הודעהעל ידי פילווישוק » ש' ספטמבר 14, 2019 10:04 pm
ראיתי כעת בספר פנינים ומרגליות לר"ר מרגליות, במאמר 'הרמב"ם והזוהר' בו מראה מקבילות בין לשונות הרמב"ם ללשונות הזוה"ק, ועל ההלכה הנזכרת בהלכות דיעות ציין לזו"ח בראשית ד ע"ב [וצ"ל ח ע"ב], והלשון שם מזכיר מאוד את סגנונו של הרמב"ם 'דרך בעלי דיעה' 'אבל הטפשים'. דומני שיש בדברי הזו"ח כמה נקודות מחודשות השייכות לדיון:
'ר' יוחנן פתח, בחכמה יבנה בית, שלשה דברים צריך אדם לעשות בדרכי העולם ואלו הן, לבנות בית מושבו וליטע כרם להתפרנס בו ואח"כ לקחת לו אשה ולהוליד בנים לפרנסם בהם, ולא כדרך השוטים הלוקחים אשה בתחלה ואחר כך נוטעים כרם ואח"כ בונים בית, כי הא דא"ר סימון, כל הלוקח לו אשה ואין לו בתחלה במה שיוכל לפרנסה - הרי זה חפשי מן המצות כמתים הנקראים חפשים שנא' במתים חפשי, ולמה נקרא חפשי, לפי שהוא חפשי מן המצות מפני שלא יוכל להשתדל בעבודת בוראו אלא בעבודת אשתו. ר' יהודה אומר, כאלו לוקח ע"ז לעצמו, דא"ר יהודה, בתחלה היו החכמים והחסידים לוקחין אשה ולא היה להם די פרנסתם וממיתים עצמם ברעב ובצמא ומניחים כל חיי העה"ז ועוסקים בתורה ובמצות ובעבודת בוראם, אבל בזמן הזה שהעולם טרוד אחר הפרנסה [נ"א הפרוטה] צריך לכונן בית בתחלה ולזמן מזונותיו ואח"כ לקחת אשה ויכול לעבוד בוראו ולעסוק בתורה, כי הא דאמרו רז"ל אם אין קמח אין תורה. וא"ר יהודה, מאחר שהאדם נושא אשה אז נקרא עבד ה' מפני שלבו פנוי מלהסתכל בעבירה ובנשים ומלתור אחר לבבו ועיניו, כד"א ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם וגו', לפיכך צריך אדם להשתדל לכונן בית בראש ולעשות ישוב בבית, וממי אתה למד, מהקב"ה, קודם בנה בית וכוננו וזימן כל הפרנסה והמזונות קודם שיבא אדם לעולם, האיך, ברא את העולם בראש שהוא הבית, וזמן כל הפרנסה היאך, ברא את הבהמות ואת החיות ואת העופות והדגים הצמחים והאילנות שהם זימון כל הפרנסה, לאחר שהכין הבית והפרנסה הביא את האדם וברא אותו ואת אשתו והולידו בנים ועשו ישוב בבית, ועל כן נאמר בראשית בית ראש..., ועכ"ז צריך האדם להשתדל בדרך ארץ ולעשות עתים לתורה ולהיות עמלו בשני הדרכים האלו מפני שיגיעת שניהם משכחת עון'.