מכון חכמי ספרד כתב:ימחל נא לי מי שצריך למחול -
אלף עמודים של חומר חדש, וחוץ מ"פרשיה חמורה בשאלוניקי", לא מצאו מה לברר במקחם של חכמי ספרד? כתבי יד? בירורי מנהגים וחקרי דינים? סקירת דמויות? היסטוריה וחיי הקהילות?
ואם אכן הקובץ הזה מתייחס רק לשבט אחד מישראל, יתכבד נא מי שצריך להתכבד ולא יפרסם גם "פרשיה חמורה בשאלוניקי".
וכנזכר, ימחל נא מי שצריך למחול.
הפצת המעיינות כתב:ימחל נא מר
"לא מצאו מה לברר במקחם של חכמי ספרד וכו'"
מדובר בכותב יחיד (לא ב"הם") שכתב גם מאמר בישורון חלק לה על ספר הזכות ספרו של גדול חכמי ספרד הרמב"ן ז"ל
הפצת המעיינות כתב:מה הטענה? מי מעכב בעד מי שירצה להוציא קובץ מיוחד לחכמי ספרד?
בשביל זה "יש מכון חכמי ספרד" אינני יודע למה דוקא ספרד
עמקן כתב:ומי מעכב בעד מי שכן יש לו לכתוב משהו בקשר לחכמי ספרד, לשלוח אותו לישורון?
מכון חכמי ספרד כתב:הפצת המעיינות כתב:מה הטענה? מי מעכב בעד מי שירצה להוציא קובץ מיוחד לחכמי ספרד?
בשביל זה "יש מכון חכמי ספרד" אינני יודע למה דוקא ספרד
יש מספיק במות לחכמי ספרד, אפשר במדה מרובה יותר מעמיתיהם, ואף אחד לא מעכב, כמובן.
הפצת המעיינות כתב:והם לכל שבטי ישראל...
עמקן כתב:הפצת המעיינות כתב:והם לכל שבטי ישראל...
טענת מכון חכמי ספרד הוא שהם מודים שזה לספרדים לבד. אבל ישורון אינם כותבים שהם לאשכנזים בלבד, וממילא לדעתו יש חיוב גמור על העורכים לשבור הראש כדי לקבל ענינים הקשורים לספרדים כדי שיהיה ייצוג שווה לכל המגזרים.
באמת טענה מעניינת. מעניין לדעת אם במכון חכמי ספרד הם דואגים לייצוג הולם לכל חכמי הספרדים. לדוגמא, האם הם טורחים שלא יהיה הרבה יותר ייצוג לחכמי מרוקו מלכחמי לוב ואלגריה.
מכון חכמי ספרד כתב:יש כמויות אדירות עם חומר למכביר, מחכים ומרתק.
דרופתקי דאורייתא כתב:מכון חכמי ספרד כתב:יש כמויות אדירות עם חומר למכביר, מחכים ומרתק.
דוגמאות של משהו מיוחד מתורת חכמי ספרד, המתאים לפי הכללים של 'ישורון', יש לך?
הפצת המעיינות כתב:כלומר מה שאין כן אצלינו זה לא כך? דוגמאות בבקשה?
ליבא לתיובתא כתב:אולי בעוד מאה שנה כשיעסקו במניעי תקופתנו, וינסו לגרד את המצח בניסיון להבין למה אחרי 70 שנה בא"י העיסוק התורני וההסטורי היה מגזרי באופן בולט, דברי יסייעו קצת בנדון.
ליבא לתיובתא כתב:הטעם הפשוט ש99% מהחומר הנדפס ע"י 'יהודים אשכנזים' כיום, עוסק ב'יצירות אשכנזיות' או ב'הסטוריה אשכנזית', לדעתי הוא תוצר של חורבן יהדות אירופה. ואסביר את דבריי, ואתנצל מראש על האריכות.
...
ויש עוד להאריך והאריכות בזה אך למותר.
ליבא לתיובתא כתב:אחר השואה, בתהליך של 50 שנה כאן בא"י, נוצר מצב הפוך לכאורה, של ריבוי חומר 'ספרדי' נגיש, לדוגמא: 'המכון לתצלומי כת"י בירושלים שע"י הספריה הלאומית', שכבר 90% נגיש מהבית/ממחשבי הספריה.
וגם בפן המחקר ההסטורי - ונמשיך עם הדוגמא של מרוקו, שלמרות הצרות והרדיפות שהיו בגורל יהודי המקום, נותר תיעוד אדיר בכתובים של כל הקהילות ב-300 השנה האחרונות, והוא נדפס טיפין טיפין. מחמת חורבן יהדות אירופה, לצערנו אין כזה תיעוד מאיזורים נידחים באירופה [כוונתי לפנקסי מוהלים, כתובות [חתונות], ותיעודים שונים, הקיימים כיום בידיים פרטיות וציבוריות מכל כפר במרוקו. כל החתונות שנערכו בפאס הבירה, החל משנת ת"ס, עד היום (300 שנה!! אולי 15,000 חתונות!) תועדו ע"י רבני הקהילה וסופריה, כולל תנאי החתונה וכו', וכל חתן/כלה נרשמו להם בין 4 ל-10 דורות אחורה, ועוד חזון אתי למועד]. עד כאן בנוגע לחכמי מרוקו וחלק מהפזורה הספרדית, שלרוצה לחדש בה, יש הרבה מאד מקום להתגדר בו. מחמת מיעוט הנדפס ומחמת ריבוי החומר..
אדם קדמאה כתב:אין שום העדפה לגוון עדה גזע ומין
דרומי כתב:יש לציין שגם יצרני התפילין נותנים כבוד רק לאשכנזים ומזכירים רק את 'רש"י' ו'ר"ת' ולא אף חכם ספרדי.
אף בלוחות השנה מזכירים את 'זמן מגן אברהם', 'זמן הגר"א' (ויש מוסיפים: ובעה"ת), 'זמן רבינו תם' ולא מצאתי לע"ע איזכור של חכמים ספרדיים.
ורק על היין נזכרים לציין את דעת מרן הב"י (לא תמיד).
עקביה כתב:אדם קדמאה כתב:אין שום העדפה לגוון עדה גזע ומין
סתם מתוך סקרנות; אם אשה תשלח מאמר תורני, המתאים מצד תוכנו, למערכת ישורון, הוא יפורסם?
חיים שאול כתב:עקביה כתב:אדם קדמאה כתב:אין שום העדפה לגוון עדה גזע ומין
סתם מתוך סקרנות; אם אשה תשלח מאמר תורני, המתאים מצד תוכנו, למערכת ישורון, הוא יפורסם?
אבל גם בקבצים הספרדיים לא...
הכהן מקולוניא כתב:למרות הפירוט הפסוידו מלומד, הנתונים הללו אינם נכונים: בספריות העולם שרד הרבה יותר חומר אשכנזי, הן תיעודי היסטורי והן כתבי יד של חיבורים תורניים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 331 אורחים