020 12:59 am

עושה חיל כתב:
איש קריות כתב:לכאורה אנו צריכים להיות עדים לפער ניכר בין המחלקות שהרי תפילה פועלת ישועה, אולם למעשה כנראה לא כך הם פני הדברים.

מי אמר לך? בדקת?
המציאות היא שדתיים מאריכים ימים יותר. אולי מעיד משהו על ההנחה שהצגת.

המחקרים על כך שדתיים מאריכים ימים נעשו בעיקר מעבר לים, במקומות בהם האמונה אינה דווקא בקל אחד...
מה שמחזיר את השאלה לתוקפה, אולי ביתר שאת...

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עושה חיל » ו' מרץ 13, 2020 1:20 am

איש קריות כתב:
עושה חיל כתב:
איש קריות כתב:לכאורה אנו צריכים להיות עדים לפער ניכר בין המחלקות שהרי תפילה פועלת ישועה, אולם למעשה כנראה לא כך הם פני הדברים.

מי אמר לך? בדקת?
המציאות היא שדתיים מאריכים ימים יותר. אולי מעיד משהו על ההנחה שהצגת.

המחקרים על כך שדתיים מאריכים ימים נעשו בעיקר מעבר לים, במקומות בהם האמונה אינה דווקא בקל אחד...
מה שמחזיר את השאלה לתוקפה, אולי ביתר שאת...

המאמינים בשיתוף ומתפללים לה', תפילתם אינה מתקבלת?
האם אין זה בכלל "קרוב ה' לכל קוראיו"?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מרץ 13, 2020 1:23 am

אTKH כתב:"המשלם גמול" בחשבונו של הקב"ה אינו חשבון בנ"א, ואינו מתחייב לקיימו תוך מספר שנים מסוים.
אנו מנסים ממבט בנ"א, שמבחינתנו גמול הוא מיד או תוך זמן קצוב, לדון כיצד הקב"ה משלם את הגמול.
אין חשבונו של הקב"ה כחשבוננו. (לדוג', כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול, גם אם ישלם אחר 900 שנה זה עדיין באותו יום).


קצת לדייק (ובהמשך גם להרחיב) את הדברים לענ"ד:

נוסח התפילה הזה לא מבוסס על יסודות תיאולוגיים-פילוסופיים שמהם נגזר שאלקים בוודאי שמשלם גמול לכל אויבי נפשנו, וממילא כך הוא גם אם לעולם לא נראה את זה ויומו אלף שנה ושאר פלפולים. לא מדובר בנסתרות, ובעלי התפילה לא לקחו את זה משמי שמים, אלא מניסיון מוכח, או במילים אחרות: זוהי המציאות המתוארת בתנ"ך. כל מי שהצר לישראל - חטף, ובגדול, ובאופן גלוי לגמרי. הרבה פעמים - מיידית, במקום ובמזומן ובפרסום גדול. נכון שלפעמים זה לקח כמה עשרות שנים כמו בגלות מצרים, השעבוד היה 86 שנים, (מספר שטרם עבר מאז השואה).

[ביוצרות לפסח יש אריכות על כל המצרים לישראל איך לא למדו לקח ומוסר ממלך מצרים ושאר המצרים לישראל בתנ"ך שצא וראה מה אירע להם ומה עלה בסופם וכו'. כמדומני שיש שם אמירות כאלה גם כלפי המצרים לישראל בימי מחבר הפיוט הזה (ולדורות). האם גם בימיו כך היתה ההנהגה, כמו בתנ"ך? האם בימיו כל המצר לישראל חטף מיד בנסים גלויים? או שעד סוף כל הדורות אלפי שנים אמורים כל הגויים ללמוד מוסר מהכתוב בתנ"ך דיקא גם אם ההנהגה בפועל אלפי שנים היא אחרת לגמרי? מה שכן, מעניין שרוב האנושות (נוצרים + מוסלמים) רואה צורך להסביר לעצמה האיך הם מעזים להציק לישראל הרי בתנ"ך כתוב כך וכך. כלומר, מחבר הפיוט צודק, זה עובד עד היום...)].

ובתנ"ך זה לא רק מתואר אלא גם מובטח מאלקים שכך יהיה.

אמנם, יש פרשיות תוכחה בתורה, בהן מפורש שאם לא עושים רצונו של מקום, וכ"ש אם מורדים בו וכו' - אזי התגובה של אלקים חמורה ונוראית, ברמה שרק מלקרוא את הפסוקים נראה שלאותם שמתקיימת בהם התוכחה זה בוודאי נראה לא בפרופורציה למה שעשו, וכפי שמפורש במגילת איכה ובקינות שאנו אומרים בת"ב, מה שקראם מודיעים ומה שעשו אינם מודיעים, "ראה ה' והביטה למי עוללת כה" וכיו"ב. ותמוה, הרי כל מי שקורא את ירמיהו רואה בדיוק "למי עוללת כה", אנשים שירמיהו בעצמו אומר "מי יתנני במדבר מלון אורחים ואעזבה את עמי כי כולם מנאפים עצרת בוגדים". ולכאורה הביאור הוא כי עם כל מה שעשו - הם לא רואים שום פרופורציה בין מעשיהם לעונש, ונדמה להם ש"זה כבר מוגזם". ובאמת אצל הקב"ה כשם ש"צדקתו" מתוארת "כהררי אל" כך "משפטיו" מתוארים "תהום רבה". עוצמות נאדרות ובלתי נתפסות לאדם. בחלק הזה אנו הקטנים איננו יכולים להבין איך זה כן בפרופורציה, ויש לזה כל מיני הסברים שבאים ליישב דעתו של אדם.


אגב, באמת מעניין מתי התחילו להשתמש בשפה של "הסתר פנים" במקום בשפה של "תוכחה". וכי למה שאלקים יחליט להסתיר פניו מבית יעקב? סתם כך? סוג של ניסיונות אוהב שלא מוזכרים בדברי הנביאים? לא נראה. אלא באמת מפורש בתורה שאותו הסתר פנים הוא בעצמו חלק נוראי בתוכחה, וממנו תבוא תשובה גדולה וכו'. ואילו היום כמדומה שמבקשים להיפטר מ"עול" ההימצא תחת "תוכחה" והמושג "הסתר פנים" הפך למשהו שכמו עומד בפני עצמו, סוג של הנהגה נסתרת של הקב"ה שאין לנו השגה בה, שהוא פשוט מתנהג עם עמו בהסתר פנים. כי ככה. וכל מה שיש להסביר מדוע המציאות שאנו חיים בה שונה כ"כ מהמציאות המתוארת בתנ"ך הוא האמירה ש"היום (כלומר אלפי שנים כבר) הקב"ה מתנהג בהנהגה אחרת, של הסתר פנים".

ואולי זה כי מבינים שביטול הנבואה והעדר בית המקדש הוא בעצמו "הסתר פנים", וממילא הגם שלא מתוארת בתנ"ך מציאות כזו, היא קיימת לפנינו, ולכן אפשר להסביר איתה דברים. אבל בכל מקרה, מצב זה של חורבן בית המקדש הוא במפורש עונש ותוכחה. (לגבי ביטול הנבואה יש הסבר שבא בגלל ביטול יצרא דע"ז ע"י אנשי כנסה"ג. ובזה כבר יש לדון אם נחשב בגרמת חטאים או לא, והדברים עמוקים).

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מרץ 13, 2020 2:57 am

ואנכי הסתר אסתיר פני מהם.
ואסתר מה"ת מנין.
והגר"א על המגילה יענו על שאלתך.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מרץ 13, 2020 4:48 am

איש קריות כתב:בא נניח לשאלת "המשלם גמול" ופתרונה ונעבור לשאלה מציקה הרבה יותר. שאלה ששמעתי מכמה בחורים ואברכים צעירים שתורתם אומנותם במלוא המובן, אך יחד עם זאת ואולי דווקא בשל כך, טרדה השאלה הבאה את מנוחתם.
אנחנו מאמינים בני מאמינים בכוחה של תפילה.
כל דרדק/נער/ צורב צעיר שמע אין ספור סיפורים על כוחה של תפילה להביא ישועה.
בואו ונבחן לרגע את הדברים בצורה "אובייקטיבית".
ניקח שתי מחלקות לחולי סרטן בשני בתי חולים. האחת מצויה בעיר של יראים ושלמים והשניה בעיר של כופרים ומכעיסים.
מיותר לציין כי בעיר היראים, החולים ומכריהם שופכים כל העת שיח לפני שוכן מרומים, ואילו בעיר הסמוכה משתדלים החולים לטפל במחלתם בעיקר על פי דרך הטבע וחכמת הרפואה.
מהם אחוזי ההחלמה בשתי המחלקות?
לכאורה אנו צריכים להיות עדים לפער ניכר בין המחלקות שהרי תפילה פועלת ישועה, אולם למעשה כנראה לא כך הם פני הדברים.
כשמגיע חולה לבית חולים ומגלה, לא עלינו, כי הצטרף גם הוא למועדון החולים, נפגש הוא עם רופא או מנהל המחלקה המציג בפניו את הנתונים הסטטיסטיים בנוגע לסיכויי החלמתו. מעולם לא שמענו כי הנתונים המוצגים בפני החולים בעיר היראים שונים מהנתונים בעיר הכופרים.
רגע לפני שאני חוטף בליסטראות מחברי הפורום על השאלה "הכפרנית" הזו שאגב, אותי אישית כלל לא מטרידה.
רגע לפני שכל אחד מציג את תשובתו לענין, ותרשו לי לשער, ידידיי הוירטואליים, שתשובתו של כל אחד מכם תהיה שונה מחברתה, משמע אין תשובה חד משמעית לדבר,
רגע לפני כן תרשו לי לשאול:
מה ייעשה בחור עובד השם שתורתו אומנתו ששאלה זו מקננת בתוכו?
ייגש לרבי דוד כהן שליט"א? לגר"ש פלאי?
וכי אין צורך במקום בו ידונו בשאלות מעין אלו תוך חתירה לתשובה אמיתית וכנה המתיישבת על לב השואל?
אינני יודע מהו המענה הניתן בבית המדרש הגר"א על שאלות מעין אלו, אך ברי לי שהם אינם דוחים או מתקיפים את השואל, אלא אדרבה, משבחים אותו על כנותו, ומשתדלים ככל האפשר להעניק לו תשובה המתיישבת על ליבו

הבעיה הראשונה בדבריך, מדוע בעיר של יו"ש יש בכלל בית חולים ועוד חולי סרטן?
ובכלל, כיוון שאין מציאות כזו היום של עיר שכולה יו"ש, הדוגמה שלך לא רלוונטית, מה זה קשור בכלל לעיר, איש בחטאו יומת, יותר טוב היה לו היית שואל מדוע צדיקים וגדולי הדור נחלים אף הם במחלות איומות? או מדוע נהרגו אף הם ע"י הגרמנים, הלא לכאורה היו צריכים למות מיתת נשיקה.
ושוב, מנין לך שהתשובה שאותו בחור שלנו יקבל בבית מדרש הגרא היא התשובה האמיתית? האם ירדה להם פיתקא מן השמים? והנה אתה בעצמך כותב שאינך יודע אלו תשובות מקבלים שם, אך ברור לך שלא דוחים את הבחור או מתקיפים אותו, ומנין לך שר"י או משגיח או משפיע אחר היה מתקיף ודוחה? זה נראה לי הוצאת לעז בעקיפין כאילו רק בבית מדרש הגר"א יש סבלנות לשמוע את קובלנות הבחורים. ומה עשו עד שקם לו בית מדרש הגר"א? לא היה לאן לפנות? האם החזון אי"ש דחה מי שבא אליו עם שאלות באמונה? למי הוא כתב את הספר אמונה ובטחון?

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מרץ 13, 2020 4:52 am

איש קריות כתב:אני לא חושב לרגע שלרד"כ אין תשובות לשאלות מעין אלו, אבל במטותא, נסה להציע לכל חברונר מצוי לגשת לרד"כ עם שאלה מעין זו...
ספר לנו אחר כך מה היתה תגובתו...

לא לכל ר"י יש תשובות לכל השאלות או את האפשרות להתחבר לתלמידים שירגישו נח לשאול אותו שאלות שאינן קשורות ללימוד. אז אם הבחור או האברך לומד בכזו ישיבה, או שימצא לו מישהו שהוא יכול לדבר עמו, או שיחפש ישיבה אחרת אפילו שהיא לא כ"כ יוקרתית כמו הראשונה ויקבל שידוך קצת פחות יוקרתי. מה חשוב לו יותר: היוקרתיות או חיפוש האמת?
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' מרץ 13, 2020 5:38 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מרץ 13, 2020 5:12 am

עושה חיל כתב:
איש קריות כתב:המחקרים על כך שדתיים מאריכים ימים נעשו בעיקר מעבר לים, במקומות בהם האמונה אינה דווקא בקל אחד...
מה שמחזיר את השאלה לתוקפה, אולי ביתר שאת...

המאמינים בשיתוף ומתפללים לה', תפילתם אינה מתקבלת?
האם אין זה בכלל "קרוב ה' לכל קוראיו"?

מאין הנתון המדהים שהמציאות היא שדתיים מאריכים ימים יותר? המילה "מחקרים" היא חסרת משמעות. מי עשה מחקר? את מי הוא חקר? מה כמות הנחקרים במדגם? מנין בכלל שעשה מחקר ולא המציאו סתם נתונים כפי שקורה הרבה פעמים?
אך בא נניח לרגע שאכן נעשה מחקר כלשהו, מן הסתם זה רק מדגם קטן של האוכלוסיה הכוללת גם גויים ומן הסתם גוי "דתי" שומר על עצמו יותר, אך האם זאת אומרת שבגלל שהמחקר מראה שדתיים חיים יותר אז מותר לעשן ולאכול לא בריא? הלא בכל יום נפטרים אנ"ש בכל הגילים.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' מרץ 13, 2020 5:29 am

זאב ערבות כתב:
לעולם יהיה אדם כתב:
זאב ערבות כתב:ומי אמר שהמענה שנותנים בבית מדרש הגר"א לשאלות אלו הוא המענה האמיתי?

מי אמר שלא?

ומי אמר שכן?

ויכוח מתומצת [לא בציניות].

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ו' מרץ 13, 2020 6:54 am

זאב ערבות כתב:מאין הנתון המדהים שהמציאות היא שדתיים מאריכים ימים יותר? המילה "מחקרים" היא חסרת משמעות. מי עשה מחקר? את מי הוא חקר? מה כמות הנחקרים במדגם? מנין בכלל שעשה מחקר ולא המציאו סתם נתונים כפי שקורה הרבה פעמים?

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו לפני 3 שנים, חרדים חיים בממוצע 3 שנים יותר מחילונים.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מרץ 13, 2020 7:06 am

הרואה כתב:לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו לפני 3 שנים, חרדים חיים בממוצע 3 שנים יותר מחילונים.

שאלה תמימה: מה זה הלמ"ס? ועל מה מבוססים הנתונים שלהם? על מה מבוסס הממוצע?

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ו' מרץ 13, 2020 7:38 am

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של מדינת ישראל, אם יש איפשהו נתונים מבוססים זה שם.

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש קריות » ו' מרץ 13, 2020 8:22 am

זאב ערבות כתב:
איש קריות כתב:אני לא חושב לרגע שלרד"כ אין תשובות לשאלות מעין אלו, אבל במטותא, נסה להציע לכל חברונר מצוי לגשת לרד"כ עם שאלה מעין זו...
ספר לנו אחר כך מה היתה תגובתו...

לא לכל ר"י יש תשובות לכל השאלות או את האפשרות להתחבר לתלמידים שירגישו נח לשאול אותו שאלות שאינן קשורות ללימוד. אז אם הבחור או האברך לומד בכזו ישיבה, או שימצא לו מישהו שהוא יכול לדבר עמו, או שיחפש ישיבה אחרת אפילו שהיא לא כ"כ יוקרתית כמו הראשונה ויקבל שידוך קצת פחות יוקרתי. מה חשוב לו יותר: היוקרתיות או חיפוש האמת?

רבי זאב ערבות היקר!!
דבר ראשון: כבוד לי הוא להתכתב איתך כאן על גבי הפורום, את שימעך שמעתי ואת האשכול הנושא את שמך קראתי, כך שלכבוד הוא לי להתכתב עם "אושייה" שכמוך.
לגופן של דברים: ישנה תחושה שאתה מנסה כל העת לפשפש ולמצוא מומים בבית מדרש הגר"א, על דרך "יש להקשות בדוחק"...
"מנין שהם יודעים לתת את התשובות הנכונות?"
"למה שהבחור לא יעבור ישיבה"? וכן על זה הדרך.
בוא נודה על האמת.
רובם המכריע של ראשי הישיבות וגם המשגיחים לא ערוך וגם לא מסוגל להתמודד עם סוגיות כאלו. גם הבחורים מצידם לא חושבים לרגע לגשת אליהם עם שאלות כאלו.
קמו אנשים יראים ושלמים ומתוך הכרת המצוקה ייסדו מקום הנותן מענה לנבוכים בסוגיות אלו.
מה פשעם ומה חטאתם?
שהגר"ש פלאי לא מבין את נחיצות עבודתם?
הלא כל מי שעינים בקודקדו, המכיר את מצב הדור וקורא את קונטרסו של הגר"ש פלאי, רואה את הנתק המוחלט ביניהם. הם פשוט לא דוברים את אותה שפה. כך שהצורך בבית מדרש כזה רק מתחדד לנוכח שמיעת וקריאת דברי המתנגדים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מרץ 13, 2020 9:09 am

קו ירוק כתב:ואנכי הסתר אסתיר פני מהם.
ואסתר מה"ת מנין.
והגר"א על המגילה יענו על שאלתך.


דומה שלא קראת לפני שהגבת.

(ומילא גר"א, אבל באמת נראה לך שצריך להזכיר לי פסוקים וגמרות הכי ידועים שיש בנושא?).

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 13, 2020 10:20 am

מ
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ו' מרץ 13, 2020 12:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' מרץ 13, 2020 10:34 am

עושה חיל כתב:
איש קריות כתב:לכאורה אנו צריכים להיות עדים לפער ניכר בין המחלקות שהרי תפילה פועלת ישועה, אולם למעשה כנראה לא כך הם פני הדברים.

מי אמר לך? בדקת?
המציאות היא שדתיים מאריכים ימים יותר. אולי מעיד משהו על ההנחה שהצגת.

viewtopic.php?f=17&t=34134&p=382312&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%9D#p381985

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' מרץ 13, 2020 10:51 am

ר' זאב

אתה כל הזמן שואל מי אומר שהתשובות שנותנים בבימ"ד הגר"א הן אמיתיות.

ואני אומר, מי אמר לך שהבחור צריך תשובה אמיתית? הבחור צריך תשובה שיכולה להיות אמיתית, והיא מתקבלת על הדעת ומניחה את הנפש.

וזה הוא מקבל שם!

אגב, כשבחור שואל את רד"כ שאלה במיגו, מי אומר שהתשובה שהיא מקבל היא אמיתית?

אלא מאי, מספיק שהתשובה היא אמיתית וקוהרנטית עם המושגים של הסוגיה ושל הבחור.

כך גם כאן.

וזה, הם בהחלט יודעים לתת שם, ומצילים מאות בחורים מלחפש את התשובות בדעת אמת או באתרי כפירה.

אז מה עדיף לך?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 13, 2020 12:13 pm

לפי דבריך, זה סוג של 'עזרה ראשונה' או 'רע במיעוטו'. יתכן.

בכל מקרה, ההשוואה למיגו היא מופרכת מעיקרה, שכן מדובר כאן בענינים של יסודי האמונה, וכאן כל סטייה היא מסוכנת.

וידוע המשל ממי שראה אש הולכת ומתפשטת, והלך והביא את הנוזל הראשון שראה, ולא הבחין בין מים, יין ושמן - העיקר שיצליח לעצור את האש הנוראית!

רק טעות אחת היתה לו: הנוזל הראשון שנקרה לו היה נפט...

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' מרץ 13, 2020 1:14 pm

איך יודעים אם שפכת על האש מים או נפט?

לפי התוצאה.

איך יודעים אם בימ"ד הגר"א מחזק אמונה לבחורים או מחליש חלילה?

לפי התוצאה.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' מרץ 13, 2020 1:19 pm

אני לא חושב שהנושא של הפולמוס על בית מדרש הגר"א הוא העיסוק באמונה ובשאלות סביב לה.
מאז ומעולם היו שעסקו בכך, וגם בימינו יש הרבה שעוסקים בכך. ואף אחד לא התנגד אליהם בצורה מובהקת.

אמת שבעולם הישיבות לא עוסקים בצורה מסודרת בלימודי אמונה. יהיו שידרשו זאת לשבח ויהיו שידרשו לגנאי.
אבל תמיד היה ויש שיח חזק על אמונה, בעיקר אצל הבחורים, אבל לא רק. יש ישיבות שגם חלק מאנשי הצוות מדברים על כך עם הבחורים, כל אחד לפום חורפיה [גם ר' דוד כהן מוסר וועדים על דרך ה'. והוא בהחלט נכנס ומעמיק בשאלות שונות]. כמו כן מסתובבים ספרים רבים שעוסקים בעניני אמונה. וכמובן בחורים שהתקשו ברצינות בשאלות באמונה הופנו לאנשים המתאימים ובינהם גם להרב פייבלזון והרב ענבל (שתכף אתיחס אליהם). אמנם לצערינו יש גם הזנחה פושעת, ולפעמים הצוות בישיבות מתעלם מקשיים באמונה שיש לבחורים או שדוחים אותם בקש ובגבבה. אבל עדיין חלק נכבד מהתפקיד של לב שומע הוא לסייע ביד הנבוכים באמונה.
ואגב היו כאן שטענו למהפך בעקבות האינטרנט. למען האמת דווקא בנושא האמונה, אני לא חושב שיש מהפך משמעותי על ידי האינטרנט. כי בסופו של דבר השאלות הם עתיקות יומין, ואין כאן סודות גדולים. מדהים לקרוא את אותם טענות שכבר מופיעות בשו"ת הרשב"א וגם בדעת אמת. אולי הסידור של השאלות באתרי כפירה באופן מסודר וחד יותר, עלול להרשים יותר את הקורא. וכבר פעם אמר לי הרב נויגרשל שאת השאלות הטובות ביותר הוא שמע מבפנים.. מתוך הבחורי ישיבות..

אבל יש הבדל משמעותי בין אנשים כמו הרב נויגרשל או הרב צבי ענבל או בנו הרב יהושע וכן רבים מהעוסקים באמונה, לבין הרב פייבלזון או הרב אוריה ענבל ועוד מבית מדרש הגר"א. בעוד הראשונים הם מסבירנים של האמונה היהודית, ובסופו של דבר הם משתמשים באותם טענות, חומר שכבר מופיע ביהדות מזה דורות רבים. אמנם כל אחד והנוסח שלו, אבל בסופו של דבר המסה הבסיסית של הטענות די דומה. אבל השניים האחרים הם הוגי דעות יותר מאשר מסבירני אמונה, הם אנשים שפיתחו תפיסת עולם מסוימת, כמובן עם יסודות חזקים בתורה ובאמונה, אבל עדיין הם יותר אנשי הגות מאשר מרצים בערכים. הם לא באים לענות את התשובות המקובלות לשאלות מקובלות. הם באים לתת עומק חדש, רעיונות חדשים, שחלקם גם באים ליישב שאלות שונות, אבל הגישה היא יותר חדשנית, והיא בעיקר באה לתת את מה שהם קורים חיבור. זה גם מה שסוחף בהם יותר משאר המרצים השונים. ובנקודה הזו טמון הבדל גדול, למשל הרב נוגרישל מוסר שיעור בבית וגן מזה שנים רבות, ומגיעים אליו בחורים רבים מכל הישיבות באזור, ולא נשמע קול מחאה. מסתבר שנשאלים שם שאלות רבות, אבל סגנון התשובות הוא ידוע, אבל הרב פייבלזון מציע הגות מקורית, ובאופן כזה טבעי שתתעורר חשדנות או הסתיגות מסוימת מהרעיונות.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' מרץ 13, 2020 1:27 pm

אפרקסתא דעניא כתב:איך יודעים אם שפכת על האש מים או נפט? לפי התוצאה.
איך יודעים אם בימ"ד הגר"א מחזק אמונה לבחורים או מחליש חלילה? לפי התוצאה.


השתתפתי הרבה בפעולות שונות של בית מדרש הגר"א.
לא חושב שזה מחליש אבל גם חיזוק גדול באמונה לא ראיתי. האמת זה סוג של נייעס באמונה.
מגיעים בחורים שאוהבים את הנושא, עם זיקה לרעיונות שנשמעים שם, ודנים יחד.

שאלות שמציקות לבחורים באמת בדרך כלל נשאלות בצורה יותר פרטית ואישית.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' מרץ 13, 2020 1:35 pm

ישא ברכה כתב:לא חושב שזה מחליש אבל גם חיזוק גדול באמונה לא ראיתי. האמת זה סוג של נייעס באמונה.

איך נראה חיזוק באמונה?

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' מרץ 13, 2020 2:24 pm

אני אתן דוגמא לא משקפת באמת. ויהיו שיגידו קטנונית אבל זה היה אחד הפעמים שהדהדה במוחי ההכרה שיש פער מאד גדול בין הדיבורים הגבוהים לבין רמת החיים בפועל.
היה פעם היה דיון סוער באמונה, או אולי יותר מדויק על ידיעת ה', וכל אחד הציג את המבט שלו. הדיון נמשך זמן רב עם הרבה מאד אנרגיה של המשתתפים.
סיימו את הדיון ועמדו להתפלל מנחה, והמנחה היתה נראית כלקוחה מאיצקוביץ או זכרון משה העתק הדבק, (כמובן בלי להכליל ולא עקבתי אחרי כל אחד). אני השתוממתי, אאל"ט פניתי אז להרב אוריה ואמרתי לו דיברו כאן שעה וחצי על הקב"ה, מיהו, מה היחס שלו אלינו ושלנו אליו. ואנשים צעקו ודיברו, ובסופו של דבר עומדים מול הקב"ה בדיוק כמו דלת העם. הוא ענה לי שזה לא מדויק ויש כאלה שכן לוקחים את הדברים למעשה.

והאמת במחשבה שניה (ממה שכתבתי קודם) אני חושב שכן יש תרומה מסוימת וזה לא סתם נייעס, בסופו של דבר הידע שלהם בסוגיות חשובות גדל, וזה יכול להביא תועלת גם באחרית הימים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מרץ 13, 2020 2:38 pm

את הטענה הזאת אפשר לטעון בהרבה הקשרים,
הרי לא אחרי הרבה שמועס'ן ושיחות מוסר אתה מגלה בהכרח רצינות והתעוררות מיוחדים,
וזה כח בפני עצמו לרומם ציבור 'על המקום'.

הסתירה הזאת בלטה לגביי כשראיתי סרטון של ארגון 'שקוף', אודותיו כבר דובר כאן. הסרטון הוא מיום של נופש באיזה חור במדבר,
ויש ריגושים ומנגינות, ונפש, וחיבור, וכל המילים הכי גבוהות, להתחבר לעצמך, להיות טוב, לחיות עם בורא עולם וכו' וכו'.
ופתאום אתה רואה את ה'מנחה' שמה. לא יאומן. באיצקוביץ זה נראה יותר טוב.

זנב לאריות
הודעות: 269
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זנב לאריות » ו' מרץ 13, 2020 3:14 pm

ישא ברכה כתב:אני אתן דוגמא לא משקפת באמת. ויהיו שיגידו קטנונית אבל זה היה אחד הפעמים שהדהדה במוחי ההכרה שיש פער מאד גדול בין הדיבורים הגבוהים לבין רמת החיים בפועל.
היה פעם היה דיון סוער באמונה, או אולי יותר מדויק על ידיעת ה', וכל אחד הציג את המבט שלו. הדיון נמשך זמן רב עם הרבה מאד אנרגיה של המשתתפים.
סיימו את הדיון ועמדו להתפלל מנחה, והמנחה היתה נראית כלקוחה מאיצקוביץ או זכרון משה העתק הדבק, (כמובן בלי להכליל ולא עקבתי אחרי כל אחד). אני השתוממתי, אאל"ט פניתי אז להרב אוריה ואמרתי לו דיברו כאן שעה וחצי על הקב"ה, מיהו, מה היחס שלו אלינו ושלנו אליו. ואנשים צעקו ודיברו, ובסופו של דבר עומדים מול הקב"ה בדיוק כמו דלת העם. הוא ענה לי שזה לא מדויק ויש כאלה שכן לוקחים את הדברים למעשה.

והאמת במחשבה שניה (ממה שכתבתי קודם) אני חושב שכן יש תרומה מסוימת וזה לא סתם נייעס, בסופו של דבר הידע שלהם בסוגיות חשובות גדל, וזה יכול להביא תועלת גם באחרית הימים.

מעשה שששמעתי מאבי שליט"א, אחרי 'מאמר' מרומם של מרן הגר"י הוטנר זללה"ה פנה א' מהת"ח שהיה בציבור השומעים לאלו שהיו לצידו, ואמר להם "נו אז מה לוקחים מזה למעשה", ואמר ע"ז מרן הגר"מ שפירא זללה"ה שזה היה בחינה של "נתן עליו את כפו ומיעטו" [מש"כ על הקב"ה לגבי אדה"ר אחר החטא] -
דהיינו שלא כל חויה רוחנית נשגבת ומרוממת אפשר לצמצם אותה לתוך כלים מעשיים ובודאי שלא באופן מיידי, טבעם של דברים מעין אלו שאחרי תקופה ממושכת הדברים נותנים את אותתם ומרוממים את האדם ומשנים אותו מי יותר ומי פחות אבל ההתנהגות כולה מושפעת, [זה לא רק עניין של הצטברות של ידע כמו שכ' אח"כ אלא הדברים משפיעים ומרוממים בתהליך].
פוק וחזי בציבור השומעים בביהמ"ד פחד יצחק [העקביים והרציינים ולא האורחים מידי פעם] כמה נכבדות אצילות ורוממות ניכרת מכל ההלוך ילך שלהם, ולכן הדוג' שהבאת לא רק שאינה משקפת כמו שכ' בהגינות אלא איננה נכונה. [ואגב אייני שייך כלל לביהמ"ד הגר"א ולא לציבור תלמידי בעלי המחשבה].


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים