מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שירים של ערבים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

שירים של ערבים

הודעהעל ידי חפציאלי » ג' דצמבר 11, 2018 11:51 pm

האם מותר לבחורים לשמוע שירים של ערבים כמובן שאינם מבינים מאומה ,בחינת "על ערבים בתוכה וכו" בתוך הנגן

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' דצמבר 12, 2018 12:11 am

ראשית צריך להקדים שמבחינה הלכתית אין הבדל בין בחורים לאברכים. אלא מבחינה מוסרית, בחור לא אמור להחזיק נגן בישיבה כי זה יוציא אותו מהלימוד.

שנית, באופן עקרוני, לגבי שירי עגבים בערבית (או בכל שפה אחרת) שאינו מבין אותם.

מקור המילה "עגבים" הוא ביחזקאל פרק לג פסוק לב, "והנך להם כשיר עגבים", מפרש רד"ק - כשיר חשק ודברי שחוק. אין שום קשר למנגינה עצמה. וכמובן שאין שום קשר למי שאינו מבין את המילים.

ובמצודת ציון שם פירש: "עגבים - עניינו לעג והתול".

וכן במלבי"ם ביאור המילות שם: "העיגוב הוא קודם אל הזנות שתעורר הזונים בדבר חשק ועגבים, כמו עגבים בפיהם, שיר עגבים".

וכן כתב ר' עובדיה מברטנורא מסכת סנהדרין פרק י: "בספרים החיצונים - ספרי מינים, כגון ספרי אריסט"ו היוני וחביריו. ובכלל זה הקורא בספר דברי הימים של מלכי נכרים ובשירים של עגבים ודברי חשק שאין בהם חכמה ולא תועלת אלא איבוד זמן בלבד".

ומובא באלשיך שמות פרק כח: "ומה גם בבית שמחה ומשתה כי יבוזו כסף להביא אנשים פוחזים לצים משחקים על פי הנבל ומנבלים פיהם בשירי עגבים ואהבים העתידים עורר לוית יצר סמוך אל הרהורים רעים, וחטאים תרדף רעתם, וככלותם מקול השירים יחלו מעט בשחוק וקלות ראש והוללות רעה, וכל האנשים והנשים אשר יחד אוספו לשמוע אל הרנה ואל התיפלות בשומעם הדברים מרים ומאררים יוצאים מפי עושיהם ישמח לבבם ויתלהב יצרם וירגילם לערוה". גם זה כהנ"ל.

וכן באלשיך קהלת פרק ז: "כשירי עגבים ושחוק והיתול המביא את שומעיהם לירש גיהנם".

וכן רבי יהודה החסיד כתב בספר חסידים שמי שקולו נעים יזהר שלא יזמר ניגוני נכרים, כי עבירה היא ולא ניתן לו קול אלא לשבח לבורא יתברך ולא לעבירה. גם זה כהנ"ל. בפשטות לא מדובר במנגינה אלא בשירי עגבים.

אבל בספר מעשה רוקח (פ"ח מהלכות תפלה) כתב לדייק מדבריו "ניגוני נכרים" שגם הניגון אסור וכתב זאת גם בשם מהר"ם לונזאנו, אבל הגאון חיד"א בברכי יוסף (סי' תק"ס) דחה דבריו וכתב "ונעלם ממנו דברי מהר"ם די לונזאנו עצמו... וראיתי קצת חכמים כמתאוננים רע על המחברים שירים ותשבחות להשם יתברך על נגונים אשר לא מבני ישראל המה, ואין הדין עמם, כי אין בכך כלום".

וכן בשו"ת הרי"ף (לרבינו יצחק אלפסי, רבו של רבינו יוסף אבן מגאש, רבו של הרמב"ם) בזו הלשון: שליח ציבור שמרנן (שר) בפיו שירי ישמעאלים, ומוציא מפיו דברי נבלה מסלקין אותו ממשרתו, ועליו ועל כיוצא בו נאמר 'נתנה עלי בקולה על כן שנאתיה'. גם זה כהנ"ל. מדובר על שירי עגבים, ובשפה שמבין.

ופסק כן הרמ"א באו"ח נ"ג. ובמשנה ברורה שם ס"ק פב כתב, "בשירי הנכרים - ר"ל בניגון שהנכרים מנגנים בו לעבודת גילולים שלהם וב"ח בתשובה סי' קכ"ז כתב דוקא בניגון שמיוחד לזה". וכן הוא במגן אברהם. ופמ"ג. וב"ח. ומחצית השקל.

לפי כל הנ"ל אין שמץ של איסור במנגינה שחיבר גוי, או בשיר שכתב והשומע אינו מבין את השיר.

וזה לשון שו"ת הב"ח הישנות (סי' קכז) "מה שמזמרים בבהכ"נ בניגונים שמזמרים בהם בית תפלתם, נראה שאין איסור אלא דוקא באותם ניגונים המיוחדים לע"ז, מאחר שהוא חק קבוע לע"ז, כמו מצבה שאסורה גם להקב"ה מפני שעשאוה הגוים חק לע"ז וכו', אבל אם אינם ניגונים מיוחדים לע"ז נראה שאין בזה איסור, דבהא ודאי איכא למימר לאו מינייהו גמרינן".

ובשער הציון או"ח סימן תקס כתב, "ומיהו כבר הזהיר השל"ה ושארי ספרי מוסר שלא לזמר שירי עגבים לתינוק, שזה מוליד לתינוק טבע רע, ובלאו הכי נמי איכא איסורא בשירי עגבים ודברי נבלות, דקא מגרי יצר הרע בנפשיה, ושומר נפשו ירחק מזה ויזהיר לבני ביתו על זה [מאמר מרדכי]".

וכן הובא בכף החיים שם.

בכל הנ"ל אין שום שמץ איסור במנגינה עצמה, אלא המשורר שירי עגבים שמבין שזהו שירי עגבים וחוטא ומחטיא את התינוק (ואם אינו מבין את השפה, אין זה שירי עגבים עבורו).

וכן כתב הגאון ישראל משה חזן ז"ל בשו"ת כרך של רומי (סי' א, דף ד' ע"ד) "שהמנהג פשוט בכל ארץ ישראל, וארצות ערב בכל בתי הכנסת שמנגנים בתפלה ובדברי קדושה שירי ישמעאל שרובם שירי עגבים, ולא מיחו בהם חכמים, מפני שהענינים עצמם קדושים, ולא איכפת לן שמא באותה שעה שמנגן אותה נגינה בתפלה, יזכור דברי הערבים שהם ענינים פחותים ושירי עגבים".

והוסיף עוד: "והסברא מכרעת כן, שאל"כ מהיכן נשאר לנו ניגונים וקולות ערבים והלא נשכחו מאתנו שירי דוד ושירי הלוים על הדוכן, כמ"ש איך נשיר את שיר ה' על אדמת נכר, ובכל מקום שגלו ישראל למדו ניגוני אותם ארצות ששכנו שם, ובא"י ובארצות ערב קול ניגוני התפלות והקדישים והקדושות כולם ע"פ ניגון הערבים, ובטורקיא קולות טורקיות, ובאדום קולות אדומיות, ומי יוכל להכחיש המוחש, האם נאמר שכל ישראל שגו ברואה".

ולגבי אלישע אחר, רש"י במסכת חגיגה דף טו עמוד ב מבאר: "זמר יווני לא פסק מביתו - והיה לו להניח בשביל חורבן הבית, דכתיב בשיר לא ישתו יין". כלומר, הבעיה לא היתה בגלל שהוא זמר יווני ולא יהודי. אמנם בשו"ת משנה הלכות (חלק יא סימן תמה) ניסה להוכיח מכאן שלא ראוי לשמוע שירי נכרים, אבל אין זו ראיה כנ"ל ונעלם ממנו רש"י.

והקשה מהרש"א שם במקום, שלפי דברי רש"י היה צריך לומר זמר סתם, ולמה נקטה הגמ' זמר יווני, ותירץ "ונראה דנקט זמר יונית דהיה בו מינות בזמר גופיה וכה"ג אמרו בס"פ מרובה דחכמת יונית אסורה וטעמא משום דמשכא למינות".

גם לפי זה אין שמץ של איסור במנגינה שחיבר גוי, או בשיר שכתב והשומע אינו מבין את השיר, שאין שום קשר למינות כלל ועיקר.

ועיין בליקוטי מוהר"ן (סד, ה) שכל חכמה שבעולם יש לה זמר וניגון המיוחד לחכמה זו, ומזמר זה נמשכת חכמה זו. ומפני שאחר לא פסק פומיה מזמר יווני, נפל לאפיקורסות של חכמת יוונית ויצא לתרבות רעה. ולעתיד לבוא כשיתגלה בעולם הזמר של ראש אמנה הכולל כל הזימרות, אז תתבטל האפיקורסות. ע"כ. ואין שום קשר להנ"ל.

ופסק בילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן נג: "מעיקר ההלכה מותר לשליח צבור להרכיב אף מנגינות של שירי חול על הקדיש והקדושה, ובלבד שיתכוין לשם שמים. ואף על פי שהמנגינה באה ממקור לא טהור, הרי הוא מוציאה מרשות הסטרא אחרא ומעבירה אל הקדושה. וכן פשט המנהג בפני גדולים, ואין פוצה פה". [וכתב להעדיף שירי קודש על שירי עגבים, הגם ששירי הקודש בעצמם מיוסדים על שירי עגבים קדמונים].

וכן הסיק בשו"ת יביע אומר חלק ו - אורח חיים סימן ז: "וכ"ש מנגינה בעלמא שאין בה ממשות".

אגב לגבי השירה הערבית, בנותיו של הגר"ע יוסף מספרות ששמע שירה זו. אני מצטט מכתבה בה מעידה בתו של הרב עובדיה:

"יום אחד נכנס הרב הביתה ומצא את שתי בנותיו מאזינות ללהיט "רוזה רוזה" של יהורם גאון. במקום לכבות את הרדיו או לנזוף בבית, לקח הרב דף ועט והחל להתאים לשיר את מילות הקדיש. "הוא ניסה את כוחו בפיוט הרבה פעמים. יש כמה שירים שהוא כתב על מנגינות ערביות. בעיקר של אום-כלתום שהוא אהב, ושל לילה מורד שאבא שלה היה חזן".

בתו השניה העידה:

"שמעתי מוסיקה, דבר שהוא כמובן אסור בבתים חרדיים, אבל אצלנו בבית גם אבא שמע מוסיקה, כי הוא רצה לשמוע מה אני שומעת ולכן הוא האזין למוסיקה והכיר הרבה שירים".

• אילו שירים?

"כשהיינו מתכנסים לארוחת שבת אחרי התפילות היינו שרים שירי ארץ ישראל, אבא אהב מאד את שיריו של יהורם גאון, הוא ידע את כל המילים בעל פה והיה שר איתנו. אני זוכרת במיוחד שהוא אהב את השיר על משה מונטיפיורי - 'והוא עלה למרכבה ודיו לסוסים אמר' - הייתה שמחה גדולה בבית".

בנו רבי משה יוסף סיפר לאברכים ב"מאור ישראל" שאביו האזין לזמרת ערביה ושאל אותו מה היא אומרת, והתחמק. לבסוף אמר "אתה יודע, בחור אוהב בחורה, בחורה אוהבת בחור". וצ"ע מסיפור זה כיצד התיר לעצמו לשמוע, ונ"ל שלא הקשיב כלל למילים אלא רק למנגינה.

עוד יש לדון בעצם שמיעת זמרת גויה, משום קול באשה, ובכן הגר"ע יוסף בשו"ת יביע אומר (חלק א' או"ח סי' ו'), דן בזה והעלה להקל, אם אינו מכיר את הזמרת. ותחילה פסק שאם ראה את תמונתה אסור, ונמשך אחריו בנו הרב דוד בספר הלכה ברורה (בירור הלכה סי' ע"ה סעיף ט"ו, סוף ס"ק י"ז), "מותר מעיקר הדין לשמוע קול זמר של אשה... ואם ראה פעם תמונתה יש לאסור".

ובספר הנ"ל לא זכר שהגר"ע יוסף חזר בו והורה להקל אפילו אם ראה את תמונתה, ובלבד שלא ראה אותה במציאות, וזה לשונו בשו"ת יביע אומר חלק ט' (או"ח סי' ק"ח אות מ"ג):

"ומה שכתבתי שם (היינו ביבי"א חלק א') שאם ראה אותה בתמונה גם כן אסור, אינו מוכרח, שיש לומר דהא דאמרינן בתענית וכו' זהו רק כשראה אותה בחיים חיותה במלוא קומתה, וכ"כ הגאון רבי יוסף חיים בספרו בן יהוידע (תענית ה), שאם ראה אותה בצורה ותמונה לבד, אין לחוש".

וא"כ לשיטתו מותר לשמוע גם זמרת, גויה או יהודיה, כשלא ראה אותה במציאות ממש. ואם שרה שירי עגבים, ואינו מבין את שפתה, יש להקל גם כן, כי אין זה נקרא "שירי עגבים" אם אינו מבין את השפה, וכך אמר הרב אברהם יוסף, בנו של הגר"ע יוסף, בתשובה לשאלת מאזין ברדיו קול חי: "מותר לשמוע זמרים גויים. אם לא מבינים את שפתם, מותר לשמוע אפילו אישה גויה".

אמנם מבחינה רוחנית יש בעיה לשמוע שיר ששר או מנגן אדם לא כשר, שמזיק לנפשו של השומע. וכן כתב בליקוטי מוהר"ן חלק א תורה ג. אבל כתב שם שיש פתרון לענין זה, ללמוד גמרא בלילה (ע"ש כיצד זה פועל), והלומד גמרא בלילה מגן על עצמו מהנזק הנ"ל שנגרם ע"י מנגן רשע.
נערך לאחרונה על ידי עובר ושב ב ד' דצמבר 12, 2018 12:30 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי חפציאלי » ד' דצמבר 12, 2018 12:12 am

כ"ב כותב לענין יישר כחך

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 12, 2018 12:17 am

עובר ושב כתב:ראשית צריך להקדים שמבחינה הלכתית אין הבדל בין בחורים לאברכים. אלא מבחינה מוסרית, בחור לא אמור להחזיק נגן בישיבה כי זה יוציא אותו מהלימוד..


מה זאת אומרת?
תן לבחור להתמודד, לא כך היא שיטתך לגבי אייפונים / אינטרנט / ועוד ועוד??
ואם אכנס לנעליך, אז: אתם יודעים מה זה גורם? אחר כך הבחורים משיגים לבד וכו' וכו' וכו' וכו' וכו' וכו'..

עובר ושב כתב:עוד יש לדון בעצם שמיעת זמרת גויה, משום קול באשה, ובכן הגר"ע יוסף בשו"ת יביע אומר (חלק א' או"ח סי' ו'), דן בזה והעלה להקל, אם אינו מכיר את הזמרת. ותחילה פסק שאם ראה את תמונתה אסור, ונמשך אחריו בנו הרב דוד בספר "בירור הלכה" (סי' ע"ה סעיף ט"ו, סוף ס"ק י"ז), "מותר מעיקר הדין לשמוע קול זמר של אשה... ואם ראה פעם תמונתה יש לאסור".
.

[size=85]כוונתך כמובן "הלכה ברורה" בהערות "בירור הלכה"
[/size]

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' דצמבר 12, 2018 12:33 am

שיטתי היא לאסור לבחורי ישיבות באיסור חמור סלולרי מכל סוג שהוא, ואם צריכים לדבר עם הוריהם שיתקשרו מטלפון ציבורי. ובוודאי שלא נותנים לבחור דבר שהוא לא צריך כלל ורק יוציא אותו מהלימוד, ואם בנגן כך, קל וחומר סלולרי עם אינטרנט כשאין פת בסלו והוא משועמם כל היום ומה יעשה הנער ולא יחטא. וגם אם תתן לו מוגן, ישב ויחפש פרצות יומם ולילה. וגם הסלולרי המכונה "כשר" מילתא דפשיטא שאצל בחורי ישיבות הוא ביטול תורה פשוטו כמשמעו, ולפחות את ימי הבחרות ינצלו ללימוד, כשאין עול על צווארם.

ובבקשה שמור את ענייני הסלולרי למקום המיועד לכך, וגם אם נפגעת אישית באיזשהו ויכוח, תתאפק ואל תזהם כל אשכול בהערות אישיות לגופו של כותב.

לגבי בירור הלכה, אכן כיוונתי לזה ותיקנתי. יישר כח.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 12, 2018 12:38 am

עובר ושב כתב:שיטתי היא לאסור לבחורי ישיבות באיסור חמור סלולרי מכל סוג שהוא (גם המכונה "כשר"), ואם צריכים לדבר עם הוריהם שיתקשרו מטלפון ציבורי. ובוודאי שלא נותנים לבחור דבר שהוא לא צריך כלל ורק יוציא אותו מהלימוד, קל וחומר סלולרי עם אינטרנט כשאין פת בסלו והוא משועמם כל היום ומה יעשה הנער ולא יחטא. וגם אם תתן לו מוגן, ישב ויחפש פרצות יומם ולילה.

ובבקשה שמור את ענייני הסלולרי למקום המיועד לכך, וגם אם נפגעת אישית באיזשהו ויכוח, תתאפק ואל תזהם כל אשכול בהערות אישיות לגופו של כותב.



אין כאן לגופו של כותב, זה סך הכל 'ניק' אבל יש לו שיטה.

השיטה בערך טוענת, למה לאסור דברים שבגללם מביאים לפרצות חמורות יותר, והטענה הזו שייכת כאן ביותר.

אם גדולי ישראל אסרו פלאפונים בישיבות, בדור שלנו כמעט ואין מוחים על כך ברוב הישיבות. ולא בכדי. פעם פלאפון היה מצרך מיותר, והיום לא.

הודעתך זו גילתה רק כי כל דבריך נובעים מנגיעה אישית להתיר לעצמך ותו לא.

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' דצמבר 12, 2018 12:44 am

פלאפון הוא מצרך מיותר לחלוטין לבחור ישיבה, גם היום וגם בעבר. למעט אולי בחורים הנמצאים בשידוכין שצריכים להיות בקשר מתמיד עם שדכנים ולקבוע פגישות וכדומה, ואילו הומצא הטלפון הכשר עבורם, דיינו. להם יאה ונאה מכשיר עקר שאין בו אפילו מצלמה אלא שיחות בלבד, וכך לפחות לא יתעסקו עמו יותר מדי בשהותם בישיבה.

ושוב - נושא האשכול הוא אחר לחלוטין, ואם ברצונך לדון על הנ"ל ועל "שיטתי" או סתם לחרף ולגדף אותי, פתח את הנושא במקום המיועד לכך ונדון עמך בחפץ לב.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 12, 2018 12:56 am

עובר ושב כתב:
ושוב - נושא האשכול הוא אחר לחלוטין, ואם ברצונך לדון על הנ"ל ועל "שיטתי" או סתם לחרף ולגדף אותי, פתח את הנושא במקום המיועד לכך ונדון עמך בחפץ לב.

אין לי כח להתווכח איתך, בכל מצב הודעותיי יתבטלו בשישים כנגד ים הודעותיך האין סופיות..

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' דצמבר 12, 2018 11:57 am

עקב השטויות וההבלים שכתבת, הועבר נדון הלכתי חשוב מבית המדרש אל הגניזה המקומית.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 12, 2018 1:07 pm

עובר ושב כתב:עקב השטויות וההבלים שכתבת, הועבר נדון הלכתי חשוב מבית המדרש אל הגניזה המקומית.

אני מניח שכוונתך ל"אספקלריא".
בדקתי (וכולם מזומנים לבדוק) בפרופיל שלך וגילתי שזה המדור האהוב עליך.

אה, וברכת מזל טוב לרגל הגיעך להודעתך ה-900 [442 - פורום הצנע לכת, פעיל ביותר בנושא פאות מהודו: 347 הודעות]
נערך לאחרונה על ידי תם מה הוא אומר ב ד' דצמבר 12, 2018 1:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' דצמבר 12, 2018 1:18 pm

מסתבר מאד שאין איסור לשמוע שירים עגבים כשאינו מבין את המילים אלא הוא מעונין לשמוע את המוזיקה.
ומטעם זה אני אומר לבחורים ששומעים מוזיקה לא חרדית שעדיף לשמוע מוזיקה לועזית מאשר זמרים ישראלים חילונים.

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי חפציאלי » ד' דצמבר 12, 2018 1:21 pm

ישא ברכה כתב:מסתבר מאד שאין איסור לשמוע שירים עגבים כשאינו מבין את המילים אלא הוא מעונין לשמוע את המוזיקה.
ומטעם זה אני אומר לבחורים ששומעים מוזיקה לא חרדית שעדיף לשמוע מוזיקה לועזית מאשר זמרים ישראלים חילונים.

גם אני חושב כמוך

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי גביר » ה' יולי 01, 2021 7:29 am

התנגדות לשימושם של חזנים ב'ניגוני שירי חול מההמון' ישנה אצל ר' שמואל ארקיוולטי, ערוגת הבושם, דף קי ע"ב. מצוטט אצל שולוואס, חיי היהודים באיטליה בתקופת הרנסאנס, ניו יורק תשט"ו עמ' 229.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי אליסף » ה' יולי 01, 2021 7:40 am

שמעתי מר' יונתן דויויד שליט"א שכשתלמידי הגר"א הגיעו לארץ ושמעו את זמרת הערבים, אמרו שהרי אמרו חז"ל שערביים נטלו ט' קבין של זנות, ואכן שומעים את זה בשיריהם

מבקש ד 2020
הודעות: 16
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 12:37 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי מבקש ד 2020 » ה' יולי 01, 2021 7:42 am

איך אני פותח נושא שיופיע בנושאים הפעילים

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי אסף128 » ו' יולי 02, 2021 2:09 am

נראה שעוד לא הביאו פה את הרמב"ם המפורסם בנושא (בפיה"מ לאבות. פ"א משנה י"ז)
ודע שהשירים המחוברים באיזה לשון שיהיו צריך שיבחנו בעניניהם אם הם הולכים על דרך הדבור אשר חלקנוהו ואמנם בארתי זה אע"פ שהוא מבואר מפני שראיתי זקנים והחסידים מאנשי תורתנו כשיהיו במשתה יין כחופה או זולתה וירצה אדם לשיר שיר ערבי אפי' ענין השיר ההוא שבח הגבורה או הנדיבות והוא מן החלק האהוב או בשבחי היין ירחיקו זה בכל צד מן ההרחקה ואין מותר אצלם לשמעו וכשישורר המשורר פיוט מן הפיוטים העבריים לא ירחיקוהו ולא ירע בעיניהם עם היות בדברים ההם המוזהר ממנו או הנמאס וזה סכלות גמורה שהדבור לא יאסר ויותר ויאהב וימאס ויצוה באמירתו מצד הלשון שנעשה [בו] אבל מצד ענינו שאם יהיה ענין [השיר] ההוא מעלה יתחייב לאמרו באיזה לשון שיהיה ואם יהיה כוונת השיר ההוא פחיתות באיזה לשון שיהיה אסור לאמרו [באיזה לשון שיהיה] גם יש לי בזה תוספת כי כשיהיו שני פיוטים ולשניהם ענין אחד מהעיר כח התאוה ושבח אותה וישמח הנפש בה והוא פחיתות והוא מחלק הדבור הנמאס מפני שהוא מזרז ומעורר על מדה פחותה כמו שהתבאר מדברינו בפ' הרביעי ויהיה א' משני הפיוטים עברי והא' ערבי או לעז יהיה שמיעת העברי והדבור בו יותר נמאס אצל התורה למעלת הלשון שאין צריך שישתמשו בו אלא במעלות כל שכן אם יצטרף אליו שישימו בו פסוק מן התורה או משיר השירים בענין ההוא שאז יצא מחלק הנמאס לחלק הנאסר ומוזהר ממנו שהתורה אסרה לעשות דברי הנבואה מיני זמר בפחיתיות ובדברים מגונים.

א מבקש
הודעות: 327
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי א מבקש » ג' מרץ 29, 2022 12:25 am

אולי אין המקום כאן אבל העובדות של לקיחת שירי עכו"ם ו'גיורם' מישהו יודע מה המקור?
היום גיליתי שהשיר "א חתונה און שטעטיל" המבוצע על ידי הזמר החסידי ישראל אדלר בדיסק 'אורות' הוא מנגינה שנקראת בלע"ז "האריה של פיגארו" שהולחן בידי מלחין איטלקי בשם רוסיני לאופרה מסוימת

תא חזי
הודעות: 932
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי תא חזי » ד' מרץ 30, 2022 3:27 am

א מבקש כתב:אולי אין המקום כאן אבל העובדות של לקיחת שירי עכו"ם ו'גיורם' מישהו יודע מה המקור?
היום גיליתי שהשיר "א חתונה און שטעטיל" המבוצע על ידי הזמר החסידי ישראל אדלר בדיסק 'אורות' הוא מנגינה שנקראת בלע"ז "האריה של פיגארו" שהולחן בידי מלחין איטלקי בשם רוסיני לאופרה מסוימת

צ"ל 'האריָה' של פיגארו. ומר אדלר היקר, הוא חוליה בשושלת מכובדת של עשרות זמרים שלקחו לחנים מגויים. אם כי יש לציין כי הוא 'השקיע' יותר ולקח מן האופרה, סוגה עילית (...), ולא סתם מתרבות פופולרית של אותו זמן.

לגבי עצם הלקיחה משירי עכו"ם יש עוד הרבה (ונידונו במקומות שונים):
א. אצל הספרדים ועדות המזרח רוב ככל השירים (למעט אולי חלק מסויים ממנגינות הימים הנוראים) הם מולחנים ומלובשים על לחני גויים, הן מספרד, והן מארצות ערב (והגדולה שבכולם בספר 'זמירות ישראל' להר"י נג'ארה, כתב על כל פיוט את לחנו משירות הגויים, חלקם לחנים סוּפיים (כפי שביררתי אצל יודעי דבר), וחלקם שירי עגבים של גויים (וכבר האריכו בזה בעניין דברי מהרח"ו בספר החזיונות, ובגליון האוצר היה על זה פעם מאמר נאה).
והמליצו על כך 'על ערבים בתוכה - תלינו כנורותינו'.
זכורני בהיותי בישיבה, היה לבחור אחד נגן עם תיקייה מסודרת, פיוט - ולאחריו "מקור" ניגונו בשירי העגבים של הגויים, וחוזר חלילה - פיוט ומקור, פיוט ומקור. פעם האזנתי לחלק מ"אוצרו", ונתחלחלתי מאוד (למרות שידעתי מזה מכבר מדברי מרן הגרע"י והסיפורים עליו, אך לפגוש את זה חזיתית, ובצורה מסודרת, ושאני יודע קצת ערבית ומה הם אומרים), והיה קשה לי כמעט שנה אח"כ לשיר פיוטים בשבת.

ב. דוגמאות מלחנים היותר סמוכים לדורנו (יש המון, בפרט בשנות המ' והנ' עם כניסת בעלי התשובה לשוק המוזיקה, וייבוא מוזיקה מאמריקה, אז התחילה תופעת ה'גיורים' הידועה, אך לא בכך אנו עוסקים):
'חייב אינש לבסומי' - הידוע מויז'ניץ - הוא לחץ צועני/רומני, ונתפרסם כבר לפני עשור, ושוב השנה לפני פורים עסקו בזה שוב.

[אגב, להבדיל (?) גם לחן ההמנון של הערב-רב, לקוח ממנגינה איטלקית ידועה (מהמאה ה16 למניינם הטמא...) בשם 'לה-מנטובאנה' (la mantovana) (אם כי ה'שידוך' בינו לבין ההמנון היה על ידי איזה כנר רומני, כי המנגינה הזו שימשה לחן גם לשיר עם רומני), שהיתה משמשת גם בלחן לקטעי תפילה בנוסח איטליאני (כך זכורני שקראתי באחד ממאמרי מהדיר סידור נוסח איטליה, נמצא באוצר, ושכחתי את שמו לע"ע). אגב, קטע מהלחן הנ"ל, במקצב קצת שונה - משמש בסיס גם ללחן היותר-ידוע של 'אנעים זמירות ושירים אארוג']

לחן 'אדון עולם' - הידוע מתשב"ר ובתי ספר ממלכתיים-דתיים - מקורו בקטע אינסטרומנטלי של להקה אמריקאית משנות החמישים, הנקרא 'הנביא והמשורר'.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי פולסברג » ד' מרץ 30, 2022 7:19 am

פעם שמעתי הקלטה של ר' יעקב מאיר שכטר, שטען על א' משירי פורים [או קלי קלי או אם על המלך טוב - איני זוכר] שהוא שיר ישן של הערבים, והוא שר זאת עם המילים הערביות שזכר מילדותו.

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי שמש » ד' מרץ 30, 2022 8:49 am

חלק גדול מהפיוטים נכתבו במיוחד למנגינה ספציפית (ערבית בד''כ) תוך הקפדה ממש לשמירה על צליל המילים והחרוזים (כדוגמה בעלמא 'פלפילו', 'נורה יא נורה' ו'למוני לי ררו מני' ועוד ועוד), מה שמצביע שהם יועדו לקהל שהכיר היטב את המקור. אגב, היו גם מקרים הפוכים, לר' אשר מזרחי למשל היו לא מעט שירים שכתב והלחין בערבית שהתפרסמו גם בציבור הערבי (מאידך את 'למוני לי' הוא גייר ל'למולדת שובי רוני').
זאת לכאורה תופעה שונה קצת מסתם גיור אקראי של לחן פופלרי תוך הרכבתו על פסוק או מילים עבריות (דוגמאות מוכרות 'כל מה דעביד' של שטרייכר ו'אני מאמין' של גראוכר שאף רמז את מקור השיר בעטיפת הקלטת דאז, במילים 'ניגון מבית אבא' ע''ש הלהקה ששרה את המקור, 'יידן' של מב''ד ועוד ועוד).

תא חזי
הודעות: 932
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי תא חזי » ד' מרץ 30, 2022 3:32 pm

שמש כתב:חלק גדול מהפיוטים נכתבו במיוחד למנגינה ספציפית (ערבית בד''כ) תוך הקפדה ממש לשמירה על צליל המילים והחרוזים (כדוגמה בעלמא 'פלפילו', 'נורה יא נורה' ו'למוני לי ררו מני' ועוד ועוד), מה שמצביע שהם יועדו לקהל שהכיר היטב את המקור.

בתשובתו הגרע"י מנסה למזער את התופעה שכביכול 'מכירים' את השירים, ומביא כסניף להיתר את זאת שלא כולם מכירים.
ונזכרתי, בנוסף לר' ישראל נג'ארה ור' אשר מזרחי, גם ר' דוד בוזגלו היה מתאים את משקל שיריו למנגינותיהן הערביות.

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי שמש » ד' מרץ 30, 2022 4:33 pm

תא חזי כתב:
שמש כתב:חלק גדול מהפיוטים נכתבו במיוחד למנגינה ספציפית (ערבית בד''כ) תוך הקפדה ממש לשמירה על צליל המילים והחרוזים (כדוגמה בעלמא 'פלפילו', 'נורה יא נורה' ו'למוני לי ררו מני' ועוד ועוד), מה שמצביע שהם יועדו לקהל שהכיר היטב את המקור.

בתשובתו הגרע"י מנסה למזער את התופעה שכביכול 'מכירים' את השירים, ומביא כסניף להיתר את זאת שלא כולם מכירים.
ונזכרתי, בנוסף לר' ישראל נג'ארה ור' אשר מזרחי, גם ר' דוד בוזגלו היה מתאים את משקל שיריו למנגינותיהן הערביות.

קשה להאמין שזה משליך על ההיתר אולי באמת סניף צדדי ממש לרווחא, שכן ברור שהכותבים הכירו היטב את השירים ואף כיוונו לכאורה לקהל שמכיר אותם, ואף הגרע"י גופיה הכירם היטב שהרי האזין להם לא מעט, ועם כ"ז השתמש בהם בתפילה ובשירת בקשות ופיוטים וכדומה.

משה פרץ
הודעות: 276
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי משה פרץ » ה' אוגוסט 04, 2022 4:09 am

עובר ושב כתב:בנו רבי משה יוסף סיפר לאברכים ב"מאור ישראל" שאביו האזין לזמרת ערביה ושאל אותו מה היא אומרת, והתחמק. לבסוף אמר "אתה יודע, בחור אוהב בחורה, בחורה אוהבת בחור". וצ"ע מסיפור זה כיצד התיר לעצמו לשמוע, ונ"ל שלא הקשיב כלל למילים אלא רק למנגינה.

עוד יש לדון בעצם שמיעת זמרת גויה, משום קול באשה, ובכן הגר"ע יוסף בשו"ת יביע אומר (חלק א' או"ח סי' ו'), דן בזה והעלה להקל, אם אינו מכיר את הזמרת. ותחילה פסק שאם ראה את תמונתה אסור, ונמשך אחריו בנו הרב דוד בספר הלכה ברורה (בירור הלכה סי' ע"ה סעיף ט"ו, סוף ס"ק י"ז), "מותר מעיקר הדין לשמוע קול זמר של אשה... ואם ראה פעם תמונתה יש לאסור".

ובספר הנ"ל לא זכר שהגר"ע יוסף חזר בו והורה להקל אפילו אם ראה את תמונתה, ובלבד שלא ראה אותה במציאות, וזה לשונו בשו"ת יביע אומר חלק ט' (או"ח סי' ק"ח אות מ"ג):

"ומה שכתבתי שם (היינו ביבי"א חלק א') שאם ראה אותה בתמונה גם כן אסור, אינו מוכרח, שיש לומר דהא דאמרינן בתענית וכו' זהו רק כשראה אותה בחיים חיותה במלוא קומתה, וכ"כ הגאון רבי יוסף חיים בספרו בן יהוידע (תענית ה), שאם ראה אותה בצורה ותמונה לבד, אין לחוש".

וא"כ לשיטתו מותר לשמוע גם זמרת, גויה או יהודיה, כשלא ראה אותה במציאות ממש. ואם שרה שירי עגבים, ואינו מבין את שפתה, יש להקל גם כן, כי אין זה נקרא "שירי עגבים" אם אינו מבין את השפה, וכך אמר הרב אברהם יוסף, בנו של הגר"ע יוסף, בתשובה לשאלת מאזין ברדיו קול חי: "מותר לשמוע זמרים גויים. אם לא מבינים את שפתם, מותר לשמוע אפילו אישה גויה".

אמנם מבחינה רוחנית יש בעיה לשמוע שיר ששר או מנגן אדם לא כשר, שמזיק לנפשו של השומע. וכן כתב בליקוטי מוהר"ן חלק א תורה ג. אבל כתב שם שיש פתרון לענין זה, ללמוד גמרא בלילה (ע"ש כיצד זה פועל), והלומד גמרא בלילה מגן על עצמו מהנזק הנ"ל שנגרם ע"י מנגן רשע.

וראה גם בשו"ת ציץ אליעזר, ומה שהעיד שם על מהרב"צ עוזיאל.

משה פרץ
הודעות: 276
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: שירים של ערבים

הודעהעל ידי משה פרץ » ה' אוגוסט 04, 2022 4:12 am

אליסף כתב:שמעתי מר' יונתן דויויד שליט"א שכשתלמידי הגר"א הגיעו לארץ ושמעו את זמרת הערבים, אמרו שהרי אמרו חז"ל שערביים נטלו ט' קבין של זנות, ואכן שומעים את זה בשיריהם

וראה גם בס' בית עין הוצאה חדשה מש"כ בשמו בגנות השפה הערבית


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 321 אורחים