עובר ושב כתב:עורך עיתון "משפחה" משנת תשנ"א (לערך) ועד עצם היום הזה הוא הרב משה גרילק, מבכירי המרצים ליהדות וממקימי ארגון "ערכים". לפני כן היה עורך העיתון יתד נאמן, שהוא נמנה על מייסדיו.
במשך הזמן שעבר מתשס"ג ועד לפטירת הגר"ש אויערבאך בתשע"ח, לא ידוע על מכתב מהגר"ש שסותר את המכתב הקודם (שהבאתי לעיל), וגם הרב משה גרילק לא השתנה במאומה.
וקיפדיה
בעקבות זאת פרסם העיתון "משפחה" מכתב מהרב אוירבך שבו הבהיר שאין הכוונה ל"משפחה" שמבוקר על ידי תלמידי חכמים כראוי[3], אולם מאוחר יותר פרסם מכתב נוסף שבו כתב כי עיתון שיוצא לאור משיקול מסחרי ושלא נוסד על ידי רבנים אינו יכול להביע השקפה נכונה
תם מה הוא אומר כתב:קיבלתי במייל המצו"ב דוגמא מהספר למי שמעניין אותו
הרואה כתב:למיטב ידיעתי הר' נכטיילר ראש המכון הוא בעל דעות חרדליות פחות או יותר, וע"פ השמועה ילדיו לומדים במוסדות חרד"ליים, אין לי אחריות על הדברים.
(לטעמי אינו חסרון כ"כ).
עקביה כתב:תם מה הוא אומר כתב:קיבלתי במייל המצו"ב דוגמא מהספר למי שמעניין אותו
קראתי את התשובה לשאלה הראשונה שם והתאכזבתי.
עקביה כתב:תם מה הוא אומר כתב:קיבלתי במייל המצו"ב דוגמא מהספר למי שמעניין אותו
קראתי את התשובה לשאלה הראשונה שם והתאכזבתי.
עקביה כתב:עקביה כתב:תם מה הוא אומר כתב:קיבלתי במייל המצו"ב דוגמא מהספר למי שמעניין אותו
קראתי את התשובה לשאלה הראשונה שם והתאכזבתי.
המשכתי לקרוא בספר, ואני סבור שהוא מכיל הרבה דברים טובים מאד.
הרואה כתב:הרואה כתב:למיטב ידיעתי הר' נכטיילר ראש המכון הוא בעל דעות חרדליות פחות או יותר, וע"פ השמועה ילדיו לומדים במוסדות חרד"ליים, אין לי אחריות על הדברים.
(לטעמי אינו חסרון כ"כ).
אחד החכמים פה פנה אלי באישי וטען שזה לא נכון וזו השמצה.
אין לי מושג מה האמת וזה גם לא מעניין אותי כ"כ
בברכה המשולשת כתב:לכאורה יש קשר בין האשכול הזה לחוברת הזו.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9D#p530652
הלא כן?
נוטר הכרמים כתב:בקשר ל'אקשיבה'. ר' רפאל קרויזר שתמונתו הובאה כאן, למד תקופה קצרה מאוד ב'מעלות' בערך בשנת תשנ"ט מישיבת חברון. כולם נהנו מכשרונותיו ופקחותו. האגדה סיפרה, שהוא אמר לר' שמואל, באתי כאן לנסיון, אני לא בטוח שהישיבה מתאימה לי. ר' שמואל הגיב על אתר, אל דאגה, אם לא יתאים לך כאן כבר אנחנו נזרוק אותך...
זאב ערבות כתב:מפליא שמצאו להם מאות אנשים שישאלו בדיוק את סוג התשובות שהם רוצים לענות עליהם והמכסות את ספקטרום בעיות השעה, כלומר סביר להניח שהרבה מהשאלות נתחברו ע"י המשיבים עצמם.
...
מדוע שאנשים שיש להם שאלות רציניות באמונה או בזוגיות וכו' יפנו למכון עם רבנים עלומי שם ויפרטו להם את בעיותיהם בחיים, האם הם באמת סבורים שתשובתם תתן להם מענה הולם?
ח. רוזנברג כתב:זאב ערבות כתב:מפליא שמצאו להם מאות אנשים שישאלו בדיוק את סוג התשובות שהם רוצים לענות עליהם והמכסות את ספקטרום בעיות השעה, כלומר סביר להניח שהרבה מהשאלות נתחברו ע"י המשיבים עצמם.
...
מדוע שאנשים שיש להם שאלות רציניות באמונה או בזוגיות וכו' יפנו למכון עם רבנים עלומי שם ויפרטו להם את בעיותיהם בחיים, האם הם באמת סבורים שתשובתם תתן להם מענה הולם?
ככל שזה אולי מוזר, אלו העובדות. אולי זה מלמד משהו על הקושי של אנשים לפנות ולהתייעץ באופן מסודר, שלכן הם מעדיפים להישאר אנונימיים.
ח. רוזנברג כתב:זאב ערבות כתב:מפליא שמצאו להם מאות אנשים שישאלו בדיוק את סוג התשובות שהם רוצים לענות עליהם והמכסות את ספקטרום בעיות השעה, כלומר סביר להניח שהרבה מהשאלות נתחברו ע"י המשיבים עצמם.
...
מדוע שאנשים שיש להם שאלות רציניות באמונה או בזוגיות וכו' יפנו למכון עם רבנים עלומי שם ויפרטו להם את בעיותיהם בחיים, האם הם באמת סבורים שתשובתם תתן להם מענה הולם?
א. אתה טועה. מידיעה.
ב. ככל שזה אולי מוזר, אלו העובדות. אולי זה מלמד משהו על הקושי של אנשים לפנות ולהתייעץ באופן מסודר, שלכן הם מעדיפים להישאר אנונימיים.
ח. רוזנברג כתב:זאב ערבות כתב:מפליא שמצאו להם מאות אנשים שישאלו בדיוק את סוג התשובות שהם רוצים לענות עליהם והמכסות את ספקטרום בעיות השעה, כלומר סביר להניח שהרבה מהשאלות נתחברו ע"י המשיבים עצמם.
...
מדוע שאנשים שיש להם שאלות רציניות באמונה או בזוגיות וכו' יפנו למכון עם רבנים עלומי שם ויפרטו להם את בעיותיהם בחיים, האם הם באמת סבורים שתשובתם תתן להם מענה הולם?
א. אתה טועה. מידיעה.
ב. ככל שזה אולי מוזר, אלו העובדות. אולי זה מלמד משהו על הקושי של אנשים לפנות ולהתייעץ באופן מסודר, שלכן הם מעדיפים להישאר אנונימיים.
עובר ושב כתב:לא ראוי ולא מכובד להטיל דופי באתר כל כך חשוב, רק בגלל "נדמה לי" ו"נראה לי". יש היום המונים שמתחבטים בשאלות קשות, וסביר מאוד להניח שחלקם מצאו את דרכם לאתר זה.
עובר ושב כתב:שום דבר לא בטוח. הרבנים המשיבים עושים את ההשתדלות, והקב"ה יעשה את שלו.
זאב ערבות כתב:הרואה כתב:הרואה כתב:למיטב ידיעתי הר' נכטיילר ראש המכון הוא בעל דעות חרדליות פחות או יותר, וע"פ השמועה ילדיו לומדים במוסדות חרד"ליים, אין לי אחריות על הדברים.
(לטעמי אינו חסרון כ"כ).
אחד החכמים פה פנה אלי באישי וטען שזה לא נכון וזו השמצה.
אין לי מושג מה האמת וזה גם לא מעניין אותי כ"כ
מפליא שמצאו להם מאות אנשים שישאלו בדיוק את סוג התשובות שהם רוצים לענות עליהם והמכסות את ספקטרום בעיות השעה, כלומר סביר להניח שהרבה מהשאלות נתחברו ע"י המשיבים עצמם. בנוגע לתשובות, תקראו אותם בזהירות ותראו שהן שטחיות ביותר ואינן נותנות מענה מקיף ועמוק לשאלות. מדוע שאנשים שיש להם שאלות רציניות באמונה או בזוגיות וכו' יפנו למכון עם רבנים עלומי שם ויפרטו להם את בעיותיהם בחיים, האם הם באמת סבורים שתשובתם תתן להם מענה הולם?
זאב ערבות כתב:האם ישיבה בסוכה זה מנהג ודבר חסידות?
זאב ערבות כתב:ח. רוזנברג כתב:זאב ערבות כתב:מפליא שמצאו להם מאות אנשים שישאלו בדיוק את סוג התשובות שהם רוצים לענות עליהם והמכסות את ספקטרום בעיות השעה, כלומר סביר להניח שהרבה מהשאלות נתחברו ע"י המשיבים עצמם.
...
מדוע שאנשים שיש להם שאלות רציניות באמונה או בזוגיות וכו' יפנו למכון עם רבנים עלומי שם ויפרטו להם את בעיותיהם בחיים, האם הם באמת סבורים שתשובתם תתן להם מענה הולם?
א. אתה טועה. מידיעה.
ב. ככל שזה אולי מוזר, אלו העובדות. אולי זה מלמד משהו על הקושי של אנשים לפנות ולהתייעץ באופן מסודר, שלכן הם מעדיפים להישאר אנונימיים.
א. כתבתי "סביר להניח שהרבה מהשאלות נתחברו ע"י המשיבים עצמם", לא קבעתי קביעה אבסולוטית! הנה פתחתי באקרעי את הספר בעמ' 58 (ראה בקובץ) שאלה מבחורה שכותבת שלא מתחברת ולא מצליחה לשמוח בחגים. אני מזמין את כל יושבי הפורום הנכבדים (ואף יושבי פורומים אחרים המציצים כאן מדי פעם) ולנתח את השאלה. האם מישהו באמת סבור שאיזו נערה כתבה אותה? אם יש לבחורה בעיה עם הבנת משמעות חג הסוכות, שתשאל בקצרה מה משמעות החג וכיצד ניתן להפיק ממנו את התועלת הרוחנית והגשמית המירבית. לשם מה כל הברבור הארוך הזה עם כפילות ושילוש אותיות. נראה מסגנון המכתב שהוא מנסה להיות כזה חברמני ולדבר ללב הנוער שימצא בספר ענין (למרות שעל הכריכה כתוב למטפלים ומחנכים בלבד (והכי מישהו שם לב לזה בכלל, האם אתה זוכר את האשכול לנשואים בלבד והבלגן שבא בעקבותיו?) .
מענין שמציגים שאלות לכאורה אוטנטיות בלי להביא דבר על הרקע של השואלים. מאיזה חוג הבחורה? האם התחנכה בבית יעקב ובסמינר? נשמע מהשאלה שמדובר בבחורה מלומדה וכעת היא נזכרת לשאול את רבני אקשיבה לתת לה הסבר על משמעות החג ובסוף כותבת כל יום מימות חול המועד יש לי בזיונות ונסיונות אחרים! מה הקשר לנושא ההתחברות והשמחה? מה הם הבזיונות והקשיים שנכנסו פה פתאום לתמונה.
אוכל להביא עוד דוגמאות רבות ויבואו חכמי הפורום ויביעו את דעתם.
כעת לתשובה, האם אתה מסכים עם התשובה הזו? בין השאר כותבים: עצבות, עצבנות, מרדף אחר עניינים וקדושה מלחיצה אינם חיים. זה א רצון ה'! וממשיך: כל שאר הדברים... כולל הישיבה בסוכה אינם אלא מנהגים או דברי חסידות רחוקים... אבל הבסיס שמחה... חברות, מוזיקה... אלו מצוות החג! ברצוני לדעת מי כתב דברים אלו. האם ישיבה בסוכה זה מנהג ודבר חסידות? נשמע יותר כמו ברסלב, או כמו איזו עצה חברמנית - ככי הכל בקלות ותעשי חיים ואל תדאגי יותר מדי על המצוות.
אולי אני טועה בהבנת הדברים אך זה מה שקלטתי מהם.
ב. כאן אתה אכן אומר דבר נכון, שקל יותר להפתח באנונימיות, ומזה הצלחת כל הרשתות החברתיות (וכן הכתיבה באנונימיות בפורום, שלולי היא רבים לא היו מביעים את דעתם, בפרט בעניני השקפה.
ח. רוזנברג כתב:לא מבין בכלל מה כבודו רוצה.
- אם אתה טוען מסברא שהשאלות נכתבות ע"י המשיבים או ע"י מישהו אחר שאיננו השואלים, אז אני אומר לך מידיעה ברורה שהשאלות הן אמיתיות ואותנטיות שנשאלות ע"י בני אדם אמיתיים. איך אני יודע? לשם אתה חותר, אז בבקשה, אני שמח להצהיר בגאווה שלפעמים (לאחרונה פחות, עקב טרדות) אני זוכה להיות אחד המשיבים שעונים שם, דהיינו שמעבירים לי את השאלה, ואח"כ נוצר המשך קשר עם השואל וכו'. בקיצור, מה שכתבת הוא לא נכון, וזה מידיעה ברורה.
- אם אתה מתקשה איך זה ייתכן, אז זו קושיא יפה מאוד שכמו קושיות אחרות איננה משנה את המציאות. המציאות קשה לך, אז מה? זה לא אומר שהיא לא קיימת.
- אם יש לך השגות על תוכן השאלות, אז - היות וכאמור השאלות הן אמיתיות ואותנטיות - אין לך אלא לתמוה על העובדה שיש אנשים שאתה לא מבין את הלך החשיבה שלהם. לא נורא.
- אם יש לך השגות על התשובות של המשיבים (שחשוב להדגיש: מגיעים מכל שדרות הציבור החרדי, ועושים כולם את מלאכתם בהתנדבות מלאה), כמובן שאתה מוזמן להשיג ולדון כדרכה של תורה, הן ביחיד (יש דוא"ל בסוף כל תשובה באתר) והן ברבים (כאן ובמקומות אחרים) כיד ה' הטובה עליך. ומי יודע, אולי תציל את הדור בדרכך שלך, או דרך השפעת דבריך הנעימים על משיבי אקשיבה.
עקביה כתב:מאז תשס"ג זרמו הרבה מים בירדן, למשל המוסף שהוציא עיתון משפחה: "בן שלשים לכח", שנדון באשכול זה:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... %9D#p37027
גלעד כתב:האם יש איזה שהוא קשר בין חוג 'פשוטו של מקרא' והאתר אקשיבה, שאותם אנשים שנחלצים להגן בעד חוג פשוטו של מקרא הם גם הנחלצים לטובת האתר אקשיבה.
הדבר צריך עיון באמת, בתקוה להבנה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים