נוטר הכרמים כתב:אין ספק שמצוה לעורר על ענינים של בין אדם לחבירו.
בפרט בשבוע של קורח.
נוטר הכרמים כתב:יפה דרשת ר' זאב.
אין ספק שמצוה לעורר על ענינים של בין אדם לחבירו.
בפרט בשבוע של קורח.
קראקובער כתב:נוטר הכרמים כתב:יפה דרשת ר' זאב.
אין ספק שמצוה לעורר על ענינים של בין אדם לחבירו.
בפרט בשבוע של קורח.
תמיד נחמד לעורר אבל כל השיחות מוסר למיניהם לא באמת משפיעות הרבה אם בכלל ,חלק גדול זה מה שהילד רואה בבית ובעיקר זה השפעה מהחברה וזה אי אפשר לשנות.
ובאיזה ציבור מורגל יותר להלוות מעות לחבר בשעת דחקו? או להשאיר דירה לשבת?קראקובער כתב:לא נעים להגיד אבל הציבור התורני הלא חרדי באופן כללי (כשמדברים על חברה אין מנוס מלהכליל) הם אנשים יותר עדינים, מחונכים וישרים.
קראקובער כתב:לגבי המוסר לא התכוונתי עליך רק באופן כללי.
כמה אנשים אתה מכיר שהשתנו בחיים? מעט מאוד, בוודאי שאי אפשר לשנות חברה וכל הסיפורים היפים על בין אדם לחברו שאוהבים לספר (ראש ישיבה פלוני הגיע לבר מצוה של הנין בגלל שהסבא רבה בקיבוץ באייששוק הביא לו פעם אחת הסמיכה שלו בחורף) לא שווים הרבה כל זמן שאין דוגמא אישית לא מהבית ולא מהחברה, לא נעים להגיד אבל הציבור התורני הלא חרדי באופן כללי (כשמדברים על חברה אין מנוס מלהכליל) הם אנשים יותר עדינים, מחונכים וישרים.
קראקובער כתב:ללא נעים להגיד אבל הציבור התורני הלא חרדי באופן כללי (כשמדברים על חברה אין מנוס מלהכליל) הם אנשים יותר עדינים, מחונכים וישרים.
ראש כתב:אני מסכים שישנה בעיה כזו.
אבל חולק בתוקף על הפרשנות.
רוב האנשים לא ניגשים לא כהתעלמות, אלא מבושה. בתור מה אני יגש אליו. אני הגבאי כאן? מה הוא יחשוב עלי? וכדומה.
מאה אחוז.
אולי כדאי לטפל בכך. אבל זה רק בגלל זה. לא מידות רעות. אפילו שהתוצאות לא נעימות.
ואני אומר לך את זה בתור זה שאין אדם אצלי בבית הכנסת שאינני ניגש אליו לקדם פניו. ואעפ"כ, לפעמים יש כאלו שאני מתבייש מהם. כאילו מה אני רוצה מהם. יש שמפרשים זאת כאילו אתה חושב שהם מסכנים. וכדומה.
דרומי כתב:הרב זאב, דבריך לא נכונים.
אני מכיר הרבה אנשים שגם אם היה מגיע גביר או אישיות מפורסמת מסוג אחר לא היו עומדים בתור להגיד לו 'גוט שבת' או 'שלום עליכם', או מסתם בושה, או מלחץ למהר הביתה וכדומה (כשיש ילדים קטנים שמחכים לקידוש ומדובר בשבת קייצית...) וכיוצא בזה.
בכל מקרה גם אני חושב שזה לא מבטא מדות רעות אלא מין חוסר טקט.
ואגב, ההלכה של 'הוי מקדים בשלום כל אדם' לכאורה כוללת גם נשים, וכמדומה שאכן בארה"ב יותר מקובל שאדם יאמר 'בוקר טוב' לשכנתו, משא"כ בארץ זה יתקבל פחות טוב.
סגי נהור כתב:ר' זאב, צר לי אבל האשמה כולה מוטלת עליך. מה אתה מחפש במנייני אברייכים ברכסים? חפש לך בית כנסת חם וידידותי ולא תיפגע (שוב ושוב).
ראש כתב:קראקובער כתב:ללא נעים להגיד אבל הציבור התורני הלא חרדי באופן כללי (כשמדברים על חברה אין מנוס מלהכליל) הם אנשים יותר עדינים, מחונכים וישרים.
גם אני רואה שהאנשים מהמזרחי. בעיקר מהישובים (לא גבעת שמואל, מודיעין וכדומה) הם אנשים שחיים בפתיחות חברתיתי מדהימה.
אבי מורי 'שיגע' אותי בימי בחרותי על כך שככה צריכים להיות.
כבחור צעיר שרואה בעיקר שחור לבן בלי הרבה אמצע זה מאוד הציק לי. הם טובים ואנחנו רעים?
אבל כשרק קצת גדלתי זה היה ברור לי שלכל חינוך יש מחיר. ואמנם אפשר לתבוע מהיחיד להיות כמו המזרחניקים בפתיחות החברתית וכמו בריסק ביראת שמים (משל בלבד...)
אבל לרבים יש מציאות שגורמת דברים מסויימים.
לעניינינו, החינוך של הפחד מהרחוב וההתבדלות ממנו, גורמת באופן טבעי למרחק וסגירות חברתיתי. כשאני יושב באוטובוס ולידי מזרחניק או חילוני, אני לא מרגיש טבעי לידו, בגלל החינוך להתבדלות והחשש מהשפעה. עובדה!
זה ששכני המזרחניק שחונך אחרת. וכל אחד מהשפחה שונה. אחד מרכזניק, אחד נוער גבעות, אחד חילוני, אחד אקדמי. נותן לו באופן טבעי זרימה מוחלטת בכל מקום. הוא חלק בכל מקום. אני לא!
כך שיתכן ואותו חינוך למידות טובות יתבטא אצלי רק בתוך הקהילה, ולא מרצון. אלא מאי נעימות מול אחרים. כאילו אני לא יודע מה מדברים איתם, ומה הם חושבים עלי וכד'.
כבוגר אין לי בעיה עם כל הנ"ל, טוב לי בכל מקום, אני אוהב כל אחד בקלות.
אבל מה שהרגשתי בבחרותי, אין לי כל ספק לגביו. אנו מחונכים לכיתתיות. הוא פונביזער. הוא חזונאישניק, הוא חברונער, הוא חרד''ק, הוא חסיד, זה ספרדי, וזה פרומער.
ויש לכך מחיר ששוה את התועלת (אולי). על זה תתווכחו כמה שאתם רוצים. אבל לא על כך שזה רק מידות רעות.
דרך אגב, מי שגר ליד מעייני הישועה, יכול לחשוב שמישהו באיזור שלו תקוע כאן. אבל אחד כמוני שגר בביתא או אלעד או קרית ספר, זה פשוט לא קורה.
אורח זה מישהו שבא למישהו. לא נזקק לסעודות שבת, ובקושי לחיוך. זה נחמד לו, כי זה תמיד נעים להתקבל בסבר פנים יפות. אבל לא חסר לו ברמה שעל כך יעלה ויקום דבר. הוא בא כצופה מן הצד, לא כנזקק.
אני באופן אישי אוהב מאוד להתחבר לכל אחד ולקבלו ולהתעניין בו. באופן ברור: יש שרואים את זה כחפרנות!
ואני לא חסר טאקט (מי אמר לי...?)
קראקובער כתב:לגבי המוסר לא התכוונתי עליך רק באופן כללי.
כמה אנשים אתה מכיר שהשתנו בחיים? מעט מאוד, בוודאי שאי אפשר לשנות חברה וכל הסיפורים היפים על בין אדם לחברו שאוהבים לספר (ראש ישיבה פלוני הגיע לבר מצוה של הנין בגלל שהסבא רבה בקיבוץ באייששוק הביא לו פעם אחת הסמיכה שלו בחורף) לא שווים הרבה כל זמן שאין דוגמא אישית לא מהבית ולא מהחברה, לא נעים להגיד אבל הציבור התורני הלא חרדי באופן כללי (כשמדברים על חברה אין מנוס מלהכליל) הם אנשים יותר עדינים, מחונכים וישרים.
דרומי כתב:צדק מי שכתב שיש למדיה השפעה שלילית על הקשר בין איש לרעהו.
וכבר כתבתי בעבר כי נתקלתי בכמה מקרים שבהם בני משפחה קרובים (אחים, או אפילו הורים וילדים) מתכתבים ביניהם במקום לדבר פא"פ או לפחות בטלפון, וכאשר התכתובת היא באיזה ענין רגיש (לדוגמא: איזה שם ינתן לנכד?...) זה גורם למריבות של ממש (כל 'צד' מנתח את ההודעה שקיבל מחבירו ובוחן כל מלה בזכוכית מגדלת וכו'), מה שלדעתי לא היה קורה אם היו מדברים כמו בני אדם בטלפון באופן ישיר.
וסיפר לי פעם מישהו שנולדה לו תינוקת בשעטו"מ, והוא גר באותה עיר שבה גרים הוריו. בימים כתיקונם היו ההורים באים לבקר את היולדת ולראות את הנכדה בתוך כמה ימים לכל היותר, אולם למעשה כבר עבר חודש והם עוד לא הגיעו... ראו כבר את התמונה בוואטספ...
מעניין מה חושבים הילדים הקטנים על זה שהסבא והסבתא לא טורחים לבקר בביתם.
מענה איש כתב:כמה נקודות
א. דבר ראשון הפורום דכאן גם 'אשם' בזה כלומר עצם המציאות שיש פורום שבו יש בו גם קטע חברתי שמתכתבים אחד עם השני זה מספק לנו במידה מסויימת את הצרכים החברתיים שלנו.
ב. האינטרנט בכללו וקווי המידע גורמים לכך שמידע שבעבר היינו משיגים דרך שכנים ידידים ומכרים אנו משיגים אותו לבד.
ג. חלק מה'משחק' שלנו כביכול שאנחנו אנשים מוצלחים (גאוה בעברית פשוטה) גורם לנו לא לשתף עם אחרים בקשיים היומיום שלנו כך שגם אם יש איזה קשר עם משהו לרוב הוא סביב עניינים טכניים (אתם מכירים סוג מישהו שמשתף את ידידו ורעו על הקשיים שלו בשמירת העיניים למשל) אז נכון שאני לא אמור לשתף עם כולם אבל זה כשלעצמו פוגע ברמת החברתיות שלנו ומעצים את ה'לבד'.
ד. לרוב אנו מגיעים לסופ''ש עמוסי מידע ולחץ, ופשוט אין לנו את היכולת הרגשית/נפשית להתייחס למכרים וידידים.
ה. ריבוי עלונים וקונטרסי מעוררים (צרירות דם בעופות וגיטי הרבנות) פשוט מסיחים דעתנו מהסביבה בקהילה שלנו.
אז אין צורך כ''כ להכות על חטא גם בקהילות אחרות שיש זרימה הרבה פעמים זה סתם סביב איזה סרטון או קליפ שרץ ברשתות החברתיות אז נכון שזה עדיף מכלום (לפחות בהקשר החברתי) אבל הבעיה המתוארת היא בעיה כלל עולמית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 166 אורחים