שעת הכושר כתב:ופתאום; אני מקבל הבנה חדשה, איך זה קרה שם באמריקה, כאשר יהודים התחילו לחלל שבת.
ה"י.
תוכן כתב:המצב הוא כיום, שאנו מאבדים כלים מפוארים על ימין ועל שמאל. אין כאן בארץ אפשרות להיות חרדי נוסח חו"ל, בעל הבית שלומד בכל רגע פנוי. זה פשוט לא קיים כאן בארץ. יש רבים מהחרדים שרוצים להשאר חרדים, אבל אין להם מסגרת, אין להם מקום, דוחים אותם מכל כיוון, ומוציאים אותם בידים מן הציבור החרדי. יש צימאון רב בציבור החרדי לכל מיני לימודים שהם לא גמרא, רש"י, תוספות, אם זה מדעים, אם זה תנ"ך, אם זה היסטוריה, והציבור החרדי לא מציע אלטרנטיבה. אברכים אלו לא נשארים בתוך כותלי בית המדרש, אלא מחפשים תשובות בעצמם, אם זה באקדמיה, אם זה בנט, אם זה בכל מיני מכונים למיניהם. ומכיון שהם נחשפים להשפעות זרות, אז אברכים יקרים אלו, שבאמת ובתמים רוצים להתעלות בתורה וביראת שמים, נהפכים לאט לאט לכופרים למחצה, לשליש ולרביע. אין לשער ואין לתאר גודל החורבן בזה, בין לאברכים אלו שעולמם חרב עליהם בחייהם ברמה זו או אחרת, בין לציבור החרדי הכללי, שאת הכלים הכי מפוארים, אלו שאמורים להנהיג ברמה זו או אחרת בעוד שתי דורות, אנו מאבדים, פשוטו כמשמעו.
מדובר בפיקוח נפשות ממש, אין לתאר את גודל החורבן בציבור החרדי פנימה... אבל אין אף אחד שמוכן לעשות משהו...
סגי נהור כתב:כשלא תהיה בושה ליהודי חרדי להיות חשמלאי, שרברב, מוסכניק, נהג טקרטור, פחח, מפעיל מנוף, ועוד ועוד - לא יהיה צורך ללכת לאקדמיה להתפרנס בכבוד, וכמו שאמרו "יגיע כפיך (דייקא) כי תאכל", ולא "יגיע ראשך", שהעבודה צריכה להיות בכפיים ואילו הראש צריך להיות מוקדש לדברים שבקדושה.
כאן אנו יוצאים נפסדים מן הדגש שניתן בציבור החרדי ל"מכובדות", כך שאברך אומר לעצמו שאם לא זכה למשרה תורנית נחשבת, לפחות יהיה עו"ד מכובד (וכדומה).
ומה נפלא סיפורו של החסיד הדגול ר' חיים משה אלפרוביץ זצ"ל, יהודי של צורה שעלה ארצה ועבד כפועל בנין פשוט תוך סירוב לכל סוג של קידום ושדרוג, ע"מ שראשו יהיה פנוי ויוכל לחשוב רק בד"ת ועניני קדושה כל היום כולו.
ישא ברכה כתב:כמובן יש מקצועות קודש, כמו סופרות סת"ם, משגיחי כשרות, שוחטים, מוהלים, חזנים, מרצים,
ומקצועות חופשיים כמו: מנה"ח, חשמלאות, מורי נהיגה, נהגים (משאיות וכדו), שיפוץ ובניה, נגרות, תיווך, מניות, נדל"ן, אני מאמין שיש עוד תחומים רבים, ועכשיו כתבתי כפי שעלה במוחי.
קראקובער כתב:כולם העלו על נס את ד"ר רוטשילד ובצדק רב, ויש לי שאלת תם: הרי הוא למד רפואה באוניברסיטה וסביר להניח שאם הוא היה שואל בזמנו את הגדולים אם לפנות לרפואה התשובה היתה שלילית, האם בדיעבד זה טוב שלא שאל?
קראקובער כתב:קראקובער כתב:כולם העלו על נס את ד"ר רוטשילד ובצדק רב, ויש לי שאלת תם: הרי הוא למד רפואה באוניברסיטה וסביר להניח שאם הוא היה שואל בזמנו את הגדולים אם לפנות לרפואה התשובה היתה שלילית, האם בדיעבד זה טוב שלא שאל?
????
קראקובער כתב:כולם העלו על נס את ד"ר רוטשילד ובצדק רב, ויש לי שאלת תם: הרי הוא למד רפואה באוניברסיטה וסביר להניח שאם הוא היה שואל בזמנו את הגדולים אם לפנות לרפואה התשובה היתה שלילית, האם בדיעבד זה טוב שלא שאל?
קראקובער כתב:ראש ישיבת פוניבז' ניסח את מודעת האבל: "בלי שום גוזמא"
קו ירוק כתב:אבל כל העסק צריך להיות מכוון לפי גדולי הדור, ולפי הידוע אף אחד לא בעד הענין.
שומע ומשמיע כתב:קראקובער כתב:ראש ישיבת פוניבז' ניסח את מודעת האבל: "בלי שום גוזמא"
תמוה, ולא בגלל האקדמיה. כל ארחות חייו לא היו חרדיים כלל וכלל.
קראקובער כתב:ראש ישיבת פוניבז' ניסח את מודעת האבל: "בלי שום גוזמא"
שומע ומשמיע כתב:קראקובער כתב:ראש ישיבת פוניבז' ניסח את מודעת האבל: "בלי שום גוזמא"
תמוה, ולא בגלל האקדמיה. כל ארחות חייו לא היו חרדיים כלל וכלל.
סגי נהור כתב:כשלא תהיה בושה ליהודי חרדי להיות חשמלאי, שרברב, מוסכניק, נהג טקרטור, פחח, מפעיל מנוף, ועוד ועוד - לא יהיה צורך ללכת לאקדמיה להתפרנס בכבוד, וכמו שאמרו "יגיע כפיך (דייקא) כי תאכל", ולא "יגיע ראשך", שהעבודה צריכה להיות בכפיים ואילו הראש צריך להיות מוקדש לדברים שבקדושה.
כאן אנו יוצאים נפסדים מן הדגש שניתן בציבור החרדי ל"מכובדות", כך שאברך אומר לעצמו שאם לא זכה למשרה תורנית נחשבת, לפחות יהיה עו"ד מכובד (וכדומה).
ומה נפלא סיפורו של החסיד הדגול ר' חיים משה אלפרוביץ זצ"ל, יהודי של צורה שעלה ארצה ועבד כפועל בנין פשוט תוך סירוב לכל סוג של קידום ושדרוג, ע"מ שראשו יהיה פנוי ויוכל לחשוב רק בד"ת ועניני קדושה כל היום כולו.
פרנקל תאומים כתב:קראקובער כתב:ראש ישיבת פוניבז' ניסח את מודעת האבל: "בלי שום גוזמא"
אכן. אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו.
הגרב''ד שליט''א הכיר היטב את ר' יעקב ז''ל למעלה מחמישים שנה. ר' יעקב היה ת''ח מופלג של ממש, ובעל חסד מופלא בהצנע לכת ובמימדים עצומים. ואכן תורת ה' היתה חפצו ושעשועיו, והוא קבע את עיתותיו הפנויות לתורה במובן העמוק והרחב של המושג.
.
מקדש מלך כתב:ובאופן כללי, אכן נכון שיש את 'הרופא של גדולי ישראל', ויש דוקטורים שזכו להערכה על פועלם וקידוש ה' שהביאו, ויש את המורים שהם דווקא בעלי הכשרה וכו', אבל על זה נאמר אי אפשר לעולם בלא בשם ובלא בורסי, אוי לו למי שאומנותו וכו'.
יש הרבה להאריך בנושא האשכול וכעת אין פנאי.
שמש כתב:קראקובער כתב:כולם העלו על נס את ד"ר רוטשילד ובצדק רב, ויש לי שאלת תם: הרי הוא למד רפואה באוניברסיטה וסביר להניח שאם הוא היה שואל בזמנו את הגדולים אם לפנות לרפואה התשובה היתה שלילית, האם בדיעבד זה טוב שלא שאל?
כבר ציטטתי פעם באשכול אחר את מה שאמר פעם א. אורבך "כשחרדי הולך לאקדמיה תוקפים אותו אבל כשהוא מסיים את התואר הוא נעשה 'הרופא של גדולי ישראל'"...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:התחלתי לקרות את הקונטרס, ומיד רואים שם המון קיצונות והבלים. הוא לקח את הקיצוני שבתוך האקדמיים, הקצין את עמדותיהם פי כמה, והציג אותה כמייצג את העמדה הרשמית.
פסיכולוגיה איננה כפירה, על אף שהיא משרתת את האפיקורסים, כמו הרמזורים שברחוב המשמשים את האפיקורסים כמו החרדים גם יחד.ויש שם עוד כאלה הגזמות ושקרים, ואכמ"ל.
קראקובער כתב:מקדש מלך כתב:ובאופן כללי, אכן נכון שיש את 'הרופא של גדולי ישראל', ויש דוקטורים שזכו להערכה על פועלם וקידוש ה' שהביאו, ויש את המורים שהם דווקא בעלי הכשרה וכו', אבל על זה נאמר אי אפשר לעולם בלא בשם ובלא בורסי, אוי לו למי שאומנותו וכו'.
יש הרבה להאריך בנושא האשכול וכעת אין פנאי.
משום מה עוד לא שמענו על "האינסטלטור של גדולי ישראל"...
נוטר הכרמים כתב:היחס לד"ר רוטשילד יש בו היבטים נוספים, ובכך אינו דומה כלל לד"ר וינרוט. ד"ר רוטשילד זכה לכשני מנינים של ילדים, הוא גידל אותם באורח המדויק ששירטטו גדולי הדורות, אף אחד מהם לא הלך לאקדמיה או ללימודי רפואה. לכן גם היחס שונה, כשאתה רואה את האיש ואת שיחו, את ביתו ואת חינוכו, אתה לא מריח ריח של אקדמיה, לא כן הדבר אצל אחרים.
גם זה יעבור כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:התחלתי לקרות את הקונטרס, ומיד רואים שם המון קיצונות והבלים. הוא לקח את הקיצוני שבתוך האקדמיים, הקצין את עמדותיהם פי כמה, והציג אותה כמייצג את העמדה הרשמית.
פסיכולוגיה איננה כפירה, על אף שהיא משרתת את האפיקורסים, כמו הרמזורים שברחוב המשמשים את האפיקורסים כמו החרדים גם יחד.ויש שם עוד כאלה הגזמות ושקרים, ואכמ"ל.
לא כל הפיכולוגיה, כפירה.
אך בהחלט יש שם הרבה.
מה עוד, שאין אפשרות לא ללמוד את זה.
אוהב עמו כתב: אחד מהם כבר חיבר כמה ספרים
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:גם זה יעבור כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:התחלתי לקרות את הקונטרס, ומיד רואים שם המון קיצונות והבלים. הוא לקח את הקיצוני שבתוך האקדמיים, הקצין את עמדותיהם פי כמה, והציג אותה כמייצג את העמדה הרשמית.
פסיכולוגיה איננה כפירה, על אף שהיא משרתת את האפיקורסים, כמו הרמזורים שברחוב המשמשים את האפיקורסים כמו החרדים גם יחד.ויש שם עוד כאלה הגזמות ושקרים, ואכמ"ל.
לא כל הפיכולוגיה, כפירה.
אך בהחלט יש שם הרבה.
מה עוד, שאין אפשרות לא ללמוד את זה.
אם כפירה פירושה, מה שלא היה מקובל עלי מקודם, בהחלט יש כפירה בפסיכולוגיה, כמו בכל לימוד. אמנם זה שמניעים שונים מדרבנים ההתנהגות, ולא כל המניעים הם תחת שליטת האדם, איננה כפירה בי"ג עיקרי הדת. ואף את"ל שהוא כנגד ההשקפה המוסרית שנמסרה במוסדות שהשתמשו בהם לגדל אתכם, אין שום איסור ללמוד אותה ולהפריך אותה בינך לבין עצמך. אכן, איסור יש בלימוד כפירה, גם אם מפריכים אותה. אבל לימודים נגד השקפה אישית אינם כלולים באיסור זו, וההבדל אין צריך שום ביאור
קראקובער כתב:ומה נעשה שהרבי מחב"ד בעצמו הלך לאוניברסיטה לצורכי פרנסה וכנראה שלא לכולם יש את היכולת לעבוד עם הידים דווקא.
שומע ומשמיע כתב:ביודעי ומכירי קאמינא
מנהל סמינר ידוע שחתם על האיסור החמור לעזוב את הסמינר וללכת למקום שנותן תואר.
אבל להוראת מקצועות חול אצלו בסמינר הוא מחפש דווקא בעלות תואר [כולל בוגרות מכון וינגייט, להוראת התעמלות].
מפקחת חשובה [בסמינר מפורסם, אשה של ראש ישיבה ידוע ומוערך] שאמרה לנערה שעזבה 'את יודעת שזה דבר בעייתי, אבל כשיהיה לך תואר תחזרי אלינו, ייתכן שיהיה לנו משרה בשבילך'.
אז לפני שמפרסמים לציבור חוברות, יש דברים יותר שורשיים [ופחות נוחים] לטפל בהם.
ולעניין החוברת
לא נראה לי שלרוב הציבור יש כאן איזה גילוי מרעיש, מי שהולך או שלא אכפת לו, ואם אכפת לו אז הוא מאמין שהוא יוכל להתמודד, ובשביל פרנסה אפשר.
והמציאות היא שלפחות חלק מהאוסרים מורים ל'יחידים' היתר בתור הוראת יחיד. ולא ברירא מה הקריטוריונים לאותה הוראת יחיד. לא מדובר על מקרים של פיקוח נפש.
עובר ושב כתב:שומע ומשמיע כתב:ביודעי ומכירי קאמינא
מנהל סמינר ידוע שחתם על האיסור החמור לעזוב את הסמינר וללכת למקום שנותן תואר.
אבל להוראת מקצועות חול אצלו בסמינר הוא מחפש דווקא בעלות תואר [כולל בוגרות מכון וינגייט, להוראת התעמלות].
מפקחת חשובה [בסמינר מפורסם, אשה של ראש ישיבה ידוע ומוערך] שאמרה לנערה שעזבה 'את יודעת שזה דבר בעייתי, אבל כשיהיה לך תואר תחזרי אלינו, ייתכן שיהיה לנו משרה בשבילך'.
אז לפני שמפרסמים לציבור חוברות, יש דברים יותר שורשיים [ופחות נוחים] לטפל בהם.
ולעניין החוברת
לא נראה לי שלרוב הציבור יש כאן איזה גילוי מרעיש, מי שהולך או שלא אכפת לו, ואם אכפת לו אז הוא מאמין שהוא יוכל להתמודד, ובשביל פרנסה אפשר.
והמציאות היא שלפחות חלק מהאוסרים מורים ל'יחידים' היתר בתור הוראת יחיד. ולא ברירא מה הקריטוריונים לאותה הוראת יחיד. לא מדובר על מקרים של פיקוח נפש.
דפח"ח, בענין האקדמיה (כמו גם בענין האינטרנט, סמארטפונים וכו') למרות הסחף האדיר בציבור ולמרות שנעשה כהיתר גמור, ממשיכים להתעקש ולהתעקש במקום למצוא פתרונות, וגם לאחר שיש פתרונות - שוללים אותם (כמו סמארטפון מוגן, אקדמיה חרדית בהפרדה של נשים וגברים וכו'. כמדומני שהגר"ע יוסף נתן את ברכתו למוסד אותו פתחה בתו).
אנו נמצאים במצב של "מה יעשה הבן ולא יחטא", אי אפשר לשלוח את הבנות ללמוד הוראה וגננות ולהשקיע בכך כסף רב כאשר המשרות הן מעטות ביותר ותפוסות על ידי בעלי קשרים למיניהם, ואי אפשר שהבעל ילמד בכולל ללא טרדות פרנסה כאשר האשה אינה עובדת.
יש לדאוג למקומות של לימוד תארים שיתנהלו על טהרת הקודש, לדאוג לפתרונות כל הבעיות, ולא לטמון את הראש בחול, בנוסח "אל תלכו לאקדמיה". זה לא עובד וזה גם לא יעבוד.
התחלתי לקרוא את החוברת וקיבלתי תמונת מצב כללית מהחוברת. המוטיב העיקרי שחוזר ונשנה הוא - המועצה להשכלה גבוהה היא גוף חילוני כפרני, היא היחידה שיכולה לקבוע את הלימודים האקדמיים והיא דואגת שהכל יהיה חילוני במוצהר, אף אחד לא יכול לומר למרצים מה לעשות או להתערב להם, והם מחדירים כפירה וחילוניות לצעירים.
הדברים האלה נכונים - רבים מהמרצים הם כופרים, בצורה מבחילה, וגם מחדירים בכל הזדמנות את השטויות שלהם. אפשר לראות זאת גם בויקיפדיה.
שאר החוברת היא מעטפת של דיבורי סרק, על הגופנים הממנים, כוונות הזדון שלהם, ה"אווירה", ועוד הרבה מידע שיכול לעזור לקורא הנבוך שרוצה לשלוח את ילדיו לאקדמיה (בדומה לחוברות על אינטרנט, שמלהיבים את דמיונו של הקורא התמים שלא חשב מעולם לגלוש בו).
ובכן, שתי הערות לפתרונות אפשריים: אני חושב שאם מנהל "האקדמיה החרדית" מקבל לראיון מרצה חילוני, הוא יכול להציב לו תנאים, למרות שהדבר נאסר בחוק, אבל באופן בלתי פורמלי, להוציא ממנו התחייבות שהתכנים יהיו ברוח התורה, והוא לא ינסה בכל הזדמנות למכור לצעירים שטויות וכזבים על גיל העולם ואופן יצירתו וכיוצא בזה, אלא יהיה מקצועי גרידא. היות והמרצה הוא אדם שמעוניין להתפרנס, אין סיבה שלא יסכים, אלא אם כן הוא ממש מסיונר.
פתרון נוסף - מנהל המכללה יכול לחייב את התלמידים או התלמידות לבוא לשיעורים נוספים שימסרו ע"י מרצי ערכים, שיוכיחו להם שהכל הבל הבלים, ויגרמו להם לבוז למרצים החילוניים, וכן לחייב אותם לבוא לשיעורי מוסר שימסרו ע"י דרשנים נודעים, שיצננו את "האווירה של הערצה לתארים" וישננו להם שהם לומדים מקצוע אך ורק כי צריך להתפרנס.
בברכה המשולשת כתב:אבל זה לא נוגע לחוברת הזאת, כי באמת מפורטות שם בעיות אמיתיות וקשות באקדמיה וכדו' שצריכות טיפול שורש וכולי האי ואולי
בברכה המשולשת כתב:מידע אישי מוחלט- יש כו"כ מכללות שלא מקבלות בכלל מרצים חילונים וגם למרצים הדתיים עושים בדיקה של רמת התורניות. וגם אחרי כל זה, יש תלונות של הלומדים על כל תכנים והתבטאויות, וכבר היו פיטורין על רקע זה.
ויש מכללה אחת לפחות בה אחרי הסינון הזה יש רשימה של קורסים שמתאימה לקבוצת מסויימות ולא לקבוצות אחרות.
אבל זה לא נוגע לחוברת הזאת, כי באמת מפורטות שם בעיות אמיתיות וקשות באקדמיה וכדו' שצריכות טיפול שורש וכולי האי ואולי
פלגינן כתב:בברכה המשולשת כתב:אבל זה לא נוגע לחוברת הזאת, כי באמת מפורטות שם בעיות אמיתיות וקשות באקדמיה וכדו' שצריכות טיפול שורש וכולי האי ואולי
[אחת הבעיות היא שהרבה מהמוחים או המעוררים עברו באקדמיה, הם או בני ביתם, ולעתים יש להם אפילו תואר ד"ר.]
עובר ושב כתב:בברכה המשולשת כתב:מידע אישי מוחלט- יש כו"כ מכללות שלא מקבלות בכלל מרצים חילונים וגם למרצים הדתיים עושים בדיקה של רמת התורניות. וגם אחרי כל זה, יש תלונות של הלומדים על כל תכנים והתבטאויות, וכבר היו פיטורין על רקע זה.
ויש מכללה אחת לפחות בה אחרי הסינון הזה יש רשימה של קורסים שמתאימה לקבוצת מסויימות ולא לקבוצות אחרות.
אבל זה לא נוגע לחוברת הזאת, כי באמת מפורטות שם בעיות אמיתיות וקשות באקדמיה וכדו' שצריכות טיפול שורש וכולי האי ואולי
לפי דבריך החוברת היא שקר מוחלט, ואתה טוען שזה לא נוגע לחוברת הזאת? אתמהה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 132 אורחים