היא שיחתי כתב:מבלי לדבר על הרב אוריה, ששמעתי עליו מאנשים המכירים אותו אישית שהינו אדם ראוי בתכלית.
ממה ששמעתי שיעורים שלו המופיעים באתר, זה לא 'דרך חדשה' בלימוד, או 'גישה מקורית' בלימוד כפי שמנסים להציג כאן.
הוא לוקח מושגים פילוסופיים קיימים, אגב, לתחושתי בלא הבנה מעמיקה באמת בתחומים הפילוסופיים בהם הוא עוסק, אלא בתור אוטודידקט עם ידע בינוני, ומערב אותם עם מושגים תורניים שונים בכל מיני דרכים כאלו ואחרות, אבל עצם הדבר של עירוב פילוסופיה חיצונית בנושאים תורניים לא נעשה מאז ימי מורה הנבוכים. ואם נעשה אזי היה הדבר הרבה יותר בחשאי מדרכו של הרב אוריה.
נקודה נוספת, ניסיונות ההתמודדות שלו הם מול המחקרים העדכניים, כגון מחקרים היסטוריים שונים, ושוב בתור אוטודידקט, לא ידוע לי שאחד מהחדשנים שתוארו לעיל היה עסוק בסוג של פולמוס מול מקורות מן החוץ.
ואכפול את דבריי, למיטב ידיעתי מפי אנשים המכירים אותו אישית, מדובר באדם רב כישרון, עילוי, ירא שמים, ואדם ראוי לחלוטין.
ישא ברכה כתב:בכל אופן בעיני זה היה צפוי, כבר לפני כמה שנים אמר לי חבר שבסוף עוד יצאו נגדו.. רק הפליאה שלי למה הביקורת באה מהצד הירושלמי של המפה שתמיד היה יותר ליברלי באופק המחשבה, ואולי היום התהפכו היוצרות. אני לא חושב שיש פה מה לעשות עסק, הוא מצטרף למחנה של חבר חכמים כמו ר' גדליה/ר' לייב/ר' יצחק שלמה/ר' משה שפירא, ומן הסתם יש עוד שאני לא מכיר.
נוטר הכרמים כתב:אל תשכח שמדובר בבחורים בגיל הטיפש עשרה שמחפשים זהות עצמית ומיוחדות,
נוטר הכרמים כתב:אני מדמיין את עצמי כבחור בגיל הזה,
עם המשברים והאכזבות, החיפושים והתהיות,
נוטר הכרמים כתב:כמה הבהרות:
1. אני לא מקבל את ההיתלות המשונה ברה"י הגרי"ג אידלשטיין שליט"א,
גם אם הוא מעודד את ריבוי לימוד הבקיאות,
הרי שבנוגע לחיפוש הבנות והתחברות אישית הוא מייצג את ההיפך הגמור.
בתקופת לימודי אצלו, הוא קרא לקבוצת בחורים, הייתי ביניהם,
ואמר לנו ועד על דרכי הלימוד,
בתוך הדברים הוא אמר, כל הש"ס זה 'מילתא דתמיהא',
מה שלא מבינים זה גילוי על מה שחושבים שמבינים שלא מבינים.
בשיעוריו היה נצמד להגדרות המקובלות הישרות והחדות,
ולא מוכן להיכנס להסברים נוספים.
אם לא די בזה 'לא נכנסו באזניו' הצעות של בחורים של כל מיני מהלכים מחודשים.
2. כשאני לא ממהר להשתמש במינוחים של מינות ואפיקורסות, אינני מתכוין לבקר את אלו שטוענים כך,
אני רק טוען שבעיני הדיון הוא רחב בהרבה, לא רק אם יש כאן ח"ו איזה מורידין ולא מעלין,
אלא האם כל העסק הזה הוא חיובי ומועיל,
היצא הפסדו בשכרו,
וכיוצא בזה.
נוטר הכרמים כתב:מן הסתם דעתו של הגר"י אייכנשטיין שליט"א חיובית, הרי בנו ידידנו שליט"א משתייך רשמית לענין.
מאידך, שמעתי הערב מכלי ראשון, מידיד שלי שמתעסק בנושא,
שהגאון ר' נתן רוטמן שלח אליו שהוא לא מזדהה עם כל מה שעושים בית מדרש הגר"א, ועוד כל מיני הסתייגויות.
(ובאמת כמי ששמע קצת את ר' נתן אוכל לומר שלפחות בחלק של האוירה, היא שונה לחלוטין מאוירה של ביהמ"ד הגר"א,
התרשמותי על פי החומר אליו נחשפתי).
בדיוק לכך התכוונתי כשאמרתי שמי שמגיע עם מיזמים ורעיונות חדשים צריך גיבוי פרטני יותר,
לא מספיק 'לאסהודי גברא' בעלמא.
יעקב בורלשטיין כתב:מלבד עצם הטענה שאתה חושב שהגר''ג מתנגד
היא שיחתי כתב:מבלי לדבר על הרב אוריה, ששמעתי עליו מאנשים המכירים אותו אישית שהינו אדם ראוי בתכלית.
_ _ _
ואכפול את דבריי, למיטב ידיעתי מפי אנשים המכירים אותו אישית, מדובר באדם רב כישרון, עילוי, ירא שמים, ואדם ראוי לחלוטין.
היא שיחתי כתב:..אבל עצם הדבר של עירוב פילוסופיה חיצונית בנושאים תורניים לא נעשה מאז ימי מורה הנבוכים. ואם נעשה אזי היה הדבר הרבה יותר בחשאי מדרכו של הרב אוריה.
נוטר הכרמים כתב:אני מדמיין את עצמי כבחור בגיל הזה,
עם המשברים והאכזבות, החיפושים והתהיות,
לא הייתי יכול לעצור מלהתנסות בטעם המשכר הזה והריגושים שבעקבותיו.
היא שיחתי כתב:אבל עצם הדבר של עירוב פילוסופיה חיצונית בנושאים תורניים לא נעשה מאז ימי מורה הנבוכים.
נוטר הכרמים כתב:בתקופת לימודי אצלו, הוא קרא לקבוצת בחורים, הייתי ביניהם,
ואמר לנו ועד על דרכי הלימוד,
בתוך הדברים הוא אמר, כל הש"ס זה 'מילתא דתמיהא',
מה שלא מבינים זה גילוי על מה שחושבים שמבינים שלא מבינים.
בשיעוריו היה נצמד להגדרות המקובלות הישרות והחדות,
ולא מוכן להיכנס להסברים נוספים.
אם לא די בזה 'לא נכנסו באזניו' הצעות של בחורים של כל מיני מהלכים מחודשים.
נוטר הכרמים כתב:2. כשאני לא ממהר להשתמש במינוחים של מינות ואפיקורסות, אינני מתכוין לבקר את אלו שטוענים כך,
אני רק טוען שבעיני הדיון הוא רחב בהרבה,
לעולם יהיה אדם כתב:נוטר הכרמים כתב:בתקופת לימודי אצלו, הוא קרא לקבוצת בחורים, הייתי ביניהם,
ואמר לנו ועד על דרכי הלימוד,
בתוך הדברים הוא אמר, כל הש"ס זה 'מילתא דתמיהא',
מה שלא מבינים זה גילוי על מה שחושבים שמבינים שלא מבינים.
בשיעוריו היה נצמד להגדרות המקובלות הישרות והחדות,
ולא מוכן להיכנס להסברים נוספים.
אם לא די בזה 'לא נכנסו באזניו' הצעות של בחורים של כל מיני מהלכים מחודשים.
מימי לא שמעתי מילים כאלו, ולמות שאתה עד נאמן כמובן, אני מתקשה להאמין שר' גרשון אכן אמר את זה (לא סיפרת מה היה ההקשר, אולי הוא רק רצה לאזן קיצוניות לצד השני).
אם כל הש"ס מילתא דתמיהה בשביל מה אנחנו בכלל לומדים אותו? מה הוא רלוונטי אלינו?
מה עשו כל גדולי הדורות כל ימי חייהם אם לא הבינו את הש"ס?
ובכלל הרי זה דבר שהחוש בכחיש, הש"ס הוא הספר הכי רציונלי שאני מכיר, עם לוגיקה עקבית לחלוטין שאינה נושאת פנים לאיש. אין זה אומר שאין קושיות, כמובן, אבל היחס שלנו לקושיה - ואני לא מכיר הבדל בנושא הזה בין בתי מדרש שונים - הוא כשל שערורייה, כאסון ממש.
סעדיה כתב:לעולם יהיה אדם כתב:נוטר הכרמים כתב:בתקופת לימודי אצלו, הוא קרא לקבוצת בחורים, הייתי ביניהם,
ואמר לנו ועד על דרכי הלימוד,
בתוך הדברים הוא אמר, כל הש"ס זה 'מילתא דתמיהא',
מה שלא מבינים זה גילוי על מה שחושבים שמבינים שלא מבינים.
בשיעוריו היה נצמד להגדרות המקובלות הישרות והחדות,
ולא מוכן להיכנס להסברים נוספים.
אם לא די בזה 'לא נכנסו באזניו' הצעות של בחורים של כל מיני מהלכים מחודשים.
מימי לא שמעתי מילים כאלו, ולמות שאתה עד נאמן כמובן, אני מתקשה להאמין שר' גרשון אכן אמר את זה (לא סיפרת מה היה ההקשר, אולי הוא רק רצה לאזן קיצוניות לצד השני).
אם כל הש"ס מילתא דתמיהה בשביל מה אנחנו בכלל לומדים אותו? מה הוא רלוונטי אלינו?
מה עשו כל גדולי הדורות כל ימי חייהם אם לא הבינו את הש"ס?
ובכלל הרי זה דבר שהחוש בכחיש, הש"ס הוא הספר הכי רציונלי שאני מכיר, עם לוגיקה עקבית לחלוטין שאינה נושאת פנים לאיש. אין זה אומר שאין קושיות, כמובן, אבל היחס שלנו לקושיה - ואני לא מכיר הבדל בנושא הזה בין בתי מדרש שונים - הוא כשל שערורייה, כאסון ממש.
נוטר הכרמים כתב:סוחפת.
יש כאן התחמקות מנקודה מרכזית בדיון,
..
משכך, הוא פעל שהאנשים המיוחדים והכבירים שהביאו עמם רוח חדשה וסוחפת
ודרכים שונות של 'מחשבה' ועבודה לא יהיו במרכז,
מורד במלכות כתב:הגאון רבי אליהו מאיר פיבלזון שליט"א בשיעור מיוחד:
והאמת והשלום אהבו
רצו"ב קישור להקלטה
https://drive.google.com/file/d/1nJnLRf ... p=drivesdk
נוטר הכרמים כתב:שמעתי חלק גדול מן הדברים,
אני שותף להתלהבות מהסגנון הכנה, העממי, והמכיל,
אבל כדאי מאוד להאזין שוב ושוב לצלילים.
למען עמי כתב:נוטר הכרמים כתב:שמעתי חלק גדול מן הדברים,
אני שותף להתלהבות מהסגנון הכנה, העממי, והמכיל,
אבל כדאי מאוד להאזין שוב ושוב לצלילים.
בבקשה לא להטות את הדברים שאמרתי
נא לא להפוך כל טענה ל'טענת קש' ואחר כך להוציא ממנה את האויר
אמרתי שהוא נשמע איש חכם מאוד מאוד
מלבד מידת האמת והמידות הטובות
בקיצור, כל מה שצריך מרב
יש לך קריטריונים אחרים לרב?
נוטר הכרמים כתב:בירור קטן:
"הכרתי היטב את הרב שך"
מאיפה?
מורד במלכות כתב:צריך לזכור שהרב פיבלזון לא צמח משום מקום, הוא בן לאחת המשפחות החשובות ביותר בעולם הישיבתי, נין הג"ר נפתלי טראפ ראש ישיבת ראדין, ונכד הג"ר יואל קלופט אב"ד חיפה, חניך הישיבות הקדושות ותלמידם של ראשי הישיבות המפורסמים
נוטר הכרמים כתב:מורד במלכות כתב:צריך לזכור שהרב פיבלזון לא צמח משום מקום, הוא בן לאחת המשפחות החשובות ביותר בעולם הישיבתי, נין הג"ר נפתלי טראפ ראש ישיבת ראדין, ונכד הג"ר יואל קלופט אב"ד חיפה, חניך הישיבות הקדושות ותלמידם של ראשי הישיבות המפורסמים
נכון, הוא גדל בעיר העתיקה של צפת,
פוניבז' הקטנה, בית מתתיהו.
ואז מה?
נוטר הכרמים כתב:ועוד כמה מילים להשלים לפני כניסת שבת המלכה.
אינני חושב שההבדל בין הרב זילברמן לר' משה, כפי שהציג בעדינות אופיינית, הרב פ',
שהוא הקים קהילה והוא - משום מה, לא.
פשוט מאוד, הרב זילברמן האמין במשהו אחר מעולם הישיבות הקלאסי,
בעוד ר' משה לא האמין בכך, ורק נתן ביטוי למשהו נוסף.
כך כמו המכתב מאליהו והרב הוטנר,
בדיוק.
כולם מבינים שהרב זילברמן או ר' גדליה, ואפילו ר' לייב, זה שונה,
כעת השאלה רק היכן הרב פ' וחבורתו.
נח לטשטש ולחיות בשלום עם הכל,
השאלה אם אכן זה קורה אצל התלמידים.
הסוגיא מבחינת בית המדרש החדש היא לא כבוד לדעה השניה או הכלה,
עולם הישיבות הגדול והשורשי, המבוסס לעומק ולרוחב,
אינו זקוק לחיזוקים ולאישורים מצידם,
למרות הביקורת המוצדקת שהם נושאים אתם.
הנידון הוא ההשתייכות והחיבור בעומק ובתחושות,
האם תלמיד ממשיך להיות ישיבישער למדן, מצויד בכל הערכים כמקדם,
גם כשהוא מאמץ לעצמו הרבה מאוד דגשים ודרכי חשיבה שונות בתכלית.
מורד במלכות כתב:הגאון רבי אליהו מאיר פיבלזון שליט"א בשיעור מיוחד:
והאמת והשלום אהבו
רצו"ב קישור להקלטה
https://drive.google.com/file/d/1nJnLRf ... p=drivesdk
לענין כתב:מורד במלכות כתב:הגאון רבי אליהו מאיר פיבלזון שליט"א בשיעור מיוחד:
והאמת והשלום אהבו
רצו"ב קישור להקלטה
https://drive.google.com/file/d/1nJnLRf ... p=drivesdk
משום מה לא ניתן להוריד כעת - מריבוי ההורדות.
אם מי שהוריד יוכל להעלות כאן, יבורך, לשעה ולדורות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים