אTKH כתב:"המשלם גמול" בחשבונו של הקב"ה אינו חשבון בנ"א, ואינו מתחייב לקיימו תוך מספר שנים מסוים.
אנו מנסים ממבט בנ"א, שמבחינתנו גמול הוא מיד או תוך זמן קצוב, לדון כיצד הקב"ה משלם את הגמול.
אין חשבונו של הקב"ה כחשבוננו. (לדוג', כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול, גם אם ישלם אחר 900 שנה זה עדיין באותו יום).
קצת לדייק (ובהמשך גם להרחיב) את הדברים לענ"ד:
נוסח התפילה הזה לא מבוסס על יסודות תיאולוגיים-פילוסופיים שמהם נגזר שאלקים בוודאי שמשלם גמול לכל אויבי נפשנו, וממילא כך הוא גם אם לעולם לא נראה את זה ויומו אלף שנה ושאר פלפולים. לא מדובר בנסתרות, ובעלי התפילה לא לקחו את זה משמי שמים, אלא מניסיון מוכח, או במילים אחרות:
זוהי המציאות המתוארת בתנ"ך. כל מי שהצר לישראל - חטף, ובגדול, ובאופן גלוי לגמרי. הרבה פעמים - מיידית, במקום ובמזומן ובפרסום גדול. נכון שלפעמים זה לקח כמה עשרות שנים כמו בגלות מצרים, השעבוד היה 86 שנים, (מספר שטרם עבר מאז השואה).
[ביוצרות לפסח יש אריכות על כל המצרים לישראל איך לא למדו לקח ומוסר ממלך מצרים ושאר המצרים לישראל בתנ"ך שצא וראה מה אירע להם ומה עלה בסופם וכו'. כמדומני שיש שם אמירות כאלה גם כלפי המצרים לישראל בימי מחבר הפיוט הזה (ולדורות). האם גם בימיו כך היתה ההנהגה, כמו בתנ"ך? האם בימיו כל המצר לישראל חטף מיד בנסים גלויים? או שעד סוף כל הדורות אלפי שנים אמורים כל הגויים ללמוד מוסר מהכתוב בתנ"ך דיקא גם אם ההנהגה בפועל אלפי שנים היא אחרת לגמרי? מה שכן, מעניין שרוב האנושות (נוצרים + מוסלמים) רואה צורך להסביר לעצמה האיך הם מעזים להציק לישראל הרי בתנ"ך כתוב כך וכך. כלומר, מחבר הפיוט צודק, זה עובד עד היום...)].
ובתנ"ך זה לא רק
מתואר אלא גם
מובטח מאלקים שכך יהיה.
אמנם, יש פרשיות תוכחה בתורה, בהן מפורש שאם לא עושים רצונו של מקום, וכ"ש אם מורדים בו וכו' - אזי התגובה של אלקים חמורה ונוראית, ברמה שרק מלקרוא את הפסוקים נראה שלאותם שמתקיימת בהם התוכחה זה בוודאי נראה לא בפרופורציה למה שעשו, וכפי שמפורש במגילת איכה ובקינות שאנו אומרים בת"ב, מה שקראם מודיעים ומה שעשו אינם מודיעים, "ראה ה' והביטה למי עוללת כה" וכיו"ב. ותמוה, הרי כל מי שקורא את ירמיהו רואה בדיוק "למי עוללת כה", אנשים שירמיהו בעצמו אומר "מי יתנני במדבר מלון אורחים ואעזבה את עמי כי כולם מנאפים עצרת בוגדים". ולכאורה הביאור הוא כי עם כל מה שעשו - הם לא רואים שום פרופורציה בין מעשיהם לעונש, ונדמה להם ש"זה כבר מוגזם". ובאמת אצל הקב"ה כשם ש"צדקתו" מתוארת "כהררי אל" כך "משפטיו" מתוארים "תהום רבה". עוצמות נאדרות ובלתי נתפסות לאדם. בחלק הזה אנו הקטנים איננו יכולים להבין איך זה
כן בפרופורציה, ויש לזה כל מיני הסברים שבאים ליישב דעתו של אדם.
אגב, באמת מעניין מתי התחילו להשתמש בשפה של "הסתר פנים" במקום בשפה של "תוכחה". וכי למה שאלקים יחליט להסתיר פניו מבית יעקב? סתם כך? סוג של ניסיונות אוהב שלא מוזכרים בדברי הנביאים? לא נראה. אלא באמת מפורש בתורה שאותו הסתר פנים הוא בעצמו חלק נוראי בתוכחה, וממנו תבוא תשובה גדולה וכו'. ואילו היום כמדומה שמבקשים להיפטר מ"עול" ההימצא תחת "תוכחה" והמושג "הסתר פנים" הפך למשהו שכמו עומד בפני עצמו, סוג של הנהגה נסתרת של הקב"ה שאין לנו השגה בה, שהוא פשוט מתנהג עם עמו בהסתר פנים. כי ככה. וכל מה שיש להסביר מדוע המציאות שאנו חיים בה שונה כ"כ מהמציאות המתוארת בתנ"ך הוא האמירה ש"היום (כלומר אלפי שנים כבר) הקב"ה מתנהג בהנהגה אחרת, של הסתר פנים".
ואולי זה כי מבינים שביטול הנבואה והעדר בית המקדש הוא בעצמו "הסתר פנים", וממילא הגם שלא מתוארת בתנ"ך מציאות כזו, היא קיימת לפנינו, ולכן אפשר להסביר איתה דברים. אבל בכל מקרה, מצב זה של חורבן בית המקדש הוא במפורש עונש ותוכחה. (לגבי ביטול הנבואה יש הסבר שבא בגלל ביטול יצרא דע"ז ע"י אנשי כנסה"ג. ובזה כבר יש לדון אם נחשב בגרמת חטאים או לא, והדברים עמוקים).