מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשיית הממזרים הידועה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ד' אוגוסט 08, 2018 3:21 pm

ארפכשד כתב:אבוי לנו שבעוה"ר מה שאינו יודע לברך ברכות התורה אין זה מנגד לחזקת יהדות. השאלה איך היה מציג את עצמו בכל מקום כגר או כגוי?


מי דיבר על ברכות התורה, הדיבור היה על שמע ישראל.

ומנין אתה לוקח את ההגדרה של "מציג את עצמו", ההגדרה הנכונה היא: נראה בעיני אחרים, ראה רמב"ם (פי"ג איסו"ב ה"ט): "גר שנוהג בדרכי ישראל שטובל לקריו ועושה כל מצוות הרי אלו בחזקת גרי צדק, ואע"פ שאין שם עדים שמעידין לפני מי שנתגייר".

למה העבירו את האשכול הזה לאספקלריא? הדיון הוא הלכתי ומקומו בבית המדרש - נא לתקן.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 08, 2018 3:48 pm

עינא דשפיר חזי כתב:למה העבירו את האשכול הזה לאספקלריא? הדיון הוא הלכתי ומקומו בבית המדרש - נא לתקן.

מכאן:
איש_ספר כתב:במחשבה שניה, לכבוד המקום ולכבוד הכותבים, אולי נכון יותר שנושא הפורום יהיה עיסוק במה שנקרא השקפה וכן מה שקורים הלועזים "מטא הלכתי".
לאמור נושאים שלא ניתן להכריעם מתוך המקורות, אלא המסקנא בהם נגזרת מכמה וכמה הקדמות, נטיות שבנפש וחינוך כללי.
ולא רחוק לכלול בהם גם את פולמוס התכלת וכמובן העליה להר.

ארפכשד
הודעות: 110
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי ארפכשד » ד' אוגוסט 08, 2018 7:40 pm

עינא דשפיר חזי כתב:ומנין אתה לוקח את ההגדרה של "מציג את עצמו", ההגדרה הנכונה היא: נראה בעיני אחרים, ראה רמב"ם (פי"ג איסו"ב ה"ט): "גר שנוהג בדרכי ישראל שטובל לקריו ועושה כל מצוות הרי אלו בחזקת גרי צדק, ואע"פ שאין שם עדים שמעידין לפני מי שנתגייר".
אז כל החילונים צריכים עדות שהם יהודים ואין לסמוך על מה שהם מוחזקים כיהודים?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 08, 2018 9:52 pm

מה הבקיאות של אדם במצוות מוכיחה על השאלה אם הוא התגייר?
א. אדם מתגייר לפני שהוא מקיים מצוות ואם קיבל עליו עול מצוות הרי גירותו גירות אא"כ ידעינן או אנן סהדי שלא התכוון לקבל.
ב. יש יהודים בעלי תשובה שגדלו ברוסיה שלא מסוגלים להגיד כמעט משפט אחד מן התפילות בעל פה וכשאומרים מתוך הכתב זה ממש ודילוגו עלי. כל שכן כאן שכנראה אח"כ הפסיק לקיים מצוות.

הכוונה ברמב"ם היא שבזה שאדם נוהג כמו יהודי הוא מוחזק כיהודי. כנראה שזה מה שראו בית הדין בפתח תקווה.
איני יכול לראות איך אפשר שאדם שלא ראה ולא שמע את העדויות עצמם יחליט שלא צדקו בהערכתם שנהג כיהודי וממילא הוחזק כיהודי. לכן איני מבין מנין לוקח עינא דשפיר את ההנחה שלא צדקו

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ד' אוגוסט 08, 2018 11:40 pm

אוצר החכמה כתב:מה הבקיאות של אדם במצוות מוכיחה על השאלה אם הוא התגייר?
א. אדם מתגייר לפני שהוא מקיים מצוות ואם קיבל עליו עול מצוות הרי גירותו גירות אא"כ ידעינן או אנן סהדי שלא התכוון לקבל.
ב. יש יהודים בעלי תשובה שגדלו ברוסיה שלא מסוגלים להגיד כמעט משפט אחד מן התפילות בעל פה וכשאומרים מתוך הכתב זה ממש ודילוגו עלי. כל שכן כאן שכנראה אח"כ הפסיק לקיים מצוות.

הכוונה ברמב"ם היא שבזה שאדם נוהג כמו יהודי הוא מוחזק כיהודי. כנראה שזה מה שראו בית הדין בפתח תקווה.
איני יכול לראות איך אפשר שאדם שלא ראה ולא שמע את העדויות עצמם יחליט שלא צדקו בהערכתם שנהג כיהודי וממילא הוחזק כיהודי. לכן איני מבין מנין לוקח עינא דשפיר את ההנחה שלא צדקו


אני לא מבין את השתי שורות הראשונות שלך, הן נשמעות כמו פקפוק בהלכה המופיעה ברמב"ם שאדם שמוחזק כיהודי דהיינו שמקיים את כל המצוות גירותו גירות, אני לא מתכון לדון כאן על הרמב"ם אם הוא נכון או לא.
לגבי ב', מדובר ביהודים גמורים שלא אומרים שהתגיירו, ואינם צריכים להביא חזקת יהדות, אבל אדם שבא לבי"ד ואומר נתגיירתי שאינו נאמן אא"כ הביא עדים, ומשאין לו עדים הוא רשאי להוכיח את יהדותו ע"י כך שיוחזק שהוא שומר תורה ומצוות, ובי"ד סברו שמכח עדות הגבאי יש כאן החזקה, אבל איך הגבאי יכול לטעון שהוא היה מתפלל כל שבת והרבה פעמים עולה לתורה, אם יש עדים שמעידים שהוא לא ידע לברך את ברכות התורה ולהחזיק סידור, ובורק' בעצמו א ידע להשלים שמע ישראל, אתה מכיר אדם שמתפלל שנים ועולה לתורה ולא יודע מה זה שמע ישראל?? איך העד מעיד על האשה שילדה ולמחרת כרסה בין שיניה.

לגבי המשפט האחרון: קראתי את כל העדויות הן אלו שנראו לפני בי"ד בפ"ת והן אלו שנראו רק לפני הרב גורן ולאחר מכן הסקתי את מסקנותי (המילה 'הנחה' בה השתמשת אינה מתאימה)

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי חרסון » ד' אוגוסט 08, 2018 11:48 pm

שמעתי מספרים - סיפור שאיני אחראי לדיוקו, אבל דומני שגדול"י דאז שותפים היו לרוחו:

אחד מחשובי ראשי הישיבות (הצעירים) בירושלים עלה למעונו של אחד מעמודי ההוראה דאז, שהי' מקובל במידת מה גם על חוגיו של גורן, במטרה 'להוציא' ממנו קריאה כנגד ההיתר.

ענה לו בחכמתו אותו פוסק: אינני יודע אם גורן צודק. אבל זה וודאי לי, שאם הי' מדובר בתלמיד בישיבתך, היית מתיר אותו על סמך טיעונים קלושים יותר... (וכבר ראינו ש'דמעת העשוקים' הביאה להרבה התרים מפולפלים).

השיבו ראש הישיבה זצ"ל: אתה צודק. אבל דווקא משום הא, זו טענתי! אני לעולם לא הייתי מרשה לעצמי לשבת בדינו של תלמיד שלי, אפילו כשמדובר ב5 לירות. וכש"כ הכא..

וד"ל.

ארפכשד
הודעות: 110
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי ארפכשד » ה' אוגוסט 09, 2018 12:00 am

עינא דשפיר חזי כתב:לגבי ב', מדובר ביהודים גמורים שלא אומרים שהתגיירו, ואינם צריכים להביא חזקת יהדות,
אנכי ע"ה דאורייתא ואיני מבין מה אתה כותב. אדם שלא היה מוחזק לנו בגוי או ביהודי נאמן להגיד שהוא יהודי וגם שהוא התגייר.
מה ההבדל בין עולה מרוסיה שאני רואה אותו לא מקיים ולא יודע שום דבר ואעפ"כ קידושיו קידושין כי הוא אומר שהוא יהודי לעולה מרוסיה שאומר שהוא התגייר?
עינא דשפיר חזי כתב:לגבי המשפט האחרון: קראתי את כל העדויות הן אלו שנראו לפני בי"ד בפ"ת והן אלו שנראו רק לפני הרב גורן ולאחר מכן הסקתי את מסקנותי (המילה 'הנחה' בה השתמשת אינה מתאימה)
אז אולי תעלה את מה שקראת או שתציין למקור זמין במקום שנדבר באויר?

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ה' אוגוסט 09, 2018 12:06 am

ארפכשד כתב:
עינא דשפיר חזי כתב:לגבי ב', מדובר ביהודים גמורים שלא אומרים שהתגיירו, ואינם צריכים להביא חזקת יהדות,
אנכי ע"ה דאורייתא ואיני מבין מה אתה כותב. אדם שלא היה מוחזק לנו בגוי או ביהודי נאמן להגיד שהוא יהודי וגם שהוא התגייר.
מה ההבדל בין עולה מרוסיה שאני רואה אותו לא מקיים ולא יודע שום דבר ואעפ"כ קידושיו קידושין כי הוא אומר שהוא יהודי לעולה מרוסיה שאומר שהוא התגייר?
אין הכי נמי, מנין לך שאדם שבא מרוסיה ולא יודע כלום ולא אומר כלום חוץ מ"אני יהודי" שהוא נאמן. רק אם יש עדים שאמו יהודייה.

אני לא יכול לעלות את זה, זה עשרות עמודים, ואין לי את זה במקור זמין ברשת, זה ספר "פסק הדין בענין האח והאחות" של הרב גורן, אני גם הייתי רוצה שלא תדברו באוויר, נמאס לי לחזור על טענותיי.

ארפכשד
הודעות: 110
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי ארפכשד » ה' אוגוסט 09, 2018 12:45 am

עינא דשפיר חזי כתב:אין הכי נמי, מנין לך שאדם שבא מרוסיה ולא יודע כלום ולא אומר כלום חוץ מ"אני יהודי" שהוא נאמן. רק אם יש עדים שאמו יהודייה.
ההלכה היא שמי שבא ואמר יהודי אני נאמן. ואע"ג שנוהגים לברר מכל מיני טעמים מ"מ לקולא ודאי שא"א להחשיבו לגוי.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' אוגוסט 09, 2018 3:07 am

מצורפים 2 קבצים העוסקים בפרשיית היתרו של גורן, בהם ניתן להבין היטב את הסיבה מדוע לא התקבל ביטול הגירות. [כמובן לחפץ באמת]. אם כי אין כאן פירוט של פסקי הדין אבל יסוד הענין מדוע לא בטל הגירות בניגוד להנחה של גורן מבואר כאן. הקבצים מתוך ספרו של עו"ד הרב שמעון יעקובי.

יצויין שאין כל קושי בגישה לספר זה המופיע גם באתר הטאבלאט של אוצר החכמה, אך כנראה שיש מי שאינו רוצה למצוא מקורות אלו.
קבצים מצורפים
גורן ושברו.pdf
סברות ההיתר של גורן
(2.4 MiB) הורד 411 פעמים
גורן והיתרו.pdf
פסק הדין של מרן הגרי"ש
(3.03 MiB) הורד 392 פעמים

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ה' אוגוסט 09, 2018 5:35 pm

קרית מלך כתב:מצורפים 2 קבצים העוסקים בפרשיית היתרו של גורן, בהם ניתן להבין היטב את הסיבה מדוע לא התקבל ביטול הגירות. [כמובן לחפץ באמת]. אם כי אין כאן פירוט של פסקי הדין אבל יסוד הענין מדוע לא בטל הגירות בניגוד להנחה של גורן מבואר כאן. הקבצים מתוך ספרו של עו"ד הרב שמעון יעקובי.

יצויין שאין כל קושי בגישה לספר זה המופיע גם באתר הטאבלאט של אוצר החכמה, אך כנראה שיש מי שאינו רוצה למצוא מקורות אלו.


יישר כח שאתה מנסה למצוא תשובות הלכתיות.

חבל שאתה מניח הנחות עלי.

ולעצם טענותיך: כל הדיונים שם עוסקים רק בביטול גיור של אדם שהתגייר כדת, ואח"כ ביטל מצוות, הרב גורן טוען שכלל לא היתה גירות מעיקרא, ועל זה לא זכיתי למצוא במה שציינת תשובה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 09, 2018 9:25 pm

עינא דשפיר חזי כתב:
אוצר החכמה כתב:מה הבקיאות של אדם במצוות מוכיחה על השאלה אם הוא התגייר?
א. אדם מתגייר לפני שהוא מקיים מצוות ואם קיבל עליו עול מצוות הרי גירותו גירות אא"כ ידעינן או אנן סהדי שלא התכוון לקבל.
ב. יש יהודים בעלי תשובה שגדלו ברוסיה שלא מסוגלים להגיד כמעט משפט אחד מן התפילות בעל פה וכשאומרים מתוך הכתב זה ממש ודילוגו עלי. כל שכן כאן שכנראה אח"כ הפסיק לקיים מצוות.

הכוונה ברמב"ם היא שבזה שאדם נוהג כמו יהודי הוא מוחזק כיהודי. כנראה שזה מה שראו בית הדין בפתח תקווה.
איני יכול לראות איך אפשר שאדם שלא ראה ולא שמע את העדויות עצמם יחליט שלא צדקו בהערכתם שנהג כיהודי וממילא הוחזק כיהודי. לכן איני מבין מנין לוקח עינא דשפיר את ההנחה שלא צדקו


אני לא מבין את השתי שורות הראשונות שלך, הן נשמעות כמו פקפוק בהלכה המופיעה ברמב"ם שאדם שמוחזק כיהודי דהיינו שמקיים את כל המצוות גירותו גירות, אני לא מתכון לדון כאן על הרמב"ם אם הוא נכון או לא.
לגבי ב', מדובר ביהודים גמורים שלא אומרים שהתגיירו, ואינם צריכים להביא חזקת יהדות, אבל אדם שבא לבי"ד ואומר נתגיירתי שאינו נאמן אא"כ הביא עדים, ומשאין לו עדים הוא רשאי להוכיח את יהדותו ע"י כך שיוחזק שהוא שומר תורה ומצוות, ובי"ד סברו שמכח עדות הגבאי יש כאן החזקה, אבל איך הגבאי יכול לטעון שהוא היה מתפלל כל שבת והרבה פעמים עולה לתורה, אם יש עדים שמעידים שהוא לא ידע לברך את ברכות התורה ולהחזיק סידור, ובורק' בעצמו א ידע להשלים שמע ישראל, אתה מכיר אדם שמתפלל שנים ועולה לתורה ולא יודע מה זה שמע ישראל?? איך העד מעיד על האשה שילדה ולמחרת כרסה בין שיניה.

לגבי המשפט האחרון: קראתי את כל העדויות הן אלו שנראו לפני בי"ד בפ"ת והן אלו שנראו רק לפני הרב גורן ולאחר מכן הסקתי את מסקנותי (המילה 'הנחה' בה השתמשת אינה מתאימה)


מה לא הבנת. אני כתבתי הפוך מדבריך ובלי קשר לרמב"ם. שאי הבקיאות של אדם במצוות אינה הוכחה על זה שלא התגייר. כי הרי גר שמתגייר ע"פ תורה אינו לומד באולפן אלא מודיעין לו מקצת מצוות וודאי אינו בקי. ברמב"ם כתוב על מקרה אחר שאם יש אדם שלא ידוע לנו אם הוא גר עצם העובדה שהוא מתנהג כיהודי מחזיקה אותו כיהודי. המסקנה הנראית לעין מזה לכל מי שאינו מתעקש הוא שאדם שהולך לבית הכנסת בשבתות ועולה לתורה גם אם הוא מגמגם כהוגן באמירת הברכות הדבר מחזיקו כיהודי. ורמת הבקיאות המעשית שלו אינה נוגעת לעניין.
בקשר למשפט האחרון בהנחה שהוא באמת לא ידע מה זה שמע ישראל זה אכן מעורר שאלה איך היה בבית הכנסת אבל על שאלה כזו יכול להשיב רק מי שנמצא ושומע את העדות בעצמה
וכאן נשאלת השאלה הגדולה עליך.
באים בית הדין בפתח תקווה ואומרים לך אנחנו שמענו את העדויות ולפי הנראה לנו השאלות הללו אינן מוכיחות שאינו יהודי. על סמך מה אתה בא וטוען שאינם צודקים ? לא היית לא שמעת לא ראית.

ארפכשד
הודעות: 110
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי ארפכשד » ה' אוגוסט 09, 2018 9:48 pm

עינא דשפיר חזי כתב:ולעצם טענותיך: כל הדיונים שם עוסקים רק בביטול גיור של אדם שהתגייר כדת, ואח"כ ביטל מצוות, גורן טוען שכלל לא היתה גירות מעיקרא, ועל זה לא זכיתי למצוא במה שציינת תשובה.
מובא שם בשם הגריש"א שגם לעניין חזקת גר מספיק שנוהג כפי שמתנהגים היהודים בקהילתו.

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי מיני ומינך » ה' אוגוסט 09, 2018 10:05 pm

קרית מלך כתב:מאחר שאינני יודע במי מדובר כמדומני שמותר להתנסח בחריפות - מה זה בא להתגולל עלינו בכסות עיניים שכביכול מתעניין בענין פלוני או אלמוני ופוגע בלשונו בגדולי וקדושי עליון בשבועות האחרונים בפרשיית הממזרים הידועה
נערך לאחרונה על ידי מיני ומינך ב ו' אוגוסט 10, 2018 3:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ה' אוגוסט 09, 2018 10:26 pm

ארפכשד כתב:
עינא דשפיר חזי כתב:ולעצם טענותיך: כל הדיונים שם עוסקים רק בביטול גיור של אדם שהתגייר כדת, ואח"כ ביטל מצוות, גורן טוען שכלל לא היתה גירות מעיקרא, ועל זה לא זכיתי למצוא במה שציינת תשובה.
מובא שם בשם הגריש"א שגם לעניין חזקת גר מספיק שנוהג כפי שמתנהגים היהודים בקהילתו.

נכון, מי אמר אחרת? עכשיו השאלה האם היהודים בקהילתו של בורק' היו אוכלים חזיר ביוה"כ? או הולכים לכנסיה להצטלב (אם כי בזה אני לא זוכר את טיבן של העדויות)? ומגיעים למצב שלא יודעים להחזיק סידור.

באשר לעדויות, אחזור ואומר שבספר של הרב גורן נמצא הפרוטוקול של כל העדויות עם נוסח השאלה ונוסח התשובה, כך שבי"ד בפ"ת לא שמעו יותר ממני (אא"כ הרב גורן השמיט קטעים, ואם כך בזה אני חפץ לראות).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 10, 2018 12:31 am

ואני חפץ לראות מקור שראיית פרוטוקול שקולה כקבלת עדות לסתור את דברי השומעים ולומר שלא הבינו נכונה.
יש הרבה בספרי תשובות ששלחו הבי"ד את גוף העדות כדי שהרב המשיב יסיק ממנה דברים אבל החילוק פשוט ששם זה מה שרצו ולכן שלחו מעשה בי"ד. (אגב פרוטוקול הוא מעשה ב"ד?)

מבקש חכמה
הודעות: 1054
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ב' אוגוסט 13, 2018 10:33 pm

עינא דשפיר חזי כתב:
מבקש חכמה כתב:הראד לוין מציין בפדר ירושלים כמה פעמים לספר בשם פסק דין האח והאחות. בו מובאים דברי הרב אלישיב.
האם הספר זמין במרשתת? אשמח לפרטים עליו.


זה הספר של הרב גורן, בסופן הוא מביא את הפסק של הרב אלישיב, שמסקנתו להחזיר את הנידון לביה"ד בפ"ת.

למה אינו באוצר?
מי שיכול להעלות לכאן נודה לו מאד.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי מלבב » ב' אוגוסט 20, 2018 5:41 pm

אוצר החכמה כתב:מה אתה אומר על השאלה שהעליתי ביחס לרשות לדון בכלל. האם גם שם אתה טוען שההסבר שנתן הרב גורן כמו שהביא מבקש חכמה משכנע אותך ואתה רוצה להבין איך יתכן שכולם לא הסכימו את זה.
אם כן הוא אבקש ממך לכתוב בתמצית את הטענה שנראית לך כל כך צודקת.

אם הבי״ד הראשון טעה בדבר משנה למה שיהא אסור בי״ד השני לדון?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 20, 2018 7:30 pm

בדבר איזה משנה טעו בי"ד הראשון?

כלבאשבוע
הודעות: 454
הצטרף: ה' יוני 10, 2010 5:24 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי כלבאשבוע » ה' אוגוסט 23, 2018 10:00 pm

האשכול שהפך לכתבה...
קבצים מצורפים
20180823_184727.jpg
20180823_184727.jpg (399.92 KiB) נצפה 7232 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 10, 2018 2:57 pm

לכללות האשכול, ראה כאן.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אוקטובר 10, 2018 8:29 pm

כלבאשבוע כתב:האשכול שהפך לכתבה...

המכתב הזה הוכח כזיוף זול ללא כל צל של ספק, ואין שום צורך במומחיות כדי לקבוע זאת. אי"ז כתב ידו וגם לא חתימתו של הגרש"ש קרליץ זצ"ל, שלא לדבר על סגנון המכתב ותוכנו התמוהים מצד עצמם.
עורכי העיתון או לכה"פ הכתב, מודעים לכך היטב, ואעפ"כ לא נמנעו מלפרסם זאת ומלנסות להטיל צל על כל גלריית גדולי התורה וההוראה שכל ב"י נשען עליהם שכולם כאחד התנערו בחריפות מהפסק של הרה"ר גורן ואף מחו נגדו נמרצות.

איש פלוני
הודעות: 808
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי איש פלוני » א' נובמבר 24, 2019 12:52 am

היתר גרות אחר מענין הר' גורן
מישהו יודע אודתיו יותר פרטים
https://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/19983
1.

ביום ששי, ערש"ק פרשת חיי שרה, כ"ד במרחשוון, מלאה רבע מאה להסתלקותו של רבי שלמה גורן זצ"ל, גאון אדיר ופוסק נועז, שכל חדרי ההלכה היו נהירים לו.

הפוסק שידע להחמיר עם עצמו (למשל, בביתו התקין גנרטור לשבת, כדי להימנע מצריכת חשמל שיוּצר בשבת) ולפסוֹק לקולא לזולתו, וזאת בכוח היושרה ההלכתית, הלמדנות והבקיאות, והכפיפות לעיקרון המנחה של 'לא תגורו מפני איש'.

דומה שכבר סופרו ב-25 השנים הללו כל הסיפורים המופלאים על גדלותו בתורה, בקיאותו בבבלי ובירושלמי ובספרות ההלכה לדורותיה, שקדנותו, דעתנותו, מקוריותו, עוז רוחו ושאר תכונות הנפש של מייסד הרבנות הצבאית וראשה ב-24 שנותיה הראשונות, ולאחר מכן רבה של תל אביב ולבסוף רבה של ארץ ישראל כולה. בכל אחד מתפקידיו, היה תמיד האיש הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון.

2.

לכבודו נטלנו פסק זמן מן העולם הפוליטי הרוגש, על מנת לחשוף לראשונה את הסיפור שלא סופר, על מעורבותו בסיפורם המפתיע של מסתערבים ישראלים שהוטמעו לאחר קום המדינה בקרב 'ערביי 1948', שנותרו כאן לאחר המלחמה, מרירים ועויינים לאחר שהובסו במלחמת השיחרור. לימים נשלחו המסתערבים גם למשימות עלומות בארצות ערב.

סיפורם של המסתערבים, נפרש בהרחבה בגיליון הראשון של הביטאון 'ישראל דיפנס', אבל בשל תפוצתו המוגבלת לא הפך לנחלת הכלל ואינו מוזכר בביוגרפיות הרשמיות של הרב.

3.

מדינת ישראל הצעירה, לא בטחה בשנת 1952, בנאמנותם של הערבים שלא ברחו ב-1948, מה גם שאליהם הסתפחו מידי לילה מסתננים ממדינות ערב, אשר שבו בחשאי ונחשבו פוטנציאל נפיץ. ראש הש"ב (כך נקרא אז השב"כ) איסר הראל, יזם החדרת סוכנים סמויים לכפרים הערביים, על מנת לקבל דיווחים ממקור ראשון על המתרחש בהם, בחדרי חדרים.

על כל אשר אירע מאז סיפר אחד מבכירי השב"כ, שמואל מוריה, שרק לפני חודשים אחדים הלך לעולמו, לא לפני שהתראיין ומסר עדות מכלי ראשון בפרשה עלומה זו. מוריה, עולה ותיק מבגדד ומזרחן בהשכלתו, התגייס לש"ב. בשל הרקע האישי שלו הטיל עליו איסר הראל להקים יחידה מיוחדת של סוכנים, שיאמצו לעצמם זהות פלשתינית בדויה, יחדרו לכפרים ולריכוזים הערביים במסווה של פליט פלשתיני וידווחו מהשטח.

כל המגוייסים היו יהודים דוברי ערבית צחה, גם הם עולים מעירק, שמוריה הכיר עוד מחו"ל ויכול היה לסמוך עליהם. אלא שלשונם היתה מורגלת ללהג העירקי, שאינו זהה כלל ללהג הפלשתיני. במשך חודשים הוכשרו הללו ללבוש זהות פלשתינית: שיננו את רזי האיסלם והקוראן, סיגלו לעצמם את הלהג הפלשתיני, ואף ביצעו תרגילים חיים בהופיעם כפלשתינים בערי ישראל, ללא היתר הממשל הצבאי שנהג אז, מה שהוביל למעצרם המיידי בידי המשטרה (שלא ידעה דבר על זהותם האמיתית) והשלכתם למעצרים בחברת פלשתינים אחרים שנתפסו ברחובות. כאן נזדמן להם תרגיל ראשון בתנאי אמת: הם כל כך נכנסו לתוך הדמות החדשה, והרשימו בידיעותיהם בענייני האיסלם, עד שנתבקשו ע"י העצירים להשמיע את הדרשה הדתית השבועית בתפילות יום השישי שנערכו בבתי המעצר.

4.

בני משפחותיהם של המסתערבים לא העלו על הדעת שיקיריהם היו – למראית עין - למוסלמים אדוקים. ואילו הם עצמם התערו היטב בכפרים, עד הפכו יעד לחיזוריהן של אבות לרווקוֹת, שחשקו בהם לחתנים. המסתערבים נבוכו. ככלות הכל, הם היו נשואים כדת משה וישראל לנשים יהודיות. שמואל מוריה ביקש את הנחיות מטה השב"כ, והתשובה שקיבל התירה לכל אחד להחליט בעצמו בסוגיה רגישה זו.

רוב המסתערבים אכן נישאו למקומיות. זו היתה הדרך היחידה למניעת חשדות ב'רווקים' המבוקשים. כולם זכו לחתונות מפוארות, כמיטב הפנטזיה האיסלמית, עם ירי באוויר וזיקוקי די-נור. לימים נולדו להם ילדים – מוסלמים לכל דבר. בהמשך הם יצאו איתם למשימות במדינות ערב.

5.

שתיים עשרה שנה אחרי שהוקמה, הוחלט לפרק את היחידה. בשנת 1964 נצטוו המסתערבים להיפרד מזהותם הכפולה וממשפחתם הערבית. לרווקים שבהם הוצע לגייר את נשותיהם הערביות ולהמשיך בחיי הנישואין. ואילו הנשואים שבהם ייפרדו מנשותיהם המוסלמיות, שיזכו בשל נישואי המירמה הללו לתמיכתה הכספית של מדינת ישראל לכל ימי חייהן.

אבל מי יבשר לנשים על הטרגדיה שלתוכה נקלעו? הוחלט ששמואל מוריה, אז כבר היה נציג השב"כ בפריז, יזמן בתואנות שונות את הנשים לפריז ושם יחשוף בפניהן הכל. "הבעל שלכן יהודי". אין לשער את גודל תדהמת הנשים המרומות. חלקן התעלפו במקום. כדי להרגיען הבטיח להם מוריה, כי יתאפשר לכל המעוניינות בכך לעבור גיור מהיר ולהיות יהודיות כדת וכדין, ובכל מקרה תזכה כל אחת בתמיכה כספית נדיבה של מדינת ישראל לאורך כל ימי חייהן, בזכות היותן 'נשואות לשב"כ'.

6.

בשלב זה הוכנס לתמונה הרב גורן. הוא ושני רבנים נוספים הוטסו לפריז, הקימו בית דין וגיירו את הנשים שהביעו נכונות להצטרף לעם היהודי. אבל גילם הצעיר של ילדיהן המוסלמים, לא איפשר גיורם. עד שפסק הרב גורן, שלנוכח נסיבות הולדתם "בשליחות מדינת ישראל", הם ייחשבו ויתחנכו כיהודים, עד שיחליטו בבגרותם על עתידם. חלקם חזרו לימים לערביותם, אך קיבלו את תמיכתה הכספית של ישראל, כל ימי חייהם. היתה אפילו אישה אחת, שלאחר גירושיה מהמסתערב שלה, נישאה לפעיל טרור, אך גם אז לא נפגעה התמיכה החודשית שלה. האחרים חיים עד היום בתוכנו, גילאי 55-65, כיהודים ישראלים לכל דבר, לאחר שעברו גיור מלא בבגרותם.

7.

פרשת גיורם של נשות וילדי מסתערבי 1952-64, היתה עוד מעשה נועז, ממלכתי, פרי גדלותו של הגאון רבי שלמה גורן זצ"ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 8:31 am

הסיפור מוכר ליודעי ההיסטוריה.
ובלי לדעת פרטים נוספים - מסתמא זה היה בסגנון "גיורי צה"ל", ומסתמא היה אפילו יותר טוב מהם (כמדומני שהיראת שמים של הרב גורן זצ"ל היתה יותר גדולה מהרבה רבנים בזמננו, שהם פועלים בעיקר מאהבת ה' ולא מספיק רואים אצלהם את היראה).

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי חלמישצור » א' נובמבר 24, 2019 1:12 pm


עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 2:12 pm

מה שלא כל כך מובן, זה מה עלה בדיוק בגורלם של הילדים - מחלק מהמקורות משמע שהכניסו אותם לעם ישראל בלי גיור, אבל מחלק מהם משמע שלא הכניסו, אלא רק נתנו להם חינוך יהודי עד שיחליטו בבגרותם האם להתגייר.
אני מעדיף לדון את הרב גורן לכף זכות ולהעדיף את הגירסא השניה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 24, 2019 5:40 pm

עזריאל ברגר כתב:מה שלא כל כך מובן, זה מה עלה בדיוק בגורלם של הילדים - מחלק מהמקורות משמע שהכניסו אותם לעם ישראל בלי גיור, אבל מחלק מהם משמע שלא הכניסו, אלא רק נתנו להם חינוך יהודי עד שיחליטו בבגרותם האם להתגייר.
אני מעדיף לדון את הרב גורן לכף זכות ולהעדיף את הגירסא השניה.


למה לא לומר שגיירום בגדר גר קטן, נתנו להם חינוך יהודי, ובבגרותם יכולים למחות, ככל גר קטן (לפחות כך משמע מחלק מהמקורות על הסיפור הזה)

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 6:09 pm

בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:מה שלא כל כך מובן, זה מה עלה בדיוק בגורלם של הילדים - מחלק מהמקורות משמע שהכניסו אותם לעם ישראל בלי גיור, אבל מחלק מהם משמע שלא הכניסו, אלא רק נתנו להם חינוך יהודי עד שיחליטו בבגרותם האם להתגייר.
אני מעדיף לדון את הרב גורן לכף זכות ולהעדיף את הגירסא השניה.

למה לא לומר שגיירום בגדר גר קטן, נתנו להם חינוך יהודי, ובבגרותם יכולים למחות, ככל גר קטן (לפחות כך משמע מחלק מהמקורות על הסיפור הזה)

יכול להיות. אם כי מדובר על זה שעשו להם איזושהי הנהגה מיוחדת, ושמא הכתב (שאינו למדן גדול...) לא הבין את מה שאמרו לו (כנפוץ מאוד...).

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי חלמישצור » א' נובמבר 24, 2019 6:30 pm

אגב, מצאתי אזכורים סתומים משהו לביקור של מספר שבועות של הרב גורן בצרפת ובאנגליה בכסלו-טבת תשכ"ה ל"שליחות ממלכתית חשובה" שתוכנה לא נמסר (כאן, כאן, כאן, כאן ועוד). אפשר להניח שהיה זה הביקור בו נקבעה גוירו הנשים שרצו ונקבעה המדיניות ביחס לילדים.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' נובמבר 24, 2019 8:49 pm


אכן, לפי איך שזה כתוב בויקי', זה נורא עוד יותר ממה שנכתב כאן. כתוב שם ש"הרבנים פסקו" שהילדים בכלל אינם צריכים גיור, היות שנולדו כתוצאה ממשימה בטחונית למען מדינת ישראל... אני מקווה מאד שאלו הם דברי טעות ובורות.

למעשה, לא ניתן להבין איך אפשר בכלל להידרש לנושא שכזה, הלא בעצם הנכונות של רבנים להידרש לשאלה כיצד לפתור בדיעבד בעיה של אשה וילדים נכרים מעין אלו, הרי הם נותנים בכך לגיטימציה למעשה הנפשע והנורא הזה, של הכשלת עולים מארצות המזרח בנישואי הפקר וחיי הפקר עם נכריות ערביות "לצרכי ביטחון"... (ועוד חלקם היו כבר נשואים במקביל לנשותיהן היהודיות שנשארו בישראל ובוודאי לא העלו על דעתן שבעליהן ''הגיבורים'' "התחתנו" אי שם בנכר וחיים להם חיי משפחה מלאים עם נשים ערביות..) תצלינה אוזניים משמוע. חלחלה וקבס.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 8:56 pm

פרנקל תאומים כתב:לא ניתן להבין איך אפשר בכלל להידרש לנושא שכזה ... חלחלה וקבס.

מסתבר שאף הרבנים שנזקקו לשאלה זו - אחזם הקבס.
אבל מה אפשר לעשות?
ברור שכל הסיפור הזה היה טעות גדולה, אבל בדיעבד במצב נתון - צריכים להחליט מה לעשות!
לצערנו, רבנים עוסקים בהרבה שאלות שמעלות קבס, וידיהם מלוכלכות (לפחות וירטואלית) בשפיר ובשליה על מנת להשכין שלום בין אשה לבעלה ובין איש לרעהו וכל כיו"ב.
וכבר אמרו את המליצה (כמדומני בשם היעב"ץ) "חייב אדם לברך בכל יום ברוך שלא עשני אב"ד"...

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 8:59 pm

פרנקל תאומים כתב:לפי איך שזה כתוב בויקי', זה נורא עוד יותר ממה שנכתב כאן. כתוב שם ש"הרבנים פסקו" שהילדים בכלל אינם צריכים גיור, היות שנולדו כתוצאה ממשימה בטחונית למען מדינת ישראל... אני מקווה מאד שאלו הם דברי טעות ובורות.

זה מה שרמזתי לעיל בעדינות יותר.
אם אתם רוצים לראות דוגמאות לשטויות שכתבו עיתונאים מתוך בורות גמורה - קראו את הפרק על "תעלומת המברק" בסדרת "סיפורים וגלגוליהם" לר' יהושע מונדשיין:
http://shturem.net/index.php?section=artdays&id=1205

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' נובמבר 24, 2019 9:02 pm

עזריאל ברגר כתב:
פרנקל תאומים כתב:לא ניתן להבין איך אפשר בכלל להידרש לנושא שכזה ... חלחלה וקבס.

מסתבר שאף הרבנים שנזקקו לשאלה זו - אחזם הקבס.
אבל מה אפשר לעשות?
ברור שכל הסיפור הזה היה טעות גדולה, אבל בדיעבד במצב נתון - צריכים להחליט מה לעשות!
לצערנו, רבנים עוסקים בהרבה שאלות שמעלות קבס, וידיהם מלוכלכות (לפחות וירטואלית) בשפיר ובשליה על מנת להשכין שלום בין אשה לבעלה ובין איש לרעהו וכל כיו"ב.
וכבר אמרו את המליצה (כמדומני בשם היעב"ץ) "חייב אדם לברך בכל יום ברוך שלא עשני אב"ד"...

מה היה צריך לעשות? היה צריך להגיד לבכירי מערכת הביטחון שפנו לרבנים עם השאלה הזאת, שעם כל הכבוד הנשים הללו ערביות וילדיהן ערבים ושישארו שם בין אחיהם הישמעאלים לנצח. ושבעליהן היהודים ההוללים יתכבדו לשוב ארצה ותול''מ. ושיאכלו כולם את התבשיל המקולקל והמרופש שהם בישלו.

אם הרבנים חיפשו ו''מצאו" "פתרונות", מדוע שמערכת הביטחון לא תבצע את הזוועות המכוערות האלו שוב פעם?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 9:06 pm

ייתכן שאם היו פונים אל העדה החרדית היו מקבלים תשובה בסגנון דבריך.
ובדיוק בגלל זה הם פנו לרב גורן.....
ולדעתי הרב גורן צדק בכך שעדיף לגייר את הנשים האלו במידת האפשר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 24, 2019 9:33 pm

פרנקל תאומים כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פרנקל תאומים כתב:לא ניתן להבין איך אפשר בכלל להידרש לנושא שכזה ... חלחלה וקבס.

מסתבר שאף הרבנים שנזקקו לשאלה זו - אחזם הקבס.
אבל מה אפשר לעשות?
ברור שכל הסיפור הזה היה טעות גדולה, אבל בדיעבד במצב נתון - צריכים להחליט מה לעשות!
לצערנו, רבנים עוסקים בהרבה שאלות שמעלות קבס, וידיהם מלוכלכות (לפחות וירטואלית) בשפיר ובשליה על מנת להשכין שלום בין אשה לבעלה ובין איש לרעהו וכל כיו"ב.
וכבר אמרו את המליצה (כמדומני בשם היעב"ץ) "חייב אדם לברך בכל יום ברוך שלא עשני אב"ד"...

מה היה צריך לעשות? היה צריך להגיד לבכירי מערכת הביטחון שפנו לרבנים עם השאלה הזאת, שעם כל הכבוד הנשים הללו ערביות וילדיהן ערבים ושישארו שם בין אחיהם הישמעאלים לנצח. ושבעליהן היהודים ההוללים יתכבדו לשוב ארצה ותול''מ. ושיאכלו כולם את התבשיל המקולקל והמרופש שהם בישלו.

אם הרבנים חיפשו ו''מצאו" "פתרונות", מדוע שמערכת הביטחון לא תבצע את הזוועות המכוערות האלו שוב פעם?


מאמר שראיתי על נושא משיק (ורב גדול אחד שליט"א אמר לי שהוא כתב מאמר תגובה נחרץ נגד עצם הדיון בזה וק"ו נגד ההיתר)
קבצים מצורפים
מלכודת דבש.docx
(32.59 KiB) הורד 395 פעמים

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי הרואה » ב' נובמבר 25, 2019 12:55 am

שמעתי שהיו סיפורים כאלו גם בשנים מאוחרות יותר.

פלוריש
הודעות: 2613
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי פלוריש » ב' נובמבר 25, 2019 12:55 pm

בברכה המשולשת כתב:
פרנקל תאומים כתב:מאמר שראיתי על נושא משיק (ורב גדול אחד שליט"א אמר לי שהוא כתב מאמר תגובה נחרץ נגד עצם הדיון בזה וק"ו נגד ההיתר)

מיהו כותב מאמר התגובה?
אגב, אם כבר עסקו כאן בשטויות של עיתונאים. כאותה תקופה שהתפרסם מאמרו של הרב ארי שבט על מלכודת דבש, נחשפה העובדה שציפי לבני שימשה כסוכנת מוסד בחו"ל, והיה עיתון במצרים שחיבר את שתי הידיעות יחד כביכול והוסיף בידענות שהדבר נעשה על פי פתווה של "אחד הרבנים הגדולים והמפורסמים ביותר בישראל".

ועוד הערה, אין לי מידע על פסקו של הרב גורן בסוגיית המסתערבים, רק אוסיף את התרשמותי מליל השבת האחרונה בו ריפרפתי על שו"ת תרומת הגורן א-ב ומצאתי בו המון חומרות ביחס לפוסקים אחרים (למשל, הוא נוטה לאסור ריקודים בשמחת תורה בא"י ומתיר רק בשמח"ת בחו"ל שזה זה יוצא ביו"ט שני)

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' נובמבר 25, 2019 1:33 pm

פלוריש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
פרנקל תאומים כתב:מאמר שראיתי על נושא משיק (ורב גדול אחד שליט"א אמר לי שהוא כתב מאמר תגובה נחרץ נגד עצם הדיון בזה וק"ו נגד ההיתר)

ועוד הערה, אין לי מידע על פסקו של הרב גורן בסוגיית המסתערבים, רק אוסיף את התרשמותי מליל השבת האחרונה בו ריפרפתי על שו"ת תרומת הגורן א-ב ומצאתי בו המון חומרות ביחס לפוסקים אחרים (למשל, הוא נוטה לאסור ריקודים בשמחת תורה בא"י ומתיר רק בשמח"ת בחו"ל שזה זה יוצא ביו"ט שני)

זה מה שנקרא 'חומרות'?!

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 25, 2019 3:13 pm

פלוריש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
פרנקל תאומים כתב:מאמר שראיתי על נושא משיק (ורב גדול אחד שליט"א אמר לי שהוא כתב מאמר תגובה נחרץ נגד עצם הדיון בזה וק"ו נגד ההיתר)

מיהו כותב מאמר התגובה?


הרה"ג נתן חי, רב היישוב איתמר (המאמר לא פורסם ע"י מערכת תחומין)

פלוריש
הודעות: 2613
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: פרשיית הממזרים הידועה

הודעהעל ידי פלוריש » ג' נובמבר 26, 2019 5:19 pm

מקדש מלך כתב:
פלוריש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
פרנקל תאומים כתב:מאמר שראיתי על נושא משיק (ורב גדול אחד שליט"א אמר לי שהוא כתב מאמר תגובה נחרץ נגד עצם הדיון בזה וק"ו נגד ההיתר)

ועוד הערה, אין לי מידע על פסקו של הרב גורן בסוגיית המסתערבים, רק אוסיף את התרשמותי מליל השבת האחרונה בו ריפרפתי על שו"ת תרומת הגורן א-ב ומצאתי בו המון חומרות ביחס לפוסקים אחרים (למשל, הוא נוטה לאסור ריקודים בשמחת תורה בא"י ומתיר רק בשמח"ת בחו"ל שזה זה יוצא ביו"ט שני)

זה מה שנקרא 'חומרות'?!

לא הבנתי מדוע לא.
יש רב האי גאון כתב את דבריו על ריקוד בשמח"ת בבבל, שחל ביו"ט שני, ויש מקום לטעון שבשמח"ת שחל ביו"ט ראשון (וכן כשחל ביו"ט ראשון שחל בשבת) רה"ג לא התיר.
רוב העולם נוהגים להתיר (גם מי שלא מתיר בשבת וביו"ט בשאר השנה), וכבר עסק בזה ר' שריה דבליצקי באחד מספריו.
אז מי שכותב שאין לרקוד אלא בהקפות שניות הוא מחמיר.
[אם תרצה חומרא נוספת, לגבי ברית הוא כותב למצוץ בפה ולא בכלי]


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים