[/quote]סגי נהור כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ועל אף שהחסידים סיפרו תמיד שהוא היה באוניברסיטיה היקרתית ׳סורבון׳, למעשה לא אלא במקום קטן, ולא השתתף הרבה בשיעורים.
הרבי למד בסורבון. אחרי דויטש שאתה ניזון ממנו נעשו עבודות הרבה יותר מקיפות ויסודיות, וגם מצאו את הרישומים המקוריים. הנה כאן.
עמקן כתב:איפה כתוב ברשימה הנ"ל שזה מואינרסיטיה סורבון?
סגי נהור כתב:עמקן כתב:איפה כתוב ברשימה הנ"ל שזה מואינרסיטיה סורבון?
אכן קושיא חמורה. בצד שמאל למעלה ניתן לראות את שם המוסד: Université de Paris.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הפצת המעיינות כתב:היו שותקים יותר ועושים יותר
פעם ראשונה שאני שומע שאנחנו לא עושים! גם השונאים מסכימים שכן עושים
אני לא מכיר את השונא שלך, אבל מדברים על ביטול היש, ועוד מתפארים בה. רצוי שהיו פחות עליו ורק מתנהגים בהביטול היש שעליו מתפארים
ועל גודל ה׳עשיה׳ שבחב"ד איני רואה מה להתפאר כלל. מאז ג׳ תמוז הכל ההתיישן אצלכם. אין שום חידושים, אין שום התקדמות. בכל עיירה שהייתי , יש שם בית חב"ד המחלקת בקושי לביבות בחנוכה ומנסה לגרור מנין לימים נוראים. אולי בכמות יש יותר שלוחים, אבל באיכות והיקף הפעילות, נראה שהכל מסתיים בכינוס השלוחים ואיזה איש זר יש שמביאים לדרוש להחמיא לכם.
ובשאר ענייני חב"ד חוץ משליחות, הכל נשתכח כבר שנים. תראה לי ׳תפלה חסידית׳ בנוסח שמספרים עליה על החסידים של פעם? בין כל אלו שהסתובבו בחב"ד בעולם, לא יתפלאו מהתפלה של החסידים.
עמקן כתב:סגי נהור כתב:עמקן כתב:איפה כתוב ברשימה הנ"ל שזה מואינרסיטיה סורבון?
אכן קושיא חמורה. בצד שמאל למעלה ניתן לראות את שם המוסד: Université de Paris.
האם אפשר להעלות תמונה ברורה. אצלי זה אינו קריא כלל, גם לא בהגדלה, כמו שאפשר לראות.
התמים כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הפצת המעיינות כתב:היו שותקים יותר ועושים יותר
פעם ראשונה שאני שומע שאנחנו לא עושים! גם השונאים מסכימים שכן עושים
אני לא מכיר את השונא שלך, אבל מדברים על ביטול היש, ועוד מתפארים בה. רצוי שהיו פחות עליו ורק מתנהגים בהביטול היש שעליו מתפארים
ועל גודל ה׳עשיה׳ שבחב"ד איני רואה מה להתפאר כלל. מאז ג׳ תמוז הכל ההתיישן אצלכם. אין שום חידושים, אין שום התקדמות. בכל עיירה שהייתי , יש שם בית חב"ד המחלקת בקושי לביבות בחנוכה ומנסה לגרור מנין לימים נוראים. אולי בכמות יש יותר שלוחים, אבל באיכות והיקף הפעילות, נראה שהכל מסתיים בכינוס השלוחים ואיזה איש זר יש שמביאים לדרוש להחמיא לכם.
ובשאר ענייני חב"ד חוץ משליחות, הכל נשתכח כבר שנים. תראה לי ׳תפלה חסידית׳ בנוסח שמספרים עליה על החסידים של פעם? בין כל אלו שהסתובבו בחב"ד בעולם, לא יתפלאו מהתפלה של החסידים.
יש לך רמה מדהימה, הן בחשיבה והן בעובדות
ואחרי זה הנך כותב על הלובאוויטשערס.
דרומי כתב:הרב ליטוואק, סתם סקרנות: בבית חבד בעירך בודפשט ביקרת?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:[*]דרומי כתב:הרב ליטוואק, סתם סקרנות: בבית חבד בעירך בודפשט ביקרת?
פתחו אותו אחרי שעזבתי
אבל בלעיקוואד ביקרתי, ועדיין מחכים לאיזשהו פעולה מצדם. פעילותם מסתיימת בהתוועדות פעם בשנה בי"ט כסליו.
התמים כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:[*]דרומי כתב:הרב ליטוואק, סתם סקרנות: בבית חבד בעירך בודפשט ביקרת?
פתחו אותו אחרי שעזבתי
אבל בלעיקוואד ביקרתי, ועדיין מחכים לאיזשהו פעולה מצדם. פעילותם מסתיימת בהתוועדות פעם בשנה בי"ט כסליו.
אולי תבדוק בבית חב"ד מאה שערים, אין צורך
אנו לא מחסדים מתנגדים לך ובדוק בכל קהילה שאינה שומ"צ ואז תדבר
וכי מה יעשה הזה בליקווד? הנחת תפילין דרבנו תם ברחוב?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:[*]דרומי כתב:הרב ליטוואק, סתם סקרנות: בבית חבד בעירך בודפשט ביקרת?
פתחו אותו אחרי שעזבתי
אבל בלעיקוואד ביקרתי, ועדיין מחכים לאיזשהו פעולה מצדם. פעילותם מסתיימת בהתוועדות פעם בשנה בי"ט כסליו.
סגי נהור כתב:ליטוואק יקירנו. לטעמי בפורום זה אין חפץ כלל בדיונים מהסוג שאתה מנסה לעורר. בשביל זה יש לך את קאווע שטיבל, ונדמה לי שבאידיש הונגרית (סוף סוף געווארענער) אתה מתבטא יותר טוב...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:זה שאתה מצמצם את פעילות השליחות להנחת תפילין ברחוב, היא חלק מההתיישנות. בזה מסתיימת הפצת המעיינות? האם זה גופא שיש ציבור ענק של בני תורה, ועדיין לא הצלחתם לקרב יותר מאיש אחד
ובזה שכהיום כל התוכן של חב"ד נתרוקנה לענין השליחות, אשר שאר הנקודות שהיה להם במשך כל השנים, לא תמצא אלא בסיפורים
המעיין כתב:ברוך ה' שאחינו הליטאים היהודים אינם מתפקרים להאמין בכל מיני אמונות זרות.
חבדניקים לא להתעצבן ולא להתנפל. תתנפלו על עובר ושב שעשאם גויים.
דרומי כתב:נכתבו כאן הרבה דברים מצחיקים.
לדוגמא, מה פשר הדרישה לזכות את הרבים בתפילין 'לפי רבותיהם'. האם לא מובן לבד שמי שלא מניח תפילין בכחות עצמו בדרך כלל אין לו 'רב' משלו והוא לא שייך לשום שיטה... ואולי הכוונה לזה שמזכים צעירים שבאים ממשפחות 'חרדיות' שלא מספיק מקפידים על הנחת תפילין מדי יום ביומו והם אכן נעזרים במזכי הרבים (לדאבוננו מציאות קיימת, מעדות ברורה ששמעתי מא' ממזכי הרבים בשכונת נווה יעקב).
לענין כתב:ומענין לענין, אתמה בלחש, הואיל וראו לזכות את הרבים במצות תפלין, למה מניחים להמון העם תפלין אשר רבותיהם הורו להם שלא לברך עליהם ???
(שיטת הגר"ז בפרשיות, אינה מקובלת על בני אשכנז, וכ"ש וכ"ש על בני ספרד שאינם מברכים על תפלין המסודרות כהט"ז)
ואולי כבר עמדו בזה כאן
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:חוץ מזה, ענין הצדיק שביאר בתניא הוא חידוש שלו, שלא אומץ ע"י רוב הוגי דעות בישראל, אפילו אצל החסידים. ניסיתי לברר אם יש לזה מקור אחר חוץ מהתניא, או ששאר גדולי החסידות אימצו את השיטה הזאת, להבדיל בין צדיק לבינוני כמו שביאר התניא, וכולם אמרו פה אחד שאינו נכון, ואין מושג בעולם של צדיק כפי אשר ייסד התניא ואין זה מאמונתינו כלל. ע"כ עומדת פער גדול בינינו לביניכם, ואם אתם לא מודעים לזה, לא תצליחו לעבור אותה.
כלום לא שמעת אף פעם שהיה מחלוקת בין הצדיקים קדושי עליונים זי"ע על השיטות והדרכים בעבודת ה', אשר היו שחלקו בזה על שיטת בעה"ת ואסרו ללמוד את ספרו הקדוש?מקדש מלך כתב:הנה שפתי לא אכלא להעיר על תופעה מופלאה.
כל ימי גדלתי בין חסידים (לא חסידי חב"ד), ומימי לא שמעתי פקפוק קל שבקלים על מילה אחת מהתניא, והנה כאן בפורום פעם אחר פעם אני שומע שאנשים שאינם חסידים כלל שמגלים לי את אשר לא ידעתי, ש'כל' החסידים חולקים על התניא, כל פעם על יסוד אחר. ומעולם, אבל מעולם לא ייכתב כזאת מחסיד. הלוא דבר הוא. או במילים אחרות, דברו בשם עצמכם בלבד.
יתן חן כתב:כלום לא שמעת אף פעם שהיה מחלוקת בין הצדיקים קדושי עליונים זי"ע על השיטות והדרכים בעבודת ה', אשר היו שחלקו בזה על שיטת בעה"ת ואסרו ללמוד את ספרו הקדוש?מקדש מלך כתב:הנה שפתי לא אכלא להעיר על תופעה מופלאה.
כל ימי גדלתי בין חסידים (לא חסידי חב"ד), ומימי לא שמעתי פקפוק קל שבקלים על מילה אחת מהתניא, והנה כאן בפורום פעם אחר פעם אני שומע שאנשים שאינם חסידים כלל שמגלים לי את אשר לא ידעתי, ש'כל' החסידים חולקים על התניא, כל פעם על יסוד אחר. ומעולם, אבל מעולם לא ייכתב כזאת מחסיד. הלוא דבר הוא. או במילים אחרות, דברו בשם עצמכם בלבד.
באמת תופעה מופלאה.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ומה שאתה מאשים את המשיחיסטן (הרבי אכן דיבר קצת נגדם, אבל לקרות לזה 'חריפות' הוא גוזמא מפלגתית)
ליטוואק פון בודאפעסט כתב: אני מכיר חסידי חב"ד, ונראה על צורת לימודם והתבוננותם, שתורת החסידות איננה התכלית אצלם, וגם לא העבודה היוצאת ממנה. כל ענין לימוד החסידות הוא דרך להתקרב להרבי, והקורבה להרבי הוא הוא התכלית ולא רק היכי תימצי
פרנקל תאומים כתב:נו... עינינו הרואות שדווקא בית חב''ד ושליחי הרבי בפורום אוצה''ח פועלים במלוא המרץ...
חרסון כתב:פרנקל תאומים כתב:נו... עינינו הרואות שדווקא בית חב''ד ושליחי הרבי בפורום אוצה''ח פועלים במלוא המרץ...
אינני יודע בדיוק איך להגדיר את עצמי. אבל אינני חושב שחסידי חב"ד עוסקים פה ב'הפצה' יותר מאשר, נניח, כותב ליטאי תלמידו של ר' שמואל אויערבאך או של הרב שטיינמן. מטבע בית המדרש הזה שכל אחד מביא אליו את עצמו ועולמו.
עובר ושב כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ומה שאתה מאשים את המשיחיסטן (הרבי אכן דיבר קצת נגדם, אבל לקרות לזה 'חריפות' הוא גוזמא מפלגתית)
לא ראיתי צורך להגיב מעבר למה שהגבתי, אבל לאחר שאתה מגלה שוב ושוב חוסר ידע משווע בנוגע לחב"ד, ולאחר שהכותב 'סגי נהור' ביקש כל כך יפה, לא אמנע מלהגיב.
ובכן, אין לזה מקור, אבל זהו משפט ידוע אצל חסידי חב"ד, שאמר על הרב וולפא, שעוד בחיי חיותו של הרבי היה מראשי המשיחיסטים: "הוא עוד יהפוך אותי ואת מו"ח ואת חב"ד לבחינת מוקצה מחמת מיאוס".
משפט זה הוא חריף שבחריפים, ורק הוא לבדו יספיק להזים את הגוזמא המפלגתית שלך, אבל נמשיך הלאה עם עוד לשונות חריפים שלא היו מצויים כלל אצל הרבי.
ואקדים, הרבי לא הכריז על עצמו מעולם במפורש כעל משיח. הוא אמר במפורש, שחמיו הינו משיח שבדור, וכנ"ל. החסידים מצידם יכולים לפרש זאת על הרבי האחרון בעצמו, אך הרבי - מעולם לא אמר משהו בנדון, אלא אדרבה התנגד בכל כוחו לכך. במשך שנים במספר הזדמנויות במהלך כהונתו כאדמו"ר, דיבר הרבי בתקיפות נגד פרסומו כמשיח, וטען כי פרסום זה מרחיק יהודים מחסידות חב"ד ומיהדות בכלל, והוא אף רואה זאת כמלחמה אישית נגדו.
בימי מחלתו, כשהיה הרבי משותק, הוא נהג לעודד את שירת "יחי אדוננו". המביא ראיה מימי מחלתו, וסובר שדוקא אז השתנתה דעתו, אינו אלא שוטה.
יוזמת הפרסום הראשונה, היתה בשנת תשכ"ה, אז הפיץ הרב אברהם פריז כרוזים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח... כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש". כעבור זמן קצר, ציווה הרבי במברק להפסיק את ההפצה ודרש לקבל לידיו את יתרת הכרוזים.
בשנת תשמ"ג פרסם הרב משה סלונים, מחסידי חב"ד, קובץ חידושי תורה ובו, לדבריו, "פריצת דרך בקביעה... מי הוא מלך המשיח". הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס.
בקיץ תשד"מ, פרסם הרב וולפא חוברת בשם "קול מבשר" שנושאה היה הוכחת זהותו של הרבי כמשיח. הרבי הגיב במסר אישי לאותו רב שבו ציווה עליו להפסיק כל פעילות הקשורה למשיחיות:
"הנני מזהירו שיפסיק לדבר או לכתוב, ועל אחת כמה וכמה להפיץ, ועל אחת כמה וכמה להדפיס, בענייני משיח... ואם חס וחלילה יעשה משהו בזה, יידע ברור שזהו מלחמה נגדי בפרט ובכלל".
הוראה זו נדירה בחריפותה, הרבי אסר על אותו רב להתעסק בעניני משיח בכלל, שמא ואולי יבוא לפרסם את שמו כמשיח.
הרבי המשיך וכתב לו, "ראו בפועל שעל ידי פעולותיו ומעשיו – הלהיב מחלוקת וכו', ומאות (ויותר) מבנ"י פסקו מללמוד דא"ח, נלחמים בהבעש"ט ותורתו בפועל... כָּתְּבִי לא היה מפני חשש אולי כו' [תהיינה תוצאות שליליות], כי אם מיוסד על המפורסם שאלפים ויותר הפסיקו לימוד דא"ח ונלחמים בתורת הבעש"ט וכו' – על ידי הדיבור ופרסום הנזכר-לעיל".
בשבת פרשת "בראשית" בשנת תשמ"ה התייחס הרבי בשיחה פומבית ליוזמות מן הסוג הזה:
"לאלו שכתוצאה מדיבורים שלהם, ענייני דפוס שהדפיסו, או ניגונים וכו' - גרמו לרחק עשרות יהודים מתורת הבעש"ט, לימוד החסידות והנהגה בדרכי החסידות, ולא עוד אלא אפילו יהודים שכבר התחילו ללמוד חסידות - הפסיקו ללמוד כתוצאה מפעולותיהם של אלו... ולכן להווי ידוע שכל מי שממשיך בפעולות אלו - הרי הוא מנגד ולוחם נגד חסידות חב"ד, נגד נשיא דורנו, הבעש"ט, עד מלכא משיחא".
גם לגבי שירת "יחי אדוננו" היתה התייחסות מיוחדת וחריפה:
בשבת פרשת נח תשנ"ב, בתאריך ד' חשון, שרו החסידים לפני הרבי בהתוועדות "חיילי אדוננו, מורנו ורבנו, משיח צדקנו", והרבי הגיב: "זה דבר מוזר, שמנגנים ניגון עם מילים כאלו, ואני יושב פה... האמת היא שהייתי צריך לקום ולצאת... זה שאינני יוצא... כיון שזה יגרום בלבול בה"שבת אחים גם יחד", כי כשאני אצא יצאו עוד כמה וכמה, וממילא יתבטל העניין ד"שבת אחים גם יחד".
בשנת תשנ"ב (1992) שוב שלח אותו רב אל הרבי חוברת שנשאה את השם "קונטרס בעניין קבלת פני משיח צדקנו" שעסקה בזהותו כמשיח. בתגובה שיגר על כך הרבי מענה, ביום י"ג אדר א' תשנ"ב, שלושה עשר ימים לפני היום שבו לקה בשבץ: "מכבר עניתי לו שמאמרים כאלו מרחיקים כמה וכמה מלימוד דברי אלוקים חיים, היפך הפצת המעיינות חוצה".
תקופה קצרה לפני שלקה בשבץ וניטל ממנו הדיבור, כתב הרבי בפתק: "אין כל חיוב כלל לחפש מיהו המשיח.. אבל מצות עשה מהתורה אהבת כל אחד ואחד מישראל, ושלילת המחלקת בתכלית ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו.."
זאת אומרת, הרבי שלל במפורש את הסברה של המשיחיסטים כיום, שצריך לעשות רעש גדול ולפרסם לכולם מי הוא המשיח, כי אין שום ענין בזה (דלא כסברתם, שפרסום זהות המשיח מקרבת את הגאולה).
ואגב, הרב יהודה לייב גרונר, מזכיר הרבי, סיפר כי "בוקר אחד, אחר תפילת שחרית, כשנכנסתי להיכל, הרבי אמר: מה זה שאומרים עלי שאני המשיח? עניתי שלפי דברי הרמב"ם בסוף הלכות מלכים – פרטים על דבר משיח, הרי הרבי מתאים לזה ביותר. ואמר הרבי: זה שהוא המשיח, צריכים לגלות לו מלמעלה, ולעת עתה לא גילו זה לי".
סעדיה כתב:לענין כתב:ומענין לענין, אתמה בלחש, הואיל וראו לזכות את הרבים במצות תפלין, למה מניחים להמון העם תפלין אשר רבותיהם הורו להם שלא לברך עליהם ???
(שיטת הגר"ז בפרשיות, אינה מקובלת על בני אשכנז, וכ"ש וכ"ש על בני ספרד שאינם מברכים על תפלין המסודרות כהט"ז)
ואולי כבר עמדו בזה כאן
מי הורה שלא לברך על תפילין שהן כדעת הגר"ז?
איתן כתב:עובר ושב כתב:ואגב, הרב יהודה לייב גרונר, מזכיר הרבי, סיפר כי "בוקר אחד, אחר תפילת שחרית, כשנכנסתי להיכל, הרבי אמר: מה זה שאומרים עלי שאני המשיח? עניתי שלפי דברי הרמב"ם בסוף הלכות מלכים – פרטים על דבר משיח, הרי הרבי מתאים לזה ביותר. ואמר הרבי: זה שהוא המשיח, צריכים לגלות לו מלמעלה, ולעת עתה לא גילו זה לי".
אם הרבי זצ"ל פעם אחת במקום "פרסום של דבר זה מרחיק את האנשים מהיהדות, תפסיקו עם זה" היה אומר ישירות "איני משיח, ומי שסובר אחרת אינו אלא טועה" - המצב בחב"ד היה שונה.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וזה שלומדים כדי להתקשר להרבי, אני יכול להביא לך המקורות שמשם שאבתי את זה, אבל מה שראיתי בעיני ושמעתי באזני מאת חסידי ליובאוויטש הוא מה שעורר אותי לזה. ואח"כ ראיתי את הדברים בפנים, מאת גדולי הוגי הדעות בליובאוויטש בדור השביעי, כולל ר' מענדל ועוד . .
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 137 אורחים